
Yleinen avautumis-ketju
Valvoja: Moderators
- GreenThing
- Viestit: 811
- Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
- Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Yleinen avautumis-ketju
156, busso ja risa laturi.... ei mulla muuta. 

- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Re: Yleinen avautumis-ketju
Näin!pitkämies kirjoitti:Suunnittelen täysmoottorilla varustetun auton hankkimista. ....Jos joku ostaisi pois tuon "vajaa"- moottorilla varustetun.....
PS: polttoaineenkulutus? ei kiinnosta.
päästöt? ei kiinnosta.
Elämästä pitää nauttia se vähäinen aika kun täällä vaikutetaan....Tykkään kyllä kuuteista ja liito-oravista, mutta ne eivät kuole
sukupuuttoon minun ajosuoritteeni takia...
Saa lynkata jos haluaa. Ei vaikuta lopputulokseen....
Pitkänmiehen kunniaksi lupaan tänään lämmityskäyttää kahta V8:ia jonkun aikaa.
Jos istun puutarhatuolissa siinä välissä onko se sitten W16?
-Tazio
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Yleinen avautumis-ketju
Jokainen poltettu ja tilalle tankattu bensalitra kasvattaa valtion hyvinvointia verovarojen muodossa.
Edit avautuminen: Alfan etuputkessa ollut pieni reikä "räjähti" eilisen aikana niin, että enää ei tyhjäkäynti kuulosta kivalta. Pakko se putki kai on sieltä irrottaa, vaikka ajattelin venyttää talven askareiksi.
Edit avautuminen: Alfan etuputkessa ollut pieni reikä "räjähti" eilisen aikana niin, että enää ei tyhjäkäynti kuulosta kivalta. Pakko se putki kai on sieltä irrottaa, vaikka ajattelin venyttää talven askareiksi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Yleinen avautumis-ketju
Oh jeahGreenThing kirjoitti:156, busso ja risa laturi.... ei mulla muuta.

- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Yleinen avautumis-ketju
Joo, vaikka kumpikin käyttöauto olisi oikeutettu kauppakeskusten "vähäpäästöisten" parkkipaikoille, meni esim. elokuussa polttoaineeseen rahaa melkein 500 eur. Tämä siitä huolimatta, että vaimo kulkee suurimman osan työmatkasta julkisilla. Taas on laitettu rahaa työnvieroksujille.Alfissimo kirjoitti:Jokainen poltettu ja tilalle tankattu bensalitra kasvattaa valtion hyvinvointia verovarojen muodossa.

Peukku täysmoottorikaavailijoille

Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Yleinen avautumis-ketju
Olen saanut kesän aikana pösöön 8tkm pakollisia ja Alfaan liki 6tkm muuten vaan, joten ihan hyvin olen osuuteni hoitanut itsekin. Alfaan on mennyt bensaan enemmän euroja hupiajeluun ku pösöllä pakollisiin 

Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Yleinen avautumis-ketju
Huonosti on mennyt polttoaineeseen raha tuolla 166:lla 25 tkm huhtikuun alusta ja euroja mennyt 1560e. Pari tuhatta tullut 155:lla ajettua.
-
- Viestit: 208
- Liittynyt: 01 Loka 2003, 10:12
- Car(s): Alfetta GTV, 145 QV, 156+156 SW, GTV V6, Lodgy
- Paikkakunta: Koria
Re: Yleinen avautumis-ketju
+1GreenThing kirjoitti:156, busso ja risa laturi.... ei mulla muuta.

- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Yleinen avautumis-ketju
Laitetaan tämä vielä tähän ketjuun. Vaikka Quaife antaa itsestään aika ammattimaisen kuvan, niin kulissien takana homma ei mene ihan niin. Gearkit -tilaus on ollut vetämässä maaliskuulta 2017 saakka ja jotain lupauksia on saada laatikko jouluksi.
Laatikon osia on siis työstetty alkuvuonna hyllyyn kuten sarjatuotannossa yleensäkin, eli isot erät. Osat on myös karkaistu niiltä osin kun pitää. Semmonen pikku moka vaan, että pääakseliin on tehty vääränkokoinen boori. No, Quaife löysi jostain konepajan joka voi työstää karkaistuja osia, minne ne osat meni joskus huhtikuulla korjattavaksi. Asiaa karhuttiin taas kesäkuussa, jolloin selveni, että se kaveri joka tilauksista vastasi maaliskuulla otti huhtikuussa loparit ja tuolta ajalta kukaan ei tiedä mitä on tilattu. Tilauksia on tehty, mutta niitä ei ole kirjattu mihinkään. Saatiin siis oma laatikko työjonoon kesäkuussa sellaisella saatteella, että työstökoneilla on 18 viikon jono. Korjatut osat eivät tätä nopeuta, kun valmiista laatikoista oli otettu varaosia jonnekin muualle, joten yhtään kokonaista laatikkoa ei ollu hyllyssä toimittaa. Sitten ne vielä jotain mainitsi tuotannollisista ongelmista, kuten että edellisellä viikolla oli ollu koko yön kestävä sähkökatko, mistä aiheutui lisää viivettä tuotantoon.
Uskon vasta sitten, kun osat on tuossa pihalla.
Eipä se tilaaminenkaan ollu ihan suoraviivaista. Tilattiin pelkkä gearkit ilman kasausta, kun se kasaaminen oli vain yksi optio muiden joukossa. Autolusso möi pelkän gearkitin, joten asia kunnossa? Ei. Tilauksen jälkeen Quaife veti herneet ja haukkui Autolusson, että kenellekään ei saa myydä pelkää kittiä ilman kasaamista. Alfan laatikko on aina uniikki tapaus ja toleranssit mitä sattuu, joten asiakas ei saa laatikkoa itse kasata. Se ei toimi. No, myyty mikä myyty ja sieltä tulee sitten vain ne osat ilman kasaamista. Ihan mielenkiintoista nähdä millaisia osia sieltä sitten tulee kun niitä ei uskalla asiakkaalle näyttää.
Laatikon osia on siis työstetty alkuvuonna hyllyyn kuten sarjatuotannossa yleensäkin, eli isot erät. Osat on myös karkaistu niiltä osin kun pitää. Semmonen pikku moka vaan, että pääakseliin on tehty vääränkokoinen boori. No, Quaife löysi jostain konepajan joka voi työstää karkaistuja osia, minne ne osat meni joskus huhtikuulla korjattavaksi. Asiaa karhuttiin taas kesäkuussa, jolloin selveni, että se kaveri joka tilauksista vastasi maaliskuulla otti huhtikuussa loparit ja tuolta ajalta kukaan ei tiedä mitä on tilattu. Tilauksia on tehty, mutta niitä ei ole kirjattu mihinkään. Saatiin siis oma laatikko työjonoon kesäkuussa sellaisella saatteella, että työstökoneilla on 18 viikon jono. Korjatut osat eivät tätä nopeuta, kun valmiista laatikoista oli otettu varaosia jonnekin muualle, joten yhtään kokonaista laatikkoa ei ollu hyllyssä toimittaa. Sitten ne vielä jotain mainitsi tuotannollisista ongelmista, kuten että edellisellä viikolla oli ollu koko yön kestävä sähkökatko, mistä aiheutui lisää viivettä tuotantoon.
Uskon vasta sitten, kun osat on tuossa pihalla.
Eipä se tilaaminenkaan ollu ihan suoraviivaista. Tilattiin pelkkä gearkit ilman kasausta, kun se kasaaminen oli vain yksi optio muiden joukossa. Autolusso möi pelkän gearkitin, joten asia kunnossa? Ei. Tilauksen jälkeen Quaife veti herneet ja haukkui Autolusson, että kenellekään ei saa myydä pelkää kittiä ilman kasaamista. Alfan laatikko on aina uniikki tapaus ja toleranssit mitä sattuu, joten asiakas ei saa laatikkoa itse kasata. Se ei toimi. No, myyty mikä myyty ja sieltä tulee sitten vain ne osat ilman kasaamista. Ihan mielenkiintoista nähdä millaisia osia sieltä sitten tulee kun niitä ei uskalla asiakkaalle näyttää.

- Liitteet
-
- Quaife.png
- (235.73 KiB) Tiedosto ladattu 6651 kertaa
Re: Yleinen avautumis-ketju
Näin se on. Ihmiset, jotka dumaavat asuinalueen tai pukeutumisen mukaan jengiä, ovat säälittäviä (perseestä).Jiitee kirjoitti:Vapauden ja yksilöllisyyden mallimaassa on bensan hinta yhtä tabu kuin vodkan hinta itänaapurissa. Molemmissa tapauksissa hintojen reilu nosto aiheuttaisi mellakoita tms.
Jenkkien autoteollisuus menetti pelin pitkäksi aikaa alkaen 60-luvun lopulta. Massa V8-mömmöä huonoilla ajo-ominaisuuksilla.
Nyt valoa näkyy lopultakin tunnelin päässä osittain japanilaisten hybridien läpimurron ja Teslan onnistuniden mallien avulla. Vaikkakin punaniska-alueella ( rannikkojen kehittyneet ja ympäristötietoiset markkinat siis poislukien) isot bensarohmut pick-upit vielä jylläävät.
Pohonjammmmmaa rules!
Käpymaisterin titteli ei oikeuta siihen.


Ride on!
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Yleinen avautumis-ketju
^^Ihme säätöä. Joskus tuli asioitua työn puolesta Quaifen kanssa säännöllisesti, eikä silloin ollut koskaan mitään ongelmia.
Re: Yleinen avautumis-ketju
Viitisenkymmentä bemaria tuli vastaan Vahto-Nousiainen, kyllä oli poitsut pätkän valinneet tie kun on aivan paska. 

Re: Yleinen avautumis-ketju
Ei ihmekään että siirtää toimintaansa pois suomesta, tällä Liit, Toukot ja Antit hieroo käsiänsä yhteen miten saataisiin sosialisoitua tuostakin tuloksesta mahdollisimman paljon.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tomm ... 1505044950
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tomm ... 1505044950
- Kertsu
- Viestit: 842
- Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
- Car(s): Giulietta T-jet 2011
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Yleinen avautumis-ketju
Onko mulla mennyt jotakin ohi, missä välissä meille on sosialismihallitus tullut?kurppa kirjoitti:Ei ihmekään että siirtää toimintaansa pois suomesta, tällä Liit, Toukot ja Antit hieroo käsiänsä yhteen miten saataisiin sosialisoitua tuostakin tuloksesta mahdollisimman paljon.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tomm ... 1505044950
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Yleinen avautumis-ketju
Ei kyllä osunut uutisesta silmiin mitään, mikä viittaisi poikkeuksellisiin sosialisoimistoimenpiteisiin tuon firman osalta, eli puuttuuko tuolta jotain?kurppa kirjoitti:Ei ihmekään että siirtää toimintaansa pois suomesta, tällä Liit, Toukot ja Antit hieroo käsiänsä yhteen miten saataisiin sosialisoitua tuostakin tuloksesta mahdollisimman paljon.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tomm ... 1505044950
Re: Yleinen avautumis-ketju
Missä kapitalistisessa järjestelmässä harrastetaan tällaisi tulonsiirtoja.
Kokonaan tulottomien kotitalouksien määrä suomessa kasvanut melkein 50 000 talouteen. Työtön Virtasen perhe saa tukia josta Virtaset maksavat minimaallisesti veroa. Herätkää nyt ihmiset tähän päivään.
Missä tapahtui arvonnousu mikä kuuluu oleellisesti kapitalistiseen järjestelmään.
http://velkakello.fi/
Vaikka suomessa olisi täystyöllisyys työehtosopimusten mukaisilla palkoilla kello pyörisi silti. Vaikka maksaisimme velan pois huomenna(mikä ei ole mahdollista) kello pyörähtäisi uudelleen käyntiin.
Tätä ei soisialistit ymmärrä, mutta en tahdo ymmärtää minäkään.
Tommi ei halua että Tommi ryöstetään, Tommi on viisas mies.
http://www.rallit.fi/tommi-makisen-toyo ... an-viroon/

Kokonaan tulottomien kotitalouksien määrä suomessa kasvanut melkein 50 000 talouteen. Työtön Virtasen perhe saa tukia josta Virtaset maksavat minimaallisesti veroa. Herätkää nyt ihmiset tähän päivään.

http://velkakello.fi/
Vaikka suomessa olisi täystyöllisyys työehtosopimusten mukaisilla palkoilla kello pyörisi silti. Vaikka maksaisimme velan pois huomenna(mikä ei ole mahdollista) kello pyörähtäisi uudelleen käyntiin.
Tätä ei soisialistit ymmärrä, mutta en tahdo ymmärtää minäkään.

Tommi ei halua että Tommi ryöstetään, Tommi on viisas mies.
http://www.rallit.fi/tommi-makisen-toyo ... an-viroon/
Re: Yleinen avautumis-ketju
Mä tein sen jo ennen kesälomaapitkämies kirjoitti:Suunnittelen täysmoottorilla varustetun auton hankkimista. ....Jos joku ostaisi pois tuon "vajaa"- moottorilla varustetun.....
PS: polttoaineenkulutus? ei kiinnosta.
päästöt? ei kiinnosta.
Elämästä pitää nauttia se vähäinen aika kun täällä vaikutetaan....



- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Yleinen avautumis-ketju
Quaifen vastaus ei sinänsä yllättänyt: "Yeah, this was a bit of a mistake by our new marketing guy."Tuomas K kirjoitti:^^Ihme säätöä. Joskus tuli asioitua työn puolesta Quaifen kanssa säännöllisesti, eikä silloin ollut koskaan mitään ongelmia.

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Yleinen avautumis-ketju
Kirjoitus sisältänee syyn.
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-20 ... 6e868d7fe3
Eli meillä on sama laki kaikille, mikä ei ole sama kaikille.
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-20 ... 6e868d7fe3
Eli meillä on sama laki kaikille, mikä ei ole sama kaikille.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Yleinen avautumis-ketju
Verohallinto on priorisoinut hommia jo vuosikymmenet. Ei sinne ole ollut varaa palkata tarpeeksi väkeä, joten rima on jouduttu asettamaan resurssien mukaan.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Yleinen avautumis-ketju
^Sinänsä eksoottista, että ei löydy väkeä tekemään työtä, joka tuottaisi rahaa.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Yleinen avautumis-ketju
^"Tuottaisi"? Näkemyksemme tuottamisesta on kovin eriävä. Kauniisti ilmaistuna kyseessä on tulon siirto. Mitään ei tuoteta. Mielipidekysymys sitten taas on se miten oikeudenmukaisuus toteutuu; sitä varten on demokratiassa hyvä olla monia ääniä. Mutta aiheesta pitää voida keskustella sen oikealla nimellä.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Yleinen avautumis-ketju
Aika lillukanvarsia, ajatellen miten meidän hallitus pitää perustuslakia pilkkanaan tai vaikka suhtautumisessa näihin eduskunnnan kävijälistoihin.
Meidän demokraattinen edustusto näyttää oikeastaan parasta esimerkkiä miten lakia pitää kiertää aina kun avautuu tilaisuus. Moraalikin löytyy vain silloin, kun omat tai kaverin kukkarot sillä täyttyy.
Esimerkiksi sakkojen korotus budjettisyistä -ei ole laillista, rangaistukset eivät voi olla budjettikysymys
Sama korotus perustellen liikenneturvallisuudella -ok
-Saisimmeko eduskunnnan kävijälistat -ei tipu
-korkein hallinto-oikeus sanoo että pitää antaa -emme pidä listoja, ne menivät juuri silppuriin. Aiemmin pidimme listoja vuoden verran esim. poliisia varten, mutta totesimme ettei nykyinen turvallisuustilanne sitä edellytä. Ja sitäpaitsi KHO edellyttää antamaan listat, ei pitämään niitä. Silppuamme ne päivittäin, tietojen antamisen käsittelemme aina sen jälkeen kun listoja ei enää ole.
VR-työryhmistä on erotettu liki kaikki, joiden tuloksissa tulee esiin jotain yhtiöittämiselle haitallista.. Kansan äänestämän puolueen ministerit loikkaa pois vaalien jälkeen jotta puolue saadaan pois hallituksesta.. Presidenttikin valehtelee jättämällä tarkoituksella asioita pois lausunnoistaan propagandan oppikirjojen mukaan..
Kaikki puheet vastuusta on sanahelinää, kukaan ei ole vuosiin eronnut tai muutenkaan tehnyt mitään konkreettista "vastuunkantoa".
Sanovat että sitä saa mitä tilaa. Kansa saa sellaisen hallinnon joten sietäisi hallinnon saada samanlainen kansa.
Sen kun näkisi, että joku pienpuolue/et joka ei ole myynyt sieluaan mafialle saisi enemmistön eduskuntaan.
Meidän demokraattinen edustusto näyttää oikeastaan parasta esimerkkiä miten lakia pitää kiertää aina kun avautuu tilaisuus. Moraalikin löytyy vain silloin, kun omat tai kaverin kukkarot sillä täyttyy.
Esimerkiksi sakkojen korotus budjettisyistä -ei ole laillista, rangaistukset eivät voi olla budjettikysymys
Sama korotus perustellen liikenneturvallisuudella -ok
-Saisimmeko eduskunnnan kävijälistat -ei tipu
-korkein hallinto-oikeus sanoo että pitää antaa -emme pidä listoja, ne menivät juuri silppuriin. Aiemmin pidimme listoja vuoden verran esim. poliisia varten, mutta totesimme ettei nykyinen turvallisuustilanne sitä edellytä. Ja sitäpaitsi KHO edellyttää antamaan listat, ei pitämään niitä. Silppuamme ne päivittäin, tietojen antamisen käsittelemme aina sen jälkeen kun listoja ei enää ole.
VR-työryhmistä on erotettu liki kaikki, joiden tuloksissa tulee esiin jotain yhtiöittämiselle haitallista.. Kansan äänestämän puolueen ministerit loikkaa pois vaalien jälkeen jotta puolue saadaan pois hallituksesta.. Presidenttikin valehtelee jättämällä tarkoituksella asioita pois lausunnoistaan propagandan oppikirjojen mukaan..
Kaikki puheet vastuusta on sanahelinää, kukaan ei ole vuosiin eronnut tai muutenkaan tehnyt mitään konkreettista "vastuunkantoa".
Sanovat että sitä saa mitä tilaa. Kansa saa sellaisen hallinnon joten sietäisi hallinnon saada samanlainen kansa.
Sen kun näkisi, että joku pienpuolue/et joka ei ole myynyt sieluaan mafialle saisi enemmistön eduskuntaan.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Yleinen avautumis-ketju
Valtion näkökulmasta se tuottaa, vaikka absoluuttisesti tietenkään ei. Oikeudenmukaisuuskaan ei tässä kohtaa ole nähdäkseni mielipidekysymys, sillä aika harvassa katsantokannassa se on oikeudenmukaista, että toinen maksaa veronsa, ja toinen pääsee luistelemaan niistä.lerppu kirjoitti:^"Tuottaisi"? Näkemyksemme tuottamisesta on kovin eriävä. Kauniisti ilmaistuna kyseessä on tulon siirto. Mitään ei tuoteta. Mielipidekysymys sitten taas on se miten oikeudenmukaisuus toteutuu; sitä varten on demokratiassa hyvä olla monia ääniä. Mutta aiheesta pitää voida keskustella sen oikealla nimellä.
- molsky
- Viestit: 439
- Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
- Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Yleinen avautumis-ketju
Tässähän olisi jollekin tilaisuus tehdä jotain hienoa. Järjestelmä joka skannaisi nuo paperilistat läpi ja muodostaisi niistä jonkinlaista hienoa statistiikkaa verkkosivuille. Jonkun pitäisi tosin aina vaivautua joka päivä hakemaan ne paperilistat. Tosin tuo menisi jo henkilörekisteriksi ja taitaisi olla lain puolesta mahdotonta ylläpitää tuollaista julkista palvelua, josta voisi kätevästi katsoa ketkä käyvät mitäkin politikkoa tapaamassa mahdollisesti lobbausmielessä.sämpy kirjoitti:Aika lillukanvarsia, ajatellen miten meidän hallitus pitää perustuslakia pilkkanaan tai vaikka suhtautumisessa näihin eduskunnnan kävijälistoihin.
Meidän demokraattinen edustusto näyttää oikeastaan parasta esimerkkiä miten lakia pitää kiertää aina kun avautuu tilaisuus. Moraalikin löytyy vain silloin, kun omat tai kaverin kukkarot sillä täyttyy.
Esimerkiksi sakkojen korotus budjettisyistä -ei ole laillista, rangaistukset eivät voi olla budjettikysymys
Sama korotus perustellen liikenneturvallisuudella -ok
-Saisimmeko eduskunnnan kävijälistat -ei tipu
-korkein hallinto-oikeus sanoo että pitää antaa -emme pidä listoja, ne menivät juuri silppuriin. Aiemmin pidimme listoja vuoden verran esim. poliisia varten, mutta totesimme ettei nykyinen turvallisuustilanne sitä edellytä. Ja sitäpaitsi KHO edellyttää antamaan listat, ei pitämään niitä. Silppuamme ne päivittäin, tietojen antamisen käsittelemme aina sen jälkeen kun listoja ei enää ole.
VR-työryhmistä on erotettu liki kaikki, joiden tuloksissa tulee esiin jotain yhtiöittämiselle haitallista.. Kansan äänestämän puolueen ministerit loikkaa pois vaalien jälkeen jotta puolue saadaan pois hallituksesta.. Presidenttikin valehtelee jättämällä tarkoituksella asioita pois lausunnoistaan propagandan oppikirjojen mukaan..
Kaikki puheet vastuusta on sanahelinää, kukaan ei ole vuosiin eronnut tai muutenkaan tehnyt mitään konkreettista "vastuunkantoa".
Sanovat että sitä saa mitä tilaa. Kansa saa sellaisen hallinnon joten sietäisi hallinnon saada samanlainen kansa.
Sen kun näkisi, että joku pienpuolue/et joka ei ole myynyt sieluaan mafialle saisi enemmistön eduskuntaan.

Re: Yleinen avautumis-ketju
Satalitraa tuorepuristettua omenamehua pakkaseen, LUOMUA. 1€/litra ja viittimisen vaiva.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Yleinen avautumis-ketju
Tuo on kyllä parhaimmillaan ihan parasta. Harmi että appivanhemmat luopuivat omakotitalosta ja omenapuista.kurppa kirjoitti:Satalitraa tuorepuristettua omenamehua pakkaseen, LUOMUA. 1€/litra ja viittimisen vaiva.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Yleinen avautumis-ketju
Toi viittimisen vaiva on aika iso, jos yhtään laskee tunteja. Varsinkin jos mehuasemalle on matkaa.....
nimim. kolme puuta täynnä omppuja
nimim. kolme puuta täynnä omppuja
Re: Yleinen avautumis-ketju
Kaupan "luomu" omenamehu jatkettuna vedellä yli 5€ litra, kyllä tässä palkoille pääsee. 

-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Yleinen avautumis-ketju
Tässä kylillä on yksi isäntä joka totesi, että jokaisella pitäisi olla oma motocross-rata ja omenamehupuristin
Viime syksynä käytiin joku kymmenkunta litraa meillekin puristamassa kun nuo vehkeet oli tulilla. Olikohan, että kilosta omenoita tulee noin 0,7 l mehua ja otti tuosta lystistä 50 c/litra. Ensin murskan läpi ja sitten sellaisiin kasetteihin jotka menee nipussa prässiin.
Itsellä ei ole kun yksi pieni omenapuu, mutta jokusella tutulla on usein paljon yli oman tarpeen. Tosin nyt taitaa olla ainakin täälläpäin melko huono omenakesä
Ihan sitten vinkkinä, niin liikakulutuksella voi joutua sairaalaan. Yksi motokuski tuota lipitteli päivän mittaan useamman litran ja päätyi juurikin sairaalaan. Kohtuus siis tässäkin.
Sopii muuten todella hyvin myös sotkea marja-aroniaa tuohon omenamehuun. Jos sattuu tuota aroniaa olemaan. Muutenhan se on aika viraton marja.
Nyt meinasin ihan huvikseni koittaa keitellä omenoista ja pihlajanmarjoista mehua. Satsi pihlajanmarjoja on jo pakkasessa tekeytymässä. Pehmenee ja makeutuu noin. En tiedä mitä tulee, mutta kokeillaan.

Itsellä ei ole kun yksi pieni omenapuu, mutta jokusella tutulla on usein paljon yli oman tarpeen. Tosin nyt taitaa olla ainakin täälläpäin melko huono omenakesä

Ihan sitten vinkkinä, niin liikakulutuksella voi joutua sairaalaan. Yksi motokuski tuota lipitteli päivän mittaan useamman litran ja päätyi juurikin sairaalaan. Kohtuus siis tässäkin.
Sopii muuten todella hyvin myös sotkea marja-aroniaa tuohon omenamehuun. Jos sattuu tuota aroniaa olemaan. Muutenhan se on aika viraton marja.
Nyt meinasin ihan huvikseni koittaa keitellä omenoista ja pihlajanmarjoista mehua. Satsi pihlajanmarjoja on jo pakkasessa tekeytymässä. Pehmenee ja makeutuu noin. En tiedä mitä tulee, mutta kokeillaan.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Yleinen avautumis-ketju
Keittämällä omenamehusta tulee aika pliisua, varsinkin jos verrokkina on puristettu tuoremehu. Mä oon vähän noviisi näissä keittohommissa, ex hoiti tän aiemmin. Mehumaijalla pehmennetyistä omenoista saa hyvää omenasosetta, sopii letun väliin ja jätskin päälle oikeen mainiosti 

- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Yleinen avautumis-ketju
^Juu, ne on ne jämät jotka kuuluu "keitellä," kun ovat ensin saaneet aikansa tekeytyä.
Ai niin, se avautuminen. Flavian lämppärinkenno alkoi odotetusti (pullistunut, eli joskus jäätynyt, ja onhan sillä ikääkin) vuotaa. Nyt olisi kaksi vuotavaa kennoa. Jostain talven aikana kennotuspalvelua...

Ai niin, se avautuminen. Flavian lämppärinkenno alkoi odotetusti (pullistunut, eli joskus jäätynyt, ja onhan sillä ikääkin) vuotaa. Nyt olisi kaksi vuotavaa kennoa. Jostain talven aikana kennotuspalvelua...
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Re: Yleinen avautumis-ketju
Mitä tuossa siis kävi? Glygeemistä ylikuormaa ja insuliiniarvot kattoon?Gasket kirjoitti:
Ihan sitten vinkkinä, niin liikakulutuksella voi joutua sairaalaan. Yksi motokuski tuota lipitteli päivän mittaan useamman litran ja päätyi juurikin sairaalaan. Kohtuus siis tässäkin.
-Tazio
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Yleinen avautumis-ketju
^Olisiko happomyrkytystä pukannut?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- _rico
- Viestit: 1178
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Yleinen avautumis-ketju
Ehtihän tässä taas kokonaiset seitsemän ja puoli viikkoa olla töissä sekä nauttia huimasta 800 metrin työmatkasta.. Tänään tuli konkurssi ilmoitus..
No hopeisena pilven reunana Giulietan mittariin on tullut tänä aikana huimat 900 km ja mollissa näyttäisi olevan useita oikeasti mielenkiintoisia työpaikkoja tarjolla.
No hopeisena pilven reunana Giulietan mittariin on tullut tänä aikana huimat 900 km ja mollissa näyttäisi olevan useita oikeasti mielenkiintoisia työpaikkoja tarjolla.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Yleinen avautumis-ketju
^
Solu?

Solu?

-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Re: Yleinen avautumis-ketju
Joo. Tuohon autoilun ilmansaastuttamiseen vielä semmonen juttu että:
Telkusta tuli pariviikkoa sitten dokkari maailman rahtilaivabisneksestä. Isot valtamerialukset käyttää polttoaineenaan ns. Bunkkeriöljyä. Yhtiöt eivät maksa minkäänlaisia saastemaksuja kenellekkään. Siinä sanottiin että noin 20 tälläistä laivaa saastuttaa ilmaa YHTÄPALJON kun kaikki maailman autot YHTEENSÄ!
Ja paljonko näitä laivoja seilaa maailman merillä?
KUUSIKYMMENTÄTUHATTA!
Autoilijathan tän maapallon siis tuhoaa ja saa maksaa siitä päästömaksuja. Nämä säätävät itse itseään YK.n alaisuudessa. Sanomattakin on selvää että lähes kaikki alukset ovat liputettuna ns. Mukavuuslippumaihin. Käytännössä tämä myös tarkoittaa sitä että ei makseta verojakaan oikein mihinkään ja työvoimana käytetään lähes orjanasemassa olevia työntekijöitä.
Eipä mulla muuta...vituttaa tollaset pellet. Toivottavasti ketulla ei seiso!
Telkusta tuli pariviikkoa sitten dokkari maailman rahtilaivabisneksestä. Isot valtamerialukset käyttää polttoaineenaan ns. Bunkkeriöljyä. Yhtiöt eivät maksa minkäänlaisia saastemaksuja kenellekkään. Siinä sanottiin että noin 20 tälläistä laivaa saastuttaa ilmaa YHTÄPALJON kun kaikki maailman autot YHTEENSÄ!
Ja paljonko näitä laivoja seilaa maailman merillä?
KUUSIKYMMENTÄTUHATTA!
Autoilijathan tän maapallon siis tuhoaa ja saa maksaa siitä päästömaksuja. Nämä säätävät itse itseään YK.n alaisuudessa. Sanomattakin on selvää että lähes kaikki alukset ovat liputettuna ns. Mukavuuslippumaihin. Käytännössä tämä myös tarkoittaa sitä että ei makseta verojakaan oikein mihinkään ja työvoimana käytetään lähes orjanasemassa olevia työntekijöitä.
Eipä mulla muuta...vituttaa tollaset pellet. Toivottavasti ketulla ei seiso!
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Yleinen avautumis-ketju
No, eikös ainakin EU-alueella nyt laivatkin pakkokäytä joko ydinvoimaa tai sitten NexBTL:ää tms. uusiutuvaa dieseliä?
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Yleinen avautumis-ketju
^Mullakin on kuulunut boing ääniä 166:n takapäästä aina välillä, pitäskö huolestua?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Yleinen avautumis-ketju
^
Syitähän voi olla monia. Ex-156 teki samaa useinkin, tulin siihen tulokseen et alko pelti olla liian heiveröistä ja pääsi elämään osat...
Syitähän voi olla monia. Ex-156 teki samaa useinkin, tulin siihen tulokseen et alko pelti olla liian heiveröistä ja pääsi elämään osat...
- _rico
- Viestit: 1178
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Yleinen avautumis-ketju
HahAquatica kirjoitti:^
Solu?

- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Yleinen avautumis-ketju
Taitaa mennä nyt hiukkasen hiilidioksidipäästöt ja myrkylliset päästöt tässä sekaisin. Toisaalta ne myrkyllisetkin päästöt on laivoilla sikäli pienempi riesa, että ne tuprutellaan pääosin tuolla merillä, kaukana ihmisistä, joten välitön vahinko on onneksi pienempi.Stiletto kirjoitti:Joo. Tuohon autoilun ilmansaastuttamiseen vielä semmonen juttu että:
Telkusta tuli pariviikkoa sitten dokkari maailman rahtilaivabisneksestä. Isot valtamerialukset käyttää polttoaineenaan ns. Bunkkeriöljyä. Yhtiöt eivät maksa minkäänlaisia saastemaksuja kenellekkään. Siinä sanottiin että noin 20 tälläistä laivaa saastuttaa ilmaa YHTÄPALJON kun kaikki maailman autot YHTEENSÄ!
Ja paljonko näitä laivoja seilaa maailman merillä?
KUUSIKYMMENTÄTUHATTA!
Autoilijathan tän maapallon siis tuhoaa ja saa maksaa siitä päästömaksuja. Nämä säätävät itse itseään YK.n alaisuudessa. Sanomattakin on selvää että lähes kaikki alukset ovat liputettuna ns. Mukavuuslippumaihin. Käytännössä tämä myös tarkoittaa sitä että ei makseta verojakaan oikein mihinkään ja työvoimana käytetään lähes orjanasemassa olevia työntekijöitä.
Eipä mulla muuta...vituttaa tollaset pellet. Toivottavasti ketulla ei seiso!
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Yleinen avautumis-ketju
Tazion ja muttin omenamyrkytysepäilyihin en osaa ottaa kantaa. Ei tullut tarkempaa syytä kysyttä mikä miehen sairaalaan vei. Tuo omenamehu siinä kuitenkin oli syynä ja ihan perusterve noin muuten.
Meinaa ruveta eräs autokauppa tympimään. Tuossa Freemontissahan oli toisesta takavalosta muovi rikki. Ei pahasti, mutta kuitenkin. Itse tarjosin tuosta hinnanalennusta, mutta autokauppa lupasi toimittaa uuden - kuukausi sitten. Ei tuo nyt ajoa estä, mutta jos jotain luvataan niin pitäisi se hoitaa. On sentään tuo myyjän lupaus kirjallisena, että toimittaa uuden valon. Sen verta olin tuosta perillä, ettei tuo valo ole ihan halpa ja helppo ja siksi tuon vaadin.
Noin kerta viikkoon olen tuota kysellyt myyjältä. Pitäisikö kohta soittaa jollekin TJ:lle tai jotain.
Meinaa ruveta eräs autokauppa tympimään. Tuossa Freemontissahan oli toisesta takavalosta muovi rikki. Ei pahasti, mutta kuitenkin. Itse tarjosin tuosta hinnanalennusta, mutta autokauppa lupasi toimittaa uuden - kuukausi sitten. Ei tuo nyt ajoa estä, mutta jos jotain luvataan niin pitäisi se hoitaa. On sentään tuo myyjän lupaus kirjallisena, että toimittaa uuden valon. Sen verta olin tuosta perillä, ettei tuo valo ole ihan halpa ja helppo ja siksi tuon vaadin.
Noin kerta viikkoon olen tuota kysellyt myyjältä. Pitäisikö kohta soittaa jollekin TJ:lle tai jotain.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Re: Yleinen avautumis-ketju
No ku ei mee. Hitsi kun muistasin miltä kanavalta dokkari tuli. Löytyskö areenalta tms. vielä. Kyllähän siinä sanottiin että kun UUSIA laivoja rakennetaan niin moottorit on erilaiset. Mutta kestää noin 30 vuotta että noi saastuttajat poistuu luontaisesti meriltä.Tuomas K kirjoitti:Taitaa mennä nyt hiukkasen hiilidioksidipäästöt ja myrkylliset päästöt tässä sekaisin. Toisaalta ne myrkyllisetkin päästöt on laivoilla sikäli pienempi riesa, että ne tuprutellaan pääosin tuolla merillä, kaukana ihmisistä, joten välitön vahinko on onneksi pienempi.Stiletto kirjoitti:Joo. Tuohon autoilun ilmansaastuttamiseen vielä semmonen juttu että:
Telkusta tuli pariviikkoa sitten dokkari maailman rahtilaivabisneksestä. Isot valtamerialukset käyttää polttoaineenaan ns. Bunkkeriöljyä. Yhtiöt eivät maksa minkäänlaisia saastemaksuja kenellekkään. Siinä sanottiin että noin 20 tälläistä laivaa saastuttaa ilmaa YHTÄPALJON kun kaikki maailman autot YHTEENSÄ!
Ja paljonko näitä laivoja seilaa maailman merillä?
KUUSIKYMMENTÄTUHATTA!
Autoilijathan tän maapallon siis tuhoaa ja saa maksaa siitä päästömaksuja. Nämä säätävät itse itseään YK.n alaisuudessa. Sanomattakin on selvää että lähes kaikki alukset ovat liputettuna ns. Mukavuuslippumaihin. Käytännössä tämä myös tarkoittaa sitä että ei makseta verojakaan oikein mihinkään ja työvoimana käytetään lähes orjanasemassa olevia työntekijöitä.
Eipä mulla muuta...vituttaa tollaset pellet. Toivottavasti ketulla ei seiso!
Koko ohjelman alkuperäinen idea oli valoittaa tätä Globaalia kaupankäyntiä eli miten on mahdollista että kannattaa esim kuljettaa meritse bangladesissa tehtyjä 10e paitoja vaikkapa eurooppaan myyntiin.
Kuvio oli esim näin. Puuvilla kasvatettu Usa.ssa josta rahdattu kudottavaksi Intiaan josta lähetetty värjättäväksi sri Lankaan josta lähetetty Kasattavaksi Bangladesiin. Napit tehty Kiinassa josta lähetetty kans kasattavaksi bangladesiin. Rätissä komeilee sitten että Made in Banglades.
Kaikki tuo roudaus koska merimatkat on älyttömän halpoja,,,ylläolevista syistä.
Oli siinä sivuttu myös paljon muutakin tuhoja mitä laivat aiheuttaa.. Esim. 1/3 valaista alkaa olla kuuroja koska koneiden melu kulkee satoja kilometriä vedessä. Samoin painolastitankeista pääsee mereen kaikenlaista joka ei sinne kuulu...Yms.
Hitto olikohan toi joku Green Peacen tekemä "dokumentti" näin jälkikäteen ajateltuna?? Kyllä se ihan asialliselta vaikutti kuitenkin.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Yleinen avautumis-ketju
Se oli tämä:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/07/1 ... ltamerilla
Tuli kanssa katsottua sama dokkari. Varsin mielenkiintoinen ja harvoin käsitelty aihe.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/07/1 ... ltamerilla
Tuli kanssa katsottua sama dokkari. Varsin mielenkiintoinen ja harvoin käsitelty aihe.
Abarth 500 Esseesse
Re: Yleinen avautumis-ketju
Työskentelen itse yrityksessä, jolla on sekä omia rahtilaivoja että suunnittelee ja valmistaa pakokaasujen jälkikäsittelylaitteita sekä niihin liittyviä vedenkäsittelylaitteita, joten laivojen päästöistä on jonkin verran tietoa. Ensinnäkin, raskas polttoöljy sisältää vaihtelevia määriä rikkiä, joka ei häviä mihinkään polttoaineen palaessa, vaan leviää ympäristöön pakokaasujen mukana muodostaen rikkihappoyhdisteitä, jotka ovat happosateiden osatekijöitä. Rikkipäästöjä on rajoitettu jo nyt ns. SECA-alueilla, jotka laajenevat vielä entisestään 2020 käytännössä maailmanlaajuisiksi.
Laivan rikkipäästöjä voidaan vähentää käytännössä kahdella tavalla: asentamalle pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmä, (ns. rikkipesuri) tai käyttämällä rikitöntä/vähärikkistä polttoainetta, joka on kallista (noin 1,5 - 2-kertainen hinta), mutta toisaalta esim. vanhoihin laivoihin rikkipesurin asennus voi olla kannattamaton investointi, jos laivan pesurin asennus ei maksa itseään takaisin laivan käyttöiän aikana. Uusissa laivoissa voidaan voimanlähteeksi valita myös LNG, nesteytetty maakaasu, jonka polttamisesta ei synny rikkipäästöjä eikä oikein pienhiukkasiakaan, mutta toisaalta ongelmana on palamattomana ympäristöön pääsevä metaani, joka on erittäin voimakas kasvihuonekaasu sekä kaasupolttoaineen paljon huonompi saatavuus mikä rajoittaa laivojen reittivalintoja ja lisäksi vielä kaasupolttoaineen huono ns. nettoenergia-arvo, koska kaasun puristamiseen nestemäiseksi tarvitaan paljon energiaa puhumattakaan muusta siihen liittyvästä logistiikasta yms.
Rikin lisäksi muita päästöjä ovat maapuolen diesel-moottoreistakin tutut NOx- eli typenoksidipäästöt sekä pienhiukkaspäästöt. NOx-päästöjä taklataan samoilla keinoilla kuin maissakin eli EGR-järjestelmillä sekä SCR-katalysaattoreilla, joissa urealiuoksella neutraloidaan NOxeja. Hiukkaspäästöjen torjumisesta laivapuolella minulla ei ole tarkempaa tietoa, koska päästörajat näille ovat vasta tulossa, mutta tiedän että osa rikkipesureista vähentää jossain määrin myös hiukkaspäästöjä rakenteensa ja toimintaperiaatteensa vuoksi.
Käsittääkseni painolastivesien ongelma ympäristölle liittyy siihen, että joltain alueelta otettu painolastivesi lasketaan pois laivasta eri alueella ja samalla painolastiveden mukana kulkeutuu ympäristöön vieraslajeja, joista voi aiheutua ongelmia. Täällä asiasta lisää.
En ole vielä katsonut tuota dokumenttia, mutta aion kyllä kunhan ehdin. Jokin aika sitten näin myös muistaakseni ruotsalaisen muutaman vuoden takaisen dokumentin, jossa käsiteltiin laivojen erilaisia päästöjä Itämeren alueella. Pakokaasupäästöjä vielä enemmän minua alkoi huolettaa esim. suurien risteilylaivojen harmaavesi- ja paskavesipäästöt, joita laivat laskevat Itämereen. Näitä vesiä kuitenkin käsittääkseni saisi Itämeren alueella Pietaria lukuunottamatta pumpata ilmaiseksi pois satamassa, mutta silti iso osa laivoista ei näin tee. Asiasta varustamoilta kyseltäessä tämä joko kielletään tai annetaan epämääräisiä vastauksia. Joku varustamo "kiinni" jäädessään perusteli asiaa sillä, että pumppaaminen maihin lisäisi satamassa vietettyä aikaa. Tämä kuitenkin on todennäköisesti paskapuhetta, sillä laivat viettävät satamissa usein vähintään puoli vuorokautta, luulisi tässä ajassa muutaman tankin tyhjentäminen järjestyvän.. Likavesien laskeminen Itämereen lisää rehevöitymistä, ravinnekuormitusta sekä merenpohjan happikatoa, mistä näkyvimpänä seurauksena on esimerkiksi joka kesäinen riesamme sinilevä.
Valaiden kuuroutumisesta en ollut aikaisemmin kuullutkaan, mutta en epäile asiaa yhtään. Pienellä ja saaristoisella Itämerellä laivaliikenne aiheuttaa sitä vastoin rantojen eroosiota laivojen aiheuttamien aaltojen myötä.
Laivan rikkipäästöjä voidaan vähentää käytännössä kahdella tavalla: asentamalle pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmä, (ns. rikkipesuri) tai käyttämällä rikitöntä/vähärikkistä polttoainetta, joka on kallista (noin 1,5 - 2-kertainen hinta), mutta toisaalta esim. vanhoihin laivoihin rikkipesurin asennus voi olla kannattamaton investointi, jos laivan pesurin asennus ei maksa itseään takaisin laivan käyttöiän aikana. Uusissa laivoissa voidaan voimanlähteeksi valita myös LNG, nesteytetty maakaasu, jonka polttamisesta ei synny rikkipäästöjä eikä oikein pienhiukkasiakaan, mutta toisaalta ongelmana on palamattomana ympäristöön pääsevä metaani, joka on erittäin voimakas kasvihuonekaasu sekä kaasupolttoaineen paljon huonompi saatavuus mikä rajoittaa laivojen reittivalintoja ja lisäksi vielä kaasupolttoaineen huono ns. nettoenergia-arvo, koska kaasun puristamiseen nestemäiseksi tarvitaan paljon energiaa puhumattakaan muusta siihen liittyvästä logistiikasta yms.
Rikin lisäksi muita päästöjä ovat maapuolen diesel-moottoreistakin tutut NOx- eli typenoksidipäästöt sekä pienhiukkaspäästöt. NOx-päästöjä taklataan samoilla keinoilla kuin maissakin eli EGR-järjestelmillä sekä SCR-katalysaattoreilla, joissa urealiuoksella neutraloidaan NOxeja. Hiukkaspäästöjen torjumisesta laivapuolella minulla ei ole tarkempaa tietoa, koska päästörajat näille ovat vasta tulossa, mutta tiedän että osa rikkipesureista vähentää jossain määrin myös hiukkaspäästöjä rakenteensa ja toimintaperiaatteensa vuoksi.
Käsittääkseni painolastivesien ongelma ympäristölle liittyy siihen, että joltain alueelta otettu painolastivesi lasketaan pois laivasta eri alueella ja samalla painolastiveden mukana kulkeutuu ympäristöön vieraslajeja, joista voi aiheutua ongelmia. Täällä asiasta lisää.
En ole vielä katsonut tuota dokumenttia, mutta aion kyllä kunhan ehdin. Jokin aika sitten näin myös muistaakseni ruotsalaisen muutaman vuoden takaisen dokumentin, jossa käsiteltiin laivojen erilaisia päästöjä Itämeren alueella. Pakokaasupäästöjä vielä enemmän minua alkoi huolettaa esim. suurien risteilylaivojen harmaavesi- ja paskavesipäästöt, joita laivat laskevat Itämereen. Näitä vesiä kuitenkin käsittääkseni saisi Itämeren alueella Pietaria lukuunottamatta pumpata ilmaiseksi pois satamassa, mutta silti iso osa laivoista ei näin tee. Asiasta varustamoilta kyseltäessä tämä joko kielletään tai annetaan epämääräisiä vastauksia. Joku varustamo "kiinni" jäädessään perusteli asiaa sillä, että pumppaaminen maihin lisäisi satamassa vietettyä aikaa. Tämä kuitenkin on todennäköisesti paskapuhetta, sillä laivat viettävät satamissa usein vähintään puoli vuorokautta, luulisi tässä ajassa muutaman tankin tyhjentäminen järjestyvän.. Likavesien laskeminen Itämereen lisää rehevöitymistä, ravinnekuormitusta sekä merenpohjan happikatoa, mistä näkyvimpänä seurauksena on esimerkiksi joka kesäinen riesamme sinilevä.
Valaiden kuuroutumisesta en ollut aikaisemmin kuullutkaan, mutta en epäile asiaa yhtään. Pienellä ja saaristoisella Itämerellä laivaliikenne aiheuttaa sitä vastoin rantojen eroosiota laivojen aiheuttamien aaltojen myötä.
Re: Yleinen avautumis-ketju
Veljeni vei peräkärryllä haistapaska homepaska lasivillaa kaatopaikalle. Paskat(lasivillat) pakattu jätesäkkeihin jonka päälle kevytpeite ja kuljetusverkko,koko komeus kruunattiin riistiinvedetyillä kuormasiteillä ja yhdellä pitkittäisellä. Kaatopaikalle saavuttuaan joku ammattimies(puukenkäkaveri) oli tullut ihmettelemään " En ole ikinä nähnyt noin perusteellista taviksien tekemää kuormansitomista". Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa. 
