159 2.4 JTD lämpömittari seilaa
Valvoja: Moderators
159 2.4 JTD lämpömittari seilaa
Autossani lämmöt nousee mittarin mukaan max. 60-70. Autossa kuitenkin tarkenee hyvinki, vaikka pakkasta ulkona -17 astetta.
Lämpömittari on kuin vm. 92 yamaha moottorikelkan bensamittari, kuin mittari kelluis jossakin..heilahtelee.
Alkaako etsimään vikaa:
a) lämpömittarin anturi
b) termostaatti
c) vesipumppu
Kiitos jo etukäteen.
Lämpömittari on kuin vm. 92 yamaha moottorikelkan bensamittari, kuin mittari kelluis jossakin..heilahtelee.
Alkaako etsimään vikaa:
a) lämpömittarin anturi
b) termostaatti
c) vesipumppu
Kiitos jo etukäteen.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 2.4 JTD lämpömittari seilaa
Termostaatti, tosin helppo varmistua: kone käymään ja sitten katselemaan, kuinka nopeasti ylävesiletku lämpiää. Jos lämpenee nopeasti, termostaatti on jämähtänyt auki.
PS.
Tuossa liennee on 900W sähkövastukset ilmakanavassa, joka aiheuttaa sisälle kyllä varsin muikeasti lämpöä, mutta ei johdu lämpimästä jäähdytysnesteestä se...
PS.
Tuossa liennee on 900W sähkövastukset ilmakanavassa, joka aiheuttaa sisälle kyllä varsin muikeasti lämpöä, mutta ei johdu lämpimästä jäähdytysnesteestä se...
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 159 2.4 JTD lämpömittari seilaa
Eipä nuo lämmöt tahdo oikeen nousta ilman Eberin avustusta, pienemmässä ajossa laskee ku lehmän hätä sinne 70 korville. Jatkuvassa isommassa ajossa pääsee sinne 90 kyllä.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
Re: 159 2.4 JTD lämpömittari seilaa
Okei.
Millainen homma on tuo termarin vaihto? Onko mitään erityistä huomioitavaa?
Millainen homma on tuo termarin vaihto? Onko mitään erityistä huomioitavaa?
Aquatica kirjoitti:Termostaatti, tosin helppo varmistua: kone käymään ja sitten katselemaan, kuinka nopeasti ylävesiletku lämpiää. Jos lämpenee nopeasti, termostaatti on jämähtänyt auki.
PS.
Tuossa liennee on 900W sähkövastukset ilmakanavassa, joka aiheuttaa sisälle kyllä varsin muikeasti lämpöä, mutta ei johdu lämpimästä jäähdytysnesteestä se...
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4 JTD lämpömittari seilaa
Eipä oikein muuta kuin varautua niiden haurastuneiden ilmausruuvien pettämiseen ja kannattaa samalla vaihtaa ne uusiin tai metalli pultteihin.
Muutenhan se on vaan putkaa siitä ahtoputkea yms edestä pois koneen laatikon puoleisesta päädystä.
Muutenhan se on vaan putkaa siitä ahtoputkea yms edestä pois koneen laatikon puoleisesta päädystä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 2.4 JTD lämpömittari seilaa
Termarihan tulee koteloineen ja joissain termareissa yksi letkulähtö on eri kokoinen. Vielä kun muistaisi että mikä ja mitä ne koot oli, niin olisi helpompaa vinkata.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: 159 2.4 JTD lämpömittari seilaa
Tuommoisia eroja niissä on, pieni letkulähtö on erikokoinen ja keskikokoinen lähtö eri kulmassa.
- Liitteet
-
- IMG_4722.jpg
- (84.36 KiB) Tiedosto ladattu 1252 kertaa
-
- IMG_4723.jpg
- (83.67 KiB) Tiedosto ladattu 1252 kertaa
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 2.4 JTD lämpömittari seilaa
^Jesh, tuota pienempää tarkoitin. Kannattaa varautua ylimäääräisellä letkunpätkällä ainakin letkun kasvaessa, pienempi letku ei veny kovin iloisesti välttämättä tuohon isomman karan päälle. Jos nuo on arvilla vielä pöydällä, niin olisiko paha rasti kertoa ne letkukoot?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: 159 2.4 JTD lämpömittari seilaa
Pienempi on 8 mm. Toista ei nyt tässä ole mitattavaksi, mutta muistelisin että 10 mm? Tuohon olin laittanut aikoinaan vulkaaniteippiä tilkkeeksi.
Re: 159 2.4 JTD lämpömittari seilaa
Ok. Kiitos kuvista ja vastauksista.
Termari hommattu, ei vaan tietoa millainen paikallaan oleva on. Tässä ainakin lukee että Made in Italy, liekkö orggis?
Kaveri katto ohje-aikaa termarin vaihtoon, antoi 2.5h niin siksi kysyin aiemmin että onko jotain isompaaki purettavaa edestä.
Termari hommattu, ei vaan tietoa millainen paikallaan oleva on. Tässä ainakin lukee että Made in Italy, liekkö orggis?
Kaveri katto ohje-aikaa termarin vaihtoon, antoi 2.5h niin siksi kysyin aiemmin että onko jotain isompaaki purettavaa edestä.
arv kirjoitti:Tuommoisia eroja niissä on, pieni letkulähtö on erikokoinen ja keskikokoinen lähtö eri kulmassa.
Re: 159 2.4 JTD lämpömittari seilaa
Ei ollu termostaatti viallinen.
Uus termostaatti ja samaa tekee. Kun auto alkaa lämpiämään niin lämmöt nousee 70 asteeseen ja sitten alkaa hiipumaan. Jää n. 60 paikkeille.
Onko tässä toinen termostaatti, EGR:ssä?
Uus termostaatti ja samaa tekee. Kun auto alkaa lämpiämään niin lämmöt nousee 70 asteeseen ja sitten alkaa hiipumaan. Jää n. 60 paikkeille.
Onko tässä toinen termostaatti, EGR:ssä?
JiiTeeÄssä kirjoitti:Eipä oikein muuta kuin varautua niiden haurastuneiden ilmausruuvien pettämiseen ja kannattaa samalla vaihtaa ne uusiin tai metalli pultteihin.
Muutenhan se on vaan putkaa siitä ahtoputkea yms edestä pois koneen laatikon puoleisesta päädystä.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4 JTD lämpömittari seilaa
Ei ole egr:ssä termostaattia. Se ei liity lämpenemiseen muuten kuin jos poistaa egr:n ohjelmallisesti ja tukkii fyysisesti, niin sitten egr:lle pakosarjasta menevän putken ympärillä oleva lämmönvaihdin jää pois pelistä ja lämpeneminen heikkenee hieman.
Mutta, jos termari vaihto ei auta, niin uskoisin että mittari vain näyttää väärin syystä X. Se kun ei oikein ole fyysisesti mahdollista että se moottorin kehittämä lämpö häviää mihinkään, ainoa mikä sitä hallitsee on "tyhmä" termostaatti joka voisi päästää lämmöt harakoille jos ei toimisi.
Voit katsoa mitä auto itse näkee lämpötilaksi obd-lukijan avulla ja Multiecuscan ohjelmalla. Voit myös ottaa lämppärin sähkövastuksilta sulakkeen pois ja tunnustella mitä lämmintä se sitten pukkaa sisälle. Tietoa löytyy hakemalla foorumista esim. sulakkeista, ovat moottoritilassa.
Mutta, jos termari vaihto ei auta, niin uskoisin että mittari vain näyttää väärin syystä X. Se kun ei oikein ole fyysisesti mahdollista että se moottorin kehittämä lämpö häviää mihinkään, ainoa mikä sitä hallitsee on "tyhmä" termostaatti joka voisi päästää lämmöt harakoille jos ei toimisi.
Voit katsoa mitä auto itse näkee lämpötilaksi obd-lukijan avulla ja Multiecuscan ohjelmalla. Voit myös ottaa lämppärin sähkövastuksilta sulakkeen pois ja tunnustella mitä lämmintä se sitten pukkaa sisälle. Tietoa löytyy hakemalla foorumista esim. sulakkeista, ovat moottoritilassa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: 159 2.4 JTD lämpömittari seilaa
Okei. Kiitos.
Olin kai liian hätäinen kun heti ei lämmöt noussut. Toinen pitempi ajolenkki ja nousee 90 asteeseen. Olikohan vielä ilmaa järjestelmässä tai ei vaan ehtinyt pakkaskelissä nousta.
Kiitos neuvoista, taas mennään!
Olin kai liian hätäinen kun heti ei lämmöt noussut. Toinen pitempi ajolenkki ja nousee 90 asteeseen. Olikohan vielä ilmaa järjestelmässä tai ei vaan ehtinyt pakkaskelissä nousta.
Kiitos neuvoista, taas mennään!
JiiTeeÄssä kirjoitti:Ei ole egr:ssä termostaattia. Se ei liity lämpenemiseen muuten kuin jos poistaa egr:n ohjelmallisesti ja tukkii fyysisesti, niin sitten egr:lle pakosarjasta menevän putken ympärillä oleva lämmönvaihdin jää pois pelistä ja lämpeneminen heikkenee hieman.
Mutta, jos termari vaihto ei auta, niin uskoisin että mittari vain näyttää väärin syystä X. Se kun ei oikein ole fyysisesti mahdollista että se moottorin kehittämä lämpö häviää mihinkään, ainoa mikä sitä hallitsee on "tyhmä" termostaatti joka voisi päästää lämmöt harakoille jos ei toimisi.
Voit katsoa mitä auto itse näkee lämpötilaksi obd-lukijan avulla ja Multiecuscan ohjelmalla. Voit myös ottaa lämppärin sähkövastuksilta sulakkeen pois ja tunnustella mitä lämmintä se sitten pukkaa sisälle. Tietoa löytyy hakemalla foorumista esim. sulakkeista, ovat moottoritilassa.
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 159 2.4 JTD lämpömittari seilaa
Kyllä se aamusta kestäää ja kestää nousta vaikka Eberillä avittaa, kun isolla tiellä saa 90 astetta tauluun ja tulee hitaampaa / taajamaa, kyllä se putoaa kuin lehmän häntä. Näin näillä keleillä tekee perheen kaikki 4 ajossa olevaa autoa, oli sitten bensa tai diesel, samaa on tehneet muutkin merkit aiemmin.
Ei se vain pidä 90asteessa jos ei kuormaa ole koneelle tarjolla.
Ei se vain pidä 90asteessa jos ei kuormaa ole koneelle tarjolla.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi