Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Valvoja: Moderators
- Kertsu
- Viestit: 842
- Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
- Car(s): Giulietta T-jet 2011
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Männän ja suuttimien kuntoa ei tietenkään voi tietää purkamatta moottoria? >.<
Ei auta muu kuin ajaa auto maalle ja tutkia. Taitaa olla parempi vaihtoehto, että auto hajoaa siellä minun käsittelyssä kuin keskelle liikennettä jossakin vaiheessa.
Ei auta muu kuin ajaa auto maalle ja tutkia. Taitaa olla parempi vaihtoehto, että auto hajoaa siellä minun käsittelyssä kuin keskelle liikennettä jossakin vaiheessa.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Suuttimet irti ja tarkastukseen? Tai ainakin yksi suutin, jos herjaa vikakoodia yleensä jostain tietystä sylinteristä.
Tulpanreiästä endoskoopilla näkisi ehkä männät.
Tulpanreiästä endoskoopilla näkisi ehkä männät.
Suoraan vaan suoraa
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Testaako joku noita suuttimia suomessa? Mullakin olisi nyt 4 ylimääräistä käytettyä suutinta. Ainakin common rail suuttimen testaus on aika arvokasta puuhaa.
Valitettavasti on aika houdinitemppu irrottaa suutin irrottamatta kantta tai tipauttaa ennemmin koko tekniikan alas.
Ite pistin samat suuttimet takaisin ja on tuolla taas menty monta tonnia. Tulpan reikien kautta katoin bilteman tähystyskameralla eikä näkyny männissä mitään ihmeitä mutta kauheet karstamöntit venttiileissä. Ei sillä kannen rassauksella lopulta ollut noihin vikakoodeihin juurikaan vaikutusta, vaikka muuten käy paljon tasasemmin ja vetää nyt ylös saakka. Toinen laajakaistalambda herjaa toisinaan liitinvian takia, vikavalo pitää silloin erikeen nollata.
Niin tietty JTS:ssässä kannattaa ekana avata venakoppa ja katsoa missä kunnossa nokka-akselit on, ennen kuin tekee mitään muuta.
Valitettavasti on aika houdinitemppu irrottaa suutin irrottamatta kantta tai tipauttaa ennemmin koko tekniikan alas.
Ite pistin samat suuttimet takaisin ja on tuolla taas menty monta tonnia. Tulpan reikien kautta katoin bilteman tähystyskameralla eikä näkyny männissä mitään ihmeitä mutta kauheet karstamöntit venttiileissä. Ei sillä kannen rassauksella lopulta ollut noihin vikakoodeihin juurikaan vaikutusta, vaikka muuten käy paljon tasasemmin ja vetää nyt ylös saakka. Toinen laajakaistalambda herjaa toisinaan liitinvian takia, vikavalo pitää silloin erikeen nollata.
Niin tietty JTS:ssässä kannattaa ekana avata venakoppa ja katsoa missä kunnossa nokka-akselit on, ennen kuin tekee mitään muuta.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Toivottavasti. Jos sieltä näkyy kiertokanki, ei pääse kovin halvalla.Garmund kirjoitti:Tulpanreiästä endoskoopilla näkisi ehkä männät.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei suutinten irrottaminen nyt loppupeleissä niin paha urakka ole. Muovinen imukotelo on se hankalin palikka saada ujuteltua pois tieltä, mutta kuitenkin tehtävissä. Kun vaan tietää missä ne kaikki pultit sijaitsee, niin helpottaa huomattavasti.sämpy kirjoitti:Testaako joku noita suuttimia suomessa? Mullakin olisi nyt 4 ylimääräistä käytettyä suutinta. Ainakin common rail suuttimen testaus on aika arvokasta puuhaa.
Valitettavasti on aika houdinitemppu irrottaa suutin irrottamatta kantta tai tipauttaa ennemmin koko tekniikan alas.
Ite pistin samat suuttimet takaisin ja on tuolla taas menty monta tonnia. Tulpan reikien kautta katoin bilteman tähystyskameralla eikä näkyny männissä mitään ihmeitä mutta kauheet karstamöntit venttiileissä. Ei sillä kannen rassauksella lopulta ollut noihin vikakoodeihin juurikaan vaikutusta, vaikka muuten käy paljon tasasemmin ja vetää nyt ylös saakka. Toinen laajakaistalambda herjaa toisinaan liitinvian takia, vikavalo pitää silloin erikeen nollata.
Niin tietty JTS:ssässä kannattaa ekana avata venakoppa ja katsoa missä kunnossa nokka-akselit on, ennen kuin tekee mitään muuta.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
sämpy kirjoitti:Testaako joku noita suuttimia suomessa? Mullakin olisi nyt 4 ylimääräistä käytettyä suutinta. Ainakin common rail suuttimen testaus on aika arvokasta puuhaa.
Valitettavasti on aika houdinitemppu irrottaa suutin irrottamatta kantta tai tipauttaa ennemmin koko tekniikan alas.
Ite pistin samat suuttimet takaisin ja on tuolla taas menty monta tonnia. Tulpan reikien kautta katoin bilteman tähystyskameralla eikä näkyny männissä mitään ihmeitä mutta kauheet karstamöntit venttiileissä. Ei sillä kannen rassauksella lopulta ollut noihin vikakoodeihin juurikaan vaikutusta, vaikka muuten käy paljon tasasemmin ja vetää nyt ylös saakka. Toinen laajakaistalambda herjaa toisinaan liitinvian takia, vikavalo pitää silloin erikeen nollata.
Niin tietty JTS:ssässä kannattaa ekana avata venakoppa ja katsoa missä kunnossa nokka-akselit on, ennen kuin tekee mitään muuta.
Taitaa joo maksaa suuttimen huolto 40-50% uuden hinnasta. En sitten tiedä, olisiko pelkkä toiminnan testaus halvempaa. Imusarja on joo aika ärsyttävä irroittaa, kun siinä on keskellä sen alla 2 pulttia. Niihin vähän hankala yltää ja saa ihan käsikopelolla ettiä&avata. Moottorin ylätuki kannattaa myös irroittaa, jotta saa paremmin imusarjan pois kannen ja tulipellin välistä. Metallisen välikaulaan kannen ja imusarjan välissä voisi kannattaa vaihtaa kannen puolelle uusi tiiviste. Näytti vähän siltä ettei olis ainakaani miulla täysin tiivis ollut.
Edit. Ehkäpä testaamista näppärämpää olisi vain vaihtaa "ehjään käytettyyn" tai uuteen jos näyttäisi että herjaa eniten yhtä sylinteriä. Jts kohalla 3. Syl taitaa olla vahva veikkaus.

Suoraan vaan suoraa
- Kertsu
- Viestit: 842
- Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
- Car(s): Giulietta T-jet 2011
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eli ostamaan Bilteman tähystyskameraa. Jos näyttää pahalta mitä epäilenkin, niin menee auto myyntiin.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jos siellä on männässä reikä niin kyllä sen huomaa käynnistä ihan ilman tähystytä. 

ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Kertsu
- Viestit: 842
- Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
- Car(s): Giulietta T-jet 2011
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Otan illalla ääninäytteen, saatte te viisaammat sitten sanoa mielipiteenne 

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
muovisen imukotelon alla olevat pultit saa helpoiten ryömimällä auton alle ja avaamalla sieltä. 1/2" hylsysarjasta kaikki jatkot käyttöön, niin yltää. Pulttien koko oli muistaakseni 15mm?! Ne imukotelon sivussa olevat pultit lähtee helpoiten jos omistaa sopivan räikkälenkin. Nuo ovat ne tympeimmät ja niihin tuhraantui itselläni ekalla kerralla eniten aikaa. Toisella kerralla kaikki menikin jo ihan simppelisti.Garmund kirjoitti:sämpy kirjoitti:Testaako joku noita suuttimia suomessa? Mullakin olisi nyt 4 ylimääräistä käytettyä suutinta. Ainakin common rail suuttimen testaus on aika arvokasta puuhaa.
Valitettavasti on aika houdinitemppu irrottaa suutin irrottamatta kantta tai tipauttaa ennemmin koko tekniikan alas.
Ite pistin samat suuttimet takaisin ja on tuolla taas menty monta tonnia. Tulpan reikien kautta katoin bilteman tähystyskameralla eikä näkyny männissä mitään ihmeitä mutta kauheet karstamöntit venttiileissä. Ei sillä kannen rassauksella lopulta ollut noihin vikakoodeihin juurikaan vaikutusta, vaikka muuten käy paljon tasasemmin ja vetää nyt ylös saakka. Toinen laajakaistalambda herjaa toisinaan liitinvian takia, vikavalo pitää silloin erikeen nollata.
Niin tietty JTS:ssässä kannattaa ekana avata venakoppa ja katsoa missä kunnossa nokka-akselit on, ennen kuin tekee mitään muuta.
Taitaa joo maksaa suuttimen huolto 40-50% uuden hinnasta. En sitten tiedä, olisiko pelkkä toiminnan testaus halvempaa. Imusarja on joo aika ärsyttävä irroittaa, kun siinä on keskellä sen alla 2 pulttia. Niihin vähän hankala yltää ja saa ihan käsikopelolla ettiä&avata. Moottorin ylätuki kannattaa myös irroittaa, jotta saa paremmin imusarjan pois kannen ja tulipellin välistä. Metallisen välikaulaan kannen ja imusarjan välissä voisi kannattaa vaihtaa kannen puolelle uusi tiiviste. Näytti vähän siltä ettei olis ainakaani miulla täysin tiivis ollut.
Edit. Ehkäpä testaamista näppärämpää olisi vain vaihtaa "ehjään käytettyyn" tai uuteen jos näyttäisi että herjaa eniten yhtä sylinteriä. Jts kohalla 3. Syl taitaa olla vahva veikkaus.Ensiksi kannattaa tietenkin vaihtaa tulpat, puolien paikat, tarkastaa puolien liittimien kunto(jossain ulkomaisella forumilla myös puolille tulevien johtojen alkupään liittimet, jos ne löytää...) ja mitä muuta helposti tarkistettavaakaan tulee mieleen.
- Kertsu
- Viestit: 842
- Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
- Car(s): Giulietta T-jet 2011
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
https://www.youtube.com/watch?v=LGVvPgY ... e=youtu.be
Tuossa äänimateriaalia. Kuulostaa livenä minusta pahemmalta.
Tuossa äänimateriaalia. Kuulostaa livenä minusta pahemmalta.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Muuttuuko kierroksilla yhtään?
- nakkis
- Viestit: 566
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo - Paikkakunta: Jkl
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onko kaikissa fl-156:ssa kauko-ohjattava keskuslukko? Oman -05 mukana tuli vain yksi avain ilman nappeja..
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onko jakopään hihnasirkus ja kiristäjät yms varmasti syytön?Kertsu kirjoitti:https://www.youtube.com/watch?v=LGVvPgY ... e=youtu.be
Tuossa äänimateriaalia. Kuulostaa livenä minusta pahemmalta.
Sitten on vielä tuo ajoituksenmuunnin joka kuluu ja kuulostaa dieselmäiseltä kuten tuossa hieman.
- Kertsu
- Viestit: 842
- Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
- Car(s): Giulietta T-jet 2011
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
En ole kiinnittänyt huomiota, kokeilen nyt tässä illan aikana.a-m kirjoitti:Muuttuuko kierroksilla yhtään?
Jako oli pielessä silloin kun auton ostin ja se korjattiin kohdilleen viime vuoden maaliskuussa. Mitään osia ei tietääkseni sinne vaihdettu. Eli en tiedä onko kiristimille silloin tehty mitäänPujazuba kirjoitti:Onko jakopään hihnasirkus ja kiristäjät yms varmasti syytön?Kertsu kirjoitti:https://www.youtube.com/watch?v=LGVvPgY ... e=youtu.be
Tuossa äänimateriaalia. Kuulostaa livenä minusta pahemmalta.
Sitten on vielä tuo ajoituksenmuunnin joka kuluu ja kuulostaa dieselmäiseltä kuten tuossa hieman.

- molsky
- Viestit: 439
- Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
- Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Väittäisin että on. Vara-avain on ilman nappeja, ainakin oman yksilöni mukana tuli avain nappien kanssa ja toinen avain ilman nappeja.nakkis kirjoitti:Onko kaikissa fl-156:ssa kauko-ohjattava keskuslukko? Oman -05 mukana tuli vain yksi avain ilman nappeja..
- Kertsu
- Viestit: 842
- Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
- Car(s): Giulietta T-jet 2011
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Samaa ääntä pitää kierroksillakin.a-m kirjoitti:Muuttuuko kierroksilla yhtään?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^^^Jos ne kerran on paljon kuluneet niin mitäs täällä ihmettelet?
Kannattaa lopettaa auton käyttö ja vaihtaa nokat, kupit, jakopään komponentit jos viime kerrasta on kulunut sen verran että olisi kannattavaa huoltaa samalla.
Öljy ja suodatin ilman muuta tuon yhteydessä ja eihän 2.0 JTS ota muuta kuin 10w60.
Tämä siis jos nokat ovat pahasti kuluneet ja haluaa välttää auton joutumista pois heitettäväksi.

Kannattaa lopettaa auton käyttö ja vaihtaa nokat, kupit, jakopään komponentit jos viime kerrasta on kulunut sen verran että olisi kannattavaa huoltaa samalla.
Öljy ja suodatin ilman muuta tuon yhteydessä ja eihän 2.0 JTS ota muuta kuin 10w60.
Tämä siis jos nokat ovat pahasti kuluneet ja haluaa välttää auton joutumista pois heitettäväksi.
- Kertsu
- Viestit: 842
- Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
- Car(s): Giulietta T-jet 2011
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Siinäpä se onkin, kun en tiedä ovatko pahasti kuluneet. Näkeekö sitä kuntoa kunnolla ilman, että joutuu purkamaan jakopäätä ja ottamaan keppiä irti? Remmissä on kuitenkin vielä yli vuosi ajoaikaa.Pujazuba kirjoitti:^^^Jos ne kerran on paljon kuluneet niin mitäs täällä ihmettelet?![]()
Kannattaa lopettaa auton käyttö ja vaihtaa nokat, kupit, jakopään komponentit jos viime kerrasta on kulunut sen verran että olisi kannattavaa huoltaa samalla.
Öljy ja suodatin ilman muuta tuon yhteydessä ja eihän 2.0 JTS ota muuta kuin 10w60.
Tämä siis jos nokat ovat pahasti kuluneet ja haluaa välttää auton joutumista pois heitettäväksi.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Juu näkee. Se ei ole kauhea homma. Venttiilikopan joutuu irrottaa ja sitä edeltävät osat tietenkin mitä niitä olikaan, Puolat, jakopään muovisuoja?Kertsu kirjoitti:Siinäpä se onkin, kun en tiedä ovatko pahasti kuluneet. Näkeekö sitä kuntoa kunnolla ilman, että joutuu purkamaan jakopäätä ja ottamaan keppiä irti? Remmissä on kuitenkin vielä yli vuosi ajoaikaa.Pujazuba kirjoitti:^^^Jos ne kerran on paljon kuluneet niin mitäs täällä ihmettelet?![]()
Kannattaa lopettaa auton käyttö ja vaihtaa nokat, kupit, jakopään komponentit jos viime kerrasta on kulunut sen verran että olisi kannattavaa huoltaa samalla.
Öljy ja suodatin ilman muuta tuon yhteydessä ja eihän 2.0 JTS ota muuta kuin 10w60.
Tämä siis jos nokat ovat pahasti kuluneet ja haluaa välttää auton joutumista pois heitettäväksi.
Tässä esimerkki kuluneista nokista http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... li#p323420.
100 tkm oli ajettu väärillä öljyillä mutta onneksi hyvän huolto historian mukaan öljyt vaihdettu aina 5-10 tkm välein.
Nokat ja kupit meni vaihtoon heti sekä ainoastaan oikeat öljyt ollut käytössä tuosta lähtien. Nyt on yli 60 t iloista km kertynyt ilman vaivoja.
- Kertsu
- Viestit: 842
- Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
- Car(s): Giulietta T-jet 2011
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^ Kiitos! Kyllä luulen, että uskallan sen verran purkaa, että kepit näkee, kerta ei jakopäätä tarvitse pois ottaa.
Veronpalautuksia tulee, ajattelin niillä rahoilla hankkia kepin ja nostajat ulkomailta ja jos ensi keväänä sitten jakopään yhteydessä. Talviahan minä en tällä aja. Pitää nyt sitten katsoa se keppien kunto, että uskaltaako ajaa tämän kesän vielä.
Mutta mutta, tuo nokka taitaa olla vain yksi ongelmista. Edelleen kiinnostaa miksi sytytystulppa oli öljyinen ja miksi kone nakuttaa.
Veronpalautuksia tulee, ajattelin niillä rahoilla hankkia kepin ja nostajat ulkomailta ja jos ensi keväänä sitten jakopään yhteydessä. Talviahan minä en tällä aja. Pitää nyt sitten katsoa se keppien kunto, että uskaltaako ajaa tämän kesän vielä.
Mutta mutta, tuo nokka taitaa olla vain yksi ongelmista. Edelleen kiinnostaa miksi sytytystulppa oli öljyinen ja miksi kone nakuttaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
En nyt halua pelotella, mutta alakerran laakerithan näissä monasti kolkattaa. Kokeileppa piruuttaan kuunnella vaikka pitkällä ruuvarilla öljypohjaa ja jos jokin kohta kolkattaa siellä, niin sieltäpä se viallinen laakeri löytyy.Kertsu kirjoitti:^ Kiitos! Kyllä luulen, että uskallan sen verran purkaa, että kepit näkee, kerta ei jakopäätä tarvitse pois ottaa.
Veronpalautuksia tulee, ajattelin niillä rahoilla hankkia kepin ja nostajat ulkomailta ja jos ensi keväänä sitten jakopään yhteydessä. Talviahan minä en tällä aja. Pitää nyt sitten katsoa se keppien kunto, että uskaltaako ajaa tämän kesän vielä.
Mutta mutta, tuo nokka taitaa olla vain yksi ongelmista. Edelleen kiinnostaa miksi sytytystulppa oli öljyinen ja miksi kone nakuttaa.
- Kertsu
- Viestit: 842
- Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
- Car(s): Giulietta T-jet 2011
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tarkoitatko, että koputtelisin meisselillä öljypohjaa vai? Öljynvaihto onkin ollut mielessä tehdä tässä kuussa. Varaan kokonaisen viikonlopun urakalle, koska samalla voi tutkia kepitkin.a-m kirjoitti:En nyt halua pelotella, mutta alakerran laakerithan näissä monasti kolkattaa. Kokeileppa piruuttaan kuunnella vaikka pitkällä ruuvarilla öljypohjaa ja jos jokin kohta kolkattaa siellä, niin sieltäpä se viallinen laakeri löytyy.Kertsu kirjoitti:^ Kiitos! Kyllä luulen, että uskallan sen verran purkaa, että kepit näkee, kerta ei jakopäätä tarvitse pois ottaa.
Veronpalautuksia tulee, ajattelin niillä rahoilla hankkia kepin ja nostajat ulkomailta ja jos ensi keväänä sitten jakopään yhteydessä. Talviahan minä en tällä aja. Pitää nyt sitten katsoa se keppien kunto, että uskaltaako ajaa tämän kesän vielä.
Mutta mutta, tuo nokka taitaa olla vain yksi ongelmista. Edelleen kiinnostaa miksi sytytystulppa oli öljyinen ja miksi kone nakuttaa.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kone käyntiin, meisselin (ruuvi-, irvileuat) toinen pää öljypohjaa vasten ja toinen nojaamaan omaan korvaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^ Tätä juuri tarkoitin
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mites se ajoituksenmuunnin rapsuttaa, eikös se pidä kanssa diiseliääntä?a-m kirjoitti:En nyt halua pelotella, mutta alakerran laakerithan näissä monasti kolkattaa. Kokeileppa piruuttaan kuunnella vaikka pitkällä ruuvarilla öljypohjaa ja jos jokin kohta kolkattaa siellä, niin sieltäpä se viallinen laakeri löytyy.Kertsu kirjoitti:^ Kiitos! Kyllä luulen, että uskallan sen verran purkaa, että kepit näkee, kerta ei jakopäätä tarvitse pois ottaa.
Veronpalautuksia tulee, ajattelin niillä rahoilla hankkia kepin ja nostajat ulkomailta ja jos ensi keväänä sitten jakopään yhteydessä. Talviahan minä en tällä aja. Pitää nyt sitten katsoa se keppien kunto, että uskaltaako ajaa tämän kesän vielä.
Mutta mutta, tuo nokka taitaa olla vain yksi ongelmista. Edelleen kiinnostaa miksi sytytystulppa oli öljyinen ja miksi kone nakuttaa.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Voi olla halpakin ongelma: TS piti joskus aika vastaavaa hiuksianostattavaa kalkatusta, kun tasapainoakselin hihna oli luopunut hampaistaan. Nyppäsin hihnan pois ja sillä hiljeni. Kannattaa kurkata tämäkin vaihtoehto.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^Sama diagnoosi pätee varmaan myös apulaitehihnaan.
Nämä ulkopuoliset helpommat kannattaa kaikki suljeta pois ennen kuin konetta availee -> turha herkkä toimenpide jossa öljyn sekaan saattaa päättyä roskaa ja takaisin laittaessa kovettuneita tiivisteitä joutuu uusia.
Oliko muuten tulpan kärki öljyinen vai yläpää?
Sillä siihen tulpanreikään voi päättyä öljyä jos öljyä on lisätty koneeseen huolettomasti ohi öljykorkin. Myös huono venttiilikannen tulpanreikätiiviste voi tietääkseni päästää öljyä siihen kammioon.
Nämä ulkopuoliset helpommat kannattaa kaikki suljeta pois ennen kuin konetta availee -> turha herkkä toimenpide jossa öljyn sekaan saattaa päättyä roskaa ja takaisin laittaessa kovettuneita tiivisteitä joutuu uusia.
Oliko muuten tulpan kärki öljyinen vai yläpää?
Sillä siihen tulpanreikään voi päättyä öljyä jos öljyä on lisätty koneeseen huolettomasti ohi öljykorkin. Myös huono venttiilikannen tulpanreikätiiviste voi tietääkseni päästää öljyä siihen kammioon.
- Kertsu
- Viestit: 842
- Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
- Car(s): Giulietta T-jet 2011
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Apulaitehihna muuten uusittiin jaon korjauksen yhteydessä, ainakin kuitin mukaan, eli se on melko uusi. Missäs se tasapainoakselinhihna on? Sitä ei siis tarvitse uusia jos se on hajalla?
Tulpan kärki oli öljyssä.
Tulpan kärki oli öljyssä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tasapainoakseleiden hihna sijaitsee jakopään kopan sisällä. Se nyt tekee käynnistä hiukan sivistyneempää, mutta eroa ei juuri huomaa, vaikka sen jättääkin pois. Oliko myös puolan kumi öljyssä?Kertsu kirjoitti:Apulaitehihna muuten uusittiin jaon korjauksen yhteydessä, ainakin kuitin mukaan, eli se on melko uusi. Missäs se tasapainoakselinhihna on? Sitä ei siis tarvitse uusia jos se on hajalla?
Tulpan kärki oli öljyssä.
- Kertsu
- Viestit: 842
- Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
- Car(s): Giulietta T-jet 2011
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Puola oli puhdas.a-m kirjoitti:Tasapainoakseleiden hihna sijaitsee jakopään kopan sisällä. Se nyt tekee käynnistä hiukan sivistyneempää, mutta eroa ei juuri huomaa, vaikka sen jättääkin pois. Oliko myös puolan kumi öljyssä?Kertsu kirjoitti:Apulaitehihna muuten uusittiin jaon korjauksen yhteydessä, ainakin kuitin mukaan, eli se on melko uusi. Missäs se tasapainoakselinhihna on? Sitä ei siis tarvitse uusia jos se on hajalla?
Tulpan kärki oli öljyssä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^ Ok. Veljellä teki autossaan juuri vastavaa kolkotusta kun apulaitehihnan kiristimen laakeri oli tiensä päässä. Se nyt olisi ainakin helppo tapa sulkea yksi vikapaikka pois laskuista kun nyppää apulaitehihnan pois paikaltaan ja jos ääni häviää, niin vianetsintä rajoittuu jo melko paljon. Kiertokangen laakerit ääntää usein kierroksia nostaessa. Omassani ei kuulunut tyhjäkäynnillä minkäänlaista ääntä vaan vasta kun kierrokset oli yli 2500.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
nii onkos kuinka kova ollu öljynkulutus? Toi ääninäyte viittas kyllä kovasti paskoneisiin painimiin & ajotuksenmuuntimeen. Se nenäakseleiden kuluneisuus on ilmeisti siis todettu aikaisemmin jaon kohilleen laiton yhteydessä? Molemmat nokka-akselit? Jos siellä kerran kulumaa, niin ohan se ajotuksenmuunninkin sitten moro painimien lisäksi. Tulppa öljyinen... hmm olisko ollu vaikka vain märkä tai sitten 1-2 pytyille voi päästä öljyä myös imusarjan tiivisteen vuodosta.Kertsu kirjoitti:Apulaitehihna muuten uusittiin jaon korjauksen yhteydessä, ainakin kuitin mukaan, eli se on melko uusi. Missäs se tasapainoakselinhihna on? Sitä ei siis tarvitse uusia jos se on hajalla?
Tulpan kärki oli öljyssä.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Kertsu
- Viestit: 842
- Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
- Car(s): Giulietta T-jet 2011
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Vaihteleva öljynkulutus, joskus pitää lisätä tuhannen kilometrin ajon jälkeen ja nyt 600km reissun jälkeen ei ole kuluttanut yhtään kun katsoinpalkus kirjoitti:nii onkos kuinka kova ollu öljynkulutus? Toi ääninäyte viittas kyllä kovasti paskoneisiin painimiin & ajotuksenmuuntimeen. Se nenäakseleiden kuluneisuus on ilmeisti siis todettu aikaisemmin jaon kohilleen laiton yhteydessä? Molemmat nokka-akselit? Jos siellä kerran kulumaa, niin ohan se ajotuksenmuunninkin sitten moro painimien lisäksi. Tulppa öljyinen... hmm olisko ollu vaikka vain märkä tai sitten 1-2 pytyille voi päästä öljyä myös imusarjan tiivisteen vuodosta.Kertsu kirjoitti:Apulaitehihna muuten uusittiin jaon korjauksen yhteydessä, ainakin kuitin mukaan, eli se on melko uusi. Missäs se tasapainoakselinhihna on? Sitä ei siis tarvitse uusia jos se on hajalla?
Tulpan kärki oli öljyssä.

Juu, jaon korjauksen aikana todettiin, joten en ole itse niiden kuntoa nähnyt. Imupuoli kuulemma kulunut, pakopuolen pitäisi olla kunnossa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kiertääkö JTS:n imusarjalle jostain öljyä? Itse olen ollut siinä käsityksessä, että ei. Jos kiertää, niin saan itsekin huokaista helpotuksesta, koska oma alkoi tiputtamaan jostain niiltä seutuvilta öljyä. Ei tosin mene palotilaan vaan tiputtaa lohkon päälle ja sieltä sitten kivasti pakoputkelle käryämään. En ole päässyt kurkistamaan millään sinne imusarjan alle kun se muovikotelo blokkaa näkyvuuden sinne ihan täysin.palkus kirjoitti:nii onkos kuinka kova ollu öljynkulutus? Toi ääninäyte viittas kyllä kovasti paskoneisiin painimiin & ajotuksenmuuntimeen. Se nenäakseleiden kuluneisuus on ilmeisti siis todettu aikaisemmin jaon kohilleen laiton yhteydessä? Molemmat nokka-akselit? Jos siellä kerran kulumaa, niin ohan se ajotuksenmuunninkin sitten moro painimien lisäksi. Tulppa öljyinen... hmm olisko ollu vaikka vain märkä tai sitten 1-2 pytyille voi päästä öljyä myös imusarjan tiivisteen vuodosta.Kertsu kirjoitti:Apulaitehihna muuten uusittiin jaon korjauksen yhteydessä, ainakin kuitin mukaan, eli se on melko uusi. Missäs se tasapainoakselinhihna on? Sitä ei siis tarvitse uusia jos se on hajalla?
Tulpan kärki oli öljyssä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^Ainakin TS koneessa on tunnettu ilmiö jossa ajoituksenmuuntimen solenoidi vuotaa. Sijaitsee koneen yläkulmassa takavasemmalla.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ja taisi sille mennä tosiaan 2 öljykanavaa imusarjan tiivisteen kautta, meno ja paluu laakeripukin kautta ajoituksenmuuntimelle.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- nakkis
- Viestit: 566
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo - Paikkakunta: Jkl
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Näin arvelinkin..molsky kirjoitti:Väittäisin että on. Vara-avain on ilman nappeja, ainakin oman yksilöni mukana tuli avain nappien kanssa ja toinen avain ilman nappeja.nakkis kirjoitti:Onko kaikissa fl-156:ssa kauko-ohjattava keskuslukko? Oman -05 mukana tuli vain yksi avain ilman nappeja..
Onkos kellään minkäänlaista ajatusta, mitä mahdollisuuksia olis saada tuo kaukosäätö skulaamaan?
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Olin samassa tilanteessa joskus. Sdealeri oli silloin Autokeskus. 500€lla sai tilattua ja aktivoitua kauko ohjatun ricambi avaimen. Alkuperäinen kortti jossa on auton mekaaninen ja elektroninen koodit on mainittu pitää olla tallessa muuten joudutaan aluksi tilaamaan sitä.nakkis kirjoitti:Näin arvelinkin..molsky kirjoitti:Väittäisin että on. Vara-avain on ilman nappeja, ainakin oman yksilöni mukana tuli avain nappien kanssa ja toinen avain ilman nappeja.nakkis kirjoitti:Onko kaikissa fl-156:ssa kauko-ohjattava keskuslukko? Oman -05 mukana tuli vain yksi avain ilman nappeja..
Onkos kellään minkäänlaista ajatusta, mitä mahdollisuuksia olis saada tuo kaukosäätö skulaamaan?
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 12 Maalis 2017, 19:45
- Car(s): -01 156 2.5 SW sportpack 3
- Paikkakunta: Espoo / lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Arvon alfistit!
Olen näillänäkymin menossa hakemaan 600km päästä muuan pikkubusso 156:sta, jos auto on todella niin hyvä kun myyjä väittää. Ongelmana on vain tuo jakopää, joka on yliaikainen ja hihnan kilometrit (vaihtoväli 60 000?) lähentelevät myös rajoja. Auto on kuulemma ollut vain kesät ajossa viimeiset 9v, jota myyjä piti perusteena hihnan yliaikiasuudelle, näissä kun on kuulemma tuplasti pidempi vaihtoväli Euroopassa.
Kysymys kuuluukin, mitä arvon harrastajat ovat mieltä, kannattaako lähteä suoraan lavetin kera reissuun, vai uskaltaisiko auton ajaa kotiin noinkin pitkän matkan? Jakopää ei kuulemma äännä myyjän mukaan. Lavetti kuljettajineen ja vetoautoineen vaatii kuitenkin erikoisjärjestelyjä, joita ei turhan takia viitsisi tehdä, varsinkin jos huoleni on aivan turha. Kuitenkaan en ajatellut kahta kertaa ajaa paikalle.
Auttakaahan nyt viisaammat naista mäessä!
T. ehkä tuleva harrastaja
Olen näillänäkymin menossa hakemaan 600km päästä muuan pikkubusso 156:sta, jos auto on todella niin hyvä kun myyjä väittää. Ongelmana on vain tuo jakopää, joka on yliaikainen ja hihnan kilometrit (vaihtoväli 60 000?) lähentelevät myös rajoja. Auto on kuulemma ollut vain kesät ajossa viimeiset 9v, jota myyjä piti perusteena hihnan yliaikiasuudelle, näissä kun on kuulemma tuplasti pidempi vaihtoväli Euroopassa.
Kysymys kuuluukin, mitä arvon harrastajat ovat mieltä, kannattaako lähteä suoraan lavetin kera reissuun, vai uskaltaisiko auton ajaa kotiin noinkin pitkän matkan? Jakopää ei kuulemma äännä myyjän mukaan. Lavetti kuljettajineen ja vetoautoineen vaatii kuitenkin erikoisjärjestelyjä, joita ei turhan takia viitsisi tehdä, varsinkin jos huoleni on aivan turha. Kuitenkaan en ajatellut kahta kertaa ajaa paikalle.
Auttakaahan nyt viisaammat naista mäessä!
T. ehkä tuleva harrastaja
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Miten paljon yliajalla? Olen ajanut TS:n hihnalla viisi vuotta, mutta kilometrejä ei ollut tullut kuin 20 tkm.
V6:n jakopää ei ole ollut ihan niin herkkä, kuin TS:ien.
Ainahan tuossa on riski, mutta se hajoaa yhtä todennäköisesti lavetille siirtäessäkin.
V6:n jakopää ei ole ollut ihan niin herkkä, kuin TS:ien.
Ainahan tuossa on riski, mutta se hajoaa yhtä todennäköisesti lavetille siirtäessäkin.
Senza cuore saremmo solo macchine
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 12 Maalis 2017, 19:45
- Car(s): -01 156 2.5 SW sportpack 3
- Paikkakunta: Espoo / lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ikää jakopäällä on karvaa vaille 7 vuotta ja eikös vaihtoväli oo näissä 4?
Taitaa mennä lavettitouhuksi...

- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Vaihtoväli normaalisti 3 vuotta.
Itse en ota kantaa lähtisinkö kokeileen vai heittäiskö lavetin kyydissä.
Itse en ota kantaa lähtisinkö kokeileen vai heittäiskö lavetin kyydissä.
Noni
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Itse kun ostin JTSn vastaavanlaisessa olosuhteessa jakopää yliajalla, pyysin myyjää tuomaan auton huoltoliikkeen eteen johon oli aikaa varattu jakopäärempalle. Sieltä sitten menimme toisella autolla myyjän taloon jossa tein kaupat.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Omassani oli hihna n.6v vanha ja toin kotiin ajamalla 70km, mutta kaikki turhat käynnistykset ennen vaihtoa jätin pois. Hihna oli pois ottaessa ehjä, eikä VIELÄ mistään murtunut, mutta kovaksi oli päässyt ja kädellä yli taittamalla sai hampaiden juureen halkeaman, joten viimeisiä veteli.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Kertsu
- Viestit: 842
- Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
- Car(s): Giulietta T-jet 2011
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jaaha, sytytti taas vikavalon. Veikkaan samaa syytä kuin aikaisemmin. Missäs ne lambdat sijaitsee jos niitä alkaisi huomenna tutkimaan?
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jötsissä ilmeisesti? Etummaiset on katalysaattorien yläpuolella ja takimmaiset putkissa kattien jälkeen. Johtoja seuraamalla löytyy helposti.
Liittimien huono kontakti on yleisin syy lambdaongelmiin. Rassaaminen on vain tekohengitystä, parempi vaihtaa ne johtosarjan liittimet kokonaan uusiin.
Jos rassaat vanhoja liittimiä, niin mitään nestemäistä puhdistusainetta sinne ei saa laittaa.
Liittimien huono kontakti on yleisin syy lambdaongelmiin. Rassaaminen on vain tekohengitystä, parempi vaihtaa ne johtosarjan liittimet kokonaan uusiin.
Jos rassaat vanhoja liittimiä, niin mitään nestemäistä puhdistusainetta sinne ei saa laittaa.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Miksi? Ei kai noissa laajakaistoissa vertailuhappia kulje johtoja pitkin. Vai kulkeeko? Pakko myöntää etten itse ole asiantuntija.
Saako noita liittimiä muuten helpostikin ja tuleeko niissä johdonpätkät eli vanhat poikki ja puristeliittimillä?
Oman auton hulltokirjassa on merkintää että noihin liittimiin olisi vaihdettu pinnejä muttei koko liitintä. Aika harvoin on vikaa, mutta ajattelin kokeilla erikoisputsausainetta jota mulla sattuu olemaan, ei sisällä öljyä mutta kyl lähtee liittimistä lika ja hapettumat. Tota ei sitten mistään Motonetista saakkaan ja maksaa 25€ purkki.
Saako noita liittimiä muuten helpostikin ja tuleeko niissä johdonpätkät eli vanhat poikki ja puristeliittimillä?
Oman auton hulltokirjassa on merkintää että noihin liittimiin olisi vaihdettu pinnejä muttei koko liitintä. Aika harvoin on vikaa, mutta ajattelin kokeilla erikoisputsausainetta jota mulla sattuu olemaan, ei sisällä öljyä mutta kyl lähtee liittimistä lika ja hapettumat. Tota ei sitten mistään Motonetista saakkaan ja maksaa 25€ purkki.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Kertsu
- Viestit: 842
- Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
- Car(s): Giulietta T-jet 2011
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jaa ne ovat auton alla. Sittenpä melkein sama viedä pajalle. Siellä varmaan pystyvät mittamaan onko ne hajalla.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^^Kyllä siellä kulkee vertailuhappi siinä missä kapeakaistaisessakin. Pisara elektroniikkasprayta liittimeen, ja arvot on puuta heinää kunnes kuivuu.
Itse ostin edelliseen jötsiin Mamasanilta liittimet. Se on periaatteessa ihan standardiliitin, mutta koska lähes kaikki käyttävät uudempaa mallia, ei tuota kantikasta liitintä saa kovin monesta paikasta. En tiedä saako marmorilta pelkkää liitintä tai korjaussarjaa niille.
^Ei ne etummaiset ole auton alla, ihan konepellin alta löytyy.
Itse ostin edelliseen jötsiin Mamasanilta liittimet. Se on periaatteessa ihan standardiliitin, mutta koska lähes kaikki käyttävät uudempaa mallia, ei tuota kantikasta liitintä saa kovin monesta paikasta. En tiedä saako marmorilta pelkkää liitintä tai korjaussarjaa niille.
^Ei ne etummaiset ole auton alla, ihan konepellin alta löytyy.