Mitä pitäis Alfalle tehdä?
Valvoja: Moderators
Mitä pitäis Alfalle tehdä?
Elikkä olen nyt reilu neljä vuotta pitänyt tuota omaa 156 JTS:ää ja ajotuntumaltaanhan auto on mitä mitä mahtavin, tykkään moottorin luonteesta ja auton ulkonäostä sekä kuskikin mahtuu ratin ja penkin väliin (vielä) vallan mainiosti. Mutta suoraan sanottuna vituttaa ja pelottaa nuo JTS:n normaaliksi havaitut viat.
- Ekan kymppitonnin ajeltua piti vaihtaa alakerran laakerit (150tkm)
- Öljyä kului joku litra/1000km
- Nokat kulahti molemmissa nokissa
- Lopulta paloi venttiili (208tkm --> Uusi moottori (ajettu 140tkm)
- Kytkimen työsylinteri hajosi vähän tämän jälkeen
- Uudesta motista porsi hihna, vaikka olinkin vaihtanut sen 10tkm aiemmin
- Nyt pitäisi vaihtaa taakse käytännössä kaikki tukivarret ja molemmat iskarit ja jouset. Lisäksi pieniä ruostevauriota helmoissa sekä takaspoilerin ja takapuskurin maalaus.
Nuo osien vaihdot ja ruostehommien teko nyt on vielä ihan simppeliä kauraa samoin kun alakerran laakeritkin, mutta tuo pelko nokkakeppien mahdollisesta uusimisesta on kyllä jotenkin juurtunut niin syvälle, että olen kyllä jotenkin kallistunut auton myymisen kannalle. (Ei huvittaisi vaihtaa liki tonnilla alustan osia, kun moottoripuoli on tyyliin semmoista, että tarkasta jokaisen öljynvaihdon nokkien-akseleiden kunto). Lisäksi tuo satunnainen öljynkulutus on perseestä. Joskus menee 4000km ilman, että öljyä kuluu nimeksikään, mutta välillä saa lisätä litran /1000km.
Mitäpä tuon kanssa nyt tekisi?! Huoh...
- Ekan kymppitonnin ajeltua piti vaihtaa alakerran laakerit (150tkm)
- Öljyä kului joku litra/1000km
- Nokat kulahti molemmissa nokissa
- Lopulta paloi venttiili (208tkm --> Uusi moottori (ajettu 140tkm)
- Kytkimen työsylinteri hajosi vähän tämän jälkeen
- Uudesta motista porsi hihna, vaikka olinkin vaihtanut sen 10tkm aiemmin
- Nyt pitäisi vaihtaa taakse käytännössä kaikki tukivarret ja molemmat iskarit ja jouset. Lisäksi pieniä ruostevauriota helmoissa sekä takaspoilerin ja takapuskurin maalaus.
Nuo osien vaihdot ja ruostehommien teko nyt on vielä ihan simppeliä kauraa samoin kun alakerran laakeritkin, mutta tuo pelko nokkakeppien mahdollisesta uusimisesta on kyllä jotenkin juurtunut niin syvälle, että olen kyllä jotenkin kallistunut auton myymisen kannalle. (Ei huvittaisi vaihtaa liki tonnilla alustan osia, kun moottoripuoli on tyyliin semmoista, että tarkasta jokaisen öljynvaihdon nokkien-akseleiden kunto). Lisäksi tuo satunnainen öljynkulutus on perseestä. Joskus menee 4000km ilman, että öljyä kuluu nimeksikään, mutta välillä saa lisätä litran /1000km.
Mitäpä tuon kanssa nyt tekisi?! Huoh...
- Kertsu
- Viestit: 842
- Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
- Car(s): Giulietta T-jet 2011
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Mitä pitäis Alfalle tehdä?
Ihan sama ongelma täällä nokan ja öljynkulutuksen kanssa. Sitten kun kaikki tutut, jotka ovat luvanneet auttaa nokan kanssa ovat peruneet "se on nii hankala auto se Alfa". Minä en sitä yksin ala tutkimaan.
Nokat ovat muutenkin törkeän hintaisia jopa ulkomailla, viidensadan keppi tonnin autoon ei vaan tunnu järkevältä. Muutenhan tuo toimii hyvin, mitä nyt kakkosvaihteella nopeasti kiihdyttäessä kylmällä koneella nykii. Isäukko epäili, että olisi kosteutta tankissa, mutta en oikein usko.
Taidan vaan ajaa sillä nyt sen, minkä se kestää. Jääköön sitten navettaan odottamaan aikaa parempaa jos hajoaa. Myynti tuntuisi julmalta vaihtoehdolta, sillä olen kiintynyt tuohon peltilehmään.
Nokat ovat muutenkin törkeän hintaisia jopa ulkomailla, viidensadan keppi tonnin autoon ei vaan tunnu järkevältä. Muutenhan tuo toimii hyvin, mitä nyt kakkosvaihteella nopeasti kiihdyttäessä kylmällä koneella nykii. Isäukko epäili, että olisi kosteutta tankissa, mutta en oikein usko.
Taidan vaan ajaa sillä nyt sen, minkä se kestää. Jääköön sitten navettaan odottamaan aikaa parempaa jos hajoaa. Myynti tuntuisi julmalta vaihtoehdolta, sillä olen kiintynyt tuohon peltilehmään.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Mitä pitäis Alfalle tehdä?
Listasi luettuani minulle nousi mieleen seuraava:a-m kirjoitti:Mitäpä tuon kanssa nyt tekisi?! Huoh...
Otat kanisterin bensaa mukaan. Katsot sopivan sateisen päivän (ei polteta metsää) ja ajat auton syrjäiselle metsätielle.
Sopivan suon satuttua kohdalle otat reippaan vauhdin (varo ettei nokat porsi) ja ajat auton mahdollisimman syvälle suolle.
Viimeistelet tuloksen vielä valelemalla auton bensiinillä ja sytytät tuleen.
Poistut paikalta katsomatta taakse.
JTS..
Senza cuore saremmo solo macchine
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Mitä pitäis Alfalle tehdä?
^ mieluummin ekoteko eli aja JTS sopivasti kiihdyttäen romikselle; reinkarnaationa Alfasi metallia elää uudelleen uudessa VAGgineessa
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Mitä pitäis Alfalle tehdä?
Eli foorumilaistenkin mielestä JTS-koneinen Alfa pitäisi tuhota ja unohtaa?! Ei kyllä millään raaskis. Taidan ajella vielä hetken ja pistän naftaliiniin odottelemaan parempia aikoja ja ostan vaikka sitikan käyttöautoksi...
Re: Mitä pitäis Alfalle tehdä?
Mieti RVS käsittelyä, tein sen moottoriin ,vaihdelaatikkoon ja ohjaustehostimeen, aineet n. 140 €, sinun ei tarvitse tehdä välttämättä kuin laittaa aineen moottoriöljyyn hyvin sekoittaen, sinun tapauksessa käsittely kaksi kertaa. Kysy valmistajalta tarkempia ohjeita.a-m kirjoitti:Elikkä olen nyt reilu neljä vuotta pitänyt tuota omaa 156 JTS:ää ja ajotuntumaltaanhan auto on mitä mitä mahtavin, tykkään moottorin luonteesta ja auton ulkonäostä sekä kuskikin mahtuu ratin ja penkin väliin (vielä) vallan mainiosti. Mutta suoraan sanottuna vituttaa ja pelottaa nuo JTS:n normaaliksi havaitut viat.
- Ekan kymppitonnin ajeltua piti vaihtaa alakerran laakerit (150tkm)
- Öljyä kului joku litra/1000km
- Nokat kulahti molemmissa nokissa
- Lopulta paloi venttiili (208tkm --> Uusi moottori (ajettu 140tkm)
- Kytkimen työsylinteri hajosi vähän tämän jälkeen
- Uudesta motista porsi hihna, vaikka olinkin vaihtanut sen 10tkm aiemmin
- Nyt pitäisi vaihtaa taakse käytännössä kaikki tukivarret ja molemmat iskarit ja jouset. Lisäksi pieniä ruostevauriota helmoissa sekä takaspoilerin ja takapuskurin maalaus.
Nuo osien vaihdot ja ruostehommien teko nyt on vielä ihan simppeliä kauraa samoin kun alakerran laakeritkin, mutta tuo pelko nokkakeppien mahdollisesta uusimisesta on kyllä jotenkin juurtunut niin syvälle, että olen kyllä jotenkin kallistunut auton myymisen kannalle. (Ei huvittaisi vaihtaa liki tonnilla alustan osia, kun moottoripuoli on tyyliin semmoista, että tarkasta jokaisen öljynvaihdon nokkien-akseleiden kunto). Lisäksi tuo satunnainen öljynkulutus on perseestä. Joskus menee 4000km ilman, että öljyä kuluu nimeksikään, mutta välillä saa lisätä litran /1000km.
Mitäpä tuon kanssa nyt tekisi?! Huoh...
Öljyn kulutuksen vaihtelu viittaa huohottajan letkun jäätymiseen, varsinkin kun välillä ei kulu öljyä juuri ollenkaan, eli letkun eristys on lääke. Minun autolla on ajettu 150000 km ja öljyä ei kulu edes palkit eivät vähene öljynvaihtojen välillä ,väli 15000 km, öljy minulla on Mobil new life 0W40, mutta sinun moottorille se on liian norjaa?
Moottorini ei kuluttanut öljyä ennen RVS käsittelyä, mutta halusin varmistaa ettei edelleenkään moottori kulu. Mobil new life öljyä olen käyttänyt 73000 km .sta alkaen ,eli siitä hetkestö kun auto minulle siirtyi, sitä ennen Nesteen öljy. Ketju vaihdettiin 50000 km:ssa eli ketju on nyt kestänyt 100000 km, ajatuskseni että Mobil new life voitelee myös ketjun hyvin on oikea.
Re: Mitä pitäis Alfalle tehdä?
^ vertaatko nyt 2.2 jts:ää ja aiheen 2.0 jts:ää?
Näissä moottoreisa on samaa vain että molemmat käy bensalla ja nimetty samalla lyhenteellä.
Näissä moottoreisa on samaa vain että molemmat käy bensalla ja nimetty samalla lyhenteellä.
Re: Mitä pitäis Alfalle tehdä?
RVS käsittely käy kumpaankin moottoriin, kuluminen loppuu, tietojeni mukaan.quppe kirjoitti:^ vertaatko nyt 2.2 jts:ää ja aiheen 2.0 jts:ää?
Näissä moottoreisa on samaa vain että molemmat käy bensalla ja nimetty samalla lyhenteellä.
-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Mitä pitäis Alfalle tehdä?
Hohhoijaa...Rema kirjoitti:
RVS käsittely käy kumpaankin moottoriin, kuluminen loppuu, tietojeni mukaan.
932 937 955
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mitä pitäis Alfalle tehdä?
Eipä se RVS tosiaan fysiikan lakeja ala vetämään yli eikä ympäri...
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
- Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
- Paikkakunta: Joutseno
Re: Mitä pitäis Alfalle tehdä?
Jos lykkäsen rvs lupauksien mukaan litkut 450tkm ajettuun tessuun kuluminen loppuu ja sillä pääsee toisen mokoman
Jos jakoketjuja vaihdetaan ahkerampaan kuin hihnoja ja nokkia ennen puolta miljoonaa on niissä rakenteelinen/materiaalivika
Tiippana toimitti pihaan 3v seisseen alfan raadon missä joko 100/260tkm ajettu kone. Kaikki kyllä kannusti kovasti luovuttamaan alfan suhteen. Eihän sitä kun vahatkin oli jo maalipintaan levitetty ja ajoaikaakin reilu vuosi.
Lähes pari viikkoa operaatiossa meni ja nyt 400+ km ajettu ja öljytkin pysyneet max. tasolla.
Auton tärkein osa on kori, jos se on ehjä ni kaiken muun korjaus ei ole alfistille ylitsepääsemätöntä
164:ssa oli kiitettävästi hitsattavaa, mutta tekniikka on hyvä.
147:ssa oli kone tuhottu totaalisesti vähillä öljyillä, sammaleen alta paljastu lommoja kyljestä ja reikä helmasta nuokin pikku murheet pystyy selättämään, kun ajamaan pääsee.
Jos jakoketjuja vaihdetaan ahkerampaan kuin hihnoja ja nokkia ennen puolta miljoonaa on niissä rakenteelinen/materiaalivika
Tiippana toimitti pihaan 3v seisseen alfan raadon missä joko 100/260tkm ajettu kone. Kaikki kyllä kannusti kovasti luovuttamaan alfan suhteen. Eihän sitä kun vahatkin oli jo maalipintaan levitetty ja ajoaikaakin reilu vuosi.
Lähes pari viikkoa operaatiossa meni ja nyt 400+ km ajettu ja öljytkin pysyneet max. tasolla.
Auton tärkein osa on kori, jos se on ehjä ni kaiken muun korjaus ei ole alfistille ylitsepääsemätöntä
164:ssa oli kiitettävästi hitsattavaa, mutta tekniikka on hyvä.
147:ssa oli kone tuhottu totaalisesti vähillä öljyillä, sammaleen alta paljastu lommoja kyljestä ja reikä helmasta nuokin pikku murheet pystyy selättämään, kun ajamaan pääsee.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Mitä pitäis Alfalle tehdä?
kuinkakohan paljon pienempää olis jtässän dissaus, jos kaikissa olisi käytetty alusta lähtien oikeaa öljyä? Sitten noit jts/ts jakoremmit vaatii oikean kiristimen asetuksen ja laatuosat. Meikäläisen kehonsiirtimeen vaihettiin remmi ensimmäisellä kerralla filarossa (mun omistusaikana) ja sanovat, että liki oli ollut vaurio. Remmilöinen aivan löysässä, koska alunperin asetus jääny löysäksi ja sitten vesipumpun saumassa oli ollu niin paljon silikoonia, ettei linjauksesta täyttä varmaamuutta. Että kyllä ne kaikki paskottua saa jos vain kunnolla yrittää Filaron jäliltä oli sitten jakoremmi edelleen (yliaikanen) maukkaasti, tosin tasapainoremmi petti lopulta. Tasapainoremmilöisen hihnapyörät kuluneet, joten syytä löytyy niistä.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Mitä pitäis Alfalle tehdä?
Eipä niistä käärmeöljyistä (RVS) ainakaan haittaa ole. viitisen 200-1000€ pommia omistaneena ja kaikkiin rvs:ät kipanneena ykskään ei porsinut omistukseni aikana. Yksi 156 tessu oli ostohetkellä ajettu kuivaksi. Tikku kastui hädin tuskin ja ensiapuna tungin rvs-tuplakäsittelyn siihen eikä alakerta ym porsinut seuraavalla omistajallakaan. Uskoo ken tahtoo mutta mieluummin vaihdan uudet nokat sekä alakerran ja rvs-käsittelyt ja jatkaisin alfailua kuin siirtyisin patonkilaatikkoon. Rvs ei tosiaan korjaa vaurioita vaan ENNALTAEHKÄISEE niitä. Eli vähän kuluneet osat lakkaavat kulumasta.
Through difficulties to defeat
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mitä pitäis Alfalle tehdä?
^
Kaikki, mikä liikkuu, kuluu.
En mä sitä väitä, etteikö se vähentäisi sitä kulumista - sehän on jo todistettu ihan tieteellisestikin, että vaikutusta on.
Sanamuoto vaan pitäis olla oikein - pilkunviilaaja, kun olen.
Ja eikös jotkut litkut nimenomaa kuluta vähäsen pois, jotta pinnat saadaan sileiksi ja sitämyöten alennetaan kitkaa?
Kaikki, mikä liikkuu, kuluu.
En mä sitä väitä, etteikö se vähentäisi sitä kulumista - sehän on jo todistettu ihan tieteellisestikin, että vaikutusta on.
Sanamuoto vaan pitäis olla oikein - pilkunviilaaja, kun olen.
Ja eikös jotkut litkut nimenomaa kuluta vähäsen pois, jotta pinnat saadaan sileiksi ja sitämyöten alennetaan kitkaa?
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Mitä pitäis Alfalle tehdä?
Mites Xado, enemmän käytetty ja testattu?
Ainakin halvempaa
Ainakin halvempaa
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Mitä pitäis Alfalle tehdä?
On se tuommonen JTS vaan maukas ajettava kun toimii, pari päivää taas laskettu menemään pitkin suomea hymy korvissa eikä itke kukkaro bensalaskun takia. Eikä maksa normaalit varaosatkaan maltaita, voi vaihtaa jakoremmin vaikka 30tkm välein jos haluaa. Kyl hyväkorisista kannattaa pitää kiinni.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.