Yritin hakea päästölappua katsastukseen mutta ei onnistunut CO on kierroksilla liian suuri ( 0.6-0.8 ) 0.3 saisi olla . Tyhjäkäynnillä kaikki ok ja kierroksillakin tuota lukuunottamatta. Mistähän tuo mahtaisi johtua? Tulpat ja ilmansuodatin ja öljyt n. 8tkm ajettu, pakosarja vuoti hieman , kiristin mutta mahtaako se aiheuttaa tuollaista :O. Lambda-arvo putken päässä oli ihan ok
Nyt tuli tutkittua asiaa enemmän. Putsasin tulpat ja pakosarjan tosiaan kiristin jo aiemmin. Sitten mitattiin taas, nyt tyhjäkäynnillä CO 0.05 ja HC yli 100, lambda 1.032, 2000:ssa CO 0.48 ja HC edelleen yli 100 ja lambda 1.01. O2 molemmissa 0.8 ja CO2 yli 15.
Nyt katselin viime vuoden päästömittauksen arvoja jotka oli tyhjäkäynti/2000: HC 54/69 CO 0.09/0.28 O2 0.8/0.8 CO2 13.87/13.80 lambda 1.03/1.02.
Viime vuonna juuri vaihdettu öljyt ja tulpat. Tänä vuonna vielä vanhat öljyt ja vain puhdistetut tulpat. Kansiremontti tehty välissä ja venttiilivälykset imupuolella varmaan hieman pienemmät. Tänä vuonna ei kauheasti kaasutettu paikallaan, tosin ei muistaakseni viime vuonnakaan älyttömästi
Mulla oli kans TS:ssa HC liian korkea kierroksilla, jotain lähes 200. Lambda-anturin vaihto auttoi. Korjaamolla ne sanoivat että se vanhakin lambda toimi mutta oli hidas, mitä sitten tarkoittaakaan.
No siis kyllä se lambdan vaihto autto tiputtamaan ne HC päästöt sieltä melkein 200:sta johonkin 80 paikkeille. Lambda arvot oli mittauksissa ihan oikeaa luokkaa vanhallakin lambdalla. Se että HC oli anturin vaihdon jälkeen vielä noin korkea johtui siitä että katti oli vähän kärsiny jo, mutta sanoivat että eiköhän se puhdistu kun nyt on muut asiat kunnossa. Kyllähän noihin päästöihin voi vaikuttaa vaikka mikä, mutta mulla siis oli näin.
Tuohan on tosi edukas katti sulla HarZa:) Se on varmaan hieman pienempää mallia kuin mulle sopiva mutta kerro mistä hommailit niin kysyn itsellekin sieltä:)
Toi E-hyväksyntä vaaditaan käsittääkseni uudemmissa autoissa (oisko -98 ylöspäin?) niin äänenvaimentimista kuin kateistakin. Vanhemmissa sitä ei vaadita kunhan muuten katti toimii. Esim. Motonetin myymät halvat läpihengittävät pöntöt ei oo hyväksyttyjä joten sellasista ei kannata uuteen autoon putkea rakentaa, joku on joutunut jopa vaihtamaan kun katsastus inssi on huomannut.
Tuohon minä vetosin, vaikkei tuossa suoraan sanottu että katti vaihtuu.
Katsastajat.com kirjoitti:Olen aikeissa vaihtaa vm. 2002 Audi TT Quattro Turboon tehoputkiston, keskivaimennin+takapönttö. Täytyykö putkiston olla E-hyväksytty tms., vai riittääkö että meluraja ei ylity? Pitääkö auto muutoskatsastaa, kun ainakin teoriassa auton teho hieman nousee?
- Ei tarvi e-hyväksyntää eikä muutoskatsastusta. Melu ei saa kasvaa.
Tuttu toiselta foorumilta soitti joskus AKELLE ja tarkisti asian
/lainaus/
01.10.1996 on tullut voimaan esetus, jossa määrätään E-hyväksynnästä vaimentajien ja katalysaattoreiden osalta.
EU-tyyppihyväksytyissä ajoneuvoissa vuoden -98 alusta lukien tulee pakoputkisto olla tyyppihyväksytty. Hyväksyntänumero on stanssattu putkistoon. Näitä autoja voi olla n. -95:stä eteenpäin.
Tulkinta ko. asetuksesta on, että vaimentajien ja katalysaattoreiden pitää olla hyväksyttyjä. Putkien ja käyrien, sekä kiinnikkeiden ei.
Eli putkia voi edelleen rakentaa itse, mutta osien pitää olla hyväksyttyjä. (vaim+kat) Melu- ja päästömääräykset pitää läpäistä.
Jaahans, mahtaa tuo säädös kilpailla hyödyllisyydellään kurkun käyryysdirektiivin kanssa. Mitähän väliä sillä on mistä se pönttö on peräisin jos päästöt ja melut ovat normien sisällä?
Nyt tässä katsastukseen valmistautuessa ja katalysaattoria odotellessa aloin tutkimaan myös tuota kummallista tärinää jota autossani on esiintynyt. Ilmeisesti moottorin takakannakkeen sikaflexitäyttö ei asiaan vaikuttanut koska moottoria kevennettäessä tärinä ei kuitenkaan häviä. Hmm... erityisesti kovin täräjää n 1500 kierroksella, moottori vipattaa silloin aika paljon ja ikäänkuin joku sylinteri jättäisi useimmat lyönnit väliin, tuntuu että moottori välillä ihan pikkuhetkeksi jopa ns sammuu ja käynnistyy ihan heti uudestaan. Hitto kun en ole muita kutosalfoja nähnyt pitkään aikaan, kyllähän sen vissiin pitäisi aika paljon tasaisemmin käydä tyhjäkäynnilläkin, niin ettei kone juuri heilahtele?
Revin tulpanjohdot yksitellen irti ja kyllä ne kaikki vaikutti käyntiin ainakin jossain määrin, muutama johto mielestäni kyllä hieman liian vähän. Täytyy tänään tutkia lisää. Minkälaisia vastusarvoja tulpanjohdoista pitäs saada mitattua yleismittarilla? Vai saako sillä mitään tietoa asiasta ellei johto ole poikki .
Ne johdot on purettavat, tulpan päähän tuleva etuvastuspiippu on jengalla kiinni johdossa. 75:ssa ei tainnut olla toisia vastuksia jakajan päässä, 164:n Motronicissa on sielläkin. Itse johdon vastusarvo pitäisi olla aika minimaalinen mutta vastuspiipun joitakin kilo-ohmeja, tarkka arvo lukee muistaakseni siinä piipun kyljessä. Olisiko ollut 4,7 kOhmia kappale.
Kysys huviksesi mitä maksaa johtosarja Deltassa, ei taas tiennyt itkeäkö vai nauraa
jakajan päässä luki hatuissa 1Kohmi ja tulpanhatuissa 1.4 kohm. Mitatessani 2 johtoa oli 2.5kohmin pintaan,eli vissiin ihan ok? 2 oli 400 ja 600 kohmia ja 2 sitten yli 10 Mohm
tein tässä tuohon tärinään liittyen lisää tutkimusta, väittäisin että ainakaan pakoputki ei sitä koriin välitä. Turbo 75:n löin käyntiin ja siinä kone vipattaa paljon enemmän kun V6:ssa mutta silti koriin se ei välity. Moottorin sivukumityynyt oli paljon pehmeämmät kuin V6:ssani jossa ne oli melkoisen kovat mutta silti ehjät. Minusta kyllä tuntuu että se tärinä välittyy jotain muuta kautta kuin sivukumeista koriin, onko ideoita mistä se voisi mennä?
www.international-auto.com kauppaisi alkuperäisen näköisiä johtosatseja 139 taalan hintaan onko kukaan hankkinut? voipi olla että joutuu kiireen vyuoksi hommaan jotkut muut jo aiemmin, leima 11. pvä.
hassu huomio muuten että noi tulpanjohdot joissa oli hirmuvastukset oli niissä sylintereissä joissa oli terveimmän näköiset tulpat
Rasvis: kerros kuinka nuo tulpanjohdot puretaan, huomenna pääsen valitsemaan koottavista johdoista sopivia ja jos mittaus näyttää että piuhat vain vastustaa niin vaihtaisin mielellään vain ne ja jättäisin orkkishatut .
edit. Jaahas, silmä käteen eli jengalla on:)
Tuota tutinaa mietin taas lisää saunan lauteilla, hemmetti se on kyllä niin saman tuntuista kuin 164:ssani ollut pakoputken aiheuttama tutina silloin kuin joustoliitos oli jumittunut. Onkos 75 katittomissa joustot putkistossa, tuossa katillisessa ei ole ja sen lisäksi mulla on aika vahvat kumilenkurat kannattimina. Muisteluni mukaan kyllä ei tutissut remontin jälkeen lainkaan kun kokeilin pelkät pakosarjat paikallaan. Voi olla että aika on kullannut muistot, täytyy huomenna tutkia kun on inspiraatiota pitkästä aikaa
Noista tulpan johdoista, että se vastusarvo taitaa olla aika nimellinen tieto siitä, miten virta niissä kulkee, sillä virta kulkee magneettikentän, eikä sen kierretyn ohuen johtimen välityksellä. Varmaan ne alkuperäiset on taas jotain platinaa hinnasta päätellen. Tarvikejohdot saa muutamalla eurolla kappale. http://www.magnecor.com/magnecor1/truth.htm
ei kun v6:ssa taitaa olla ne joustot. Jänä juttu että ne joustot on ennen moottorin takakannaketta, ne kun periaatteessa tutajaa aina samaan tahtiin Irrotin omastani moottorin takakannattimen jos se olis sikaflexi kun aiheuttaa mutta eipä tuo auttanut. Kumma juttu, ihan kuin joku ottais koriin kiinni mutta ei osu silmään eikä näy mitään ihmeellistä missään
Koitin purkaa noita tulpanjohtoja mutta eipä siitä tullut mitään. En uskaltanut vääntää enempää kun tuntui ettei mitään tapahdu, lieneeköhän noissa erilainen kiinnitys kuin 164:n johdoissa
Kyllä niissä samanlainen kiinnitys pitäisi olla, Muukkonen myi mulle nimenomaan hyllyyn jääneet 75 V6:n johdot. Niihin piti vaan jälkeenpäin lisätä ne jakajanpuoleiset vastukset ja vaihtaa puolanjohto pitempään.
Perskeles leima tuli muuten paitsi päästöt. Sitten tänään illalla uudet koottavat Hotwire tai wires merkiset johdot ja päästöt on kondiksessa Ei tartte kattia vaihtaa juu