Jäähdyttimen tuulettimessa mättää jokin ?
Valvoja: Moderators
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Jäähdyttimen tuulettimessa mättää jokin ?
Tällaista viestiä tuo tietsikka on tuottanut jo vähäsen aikaa:
Problem 1
DTC: P0481: Fan 2 relay
Status: Open circuit
Warning lamp not illuminated for this DTC
DTC stored in non-volatile memory
Autossa(156) on vain yksi tuulettimen rele omassa paikassaan kiinni. Mitään toista relettä tai paikkaa sille ei ole. Testasin myös "jaskas'n" auton relettä, ei muutosta eli releet OK. Testattu myös ilman sitä ainoota relettä, jolloin tuli vikakoodiksi myös "Fan 1 relay, open ....jne". Sulakkeet on tutkittu. Johdot on hutkittu. Mitään "kakkosnopeuden" vastusta ei autosta löydy, eikä muuten sellaisia liittimiäkään, joihin sen voisi laittaa. Jos jotain värkkejä tähän liittyen sitten on, niin ovatpahan piilotettu niin hyvin, ettei niitä näe.
Toisin sanoen auton tuuletin toimii vain yhdellä nopeudella ja käynnistyy oikeassa lämpötilassakin vielä. Miksi siis tuo tietsikka huutaa tuota vikakoodia ?
Problem 1
DTC: P0481: Fan 2 relay
Status: Open circuit
Warning lamp not illuminated for this DTC
DTC stored in non-volatile memory
Autossa(156) on vain yksi tuulettimen rele omassa paikassaan kiinni. Mitään toista relettä tai paikkaa sille ei ole. Testasin myös "jaskas'n" auton relettä, ei muutosta eli releet OK. Testattu myös ilman sitä ainoota relettä, jolloin tuli vikakoodiksi myös "Fan 1 relay, open ....jne". Sulakkeet on tutkittu. Johdot on hutkittu. Mitään "kakkosnopeuden" vastusta ei autosta löydy, eikä muuten sellaisia liittimiäkään, joihin sen voisi laittaa. Jos jotain värkkejä tähän liittyen sitten on, niin ovatpahan piilotettu niin hyvin, ettei niitä näe.
Toisin sanoen auton tuuletin toimii vain yhdellä nopeudella ja käynnistyy oikeassa lämpötilassakin vielä. Miksi siis tuo tietsikka huutaa tuota vikakoodia ?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Tarkennus ensimmäiseen viestiini:
Eipä vikakoodi poistunut myöskään DA:n Examinerilla. Asentaja haeskeli aikansa kakkosnopeuden vastusta, jonka siellä pitäisi olla. Mutta kun ei ole löytynyt, eikä muuten sitä Fan 2 relettäkään. Pitäisikö nämä tässä mallissa olla ? Mulla ei ole ilmastointia, mikä miinuksena mainittakoon.
Eipä vikakoodi poistunut myöskään DA:n Examinerilla. Asentaja haeskeli aikansa kakkosnopeuden vastusta, jonka siellä pitäisi olla. Mutta kun ei ole löytynyt, eikä muuten sitä Fan 2 relettäkään. Pitäisikö nämä tässä mallissa olla ? Mulla ei ole ilmastointia, mikä miinuksena mainittakoon.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Dodiin,
Katsoin käyttöohjekirjaa, mitä yleensäkin selailen harvakseltaan. Sieltähän se on rivien välistä luettavissa sivulta 139 kohdasta releen vaihtaminen. Siis 156 2.0 TS:ssä, jossa ei ole ilmastointia, ei ole kuin yksi rele ja sekin tuulettimen 1-nopeudelle. Tässä vuoden 98 mallisessa kansanmallissani ei siis pitäisikään edes olla tuulettimelle 2-nopeutta? Kummallista, mutta vaikuttaa todelta.
"I love standards"
Katsoin käyttöohjekirjaa, mitä yleensäkin selailen harvakseltaan. Sieltähän se on rivien välistä luettavissa sivulta 139 kohdasta releen vaihtaminen. Siis 156 2.0 TS:ssä, jossa ei ole ilmastointia, ei ole kuin yksi rele ja sekin tuulettimen 1-nopeudelle. Tässä vuoden 98 mallisessa kansanmallissani ei siis pitäisikään edes olla tuulettimelle 2-nopeutta? Kummallista, mutta vaikuttaa todelta.
"I love standards"
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila