Rohina
Valvoja: Moderators
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Rohina
164 TS:n moottorissa on rohina lisääntynyt reilun vuoden aikana. Kun kytkimen painaa pohjaan, käy moottori kuin sukkasillaan. Mitään sivuääniä ei kuulu ja moottori on hyvin hiljainen. Kun kytkimen päästää irti, niin rytmikäs romps-ääni kuuluu hallitsevana kuin huonossa diesel-moottorissa.
Onkohan vaihdelaatikon laakeri mennyt? Kytkin paineasetelmineen vaihdettiin keväällä. Kun ei huvittaisi taas teetättää jotain suurempaa remppaa. Vaihdelaatikon korjaaminen taitaa olla aika kallis operaatio.
Onkohan vaihdelaatikon laakeri mennyt? Kytkin paineasetelmineen vaihdettiin keväällä. Kun ei huvittaisi taas teetättää jotain suurempaa remppaa. Vaihdelaatikon korjaaminen taitaa olla aika kallis operaatio.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
saattaapi olla pääakselin laakeri taikka sitten painelaakeri kytkimestä jos ette vaihtaneet kytkinrempan yhteydessä... 

Viimeksi muokannut 90, 31 Heinä 2003, 19:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Kytkinrempassa vaihdettiin myös paineasetelma. Kuuluuko siihen laakeri vai onko se vielä erikseen?
Rohina on alkanut viime syksyn jälkeen ja se ei kuulu sisälle, ellei käännä sisäilman puhallinta kiinni. Kevättalvellahan tämän sivuäänen vasta sattumalta huomasin. Kytkinremontilla ei ollut vaikutusta ääneen. Ja vaihteisto tuntuu toimivan aikas hyvin, ilman mitään värinöitä.
Rohina on alkanut viime syksyn jälkeen ja se ei kuulu sisälle, ellei käännä sisäilman puhallinta kiinni. Kevättalvellahan tämän sivuäänen vasta sattumalta huomasin. Kytkinremontilla ei ollut vaikutusta ääneen. Ja vaihteisto tuntuu toimivan aikas hyvin, ilman mitään värinöitä.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
juu..elikkäs kytkin levy, paineasetelma ja painelaakeri..yleensä kaikki kannattaa vaihtaa kytkin rempan yhteydessä...2TS kirjoitti:Kytkinrempassa vaihdettiin myös paineasetelma. Kuuluuko siihen laakeri vai onko se vielä erikseen?
Rohina on alkanut viime syksyn jälkeen ja se ei kuulu sisälle, ellei käännä sisäilman puhallinta kiinni. Kevättalvellahan tämän sivuäänen vasta sattumalta huomasin. Kytkinremontilla ei ollut vaikutusta ääneen. Ja vaihteisto tuntuu toimivan aikas hyvin, ilman mitään värinöitä.
kytkin paketin saa hankittua kokonaisena jolloin kaikki kolme artikkelia tulevat mukana mutta noita saa myös erikseen ostettuna...

- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
jeps..luultavasti sitten pääakselin laakeri on lopussa..on muistaakseni tyyppivika tuossa 164:n laatikossa...ei kannata ajaa ihan loppuun sitä koska voi särkeä muutakin kun paukahtaa...2TS kirjoitti:Soitin korjaajalle, jonka mukaan kytkimen painelaakeri on vaihdettu. Eli ilmeisesti vika on sitten vaihdelaatikossa. Toivottavasti laatikko nyt kestäisi vielä ainakin pari vuotta.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no kyllä laatikko voi tulla halvemmaksi ostaa mutta työlle jää tuommoisessa hintaa melkoisesti jos korjaamolla vaihdatat ja toisaalta purkulaatikkokaan ei välttämättä ole sen kummempi ja saattaa sitten rohista samalla lailla..mutta jos jostain löytyy jo korjattu tai todella vähän ajettu loota niin mikä ettei...2TS kirjoitti:Autolla on ajettu yli 300 000 km, ja meinasin että enää siihen en rahaa laittaisi. Onkohan halvempi ostaa tarvittaessa käytetty laatikko (mahdollisesti 500-600 euroa) kuin korjauttaa laakerivika.

tuo laakeri vika on korjattu tehtaan toimesta 93-mallisista ylöspäin ja varmaan jo omistajien toimesta useimpiin vanhempiinkin...

- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Kävin aamulla pajalla, jossa autoon tehtiin moottoriremppa 1,5 vuotta sitten. Äijä tutki ja testasi ja sanoi äänen tulevan kampiakselin laakereista. No sehän selittäisi myös alhaisen öljynpaineen.
Moottoriremppa tehtiin suuren öljynkulutuksen takia, ja uudet männät ja sylinteriputket pudottivatkin kulutuksen alle puoleen. Olisiko pajan pitänyt vaihtaa myös kampiakselin laakerit, vai onko tämä huomattavasti suurempi homma. Silloin ei öljynpaineongelmaa vielä ollut, tosin rohina kuului, mutta hyvin, hyvin hiljaa.
Moottoriremppa tehtiin suuren öljynkulutuksen takia, ja uudet männät ja sylinteriputket pudottivatkin kulutuksen alle puoleen. Olisiko pajan pitänyt vaihtaa myös kampiakselin laakerit, vai onko tämä huomattavasti suurempi homma. Silloin ei öljynpaineongelmaa vielä ollut, tosin rohina kuului, mutta hyvin, hyvin hiljaa.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
kyllä alapään-laakerit olisi kannattanut vaihtaa rempan yhteydessä koska koneen on joka tapauksessa joutunut käyttämään auki ja olisi luonnistunut samalla kertaa...2TS kirjoitti:Kävin aamulla pajalla, jossa autoon tehtiin moottoriremppa 1,5 vuotta sitten. Äijä tutki ja testasi ja sanoi äänen tulevan kampiakselin laakereista. No sehän selittäisi myös alhaisen öljynpaineen.
Moottoriremppa tehtiin suuren öljynkulutuksen takia, ja uudet männät ja sylinteriputket pudottivatkin kulutuksen alle puoleen. Olisiko pajan pitänyt vaihtaa myös kampiakselin laakerit, vai onko tämä huomattavasti suurempi homma. Silloin ei öljynpaineongelmaa vielä ollut, tosin rohina kuului, mutta hyvin, hyvin hiljaa.

- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Pyysin kyllä vaihtamaan kaiken liikkuvan osan, joka kuluu ja voidaan järkevästi vaihtaa. Asiat voi käsittää näköjään eri tavoin. Alkaa potuttaa pikkuhiljaa. Rahaa palanut ja "alkutekijöissä" ollaan taas.
Mikä voisi olla karkea hinta-arvio laakerien vaihtamisesta? Voisin sitten yrittää tehdä jotakin kompromissia hinnoittelun puolesta, jos sama paja vääntää vielä moottorin auki.
Mikä voisi olla karkea hinta-arvio laakerien vaihtamisesta? Voisin sitten yrittää tehdä jotakin kompromissia hinnoittelun puolesta, jos sama paja vääntää vielä moottorin auki.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Itse tehden se olisi viikonlopun proggis; pata pois nokalta, kampiakseli irti ja laakerit vaihtoon. Tosin jos siitä kuuluu selvää rohinaa, joutunee myös koneistuttamaan kampiakselin. Kai tuosta laskutettaisiin vähintään parikymmentä työtuntia ja koneistus, valitan2TS kirjoitti:Mikä voisi olla karkea hinta-arvio laakerien vaihtamisesta? Voisin sitten yrittää tehdä jotakin kompromissia hinnoittelun puolesta, jos sama paja vääntää vielä moottorin auki.

Kannattaa kyllä nostaa asiasta älämölö, eihän se nyt vetele että käsketään vaihtamaan kaikki kuluvat osat ja sitten homma tehdäänkin tuolla tavalla puolittaisesti. Kuluttajansuoja-asiamiehelläkin voisi olla jo asiaan jotain sanottavaa.
- Epäkelpokeräilijä -
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kampiakseli kuluu pilalle ellei sitten ole huonolla tuurilla jo kulunut. Jos laakerit käyvät tarpeeksi väljiksi ne voivat lähteä pyörimään kampiakselin mukana ja syödä lohkon laakeripesät väljäksi. Pyöriminen ilmenee varsinkin kierroksilla kuuluvana pärräämisenä. Jos alkaa tuohon malliin ääntämään niin pysäytä ihmeessä, muuten on pian lohkokin pilalla.
Vähän kyllä ihmetyttää, että Deltassa (?) alkoivat ensimmäiseksi tilailemaan uutta öljypumppua. Kyllähän öljynpaineen putoaminen on ihan normaali merkki laakeriviasta.
Vähän kyllä ihmetyttää, että Deltassa (?) alkoivat ensimmäiseksi tilailemaan uutta öljypumppua. Kyllähän öljynpaineen putoaminen on ihan normaali merkki laakeriviasta.
- Epäkelpokeräilijä -
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Moottorin rempannut liike on AutoApex. Siksi vein sinne auton keväällä öljynpaineongelmien takiakin. Pieni firma, joka on tehnyt ihan hyvää jälkeä ja edullisesti. Hätätilanteessa ovat pikkuhommat suorittaneet muiden töiden välissäkin. Nyt on ensimmäinen ongelmatilanne. Mittautan ensi torstaina öljynpaineet ja lähden sitten juttelemaan moottorin (ja auton) kohtalosta.
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
No niin. Öljynpaineet on tyhjäkäynnillä 0,8 baria. Tyhjäkäynnillä mittari näyttää nollaa ja valo palaa. Molemmat anturithan on juuri vaihdettu. Onko valo ja viisari jotenkin yhteydessä toisiinsa, ja viisarimittari sitten rikkoutunut, vai mistäköhän ihmeestä moinen johtuu. Mittautin paineet Alppilan Autohuollossa ja kierroksilla eivät painetta mitanneet, kysyin miksi, mutten saanut oikein mitään vastausta.
Nakutusääni tulee Alppilan mukaan ykkösen laakerista. Vien maanantaina auton Apexille, jossa tutkivat viat ja sen mistä mahtavat johtua. Neuvotellaan sitten homman aikana ja jälkeen hinnat. Nyt loppuu kyllä rahat ja hermot.
Taas on sitten auto pajalla ja moottori auki. Bussi kutsuu, pirullista kulkea Hakaniemestä kotiin, kun matka kestää 1-2 tuntia (harvat vuorot loppupäässä), omalla autolla 25 minuuttia. Hoh hoijaa.
Nakutusääni tulee Alppilan mukaan ykkösen laakerista. Vien maanantaina auton Apexille, jossa tutkivat viat ja sen mistä mahtavat johtua. Neuvotellaan sitten homman aikana ja jälkeen hinnat. Nyt loppuu kyllä rahat ja hermot.
Taas on sitten auto pajalla ja moottori auki. Bussi kutsuu, pirullista kulkea Hakaniemestä kotiin, kun matka kestää 1-2 tuntia (harvat vuorot loppupäässä), omalla autolla 25 minuuttia. Hoh hoijaa.
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
No niin, auto haettu pajalta. Ykkösen laakeri oli kulunut, kaikki vaihdettiin. Kiertokanki oli kuulemma pyöreä, joten ei tarvinnut koneistaa. Rohina/nakutus kuluu edelleen ja öljynpainemittari näyttää samaa tasoa kuin ennen korjaustakin. Öljy kuulemma kiertää. Arvio laakerin kulumisesta oli edellisen öljypumpun vajaa teho sen kulumisen takia.
Hinnasta päästiin onneksi yksimielisyyteen, 130 e, mutta meikä luovuttaa nyt. Ajetaan pirssi loppuun ja katsotaan mitä tapahtuu. Ei kannata enää satsata, kun ei tiedä mikä vaivaa. Liikaa rahaa jo palanut. Toivottavasti pirssi kestää ainakin pari vuotta. Täytyy ajella varovasti.
Hinnasta päästiin onneksi yksimielisyyteen, 130 e, mutta meikä luovuttaa nyt. Ajetaan pirssi loppuun ja katsotaan mitä tapahtuu. Ei kannata enää satsata, kun ei tiedä mikä vaivaa. Liikaa rahaa jo palanut. Toivottavasti pirssi kestää ainakin pari vuotta. Täytyy ajella varovasti.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Vauhtipyörä tuskin voi ääntää muulla tavoin kuin pulttien löystymisen seurauksena. Se kalina taas voimistuu sen verran nopeaan tahtiin, että asiantila selviäisi aika pian...2TS kirjoitti:Vielä kysymys tästä murheenkryynistä. Olisiko mahdollista että vauhtipyörä olisi kieroutunut tms. ja pitää nakutusta? Kytkin pohjassahan mitään sivuääniä ei kuulu. Vuosi sittenhän kytkin ylikuumeni ja katkoi jouset ja kytkinlevy hirtti kiinni.
- Epäkelpokeräilijä -
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Olisiko sitten vaihdelaatikon päälaakeri kulunut. Öljynpaineet on ollut vähissä ilmeisesti kuluneen öljypumpun takia, ja sitten viisarimittari on varmaan kuoliintumassa (anturithan on vaihdettu). Öljynpainevalo paloi kesällä tyhjäkäynnillä, mutta olisiko nyt laakerikorjaus auttanut. Eilen ei ainakaan valo enää palanut. Mittarihan näyttää tyhjäkäynnillä 0 baaria, mutta mittauksissa siellä oli 0,8 ennen laakerien vaihtoa. En tiedä, on turhan monta liikkuvaa osaa. Kun olisi joko vain ääni- tai vain paineongelma. Apexin äijä sanoi ainakin, että joka tapauksessa ääni tulee moottorin alaosasta. Olisiko moottori nyt kunnossa, mutta laatikko hajoamassa. Laatikko tosin toimii kuin uutena. Millähän sen voisi tarkistaa helposti/EDULLISESTI.
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Heh, menee vähän meikäläisen mietiskelyiksi.
Testasin nyt seuraavasti:
Tyhjäkäynnillä ja kaasuttaessa naputtaa
Tyhjäkäynnillä ja kaasuttaessa kytkin pohjassa ei naputa
Tyhjäkäynnillä auto liikkeessa naputtaa
Tyhjäkäynnillä auto liikkeessä ja kytkin pohjassa ei naputa
Voisiko edellisistä päätellä että vaihteisto ja moottori toimivat, mutta ongelmakohtana olisi kytkin. Kun keväällä vaihdettiin uusi kytkin ja paineasetelma, niin mikä siellä voisi naputtaa. Naputus kuului myös ennen kytkimen vaihtoa.
Testasin nyt seuraavasti:
Tyhjäkäynnillä ja kaasuttaessa naputtaa
Tyhjäkäynnillä ja kaasuttaessa kytkin pohjassa ei naputa
Tyhjäkäynnillä auto liikkeessa naputtaa
Tyhjäkäynnillä auto liikkeessä ja kytkin pohjassa ei naputa
Voisiko edellisistä päätellä että vaihteisto ja moottori toimivat, mutta ongelmakohtana olisi kytkin. Kun keväällä vaihdettiin uusi kytkin ja paineasetelma, niin mikä siellä voisi naputtaa. Naputus kuului myös ennen kytkimen vaihtoa.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no kyllä tuo kytkimeen aika selvästi viittaa ...2TS kirjoitti:Heh, menee vähän meikäläisen mietiskelyiksi.
Testasin nyt seuraavasti:
Tyhjäkäynnillä ja kaasuttaessa naputtaa
Tyhjäkäynnillä ja kaasuttaessa kytkin pohjassa ei naputa
Tyhjäkäynnillä auto liikkeessa naputtaa
Tyhjäkäynnillä auto liikkeessä ja kytkin pohjassa ei naputa
Voisiko edellisistä päätellä että vaihteisto ja moottori toimivat, mutta ongelmakohtana olisi kytkin. Kun keväällä vaihdettiin uusi kytkin ja paineasetelma, niin mikä siellä voisi naputtaa. Naputus kuului myös ennen kytkimen vaihtoa.

eipä tule edelleenkään muuta miellen kuin painelaakeri..

henkimaailman asioita valitettavasti...
