156 sw öljypohjan vaihto Hämeessä
Valvoja: Moderators
156 sw öljypohjan vaihto Hämeessä
Kävi sillain, että radanrakentaja oli tehnyt kivan hyppyrin junaradan ylitykseen, vauhtia ei ollut edes paljon, mutta keula nousi kuitenkin tarpeeksi ja tuli alaskin aikanaan, lopputuloksena pohja puhki ja öljyt ulos. Hinuri vei korjaamolle, mutta eivät ole innokkaita sitä laittamaan. Kukahan olisi Kanta-Hämeessä kykenevä ja halukas laittamaan tuollaisen? Vm on 04, 2.0JTS, 122kW, ajettu 180000 ja muuten kohtuullisen siistikuntoinen ja vähävikainen, tekisi mieli korjauttaa vielä. Vai onko kannattamattoman hintainen remontti?
Ja olisikohan jollain tarjolla sopivaa öljypohjaa?
Ja olisikohan jollain tarjolla sopivaa öljypohjaa?
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 156 sw öljypohjan vaihto Hämeessä
Eihän tuo vaihto taida ihan paha olla. Pakosarjan taitaa joutua irrottamaan ja yksi ribe pultti taisi olla vähän pahassa paikassa.
Niin ja olisi tietty yksi hitsattu JTS:n öljypohjakin tarjolla edullisesti.
Omasta 156:sta onnistuin kaksi kertaa hajottamaan öljypohjan työmailla ajellessa.
Niin ja olisi tietty yksi hitsattu JTS:n öljypohjakin tarjolla edullisesti.
Omasta 156:sta onnistuin kaksi kertaa hajottamaan öljypohjan työmailla ajellessa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 sw öljypohjan vaihto Hämeessä
Mikä paja ei noin simppeliä hommaa halua tehdä? Joo, yks ribe on tosiaan todella veemäisessä kolossa ja ilmeisesti JTS:ssä vähän enempi purettavaa, kuin esim. JTD:ssä, mutta silti.
JTD:ssä ainoastaan vetarin paukuran alla oleva RIBE oli nihkeä, muuten oli tosi kakunpala.
JTD:ssä ainoastaan vetarin paukuran alla oleva RIBE oli nihkeä, muuten oli tosi kakunpala.
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 18 Joulu 2009, 09:59
- Car(s): 156 V6 sw 159 2,4 JTDm 147 2,0 TS
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 sw öljypohjan vaihto Hämeessä
Seppänen Mäkelän teollisuusalueella korjas meidän TS:stä samaisen ongelman.
Re: 156 sw öljypohjan vaihto Hämeessä
Kiitos kaikille vinkeistä, ei ilmeisestikään ole niin paha kuin peloteltiin. Asianomainen asentaja kyllä myönsi heti, ettei merkkiä tunne lainkaan. Mutta laitan Maunu sulle yv:n siitä pohjasta. Autoni muuten ostin juuri Porista toissa kesänä 

-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: 156 sw öljypohjan vaihto Hämeessä
Kaksi ribeä taisi olla vauhtiksen vieressä johon ei normaali avain ylety, talttaruuvarilla voi saada auki mutta kiinnikin pitäisi. Ja öljypikapin asennus paikoilleen sivukautta kun pohjassa on jo tiivistemassat levitettynä, koska öljypohjaa ei saa paikoilleen jos imusiivilä on jo kiinni. Ja samalla tietty moottorin takana öljypohjan sivu-ulokkeen sopiminen paikoilleen. No korjaamolla saanee hommaan kaverin.
Yksin tehtynä en sanoisi mitenkään simppeliksi, kyl siin täytyy olla autonkorjaus hanskassa ei mikään sunnuntainikkarin homma bilteman satsilla. Ite yllätyin että miten tää on tehty näin helvetin vaikeeks. Mulla on kumminkin pitkä ribe jolla onnistuu ne hankalatkin pultit. Moni kansiremppa on helpompi kuin tuo öljypohjan vaihto. Ja pitää tietty olla laittamatta liikaa tiivistemassaa.
Samalla ois kk-laakeritkin vaihtunu kun pohja auki..
Yksin tehtynä en sanoisi mitenkään simppeliksi, kyl siin täytyy olla autonkorjaus hanskassa ei mikään sunnuntainikkarin homma bilteman satsilla. Ite yllätyin että miten tää on tehty näin helvetin vaikeeks. Mulla on kumminkin pitkä ribe jolla onnistuu ne hankalatkin pultit. Moni kansiremppa on helpompi kuin tuo öljypohjan vaihto. Ja pitää tietty olla laittamatta liikaa tiivistemassaa.
Samalla ois kk-laakeritkin vaihtunu kun pohja auki..
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: 156 sw öljypohjan vaihto Hämeessä
Tuosta näkyy öljypohja irrotettuna, kuinka kapeaa ränniä sinne pultille pitää päästä:


Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 sw öljypohjan vaihto Hämeessä
Tuo vauhtipyörän puoli on ahdas, mut onkos pelkääjän puolella vetarin tasapaino tiellä? JTD:ssä oli ja pahasti, piti 2 niveltä saada mukaan...
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: 156 sw öljypohjan vaihto Hämeessä
Ei muista, siellähän öljypohjasta suuntautuu korvake saman kannakkeen suuntaan jossa vetarinkin välikannake on. Se kannake oli tosi veemäinen saada irti samalla kuin öljypohjaa leikkeli katkoteräveittellä ja varovasti naputteli ja väänteli. Kun piti siis saada pohja ehjänä irti.
Pitihän tuossa irrotella katalysaattorit ja moottorin alitse menevä pakoputki sekä moottorin takana oleva moottorin kannatin, että tuli tilaa. Ja katalysaattorien/alaputken/pakosarjan irrotus taas vaatii ilmastoinnin kompuran ja jalan irrottamisen että pääsee viimeiseen pulttiin kiinni. Muistaakseni pakopuoli on yhtä puuta pakosarjasta moottorin öljypohjan alle saakka ja pitää irrottaa kokonaan.
Pitäis käydä vilasee irtonaisesta JTS alakerrasta tuota korvaketta, mielestäni en sentään joutunut vetoakselia irroittamaan.
Onhan se vähän toista vaihtaa öljypohja johonkin puntoon..
Pitihän tuossa irrotella katalysaattorit ja moottorin alitse menevä pakoputki sekä moottorin takana oleva moottorin kannatin, että tuli tilaa. Ja katalysaattorien/alaputken/pakosarjan irrotus taas vaatii ilmastoinnin kompuran ja jalan irrottamisen että pääsee viimeiseen pulttiin kiinni. Muistaakseni pakopuoli on yhtä puuta pakosarjasta moottorin öljypohjan alle saakka ja pitää irrottaa kokonaan.
Pitäis käydä vilasee irtonaisesta JTS alakerrasta tuota korvaketta, mielestäni en sentään joutunut vetoakselia irroittamaan.
Onhan se vähän toista vaihtaa öljypohja johonkin puntoon..
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 156 sw öljypohjan vaihto Hämeessä
Itse olen ottanut 156:n öljypohjasta nuo hankalat Ribet auki (ja laittanut ne myös kiinni) tämännäköisellä Torx-avaimella.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: 156 sw öljypohjan vaihto Hämeessä
Varmaan ihan pätevä, ei noi pienet yleensä kauheen tiukassa ole. Yleensä.
Töissä avaan usein 2,5mm kuusiokolotkin sopivalla talttaruuvarilla
Töissä avaan usein 2,5mm kuusiokolotkin sopivalla talttaruuvarilla

Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Re: 156 sw öljypohjan vaihto Hämeessä
Kiitos kaikille vielä tulleista lisävinkeistä ja kuvista!
Re: 156 sw öljypohjan vaihto Hämeessä
Sain öljypohjan laitatettua, siellä Mäkelässä se onnistui. Oli ilmeisesti jonkin verran hankala. Vähän enemmän tuo savuttaa mielestäni kuin ennen, ehkäpä se ei ole koneelle varsinaisesti hyväksi että ajossa lasketaan öljyt pois...
Kohta pitää jakohihna vaihtaa. Mutta toistaiseksi toimii siis, kiitokset kaikille vielä!
Kohta pitää jakohihna vaihtaa. Mutta toistaiseksi toimii siis, kiitokset kaikille vielä!