Ilmastoinnin kompressori

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Ilmastoinnin kompressori

Viesti Kirjoittaja jmi »

156:n ilmastoinnin kompressori vuotaa hieman alapuolelta melko läheltä hihnapyörää. Voiko tuollaista mitenkään korjata vai onko järkevintä ostaa aina uusi n.600€?
Käsittääkseni ensin järjestelmä tyhjäksi korjaamolla ja sitten hihna irti,kompressori irti ja myös kuivain vaihtoon ja tämän jälkeen järjestelmän täyttö korjaamolla.
Meneekö yksinkertaisuudessaan näin vai oliko tuon kuivaimen osalta jotain erityistä mitä pitää huomioida?
Ei saa olla avoimena kuin hetken tms. eli liitettävä nopeasti ilmastoinnin putkistoon vai täytyykö kylmäaine myös saada järjestelmään nopeasti sen jälkeen kun kuivaimen sinetit on avattu.

Onko jotain muuta mitä olisi järkevää samalla uusia, esim. lauhdutin, tiivisteitä?

Avatar
Mokomakin
Viestit: 691
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Ilmastoinnin kompressori

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Kyllä kompressoreja tiivistetään uudestaan. Ilmeisesti etustefa vuotaa. Kylmäkonekorjaamoista on täällä ollut juttua. Saattaa olla ilmastointivikoja koskevissa topiceissa. Kompuran irroitukseen liittyvistä seikoista sulla tuntuu olevan ihan oikea näkemys.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Ilmastoinnin kompressori

Viesti Kirjoittaja jmi »

Osaatko sanoa kun samalla paikkakunnalla asutaan että mikä paikka tuollaista voisi kunnostaa?
Voihan siellä tosin olla jo alkavaa laakerivikaakin.
Niin ja tarkennuksena että vihreää ainetta vuotaa eikä mitään öljyn näköistä.

Avatar
Mokomakin
Viestit: 691
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Ilmastoinnin kompressori

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Vihree on just sitä öljyä kyllästettynä väriaineella. Jollei rahise kun sementtimylly niin tiivisteet pitäis riittää. Oon ollu tekemisissä http://www.jaahdytinpalvelu.fi/index.html kanssa. Ottavat myös matkahuollolla tavaraa vastaan ja lähettävät korjattuna takasin. Kurki kompuran tyyppikoodi esiin ja kysy mitä korjaus maksais. Ulkomailta saa pelkkiä tiivisteitäkin tee-se-ite meininkiin jos sitä haluaa kokeilla.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Ilmastoinnin kompressori

Viesti Kirjoittaja palkus »

toiii... Suosittelisin kyllä uutta kompuraa koska ei se vanha muutenkaan enää uusi ole. Omassa meni magneettikytkin ja oli myös jo aikansa vuotanut vihreää stefasta. Ei kannattanut lähteä parsimaan. Koska tavarat kuitenkin sisällä, niin nopea vaihto putkien osalta ja pidempi alipaineistus, täyttö ja ajoon. Kuivaria ei tartte vaihtaa, jos toimii nopeasti.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Ilmastoinnin kompressori

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Toisaalta vanha kuivain on hyvä vaihtaa silti, jos joskus vähänkään vuotanut niin varmasti on eroa toiminnassa sitten... Mallista kiinni, mut kuivain voi olla halvimmillaan 15e 156ssa. Sit jos on se kennoon kiinni pultattu versio, niin sit on kallista kun koko kenno menee vaihtoon :p

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Ilmastoinnin kompressori

Viesti Kirjoittaja jmi »

13v. 135tkm ajettu 2.5 V6 kyseessä.
Ajatus oli että itse vaihtaisin osat joten osien kiinnityksen jälkeen voi olla vaikka muutaman päivän ennen kuin saa kylmäaineet sisälle. Voiko tämä aika jo jotenkin pilata kuivaimen?

V6:ssa kuivain on lauhduttimen vieressä kiinni, mutta eikö se ole kuitenkin erillinen osa?
Jäähdyttimen varmaan joutuu irroittamaan että saa kuivaimen vaihdettua?
Olisiko tiivisteet syytä vaihtaa kaikkiin liitoksiin, mistä sellaisia saa?

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ilmastoinnin kompressori

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

jmi kirjoitti: V6:ssa kuivain on lauhduttimen vieressä kiinni, mutta eikö se ole kuitenkin erillinen osa?
Muistikuva on että näitä on V6sissa molempia, irralllisia sekä lauhduttimessa kiinni olevia

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Ilmastoinnin kompressori

Viesti Kirjoittaja 90 »

Kyllähän se kuivan tulee aina uusia kun systeemiä käytetään auki. Omaan 166: een uusi kuivan kustansi kokonaista 20€ ja kompura 240€ merkiltään molemmat olivat Hella, toimittaja spareto , enpä lähtisi vanhan kanssa kikkailemaan sillä tuskin on juurikaan hinnassa heittoa 156 vs 166..
Viimeksi muokannut 90, 05 Helmi 2018, 14:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Ilmastoinnin kompressori

Viesti Kirjoittaja jmi »

90 kirjoitti:Kyllähän se kuivan tulee aina uusia kun systeemiä käytetään auki. Omaan 166: een uusi kuivan kustansi kokonaista 20€ ja kompura 240€ merkitään molemmat olivat Hella, toimittaja spareto , enpä lähtisi vanhan kanssa kikkailemaan sillä tuskin on juurikaan hinnassa heittoa 156 vs 166..
Aika halpa kompressori kun Ricambi Alfistilla hinta oli yli 600€ :shock: ?

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Ilmastoinnin kompressori

Viesti Kirjoittaja 90 »

Jep jep. Käyppäs tsekkaamassa spareto.fi ja rekkaritunnuksella löytyy oikea..

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Ilmastoinnin kompressori

Viesti Kirjoittaja jmi »

https://spareto.fi/t/vehicles/alfa-rome ... ssori-osat

Aika monta vaihtoehtoa ja vielä erikokoisilla hihnapyörillä...

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ilmastoinnin kompressori

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

90 kirjoitti:rekkaritunnuksella löytyy oikea..
Ei kannata luottaa tähän. kokemusta on

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Ilmastoinnin kompressori

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

ePeristä katsot osanumeron ja sillä haet, mutta ei tosiaan alkuperäistä kannata. Maksaa maltaita.
Se on ongelma sitten, kun niitä ilmastointeja esim. 156:een asennettiin maahantuojan toimesta. Siellä oli kyllä niin montaa variaatiota samasta virityksestä, että oksat pois.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Ilmastoinnin kompressori

Viesti Kirjoittaja palkus »

Niin vuotaako oikein kunnolla vai vihertääkö vain? Onko kylmästöinti toiminut? Toimiiko jos jossain lämpimässä pääset koittamaan? Mulla vihersi ja oli vähän öljyisä monta vuotta, eikä silti kylmäainetta hävinnyt normaalia enempää. Eiköhän fl pikkubussossa ole ihan sandenin SD7V16. On tosin eri kuin esim jts. Siivapyörän halk taisi olla 120-121mm bussossa ja eperistä oikea selkiää. Paljon suurempi töppi on jättää/käyttää uuden kompuran sisällä olevia öljyjä, kuin vanha kuivari. Siellä on ensinnäkin väärä määrä (mitattava joka tapauksessa) ja helposti "pilaantunutta". Eli ne säilöntä öljyt kaadetaan pois huolellisesti ja sitten purkista uutta se määrä mitä vanhasta kompukasta tulee ulos+ ehkä ina päälle. Suosittelen behrin pao68 uv öljyä tai sitten pag46/sp10. Tuo behrin öljy on siittä hyvää, ettei ole niin persoa vedelle ja väriaine mukana. Se kuivari on varmaankin lauhduttimen kylessä putkessa. Tuon kuivarin kanssa tulee mieleen, sinänsä ehjässä järjestelmässä kylmäaineineen, että miksi menna ehjää ronkkimaan. Kompuran vaihdossa tarvittavat tiivisteet pitäisi tulla kompukan mukana. Siinä kun hyvin valmistelee, niin putket ei ole kauaa auki, mutta alipaineistus + täyttö olisi hyvä tehdä samana päivänä, jos täydellistä haluaa :-D Tiivisteet voidellaan kompuraöljyllä kootessa.
Niin, tottakai se kuivari on hyvä vaihtaa, jos viittii, eikä mene mitään paskaksi. Pakko sitä ei ole tämmösessä hommassa.
Siinä kun ensimmäisenä toimenpiteenä käydään tyhjäämässä järjestelmä, niin laitetaan mieleen tuolloin poistuva öljy ja huomioidaan täytettäessä.
"puhun niin totta kuin osaan"

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Ilmastoinnin kompressori

Viesti Kirjoittaja jmi »

Alaosa vihertää ja hihnapyörä on myös hieman vihreenä kiinnityspulttien alueelta.
Viimeksi oli ainakin kolmen vuoden aikana tyhjentynyt melko hyvin, jolloin huoltomies ehdotti seuraavaa täyttöä kahden vuoden päästä eli tänä keväänä.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Ilmastoinnin kompressori

Viesti Kirjoittaja jmi »

Vaihdoin tuossa moniurahihnan ohjurit ja samalla vääntelin kompukan siivapyörää, millin sivuttaisklappia löytyi. Onko normaalia vai onko laakerit jo parhaat päivät nähneet?

Vastaa Viestiin