Alfa 159 kampiakselin asentoanturi
Valvoja: Moderators
Alfa 159 kampiakselin asentoanturi
Vikakoodinlukija herjaa kampiakselin asentotunnistinvikaa . Moottori kuitenkin toimii moitteetta , vain häiriövalo palaa . Eikö asentotunnistimen pitäisi toimia että moottori käy .
Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi
Onko tunnistin öljynpaineanturin vieressä , kiitos tiedoista .oidipus kirjoitti:Vikakoodinlukija herjaa kampiakselin asentotunnistinvikaa . Moottori kuitenkin toimii moitteetta , vain häiriövalo palaa . Eikö asentotunnistimen pitäisi toimia että moottori käy .
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi
Useasti JTS kone herjaa ajoituksen solenoidista. Tämä taas useimmiten johtuu venyneestä jakoketjusta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi
Juu öljynpaineanturin vieressä. Rockautosta kun tilaa niin alkuperäinen anturi maksaa jotain parikymppiä.
En oo varma voiko moottori toimia häiriötilanteissa nokka- antureiden varassa.
En oo varma voiko moottori toimia häiriötilanteissa nokka- antureiden varassa.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi
Ketju on vaihdettu 20 tkm sitten joten täytynee vaihtaa ajoituksen tunnistin , parilla kympillähän sen saa .Maunu kirjoitti:Useasti JTS kone herjaa ajoituksen solenoidista. Tämä taas useimmiten johtuu venyneestä jakoketjusta.
Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi
Täytyy testata ja ottaa johto irti , jos moottori vielä käy niin homma selvä eli anturi vaihtoon .kovan onnen soturi kirjoitti:Juu öljynpaineanturin vieressä. Rockautosta kun tilaa niin alkuperäinen anturi maksaa jotain parikymppiä.
En oo varma voiko moottori toimia häiriötilanteissa nokka- antureiden varassa.
Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi
oidipus kirjoitti:Täytyy testata ja ottaa johto irti , jos moottori vielä käy niin homma selvä eli anturi vaihtoon .kovan onnen soturi kirjoitti:Juu öljynpaineanturin vieressä. Rockautosta kun tilaa niin alkuperäinen anturi maksaa jotain parikymppiä.
En oo varma voiko moottori toimia häiriötilanteissa nokka- antureiden varassa.
Näyttää olevan niin että kampiakselin asentotunnistin joko toimii tai ei toimi , eli tein testin , johto irti ja moottori sammui , johto kiinni ja toimii taas . Koodit olivat P0011 ja P0010 jotka ovat yleensä polttoaineen syötön ja imuilman ongelmia . Testeri kuitenkin antoi molempiin tekstin joka viittasi kampiakselin sensoriin .
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi
Taisi yhdellä foorumilaisella olla kampiakselin hammasrattaassa/vulkanoinnissa vikaa, jolloin sytytteli kampi/nokka-akselin vikavaloa. Kannattaa tarkistaa.
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi
Mahto olla joku muu moottori, näissäjmi kirjoitti:Taisi yhdellä foorumilaisella olla kampiakselin hammasrattaassa/vulkanoinnissa vikaa, jolloin sytytteli kampi/nokka-akselin vikavaloa. Kannattaa tarkistaa.
hammaskehä on suoraan kampiakselissa kiinni lohkon sisäpuolella nelospytyn ja vauhtipyörän välissä.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi
Anturi on tosiaan nelospytyn ja vauhtipyörän välissä joten kampiakselin hammaspyörävika lienee pois suljettu .kovan onnen soturi kirjoitti:Mahto olla joku muu moottori, näissäjmi kirjoitti:Taisi yhdellä foorumilaisella olla kampiakselin hammasrattaassa/vulkanoinnissa vikaa, jolloin sytytteli kampi/nokka-akselin vikavaloa. Kannattaa tarkistaa.
hammaskehä on suoraan kampiakselissa kiinni lohkon sisäpuolella nelospytyn ja vauhtipyörän välissä.
Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi
Molemmat vikakoodit viittaa pakoakselin ajoitusmuuntimeen ja sen solennoidiin. Todennäköisesti jumittaa öljykanavista tulleen epäpuhtauden johdosta. Solennoideista löytyy hienosuodattimet.
Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi
Kiitos tiedosta , vikavalon kuittaamisen jälkeen valo syttyy vasta muutaman käynnistyskerran jälkeen ja aina heti käynnistyksen jälkeen , ei koskaan ajon aikana .seppo kirjoitti:Molemmat vikakoodit viittaa pakoakselin ajoitusmuuntimeen ja sen solennoidiin. Todennäköisesti jumittaa öljykanavista tulleen epäpuhtauden johdosta. Solennoideista löytyy hienosuodattimet.
Mikä on korjaustoimenpide ja missä solenoidi on .
Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi
Tarkemman diagnoosin jälkeen, jos ongelma on edelleen solenoidin juuttuminen, puhdistaminen tai uusinta asiantuntevalla korjaamolla. Helsingistä löytyy Automilano Viikki.
Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi
seppo kirjoitti:Tarkemman diagnoosin jälkeen, jos ongelma on edelleen solenoidin juuttuminen, puhdistaminen tai uusinta asiantuntevalla korjaamolla. Helsingistä löytyy Automilano Viikki.
Vikakoodi nokka-akselin anturille tarkoitti että halpa tarvikejakoketju venyi 22.000 KM:n aikana niin paljon että antoi ajoituksesta vikakoodin vaikka moottorin toiminnassa ei havaittu tehonmenetystä .
Eipä kannata tarvikeketjua laittaa .
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi
Onko siihen vaihdettu vain pelkkä ketju?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi
Jos vaihdettu vain ketju, niin sillä ei ole väliä onko alkuperäinen vai tarvike. Laahaimet ja kiristin/kiristimet ehdottomasti samalla. Muuten vika uusiutuu melko lailla takuulla...
Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi
On vaihdettu ketju ja laahaimet sekä kiristin , turkulaisen maahantuojan sarja .Aquatica kirjoitti:Jos vaihdettu vain ketju, niin sillä ei ole väliä onko alkuperäinen vai tarvike. Laahaimet ja kiristin/kiristimet ehdottomasti samalla. Muuten vika uusiutuu melko lailla takuulla...
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi
Mutta jäikö vaihtamatta rattaa?
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi
Laitettiin ammattimiehet eli AUTO MILANO asialle ja viaksi paljastui Alfan oman vikakoodinlukijan perusteella että pakonokka-akselin asentoanturi on pimeänä , ei muuta vikaa , ei venynyttä ketjua , ei jumittuneita rattaita , korjauskustannus 140€ .
Kannattaa kääntyä aina ammattihuollon puoleen !!!
Kannattaa kääntyä aina ammattihuollon puoleen !!!
Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi
Onnittelut, että vika löytyi.
Itsellä alfa ilmoittaa seuraavaa lottoriviä P0010, P0011, P0013, P0014, P0016.
Kone toimii yhtälaisesti mukavasti, eikä vikakoodit uusiudu heti nollauksen jälkeen ja saattavat jopa kadota muutaman käynnistyksen jälkeen.
Ketju on mahdollisuus, mutta pidän tässä myös montaa muuta mahdollisuutta ilmassa ainakin tämän tarinan jälkeen.
Itsellä alfa ilmoittaa seuraavaa lottoriviä P0010, P0011, P0013, P0014, P0016.
Kone toimii yhtälaisesti mukavasti, eikä vikakoodit uusiudu heti nollauksen jälkeen ja saattavat jopa kadota muutaman käynnistyksen jälkeen.
Ketju on mahdollisuus, mutta pidän tässä myös montaa muuta mahdollisuutta ilmassa ainakin tämän tarinan jälkeen.
Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi
Suosittelen vikakoodin lukua valtuutetussa ALFA - huollossa . Siellä testeri pystyy tarkemmin kohdistamaan vian . Tämän numeroiset koodit poistuvat joskus muutaman käynnistyskerran tai nollauksen jälkeen ja yleensä vikavalo syttyy vasta kolmannella seuraavalla käynnistyskerralla koska auto itse tarkistaa tämän tyyppiset viat kolmen käynnistyskerran välein . Saattaa olla sama vika kuin minulla .progress kirjoitti:Onnittelut, että vika löytyi.
Itsellä alfa ilmoittaa seuraavaa lottoriviä P0010, P0011, P0013, P0014, P0016.
Kone toimii yhtälaisesti mukavasti, eikä vikakoodit uusiudu heti nollauksen jälkeen ja saattavat jopa kadota muutaman käynnistyksen jälkeen.
Ketju on mahdollisuus, mutta pidän tässä myös montaa muuta mahdollisuutta ilmassa ainakin tämän tarinan jälkeen.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi
^
MultiEcuscan riittää mainiosti.
MultiEcuscan riittää mainiosti.
Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi
Omistan tuon multiecuscanin.Aquatica kirjoitti:^
MultiEcuscan riittää mainiosti.
Tämä kaikki muut paitsi tuo ...16 viittaa tuohon asentoanturiin imu ja pako puolella.
Taas se nykypäivän tapa korjata autoja on vaihtaa osia ilman selvitystä missä vika on.
Sen verran vielä, että nämä viat siis menevät itsekseen "pois"... eli auto ei huuda niitä hetken päästä enää.
Lisäksi sellainen kysymys, että onko teillä varaosakoodia tuohon asentoanturiin.. siis ei alfan vaan jonkun muun. Minusta ~80e hinta on vähän raju. Vastaavia kun muissa moottoreissa on 30euron paikkeilla, joten uskon että tähänkin autoon sellainen löytyy halvemmalla.
myöskin pidän mahdollisuutena, että kyseessä on kontaktivikaa tai että anturi on likainen.
Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi
Minulla vikakoodi luettiin AUTO-MILANOSSA ja heidän lukija pystyi kohdistamaan vian pakonokka-akselin asentoanturiin , joten siellä vaihdetaan vain viallinen osa eikä osia vaihdeta ilman selvitystä missä vika on .progress kirjoitti:Omistan tuon multiecuscanin.Aquatica kirjoitti:^
MultiEcuscan riittää mainiosti.
Tämä kaikki muut paitsi tuo ...16 viittaa tuohon asentoanturiin imu ja pako puolella.
Taas se nykypäivän tapa korjata autoja on vaihtaa osia ilman selvitystä missä vika on.
Sen verran vielä, että nämä viat siis menevät itsekseen "pois"... eli auto ei huuda niitä hetken päästä enää.
Lisäksi sellainen kysymys, että onko teillä varaosakoodia tuohon asentoanturiin.. siis ei alfan vaan jonkun muun. Minusta ~80e hinta on vähän raju. Vastaavia kun muissa moottoreissa on 30euron paikkeilla, joten uskon että tähänkin autoon sellainen löytyy halvemmalla.
myöskin pidän mahdollisuutena, että kyseessä on kontaktivikaa tai että anturi on likainen.
MultiEcuscan ei pysty kohdentamaan kummassa nokka-akselin anturissa vika on joten se on arpomista mitä AUTO-MILANON laite ei tee . Eli MultiEcusan ei näytä kumpi anturi pitää vaihtaa . Jos vika korjataan hintaan 140€ toimintatakuulla AUTO-MILANOSSA niin en lähtisi etsimään halpisosia ja vielä arpomaan kumman akselin anturin vaihdan .
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi
Samat vikakoodit sieltä tulee AM:ssä ko muuallakin. Se on vaan se, miten niitä tulkitsee ja kuka.
Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi
Luotan kuitenkin sellaiseen koodinlukijaan ja sen käyttäjään joka voi täsmentää vian määrättyyn kohteeseen myös lukijassa olevan tekstin perusteella , eikä pelkällä koodilla , kukin luottaa mihinkin , minä ammattilaisiin .Aquatica kirjoitti:Samat vikakoodit sieltä tulee AM:ssä ko muuallakin. Se on vaan se, miten niitä tulkitsee ja kuka.
Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi
Kun apuja kyselin aiheeseen, niin vastaus on "vie automilanoon!" Tuohan on hyvä vastaus jokaiseen kysymykseen. "Miten vaihtaa raitisilmasuodatin?" "Vie automilanoon."oidipus kirjoitti:Luotan kuitenkin sellaiseen koodinlukijaan ja sen käyttäjään joka voi täsmentää vian määrättyyn kohteeseen myös lukijassa olevan tekstin perusteella , eikä pelkällä koodilla , kukin luottaa mihinkin , minä ammattilaisiin .Aquatica kirjoitti:Samat vikakoodit sieltä tulee AM:ssä ko muuallakin. Se on vaan se, miten niitä tulkitsee ja kuka.
Alkuperäinen kysymys oli varaosakoodista, joka soveltuu noihin antureihin.
Netistä etsiskelin ja löysin 2.2JTS:n imupuolen anturin koodi olisi 12655420 ja pako 12655421. Samat oletettaen toimii 1.9:lle.
Onko kenelläkään kokemusta, eli vahvistaako kukaan (ilman, että pitää auto viedä automilanoon ensin)?
Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi
GM:n numeroista en tiedä, mutta solenoidit on samat 1.9 ja 2.2 JTS koneissa. Autossasi taitaa olla hiukan laajempi vika jos se antaa myös tuon P0016 vian noiden muiden lisäksi. Se on Imupuolen synkronointiero nokka-akselin ja kampiakselin välillä. Ne muut viittaa imu- ja pakopuolelle ajoitusmuuntimeen ja niiden diagnoosiin. Niin kuin tuolla aiemmin oli juttua, nuo solenoidit voi yrittää puhdistaa paineilmalla, siellä on verkkosuodatin, joka voi mennä tukkeeseen. Toki muitakin vikoja voi olla, ajoitusmuuntimet jumissa jne.
Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi
P0016 ei ole esiintynyt kuin vain kerran, enkä tiedä onko se joku vanhempi vikakoodi jostain menneisyydestä, mutta pistin sen näiden muiden mukaan, kun se tuolla kerran oli. Se oman arvion mukaan voisi viitata ketjun venymiseen.seppo kirjoitti:GM:n numeroista en tiedä, mutta solenoidit on samat 1.9 ja 2.2 JTS koneissa. Autossasi taitaa olla hiukan laajempi vika jos se antaa myös tuon P0016 vian noiden muiden lisäksi. Se on Imupuolen synkronointiero nokka-akselin ja kampiakselin välillä. Ne muut viittaa imu- ja pakopuolelle ajoitusmuuntimeen ja niiden diagnoosiin. Niin kuin tuolla aiemmin oli juttua, nuo solenoidit voi yrittää puhdistaa paineilmalla, siellä on verkkosuodatin, joka voi mennä tukkeeseen. Toki muitakin vikoja voi olla, ajoitusmuuntimet jumissa jne.
Pitää katsella jos puhdistus riittää, jos ei niin ei tuo 30e/solenoidi paha hinta ole muutenkaan.
Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi
Minun tapauksessa vasta Auto-Milanossa voitiin sanoa mikä anturi tai solenoidi on viallinen , onhan siinä neljä vaihtoehtoa eli imun anturi tai solenoidi tai pakopuolen anturi tai solenoidi , eipähän tarvitse arpoa ja vaihtaa ehjiä osia .progress kirjoitti:Kun apuja kyselin aiheeseen, niin vastaus on "vie automilanoon!" Tuohan on hyvä vastaus jokaiseen kysymykseen. "Miten vaihtaa raitisilmasuodatin?" "Vie automilanoon."oidipus kirjoitti:Luotan kuitenkin sellaiseen koodinlukijaan ja sen käyttäjään joka voi täsmentää vian määrättyyn kohteeseen myös lukijassa olevan tekstin perusteella , eikä pelkällä koodilla , kukin luottaa mihinkin , minä ammattilaisiin .Aquatica kirjoitti:Samat vikakoodit sieltä tulee AM:ssä ko muuallakin. Se on vaan se, miten niitä tulkitsee ja kuka.
Alkuperäinen kysymys oli varaosakoodista, joka soveltuu noihin antureihin.
Netistä etsiskelin ja löysin 2.2JTS:n imupuolen anturin koodi olisi 12655420 ja pako 12655421. Samat oletettaen toimii 1.9:lle.
Onko kenelläkään kokemusta, eli vahvistaako kukaan (ilman, että pitää auto viedä automilanoon ensin)?
Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi
Vie auto sellaiseen vianluentaan jossa voidaan tarkasti sanoa mikä anturi tai solenoidi on viallinen tai likainen , mistä muuten voit tietää minkä solenoidin tai anturin vaihdat .progress kirjoitti:P0016 ei ole esiintynyt kuin vain kerran, enkä tiedä onko se joku vanhempi vikakoodi jostain menneisyydestä, mutta pistin sen näiden muiden mukaan, kun se tuolla kerran oli. Se oman arvion mukaan voisi viitata ketjun venymiseen.seppo kirjoitti:GM:n numeroista en tiedä, mutta solenoidit on samat 1.9 ja 2.2 JTS koneissa. Autossasi taitaa olla hiukan laajempi vika jos se antaa myös tuon P0016 vian noiden muiden lisäksi. Se on Imupuolen synkronointiero nokka-akselin ja kampiakselin välillä. Ne muut viittaa imu- ja pakopuolelle ajoitusmuuntimeen ja niiden diagnoosiin. Niin kuin tuolla aiemmin oli juttua, nuo solenoidit voi yrittää puhdistaa paineilmalla, siellä on verkkosuodatin, joka voi mennä tukkeeseen. Toki muitakin vikoja voi olla, ajoitusmuuntimet jumissa jne.
Pitää katsella jos puhdistus riittää, jos ei niin ei tuo 30e/solenoidi paha hinta ole muutenkaan.
Itse katsoi varmimmaksi vaihtoehdoksi Auto-Milanon ja korjauksen hintaan 140€ , tuleehan kerralla kuntoon ja takuutyö !