Varmaan sitten mesekuskin jatkotöhöilytkin on ihan oikeutettuja??



Valvoja: Moderators
Ensinnäkin autoa pitäisi kuljettaa tien oikeassa reunassa eikä 2 m etäisyydellä reunasta.lerppu kirjoitti:Tilanne näyttää siltä että molempiin suuntiin on vain yksi - joskin leveä - kaista.
Ei ole kuulemma muodissa...mutt kirjoitti:Eikös suojatien ylittäjille kuulukin antaa tietä?
Monin, niin moni ihminen ei taida tietää tieliikennelain 44 §:mutt kirjoitti:Eikös suojatien ylittäjille kuulukin antaa tietä?
Ja kuten me kaikki autolla ajavat MV-lehteä ja muuta huuhaapaskamediaa lukemattomat tiedämme, "ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa".billy kirjoitti:Eli ei, jalankulkijalla ei ole minkäänlaista automaattista MINÄ MINÄ kävelen vaikka autojen alle -oikeutta toisin kuin huuhaapaskamedia sekä kaikenlaiset kukkahatut antaa ymmärtää.mutt kirjoitti:Eikös suojatien ylittäjille kuulukin antaa tietä?
Ajan vuodessa +100tkm. Arvaa miten paljon näen täällä pk-seudulla itsekkäitä MINÄHÄN TÄHÄN HARPON, KOSKA... jotka oikein puolijuoksevat sen 20-80tn raskaan ajoneuvon eteen ja sen jälkeen kiire loppuukin siihen ensi metriin suojatiellä. Ei näin, ei todellakaan näin. Pelisilmää pitäisi olla sen verran että jos jalankulkija (tai pyöräilijä) painaa sen 70kg ja raskas ajoneuvo 10 000 kertaisesti niin kummankohan on fiksumpi vaikkapa joustaa hieman.sanctus kirjoitti:Ja kuten me kaikki autolla ajavat MV-lehteä ja muuta huuhaapaskamediaa lukemattomat tiedämme, "ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa".billy kirjoitti:Eli ei, jalankulkijalla ei ole minkäänlaista automaattista MINÄ MINÄ kävelen vaikka autojen alle -oikeutta toisin kuin huuhaapaskamedia sekä kaikenlaiset kukkahatut antaa ymmärtää.mutt kirjoitti:Eikös suojatien ylittäjille kuulukin antaa tietä?
Ts. aina kun autoilija näkee jalankulkijan selkeästi lähestymässä tai jopa ylittämässä suojatietä, on kyseessä tieliikennelain nojalla ennalta arvattava tilanne - ellei nyt satu olemaan joku henkisesti sokea yks *itun tampio.
billy kirjoitti: Ajan vuodessa +100tkm. Arvaa miten paljon näen täällä pk-seudulla itsekkäitä MINÄHÄN TÄHÄN HARPON, KOSKA... jotka oikein puolijuoksevat sen 20-80tn raskaan ajoneuvon eteen ja sen jälkeen kiire loppuukin siihen ensi metriin suojatiellä. Ei näin, ei todellakaan näin. Pelisilmää pitäisi olla sen verran että jos jalankulkija (tai pyöräilijä) painaa sen 70kg ja raskas ajoneuvo 10 000 kertaisesti niin kummankohan on fiksumpi vaikkapa joustaa hieman.
Valitettavasti tämä joustavuus on täyttä utopiaa tämän päivän vihervassareiden infestoimassa "suur-Helsingin" talousalueella. Kaikki ovat MinäMinäMinä, koska MinäMinäMinä.
PKS liikenteessä perinteisesti paras tapa kadun ylittämiseen on vaan kävellä suojatielle, teeskennellen, ettei ole nähnyt lähestyvää autoa. Missään nimessä autoa kohti ei saa katsoa!Garmund kirjoitti:Miusta paras taktiikka on astua jalkakäytävältä hieman suojatielle& ottaa katsekontakti autoilijaan.
insinörtti kirjoitti:PKS liikenteessä perinteisesti paras tapa kadun ylittämiseen on vaan kävellä suojatielle, teeskennellen, ettei ole nähnyt lähestyvää autoa. Missään nimessä autoa kohti ei saa katsoa!Garmund kirjoitti:Miusta paras taktiikka on astua jalkakäytävältä hieman suojatielle& ottaa katsekontakti autoilijaan.
Katsekontakti tarkoittaa, että olen nähnyt lähestyvän auton (sekä havainnut, ettei sillä ole aikomustakaan pysähtyä, vauhti pikemminkin kiihtyy) = tunnustan tappioni ja annan tärkeän ihmisen eli autoilijan mennä ensin. Tähän vielä ne tavanomaiset perustelut "koska ympäristö, kun ei turhia jarrutuksia" ja pyöräilijöistä puhuttaessä myös "polkupyörää pitää taluttaa suojatiellä", "kolmio ei tarkoita, että pitäisi väistää mitään/ketään", "vanhoilla vihreillä saa ajaa" ja "koska sujuvuus".
Sujuvuus tarkoittaa tietenkin sitä, että muut väistää, ei autoilija itse.
Toki sitä lähestyvää autoa pitää syrjäsilmällä seurata, koska aina on muutama %, jotka ihan surutta ajaisi päälle. Eivät kertakaikkiaan näe, eivät piittaa tai tilannenopeus on riittävä eikä auto pysähdy yrityksestä huolimatta.
Nykyään on kyllä toisenlaistakin toimintamallia. Jopa niin, että autoilijat pysähtyvät antamaan tietä pyöräilijöille silloinkin, kun säännöt eivät moista edellytä. Ja nyt on osa pyöräilijäistä oppinut, että ovat aina & kaikkialla etuajo-oikeutettuja.
Just kun on valtaosa autoilijoista saatu uskomaan, ettei liittymiskaistalta (=kolmion takaa) tulija ole etuajo-oikeutettu...
Kas vain, MSN:n linkin kautta saattoikin navigoida itsensä helposti valtioneuvoston julkaisuarkistoon, mistä löytyy juttujen lähteenä käytetty esitys. En huomannutkaan tuota, kun sivua ensimmäisen kerran selailin.mutt kirjoitti:No jaa...
http://www.msn.com/fi-fi/autot/uutiset/ ... li=BBr5KbI
http://www.is.fi/autot/art-2000005167657.html
Ottaen huomioon sen että varmaan 2/3 -osaa pk-seudun bussikuskeista on jostain Afrikasta, Lähi-Idästä tai (entisen) itäblokin maista niin liikennekulttuuri on mitä on. Vilkku on vasemmalle ja silti otetaan jotain viime tingan juoksijoita kyytiin ja sitä rataa, aivan idioottimaista meininkiä. Tosin sitten kolikon toisella puolella on julkisen liikenteen aivan älytön asiakaspalautejärjestelmä, jolla kuka tahansa voi valittaa mistä tahansa mitä mielikuvitukseltaan keksii, anonyyminä sosiaalisessa mediassa, ja kuljettajat saavat järjestään haukut tai vähintäänkin moitteet. Liekkö ainoa ala maailmassa jossa työntekijä on automaattisesti syyllinen kunnes (jos) onnistuu todistamaan syyttömyytensä. Vrt. länsimainen oikeusjärjestelmä jossa olet syytön kuin toisin todistetaan.Tuomas K kirjoitti:S_A kun jaksaa aina vaahdota noista tolloista, niin osaa ne bussikuskitkin. Kaksikaistaisella tiellä bussi vilkuttaa lähteäkseen pysäkiltä. Vaihdoin vasemmalle kaistalle antaakseni bussille tietä, vaan bussipa tunkee sitten väkisin siihen vasemmalle kaistalle eteen.
Kuten S-A on sanonut, niin bussi on edessä todennäköisesti vain seuraavalle pysäkille asti, eikä älyttömillä ohituksilla saavuta mitään, niin sama pätee tässäkin; jos idioottikuski olisi ajanut sitä oikeanpuoleista kaistaa eteenpäin kunnes ehdin ohi ei bussin matka olisi hidastunut hetkeäkään, mutta nyt piti tunkea väkisin eteen. Joo, ei mullakaan mihinkään ollut kiire eikä se bussi ollut edessä kuin seuraavalle pysäkille asti, mutta pientä pelisilmää odottaisi ammattikuskilta.
Joo tää on tätä. Palaute järjestelmä on ihan OK toisaalta, koska jos asiakas ei jätä mitään mahdollisuuksia vastata siihen, eli numero email osote ym.niin ne menee mappiin Ö. Mutta toisinaan sitten tulee näitä Ö mappi juttuja, joihin sitten on jätetty yhteistiedot.billy kirjoitti:Ottaen huomioon sen että varmaan 2/3 -osaa pk-seudun bussikuskeista on jostain Afrikasta, Lähi-Idästä tai (entisen) itäblokin maista niin liikennekulttuuri on mitä on. Vilkku on vasemmalle ja silti otetaan jotain viime tingan juoksijoita kyytiin ja sitä rataa, aivan idioottimaista meininkiä. Tosin sitten kolikon toisella puolella on julkisen liikenteen aivan älytön asiakaspalautejärjestelmä, jolla kuka tahansa voi valittaa mistä tahansa mitä mielikuvitukseltaan keksii, anonyyminä sosiaalisessa mediassa, ja kuljettajat saavat järjestään haukut tai vähintäänkin moitteet. Liekkö ainoa ala maailmassa jossa työntekijä on automaattisesti syyllinen kunnes (jos) onnistuu todistamaan syyttömyytensä. Vrt. länsimainen oikeusjärjestelmä jossa olet syytön kuin toisin todistetaan.Tuomas K kirjoitti:S_A kun jaksaa aina vaahdota noista tolloista, niin osaa ne bussikuskitkin. Kaksikaistaisella tiellä bussi vilkuttaa lähteäkseen pysäkiltä. Vaihdoin vasemmalle kaistalle antaakseni bussille tietä, vaan bussipa tunkee sitten väkisin siihen vasemmalle kaistalle eteen.
Kuten S-A on sanonut, niin bussi on edessä todennäköisesti vain seuraavalle pysäkille asti, eikä älyttömillä ohituksilla saavuta mitään, niin sama pätee tässäkin; jos idioottikuski olisi ajanut sitä oikeanpuoleista kaistaa eteenpäin kunnes ehdin ohi ei bussin matka olisi hidastunut hetkeäkään, mutta nyt piti tunkea väkisin eteen. Joo, ei mullakaan mihinkään ollut kiire eikä se bussi ollut edessä kuin seuraavalle pysäkille asti, mutta pientä pelisilmää odottaisi ammattikuskilta.
Saako näin kanssa-autoilijana pyytää, että tuossa tilanteessa väläyttäisi vilkkua takaisin oikealle tai vaikka jättäisi sen vilkuttamaan sinne? Kertoisi enemmän "oho, sori, en lähekään vielä" -viestiä kuin pelkkä vilkutuksen loppuminen, mikä nykyliikenteessä ei välttämättä merkkaa sitä että ei olekaan siirtymässä (tämä siis ei koske pelkkiä busseja vaan ihan kaikkia - aika paljon kaistanvaihdoissa yms vilkutetaan vähän miten sattuu).S_A kirjoitti:Nyt on ihan oikeasti se tilanne, että aikaa menee paljon ja vilkku saattaa mennä vasemmalle ennen kun keksit, että "ahaa sillä on arvoa kortilla..eli napu napu napu eiku napu napu" ja sitten otat vilkun pois vasemmalta