Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Typerä kysymys todellakin, mutta käykö 2,2JTS:ään 95e10 vai pitääkö ajaa 98e:llä? Voisiko 5% etanolimäärä haitata mitään, Saabien koneetkin toimivat ongelmitta e85-modattuina?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Valmistajan suosittelema polttoaine on 95E . Olen kokeillut bensalaatuja 95E , 98E , venäläistä 95 ( ei etanolia ) , venäläistä 100 oktaaanista . Ei mitään havaittavia eroja kulutuksen tai muun käyttäytymisen kanssa .
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
95E on vaan eri tavaraa mitä 95E10.
E10bensiini.fi -sivun mukaan 1.9 ja 2.2JTS ei ole virallisesti tuettujen listalla.
159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
Mikähän lie 1.8 16V, oisko oikeesti vaan TBi? Jännä myös, että 3.2 JTS olis listalla, mut 2.2 tai 1.9 ei.
E10bensiini.fi -sivun mukaan 1.9 ja 2.2JTS ei ole virallisesti tuettujen listalla.
159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
Mikähän lie 1.8 16V, oisko oikeesti vaan TBi? Jännä myös, että 3.2 JTS olis listalla, mut 2.2 tai 1.9 ei.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Niin haittaisikohan se 5%:n lisää etanolia verrattuna 98:iin jossa on kait 5% etanolia, tuskin kuitenkaan?
Ei ole tullut ajettua bensakoneisella autolla sitten vuoden 2009 jolloin 156 2.4 JTD:n ostin, joten ei ole tullut juurikaan luettua mitään infoa bensalaaduista tms, bensiksillä on tullut lähinnä kauhisteltua bensan hintoja vs. diesel, mutta nythän se erokaan ei ole enää niin merkittävä kuten aiemmin.
Eikö nuo 159:n koneet ole jotain GM:n tuotteita (vai oliko Alfa tehnyt niihin sylinterikannen kuitenkin) joten luulisi niihin käyvän erinomaisesti tuo öljy jota olen käyttänyt jo 10 vuoden ajan kaikissa peleissäni ruohonleikkureista Saabeihin, Alfaan ja Ducatoon: https://www.motonet.fi/fi/tuote/590015/ ... -5l-dexos2 ?
Ei ole tullut ajettua bensakoneisella autolla sitten vuoden 2009 jolloin 156 2.4 JTD:n ostin, joten ei ole tullut juurikaan luettua mitään infoa bensalaaduista tms, bensiksillä on tullut lähinnä kauhisteltua bensan hintoja vs. diesel, mutta nythän se erokaan ei ole enää niin merkittävä kuten aiemmin.
Eikö nuo 159:n koneet ole jotain GM:n tuotteita (vai oliko Alfa tehnyt niihin sylinterikannen kuitenkin) joten luulisi niihin käyvän erinomaisesti tuo öljy jota olen käyttänyt jo 10 vuoden ajan kaikissa peleissäni ruohonleikkureista Saabeihin, Alfaan ja Ducatoon: https://www.motonet.fi/fi/tuote/590015/ ... -5l-dexos2 ?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^^Eikös tuo listaus perustunut maahantuojalta / viralliselta myyntiorganisaatiolta saatuihin kannanottoihin? Siinä kohtaa taisi olla maahantuojakuviot jo menossa / mennyt uusiksi, joten vanhaa ei enää kiinnostanut ja uusi möi vain tbi ja isojötsiä?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- juuuso
- Viestit: 781
- Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
- Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937 - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuo 1.8 saattaa tarkoittaa Opelin 1.8-litraista moottoria, jolla 159:iä myytiin joissakin maissa. TBi:hän on oikeasti 1,7-litrainen.Aquatica kirjoitti:Mikähän lie 1.8 16V, oisko oikeesti vaan TBi? Jännä myös, että 3.2 JTS olis listalla, mut 2.2 tai 1.9 ei.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Se on juuri sama 1,8 joka oli myös Cromassa. Opelin (GM) perusmylly. Fiatin kaikki Euro4 koneet on E9510 sopivia. Vanhemmatkin varmaan on yhteensopivia, mutta tehdas ei voinut antaa kirjallista hyväksyntää, koska esim. muoviosien sopivuutta 10% etanooliin ei niihin ollut tutkittu/hyväksytetty. Eipä ole ongelmia esiintynyt mun tietääkseni, vaikka on ajeltu kohta 20v 95-bensalla.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Pitää muistaa, että legendaarinen e10 -lista on maahantuojien sana ja käytännössä ehdoton lupaus, että 95e10 käy. Sieltä siis puuttuu varmasti paljon automalleja, joista maahantuojan/valmistajan ei kiinnosta ottaa yhtään ylimääräistä vastuuta toimisesta sekä monta, joista asiaa ei vain yksinkertaisesti ole selvitetty. Se siis ei takoita, etteikö ko. aine voisi olla käypä niihi. autoihin joita siellä ei lue, vaan nimenomaan mihin se varmasti on käypää kamaa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Eihän tuo 159 4 sylinteristen jtässien e10 rajotus mikään maahantuojan keksintö ole vaan valmistajan. Mahdollisiksi murheiksi mainitaan esim. tankissa olevan häkätyksen porsiminen. Sitten nuot korkeapainepumput ei aina tykkää liiallisesta kossusta. Fiatin puolella e10 onkin sopivempaa. 3.2jts on ihan yhtä vanha keksintö, kuin 1,9. Onko Alfalla ihan vaan keksitty, että 3,2jts ok, mutta vaparineloset ei. Vai olisiko oikein joku syy ilmennyt?
"puhun niin totta kuin osaan"
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No sitä mä mietin, et mitä eroa kutosessa vaparineloseen on? Tuli mieleen, että jos polttoainelinja on järeämpää tekoa ja siinä vahingossa tullut sitten etanoli-hyväksytyt osat mukana?
Oikein mitään muuta syytä en keksi...
Oikein mitään muuta syytä en keksi...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kuten aiemmin mainitsin, tehdas ilmoitti, että kaikki Euro4 versiot on sopivia etanolille ellei toisin mainita (joitain malleja oli myös vanhempia). Kaikki 159-mallit ovat mm. Euto4/5 malleja. Tämä ko. lista on Autofennican aikaan laadittu, ja itsekin joskus ihmettelin miksi se on vajavainen.
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
- Car(s): 159 2.0 JTDm sportwagon -11
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mitähän takaoven lukitukseen liittyvää on mennyt rikki, kun kumpaakaan takaovea ei saa ulkopuolelta auki?
Kahvat palautuvat normaalisti eivätkä tunnu löysiltä. Sisäpuolelta aukeaa normaalisti.
Olisiko vaijeri hypännyt paikaltaan?
Etuovet toimivat normaalisti.
Toimimattomuus liittyy yölliseen pakastumiseen parin asteen loskakelistä pakkasen puolelle.
Aamulla ovenkahvat eivät liikkuneet ollenkaan. Avaamisessa tarvittiin hieman voimankäyttöä, mutta ei mitenkään hampaat irvessä..
Kahvat palautuvat normaalisti eivätkä tunnu löysiltä. Sisäpuolelta aukeaa normaalisti.
Olisiko vaijeri hypännyt paikaltaan?
Etuovet toimivat normaalisti.
Toimimattomuus liittyy yölliseen pakastumiseen parin asteen loskakelistä pakkasen puolelle.
Aamulla ovenkahvat eivät liikkuneet ollenkaan. Avaamisessa tarvittiin hieman voimankäyttöä, mutta ei mitenkään hampaat irvessä..

- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Keskuslukon moottorille on päässyt vettä. Yleinen ongelma. Moottori yleensä ruostuu rikki. Voi toimia lämpimällä kelillä taas.
Ainakin nimimerkki Pasi:n 159 ketjussa on kuvia moottorin vaihdosta.
Ainakin nimimerkki Pasi:n 159 ketjussa on kuvia moottorin vaihdosta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
- Car(s): 159 2.0 JTDm sportwagon -11
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ahaa, tuota en tullutkaan ajatelleeksi. Pitääpä kuunnella onko lukkomoottorissa elonmerkkejä.Maunu kirjoitti:Keskuslukon moottorille on päässyt vettä. Yleinen ongelma. Moottori yleensä ruostuu rikki. Voi toimia lämpimällä kelillä taas.
Ainakin nimimerkki Pasi:n 159 ketjussa on kuvia moottorin vaihdosta.
- Manu
- Viestit: 510
- Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
- Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Äskettäin olin liikenteessä ja yhtäkkiä auto ei reagoinut kaasuun vaan ryömien pääsin sivuun ja käytin P:llä ja sitten kaasuttelin ja D:lle ja oireet hävisi. Mitä oikein tapahtui niin ja ahdotkaan ei nousseet silloin kun kaasua painoi ja valkoista savua tuli.
Hiukkassuodatinko siellä kettuilee?
Hiukkassuodatinko siellä kettuilee?
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Tollasta oiretta oli mulla EGR:n kanssa......
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Manu
- Viestit: 510
- Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
- Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Noniin tietysti. Parempi näköjään tulpata kun varmaan toinen kerta kun sen kanssa harmia on 

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tässä pakkasten kynnyksellä alkanut takaovet temppuilemaan. Kuljettajan puolen ovi ei tahdo poistua lukosta kun keskuslukko avataan ja apukuskinpuoli taas ei mene kiinni kun ovi aukee. Onko siellä vain vaijerit rasvanpuutteessa?
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Lukon moottori varmaan väsynyt jos lukko ei pelitä. Just vaihdoin omaani. Vesi pääsee mekanismin sisään ja moottori umpiruosteessa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
-
- Viestit: 195
- Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
- Car(s): BMW 520iA -05
Ex: Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00 - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Veronpalautukset tuli ja raha-asiat näytti pitkästä aikaa olevan mallillaan niin totta kai Alfa hajoaa.
Elikkä viikko sitten perjantaina kauppaan lähtiessä kun laittoi avaimen virtalukkoon ja painoi nappia niin ei mitään, ei edes pyörittänyt starttia ja kun napin päästi irti niin virtalukko vain naksahti. Aikani ihmeteltyä soitin hinausauton ja hinurin saavuttua päätin kokeilla vielä kerran, jolloin auto starttasi normaalisti.
Eilen taas sama homma. Aikani ihmeteltyä kokeilin yrittää startata ilman avainta, jolloin auto tietysti ilmoitti, ettei avainta tunnistettu, minkä jälkeen avain sisään, jolloin starttasi taas normaalisti.
Tänään töistä lähtiessä taas sama homma, mutta eilinen kikka ei auttanut. Pidin myös vara-avainta mukana ja kokeilin silläkin, mutta ei auttanut, joten vika ei ole avaimessa. Reilut viisi minuuttia laitoin avainta virtalukkoon ja takaisin ja yritin startata, minkä jälkeen yht'äkkiä käynnistyi taas normaalisti.
Ideoita? Virtalukko rikki? Ajonesto temppuilee?
Paljonkohan esim. virtalukon uusiminen kustantaa Tampereen seudulla?
Elikkä viikko sitten perjantaina kauppaan lähtiessä kun laittoi avaimen virtalukkoon ja painoi nappia niin ei mitään, ei edes pyörittänyt starttia ja kun napin päästi irti niin virtalukko vain naksahti. Aikani ihmeteltyä soitin hinausauton ja hinurin saavuttua päätin kokeilla vielä kerran, jolloin auto starttasi normaalisti.
Eilen taas sama homma. Aikani ihmeteltyä kokeilin yrittää startata ilman avainta, jolloin auto tietysti ilmoitti, ettei avainta tunnistettu, minkä jälkeen avain sisään, jolloin starttasi taas normaalisti.
Tänään töistä lähtiessä taas sama homma, mutta eilinen kikka ei auttanut. Pidin myös vara-avainta mukana ja kokeilin silläkin, mutta ei auttanut, joten vika ei ole avaimessa. Reilut viisi minuuttia laitoin avainta virtalukkoon ja takaisin ja yritin startata, minkä jälkeen yht'äkkiä käynnistyi taas normaalisti.
Ideoita? Virtalukko rikki? Ajonesto temppuilee?
Paljonkohan esim. virtalukon uusiminen kustantaa Tampereen seudulla?
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tarkasta ensin akun kunto ja että akunkengät on kunnolla kireällä. Teki minulla vastaavasti kun plussakenkä oli päässyt tärinästä löystymään.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
-
- Viestit: 195
- Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
- Car(s): BMW 520iA -05
Ex: Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00 - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitos. Täytyy käydä tänään kokeilemassa ja kiristämässä.Tiige kirjoitti:Tarkasta ensin akun kunto ja että akunkengät on kunnolla kireällä. Teki minulla vastaavasti kun plussakenkä oli päässyt tärinästä löystymään.
Olisikin noin helppo ja halpa ratkaisu..

- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tai startin solenoidi rikki/ hiilet lopussa/ startin herätejohto hapettunut/ rele rikki. Tuskin liittyy avainpesään.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
-
- Viestit: 195
- Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
- Car(s): BMW 520iA -05
Ex: Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00 - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kävin näyttämässä autoa Team F40:llä Nokialla ja keskiviikkona vaihdetaan uusi startti. Onhan autolla mittarissa jo 175tkm niin kai se starttikin noilla kilsoilla voi jo antautua..
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tyhmä kysymys... yksviisysistä antautu kampiakselin hihnapyörä. Onnistuuko alfan ajamaan 150km tallille, jos ei sammuttele matkan aikana?
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Lohjalta Helsingin Viikkiin pääsi täydellä akulla kun laturi hajos. 69km päästiin, hyytyi n. 500m ennen kohdetta. Kadun varressa uus akku paikalleen ja päästiin loput....Imppa kirjoitti:Tyhmä kysymys... yksviisysistä antautu kampiakselin hihnapyörä. Onnistuuko alfan ajamaan 150km tallille, jos ei sammuttele matkan aikana?
Eli tuskin pääsee 150km
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kuinka 159:ssä toimivat renkaat kokoa 205/60R16, siis nastarenkaat, ovatko noin yleisesti ottaen kuinka paljon löysemmät kuin 215/55R16-kokoiset? Ajaminen tapahtuu pääasiallisesti Helsingissä, keskinopeuskin on varmaan alle 30km/h 

Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Hyvin toimii. Mulla oli 205/60-16 ja nyt on halvalla löytyneet. 205/55-16.
Seuraaaksi palaan 60-sarjalaiseen
Seuraaaksi palaan 60-sarjalaiseen
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mistä edukkaasti uusi lämppärin puhallin? Ei tunnu löytyvän kuin alkuperäistä melko kalliiseen hintaan.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ohjaustehostin alkanut pitää melkoista kurinaa jo pikkupakkasilla tai oikeastaan ei tarvii enää olla kuin alle viisi astetta plussalla. Hiljenee toki muutaman kilsan ajelun jälkeen. Katoin tänään kylmänä tehostimen litkuja heti (kylmänä) sammutettuani ja näkyi olevan melkoista vaahtoa. Kuplat häviää kyllä kun vähän aikaa seisoo ja siis nesteen pinta ei ole laskenut. Eli varmaankin olis syytä vaihtaa litkut.
Kysymys: Voikos tehostimen liemet vaihtaa ihan vaan imemällä säiliön tyhjäksi, lisäämällä tuoretta nestettä ja hetken pyörittelyn jälkeen toistamalla operaation, kunnes neste näyttää hyvältä? Vai mikä on kätevin tapa?
Kysymys: Voikos tehostimen liemet vaihtaa ihan vaan imemällä säiliön tyhjäksi, lisäämällä tuoretta nestettä ja hetken pyörittelyn jälkeen toistamalla operaation, kunnes neste näyttää hyvältä? Vai mikä on kätevin tapa?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Minkäslaine työmaa tuon hihnapyörän vaihto on? Huomenna ois tarkoitus ottaa laitos halliin ihmeteltäväksprogress kirjoitti:Bensakoneessa ohjaustehostin on erillisellä urahihnalla, moniurahihnan takana on ainakin laturi ja ilmastoinnin kompura.Imppa kirjoitti:Tartteis pikasen vastauksen! Nii ja mitä tuo pidempi remmi pyörittää ohjaustehostimen lisäksi? Kyseessä siis 159 2.4 jtdm -06Imppa kirjoitti:http://aijaa.com/lC2n14
http://aijaa.com/ogvRm9
http://aijaa.com/Znz9hl
Onks tää kampiakselin hihnapyörä? Eile kesken matkan ei ratti kääntyny enää niiku pitäs. Kelasin et tehostin paskana. Pellim alle kurkkasin nii tää löyty panssarin päältä ja pidempi hihna pompannu helvettiin. Onksiel muuta paskana vai selviiks ton vaiholla vaa? Ja miks ylipäätänsä hajonnu?
Taitaa olla sulla kumiointi kadonnut hihnapyörästä. JTDM:lle löytyy hihnapyörää lähes jokaisesta tarvikefirmasta. Onneksi olkoon!

- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Voi sen niinkin, mutta aina parempi jos ottaa hammastangolta putken irti ja yrittää tyhjätä koko järjestelmän rattia kääntelemällä.Jakke kirjoitti:
Kysymys: Voikos tehostimen liemet vaihtaa ihan vaan imemällä säiliön tyhjäksi, lisäämällä tuoretta nestettä ja hetken pyörittelyn jälkeen toistamalla operaation, kunnes neste näyttää hyvältä? Vai mikä on kätevin tapa?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ainakin JTDm:ssä on pelkääjänpuolen ajovalon vieressä ohjaustehostimen paluuputken pikaliitin, jonka avaamalla saa imulaitteella imettyä putkiston tyhjäksi näppärästi kokomatkalta. Tietty ensin täytyy imeä säiliö tyhjäksi ja imuyhde putkeen täytyy olla tiivis.Jakke kirjoitti:Ohjaustehostin alkanut pitää melkoista kurinaa jo pikkupakkasilla tai oikeastaan ei tarvii enää olla kuin alle viisi astetta plussalla. Hiljenee toki muutaman kilsan ajelun jälkeen. Katoin tänään kylmänä tehostimen litkuja heti (kylmänä) sammutettuani ja näkyi olevan melkoista vaahtoa. Kuplat häviää kyllä kun vähän aikaa seisoo ja siis nesteen pinta ei ole laskenut. Eli varmaankin olis syytä vaihtaa litkut.
Kysymys: Voikos tehostimen liemet vaihtaa ihan vaan imemällä säiliön tyhjäksi, lisäämällä tuoretta nestettä ja hetken pyörittelyn jälkeen toistamalla operaation, kunnes neste näyttää hyvältä? Vai mikä on kätevin tapa?
Imppa: Hihnapyörä vaihtuu aika helposti avaamalla 6 kpl ribe pultteja. Ne saa kyllä auki torx avaimellakin, mutta ribe on oikea vaihtoehto.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Minkäs väristä litkua Jakella on?
Vähän paikasta riippuen on sanottu, että pitäis kaikissa oll VIHREÄTÄ hydrauliikkaöljyä. Manuaalit toki sanoo alkupään autoihin Dexron II (eli punainen ja ATF). Itse vaihdoin viisysiin ATF:t pois ja tilalle Valvoline Synpower Power Steering fluidit ja ohjaustuntuma parani miljoona vuotta, lisäksi metelöinti loppu. Eikä vaahdonnutkaan.
Ja onko päivitetty säiliö? Niissä se sihti menee tukkoon ja aiheuttaa vaahtoutumista myös... Ettei pelkästään litkuista ole kiinni edes.
PS.
Mulla oli '06 2.4JTDm:n konehuoneessa ihan selvästi maininta Tutela GI/R:stä, mikä on siis ISO VG22 hydrauliikkaöljyä - mut sisällä oletettavasti ATF:t.
GI/A on Dexron II (ATF), jota manuaali käski käyttää... Kunnes jossain '11 nurkilla kaiketi päivitettiin GI/R:ään.
Tuosta löytyi myös huoltotiedote: ongelmatapauksissa vaihdetaan säiliö, sihti ja lisäksi nesteet tuohon GI/R:ään.
Laitetaan vielä se DISCLAIMER:
Jos joku nyt vaihtaa ATF:t tai muut litkut johonkin toiseen, niin tietysti omalla vastuulla jne.
Vähän paikasta riippuen on sanottu, että pitäis kaikissa oll VIHREÄTÄ hydrauliikkaöljyä. Manuaalit toki sanoo alkupään autoihin Dexron II (eli punainen ja ATF). Itse vaihdoin viisysiin ATF:t pois ja tilalle Valvoline Synpower Power Steering fluidit ja ohjaustuntuma parani miljoona vuotta, lisäksi metelöinti loppu. Eikä vaahdonnutkaan.
Ja onko päivitetty säiliö? Niissä se sihti menee tukkoon ja aiheuttaa vaahtoutumista myös... Ettei pelkästään litkuista ole kiinni edes.
PS.
Mulla oli '06 2.4JTDm:n konehuoneessa ihan selvästi maininta Tutela GI/R:stä, mikä on siis ISO VG22 hydrauliikkaöljyä - mut sisällä oletettavasti ATF:t.

Tuosta löytyi myös huoltotiedote: ongelmatapauksissa vaihdetaan säiliö, sihti ja lisäksi nesteet tuohon GI/R:ään.
Laitetaan vielä se DISCLAIMER:
Jos joku nyt vaihtaa ATF:t tai muut litkut johonkin toiseen, niin tietysti omalla vastuulla jne.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sellaista punertavan ruskeata näkyi olevan. Enkä tiedä, onko tää nyt sitten alkupäätä vai mitä päätä, ens viikolla tulee tasan 10v täyteen ensirekisteröinnistä. Pitääpä tsekata toi sihti ja Maunun mainitsema pikaliitin. Kiitos tiedoista.Aquatica kirjoitti:Minkäs väristä litkua Jakella on?
Vähän paikasta riippuen on sanottu, että pitäis kaikissa oll VIHREÄTÄ hydrauliikkaöljyä. Manuaalit toki sanoo alkupään autoihin Dexron II (eli punainen ja ATF). Itse vaihdoin viisysiin ATF:t pois ja tilalle Valvoline Synpower Power Steering fluidit ja ohjaustuntuma parani miljoona vuotta, lisäksi metelöinti loppu. Eikä vaahdonnutkaan.
Ja onko päivitetty säiliö? Niissä se sihti menee tukkoon ja aiheuttaa vaahtoutumista myös... Ettei pelkästään litkuista ole kiinni edes.
PS.
Mulla oli '06 2.4JTDm:n konehuoneessa ihan selvästi maininta Tutela GI/R:stä, mikä on siis ISO VG22 hydrauliikkaöljyä - mut sisällä oletettavasti ATF:t.GI/A on Dexron II (ATF), jota manuaali käski käyttää... Kunnes jossain '11 nurkilla kaiketi päivitettiin GI/R:ään.
Tuosta löytyi myös huoltotiedote: ongelmatapauksissa vaihdetaan säiliö, sihti ja lisäksi nesteet tuohon GI/R:ään.
Laitetaan vielä se DISCLAIMER:
Jos joku nyt vaihtaa ATF:t tai muut litkut johonkin toiseen, niin tietysti omalla vastuulla jne.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
On tuo sit alkupäätä.
Sihti on sitten nimenomaa paluulinjassa, säiliössä - ymmärtääkseni sen ideana on hidastaa paluuvirtausta (joka nostaa painetta järjestelmässä ainakin hieman), mut jos on oikein tukossa niin eipä se enää paljoa anna läpi virrata -> vaahtoutumista. Tai jotenkin noin.
Sihti on sitten nimenomaa paluulinjassa, säiliössä - ymmärtääkseni sen ideana on hidastaa paluuvirtausta (joka nostaa painetta järjestelmässä ainakin hieman), mut jos on oikein tukossa niin eipä se enää paljoa anna läpi virrata -> vaahtoutumista. Tai jotenkin noin.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
RedLinen powersteering fluidilla ajeltu nyt onnistuneesti muutama tuhat kilometriä, mukaanlukien pakkasia. Ei vingu ja muutenkin kaikki ihan hyvin.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Oletteko asennelleet letkulämppäreitä 2.2JTS:ään, ja mahtuuko sinne kiertovesipumpullinen malli? Minkä letkujen väliin olette sellaisen asentaneet?
Entä mistä kohtaa rintapeltiä löytyy läpivienti sisäpistokkeelle?
Entä mistä kohtaa rintapeltiä löytyy läpivienti sisäpistokkeelle?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
- Car(s): 159 2.0 JTDm sportwagon -11
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ainakin vänkärin puolella, pyöränkotelon yläosassa on yksi läpivientireikä. Paljastuu kun ottaa lokasuojan irti. Calixin haaroitussarjan johto mahtui siitä läpi.Sautio kirjoitti:Oletteko asennelleet letkulämppäreitä 2.2JTS:ään, ja mahtuuko sinne kiertovesipumpullinen malli? Minkä letkujen väliin olette sellaisen asentaneet?
Entä mistä kohtaa rintapeltiä löytyy läpivienti sisäpistokkeelle?
-
- Viestit: 195
- Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
- Car(s): BMW 520iA -05
Ex: Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00 - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Nyt on Alfassa uusi startti. Töineen hintaa kertyi 350€.Ranttall kirjoitti:Veronpalautukset tuli ja raha-asiat näytti pitkästä aikaa olevan mallillaan niin totta kai Alfa hajoaa.
Elikkä viikko sitten perjantaina kauppaan lähtiessä kun laittoi avaimen virtalukkoon ja painoi nappia niin ei mitään, ei edes pyörittänyt starttia ja kun napin päästi irti niin virtalukko vain naksahti. Aikani ihmeteltyä soitin hinausauton ja hinurin saavuttua päätin kokeilla vielä kerran, jolloin auto starttasi normaalisti.
Eilen taas sama homma. Aikani ihmeteltyä kokeilin yrittää startata ilman avainta, jolloin auto tietysti ilmoitti, ettei avainta tunnistettu, minkä jälkeen avain sisään, jolloin starttasi taas normaalisti.
Tänään töistä lähtiessä taas sama homma, mutta eilinen kikka ei auttanut. Pidin myös vara-avainta mukana ja kokeilin silläkin, mutta ei auttanut, joten vika ei ole avaimessa. Reilut viisi minuuttia laitoin avainta virtalukkoon ja takaisin ja yritin startata, minkä jälkeen yht'äkkiä käynnistyi taas normaalisti.
Ideoita? Virtalukko rikki? Ajonesto temppuilee?
Paljonkohan esim. virtalukon uusiminen kustantaa Tampereen seudulla?
Auto käynnistyy kyllä selkeästi nopeammin joten ei se vanha startti enään ihan iskussa ollut. Olivat myös saaneet vian päälle ennen vaihtoa ja kuulostelleet ja olivat sitä mieltä että startti siellä naksui kun yritti käynnistää. Vikahan ei tosiaan esiintynyt läheskään jokaisen käynnistyksen yhteydessä joten nyt sitten jännitetään seuraavat päivät.


- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
On se etuvetoon halpaaRanttall kirjoitti:Nyt on Alfassa uusi startti. Töineen hintaa kertyi 350€.

Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onko havaintoa onko forumilaisilla tai autopurkaamoilla purussa 159:ejä? Olen ostelemassa tuota yhden projektitopicin ex-kolariautoa, ja siihen pitäisi löytää ainakin uusi konepelti, sellainen vaaleanharmaa sävyltään?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Aika vaikeaa on löytää ehjää alkuperäistä konepeltiä Suomesta.
Melkein kaikki AVK:n ja SVT:n myymät autot ovat olleet konepelti vikaisia.
Omasssa purkuautossa pelti oli vain vähän solmussa, mutta sekin lähti romulavalle.
Sedaniin ostin tarvike pellin nettikaupasta, mutta siinäkin oli kolhu reunassa. Made in Taiwan luki pellissä ja sopivuus oli vähän kyseenalainen.
Q4:seen sain ostettua foorumilaiselta käytetyn alkuperäisen pellin, tosin punaisen kun olisin tarvinnut mustan, mutta maalarille auto kuitenkin meni.
Eikös joku juuri tarjonnut viallista 159:siä myydään palstalla 2000e:lla. Ei taida olla sama auto, koska siinä näytti pellit olevan kuvissa kunnossa.
Melkein kaikki AVK:n ja SVT:n myymät autot ovat olleet konepelti vikaisia.
Omasssa purkuautossa pelti oli vain vähän solmussa, mutta sekin lähti romulavalle.
Sedaniin ostin tarvike pellin nettikaupasta, mutta siinäkin oli kolhu reunassa. Made in Taiwan luki pellissä ja sopivuus oli vähän kyseenalainen.
Q4:seen sain ostettua foorumilaiselta käytetyn alkuperäisen pellin, tosin punaisen kun olisin tarvinnut mustan, mutta maalarille auto kuitenkin meni.
Eikös joku juuri tarjonnut viallista 159:siä myydään palstalla 2000e:lla. Ei taida olla sama auto, koska siinä näytti pellit olevan kuvissa kunnossa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei kun auto on tämä: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=18216
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Noniin...
Tässä kolmatta päivää "uuden" 2,4 jTDM Q4n omistajana ihmettelen seuraavaa: Tänään kun starttasin laitteen pihasta, niin kabiinissa kuului ihan kuin hälytysajoneuvo olisi ajanut ohi? Kaksisävelinen hälytysääni jollaista en ole ennen kuullut kuului ainakin minuutin - ja infotaulussa ei lukenut mitään. Peruutustutkat eivät ole toimineet, joten en tiedä onko kyseessä joku häiriö niissä - kuitenkaan ääni ei ollut samanlainen kuin tutkan piipitys. Ääni siis kaksisävelinen "pii-paa" jos kielikuva sallitaan.
Onko kellään kokemuksia vastaavasta?
Tässä kolmatta päivää "uuden" 2,4 jTDM Q4n omistajana ihmettelen seuraavaa: Tänään kun starttasin laitteen pihasta, niin kabiinissa kuului ihan kuin hälytysajoneuvo olisi ajanut ohi? Kaksisävelinen hälytysääni jollaista en ole ennen kuullut kuului ainakin minuutin - ja infotaulussa ei lukenut mitään. Peruutustutkat eivät ole toimineet, joten en tiedä onko kyseessä joku häiriö niissä - kuitenkaan ääni ei ollut samanlainen kuin tutkan piipitys. Ääni siis kaksisävelinen "pii-paa" jos kielikuva sallitaan.
Onko kellään kokemuksia vastaavasta?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Olisiko mitään mahdollisuutta, että ulisija olisi ollut varashälytin? En 159:n orggishälytintä ole ikinä kuullut, mutta ainakin osa häläreistä osaa pitää melko hälytysautohenkistä ujellusta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kai se mahdollista on sekin - tuntuu vain oudolta että ääni kuului siis vain auton sisällä, eikä siis ollut parkkitutkan ääntä kovempi. Koitan ottaa vaikka videolle jos toistuu.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ahh, sitten tuskin hälläri. Odotamme videota mielenkiinnolla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- RiQ
- Viestit: 75
- Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:08
- Car(s): 159 STW 2.0 JTDm -11
ex 166 2.4 JTD -07
ex 156 2.0 JTS -04 - Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Täällä tulee samanmoinen ääni, jos sekä etu- että takatutka jäässä. Tosin tällöin infonäytössä tutkat vilkuttavat lähintä palkkia...
-
- Viestit: 247
- Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
- Car(s): Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 TJet Sport 2008, almost ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
- Paikkakunta: Punkalaidun
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Samanlainen kokemus itselläkin kun tutkat jäässä molemmissa päissä.