GTA:n ja V6:n alusta ja tekniikka erot?
Valvoja: Moderators
GTA:n ja V6:n alusta ja tekniikka erot?
Tervehdys tietäväiset,
Suvussa kun on katsastusasema niin kyselin mitä muutoksia pitää tehdä 156 v6:een jos aikoo ottaa koneesta reippaamin tehoja irti esim. mekaanisella ahtimella (270hp n. 4000€) ja vastaus oli seuraavanlainen:
- Pitää saada todistus ahtimen toimittajalta että muutoksenkin jälkeen kone täyttää auton valmistusvuonna voimassa olleet pakokaasumääräykset (kysyin jo mutta enpä ole saanut...)
- Teho saa ylittää enintään 20% mallisarjan tehokkaimman auton tehon eli gta:n 250 + 20% = 300 = riittää
- Alustan pitää vastata mallisarjan tehokkaimman (gta) alustaa
No nyt sitten varsinaiseen kysymykseen, eli mitä eroja autoissa on varsinaisen moottorin lisäksi?
- vaihdelaatikko? vaiko vain kilkkeet sen sisällä?
- Millaiset iskarit, jouset, vakaajat? Vastaakohan esim. einbachit ja konit gta:n alustaa?
- Millaiset jarrut?
- Onko puslissa eroa?
- Muita tekniikka muutoksia?
En varsinaisesti ole hankkimassa ahdinta tähän rakoon, persaukinen kun olen, mutta tieto on poikaa, jotta osaisin päivittää autoa jokaisella investoinnilla siihen suuntaan, että kaikki on kohdallaan sitten kun saadaan pannuun todellista potkua
Ja tietenkin jos joku on ottanut >240hp V6:sta niin kommentit/vinkit kiinnostaa!
t. tietämätön
Suvussa kun on katsastusasema niin kyselin mitä muutoksia pitää tehdä 156 v6:een jos aikoo ottaa koneesta reippaamin tehoja irti esim. mekaanisella ahtimella (270hp n. 4000€) ja vastaus oli seuraavanlainen:
- Pitää saada todistus ahtimen toimittajalta että muutoksenkin jälkeen kone täyttää auton valmistusvuonna voimassa olleet pakokaasumääräykset (kysyin jo mutta enpä ole saanut...)
- Teho saa ylittää enintään 20% mallisarjan tehokkaimman auton tehon eli gta:n 250 + 20% = 300 = riittää
- Alustan pitää vastata mallisarjan tehokkaimman (gta) alustaa
No nyt sitten varsinaiseen kysymykseen, eli mitä eroja autoissa on varsinaisen moottorin lisäksi?
- vaihdelaatikko? vaiko vain kilkkeet sen sisällä?
- Millaiset iskarit, jouset, vakaajat? Vastaakohan esim. einbachit ja konit gta:n alustaa?
- Millaiset jarrut?
- Onko puslissa eroa?
- Muita tekniikka muutoksia?
En varsinaisesti ole hankkimassa ahdinta tähän rakoon, persaukinen kun olen, mutta tieto on poikaa, jotta osaisin päivittää autoa jokaisella investoinnilla siihen suuntaan, että kaikki on kohdallaan sitten kun saadaan pannuun todellista potkua
Ja tietenkin jos joku on ottanut >240hp V6:sta niin kommentit/vinkit kiinnostaa!
t. tietämätön
156 2.5V6 1998, Yamaha R1, Kawa GPZ 750 "Jos nyt kuitenki avarrettas vielä vähä..."
Itsekin olen tätä asiaa selvitellyt akelta sun muualta...
Jarruissa eroa on ainakin sen verran, että GTA:ssa on 20mm isommat levyt joka nurkassa ja edessä käsittääkseni 4-mäntä satulat. Eli periaatteessa Brembon isojarrusetti kiinni, niin se ongelma on hoidettu. GTA:ssa on myös jonkinasteinen tasauspyörästönlukko, jota taas V6-mallissa ei ole, näin ainakin olen asian ymmärtänyt.
Itselläkin on edelleen takaraivossa tuo remmiahtimen hankinta sitten joskus, kun on tarpeeksi rahaa =) Auto kun jousilta ja iskareilta, sekä jarruiltaan jo vastaa gta:ta, enää olis kysymysmerkkinä itselläkin tuo tasauspyörästönlukko jos sitä nyt sitten gta:ssakaan on...?
Mutta itse neuvoisin lähettämään akeen viestiä! Auttoivat siellä, kun kyselin joskus eroja A3 1.8T audin virittämisestä S3- tasolle =)
Tuo 240hv ilman ahtamista kiinnostais kyllä muakin. Ens talvena tulee sitten remmi koneen kylkeen tai jos ei niin vähintään kannet ja nokat lähtee pajalle... Heittäkääs tosiaan tietävämmät jotain viri-viri- vinkkiä =)
Niin ja mistä saa remmiahtimen tuohon hintaan? Novitecillä maksaa remmi 5990e =/ Entä mitä hintaan kuuluu? onko välijäähdyttimellä vai ilman? Sitten päälle tulee tietty asennuskulut ja penkitykset sun muut säädöt... maksaa maksaa...
Jarruissa eroa on ainakin sen verran, että GTA:ssa on 20mm isommat levyt joka nurkassa ja edessä käsittääkseni 4-mäntä satulat. Eli periaatteessa Brembon isojarrusetti kiinni, niin se ongelma on hoidettu. GTA:ssa on myös jonkinasteinen tasauspyörästönlukko, jota taas V6-mallissa ei ole, näin ainakin olen asian ymmärtänyt.
Itselläkin on edelleen takaraivossa tuo remmiahtimen hankinta sitten joskus, kun on tarpeeksi rahaa =) Auto kun jousilta ja iskareilta, sekä jarruiltaan jo vastaa gta:ta, enää olis kysymysmerkkinä itselläkin tuo tasauspyörästönlukko jos sitä nyt sitten gta:ssakaan on...?
Mutta itse neuvoisin lähettämään akeen viestiä! Auttoivat siellä, kun kyselin joskus eroja A3 1.8T audin virittämisestä S3- tasolle =)
Tuo 240hv ilman ahtamista kiinnostais kyllä muakin. Ens talvena tulee sitten remmi koneen kylkeen tai jos ei niin vähintään kannet ja nokat lähtee pajalle... Heittäkääs tosiaan tietävämmät jotain viri-viri- vinkkiä =)
Niin ja mistä saa remmiahtimen tuohon hintaan? Novitecillä maksaa remmi 5990e =/ Entä mitä hintaan kuuluu? onko välijäähdyttimellä vai ilman? Sitten päälle tulee tietty asennuskulut ja penkitykset sun muut säädöt... maksaa maksaa...
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään
Itseasiassa laskeskelin joskus, että tulis tuo remmiahdettu halvemmaksi ja olisi hieman tehokkaampi ja taatusti harvinaisempi, kuin aito gta =)90 kirjoitti:tosi on, loppupelissä taitaa tuo GTA:n hankinta tulla halvemmaksi..
Jos maksat vaikka 15k 2.5 V6- mallista ja sijoitat 10k sen virittämiseen, niin hinta on "vasta" 25k... ei taida gta:ta saada noin halvalla vielä mistään... tää nyt oli vaan tällänen karkea esimerkki =)
Mutta kukin tyylillään
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no juu mutta eipä 98 - mallista GTA:ta kyllä olekkaan...
joten tarkemmin ajateltuna ei ole kyllä vertailukohtaakaan..
mitkäs ovat kustannukset jos otetaan kaupasta 2003-mallinen 156 GTA ja vastaavanikäinen ja samanverran ajettu 156 V6..
onkos tuohon 10tk€:n summaan laskettu myös työt vai ajattelitkos tehdä asennukset itse..
joten tarkemmin ajateltuna ei ole kyllä vertailukohtaakaan..
mitkäs ovat kustannukset jos otetaan kaupasta 2003-mallinen 156 GTA ja vastaavanikäinen ja samanverran ajettu 156 V6..
onkos tuohon 10tk€:n summaan laskettu myös työt vai ajattelitkos tehdä asennukset itse..
Viimeksi muokannut 90, 10 Touko 2005, 12:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Niin tossa on kyllä pointti =)
Onhan noin uusissa malleissa keskenään jo hieman pienempi hintaero, kuin esim 98- vuoden V6:lla ja vaikkapa 01- Gta:lla =) Että siinä mielessä se aito GTA varmaan tulisikin halvemmaks... Itsellä vaan lähtökohta ois tuo 98-vuosimalli, ni aattelin tota vähän eri tavalla =)
Mun mielestä tolla 10k pitäs saada se setti asennettuna ja katulaillisena, vaik silti sellanen kutina persiissä, et menee viel yli tuostakin =D Riippuu tietty siitä, et paljon se ite remmisetti nyt sitten kustantaa ja jotuuko niitä päästöjä mittaamaan VTT:llä ja mitä kaikkea alustasta menee uusiks =) Ei voi oikeen tarkasti viel sanoo, kun ei oo tarpeeks tietoo =)
Onhan noin uusissa malleissa keskenään jo hieman pienempi hintaero, kuin esim 98- vuoden V6:lla ja vaikkapa 01- Gta:lla =) Että siinä mielessä se aito GTA varmaan tulisikin halvemmaks... Itsellä vaan lähtökohta ois tuo 98-vuosimalli, ni aattelin tota vähän eri tavalla =)
Mun mielestä tolla 10k pitäs saada se setti asennettuna ja katulaillisena, vaik silti sellanen kutina persiissä, et menee viel yli tuostakin =D Riippuu tietty siitä, et paljon se ite remmisetti nyt sitten kustantaa ja jotuuko niitä päästöjä mittaamaan VTT:llä ja mitä kaikkea alustasta menee uusiks =) Ei voi oikeen tarkasti viel sanoo, kun ei oo tarpeeks tietoo =)
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään
Just tilasin itelle 305x28mm brembon levyt eteen ja samaan settiin kuuluu brembon 4-mäntä satulat, taakse tulee rei'itetyt levyt, joskin orggiskokoiset ja takana pysyy myös orggis satulat. Hintaa kertyi 1300e...
Noitten kanssa pitäs vielä mahtua 17" vanteetkin alle =)
Noitten kanssa pitäs vielä mahtua 17" vanteetkin alle =)
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään
Re: GTA:n ja V6:n alusta ja tekniikka erot?
Voikin olla aika turhaa spekulointia koko otsikko, mikäli ahtimen valmistaja ei ole suorittanut sellaisia päästömittauksia ko. moottorilla ja ahtimella, että kelpaavat konttorilla.T-JL kirjoitti::
- Pitää saada todistus ahtimen toimittajalta että muutoksenkin jälkeen kone täyttää auton valmistusvuonna voimassa olleet pakokaasumääräykset (kysyin jo mutta enpä ole saanut...)
GTA:ssa ei ole tasauspyörästön lukkoa, vain sähköisesti hoidettu sutimisen esto. Kiinnostaisi hankkia tuohon omaan kunhan vain takuu menee autosta umpeen ja malttaisi investoida.
Aika teoreettiseksihan tuo menee, kun tuohon vanhan V6:n ahtamiseen kannattaisi laskea mukaan vielä moottorin täysremppa. Tuskin 100 tkm ajettu moottori kovin hyvin kestää nostettuja tehoja ja ahtoja.
Aika teoreettiseksihan tuo menee, kun tuohon vanhan V6:n ahtamiseen kannattaisi laskea mukaan vielä moottorin täysremppa. Tuskin 100 tkm ajettu moottori kovin hyvin kestää nostettuja tehoja ja ahtoja.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
No hyvä tietää, ettei ole sitä lukkoa.. Itse olen juuri tuota pohtinut paljonkin, mutta nytpä on taas yksi kuluerä vähemmän =)
Tuota moottorin kestämistä tehojen noston suhteen on tullut kanssa aprikoitua, jotain remppaa olis varmaan järkevää tehdä asennuksen yhteydessä, ettei tarvii parin viikon päästä tehdä isoa remppaa, kun kone kilahtaa... Onneksi tuolla remmillä nuo ahdot on suht maltilliset 0,7-0,8bar...
Tuota moottorin kestämistä tehojen noston suhteen on tullut kanssa aprikoitua, jotain remppaa olis varmaan järkevää tehdä asennuksen yhteydessä, ettei tarvii parin viikon päästä tehdä isoa remppaa, kun kone kilahtaa... Onneksi tuolla remmillä nuo ahdot on suht maltilliset 0,7-0,8bar...
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään