Mitä teit tänään tallissa?
Valvoja: Moderators
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin 159 sedaniin uuden laturin hihnan.
Aikaa meni vaihtamiseen useampi tunti, tosin 90% ajasta meni työkalun tekemiseen/suunnitteluun.
Itse työ onnistui hyvinkin nopeasti kun työkalu oli riittävän toimiva.
Moottorituen otin auki ja tunkkasin konetta vähän ylöspäin, että tuli vähän paremmin tilaa.
Jatkossa ei enää harmita niin paljon tämänkään hihnan vaihto
Aikaa meni vaihtamiseen useampi tunti, tosin 90% ajasta meni työkalun tekemiseen/suunnitteluun.
Itse työ onnistui hyvinkin nopeasti kun työkalu oli riittävän toimiva.
Moottorituen otin auki ja tunkkasin konetta vähän ylöspäin, että tuli vähän paremmin tilaa.
Jatkossa ei enää harmita niin paljon tämänkään hihnan vaihto
- Liitteet
-
- työkalu1.JPG
- (210.38 KiB) Tiedosto ladattu 4650 kertaa
-
- työkalu2.JPG
- (197.44 KiB) Tiedosto ladattu 4650 kertaa
-
- työkalu3.JPG
- (131.1 KiB) Tiedosto ladattu 4650 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Jotain mitä en tee toiste. Riipasin 156:sta puhallin yksikön irti, tarkoituksena vaihtaa höyrystimen kenno alkuperäiseen.
Aikaahan tässä hommassa meni aivan tolkuttomasti, mutta onpahan nyt tehtynä, eikä kojelautakaan tunnu pärisevän
Josko pian viimeinkin pääsisi eroon tuosta Delta auton tekemestä aivan p*skasta ilmastoinnista. En vaan käsitä että miten ne on muka voinut säästää yhtään mitään kun ovat näitä tehneet.
Tuossa menee kuitenkin lähes kaksi täyttä työpäivää kun tuon tekee.
Enää tarvitsee siis vaihtaa alkuperäinen kompressori, sekä sen teline, putket ja kuivain, jonka jälkeen vain toivotaan että vehkeet pelittää
Muutama kuvakin on laitettava:
Pahoittelut isohkoista kuvista..
Aikaahan tässä hommassa meni aivan tolkuttomasti, mutta onpahan nyt tehtynä, eikä kojelautakaan tunnu pärisevän
Josko pian viimeinkin pääsisi eroon tuosta Delta auton tekemestä aivan p*skasta ilmastoinnista. En vaan käsitä että miten ne on muka voinut säästää yhtään mitään kun ovat näitä tehneet.
Tuossa menee kuitenkin lähes kaksi täyttä työpäivää kun tuon tekee.
Enää tarvitsee siis vaihtaa alkuperäinen kompressori, sekä sen teline, putket ja kuivain, jonka jälkeen vain toivotaan että vehkeet pelittää
Muutama kuvakin on laitettava:
Pahoittelut isohkoista kuvista..
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Saako esittää veikkauksia lopputuloksesta? "uudessa höyrystinkennossa reikä? Eikä. Pessimisti ei pety. No toivottavasti ei.
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Se pelko mullakin vähän on
Noh, äkkiähän sinne vaihtaa sitten seuraavan...
Noh, äkkiähän sinne vaihtaa sitten seuraavan...
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Itse tein saman remontin keväällä, ah mitkä muistot jätti..
Mikä juttu tämä deltan tekemä ilmastointi on? Höyrystin oli saanut ilmeisesti asennettaessa komean kolhun ja vuosien saatossa siitä puhjennut Potilas oli vuosimallia 99
Mikä juttu tämä deltan tekemä ilmastointi on? Höyrystin oli saanut ilmeisesti asennettaessa komean kolhun ja vuosien saatossa siitä puhjennut Potilas oli vuosimallia 99
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Eikös tää ollut joku autoverokikkailujuttu?Mokomakin kirjoitti: Mikä juttu tämä deltan tekemä ilmastointi on?
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Juu, kun varusteet asennettiin vasta maahantuonnin jälkeen ei tarvinnut niistä maksaa autoveroa (mikä silloin verotti varusteita aika kohtuuttoman paljon pahemmin kuin nykyään)vesamaan kirjoitti:Eikös tää ollut joku autoverokikkailujuttu?Mokomakin kirjoitti: Mikä juttu tämä deltan tekemä ilmastointi on?
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Väärä ketju.
Mitä teit tänään tallissa?
Jotain vauhdin hurman tappajia tuli alle vaihdettua. Jos menis taas seuraavat 100 tkm.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Jaonsekoamisremonttia tuli jatkettua. Eilen sain jakohihnan paikoilleen, tänään hain suuttimet dieselhuollosta missä ne kävivät tarkistettavana. Ruuvailin suuttimet paikoilleen ja sitten kone alkoikin olla jo periaatteessa käynnistyskunnossa. Ja sehän lähti käymään
Kaksivuotias poikani joka oli samoihin aikoihin menossa nukkumaan totesi iloisena äidilleen auton äänen kuultuaan, että betoniauto! Kyllä on silkkinen tyhjäkäynti ilmeisesti
Kaksivuotias poikani joka oli samoihin aikoihin menossa nukkumaan totesi iloisena äidilleen auton äänen kuultuaan, että betoniauto! Kyllä on silkkinen tyhjäkäynti ilmeisesti
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
159 sedanin remontit jatkuu. Nyt säädin jousitusta alaspäin, jos vaikka narinat helpottaisi.
KW:n ohjeiden mukaan laitoin maksimi korkeuteen. Muutos lautasen asentoon edellisen omistajan asetuksiin verrattuna about 3 cm.
Auton korkeus pysyi samana, mutta nyt on jousella tilaa liikkua.
Takaiskarit olivat jo valmiiksi yläasennossa kun niitä sääsin jo aikaisemmin.
Takaa on kyllä kuulunut aikalailla narinaa jousista.
Katsotaan vaihtuuko alusta alkuperäiseen ennen kuin auto ehkä vaihtaa omistajaa.
KW:n ohjeiden mukaan laitoin maksimi korkeuteen. Muutos lautasen asentoon edellisen omistajan asetuksiin verrattuna about 3 cm.
Auton korkeus pysyi samana, mutta nyt on jousella tilaa liikkua.
Takaiskarit olivat jo valmiiksi yläasennossa kun niitä sääsin jo aikaisemmin.
Takaa on kyllä kuulunut aikalailla narinaa jousista.
Katsotaan vaihtuuko alusta alkuperäiseen ennen kuin auto ehkä vaihtaa omistajaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin raitisilmasuodattimen MiToon, olihan ähellystä. Siinä samalla alkoi konekin kasaantua taas, lähinnä kaverin toimesta.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Alfetta gtv6:n kaikki mittarit sain toimimaan : bensamittarista puuttui yksi johto ja oli väärin kytketty. Lämpömittari olikin haasteellisempi ja kokeilin 3 eri mittaritaulua. abico liittimet anturilta mittarille olikin taas syylliset eli olivat pissipojan säiliön takana irronneet. nyt toimii !
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Laitoin 164:n alle 18" vanteet. Virhe. Kyllä orkkiskoko toimii tuossa parhaiten.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ei paljoa kerrottavaa, tällä hetkellä ihan perus 166:n V6 TB moottori kiinni peruskorjattuna Muuten auto on ihan perus 156.Oleino kirjoitti:Tästä lukisi mielellään aiempiakin vaiheitaalfa 156 v6 kirjoitti:Päivitin 156:n persuksen tiedot vastaamaan tätä päivää
Kunhan saa muutoskatsastettua ens viikolla niin sitten voi alkaa katsoa saako tuosta voimaa irti luokkaa 260-280 hv pitäs lähteä melko "pikku" muutoksilla ja GTA -motti pitäs jäädä sekä tehossa että väännössä koko sillä alueella mitä 12v kiertää
Ostakaa ny joku tuo 159 Q4 pois niin saan tämän ajoon
- Liitteet
-
- 20170804_130325.jpg
- (216.72 KiB) Tiedosto ladattu 5859 kertaa
-
- 20170804_130429.jpg
- (214.07 KiB) Tiedosto ladattu 5859 kertaa
-
- Viestit: 682
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Proceed Gt -19 & Niro -18 & Miata -90 ex: Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Mitä teit tänään tallissa?
On kyllä alfa 156 V6:lla hieno autovalikoima Itsellä ei riittäisi aika moisen määrään ajattamiseen saati sitten laittamiseen
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kiits, ei riitä mullakaan aikaa juuri ajamiseen mutta rakentelu se onkin lähempänä sydäntäGusse kirjoitti:On kyllä alfa 156 V6:lla hieno autovalikoima Itsellä ei riittäisi aika moisen määrään ajattamiseen saati sitten laittamiseen
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Asennus on niin alkuperäishenkisen näköinen että voisi luulla rullanneen tehtaalta tuolla moottorilla!
Onko ilmastointikin toiminnassa? Putket näkyy ainakin. Entä muut mittarit ja systeemit?
Onko ilmastointikin toiminnassa? Putket näkyy ainakin. Entä muut mittarit ja systeemit?
Tein itse - säästin
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
On toiminnassa, kaikki mittarit ja varusteet pelaaOleino kirjoitti:Asennus on niin alkuperäishenkisen näköinen että voisi luulla rullanneen tehtaalta tuolla moottorilla!
Onko ilmastointikin toiminnassa? Putket näkyy ainakin. Entä muut mittarit ja systeemit?
Alkuperäinen johtosarjakin käytössä tuohon pyöreään isoon liittimeen asti mikä on termostaattikotelon vieressä, kaikki on säilytetty alkuperäoisenä tai sen näköisenä. Harmittavasti akun joutui siirtämään peräkonttiin tilanpuutteen takia.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Hittolainen, että on hieno!
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tästä jäsenen "alfa 156 v6" moottorinvaihdosta tulisi jakaa foorumin standaari piirongin päälle, tai edes paikallisesta silmälasiliikkeestä ostettu muovinen pysti kilpi asianmukaisesti kaiverrettuna! Mahtavaa!
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pisteet alfa 156 v6:lle hyvästä ideasta ja hienosta toteutuksesta!
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Turbo 156 on kyllä maukas! Toisille se on niin helppoa. Epäilen, että meillä ei ole sama määrä tunteja vuorokaudessa..
Stten omaan aikatauluun sopivia projekteja.
Giulietassa on kyllä hyvät valot, mutta jos hyvää parantaa. Eli lisäpitkän H1 polttimon vaihto lediin.
En tutkinut asiaa tarkemmin, vaan ostin Motonetistä suht kalliit led polttimot (40€/kpl). Ei ne ihan niin helposti sujahtanut paikalleen kuin taannoin Chryslerissa..
Ongelmaksi muodostui led-sarjan suuri koko. Sain sen kyllä paikalleen, mutta alkuperäinen pölysuojaläppä ei enää mahtunut paikalleen. No, keksin kuitenkin väsätä sopivat pölysuojat spraypullon korkista, höystettynä sähköteipillä..
Stten omaan aikatauluun sopivia projekteja.
Giulietassa on kyllä hyvät valot, mutta jos hyvää parantaa. Eli lisäpitkän H1 polttimon vaihto lediin.
En tutkinut asiaa tarkemmin, vaan ostin Motonetistä suht kalliit led polttimot (40€/kpl). Ei ne ihan niin helposti sujahtanut paikalleen kuin taannoin Chryslerissa..
Ongelmaksi muodostui led-sarjan suuri koko. Sain sen kyllä paikalleen, mutta alkuperäinen pölysuojaläppä ei enää mahtunut paikalleen. No, keksin kuitenkin väsätä sopivat pölysuojat spraypullon korkista, höystettynä sähköteipillä..
- Liitteet
-
- kuva 1.jpg
- Alkuperäinen
- (23.9 KiB) Tiedosto ladattu 5574 kertaa
-
- kuva 3.jpg
- led vs alkuperäinen
- (120.43 KiB) Tiedosto ladattu 5574 kertaa
-
- kuva 2.jpg
- pölysuoja
- (83.66 KiB) Tiedosto ladattu 5574 kertaa
Senza cuore saremmo solo macchine
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Lopputulos on ihan jees ja valoa piisaa.
Mitään lopullista muutosta ei tarvinnut tehdä, vaan polttimot on nopeasti vaihdettu alkuperäisiin.
Mitään lopullista muutosta ei tarvinnut tehdä, vaan polttimot on nopeasti vaihdettu alkuperäisiin.
- Liitteet
-
- kuva 4.jpg
- led & xenon
- (23.4 KiB) Tiedosto ladattu 5571 kertaa
Senza cuore saremmo solo macchine
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kuis valokuvio? Näkyykö pitkällekin hyvin?
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Näkyy. Harmi, kun ei vertailun vuoksi tullut otettua mitään ennen ja jälkeen kuvaa samassa paikassa pimeällä.
Kävin eilen puolen yön aikaan ajamassa ja kyllä nuo todella hyvin valaisee. Kun vaihtaa pitkiltä lyhyille xenoneille, niin tuntuu, että mihin ne valot hävisi..
Itselleni tuli ajaessa mielleyhtymä perinteinen taskulamppu / led-taskulamppu.
Edit. Pitää hieman vetää takaisin. Kävin toisella testiajolla pimeällä ja pitää kuitenkin muistaa, että päävastuu pitkilläkin valoilla on xenoneilla ja nämä toiset on vain apuna.
Miten paljon enemmän valotehoa noilla nyt saa, niin paha on sanoa ilman parempia vertailuja.. Itse pidän, mutta onhan nuo aika kalliit..
Kävin eilen puolen yön aikaan ajamassa ja kyllä nuo todella hyvin valaisee. Kun vaihtaa pitkiltä lyhyille xenoneille, niin tuntuu, että mihin ne valot hävisi..
Itselleni tuli ajaessa mielleyhtymä perinteinen taskulamppu / led-taskulamppu.
Edit. Pitää hieman vetää takaisin. Kävin toisella testiajolla pimeällä ja pitää kuitenkin muistaa, että päävastuu pitkilläkin valoilla on xenoneilla ja nämä toiset on vain apuna.
Miten paljon enemmän valotehoa noilla nyt saa, niin paha on sanoa ilman parempia vertailuja.. Itse pidän, mutta onhan nuo aika kalliit..
Senza cuore saremmo solo macchine
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tällaisen työkalun voisi tehdä itsellekin, ja vielä kun tietäisi minkä merkkinen hihna ei vingu. Sen verran sanon että pikkaisen skeptinen olen että toimiiko tämäkään, hihnan saa varmaati päälle, mutta hihna käy ehkä aavistuksen pitempänä kuin ohjeen mukaan tehtynä. Lyhyessä hihnassa ei ole paljoa joustoa, mikä on ehkä juurisyy koko ongelmaan. Lisäksi onko yksilöissä eroja kun tuntuu että monellakaan ei vinku, ja minä en saa pysymään vinkumatta yhtä vuotta. Olen kolme hihnaa vaihtanut, yhden vapaapyörän ja yhden koko laturin. Taas vinkuu kylmänä.Maunu kirjoitti:Vaihdoin 159 sedaniin uuden laturin hihnan.
Aikaa meni vaihtamiseen useampi tunti, tosin 90% ajasta meni työkalun tekemiseen/suunnitteluun.
Itse työ onnistui hyvinkin nopeasti kun työkalu oli riittävän toimiva.
Moottorituen otin auki ja tunkkasin konetta vähän ylöspäin, että tuli vähän paremmin tilaa.
Jatkossa ei enää harmita niin paljon tämänkään hihnan vaihto
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^
Mulla vinkuu kans.
Tosin selvis, et se onkin nyt pakosarja - ainakin oireista päätellen. Ja siitä, että ainakin yks pultti sieltä uupuu (tai on poikki)...
Mulla vinkuu kans.
Tosin selvis, et se onkin nyt pakosarja - ainakin oireista päätellen. Ja siitä, että ainakin yks pultti sieltä uupuu (tai on poikki)...
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Omastani disabloin ilmakanavan lämmitysvastukset. Vievät aika paljon sähköä juuri kylmänä, olisiko ollut alle 60°C moottorinlämpö ja kun lämpöä pyydetään kabiiniin?JiiTeeÄssä kirjoitti:Taas vinkuu kylmänä.Maunu kirjoitti:Vaihdoin 159 sedaniin uuden laturin hihnan.
Tämän tein vasta kevään korvalla, syksy ja alkutalvi näyttää vasta totuuden.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Mitä teit tänään tallissa?
+1 hyvä vinkki tämäkin, olen sitä mieltä että jos auto tajuaisi olla pyytämättä virtaa ensimmäisen minuutin aikana, vinkuisi paljon vähemmän. Mistä disabloit vastukset, vois tehdä kytkimen sinne. Joku sulake pois, vai syvemmältä?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Akun plusnavan päällä on liitos, jossa on kiinni lisäsulakerasia B098. tämän liitoksen purin ja siirsin sulakerasian akun takaa syrjemmälle. Vaihtoehtoisesti sulakkeet F74 ja F76 voi ottaa irti.JiiTeeÄssä kirjoitti:+1 hyvä vinkki tämäkin, olen sitä mieltä että jos auto tajuaisi olla pyytämättä virtaa ensimmäisen minuutin aikana, vinkuisi paljon vähemmän. Mistä disabloit vastukset, vois tehdä kytkimen sinne. Joku sulake pois, vai syvemmältä?
https://www.dropbox.com/s/nkww0pbnwg8dh ... r.pdf?dl=0
Kytkin olisi hyvä juttu, sen voisi laittaa releiden J036 ja J037 maadoitukseen.
Mulla on Eberi joten lämpenee nopeasti ilman noita vastuksiakin.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Äänestetään tätä kans hyväksi vinkiksi.arv kirjoitti:+1 hyvä vinkki tämäkin, olen sitä mieltä että jos auto tajuaisi olla pyytämättä virtaa ensimmäisen minuutin aikana, vinkuisi paljon vähemmän. Mistä disabloit vastukset, vois tehdä kytkimen sinne. Joku sulake pois, vai syvemmältä?
Mittailin tota virran kulutusta taannoin pihtimittarilla ja laturin/akun "pääkaapeleissa" näytti liikkuvan yli 200 ampeeria muutamien ensimmäisten startin jälkeisten minuuttien aikana. Tosta ampeerimäärästä taitaa mennä aika iso siivu noille lisälämmitysvastuksille.
Eiks toi vastus sammu ilman johtojen puukotusta kun kääntää lämmöt "LO" asentoon tai sammuttaa ilmanvaihtokoneen kokonaan ennen ku starttailee auton?
Silleen oon ainakin saanut laturin kitinät vaikenemaan.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^Täytyyhän niiden sammua jos ilma ei virtaa, muuten vastukset hehkuttais punaisena ilmakanavassa. Ja eikös se 900W teho tarkoita n. 60A virranottoa. Olisi kiva jos auton voisi antaa käydä pihalla pakkasilla ennen liikkeellelähtöä mutta ei juuri viitsi kuunnella vikinää. Jospa kohta ei tarvisi.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Heittelin viimeisiinkin neliöihin keraamiset laatat paikalleen. Viikonloppu meneekin sitten tod.näk. saumatessa (ja tasotellessa)...
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin pihalla 159:n vasemman ylätukivarren. Oli nopea homma: haalarin pukemisen ja riisumisen välinen aika oli 24 minuuttia.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tämä on nyt sitten katsastettu virallisesti V6 Turboksi Samalla vaihdoin alkuperäisen tunnuksen takaisin kun autoon ilmeisesti haluttu FIN-kilvet joskusalfa 156 v6 kirjoitti:Ei paljoa kerrottavaa, tällä hetkellä ihan perus 166:n V6 TB moottori kiinni peruskorjattuna Muuten auto on ihan perus 156.Oleino kirjoitti:Tästä lukisi mielellään aiempiakin vaiheitaalfa 156 v6 kirjoitti:Päivitin 156:n persuksen tiedot vastaamaan tätä päivää
Kunhan saa muutoskatsastettua ens viikolla niin sitten voi alkaa katsoa saako tuosta voimaa irti luokkaa 260-280 hv pitäs lähteä melko "pikku" muutoksilla ja GTA -motti pitäs jäädä sekä tehossa että väännössä koko sillä alueella mitä 12v kiertää
Ostakaa ny joku tuo 159 Q4 pois niin saan tämän ajoon
Turbot rivissä, V8 TT, R4 T, V6 T
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^En tiennyt, etä turbot tykkää tollai porukassa kokoontua ihastelemaan maisemia. Selvästi syvällisiä ja hienoja yksilöitä.
Senza cuore saremmo solo macchine
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Eikös kuvasta kuitenkin puutu yksi turbo
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kyllä ne täällä päin tuppaa noin olemaan pitkin pihoja.hagger16 kirjoitti:^En tiennyt, etä turbot tykkää tollai porukassa kokoontua ihastelemaan maisemia. Selvästi syvällisiä ja hienoja yksilöitä.
Juu, yksi T on levolla jo ties miten monennetta vuotta hyvin vähillä ajoilla... josko ens kesänä olis sen vuoro?Alfissimo kirjoitti:Eikös kuvasta kuitenkin puutu yksi turbo
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Huh huh, nyt on komeata katsottavaa ja kalustoa!
Alfa Romeo 155 V6 1992
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Hieno potretti! Suorastaan positiivinen ongelma kun joutuu valitsemaan millä lähtee liikenteeseen.
Tänään porasin tallissa vielä hetki sitten reiätöntä kojelautaa porkkanaterällä.
Tänään porasin tallissa vielä hetki sitten reiätöntä kojelautaa porkkanaterällä.
Tein itse - säästin
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Hain sedanin hallilta. Tuulilasin liimaus sai kuivua yön yli siellä.
Kotona sitten laitoin konepeltiä parempaan asentoon kun kerran pyyhkijöiden suojamuovi oli irti.
Säädön jälkeen pyyhkijät ym. listat tuli asennettua takaisin paikoilleen.
On se vaan mukavaa ajella autolla josta näkee ulos vaikka aurinko paistaisi suoraan päin lasia.
Vanha lasi oli halki ja hiekkapuhallettu.
MAP anturinkin puhdistin noesta. Jos nyt turbon paineetkin pysyisivät normaaleina.
Kotona sitten laitoin konepeltiä parempaan asentoon kun kerran pyyhkijöiden suojamuovi oli irti.
Säädön jälkeen pyyhkijät ym. listat tuli asennettua takaisin paikoilleen.
On se vaan mukavaa ajella autolla josta näkee ulos vaikka aurinko paistaisi suoraan päin lasia.
Vanha lasi oli halki ja hiekkapuhallettu.
MAP anturinkin puhdistin noesta. Jos nyt turbon paineetkin pysyisivät normaaleina.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin vaimonpuoleisen oven lukon 166 :een . Ostin uuden lukon Oululaiselta foorumin käyttäjäitä siitä kiitos . Joutuu vaimo ministeripaikalta eteen neuvomaan .
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Giuliettaan jarruhuoltoa. Satulat purettu, puhallettu. Takasatulan alumiiniosat ruiskumaalattu.
Teräsosat tuli tänään passivoinnista. Tein kokeilun ja ruiskutin passivoinnin päälle vielä 3 kerrosta 2-komponentti lakkaa. Jospa pinnoite kestäisi paremmin suolat ja vahvat pesuaineet.
Jarrukilvet puhallettu ja ruiskumaalattu.Niiden irroitus se olikin hauskaa. Olkavarret kun on alumiinia niin pultit oli aikalailla "yhtä puuta" olkavarren kanssa.
Neljän jarrukilven 12:sta pultista 3kpl katkesi. Poraus ja kierretappi hommia oli tarjolla.
Takakilvistä on sentään tehty fiksummat vrt 147/156. Kilpi on etureunaltaan avoin, eikä umpipyöreä kuten edeltäjissä. Eli ei tarvi irroittaa pyörän napaa, tai leikata palaa kilvestä.
Taka jarrusatulat ovat mitoitukseltaa ja tyypiltään 1:1 147/156. Käsijarruvipu on eri suuntaan.
Samoin liukutapin varren kumista on luovuttu.
Satuloiden purku olikin ajankohtainen. Jarrut toimivat kyllä ihan hyvin, mutta paljastui että toisen suojakumi oli rikki. Kosteutta oli päässyt jo vähän sisään ja männän kiertosysteemi ei toiminut jouhevasti.
Takajarrut nyt asennusvalmiit. Täytyy huomenna etsiä vielä k.jarru vaijeri päihin uudet ehjät haitarikumit. Kummatkin oli rikki. Vaijeri muuten virheetön. Syötin puoli pulloa HHS:ää läpi. Eiköhän taas pelaa huoletta myös talvella.
Olin myös kaukaa viisas, ja avasin samalla ABS- anturit niin edestä kuin takaakin. Putsailin, laitoin uudet pultit ja reilusti hyväksi havaittua Kendallin punaista vaseliinia. Saa sitten minä tai joku muu helposti auki, jos joskus tulee tarvetta.
Etusatuloiden lakka oli illalla vielä senverran tahmeaa että annan olla yön yli enne kuin niitä kokoilen.
Uudet levyt ja palat tulee luonnollisesti, sekä nesteet tottakai.
Teräsosat tuli tänään passivoinnista. Tein kokeilun ja ruiskutin passivoinnin päälle vielä 3 kerrosta 2-komponentti lakkaa. Jospa pinnoite kestäisi paremmin suolat ja vahvat pesuaineet.
Jarrukilvet puhallettu ja ruiskumaalattu.Niiden irroitus se olikin hauskaa. Olkavarret kun on alumiinia niin pultit oli aikalailla "yhtä puuta" olkavarren kanssa.
Neljän jarrukilven 12:sta pultista 3kpl katkesi. Poraus ja kierretappi hommia oli tarjolla.
Takakilvistä on sentään tehty fiksummat vrt 147/156. Kilpi on etureunaltaan avoin, eikä umpipyöreä kuten edeltäjissä. Eli ei tarvi irroittaa pyörän napaa, tai leikata palaa kilvestä.
Taka jarrusatulat ovat mitoitukseltaa ja tyypiltään 1:1 147/156. Käsijarruvipu on eri suuntaan.
Samoin liukutapin varren kumista on luovuttu.
Satuloiden purku olikin ajankohtainen. Jarrut toimivat kyllä ihan hyvin, mutta paljastui että toisen suojakumi oli rikki. Kosteutta oli päässyt jo vähän sisään ja männän kiertosysteemi ei toiminut jouhevasti.
Takajarrut nyt asennusvalmiit. Täytyy huomenna etsiä vielä k.jarru vaijeri päihin uudet ehjät haitarikumit. Kummatkin oli rikki. Vaijeri muuten virheetön. Syötin puoli pulloa HHS:ää läpi. Eiköhän taas pelaa huoletta myös talvella.
Olin myös kaukaa viisas, ja avasin samalla ABS- anturit niin edestä kuin takaakin. Putsailin, laitoin uudet pultit ja reilusti hyväksi havaittua Kendallin punaista vaseliinia. Saa sitten minä tai joku muu helposti auki, jos joskus tulee tarvetta.
Etusatuloiden lakka oli illalla vielä senverran tahmeaa että annan olla yön yli enne kuin niitä kokoilen.
Uudet levyt ja palat tulee luonnollisesti, sekä nesteet tottakai.
- Liitteet
-
- WP_20170819_14_35_10_Pro.jpg
- (171.72 KiB) Tiedosto ladattu 4611 kertaa
-
- WP_20170819_14_43_51_Pro.jpg
- (155.39 KiB) Tiedosto ladattu 4611 kertaa
-
- WP_20170821_19_23_07_Pro.jpg
- (201.85 KiB) Tiedosto ladattu 4611 kertaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kuvia lisää
- Liitteet
-
- WP_20170823_20_20_35_Pro.jpg
- (181 KiB) Tiedosto ladattu 4609 kertaa
-
- WP_20170823_20_22_01_Pro.jpg
- (193.14 KiB) Tiedosto ladattu 4609 kertaa
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^
Katsastusmiehellä voipi tulla tippa linssiin kun sun kalustoa joutuu katselemaan. Ei varmaan kovin monella ihan yhtä siistiä ole...
Minähän 156:ssa luovuin liukutappien kumeista ihan itsekin. Tarvikeosissa ei sitä tullut mukana ja toimi ihan yhtä hyvin (ellei jopa paremmin) ilman :p
Katsastusmiehellä voipi tulla tippa linssiin kun sun kalustoa joutuu katselemaan. Ei varmaan kovin monella ihan yhtä siistiä ole...
Minähän 156:ssa luovuin liukutappien kumeista ihan itsekin. Tarvikeosissa ei sitä tullut mukana ja toimi ihan yhtä hyvin (ellei jopa paremmin) ilman :p
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Toi kyllä kiinnostaa että miten lakka kestää - luulisi että hyvin. Ympärivuotisessa käyttiksessä kun passivoitu osa paljaana hapettuu turhan nopsaan että on tullut esmes jarruosat vaan maalailtua passivoinnin sijaan.Pele kirjoitti:Giuliettaan jarruhuoltoa. Satulat purettu, puhallettu. Takasatulan alumiiniosat ruiskumaalattu.
Teräsosat tuli tänään passivoinnista. Tein kokeilun ja ruiskutin passivoinnin päälle vielä 3 kerrosta 2-komponentti lakkaa. Jospa pinnoite kestäisi paremmin suolat ja vahvat pesuaineet.
Jarrukilvet puhallettu ja ruiskumaalattu.Niiden irroitus se olikin hauskaa. Olkavarret kun on alumiinia niin pultit oli aikalailla "yhtä puuta" olkavarren kanssa.
Neljän jarrukilven 12:sta pultista 3kpl katkesi. Poraus ja kierretappi hommia oli tarjolla.
Takakilvistä on sentään tehty fiksummat vrt 147/156. Kilpi on etureunaltaan avoin, eikä umpipyöreä kuten edeltäjissä. Eli ei tarvi irroittaa pyörän napaa, tai leikata palaa kilvestä.
Taka jarrusatulat ovat mitoitukseltaa ja tyypiltään 1:1 147/156. Käsijarruvipu on eri suuntaan.
Samoin liukutapin varren kumista on luovuttu.
Satuloiden purku olikin ajankohtainen. Jarrut toimivat kyllä ihan hyvin, mutta paljastui että toisen suojakumi oli rikki. Kosteutta oli päässyt jo vähän sisään ja männän kiertosysteemi ei toiminut jouhevasti.
Takajarrut nyt asennusvalmiit. Täytyy huomenna etsiä vielä k.jarru vaijeri päihin uudet ehjät haitarikumit. Kummatkin oli rikki. Vaijeri muuten virheetön. Syötin puoli pulloa HHS:ää läpi. Eiköhän taas pelaa huoletta myös talvella.
Olin myös kaukaa viisas, ja avasin samalla ABS- anturit niin edestä kuin takaakin. Putsailin, laitoin uudet pultit ja reilusti hyväksi havaittua Kendallin punaista vaseliinia. Saa sitten minä tai joku muu helposti auki, jos joskus tulee tarvetta.
Etusatuloiden lakka oli illalla vielä senverran tahmeaa että annan olla yön yli enne kuin niitä kokoilen.
Uudet levyt ja palat tulee luonnollisesti, sekä nesteet tottakai.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mistä löytyi tuommoiset? Ebaysta aikoinaan tilasin yhdet randomisti, onneksi olivat sopivat. Mutta jatkossa jos löytyisi ihan autokäyttöön tarkoitetut. Vaijeri kun on yleensä ehjä mutta kumit menevät rikki nopeammin.Pele kirjoitti:Täytyy huomenna etsiä vielä k.jarru vaijeri päihin uudet ehjät haitarikumit.
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Parantelin 75:sen valoja. Laitoin releet lamppujen viereen ja syöttö akulta, mittailin että alkuperäinen johdotus hukkaa n. 1,2V, joten näkyy valotehossakin. Sen lisäksi korjasin kattoluukun tuulilipan saranat, tai oikeammin korvasin muoviset, joista toinen oli rikki, metallisilla omavalmisteilla.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Aika pian ne katsastusmiehen reaktiot selviää . Giulietta on leimattava reilun kuukauden sisällä. Jospa noilla taas pääsisi huoletta monta vuotta.Aquatica kirjoitti:^
Katsastusmiehellä voipi tulla tippa linssiin kun sun kalustoa joutuu katselemaan. Ei varmaan kovin monella ihan yhtä siistiä ole...
Minähän 156:ssa luovuin liukutappien kumeista ihan itsekin. Tarvikeosissa ei sitä tullut mukana ja toimi ihan yhtä hyvin (ellei jopa paremmin) ilman :p
Joo. Olen myös jättänyt Stilosta aikoinaan nuo kumit pois. Hyvin ovat pelittäneet ilmankin. Mikä lie "muotioikku" aikoinaan ollut..
Toivottavasti hyvin. Myös puhtaanapidon luulisi olevan helpompaa, koska röpöinen valupinta nyt hieman tasoittuu ja tulee liukkaammaksi.-HH- kirjoitti:Toi kyllä kiinnostaa että miten lakka kestää - luulisi että hyvin. Ympärivuotisessa käyttiksessä kun passivoitu osa paljaana hapettuu turhan nopsaan että on tullut esmes jarruosat vaan maalailtua passivoinnin sijaan.
Kävin päivällä paikallisessa Fixus-liikkeessä. Sanoin että haluan "ylimääräisen vaijerin/t " jotka on vuosia olleet hyllyssä, eikä kukaan ole tarvinnut..arv kirjoitti:Mistä löytyi tuommoiset? Ebaysta aikoinaan tilasin yhdet randomisti, onneksi olivat sopivat. Mutta jatkossa jos löytyisi ihan autokäyttöön tarkoitetut. Vaijeri kun on yleensä ehjä mutta kumit menevät rikki nopeammin.
No sieltähän löytyi Mazda 323:n k.jarruvaijerit joissa haitarikumit oli samanlaiset. Nuo kumit tuntuu olevan aika monessa samanlaisia halkaisijaltaan/pituudeltaan.
Sain vaijerit kaupan päälle, kun ostin muutakin, ja haen tuolta muutenkin lähes kaikki tarvikkeet.
Eli olivat ilmeisesti todella tarpeettomat.
Rälläkällä "klunssit" päistä veks, niin sai kumit helposti pois. Asennuksessa silikonia kumin sisään niin meni liukkaasti paikoilleen.