Kävin puolentoista tunnin ajolenkillä maaseudulla katteettomalla mr-moottoripyörällä kevlarfarkuissa. Alkoi ranteita kolottamaan loppumatkasta, onkohan sitä tulossa vanhaksi?
16-vuotiaana ajettiin marraskuussa farkkutakki lepattaen.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Gasket kirjoitti:Vaimo kävi viime viikon loppupuolella silmien laseroinnissa. Pitkään on tuota arponut ja nyt sitten hiljan meidän 1v sai lasit käsiinsä ja hankasi niitä vähän kaakelilattiaan. Tuosta olikin helppo tehdä päätös. Urheillessahan nuo lasit on olleet tiellä ja etenkin suunnistaessa piilolinssit käytännössä ainoa vaihtoehto.
Tarkastus joskus kuukauden päästä, mutta ainakin heti tuon operaation jälkeenkin saisi kuulemma vaikka kuorma-autokortin ilman laseja. Aiemmin tarvitsi lasit henkilöautoonkin. Aika ihmeitä ne nykyään tekee
Jos joku moista harkitsee niin ainakin Lahden medilaserissa homma toimi aika hienosti ja ripeästi. Hintaa tuli noin 1500 e per silmä. Takaisinmaksuaika on siis aika pitkä, mutta toisaalta ei tarvitse lasien kanssa pelata.
Ei ole tarkoitus peloitella, mutta kahdella entisellä työkaverilla on mennyt silmäleikkaus pieleen. Toinen laseroinnissa käynyt joutuu käyttämään näyttöpäätelaseja, koska leikattuja silmiä alkaa särkeä. Samoin valitteli, että näöstä ei tullut koskaan niin terävää kuin toivoi ja oli pettynyt lopputulokseen. Toinen oli laserointia vaativammassa mykiönvaihdossa (tms?). Valitteli vielä puoli vuotta operaation jälkeen näön epätarkkuutta ja nyt leikannut lääkäri päätti korjata näköä vielä toisen kerran laserleikkauksella. Kaveri mietti jo ääneen, että oliko tämä tuon väärtti.
Toki yhdellä kaverilla ja hänen vaimollaan onnistui molemmilla laserleikkaukset laakista ja olivat tyytyväisiä. Mutta jotenkin tuo virheprosentti lähipiirissä kuulostaa aika korkealta.
^
Myös paljon eroa tekniikasta...
Tiedän LASIK:in toimineen heikosti parille, mut nuo tuoreemmat tekniikat olleet parempia.
Tiedän myös yhden, kenellä ilkeä autoimmuunisairaus meinas viedä näön... Ja leikkaus feilasi, jolloinka näkö ei enää huonontunut mut meni todella huonoksi. Aika lose-lose.
Lähipiirissä tiedän muutaman muuten tervettä tyyppiä, joilla vaan huono näkö.
Jokaisella liki täydellinen onnistuminen, osalla jopa odotuksia parempi... Nää on näitä
Tulipa 159:llä tehtyä reissu Vantaa-Oulu ja takaisin. Kilometrejä tuli 1220km ja keskikulutus 6,9l niinkuin arvelinkin.
Essonbaarin miehille terveisiä: matka meni hienosti ja vaivattomasti, ei oltu pajalla ollenkaan!
Itsellä leikattiin vähän yli vuosi sitten PRK:lla molemmat silmät, ei kyllä voi valittaa vaikka toipumisaika pidempi olikin kuin uudemmilla tekniikoilla. Itsellä tehtiin tuolla menetelmällä koska muut ei olleet mahdollisia sarveiskalvon ohuudesta johtuen. Mulla on useampi tuttu käynyt, pääasiassa lasik-menetelmällä laseroimassa ja kaikilla vain positiivista kerrottavaa jälkikäteen. Ainakin itsellä varmasti liki parhaiten käytetyt ~2500€ ikinä.
Lasit on ollu kohta 25v matkassa ja vaikka niitä on matkan varrella hajonnut ja hukkunut, niin silti niistä ei ole ollut niin paljon vaivaa, että uskaltaisin laserointiin lähteä ottaen huomioon kuulemani haittavaikutukset sekä syvyys- että hämäränäön suhteen. Yhdeltä tutulta kuullut hyvää, että paras päätös koskaan ja toisella on siinä ja tässä, uskaltaako enää pimeällä ajaa autoa
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Samaa täälläkin laserleikkauksista. Ilmeisesti kun tämä homma on hinnaltaan laskenut tavistenkin ulottuville, on myös tuo virheprosentti kasvanut samaa vauhtia. Töissä on pari jotka sanoo, että paras juttu ikinä ja sit taas pari ihmistä et "ihan jees" ja hämäränäkö vuosia leikkauksen jälkeen todella heikko. Muutenkin näyttää olevan sellainen ~30-40 prosentin mahdollisuus (otanta lähipiiristä ja työkavereista) ettei laserointi ole ihan niin autuas kuin annetaan ymmärtää.
Vaimolle tehtii silmien laserointi noin 10 vuotta sitten. Silloin hän pääsi eroon suhteellisen vahvoista miinuslaseista. Vasta noin vuosi sitten hänelle hankittiin lukulasit, muita laseja hänen ei tarvitse käyttää. Voisin sanoa silloista operaatiota perin onnistuneeksi. En muista leikkaustekniikkaa tarkalleen, mutta jotenkin sanana "Lasik" kuulostaa hyvin tutulta. Toki se voi muistua mieleen ihan muista jutuista. Itse en ole menossa leikkaukseen. Olen jo niin tottunut kakkuloiden käyttäjä, että en huomaan niistä olevan juurikaan mitään vaivaa. Tällaista miestä naamaraamit vaan komistaa
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
En noista tekniikoista niin tiedä, mutta jotkin läpät vaimolle tehtiin. Toisen silmän jossain kulmassa oli sarveiskalvo uhuen perkainen, mutta todettiin silti turvalliseksi leikata. Kerran käytiin jo hämärällä ajelemassa ja oli itse sitä mieltä, että hämäränäkö on parempi mitä laseilla. Toistaiseksi siis ainakin vaikuttaa, että tuo olisi onnistunut vallan hyvin. En tiedä, mutta ainakin väittivät, että nuo Lahden jampat olisi ihan huippuja alallaan. Tallinnassa olisi toki päässyt tonnin halvemmalla, mutta eri asia sitten on haluaako koittaa.
Itsellä ei laseja ole, että olen sikäli vähän jäävi miettimään näitä juttuja tarkemmin.
Karkeasti ja yksinkertaisesti noiden menetelmien erona on käsittääkseni se, että PRK-menetelmällä silmän pintakerros "raaputetaan" pois, jotta päästään laseroimaan. Lasik-menetelmällä tehdään tuo läppä, joka nostetaan sivuun ja sen alta sitten laseroidaan.
Lasikilla leikatessa näkö on kirkas ja tarkka jo seuraavana päivänä, PRK:lla toipumisessa menee pidempään, itsellä oli näkö sumea noin viikon verran, ja siitä sitten asteittain parani. Toipuminen on myös ilmeisesti kivuliaampaa kuin lasikilla leikatessa. Tuota en tietysti voi varmaksi todistaa kun omat silmät on leikattu vain toisella mainituista menetelmistä. Alkuun oli näkö plussan puolella, eli en nähnyt lähelle niin hyvin kuin aiemmin, mutta omalla kohdalla 10kk leikkauksen jälkeen, kun kävin viimeisessä kontrollissa, näkö oli normaali.
Minun silmät leikattiin Terveystalon Kampin toimipisteessä, sitä voin suositella. Palvelu oli hyvää, kaikki tehtävät toimenpiteet selitettiin kunnolla ja koko ajan pidettiin tietoisena, mitä tapahtuu seuraavaksi.
Shuttle kirjoitti:Muutenkin näyttää olevan sellainen ~30-40 prosentin mahdollisuus (otanta lähipiiristä ja työkavereista) ettei laserointi ole ihan niin autuas kuin annetaan ymmärtää.
Itse kun tätä selvittelin, niin tuli pari pahaa kantoa kaskeen.
1. Aina on olemassa pieni komplikaatioiden riski. Jos molemmat silmät leikataan samaan aikaa ja tulee komplikaatioita -> valkea keppi käteen? Leikkaukset erikseen -> pari tonttua lisää hintaa? Hieman näyttäisi foorumin kommenttien perusteella riski kasvavan, kun yritetään ison taittovirheen korjausta ... ja rajaahan se menetelmiäkin.
2. Leikkausarpien parantuessa silmä hakeutuu jossain määrin kohti alkuperäistä olomuotoaan -> korjaus vedetään ehkä karvan verran "yli", jotta lopputulos olisi lähellä optimaalista. Mutta palatumisen määrä ei ole tarkasti ennustettavissa eikä korjausta uskalla paljoa yli vetää, muutoin päästään likinäöstä suoraan lukulasien hankintaan. Elikkä isoja taittovirheitä korjattaessa käy helposti niin, että "miedot" lasit tarvii leikkauksen jälkeenkin. Hyöty = voi ostella optikkojen tarjoustuotteita eli tuleehan siinä sitten vuosien mittaan tonnien säästö.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
^En tiiä... Vaimo oli vuosi sitten lähinnä kaikuluotauksen varassa - miinusta laseissa oli joku about 6.5. Sitten laseroitiin (ei mitään viiltelyä skalppelilla, vaan se yhdestä pisteestä systeemi, muista nyt nimeä). Ei ole laseja tarvittu ja näkee vähän liiankin hyvin. Kehuu tilannetta niin paljon, että mulla on nyt Kampin Terveystaloon loppukuusta aika, loppuu tää nelisilmäily. (Olisin käynyt jo vuosia sitten, mutta hajataiton pentele jatkoi muuttumistaan vielä pari vuotta sitten, nyt aloillaan.)
En oo vajaaseen pariin vuoteen alfalla ajanut mutta kävin tänään testaamassa tonnin 156:n joka oli ilmestynyt paikalliseen kamuxiin. eihän se kovin nätis kunnossa ollu ja nesteitä vuoti ja pakoputki vähän kolisi mutta tuntuipa kotoisalta kun istahti kuskin paikalle. nahat oli mukavat ja vain yksi ylimääräinen merkkivalo syttyi mittaristoon. herätti taas alfan omistamisen halua lisää, ei ehkä tuon yksilön, mutta jonkun kumminkin.
Käväisin Isänpäiväkahveella. Päätin lähteä Maseratilla kun Hän kumminkin on vielä liikennekäytössä. Tosin kesärenkailla..... .......Kelikin oli mitä parhain! Sysipimeää ja vettä tihuutti sillain "melkein" satamalla......Käyntiin männyn alta, miljoonien neulasten siivous pinnoilta. Pressu kuivamaan kuistille......Tämä on sitten sitä harrasteautoilua Suomessa....Noh. Tulihan sitä kesälläkin ajettua reilusti mutta kivempi olisi nyt ulkoiluttaa kuivina aurinkoisina pakkaspäivinä. Sellaisia vaan kun ei enää ole olemassakaan.....Tampereella suolausväli on +7`C / -13`C .... Rutikuivalle asvaltille levitetään suolaa, vesisateessa levitetään suolaa, kireähköllä pakkasella levitetään suolaa........Thesis oli viikon työmatka-ajon sekä yhden Vammalan reissun jälkeen niin paskainen että kaveri otti tallilla kuvan kun ei kuulemma ole koskaan nähnyt autoani niin likaisena(!) .....
PS: siis kivaa oli ajaa Maseratilla. Loput ei niin kivaa....Ehkä väärä ketju siis....
h_lauri kirjoitti:Onneks oon reenannu ulkona blaadaamista. Malminkartanon Autohuolto oli siirtäny mun klo seiskan ajan alkamaan klo 7.50.
Tälle päivälle oli myös huolto varattuna tuonne, joten pudotin lossin paikalle jo eilisiltana.
Sitten jännitetään, kuinka paljon voi raidetangon pään vaihdon ja nelipyöräsuuntauksen ryssiä, ja kuinka kalliilla...
Hampaat kalisi sen verran siinä kuistilla etten bongannut. Tai ehkä se oli sisällä yön yli. Jännästi se varauksen vastaanottaja kerto ksenonien hinnan ilman alvia. Kevyt yllätys prkl. Sulake makso jotai vitose.
Tuon ohjeiden mukaan asennus meni eteenpäin, jonka jälkeen palautui tuohon vikailmoitusruutuun ja siinä sit painoin vain "OK" ja homma pelittää.
Nyt toki lisävaroituksena asiaa tekeville: hankkikaa kaikki pakolliset ajurit etukäteen saataville, mm. verkkokortin ajurit (Realtek) kieltäytyi toimimasta 7:n omilla, joten piti ihan itse asentaa. Toki ennen sitä oli pakko asentaa piirisarjan ajurit, jotta ylipäätään homma skulaa. Seuraavaksi kunhan päivitykset ja ajuriasennukset tehty, alan vetämään vähän käytännön testejä läpi
^
En tiiä, mulla on Win10 erikseen ja dissaan sitä. Kuppi meni lopullisesti nurin tänään, kun 2h pelin jälkeen Wintöötti perkele päätti itsekseen päivitellä näytönohjaimen ajurit (JOTKA OLI JO UUDEMMAT VALMIIKSI!!!!!!!!!) kesken pelin, jonka ansiosta peli tilttasi.
^ ei täälläkään vielä ajokautta ole luovutettu, tosin katto alhaalla ei enää hetkeen olla menty... ja kuivat kelitkin on kyllä ollut aikas harvassa kuun loppuun kuitenkin vielä saa ajaa kesäkumeilla joten sinne asti taidan pitää liikenteessä
Nykyisin voi näköjään auton siirtää nimiinsä tekemättä vakuutusta. Vielä edellisen kerran kun auton ostin, niin piti käydä ottamassa vakuutus ennenkuin sain varmenteella siirrettyä kärryn omiin nimiin. Toki kyseessä seisonnassa oleva auto (Fiat).
^olin kans, tai paremminkin muija ensmäistä kertaa netissä hoitamassa auton paperiloisia. Siellähän onnistuukin ihan koko soppa, melko kätevästi. Omistajan vaihos onnnistuu ilman vakuutusta, kun valitsee sen ei tieliikeenne käyttöön tai sinne päin? Muija kävi välissä tekemässä nettipankissa vakuutuksen ja sitten onnistu ajo-auton vaihos. Pankin supportti sano muuten,että n. 98% varmuudella katkeaa vakuutukset yms. velvoitteet ja maksut vanhan omistajan osalta.
Joku Citroenin huutokauppa Ranskassa... Huutokauppakatalogia selatessa tulee mieleen olisiko tämä vähän kuin lastenlelukuvastot näin joulun alla? Ranskalaisiin hurahtaneiden haavekuvastoa...?
Joku Citroenin huutokauppa Ranskassa... Huutokauppakatalogia selatessa tulee mieleen olisiko tämä vähän kuin lastenlelukuvastot näin joulun alla? Ranskalaisiin hurahtaneiden haavekuvastoa...?
Sivulta 50 alkaen oikeat autot
Vaikken olekkaan hirveemmin ranskalaisiin hurahtanut niin huhhuh, muutamia mielenkiintosia ja melkosia harvinaisuuksia osa.
Raivuri porsi (kunnossa jo) ja lumia 950 porsi (lopullisesti). Kivaa on se, että kun täältä mokiltä, metsän siimeksestä, ei jaksa läheä puhelikaupoille, niin soipivasti dna-jamppa soitteli sopimusasioista. Laittaa nyt sitten tulemaan simjungin galaxy s7 luurin sopivasti 349,- wanhalle asiakkalle. Vähemmän kivaa tietysti on sitten sen androidin kanssa pelleily.
Lomaa ensi viikko. No keskiviikko kun on muutenkin vapaa, niin päätin ottaa pekkasia kerta niitä sattuu olemaan aika paljon käyttämättä ja vuosi jo lopuillaan.
Popinon safkat, edelleen erinomaisia. Lihan ystäville voin lämpimästi suositella kausimenun poroannosta - oman Petterini nautin mediumina ja oli se vaan ihan tolkuttoman herkullista.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Ciancarlo kirjoitti:
No melko levotontahan tuolla on edelleenkin, eli järki päässä pitää liikkua ja meillä on aseitetut vartijat mukana, kun jalostamoilla pyöritään. Jeps, luonnonvaroiltaan maailman rikkaimpia valtioita, mutta kiitos kommunismin tuo varallisuus on mennyt vain harvojen taskuihin. Pientä valoa on tunnelin päässä, eikä tällä kertaa se välttämättä ole se kuuluisa juna. Tämä on nyt minulle neljäs pidempi reissu tuonne, joten eiköhän se ihan hyvin mene taas. Normi-ihmiset ovat todella sydämellisiä, eri asia ovat sitten ne erilaiset rikollisporukat, joita ikävä kyllä siellä riittää.
Joulukuussa sitten pääsee tosiaan "hiukan" rauhallisemmille tonteille, eli Aruballe, Bonairelle ja Curacaolle, joissa joka saarella noin yksi vko.
No niin. Työkeikka melkein ohi ja tehty. Öljyputkistojen venttilien vuodot pysäytetty ja muutenkin paranneltu, etteivät ihan heti enää vuoda. Hyvin meni muutenkin, ei yhtään mitään sattunut, kun järki päässä tuli liikuttua. Turvallisempaa tuolla tuntui olevan verrattuna vaikka Vegasiin...
Pari päivää vielä tarkkailua/hengailua ja ylihuomenna 3 viikon lomalla saarille. Uudeksi vuodeksi ehkä takaisin Suomeen, jos eivät tarjoa uutta pestiä. Vähän tässä on kyllä jo Alfaa ikävä...
Tänään ekaa kertaa ajamassa kartingia ja kyllä se vaan oli hauskaa! Kiitti muuten Keltsille vinkeistä. Ei oo kädet kipeet Lisäksi tiet oli aamulla jäässä joten pitkästä aikaa kiva vähän tökkiä ESPiä pois päältä ja wannabe-naziwagen luistoon.
You put this kid behind the wheel, there's nothing she can't do.
_rico kirjoitti:^Jos saan uteliaisuuttani kysyä, niin mitä teet työksesi?
Eipä tuo mikään salaisuus ole; toimin ns. asiantuntijatehtävissä amerikkailaisessa Colfax Corporation:ssa. Kortissa lukee hienosti Senior Materials Expert. Käytännössä duuni on ensin raakaa suunnittelua rakennesuunnitelijoiden ja virtausexperttien kanssa ja sitten käytännössä haalarit päällä kentällä erittäin p@skaisissa ja yleensä kuumissa olosuhteissa.
Keikat vievät usein kauas maailmalle, kuten nytkin. Sopii tähän elämäntilanteeseen oikein hyvin, kun jälkikasvukin on jo maailmalla. Kotipaikka on kuitenkin Suomessa, ainakin toistaiseksi. Nuorempana tuli asuttua ihan tarpeeksi muuallakin.
Näiden reissujen jälkeen osaa aina arvostaa sitä, miten hyvin lähes kaikki asiat siellä Härmässä loppujenlopuksi ovatkaan.
^ näyttikö sielläpäin että jotain valoa olisi tunnelin päässä vai saiko mitään kuvaa normaalielämästä?
Itse sain vihdoin järkättyä hommia sille mallille, että otin viikon syyslomaa
Eilen kävin mökiltä laiturin nostamassa järvestä pois. Tai köytin liinat ja naapuri nosti kuormaajalla.. Samalla muksujen kanssa avotakassa makkaran paistoa kun ulkona satoi ja mukavuudenhalu iski. Tipautin sitten teräksisen makkaratikun yli 2m korkean takan päältä. Itsellä pari reikää ohimossa, jäi silmäänkin ainakin 15 mm. Onneksi ei käynyt pahemmin.