teholastu 156 1.8 superiin kannattaako

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
salke
Viestit: 4
Liittynyt: 03 Maalis 2005, 21:00
Paikkakunta: kangasala

teholastu 156 1.8 superiin kannattaako

Viesti Kirjoittaja salke »

kokemuksia lastusta, hyvät ja huonot puolet,ym mielipiteet.En halua jäädä jalkoihin :-D

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Tästä on ollut juttua aiemminkin. Pelkkä lastu vapaastihengittävässä voi hyvällä tuurilla antaa pari hepoa lisää, huonolla vähentää sen.
Mitattiin yhteen TS:ään 148hp vakiolla ja 147hp alfa rosso "teholastulla" aikoinaan harisen penkissä :wink:
Eli osta wappusimaa niilläkin rahoilla :drinking:
- Alfaholic -

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Ei kannata.. Osta Novitecin turbosatsi ja rusettia putkeen :)

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Niin kuin isi pojalleen konsanaan?

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: teholastu 156 1.8 superiin kannattaako

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

salke kirjoitti:En halua jäädä jalkoihin :-D
Vaihda V6:een tai ehkäpä GTA:han :lol:

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

ju ei lastu lämmitä ku myyjän mieltä,turbota niinku marcus sano tai osta simaa kuin jappe ehdotti :drinking:

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Cuore Sportivo kirjoitti:Niin kuin isi pojalleen konsanaan?
Vaikka niin, kuis se isi pojalleen rusetin ostaa :)

Eihän toi setti nyt sinäänsä olis muuten kun se kahdeksan kertaa kalliimpi lastuun verrattuna.. Löylyä sinäänsä tulisi varmaan 50 kertaa enemmän, ainakin :) Kilpiinhän tota ei vissiin saisi mutta väliäkös tolla, elämä on.. Ahtimen värkkääminen olisi kuitenkin kivaa hommaa ja novitecin settihän istuisi kivasti :)
Kuva

Tai sitten vaihto vetukkaan, tai GTA:han.

Jarppi
Viestit: 180
Liittynyt: 17 Huhti 2005, 00:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jarppi »

millanenkohan prokkis ois laittaa kutoseen sipuli konepellinalle?

:mrgreen:

Avatar
Jeppaa
Viestit: 344
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:23
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

Ite oon kysellyt tuolta akelta aika monen puhelinsoiton myötä, että miten saisi tollasen remmiahdetun V6-alfan katulailliseksi Suomessa...
Homma menee suunnilleen näin: Osta vaikka novitecin GTA:n remmisetti hintaan 5990e, asenna se (maksaa xxx?) sen jälkeen kaikki alustan ja voimansiirron osat muutetaan GTA:n tekniikkaa vastaaviksi. Eli ainakin jarrut menee uusiksi, myös sen tasauspyörästönlukon joutuu hankkimaan. Sitten pitää tehdä päästömittaukset VTT:llä, maksaa kait 1700e per mittaus, ei saa arvot ylittyä tai menee uusiksi. Tosin jos tuo Novitecin setti on E-hyväksytty, siinä on varmaankin ne päästöarvot ilmoitettu TÜV-paperissa. Sen jälkeen pitää vielä penkittää auto, eikä se tehot saa ylittää Gta:n arvoja yli 20%:a. Että kyllä sen T-sparkin vois yhtälailla saada turbolla katulailliseksi, mutta maksaa vaan sen verran hunajaa, kiitos Suomen lainsäädännön, ettei kyllä itsellä ainkaan rahkeet hommaan riitä, vaikka kiinnostusta olis senkin edestä ;)
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

Avatar
Anthon
Viestit: 537
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Anthon »

Kannattaiskohan harkita parin vuoden ahkeraa säästämistä ja sitten GTA:n ostoa vaikka Saksasta...

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Jeppaa kirjoitti:Että kyllä sen T-sparkin vois yhtälailla saada turbolla katulailliseksi, mutta maksaa vaan sen verran hunajaa, kiitos Suomen lainsäädännön, ettei kyllä itsellä ainkaan rahkeet hommaan riitä, vaikka kiinnostusta olis senkin edestä ;)
Mutta T.Sparkin kohdalla vertailukohdaksi taidetaan ottaa perus V6, sillä novitecin lupaama tehonlisäyshän on vain +50HP. Mites muuten V6:sen ja 2.0 TS:n alustapalikat eroavat? Tuskin laatikkoa tarvitsee vaihtaa?

Alkoi kiinnostamaan, eihän se nyt olis ku sen 5 k€ plus muutosmaksut..
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Pitääkö käyttää VTT:llä (1500e) jos on TÜV paperi? Ja kuka käy penkittäjäksi?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Boxer33 kirjoitti:Mutta T.Sparkin kohdalla vertailukohdaksi taidetaan ottaa perus V6, sillä novitecin lupaama tehonlisäyshän on vain +50HP
Ei taida riittää, tuo +20% kun koskee vain mallisarjan tehokkainta mallia, eli siis GTA kun 150+50 och enemmän kuin V6:sen 192.

Jotenkin epäilyttää tämä härdelli, näistä kun on aina puhetta jokunen kerta per vuosi per autofoorumi, ja silti en ole kuullut vielä ensimmäisestäkään joka olisi vähäpäästöiseen lyönyt ahtimen kylkeen. TÜV hyväksytyn sarjan käytöstä en sitten tiedä, lähinnä tuo pakokaasutesti rajoittaa kun se maksaa 1700e joka kerta kun käydään yrittämässä. Eli jos TÜV lappu poistaa tuon pakotteen niin sitten kuullostaa jo paremmalta.

Avatar
Peltsi
Viestit: 235
Liittynyt: 12 Marras 2004, 17:02
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

mitenkäs toi remmi mahtaa kestää kun vakio moottorillakin pamahtelee kiitettävän useesti ?
saa vaihtaa remmiä 10tkm välein samalla kun öljyt että kestää :wink:
Alfa 156 2.5 V6 -98

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Kivahan noilla on spekuleerata, mutta halvemmaksi ja järkevämmäksi tulee auton päivittäminen tehokkaampaan malliversioon.

1.6 -> 1.8
1.8 -> 2.0
2.0 -> 2.5
2.5 -> GTA
GTA -> Quattroporte (Tämä ei enää ole kovin halpaa)
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Peltsi kirjoitti:mitenkäs toi remmi mahtaa kestää kun vakio moottorillakin pamahtelee kiitettävän useesti ?
Niinkuin rasvis joskus aikaisemmin totesi, miten se tehonlisäys siihen kestävyyteen vaikuttaa? Samoja hiluja se siellä edelleen pyörittää.

LeBLoB
Viestit: 43
Liittynyt: 28 Elo 2004, 04:01

Viesti Kirjoittaja LeBLoB »

Itselläni on muukkosen myymä lastu.
Tosin lastu on juuri minun autolle optimoitu eli ei ole aivan "suoraan hyllystä" malli. Tämä tarkoittaa että on lastun ohjelmointien välissä käyty mittailemassa dynossa. Myös on vaihdettu putkisto ja ilmanotto eli kokemukseni ei perustu pelkään lastun laittoon.

Hyviä puolia on tehonnousu ja bensan kulutus on hieman laskenut. Eikä pidä unohtaa mukavan rakentelun tuomaa iloa :-D
156 2.5l V6 -99

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

Ei taida enää olla VTT ainoa jolla tuon päästömittauksen voi teettää. Käsittääkseni myös Testcentterissä onnistuu. Ja lienee tuo hinta lähempänä tonnia kuin kahta.
Tarkistakoon ken jaksaa..

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

Rolle kirjoitti:
Boxer33 kirjoitti:Mutta T.Sparkin kohdalla vertailukohdaksi taidetaan ottaa perus V6, sillä novitecin lupaama tehonlisäyshän on vain +50HP
Ei taida riittää, tuo +20% kun koskee vain mallisarjan tehokkainta mallia, eli siis GTA kun 150+50 och enemmän kuin V6:sen 192.

Jotenkin epäilyttää tämä härdelli, näistä kun on aina puhetta jokunen kerta per vuosi per autofoorumi, ja silti en ole kuullut vielä ensimmäisestäkään joka olisi vähäpäästöiseen lyönyt ahtimen kylkeen.
Eihän se olle kuin säätökysymys... moottori laitetaan penkissä sellaiseksi, että tulee alle 192 pollea. Laittavat ymmärtääkseni ahtopaineet papereihin.

Yksi tutun tuttu :lol: ainakin laittoi uudenkerheaan camaroon remmiahtimen ja sai sen papereihin. Kustannuksista ja tarvittavista proseduureista ei kuitenkaan ole hajua.
Kuva

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

R@gdoll kirjoitti:Eihän se olle kuin säätökysymys..
Hyvähän se on sitä Novitecin settiä lähtee säätää ja sitten selittelee konttorilla miksi sen TÜV lapun pitäisi edelleen olla voimassa :lol:

Eräs tyyppi laittoi remmin Porscheensa ja eipä taida olla vieläkään virallisesti kilvissä vaikkei ole penneistä kiinni. Mutta hyvin se kulkee eikä katsastusmieskään ole mitään huomannu :mrgreen:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Rolle kirjoitti:
Boxer33 kirjoitti:Mutta T.Sparkin kohdalla vertailukohdaksi taidetaan ottaa perus V6, sillä novitecin lupaama tehonlisäyshän on vain +50HP
Ei taida riittää, tuo +20% kun koskee vain mallisarjan tehokkainta mallia, eli siis GTA kun 150+50 och enemmän kuin V6:sen 192.
Ja 147:n ahtamisessa on se ongelma, että mallia 147 2,5 ei ole (virallisesti) olemassa. Eikös tuota tulkita niin, että auton pitää muutoksen jälkeen vastata teknisesti jotain olemassaolevaa mallia, ja tehoa saa olla max. 20% sen verrokkimallin päälle?

Jos 147:n rakentaa "vastaamaan" GTA:ta niin palikkaa meneekin vaihtoon jo aika paljon, mutta 156 2,0:n ahtaminen ja vertaaminen 2,5:een olisi varmaan suht koht helppo nakki.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Noi prosenttisäännöthän on rajoja joita voidaan hyväksyä tavallisessa muutoskatsastuksessa... hommaamalla lupapaperit voinee istuttaa vaikka mimmosen voimalaitoksen 147:n nokalle jos sattuvat luvan myöntämään :lol:

Vanhoissahan tuo menee jotenkin niin että pistetään mutka putkeen, sitten käydään dynottamassa <+20% HV lappu matalalla ahtopaineella ja sitten leiman jälkeen ruuvataan turboruuvista lisää kierroksia. Uusissa (=uudempi kuin 199?) käsittääkseni lähes mahdoton yhtälö laittaa autoon ahdin jos autosta ei ole tehtaalla tehtyä turbomallia. Johtunee juurikin noista vaadittavista mittauksista yms. turhasta byrokratiasta... Kaikki kiva kielletään tai ainakin tehdään helvetin vaikeaksi :2gunfire:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Tuo jakopäänhihnan kestävyys viritetyssä autossa tuntuu aina silloin tällöin tulevan vastaan eri foorumeilla. Itselleni tulee kaksi seikkaa mieleen, jolloin remmi joutuu kovemmalle koetukselle:

1. jyrkempiramppiset nokka-akselit ja/tai jäykemmät venttiilin jouset
-> voimaa nokka-akselin pyörittämiseen tarvitaan enemmän

2. kierrosten rajoitinta nostetaan
-> pyörät ja kiristimet ei välttämättä pysy vauhdissa

Enkä tuosta toisesta edes ole varma.

Ainakaan pelkällä lastulla ei hihnalle tuleva kuorma lisäänny. Vaikka nakutustakin esiintyisi, ei varmaankaan kiihtyvyydet juuri kasva hihnapyörissä, kun männät, kampiakseli ja vauhtipyörä omaavat sen verran hitausmomenttia.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Noiden BSTR:n listaamien seikkojen lisäksi tuli mieleen vielä yksi potentiaalinen kestävyyttä huonontava juttu:

3. Ahdetussa koneessa konehuoneen lämpö noussee vedätettäessä korkeammaksi kuin vaparissa. Hihna on kyllä koteloitu, mutta tulisikohan lämpötilanvaihteluita kuitenkin sen verran enemmän, että hihna vanhenisi nopeammin kuin ahtamattomassa vakiokoneessa?
- Epäkelpokeräilijä -

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Ei
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

BSTR kirjoitti:1. jyrkempiramppiset nokka-akselit ja/tai jäykemmät venttiilin jouset
-> voimaa nokka-akselin pyörittämiseen tarvitaan enemmän

2. kierrosten rajoitinta nostetaan
-> pyörät ja kiristimet ei välttämättä pysy vauhdissa
En tiennytkään että turbo vaikuttaa noihin :P

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Rolle kirjoitti:
En tiennytkään että turbo vaikuttaa noihin :P
Tavallaan vähän vaikuttaa :) palotilan paineen kautta enemmän vastusta

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Ja turboautoa pitää yleensä polkea hieman kovemmilla kierroksilla että ahdin on kunnolla mukana :mrgreen:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Tuolla kirjoituksellani tarkoitin nimenomaan sitä, ettei turbottamisen itsessään pitäisi vaikuttaa mitenkään hihnan kestoon. Nuo kaksi listaamaani asiaa tulevat vastaan useimmiten vapareiden virittämisessä. Ahtopaine sylinterissä ei niin kovasti vastusta vaivaisen venttiilin avautumista, jotta siitä mitään huomattavaa lisäkuormaa tulisi. Alkuperäinen aihehan oli teholastun laittaminen vapariin, mikä yksin laitettuna saattaa ainoastaan nostaa kierrosluvunrajoitinta(?) noista listaamistani riskin paikoista.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

BSTR kirjoitti:Itselleni tulee kaksi seikkaa mieleen, jolloin remmi joutuu kovemmalle koetukselle...
Nuo allekirjoitan, ja lisäksi mieleeni juolahtaa kevennetty vauhtipyörä...

Edit: Niin, ei mielestäni kannata lastuttaa kun ajattelee teho/hintasuhdetta. Tuohan kulkee jo perkeleesti vakionakin...

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Roach kirjoitti: kevennetty vauhtipyörä...
Tuohan kulkee jo perkeleesti vakionakin...
Eihän tuo kevennetty versio lisää hevosia tuo, kiertää vaan "kevyemmin".

Ja missä on niin jyrkkä alamäki että saa Alfan kulkemaan perkeleesti? :mrgreen:
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Vauhtipyörän kevennys nimenomaan pienentää moottorin pyörivissä osissa olevaa hitausmomenttia ja siksi jakohihnaan saattaa kohdistua suurempia kiihtyvyyksiä esim. kytkimen nostossa kun kierrosluku ei ole valmiiksi kohdallaan.

Pakoputki katalysaattorista taaksepäin ja ilmansuodatinkotelo kannattaa ainakin vaihtaa, jos aikoo lastun laittaa. Muuhun ei kannattane koskea. Ja nuo luonnollisestikin ennen lastun laittoa. Off-the-shelf lastu ei silloin kelpaa vaan on käytävä penkissä. Kyllä noilla keinoilla saattaa sellainen 2-5 % tehon lisäystä löytyäkin.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

BSTR kirjoitti: Kyllä noilla keinoilla saattaa sellainen 2-5 % tehon lisäystä löytyäkin.
155x 0,02= 3,1
155x 0,05= 7,75

Eli tuo 2-5% on 3-8hv lisää. Kyselin aikoinaan unichip lastua sillä saavutettaisiin max 9-10 hv lisäys. Hintaa olisi kertynyt n. 700€ kahdella dynolla.

Eli keskimäärin 70€/ 1hv.

Kalliita hepoja sanon minä.

Jotta viri viristä alkaisi olla jotain näkyvvä hyötyä vaaditaan "raskaampia" tekoja. Nokat ja jopa läppärungot. Noilla pitäisi(luulisi) irtoavan +25-35hv.
Hinta kyllä karkaa pilviin. Joten voisi olla järkevämpää päivittää auto tehokkaampaan. Tosin jos esim. läppärungot asentaa niin voipi olla varma ettei tule kovin montaa samanlaista vastaan :mrgreen:
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

puuha kirjoitti: 155x 0,02= 3,1
155x 0,05= 7,75

Eli tuo 2-5% on 3-8hv lisää.
Puhe oli superista, eli 144/140 hv. Ja kyllä - vauhtipyörän massa vaikuttaa hihnaan kohdistuviin voimiin. Eri asia on että kuinka paljon.

Vastaa Viestiin