Etupenkin verhoilun irroitus
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 85
- Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -2011
- Paikkakunta: Imatra
Etupenkin verhoilun irroitus
Tilasin kuskin etupenkkiin uudet lämmityselementit vanhojen viallisten tilalle. Onko kukaan purkanut verhoilua eli miten iso homma on edessä? Onko kasattavissa helposti takaisin vai kannattaako suosiolla jättää koko homma verhoilijalle? Auto on Giulietta 2011.
Giulietta 1.4 MultiAir -2011
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Re: Etupenkin verhoilun irroitus
Tuota mietin itsekin, tosin GT 2004:n kohdalla, kun vastus ilmeisesti pimeänä jostain kohtaa. Ajattelin ite avata ja korjata katkenneen langan juottamalla (tai puristusliitoksella) väliin johtoa.
Vaan saako nahkaverhoilun ehjänä pois ja nätisti takaisinkin?
Vaan saako nahkaverhoilun ehjänä pois ja nätisti takaisinkin?
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Etupenkin verhoilun irroitus
Olen purkanut 156:sen ja 159:sin penkit muutamaan kertaan.
Ei niissä mielestäni mitään rakettitiedettä ole. Verhoilu on yleensä kiinni reunoilta listoilla, jotka saa vetämällä/pujottamalla auki. Penkin keskiosa on kiinni katiskasinkilöillä, jotka voi joka katkaista tai yrittää vääntää auki.
Sinkilöitä ja niihin sopivat pihdit saa esimerkiksi Puuilosta https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... tID=516004
Selkänojan verhoilu on yleensä aika hankala irrotettava ainakin 159:ssä. Toisaalta 99% rikkinäisistä lämmittimistä on istuinosassa. Selkänojaan pystyy kyllä elementin vaihtamaan ilman verhoilun poistoakin, koska sen voi työntää paikoilleen. Istuinosassa on yleensä reisituen kohdalla kiinnikeitä, jotka estävät elementin työntämisen paikoilleen.
Liitteenä vielä kuva 159:sin penkistä, jonka jo kahteen eri ketjuun olen laittanut.
Ei niissä mielestäni mitään rakettitiedettä ole. Verhoilu on yleensä kiinni reunoilta listoilla, jotka saa vetämällä/pujottamalla auki. Penkin keskiosa on kiinni katiskasinkilöillä, jotka voi joka katkaista tai yrittää vääntää auki.
Sinkilöitä ja niihin sopivat pihdit saa esimerkiksi Puuilosta https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... tID=516004
Selkänojan verhoilu on yleensä aika hankala irrotettava ainakin 159:ssä. Toisaalta 99% rikkinäisistä lämmittimistä on istuinosassa. Selkänojaan pystyy kyllä elementin vaihtamaan ilman verhoilun poistoakin, koska sen voi työntää paikoilleen. Istuinosassa on yleensä reisituen kohdalla kiinnikeitä, jotka estävät elementin työntämisen paikoilleen.
Liitteenä vielä kuva 159:sin penkistä, jonka jo kahteen eri ketjuun olen laittanut.
- Liitteet
-
- penkki2.JPG
- (118.04 KiB) Tiedosto ladattu 1381 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Etupenkin verhoilun irroitus
Osta nahkapenkit niin ei sitä penkinlämmitystä tarvitse. Olen nähnyt että sellasii muovipidikkeitä vedetään ristiin rastin ja ainakin vaikuttaneet hyltä ratkaisulta
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Re: Etupenkin verhoilun irroitus
^ Oman kokemukseni mukaan nimenomaan nahkoilla tarvitsee penkinlämmitystä. On kuin istuisi kylmään teräsistuimeen ensimmäisten hetkien osalta.
Nykyisellään ollut Tokmannin 8,99e penkinlämmitinpehmuste nahkojen päällä, niin lämmityksen tarve poistunut nollaa hipovilta keleiltä - mutta kivahan se on lämmitys silti päälle tuikata, niin tulee kunnolla lämmin.
Nykyisellään ollut Tokmannin 8,99e penkinlämmitinpehmuste nahkojen päällä, niin lämmityksen tarve poistunut nollaa hipovilta keleiltä - mutta kivahan se on lämmitys silti päälle tuikata, niin tulee kunnolla lämmin.
-
- Viestit: 85
- Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -2011
- Paikkakunta: Imatra
Re: Etupenkin verhoilun irroitus
Ajattelin kirjoittaa vähän raporttia nyt kun kuskinpenkki lämpiää taas.
Penkki on kiinni neljällä Torx pultilla (T30?) jotka irtosivat helposti. Penkin kun kallistaa irroituksen jälkeen takaisin päin saa irti kaksi johtoliitintä, jotka ovat lattiassa olevan kannen alla. Liittimissä on lukitus joka pitää ennen irroitusta kääntää sivuun (vähän aikaa meni pähkäillessä). Sitten penkki talliin ja purkamaan. Päällinen irtosi odotettua helpommin. Selkänojan kallistinvipu irti sekä sivun muovikansi. Päällinen on pingoitettu sivusta muovilistan päälle joka on parilla muoviklipsillä kiinni. Keskeltä on kiinni jäykällä teräslangalla joka on 3-4 stä kohdasta kiinni pehmusteen läpi menevissä muovikoukuissa. Ne irtoavat hyvin kun painaa muovikoukkua sormella taustapuolelta ja ruuvarilla painattaa teräslankaa. Etureuna on samoin muovilistassa (kiinni torx ruuveilla) kiinni josta se irtoaa helposti painamalla.
Kun irroitin lämmityslelementtejä huomasin että istuimen lämmittimestä oli yksi kohta johtimesta musta ja oli sulattanut superloniinkin siihen kohtaan uran. Istuinosan elementissä on takaosassa pieni nappula, lienee lämpöanturi. Vaihdoin myös selkänojan lämpöelementin, joka kuitenkin näytti ehjältä. Lienee toimivat siten että jos istuinosa on rikki niin selkänojakaan ei lämpiä. Elementit ovat kiinni pehmusteessa reunoissa olevilla teippiliuskoilla. Ne irtosivat helposti kun vähän lämmitti puhaltimella.
Hommaan meni kaikkiaan kolme tuntia. Elementit maksavat 30-40 € kappale riippuen mistä ostaa. Sori ei kuvia.
Penkki on kiinni neljällä Torx pultilla (T30?) jotka irtosivat helposti. Penkin kun kallistaa irroituksen jälkeen takaisin päin saa irti kaksi johtoliitintä, jotka ovat lattiassa olevan kannen alla. Liittimissä on lukitus joka pitää ennen irroitusta kääntää sivuun (vähän aikaa meni pähkäillessä). Sitten penkki talliin ja purkamaan. Päällinen irtosi odotettua helpommin. Selkänojan kallistinvipu irti sekä sivun muovikansi. Päällinen on pingoitettu sivusta muovilistan päälle joka on parilla muoviklipsillä kiinni. Keskeltä on kiinni jäykällä teräslangalla joka on 3-4 stä kohdasta kiinni pehmusteen läpi menevissä muovikoukuissa. Ne irtoavat hyvin kun painaa muovikoukkua sormella taustapuolelta ja ruuvarilla painattaa teräslankaa. Etureuna on samoin muovilistassa (kiinni torx ruuveilla) kiinni josta se irtoaa helposti painamalla.
Kun irroitin lämmityslelementtejä huomasin että istuimen lämmittimestä oli yksi kohta johtimesta musta ja oli sulattanut superloniinkin siihen kohtaan uran. Istuinosan elementissä on takaosassa pieni nappula, lienee lämpöanturi. Vaihdoin myös selkänojan lämpöelementin, joka kuitenkin näytti ehjältä. Lienee toimivat siten että jos istuinosa on rikki niin selkänojakaan ei lämpiä. Elementit ovat kiinni pehmusteessa reunoissa olevilla teippiliuskoilla. Ne irtosivat helposti kun vähän lämmitti puhaltimella.
Hommaan meni kaikkiaan kolme tuntia. Elementit maksavat 30-40 € kappale riippuen mistä ostaa. Sori ei kuvia.
Giulietta 1.4 MultiAir -2011