Hirvikolari lähellä kaupungissa
Valvoja: Moderators
- Cuore Sportivo
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Hirvikolari lähellä kaupungissa
Ajelin tänään kymmenen maissa Deltaan sunnuntaiseen tapaan aamukaffeelle nollat taulussa eilisissä kaljahöyryissä ja havahduin kun hirvi lähtee juoksemaan tien yli vajaan parinkymmenen metrin päässä paanakedonkadulla Autokalliomaan kulmilla. Ei ole ensimmäinen kerta kun joutuu hyppäämään jarrupolkimelle hirviön takia, mutta että kaupungissa..
Noh, soitto poliisille. Täti sanoi, että muitakin ilmoituksia on tullut ja partio matkalla. Seurailin sitten tunnin verran elukkaa ja sitä jahtaavia poliiseja, joita oli lopuksi jo ainakin viisi partiota + mopopoliisi. Deltan pihassa sitten kuulin pamauksen, eli saivat kai eläimen ammuttua.
Noh, soitto poliisille. Täti sanoi, että muitakin ilmoituksia on tullut ja partio matkalla. Seurailin sitten tunnin verran elukkaa ja sitä jahtaavia poliiseja, joita oli lopuksi jo ainakin viisi partiota + mopopoliisi. Deltan pihassa sitten kuulin pamauksen, eli saivat kai eläimen ammuttua.
- Cuore Sportivo
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- Vittorio Jano
- Moderator
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
Hirvi on tullut tuulilasiin n. 100km/h vauhdissa.. Eikä kyllä mieli muuttunu tippakkaan.. Et lähetään siitä liikkeelleRolle kirjoitti:Asiallista. Näille hirvien puolustajille voisi joskus hypätä se hirvi eteen maantiellä, saattaisi mieli muuttua.

Niin, ja senhän takia ne juoksentelee tielle kun niitä hätyytetään..
Viimeksi muokannut Sauer, 15 Touko 2005, 20:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla on edelleen sellainen käsitys että tien pientareiden tarkkailulla ja nopeuden pitämisenä oikeana sekä hirvivaara-merkkien noteeraaminen pelastaa paljolta. Mulla ei ole hirvi tullut päälle kertaakaan, vaikka usein olen niitä nähnyt niin aina on ehtinyt tekemään jotain. Enemmän mulle läheltäpiti tilanteita aiheuttaa kaksijalkaiset kuin nelijalkaiset liikuskelijat
www.sandex.fi sieltä löytyy apuväline tähänkin ongelmaan 

nuo hirvipillit on vanha keksintö...veljellä löytyy arabivolvo vm.82 jossa kyseiset laitteet on asennettu maskin alle....uutena tänäkin päivänä on sillä tallissa täysin entisöitynä
vanhemmat sen uutena osti ja kuulemma kerran ku faija oli ajanu silläniin hirvi oli ponkassu tielle mut si kääntyny takas mettään...mut faija epäili et kyse hirven kääntymisestä on ollut sattumaa
tosin sen oon huomannu ku nuorempana kuunteli noita bassoja autossa suht kovaa en nähny hirviä mut ku on laskenu toi lujaa soitto niin parhaimmillaan mökki tietä ajaessa 6 hirveä 2,4km....piti oikeen pysähtyä ja heittää isolla kivellä yhtä....veikee kumahdus pötsiin ja niin tämä mehukas paisti juoksi odottamaan seuraavaa uhria mettän syventöihin...et lyijy on parasta ruokaa hirveille hirville

Re: Hirvikolari lähellä kaupungissa
Hirveä ei voi enää pelastaa, se sai ansionsa mukaan.
Mutta tämä, että ihan DA kaffelle...?
Mutta tämä, että ihan DA kaffelle...?
Cuore Sportivo kirjoitti:Ajelin tänään kymmenen maissa Deltaan sunnuntaiseen tapaan aamukaffeelle
Makaroonia jo vuodesta -98
Tää hirviasia näyttää kuumentavan tunteita aina kerran puolessa vuodessa.
Hirvien joukkolahtaaminen maantieturvallisuuden eteen on harvinaisen lyhyt- ja putkinäköistä hommaa, etenkin jos asenteet on sitä luokkaa että "se on hirven vika"..
Mä oon edelleen sitä mieltä että rattiin tarttuessa ottaa kokonaisvastuun itsestään ja kyydissä olijoista, joka koskee kaikkea mitä tien päällä voi sattua ja tapahtua. Kun seurailee alati kasvavia ylinopeustilastoja, räjähdysmäisesti lisääntyneitä kaahaustapauksia ja turvavälien heikkoa noudattamista, niin ei siellä paljon vastuullisuudesta voi puhua.
Olisi hauska nähdä, että miten iso osa ihmisistä ajaa hirvivaarakyltin ohi usvaisina aamuyön tunteina niin ettei se hirvivaaran mahdollisuus rekisteröidy yläkoppaan millään tavalla.
Hirvien joukkolahtaaminen maantieturvallisuuden eteen on harvinaisen lyhyt- ja putkinäköistä hommaa, etenkin jos asenteet on sitä luokkaa että "se on hirven vika"..
Mä oon edelleen sitä mieltä että rattiin tarttuessa ottaa kokonaisvastuun itsestään ja kyydissä olijoista, joka koskee kaikkea mitä tien päällä voi sattua ja tapahtua. Kun seurailee alati kasvavia ylinopeustilastoja, räjähdysmäisesti lisääntyneitä kaahaustapauksia ja turvavälien heikkoa noudattamista, niin ei siellä paljon vastuullisuudesta voi puhua.
Olisi hauska nähdä, että miten iso osa ihmisistä ajaa hirvivaarakyltin ohi usvaisina aamuyön tunteina niin ettei se hirvivaaran mahdollisuus rekisteröidy yläkoppaan millään tavalla.
156 2.0 TS ['98]
- -Tomi-
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Tohdin olla eri mieltä. Äijä metsästää hirviä ja niistä saa kyllä hyvää käristystäahma kirjoitti: Hirvien joukkolahtaaminen maantieturvallisuuden eteen on harvinaisen lyhyt- ja putkinäköistä hommaa, etenkin jos asenteet on sitä luokkaa että "se on hirven vika"..

- 90
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no eihän niitä sukupuuttoon tarvi tappaa...ahma kirjoitti:

sen verran lupia lisää että kanta pysyy kurissa, nyt niitä juoksentelee joka tapauksessa liikaa tuolla metsissä/teiden varsilla ja väkiselläkin jokunen eksyy myös auton eteen.
teksitistäsi saa kyllä vähän semmoisen kuvan että kaikki hirvikolarin ajaneet ovat kaahanneet ylinopeutta..
näin ei kyllä todellakaan ole..ei se sitä paikkaa/aikaa/nopeutta katso kun hirvi päättää tulla auton eteen..ei tarvi kuin auringon häikäistä sopivasti niin se on siinä ajoit sitten vaikka viittä kymppiä satasen alueella..
tokihan nopeudet tietenkin vaikuttavat melkoisesti jarrutusmatkaan ja vastuu on kuskilla että sen mukaan myös tienpäällä siinä olet oikeassa...

Olet aivan oikeassa, olisin voinut mainita vastuuttomuudesta omassa kappaleessa. Nopeusrajoitusten noudattaminen ja liikenteen kärppä seuraaminen eivät ole missään nimessä ole tae hirvikolarittomalle matkalle, ne vain auttavat kuljettavaa jo syntyneen vaaratilanteen selvittämisessä.90 kirjoitti:teksitistäsi saa kyllä vähän semmoisen kuvan että kaikki hirvikolarin ajaneet ovat kaahanneet ylinopeutta..
näin ei kyllä todellakaan ole..ei se sitä paikkaa/aikaa/nopeutta katso kun hirvi päättää tulla auton eteen..ei tarvi kuin auringon häikäistä sopivasti niin se on siinä ajoit sitten vaikka viittä kymppiä satasen alueella..
Pointti oli siinä, että lähtisin ratkomaan vyyhtiä mieluummin vaarallisista asenteista tien päällä kuin hirvien keskitysleirillä.
156 2.0 TS ['98]
- Rasvis
- Spiderman
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Ei ne hirvetkään aina nimenomaan hirvivaaramerkin jälkeen tielle könyä. Tai ainakaan se valkohäntäpeura, jota päin alkutalvesta pamautin, ei mistään merkeistä piitannut.
Kyllä minäkin olen sitä mieltä että yleisesti ottaen liikenneturvallisuuden parantaminen kannattaa aloittaa oman penkin ja ratin välistä, mutta hirveen osumista on huonolla tuurilla aika mahdotonta välttää ellei sitten ajele jatkuvasti kahtakymppiä. Oma saalis juoksi eteen kun ajelin ihan rajoitusten mukaan mutta hämärässä ja tihkusateessa, tuli tien vasemmalta puolelta ja vielä pyörätien yli joten ehdin aika hyvin jarruttaa. Mutta jos olisi ollut hirvi ja tullut sopivasti oikealta niin meikältä olisi kyllä henki pois. En kyllä tiedä miten tuossa olisi voinut paremminkaan toimia.
Kyllä minäkin olen sitä mieltä että yleisesti ottaen liikenneturvallisuuden parantaminen kannattaa aloittaa oman penkin ja ratin välistä, mutta hirveen osumista on huonolla tuurilla aika mahdotonta välttää ellei sitten ajele jatkuvasti kahtakymppiä. Oma saalis juoksi eteen kun ajelin ihan rajoitusten mukaan mutta hämärässä ja tihkusateessa, tuli tien vasemmalta puolelta ja vielä pyörätien yli joten ehdin aika hyvin jarruttaa. Mutta jos olisi ollut hirvi ja tullut sopivasti oikealta niin meikältä olisi kyllä henki pois. En kyllä tiedä miten tuossa olisi voinut paremminkaan toimia.
- Epäkelpokeräilijä -
Rolle kirjoitti:Mistä vitusta tänne nyt greenpeacen aktivistit löysi tiensä?
Varokaa ettete tapa hyttysiä sitten kesällä. Autollahan ette aja mutta jos menette kyytiin niin kattokaa että on Nokian matorenkaat alla!
Kun nyt kaikki pitää överiksi vetää.

ähtäriin 3 ja korkeasaareen 5kpl. ja loput säilykepurkkiin.
se o mun mielipide...

(smilet hyökkää)
Hyvin sä vedät..
Rolle kirjoitti: PS. Missä vaiheessa aloit halaamaan puita, minä kun elin siinä ymmärryksessä että teit niistä paperia vielä jokin aika sitten

Ei mut mun mielestä pitäs idiootteja autokuskeja lahdata noin 80 000kpl vuodessa, ajatelkaas miten kuolonkolarit meillä vähenisi

- -Tomi-
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Hirvien keskitysleirit ja niiden lahtaaminen, melko naurettavaa puhetta
. On olemassa nopeusrajoitukset, hirviaidat, autoissa turvalaitteet jne. Ja vaikka niitä nopeusrajoituksiakin noudatettaisiin ei se silti riitä vähentämään kuolonuhreja, onko paljon muita ehdotuksia ??? Nirri veks kolarien aiheuttajilta (ei siis ihmisiltä
)
Onhan se nyt niin, että jos ei hirvikannasta pidettäisi huolta niitä metsästämällä kasvaisi niiden määrä suomen metsissä älyttömästi.

- Rolle
- Site Admin
- Car(s): RRS + F20
Kyllähän kaikkea tehdään että tulisi autoilu turvallisemmaksi. Keskikaide olisi kova sana, noita "auto ajautui tuntemattomasta syystä vastaantulevien kaistalle" löytyy kohta hirviäkin enemmän..
Jeesustelua sanon minä.
Mitä sitten? Millä perusteella niitä saa ampua vain jonkin verran, eihän ne tässä ole kuolemassa sukupuuttoon?-Tomi- kirjoitti:jos ei hirvikannasta pidettäisi huolta niitä metsästämällä kasvaisi niiden määrä suomen metsissä älyttömästi.

Jeesustelua sanon minä.
hirviä on aivan liikaa Suomessa, jos niitä ei ammuttaisi yhtään lukumäärä kasvaisi ihan tolkuttomaksi, koska niiden luonnolliset viholliset (esim sudet) on jo lahdattu aikapäiviä sitten melkein sukupuuttoon. Nyt kantaa pidetään suurena sen takia että ammuttavaa riittää varmasti joka vuodelle tarpeeksi ja hiukan ylikin
Hiukan kun lukee tuota moottorilehden kuolonkolari palstaa saa hyvän käsityksen mistä aiheutuu iso osa kuolonkolareista.
-viina
-hirvet
-itsemurhat
- muut törttöilyt
ja suomessa panostetaan nopeusvalvontaan

-viina
-hirvet
-itsemurhat
- muut törttöilyt
ja suomessa panostetaan nopeusvalvontaan

Haha!Rolle kirjoitti:Ei kyse ole mistään lahtaamisesta, vaan tehokkaammasta "luonnollisesta poistumasta". Noi atkins jätkäthän on tappanut eläimiä koko ikänsä PS. Missä vaiheessa aloit halaamaan puita, minä kun elin siinä ymmärryksessä että teit niistä paperia vielä jokin aika sitten

Musta on Greepeace ja puun halailut kaukana, oon mä sen verta iivil yritysdirektoori ja kapitalisti! Paperia mä en oo kyllä nähnyt kuin tossa pöydän kulmalla.
Ehkä pitäisi vähentää tätä terävään ja sarkastiseen verbaaliikkaan kiedottua mielipiteiden lauontaa, jos sillä saa jopa foorumin oppi-isän itsesyttymään hernaripurkki kädessä.

"Guns don't kill people, people kill people"
156 2.0 TS ['98]
- Rolle
- Site Admin
- Car(s): RRS + F20
Älä nyt imartele itseäsi niiden herneiden kanssa, kommentti ei ollut tarkoitettu sulleahma kirjoitti:Ehkä pitäisi vähentää tätä terävään ja sarkastiseen verbaaliikkaan kiedottua mielipiteiden lauontaa, jos sillä saa jopa foorumin oppi-isän itsesyttymään hernaripurkki kädessä.

Miten voikin lukea noin huolimattomasti kieroon!Rolle kirjoitti:Älä nyt imartele itseäsi niiden herneiden kanssa, kommentti ei ollut tarkoitettu sulleSitä sarkasmia olisi suotavaa myös ymmärtää jos sitä itse harjoittaa. "Se joka leikkiin ryhtyyn se leikin kestäköön - uskalla sanoa ei herneille"

Ehkä mä vetäydyn pläräämään lukihäiräisten kursseja verkosta ja lueskelemaan tieliikenteen turvallisuudesta.
156 2.0 TS ['98]
- Campari
- Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
Se hyvä puoli tuossa Porin tapauksessa oli, että yksi rattijuoppo jäi kiinni, kun liikenne jouduttiin katkaisemaan, näin ainakin Hesarin uutisoinnin mukaan.
Ilman minkäänlaista provoilua yms,
voin omakohtaisesta kokemuksesta sanoa että väistöön ja jarrutukseen käytettävissä oleva aika on se joka ratkaisee, jos hirvi tulee tielle. Joskus ei sekään auta, kuten taannoin kerroin täällä. Hirvi kun on niin iso eläin, että se tulee pikkutiellä yhdellä ponnistuksella puskista suoraan keskelle tietä. Jos siis tosi huono tuuri käy, ei kyllä ehdi mitään tekemään.
Asun sellaisessa paikassa, että niitä näkee lähes päivittäin ja varsinkin nyt hämärissä on aktiivista liikettä. Olkaa tarkkaavaisia ja pudottakaa sitä nopeutta edes hiukan vaara-alueilla, ei se maksa mitään ja voi olla se pari sekunnin kymmenystä tarpeen joskus.
Jos sitä joku takapuskuriin liimautuva silloin ei tajua, niin päästäkää ohi, onpahan sitten vähän itellä puskuria...
-cr
(Neljä kertaa väistämään joutunut ja kerran melkein alle jäänyt.)
Ilman minkäänlaista provoilua yms,
voin omakohtaisesta kokemuksesta sanoa että väistöön ja jarrutukseen käytettävissä oleva aika on se joka ratkaisee, jos hirvi tulee tielle. Joskus ei sekään auta, kuten taannoin kerroin täällä. Hirvi kun on niin iso eläin, että se tulee pikkutiellä yhdellä ponnistuksella puskista suoraan keskelle tietä. Jos siis tosi huono tuuri käy, ei kyllä ehdi mitään tekemään.
Asun sellaisessa paikassa, että niitä näkee lähes päivittäin ja varsinkin nyt hämärissä on aktiivista liikettä. Olkaa tarkkaavaisia ja pudottakaa sitä nopeutta edes hiukan vaara-alueilla, ei se maksa mitään ja voi olla se pari sekunnin kymmenystä tarpeen joskus.
Jos sitä joku takapuskuriin liimautuva silloin ei tajua, niin päästäkää ohi, onpahan sitten vähän itellä puskuria...
-cr
(Neljä kertaa väistämään joutunut ja kerran melkein alle jäänyt.)
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka
- Cuore Sportivo