159:n käsijarru - hylätty katsastus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Paulio
Viestit: 52
Liittynyt: 21 Touko 2008, 13:54
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Paikkakunta: Helsinki

159:n käsijarru - hylätty katsastus

Viesti Kirjoittaja Paulio »

159 2.2 JTS:n käsijarrun kanssa ongelma jatkuvat. Ensimmäisellä yrittämällä katsastusmies hylkäsi auton vedoten heikkoon käsijarruun eli käsijarrun kN:t jäivät vain 0.8-1.0 tasolle, minkä takia kokonaisteho jäi alle 16% kokonaisuudesta tms. Vein sitten auton paikalliselle korjaamolle korjattavaksi ja diagnosoivat käsijarruvaijereiden olevan tiensä päässä. Nämä nyt sitten vaihdettiin ja samalla herkistettiin ja rasvattiin kaikki liikkuvat osat, joten korjaamon mukaan kaikki pitäisi olla teknisesti kunnossa. Tästä huolimatta he kuitenkin huomasivat, että yksinkertaisessa testissä laittamalla auto mäkeen, käsijarru piti huonosti.Vein kuitenkin auton joka tapauksessa jälkitarkastukseen ja tuomio oli jälleen kerran hylätty eli tehot olivat uusista vaijereista huolimatta edelleen vain 1.0 kN:n tasolla. Kysymys kuuluukin, mistä tämä ongelma johtuu? Pitääkö nyt vaihtaa uudet jarrusatulat molemmille puolille vai pystyykö tätä jotenkin korjaamaan purkamalla satulat? Tarvitaanko uusia paloja ja levyjä? Tuossa 159:ssähän takajarruissa on levyt ja männän pitäisi painaa jarrupalat levyjä vasten.

atm
Viestit: 158
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: 159:n käsijarru - hylätty katsastus

Viesti Kirjoittaja atm »

Tuohon jää vielä monta muuttujaa miksi käsijarru on tehoton.
Onko takapyörien käyttöjarrun teho riittävä?
Jos ei niin vikana voi olla jarrusatulat, palat, levyt.
Jos veit auton korjaamolla käsijarruvaijerin vaihtoon niin eivät he välttämättä korjaa käsijarrun tehottomuutta.
Mikäli käyttöjarru tarpeeksi tehokas vika rajautuu aika todennäköisesti jarrusatulan käsijarrupuolelle. Todennäköisesti purkamalla ja puhdistamalla vanhat saisi toimimaan mutta ainahan niissä riski on että männät ovat syöpyneet ja lopputuloksena seuraavaksi on nesteitä vuotavat satulat.

Paulio
Viestit: 52
Liittynyt: 21 Touko 2008, 13:54
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159:n käsijarru - hylätty katsastus

Viesti Kirjoittaja Paulio »

Kiitos nopeasta vastauksesta. Takapyörien käyttöjarrujen teho oli nähtävästi riittävä, toki siinäkin oli aivan rajoile menevä heitto vasemman ja oikean puolen välillä (muistaakseni 28%). Tästä kuitenkaan hylkäystä ei tullut vaan riittämättömästä käsijarrun tehosta. Korjaamolle vein auton nimenomaan käsijarrun heikon tehon takia ja he korjasivat tätä ongelmaa käsijarruvaijeireiden uusimisella ja jarrujen herkistämisellä. Heidän mukaansa männät liikkuu ja teknisesti jarruissa ei näyttäisi olevan jumituksia tms. Toisaalta he ehdottivat myöskin lopulta jarrusatuloiden vaihtoa ja kertoivat hinnaksi 300 e / puoli + työ. Täytynee siis pohtia vanhojen purkamista ja puhdistamista, mikäli se vain on mahdollista tehdä (katsastusmies epäili että pakko uusia kokonaan). Onko kenelläkään tietoa onko netissä mitään ohjeita tähän? Toinen vaihtoehto lienee tilata Ebaysta jotkin edulliset jarrusatulat ja pistää satulat kokonaan uusiksi molemmille puolille.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 159:n käsijarru - hylätty katsastus

Viesti Kirjoittaja jkk »

Paulio kirjoitti:Kiitos nopeasta vastauksesta. Takapyörien käyttöjarrujen teho oli nähtävästi riittävä, toki siinäkin oli aivan rajoile menevä heitto vasemman ja oikean puolen välillä (muistaakseni 28%). Tästä kuitenkaan hylkäystä ei tullut vaan riittämättömästä käsijarrun tehosta. Korjaamolle vein auton nimenomaan käsijarrun heikon tehon takia ja he korjasivat tätä ongelmaa käsijarruvaijeireiden uusimisella ja jarrujen herkistämisellä. Heidän mukaansa männät liikkuu ja teknisesti jarruissa ei näyttäisi olevan jumituksia tms. Toisaalta he ehdottivat myöskin lopulta jarrusatuloiden vaihtoa ja kertoivat hinnaksi 300 e / puoli + työ. Täytynee siis pohtia vanhojen purkamista ja puhdistamista, mikäli se vain on mahdollista tehdä (katsastusmies epäili että pakko uusia kokonaan). Onko kenelläkään tietoa onko netissä mitään ohjeita tähän? Toinen vaihtoehto lienee tilata Ebaysta jotkin edulliset jarrusatulat ja pistää satulat kokonaan uusiksi molemmille puolille.
Tilasin omaani 159:iin vastaavassa tilanteessa Nimark.fi :stä satulat. Hintaa oli TRW satulalle 81 eur / puoli. Uusin molemmat kun oli halpaa kuin saippua. Jarrut toimi muuten, mutta leimalla hylky käsijarrusta. Vikana oli jarrusatulan käsijarrumekanismin vaurio. Oli talvella jäätynyt ja laahannut, liekö siinä syytä?

Toinen edullinen paikka on spareto.com, mutta omassa tilanteessa oli silloin kiire, kun vian laatu paljastui pajalla kun kamat oli levällään. Korjaamon kautta sama 300 e hinta satulalle.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: 159:n käsijarru - hylätty katsastus

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Omassa sama ongelma oli aikoinaan -> satulat vaihtoon. Valitettavasti.

Paulio
Viestit: 52
Liittynyt: 21 Touko 2008, 13:54
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159:n käsijarru - hylätty katsastus

Viesti Kirjoittaja Paulio »

Selvältä näyttää. Eli pistän uudet satulat tilaukseen, katselin noita nyt eri nettikaupoissa lävitse: siellä oli sekä kalliimpia ABS:llä varustettuja satuloita että halvempia (ilman ABS?) olevia satuloita 159 2.2 JTS:lle. Onko näissä nyt mikä ero? Pitääkö nyt ehdottomasti valita tuo ABS-versio jotta saa vihdoinkin leiman autoon? :)

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 159:n käsijarru - hylätty katsastus

Viesti Kirjoittaja jkk »

Paulio kirjoitti:Selvältä näyttää. Eli pistän uudet satulat tilaukseen, katselin noita nyt eri nettikaupoissa lävitse: siellä oli sekä kalliimpia ABS:llä varustettuja satuloita että halvempia (ilman ABS?) olevia satuloita 159 2.2 JTS:lle. Onko näissä nyt mikä ero? Pitääkö nyt ehdottomasti valita tuo ABS-versio jotta saa vihdoinkin leiman autoon? :)

Omaan jts:ään, 06 vm tuli trw bhn816 ja bhn817 numeroilla olevat. Hain silloisen autoni rekkarilla.


https://www.nimark.fi/buy/TRW_BHN816_249/

https://www.nimark.fi/buy/TRW_BHN817_249/

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159:n käsijarru - hylätty katsastus

Viesti Kirjoittaja seppo »

Ettei tässä olisi vaan satulan säätöongelma kyseessä, jos jarrut toimii ok muuten. Vaijerit vaihdettu, säädetty kyynärnojan pohjasta, mutta satulan säätö pielessä (tekemättä). Vaijerit vapautettava löysälle, männät kierrettävä pohjaan, palat paikalleen jonka jälkeen männät "säädettävä" oikeaan syvyyteen jalkajarrua painelemalla muutamia kertoja, EI KÄSIJARRUA VETELEMÄLLÄ. Tämän jälkeen käsijarrun säätö perinteisesti. Paulio, korjaamokirja CD löytyy Vantaalta.

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: 159:n käsijarru - hylätty katsastus

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^Toi säätö ainakin kannattaa kokeilla.
Käsijarrun satuloiden sisällä oleva automaattisäätö saattaa toimia tahmeasti ikääntyessään joten ton säätörituaalin voi joutua tekemään useammin kuin kerran ennen kuin palikat asettuu paikoilleen.
Satulan päässä oleva vipu näkyy joskus jäävän vähän irti stopparista vaikka vaijerit päästää ihan löysälle. Sen kun käy auttamassa käsin pohjaan ja sit tekee säädön niin saattaa käsijarru vielä herätä henkiin. Ehkä :-D

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 159:n käsijarru - hylätty katsastus

Viesti Kirjoittaja palkus »

joo, jaan Sepon epäilyksen. Semmonen vippaskonsti on ja, ko kiertää männän niin ulos valmiiksi, että saa satulan vielä murjastua palojen päälle.
"puhun niin totta kuin osaan"

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: 159:n käsijarru - hylätty katsastus

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Ja ruosteiset jarrulevyt antaa heikosti tehoa. Vaikuttaa itseasiassa älyttömän paljon, jos on yhtään semmosta tummaa oksidia pinnassa. Samoin jarrupalojen laatu ja lasittuminen.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 159:n käsijarru - hylätty katsastus

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuo palautusongelma on itseasiassa tuttua jo 156:sta... Eli vaikka vaijeri löysällä, ei mekanismin tappi palaa stoppariin saakka - sen kun saa herkisteltyä, niin johan alkaa rokkaamaan.

PS.
159:n manuaalissa kerrotaan käsijarrun käytöstä mm. seuraavasti;
"Paina käyttöjarrua ja vedä samalla seisontajarrun kahvasta". Ts. kässärin pitäisi pitää silloin, kun se vedetään päälle jarrupolkimella seisten... Teho on aika lailla "eri maata" - kokeilin.
Sanamuoto taisi olla hieman eri, mutta pointti on tuossa manuaalista kaivettuna. Ilman jarrua kässäriä ei siis pitäisi edes vedellä ;)

PS2.
Täällä on heikkotehoinen käsijarru myös. Toisaalta kahvasta vedettäessä menee ehkä 3 napsua, ennen kuin edes vaijerit *alkavat* kiristyä - ennen tuota ei ole mitään vastusta lainkaan. Onko vaijerit vain sökönä vai onko myös säädössä sanomista?

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: 159:n käsijarru - hylätty katsastus

Viesti Kirjoittaja Pele »

Onko 159:ssä sama takasatula kuin 156/147?
147:n satuloita kunnostaessa huomasin vain että vaikka satulat olivatkin ihan toimintakuntoiset ja kumitkin ehjät niin purku osoitti että hapettumaa oli, ja se vaikutti etenkin tuohon käsijarrun toimintaan. Se kiertomekanismi männässä ei liikkunut kevyesti.Saattanee aiheuttaa myös tuota palautumis ongelmaa?
Korjaus setti jossa oli myös uusi mäntä maksoin muistaakseni n. 20€/puoli.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159:n käsijarru - hylätty katsastus

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ja kun puratte sen männän käteen, ni purkakaa ja putsakkaa se mäntäkin. Segerpihtejä ja vähä nysväystä tarvitaan. Männän käkkärimekaniikan purun jälkeen voi sit rassata ilmareiän auki männästä. Ei se pelkkä satulan vivuntyven rasvaus wd40:llä auta.
Myös riittävän useasti tehty jnesteen vaihto (se ennakkohuoltotoimenpide) auttaa jarrujen ehjänäpysymisessä, kai.
Ja jnesteen vaihto-operaatiossa kannattanee huomioida myös kytkimen kilkkeet...

Paulio
Viestit: 52
Liittynyt: 21 Touko 2008, 13:54
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159:n käsijarru - hylätty katsastus

Viesti Kirjoittaja Paulio »

Kiitokset kaikille vastauksista! Näin päivityksenä aloittamaani viestiketjuun, jarrusatulat tuli nyt vaihdettua vielä kokonaan uusiin TRW:n malleihin ja jo aiemmin korjaamolla käsijarruvaijeri oli vaihdettu myös. Tällä paletilla kuljettajan puoleisen takajarrun tehot saatiin nousemaan ykkösestä puolentoista kN:n paikkeille, mutta apukuljettajan puoli pysyy edelleen noin 1-1.2 kN välillä, mikä ei riitä katsastuksessa, kun kokonaisteho pitäisi olla 3,2 kN. Jarrulevy tuolla puolella vaikuttaisi mahdollisesti hiukan kierolta ja paloissa hieman lasittumista (vaikkakin karhennettu santapaperilla). Eli nyt sitten seuraavaksi uutta levyä ja palaa taakse, näiden jälkeen jos ei toimi niin sitten en enää tiedä kohta mitä korjaisi :D

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 159:n käsijarru - hylätty katsastus

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kokonaistehon ei kässärissä tarvitse olla kuin 16% kokonaismassasta, TAI sen pitää mennä lukkoon.

Juu, ei ihan riitä kokonaisteho. Vaan meneekö rullilla lukkoon? Kyllä, tiedän tapauksia, jossa takarenkaat on kasteltu kylmällä vedellä just ennen rullia, jotta olis hieman liukkaammat...
Erittäin korkea massa aiheuttaa hienoisesti epäreilun aseman tässä - 159:ssä seisontajarrun tehoksi tarvitaan enemmän kuin monessa autossa käyttöjarrun tehoksi eteen...

Katselin just katsastusperusteita ja siellä ei näemmä koulussa opetettua 20% sääntöä mainita. Liekkö tuo oli vaan helpottava muistisääntö, kun on helpompaa laskea 20% omamassasta kuin 16% kokonaismassasta - en muista enää... Eipä sillä, vaikka sellainen sääntö olisikin joskus ollut, se vaatis kuitenkin sen 3080nyyttonia, mitä ei siltikään löydy.

Mut levyn ja palan kunto voi helpostikin vaikuttaa aika paljonkin. Ja mitenkä on, liukuuko palat hyvin vai huonosti liukupinnoilla?
Itselläni vasemmalla takana selvästi heikompi jarruvoima kässärissä, mut on siinä levykin sen näköinen että ihme olisi, jos toimisi hyvin. Pitää siis uusia nuo jossain vaiheessa...

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 159:n käsijarru - hylätty katsastus

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ei muuta kuin 3mm pinnalla olevat kitkat alle, ni menee pyörät lukkoon.

Paulio
Viestit: 52
Liittynyt: 21 Touko 2008, 13:54
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159:n käsijarru - hylätty katsastus

Viesti Kirjoittaja Paulio »

Ongelmana edelleen on, että jarrut eivät mene lukkoon. Tällöin tuo menee katsastuksessa tosiaan kN:n mittaamiseksi ja tällöin kokonaisvoima ei riitä läpimenoon. Nyt vielä päivityksen todettakoon, että vein auton uudelleen korjaamolle, jossa taakse vaihdettiin vielä uudet jarrulevyt ja palat. Ei apua, taaksepäin peruuttamalla auton saan liikkumaan hieman kaasua painamalla. No yritin tämän takia vielä katsella Alfaowner foorumilta ohjeita käsijarrun säätämiseen ja sieltä löytyikin ohje, jonka mukaan löysäsin vaijerin ensi aivan löysälle, painelin 10-15 kertaa käyttöjarrua voimakkaasti auton ollessa käynnissä ja tämän jälkeen kiristetään vaijeri uudelleen noin 5-6 naksun säätöön auton ollessa edelleen käynnissä. Tämän jälkeen hieman tehostui, mutta edelleen ei saa perää lukkoon millään tavalla ja pyörät liikkuu käsijarrun ollessa täysin vedettynä (erityisesti apukuskin puolen pyörä).

Eli nyt alkaa kyllä neuvot loppumaan, millä helkkarilla auton saa katsastuksesta läpi? Siihen on siis jo vaihdettu:

- uudet käsijarruvaijerit
- uudet jarrusatulat
- uudet jarrulevyt
- uudet jarrupalat

Ja lisäksi käsijarrua on siis yritetty säätää edellä mainittujen ohjeiden mukaisesti. Mikä siis neuvoksi? Ainoa "vanha" osa on enää nuo liukutapit, voiko niiden uusimisesta olla apua? Onko 159:ssä satuloiden päässä mitään säätöä jarruvaijerille? Kaverini totesi, että joissakin autoissa tällainen säätö löytyy ja sieltä voisi yrittää tehostaa käsijarrun toimintaa, jos ohjaamon käsijarruvivun säätömekanismilla ei saa tyydyttävästi toimimaan.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: 159:n käsijarru - hylätty katsastus

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

En nyt jaksanut lukea ketjua alusta alkaen.

Onhan satulan automaattisäätö kiristynyt oikeaan asentoon? Sehän parhaiten säätyy siten, että painaa jarrun pohjaan ja veivaa käsijarrukahvaa edestakaisin.

Paulio
Viestit: 52
Liittynyt: 21 Touko 2008, 13:54
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159:n käsijarru - hylätty katsastus

Viesti Kirjoittaja Paulio »

Luultavasti on oikeassa säädössä. Kokeilin tätäkin kikkaa juuri ja vetelin käsijarrukahvaa ylös alas jalkajarrun ollessa painettuna sekä myöskin jarrua silloin tällöin pumppaamalla. Ei ainakaan näyttänyt ratkaisevan ongelmaa. Mietinkin nyt, että olisiko voinut käydä niin että käsijarrukahva ei ollut ylösvedettynä kun jarruvaijereita kiinnitettiin takaisin uusiin satuloihin niiden asennuksen jälkeen. Käsijarrukahva taisi olla ala-asennossa, joten olettavasti vaijeri jää tällöin liian löysälle? Ainakin kaikissa ohjeissa mainitaan, että kahva pitää olla ylhäällä tässä tilanteessa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 159:n käsijarru - hylätty katsastus

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mä yritän ymmärtää, että mitenkä se voi jäädä löysälle jos se laitetaan kiinni "levossa", kun siitähän sitä kiristetään... Jos se on vedossa paikallaan, sehän voi vain löystyä kahvaa laskemalla? Vai onko tässä joku erittäin ihmeellinen rakenne...
Ja tosiaan liukutapit jos ei kunnolla liu'u, se voi vähän vaikuttaa, tosin luulisi efektin olevan myös käyttöjarrussa mukana (ei toki yhtä voimakkaasti).

Jossain välissä pitää omat takajarrut avata ja tutkia läpi paremmin, jotta näkee mitä itse pitäisi tehdä...

Stiletto
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: 159:n käsijarru - hylätty katsastus

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

:shock: ei nyt oikein aukea mullekkaan tollanen "kahva ylhäällä" metodi. Toisaalta en tajua mitä eroa ABS/ilman abs satuloilla voi olla. Eikös toi nyt kuitenkin laakerin magneetista lue absia? Korkeitaan vois olla joku abs anturin kiinnikkeen paikka sit satulassa erona?

Tosin luigi voi aina yllättää tavallisen autonrassaajan.
Luulis kyllä tolla vaihdettujen osien määrällä saavan käkkäriin pitoa. Toisaalta onpa aika pikkumainen katsurikin osunut kohdalle.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 159:n käsijarru - hylätty katsastus

Viesti Kirjoittaja palkus »

nyt heti taskulamppu käteen ja kyttäämään, että miten se satulan vipuvarsi asemoituu leporajoittajaansa, kun käsijarrukahva alhaalla. Ja molemmin puolin. On se paja noita nyt niin paljo ronkkinu, että liukutappien pitää pelata, herranjumala. Tää homma tuntuu jo vähän eksoottiselta :-D
"puhun niin totta kuin osaan"

Paulio
Viestit: 52
Liittynyt: 21 Touko 2008, 13:54
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159:n käsijarru - hylätty katsastus

Viesti Kirjoittaja Paulio »

Täytyy tänään tutkia nuo vipuvarsien asento. Eilen kokeilin käsijarrun säädöstä vielä yrittää pelailla eri kireyksillä, mutta aina kun säätää vähänkin liian kireälle, jarrut alkaa laahata ja jos taas jättää vähän löysemmälle jarru ei pidä peruutustestissä lähes ollenkaan. Eli semmoista keskitietä ei tunnu löytyvän.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 159:n käsijarru - hylätty katsastus

Viesti Kirjoittaja jkk »

Tyhmä kysymys, mutta onko ne vaijerit kiinni joka kohdasta niinkuin pitää? .

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 159:n käsijarru - hylätty katsastus

Viesti Kirjoittaja Gasket »

En tiedä jeesaako tähän, mutta itsellä oli taannoin mondeo joka ei myöskään ole tunnetu luotettavimmata käkkäristään. Itsellä siinä oli sellaista ropleemaa, että käsijarrukahvan vaijerihimmeli antoi periksi ja taipui. Silloin ei tietty ole käsijarrun tehossa hurraamista. Irti ja vähän hitsiä, niin alkoi kestää kuosissaan ja pyörät lukittua.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Paulio
Viestit: 52
Liittynyt: 21 Touko 2008, 13:54
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159:n käsijarru - hylätty katsastus

Viesti Kirjoittaja Paulio »

Noniin kiitos kaikille kommenteista ja avusta jälleen kerran! Käsijarru saatiin lopulta kuosiin, lukuisien säätöjen jälkeen meni juuri ja juuri läpi 3,2 kn vaatimuksesta (oli nyt 3,4kN). Eli täpärelle menee vaikka olisi kaikki osat uutta ja säätöjä tehty viimeisen päälle. Mutta lopulta hyvä näin. Kääntöpuolena mainittakoon, että katsastusmies löysi sitten uusia ongelmia auton etupäässä (puslat, tukivarret etc.), joita ei ensimmäisellä yrityksellä toisessa katsastuspisteessä huomanneet. No nyt kun oli jo jälkitarkastuksen jälkeinen määräaikaiskatsastus niin mätkäisivät lopulta auton karenssiin kunnes uudet viat korjattu. Eli aikamoinen farssi tämä tämänvuotinen katsastus...

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159:n käsijarru - hylätty katsastus

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Paulio kirjoitti:No nyt kun oli jo jälkitarkastuksen jälkeinen määräaikaiskatsastus niin mätkäisivät lopulta auton karenssiin kunnes uudet viat korjattu. Eli aikamoinen farssi tämä tämänvuotinen katsastus...
Jos siitä alkuperäisestä katsastuksesta on alle 2kk aikaa, etkä saanut erikseen ajokieltoa vakavan vian takia, saat (toki korjatulla autolla) ymmärtääkseni ajaa sen 2kk ajoajan loppuun asti.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Paulio
Viestit: 52
Liittynyt: 21 Touko 2008, 13:54
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159:n käsijarru - hylätty katsastus

Viesti Kirjoittaja Paulio »

Juurikin näin. Tässä tapauksessa tuo 2kk oli juuri täyttynyt ja tässä "uudessa" määräaikaiskatsastuksessa löysivät uusia vikoja ja mätkäisivät sen takia auton uusien vikojen takia ajokieltoon, vaikka noista ei ollut tietoakaan aiemmassa 2kk sitten tehdyssä määräaikaiskatsastuksessa (tai sen jälkeisessä tarkastuksessa). Eli vaikka käsijarru menikin nyt läpi niin sitten seuraavaksi pääsee vaihtamaan puslia, raidetangon päitä ja ylätukivarsia. Kuulostaa kovin alfamaiselta.. :D

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: 159:n käsijarru - hylätty katsastus

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Onkos jarrut muistettu lämmittää kunnolla katsastukseen? Takajarrut pääsevät normaalissa ajossa vähän turhan helpolla, jonka vuoksi kitka heikkenee. Omassakin oli tehot heikot, eikä auto tuntunut paljon hidastuvan, jos pienessä vauhdissa kiskaisi kahvasta. Vedin sitten käppärin päälle satasen vauhdissa ja hetken kun odotteli vaan, niin tehoa alkoi tulla enemmän ja enemmän, niin että pisti kunnolla hanttiin. Jarrut olivat pysähtyessä aika kuumat, mutta sepä olikin leikin tarkoitus. Tietenkin on varmistettava että vivut satuloissa palautuvat kokonaan, että säätö voi ylipäänsä toimia.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 159:n käsijarru - hylätty katsastus

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja etenkin jos jarruille ei tehdä jokavuotista PPVK:ta (pura-puhdista-voitele-kasaa, kiitos Polforealle termistä), tuo tapahtuu herkästi.
Auttaa, jos aina silloin tällöin esimerkiksi moottoritienrampista alas ajaessa ei himmaa vaan vaikka vähän ennen 60-taulua painaa reilusti jarrua, jotta saadaan kunnon kuormitusta sinne.
Vähän sama idea kuin se, että dieselille annetaan toisinaan kenkää, jotta pysyy röörit puhtaana.

Disklaimerina toki se, etten nyt suosittele ketään huvinvuoks leikkimään ja potentiaalisesti rikkomaan paikkoja, mutta oman kokemuksen perusteella jarruja pitää joskus *käyttää* (esim. 120 -> 60 hidastus siitä alkaen, kun normaalisti on vauhtia sen ~80 jo otettu moottorijarrulla). Kaikkien autojen kohdalla tuokaan ei toimi, mutta 159 painaa niin maan penteleesti, että ei pitäisi hirveä ongelma olla saada takajarruille myös kuormaa.

**
Tulipa sitä itsekin ajettua käsijarru päällä ihan satoja metrejä, jotta sai pahasti uriutuneet palat ja levyt muotoutumaan toisiinsa paremmin. Auto tosin lähti vaihdossa nopeammin kuin katsastus osui kohdalle, etten tiedä riittikö - pitoa siitä kuitenkin alkoi löytymään.

Vastaa Viestiin