Lisää 33:n päästöistä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
wertyui
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Huhti 2005, 08:08
Paikkakunta: Espoo

Lisää 33:n päästöistä

Viesti Kirjoittaja wertyui »

Tuossa aikaisemmin olikin keskustelua 33:n päästöistä. Siis minulla on 33 1,7 16v -90 ja sen seokset on kierroksilla liian rikkaat. Tyhjäkäynnillä kaikki on OK. Tässä vähän arvoja.

Tyhjäkäynnillä:
HC 11ppm
CO 0,23%
lamda 1,097
muut arvot ei varmaan kiinnosta?

Kierroksilla:
HC 45ppm
CO 4,5%
lamda 0,87

Eli käy kierroksilla todella rikkaalla. Katti on varmaan kunnossa ja toimintalämmössä, kun tyhjäkäynnillä on noin hyvät arvot ja eihän se toimisikaan noilla seoksilla. Viime vuonna oli samaa ongelmaa. Silloin testailtiin kaikenlaista. Boshin miehet sanoi keskusyksikön olevan kunnossa. Lamda-anturi vaihdettiin. Ilmamäärämittarin resistanssi oli hiukan korkeampi kuin taulukoissa, mutta ei mitään kauheasti. Lopulta ongelma saatiin ratkaistua lisäämällä tyhjäkäyntipiiriin pieni suodatin josta kone sai lisää ilmaa keskusyksikön tietämättä (ei ollut oma idea)

Edellisellä kirjoittajalla, jolla oli ongelmia saman asian kanssa ongelma oli ratkennut uusimalla alipaineputket. Mitkä alipaineputket? Menevät mistä mihin? Näin mä tossa yhden, mutta pitäisi varmaan poistaa imusarja, että näkis jotain.

Lisää asioiden paikannusta: Eikös näissä ole lämpötila-anturi jossain lohkon päällä. Missä siellä? Mittariston lämpömittari ei toimi. Käyttääkö se samaa anturia? Vika voi tietysti olla myös muissa johdotuksissa.

Itselle tullut mieleen, että suihkusuuttimet eivät välttämättä sulkeudu kunnolla ja vuotavat imukanaviin, mutta miksei samaa ongelmaa ole tyhjäkäynnillä? Säätääkö lamda-anturi seoksen niin laihalle, että ongelmaa ei tule? Vai onko ilman virtausnopeus niin alhainen, että bensa jää lillumaan jonnekin? Auto on ollut talvella seisonnassa kauan ja saattaa olla, että tiivisteet eivät toimi kunnolla. Tätä voisi koittaa korjata suihkusuuttimien puhdistuslitkuilla. Toimiiko ne oikeasti? Suuttimien mikroaaltopuhdistuskin voisi olla vaihtoehto. Missä niitä tehdään ja mitä kustantaa? (asun espoossa)

Jos jollakin tulis mieleen mahdollisia vika kohteita vois kirjotella.

Kyllähän ton voisi saada leimalle lyömällä lisää reikiä tyhjäkäyntipiirin letkuun, mutta kuvittelisin sen vähentävän tehoja kovilla alipaineilla eli korkeilla kierroksilla ja kovalla kuormitusella. Sitähän me emme halua ;) Tietysti tosta voisi tehdä katsastusvirityksen, mutta tuhoaako rikas seos katin pitkässä ajassa?

Tästä tulikin romaani.

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Aika erikoinen vika. Maksimi teho saadaan muuten lambdan arvolla 0,9 eli lievästi rikkaalla. Tuo sinun näyttää siinä mielessä aika hyvältä.

Voisiko tuo oikeasti johtua siitä ilmamääränmittarista? Siinähän on seos ruuvi, miksi sitä ei silloin huolossa, missä mitatiin, säädetty kohdalleen? Mitattiinko myös ilmamäärämittarissa olevan lämpöanturin arvo? Jos se näyttää liian kylmää, niin menee rikkaalle. Toisaalta voisi ajatella, että se näkyisi myös tyhjäkäynnillä, mutta toisaalta jos tyhjäkäyntiä tasoittaa se oma piiri.

Missässä kunnossa sytkän osat on? Jos meinaan jää kipinää isoilla kieseillä pois, niin silloin pakokaasuun jää palomatonta tavaraa.

Tyhjäkäynnillähän tuo on jo vähän laihan puolella.

Mitäpäs jos vika olisikin nyt se, että sitä tyhjäkäyntiä on puukotettu, jonka seurauksena sen seos on ok, mutta kokonais systeemin on rikkaalle. Eli vika olisi esim. oikeasti ilmamäärämittarin säädössä. Jos ottaisi sen tyhjäkäyntivirityksen pois ja säädättäisi seoksen ilmamäärämittarista kohdalleen tyhjällä, jos vaikka asettuisi sitten kierroksillakin.

Avatar
HarZa
Viestit: 216
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 17:16
Paikkakunta: Tampere, Niinisalo

Viesti Kirjoittaja HarZa »

eli imusarja pois ja sen alla on sellanen jako tukki johon tulee yks letku imusarjalta jne... ei voi muistaa... mutta siitä lähtee jokaiselle sylinterille oma letku niissä on kumiletkua ja kovaa muoviletkua.. kannattaa katsoa niiden tiiveys varsinkin repsikan puoli kun on pität vedot.. (jos otat ko. jakotukun irti <yhdellä ruuvvilla kiinni> niin varaudu että jäähdyttäjän nesteet karkaa...)
siitä imusarjasta viellä sitä tyhjäkäynti moottoria ei tarvitse irrottaa vaan sen letku yläpäästä.. sitten kaasu vaijjerin ruuvvit (kaksi) tuulilasin puolella sen vieressä joku bensaan liittyvä mokkula mihin kanssa menee alipaine letkuja.. sen jlkn. vaan ne kumit irti ja imusarja hus niin näet ne letkut...


tästä mitään apua ollu mutta kuhan kirjottelen :D
alfa 33 1.7QV 16v 90, Aprillia ditec skoopperi

wertyui
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Huhti 2005, 08:08
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja wertyui »

Kiitti HarZa kyllä tosta varmaan on apua, kun sitä rupean irrottelemaan.

Kyllä sitä ilmamäärä mittaria koitettiin säätää, mutta asia ei korjautunut sillä. Se oli ensimmäinen toimenpide. En ollut tosiaan itse sitä räpläämässä. Siinähän ei ole mitään päällepäin näkyvää säätöruuvia vaan se ilmamäärämittarin sähkökotelo pitää jollain lievällä väkivallalla aukaista. Se toinen vastusarvo, ilmeisesti siis lämpöanturin arvo, oli ihan kunnossa.

Muuten en sytkän osista tiedä, mut tulpat on melko uudet. Uskoisin, että se kipinää saa kun HC-arvot on kuitenkin ihan kunnossa.

Niin kyllähän se seos tehon puolesta ihan hyvältä vaikuttaisi, mutta sitä ei tiedä kuinka rikas se silloin on, kun kaasun painaa pohjaan ja motronic asentoanturin määräämänä lyö lisää soppaa. Voi mennä vähän turhan rikkaalle.

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Kyllä sitä ilmamäärä mittaria koitettiin säätää, mutta asia ei korjautunut sillä. Se oli ensimmäinen toimenpide. En ollut tosiaan itse sitä räpläämässä. Siinähän ei ole mitään päällepäin näkyvää säätöruuvia vaan se ilmamäärämittarin sähkökotelo pitää jollain lievällä väkivallalla aukaista. Se toinen vastusarvo, ilmeisesti siis lämpöanturin arvo, oli ihan kunnosa.
Siinähän on se semmonen musta muoviosa, joku neliskulmio suunilleen. Ainakin Boshin kirjan mukaan sen kulmassa on semmonen pyöreähkö luukku, joka on sinetöity. Sen alta pitäisi löytyä säätöruuvi. Ainakin omassa hoidokkiauotssa se paikka on. Siitä, onko sen alla ruuvia ei ole tietoa, kun ei ole joutunut koskemaan.

Pitäisi tuo mittari putsata. Onko sen avaamisesta/käytettävistä aineista vinkkiä?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ne potentiometrin liukupinnatko ajattelit putsata? Jos pelkän läppämekanismin putsaamista "kylmälimasta" ajattelit niin sen vuoksi ei tarvitse vaivautua avaamaan mitään, riittää, että jynssäät tinneriin tms. kastellun rätin kanssa sen läppäkotelon.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Joo, ehkä on fiksumpaa putsata vaan se huhotusmoska pois. Ei siinä mittarissa kai mitään varsinaista vikaa ole.

Oon kyslyyt aikasemminkin, mutta mistä voisi johtua se, että auto ei välillä lähe kun painaa kassua ja sitten yhtäkkiä löytääkin puhtia jostain. Teki tuota enemmän talvella, mutta on tehnyt myös nyt näillä keleillä. Niitä vikapaikkoja kun on niin monta.

wertyui
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Huhti 2005, 08:08
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja wertyui »

Väliaika tietoja:

Eilen löysin vihdoin aikaa tuon punaisen paholaisen räpläämiseen. Otin imusarjan irti. Muuten oli kaikki ihan kunnollisen näköistä, mutta kun irrotin paineensäätimen (oli muuten messinkiruuvit aika tiukalla), oli takaisinvirtausputki ihan kuiva. Eikös sitä kautta pitäis jatkuvasti virrata kamaa takaisin tankkiin. Eli todennäköisesti säädin on juuttunut kiinni. Onhan se ihan loogista, että menee rikkaalle, jos paine on korkeampi kuin pitäis. Aikaohjattujahan ne suuttimet on. Tänään ei vaan saa osaa pyhäpäivän takia, mutta huomenna.

Yhden jutun huomasin. Lämpötila-anturille ei mene mitään johtoa. Pitää kattella, jos löytäisin jostain johdonpään, joka kaipailisi sijoituspaikkaa.

Onhan tossa ilmamäärämittarissa säätöruuvi. En muistanutkaan.

wertyui
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Huhti 2005, 08:08
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja wertyui »

Mistäs tommosen muuten löytäis? Katsoin motonetin sivuilta. Sieltä löytyis paineentasain. Ei taida olla sama asia? Ainakin numerosarja on eri. Tosiaan espoon suunnalta.

Vastaa Viestiin