Entinen 156 oli niin ruosteessa että oli pakko sanoa sille ennenaikaiset hyvästit jo viiden vuoden jälkeen. Nyt on parin kuukauden audeilun jälkeen taas oikean merkkinen auto alla ja tähän oon kyllä tyytyväinen, malli on erinomainen ja lisäksi vielä käytännöllisen epäkäytännöllinen. Sopii siis nuorelle miehelle

Erityisesti päätökseen vaikutti kuitenkin tämän mallin ruosteen sieto. Yksilö jonka ostin on ollut alunperin Italiassa josta edellinen omistaja osti sen kolme vuotta sitten, remontoi alustan osia ja vei sitten ruosteensuojaukseen. Fiksu mies ajoi autolla vain kesäisin ja tätä perinnettä aion itsekkin jatkaa, eikä edes ole kiusausta ajaa talvella kun ei renkaitakaan ole. Näin ollen uskallan olettaa, ettei ongelmaa ruostumisen kannalta tule olemaan ja siten autolla ja minulla tulee olemaan vielä pitkä yhteinen taival edessä, joka päättyy vasta kun on aika vaihtaa käytännöllisempään malliin taikka mielenkiintoisemmalla moottorilla varustettuun. Vuotuiset kilometrit jäävät talviajonkin kanssa 5-10tkm välille, joten autolla jolla on ajettu vain 100tkm on laskennallisesti hyvin pitkä käyttöikä. Moottorina tässä on 2 litrainen Twin Spark ja vuosimalli on 2000.
Parin viikon ajelun jälkeen on nyt kysyttävä muutamaa asiaa.
1. Ensinäkin haittaa vähän, että tässä on tietenkin omistajan käsikirja vain italiaksi. Netistä latasin jo erittäin kattavat korjaamokirjat (tuhansia sivuja!) mutta en löytänyt "owner's manualia". Onko jollakulla jäänyt suomen tai englannin kielinen ylimääräiseksi esim. vanhasta autosta taikka puretusta tms.? Digi-verisokin käy jos jollakulla on jakaa pdf. Olisin valmis tietenkin maksamaankin kirjasta, hintaluokkana n. 10 euroa lienee molemmille kohtuullinen.
2. Edelliseen liittyen: kuinka iso bensatankki tässä on? Aion seurata kulutusta tarkasti ja sitä varten pitäisi tietää tankin tilavuus. Parin viikon ajelun jälkeen on tankissa vielä vajaa puolet mutta kohta pitäisi tankata.
3. Etukäteen oli tiedossa, että tässä on ilmeisesti (=myyjän arvio) tyhjäkäyntimoottori huonossa kunnossa. Hän koitti etsiä sitä mutta huonolla menestyksellä. Hän myös pohti, että pelkkä putsaus voisi auttaa.
Lähdetään nyt kuitenkin siitä, että oliko hän ylipäätään oikeassa, eli oireena on siis se, että auto ei aina jää käyntiin ekalla kun sen kylmänä käynnistää. Sen jälkeenkin se sammuu hyvin helposti kun lähtee liikkeelle, eli kaasua pitää antaa. Mielestäni kyse on oikeastaan siitä että tyhjäkäynnillä kierrosnopeus jää arviolta 500 rpm paikkeille josta myös johtuu sitten se apukaasun tarve. Esimerkiksi eilen käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynti olikin yllättäen yli 1000 rpm eikä auto silloin oireillut.
Voisiko siis tähän auttaa ensiapuna kierrosluvun nosto? Kysymys on ehkä tyhmä, voiko sitä tyhjäkäynti kierrosnopeutta edes säätää

Jos vaatii tuon tyhjäkäyntimoottorin vaihdon niin missä se sijaitsee, onko helppo vaihtaa ja mistä löytäisin uuden osan? Riittäisikö putsaus ja miten se putsataan? En siis edes tiedä mikä tuo tyhjäkäyntimoottori on, tiedot on saatu myyjältä.
4. Antenni jää joskus yläasentoon kun radion sammuttaa. Mitä sille kannattaisi tehdä?
5. Tässä on nyt vanha radio jossa ei ole auxia tai bluetoothia. Ajattelin vaihtaa tilalle uuden, mutta huomasin että tässä on kaksi johtonippua yhden sijaan. Millainen radio tähän sitten oikein sopii? Toimiiko tuo antenni myös jälkiasenteisen radion kanssa?
Tälläiset mietteet tällä kertaa. Saiko tätä muuten punaisella nahkasisustalla? Musta on aika tylsä, voisin koittaa etsiä jonkun halukkaan vaihtamaan päikseen taikka välirahalla.