Jäähdyttimen tuulettimessa mättää jokin ?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Jäähdyttimen tuulettimessa mättää jokin ?

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Tällaista viestiä tuo tietsikka on tuottanut jo vähäsen aikaa:

Problem 1
DTC: P0481: Fan 2 relay
Status: Open circuit
Warning lamp not illuminated for this DTC
DTC stored in non-volatile memory

Autossa(156) on vain yksi tuulettimen rele omassa paikassaan kiinni. Mitään toista relettä tai paikkaa sille ei ole. Testasin myös "jaskas'n" auton relettä, ei muutosta eli releet OK. Testattu myös ilman sitä ainoota relettä, jolloin tuli vikakoodiksi myös "Fan 1 relay, open ....jne". Sulakkeet on tutkittu. Johdot on hutkittu. Mitään "kakkosnopeuden" vastusta ei autosta löydy, eikä muuten sellaisia liittimiäkään, joihin sen voisi laittaa. Jos jotain värkkejä tähän liittyen sitten on, niin ovatpahan piilotettu niin hyvin, ettei niitä näe.

Toisin sanoen auton tuuletin toimii vain yhdellä nopeudella ja käynnistyy oikeassa lämpötilassakin vielä. Miksi siis tuo tietsikka huutaa tuota vikakoodia ?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

oliskohan joku nollausvirhe konees :drinking: :roll:

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Tarkennus ensimmäiseen viestiini:
Eipä vikakoodi poistunut myöskään DA:n Examinerilla. Asentaja haeskeli aikansa kakkosnopeuden vastusta, jonka siellä pitäisi olla. Mutta kun ei ole löytynyt, eikä muuten sitä Fan 2 relettäkään. Pitäisikö nämä tässä mallissa olla ? Mulla ei ole ilmastointia, mikä miinuksena mainittakoon.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

ainakaan osacd:n mukaan vastuksia on vain 1 kpl, V6sessa on 2. Releitä näyttää olevan myös 1 TS fanissa. V6sessa vastaavassa kuvassa ei näy yhtään relettä :crazyeyes:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Dodiin,

Katsoin käyttöohjekirjaa, mitä yleensäkin selailen harvakseltaan. Sieltähän se on rivien välistä luettavissa sivulta 139 kohdasta releen vaihtaminen. Siis 156 2.0 TS:ssä, jossa ei ole ilmastointia, ei ole kuin yksi rele ja sekin tuulettimen 1-nopeudelle. Tässä vuoden 98 mallisessa kansanmallissani ei siis pitäisikään edes olla tuulettimelle 2-nopeutta? Kummallista, mutta vaikuttaa todelta.

"I love standards"
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Mäkin tuossa testailin autoa parkkipaikalla, enkä saanut flektiä pyörimään kuin ykkös nopeudella, eli ei kai se mullakaan toimi sitten kun yhdellä nopeudella

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

JiiPee kirjoitti: Tässä vuoden 98 mallisessa kansanmallissani ei siis pitäisikään edes olla tuulettimelle 2-nopeutta?
Eli tuo vikailmoitus on turha ja sitä ei pidä murehtia?
Kakkos rele ei voi olla rikki kun sitä ei olekkaan...

Vastaa Viestiin