päästöongelma 75 :ssa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

päästöongelma 75 :ssa

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Yritin hakea päästölappua katsastukseen mutta ei onnistunut :( CO on kierroksilla liian suuri ( 0.6-0.8 ) 0.3 saisi olla . Tyhjäkäynnillä kaikki ok ja kierroksillakin tuota lukuunottamatta. Mistähän tuo mahtaisi johtua? Tulpat ja ilmansuodatin ja öljyt n. 8tkm ajettu, pakosarja vuoti hieman , kiristin mutta mahtaako se aiheuttaa tuollaista :O. Lambda-arvo putken päässä oli ihan ok

niin vähäpäästöinen on kyseessä

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Nyt tuli tutkittua asiaa enemmän. Putsasin tulpat ja pakosarjan tosiaan kiristin jo aiemmin. Sitten mitattiin taas, nyt tyhjäkäynnillä CO 0.05 ja HC yli 100, lambda 1.032, 2000:ssa CO 0.48 ja HC edelleen yli 100 ja lambda 1.01. O2 molemmissa 0.8 ja CO2 yli 15.

Nyt katselin viime vuoden päästömittauksen arvoja jotka oli tyhjäkäynti/2000: HC 54/69 CO 0.09/0.28 O2 0.8/0.8 CO2 13.87/13.80 lambda 1.03/1.02.

Viime vuonna juuri vaihdettu öljyt ja tulpat. Tänä vuonna vielä vanhat öljyt ja vain puhdistetut tulpat. Kansiremontti tehty välissä ja venttiilivälykset imupuolella varmaan hieman pienemmät. Tänä vuonna ei kauheasti kaasutettu paikallaan, tosin ei muistaakseni viime vuonnakaan älyttömästi

Avatar
E.L.
Viestit: 149
Liittynyt: 31 Joulu 2004, 13:15
Car(s): 155 Q4, 75 1.8T
Paikkakunta: Karjaa

Viesti Kirjoittaja E.L. »

Mulla oli kans TS:ssa HC liian korkea kierroksilla, jotain lähes 200. Lambda-anturin vaihto auttoi. Korjaamolla ne sanoivat että se vanhakin lambda toimi mutta oli hidas, mitä sitten tarkoittaakaan.

Avatar
HarZa
Viestit: 216
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 17:16
Paikkakunta: Tampere, Niinisalo

Viesti Kirjoittaja HarZa »

e.l se lamdan hitaus ei kait ihan tappava tauti oo mutta ei kai se hyväksikään ole mulla kanssa kolmekolmosessa lamda hitaalla (tullu omistajaansa)..

mutta joku oiukeesti jotain tietävä voisi kertoa että kuinka paljon tollaisesta hitaudesta on haittaa??
alfa 33 1.7QV 16v 90, Aprillia ditec skoopperi

Avatar
E.L.
Viestit: 149
Liittynyt: 31 Joulu 2004, 13:15
Car(s): 155 Q4, 75 1.8T
Paikkakunta: Karjaa

Viesti Kirjoittaja E.L. »

No siis kyllä se lambdan vaihto autto tiputtamaan ne HC päästöt sieltä melkein 200:sta johonkin 80 paikkeille. Lambda arvot oli mittauksissa ihan oikeaa luokkaa vanhallakin lambdalla. Se että HC oli anturin vaihdon jälkeen vielä noin korkea johtui siitä että katti oli vähän kärsiny jo, mutta sanoivat että eiköhän se puhdistu kun nyt on muut asiat kunnossa. Kyllähän noihin päästöihin voi vaikuttaa vaikka mikä, mutta mulla siis oli näin.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

katalysaattorivialta se nyt vaikuttaisi :( alkuperäinen on poissuljettu vaihtoehto, lähinnä hinnan vuoksi: 1000E :o ähtävällä

Avatar
HarZa
Viestit: 216
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 17:16
Paikkakunta: Tampere, Niinisalo

Viesti Kirjoittaja HarZa »

mä vaihdoin kanssa katin ja 100€ maksoin tarvike katista.. että ton erotuksen voi vaikka kaataa kurkusta alas..:D
alfa 33 1.7QV 16v 90, Aprillia ditec skoopperi

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Tuohan on tosi edukas katti sulla HarZa:) Se on varmaan hieman pienempää mallia kuin mulle sopiva mutta kerro mistä hommailit niin kysyn itsellekin sieltä:)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tekisköhän noilla mitään?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

GAMMA500 kirjoitti: Se on varmaan hieman pienempää mallia kuin mulle sopiva...
Kuinka isoa katalysaattoria kaipaat? Mulla olis tossa pari jouten, voisin niistä sopivalla rahalla luopuakin... :wink:

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Tekisköhän noilla mitään?
Varmaan tekisi :) Mitä tuo e-hyväksynnän puuttuminen meinaa? :o Eikö kelpaa tieliikenteeseen :?

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

AutonaAlfa kirjoitti: Kuinka isoa katalysaattoria kaipaat? Mulla olis tossa pari jouten, voisin niistä sopivalla rahalla luopuakin... :wink:
60-65mm . Pituutta n.40cm, leveyttä 20cm. Nyt on kyllä yksi uusi edullinen aika vahvoilla :)

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

GAMMA500 kirjoitti: 60-65mm . Pituutta n.40cm, leveyttä 20cm. Nyt on kyllä yksi uusi edullinen aika vahvoilla :)
Uusi on kyllä aina uusi :wink:

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

AutonaAlfa kirjoitti: Uusi on kyllä aina uusi :wink:
Näin on :wink: Ei kukaan muuten tarttis vähänkäytettyä (280tkm) 75:n katalysaattoria, päällepäin ainakin aivan ehjä :lol:

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Tota mää voisin pistää sen tohon omaani :lol:
Niin varmaan :silly: Eipä ole kattia ei :mrgreen:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

GAMMA500 kirjoitti:Mitä tuo e-hyväksynnän puuttuminen meinaa?
Maa ei tia. Kannattaa kilauttaa kauppiaalle, varmaan itse tietää mitä on kauppaamassa.

Luulisin kyllä, että ainoa asia jolle katsastusmies pistää merkitystä on päästöarvot.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Minä kun olen kuullut että tuo E sieltä pitäisi löytyä, mutta soittamallahan se selviää.

EDIT: Nopean netissä selailun perusteella ei tarvitse mikäli päästöt ok (luonnollisesti).

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Toi E-hyväksyntä vaaditaan käsittääkseni uudemmissa autoissa (oisko -98 ylöspäin?) niin äänenvaimentimista kuin kateistakin. Vanhemmissa sitä ei vaadita kunhan muuten katti toimii. Esim. Motonetin myymät halvat läpihengittävät pöntöt ei oo hyväksyttyjä joten sellasista ei kannata uuteen autoon putkea rakentaa, joku on joutunut jopa vaihtamaan kun katsastus inssi on huomannut.
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Tuohon minä vetosin, vaikkei tuossa suoraan sanottu että katti vaihtuu.
Katsastajat.com kirjoitti:Olen aikeissa vaihtaa vm. 2002 Audi TT Quattro Turboon tehoputkiston, keskivaimennin+takapönttö. Täytyykö putkiston olla E-hyväksytty tms., vai riittääkö että meluraja ei ylity? Pitääkö auto muutoskatsastaa, kun ainakin teoriassa auton teho hieman nousee?
- Ei tarvi e-hyväksyntää eikä muutoskatsastusta. Melu ei saa kasvaa.

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Tuttu toiselta foorumilta soitti joskus AKELLE ja tarkisti asian

/lainaus/

01.10.1996 on tullut voimaan esetus, jossa määrätään E-hyväksynnästä vaimentajien ja katalysaattoreiden osalta.
EU-tyyppihyväksytyissä ajoneuvoissa vuoden -98 alusta lukien tulee pakoputkisto olla tyyppihyväksytty. Hyväksyntänumero on stanssattu putkistoon. Näitä autoja voi olla n. -95:stä eteenpäin.
Tulkinta ko. asetuksesta on, että vaimentajien ja katalysaattoreiden pitää olla hyväksyttyjä. Putkien ja käyrien, sekä kiinnikkeiden ei.
Eli putkia voi edelleen rakentaa itse, mutta osien pitää olla hyväksyttyjä. (vaim+kat) Melu- ja päästömääräykset pitää läpäistä.

/lainaus päättyy/

Kuka tonne katsastajat.comiin kirjottaa?
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jaahans, mahtaa tuo säädös kilpailla hyödyllisyydellään kurkun käyryysdirektiivin kanssa. Mitähän väliä sillä on mistä se pönttö on peräisin jos päästöt ja melut ovat normien sisällä?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Mutta se pönttöhän voi olla vaikka vaarallinen ympäristölleen kun siihen ei oo stanssattu sitä E kirjainta :mrgreen:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

nyt tais tärpätä :) merkkikohtainen tarvikekatti löytyi n. 250 euron hintaan. nyt vaan odottelemaan että onko se tullessaankin vielä samanlainen :wink:

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Nyt tässä katsastukseen valmistautuessa ja katalysaattoria odotellessa aloin tutkimaan myös tuota kummallista tärinää jota autossani on esiintynyt. Ilmeisesti moottorin takakannakkeen sikaflexitäyttö ei asiaan vaikuttanut koska moottoria kevennettäessä tärinä ei kuitenkaan häviä. Hmm... erityisesti kovin täräjää n 1500 kierroksella, moottori vipattaa silloin aika paljon ja ikäänkuin joku sylinteri jättäisi useimmat lyönnit väliin, tuntuu että moottori välillä ihan pikkuhetkeksi jopa ns sammuu ja käynnistyy ihan heti uudestaan. Hitto kun en ole muita kutosalfoja nähnyt pitkään aikaan, kyllähän sen vissiin pitäisi aika paljon tasaisemmin käydä tyhjäkäynnilläkin, niin ettei kone juuri heilahtele?

Revin tulpanjohdot yksitellen irti ja kyllä ne kaikki vaikutti käyntiin ainakin jossain määrin, muutama johto mielestäni kyllä hieman liian vähän. Täytyy tänään tutkia lisää. Minkälaisia vastusarvoja tulpanjohdoista pitäs saada mitattua yleismittarilla? Vai saako sillä mitään tietoa asiasta ellei johto ole poikki :lol: .

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ne johdot on purettavat, tulpan päähän tuleva etuvastuspiippu on jengalla kiinni johdossa. 75:ssa ei tainnut olla toisia vastuksia jakajan päässä, 164:n Motronicissa on sielläkin. Itse johdon vastusarvo pitäisi olla aika minimaalinen mutta vastuspiipun joitakin kilo-ohmeja, tarkka arvo lukee muistaakseni siinä piipun kyljessä. Olisiko ollut 4,7 kOhmia kappale.

Kysys huviksesi mitä maksaa johtosarja Deltassa, ei taas tiennyt itkeäkö vai nauraa :roll:
- Epäkelpokeräilijä -

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

jakajan päässä luki hatuissa 1Kohmi ja tulpanhatuissa 1.4 kohm. Mitatessani 2 johtoa oli 2.5kohmin pintaan,eli vissiin ihan ok? 2 oli 400 ja 600 kohmia ja 2 sitten yli 10 Mohm :shock:

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

tein tässä tuohon tärinään liittyen lisää tutkimusta, väittäisin että ainakaan pakoputki ei sitä koriin välitä. Turbo 75:n löin käyntiin ja siinä kone vipattaa paljon enemmän kun V6:ssa mutta silti koriin se ei välity. Moottorin sivukumityynyt oli paljon pehmeämmät kuin V6:ssani jossa ne oli melkoisen kovat mutta silti ehjät. Minusta kyllä tuntuu että se tärinä välittyy jotain muuta kautta kuin sivukumeista koriin, onko ideoita mistä se voisi mennä?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eipä tarvihe sitten vikaa pidemmältä hakea.

Ne vastuspiiput on muuten ihan paskoja, mulla lähti uusista heti kahdesta kappaleesta ne tulpan päätä vasten tulevat metallilärväkkeet irti.
- Epäkelpokeräilijä -

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

www.international-auto.com kauppaisi alkuperäisen näköisiä johtosatseja 139 taalan hintaan :shock: onko kukaan hankkinut? voipi olla että joutuu kiireen vyuoksi hommaan jotkut muut jo aiemmin, leima 11. pvä.

hassu huomio muuten että noi tulpanjohdot joissa oli hirmuvastukset oli niissä sylintereissä joissa oli terveimmän näköiset tulpat :shock:

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Rasvis: kerros kuinka nuo tulpanjohdot puretaan, huomenna pääsen valitsemaan koottavista johdoista sopivia ja jos mittaus näyttää että piuhat vain vastustaa niin vaihtaisin mielellään vain ne ja jättäisin orkkishatut :) .

edit. Jaahas, silmä käteen eli jengalla on:)

Tuota tutinaa mietin taas lisää saunan lauteilla, hemmetti se on kyllä niin saman tuntuista kuin 164:ssani ollut pakoputken aiheuttama tutina silloin kuin joustoliitos oli jumittunut. Onkos 75 katittomissa joustot putkistossa, tuossa katillisessa ei ole ja sen lisäksi mulla on aika vahvat kumilenkurat kannattimina. Muisteluni mukaan kyllä ei tutissut remontin jälkeen lainkaan kun kokeilin pelkät pakosarjat paikallaan. Voi olla että aika on kullannut muistot, täytyy huomenna tutkia kun on inspiraatiota pitkästä aikaa 8)

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

kyllä noissa katittomissa ne joustot siellä putkessa yleensä on..

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Noista tulpan johdoista, että se vastusarvo taitaa olla aika nimellinen tieto siitä, miten virta niissä kulkee, sillä virta kulkee magneettikentän, eikä sen kierretyn ohuen johtimen välityksellä. Varmaan ne alkuperäiset on taas jotain platinaa hinnasta päätellen. Tarvikejohdot saa muutamalla eurolla kappale.
http://www.magnecor.com/magnecor1/truth.htm

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

ei kun v6:ssa taitaa olla ne joustot. Jänä juttu että ne joustot on ennen moottorin takakannaketta, ne kun periaatteessa tutajaa aina samaan tahtiin :? Irrotin omastani moottorin takakannattimen jos se olis sikaflexi kun aiheuttaa mutta eipä tuo auttanut. Kumma juttu, ihan kuin joku ottais koriin kiinni mutta ei osu silmään eikä näy mitään ihmeellistä missään

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Koitin purkaa noita tulpanjohtoja mutta eipä siitä tullut mitään. En uskaltanut vääntää enempää kun tuntui ettei mitään tapahdu, lieneeköhän noissa erilainen kiinnitys kuin 164:n johdoissa

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

omista lähti se häiriönpoistaja pyörittämällä irti..voi toki olla että ovat tarttuneet vanhuuttaan melko lujaan kiinni..

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kyllä niissä samanlainen kiinnitys pitäisi olla, Muukkonen myi mulle nimenomaan hyllyyn jääneet 75 V6:n johdot. Niihin piti vaan jälkeenpäin lisätä ne jakajanpuoleiset vastukset ja vaihtaa puolanjohto pitempään.
- Epäkelpokeräilijä -

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Perskeles leima tuli muuten paitsi päästöt. Sitten tänään illalla uudet koottavat Hotwire tai wires merkiset johdot ja päästöt on kondiksessa :roll: Ei tartte kattia vaihtaa juu :)

Vastaa Viestiin