Alfa 159 takajarrut
Valvoja: Moderators
Alfa 159 takajarrut
Vas. puoleinen takajarrusatula jumittaa siten että ei vapauta jarrua kokonaan pois vaan jää laahaamaan . Onko kokemusta miten nesteen paluureikä saadaan auki vai onko se edes mahdollista .
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Alfa 159 takajarrut
Mikäli syyllinen ei ole jumittava käsijarru, niin jarruletkua epäilisin itse ennen satulaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Alfa 159 takajarrut
Käsijarru ei jumita ja jarrut toimivat muutenkin hyvin jarrulevyn kirkkaudesta päätellen . Jarrutuksen jälkeen jarrumännän tulee päästä liikkumaan hieman takaisin ja siellä on varmaan jonkinlainen takaisinvirtauskanava . Laahauksesta johtuen lämpenee hieman tämä vasen puoli .
Re: Alfa 159 takajarrut
Kyllä siellä satulassa liemi huilaa samasta reiästä suuntaan jos toiseenkin. Mäntä jumittaa tai letku ummella, siinäpä ne yleisimmät vaihtoehdot lämpiäviin jarruihin.
Operating at the speed of dark
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Alfa 159 takajarrut
Tai palat jumittaa satulan jalkaan.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 159 takajarrut
Tarkista, että sekä palat että liu'ut kunnossa.
Mulla viisysin vasen takajarru jumitteli nimenomaa paloista - siis kässärin lisäksi.
Siinä kun käsijarru "piti", niin se ei sit enää palautunut kokonaan stoppariin asti - vaijerissa vika, mut en kerenny vaihtaa ennen ku auto vaihtu...
Mulla viisysin vasen takajarru jumitteli nimenomaa paloista - siis kässärin lisäksi.
Siinä kun käsijarru "piti", niin se ei sit enää palautunut kokonaan stoppariin asti - vaijerissa vika, mut en kerenny vaihtaa ennen ku auto vaihtu...
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Alfa 159 takajarrut
Itsellä sama oire korjaantui joskus, kun otin palat irti, putsailin liukupinnat ja palojen reunoilta (päistä) kököt pois -> takaisin nippuun ja eipä juminut enää.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Alfa 159 takajarrut
Laahaavia levyjarruja on tullut itselle vastaan tasaisesti muissakin kuin italian ihmeissä. Jopa etujarruja. Useimmiten korjaantuu sillä kun:
- nappaat jarrusatulan 2 pulttia irti ja siirrät satulan palojen päältä pois.
- yleensä tässä kohtaa jo huomaa että palat ei liiku kevyesti oikein mihinkään suuntaan
- palat pois ja siivotaan vaikka viilalla ne pinnat palasta mitkä osuu kannattimeen navan puolella, ja ne kannattimen urat. Tässä kohtaa tarkkana koska liian reipas rassaaminen herkistää kyllä palat mutta palat saattavat tulla liian väljiksi ja kolisevat montuissa.
- itse olen yleensä myös jumpannut jarrusatulan ennen takaisin laittoa. Joskus vaatii takasatulan kanssa puristimen, jolla mäntää voi pyörittää samalla kun painetaan sisään. Johtuu käsijarru mekanismista. Muutaman kerran puristaa männän sisään ja polkaisee jarrulla ulos. Älä koske käsijarruun nyt, ja muista laittaa joku palikka satulaan väliin ettei mäntä tule liian ulos.
- PAketti kasaan ja kuparitahnaa palojen selkään, satulaa ja mäntää vasten. Kai sitä voi liuku-uriinkiin laittaa, en ole varma onko hyvä vai huono niihin.
- Liukutappisarjat on halpoja. Jos näyttää että jarrusatulaa kannattavat liukutapit on huonot, jumissa tai kumit on rikki, niin uudet osat paikalleen rasvan kanssa. Nämä on siis ne tapit johon jarrusatulan pultit ruuvataan kiinni.
- nappaat jarrusatulan 2 pulttia irti ja siirrät satulan palojen päältä pois.
- yleensä tässä kohtaa jo huomaa että palat ei liiku kevyesti oikein mihinkään suuntaan
- palat pois ja siivotaan vaikka viilalla ne pinnat palasta mitkä osuu kannattimeen navan puolella, ja ne kannattimen urat. Tässä kohtaa tarkkana koska liian reipas rassaaminen herkistää kyllä palat mutta palat saattavat tulla liian väljiksi ja kolisevat montuissa.
- itse olen yleensä myös jumpannut jarrusatulan ennen takaisin laittoa. Joskus vaatii takasatulan kanssa puristimen, jolla mäntää voi pyörittää samalla kun painetaan sisään. Johtuu käsijarru mekanismista. Muutaman kerran puristaa männän sisään ja polkaisee jarrulla ulos. Älä koske käsijarruun nyt, ja muista laittaa joku palikka satulaan väliin ettei mäntä tule liian ulos.
- PAketti kasaan ja kuparitahnaa palojen selkään, satulaa ja mäntää vasten. Kai sitä voi liuku-uriinkiin laittaa, en ole varma onko hyvä vai huono niihin.
- Liukutappisarjat on halpoja. Jos näyttää että jarrusatulaa kannattavat liukutapit on huonot, jumissa tai kumit on rikki, niin uudet osat paikalleen rasvan kanssa. Nämä on siis ne tapit johon jarrusatulan pultit ruuvataan kiinni.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-