Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kunnossa oleva m32 on ihan hyvä laatikko käyttää, et mitkään takertelut ei kuulu asiaan.. Omassa askissakin oli vaikea saada ykköstä päälle ennen remppaa, en sit tiiä johtuko laakereista vai synkroista kun molemmat vaihdoin.
Tietysti jos ex omistajalla on ollu tapana heittää ykkönen pesään jo 40kmh vauhdista liikennevaloihin tullessa, nii varmaan saa syncron paskaks.
Taitaa olla paras bensa 159 se 1.8 mpi joka on 5-vaihteinen ja opelin x18xe tai jotain sinnepäin koneella ja veivattavilla takalaseilla.
Tietysti jos ex omistajalla on ollu tapana heittää ykkönen pesään jo 40kmh vauhdista liikennevaloihin tullessa, nii varmaan saa syncron paskaks.
Taitaa olla paras bensa 159 se 1.8 mpi joka on 5-vaihteinen ja opelin x18xe tai jotain sinnepäin koneella ja veivattavilla takalaseilla.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
32vaihteet vaihtuvat hyvin, Valmistajan suosittelema öljy, olen vaihtanut sen n. 90000 km ja n. 147000 km:ssa ja lisäksi viime vaihdossa RVS lisäaine vaihteistoon. Nyt on autollani ajettu 171000 km. Moottorissa olen käyttänyt Mobil new life 0W-40 öljyä ja lisäksi olen lisännyt RVS lisäaineen myös moottoriöljyyn 147000 km:ssa, ketju on vaihdettu 50000 km:ssa. Ei mitään öljynkulutusta ja ei mitään häiriövaloja.
Seuraavaksi olen päättänyt asentaa Pulstar iridium sytytystulpat.
Vaihdelaatikosta ei kuulu mitään ylimääräistä ääntä.
Aikaisemman omistajan aikana moottoriöjjy Neste 5-40, ostin auton 70000 km ajettuna. Vaihdoin heti moottoriin Mobil new life 0W-40 öljyn.
Seuraavaksi olen päättänyt asentaa Pulstar iridium sytytystulpat.
Vaihdelaatikosta ei kuulu mitään ylimääräistä ääntä.
Aikaisemman omistajan aikana moottoriöjjy Neste 5-40, ostin auton 70000 km ajettuna. Vaihdoin heti moottoriin Mobil new life 0W-40 öljyn.
- RiTo
- Viestit: 313
- Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
- Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98 - Paikkakunta: Laihia
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
159 aloitti töihin tullessa omatoimisen moottoripesun, dieseliä suihkuaa jostain aika reilusti. Sen verran ehdin kurkata pellin alle että ainakin muovisen suojakopan alta tiputteli dieseliä. Mitenkäs tuo koppa lähtee irti kun ei kiinnitysruuveja näkynyt? Nyppäämällä suoraan ylöspäin? Moottori kyllä toimi normaalisti joten toivottavasti sieltä olisi vain joku paluupuolen letku tullut tiensä päähän.
- Liitteet
-
- Konehuone.PNG
- (356.93 KiB) Tiedosto ladattu 6228 kertaa
- DragonForce
- Viestit: 243
- Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
- Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
- Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Joo liikkeestä ostin. Eivät ole valmiita korvaamaan, kuin about 300e jos remontti maksaa esim. 1400e. Mitäs öljyä kys. masiinassa pitää käyttää? Oli juuri ennen kuin auto minulle tuli, niin tehty öljyn vaihto, kun sanoin että se pitää tehdä. Oli kait ihan ok öljyt sinne laitettu, kun liikkeestä kyselin kyseisestä operaatiosta.Aquatica kirjoitti:Jos liikkeestä ostit, niin sinne yhteyttä.
Ja kyllä, TBissä on ollut suhteellisen paljon ongelmia turbojen kanssa. Lienee siitä syystä vaihdettu öljysuositusta mm Giuliettan kohdalla... Lie 159 sama juttu? Manuaalissa toki vanha suositus kaiketi. Kännykällä en nyt pysty kaivamaan parempaa dataa...
"Having no way as way, having no limitation as limitation"
- DragonForce
- Viestit: 243
- Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
- Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
- Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Taisin minä ostaa sen kyseisen yksilön, joka oli mustalla sisustalla.. Noh säästy joku muu turbo remontilta.Gasolina kirjoitti:Jokin aika sitten oli yksi Tbi farkku kyseisellä väri combolla myynnissä yksityisellä ja spekulaation kohteena täälläkin. Beige nahkaverhoilu taitaa olla yleisin.
Itselläni on sininen, Blu Aurora, sedan ja toistaiseksi saman väristä ei ole tullut vastaan.
"Having no way as way, having no limitation as limitation"
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Riittäisköhän 12V 72Ah 640A akku 1.9 JTDM 159:iin?
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Isompi on parempi , omaan laitoin olikohan 90ah akku.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Isompi kuin on tarpeellista ei ole sen parempi kuin sopiva. On jopa huonompi, kun maksaa turhasta.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Sitäpaitsi ylimääräinen massa lisää sekunnin osia Ahveniston kierrokseen.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No kyllä, Ahvenisto on ensimmäisenä mielessä kun topakkana pakkas aamuna hankaa diisseliä käyntiin
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Nimenomaan. Pakkasaamuina siitä painavammasta akusta voi tosin saada jopa kiihtyvyysetua, kun lisämassa on vetävillä pyörillä
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kurja homma. Itselläni ei ole autosta sen kummempaa tietoa, muistui vaan mieleen, kun väri yhdistelmästä oli juttua.DragonForce kirjoitti:Taisin minä ostaa sen kyseisen yksilön, joka oli mustalla sisustalla.. Noh säästy joku muu turbo remontilta.Gasolina kirjoitti:Jokin aika sitten oli yksi Tbi farkku kyseisellä väri combolla myynnissä yksityisellä ja spekulaation kohteena täälläkin. Beige nahkaverhoilu taitaa olla yleisin.
Itselläni on sininen, Blu Aurora, sedan ja toistaiseksi saman väristä ei ole tullut vastaan.
Giulia Super -69
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No, tuohon vaikuttaa monta asiaa.DragonForce kirjoitti:Joo liikkeestä ostin. Eivät ole valmiita korvaamaan, kuin about 300e jos remontti maksaa esim. 1400e. Mitäs öljyä kys. masiinassa pitää käyttää? Oli juuri ennen kuin auto minulle tuli, niin tehty öljyn vaihto, kun sanoin että se pitää tehdä. Oli kait ihan ok öljyt sinne laitettu, kun liikkeestä kyselin kyseisestä operaatiosta.Aquatica kirjoitti:Jos liikkeestä ostit, niin sinne yhteyttä.
Ja kyllä, TBissä on ollut suhteellisen paljon ongelmia turbojen kanssa. Lienee siitä syystä vaihdettu öljysuositusta mm Giuliettan kohdalla... Lie 159 sama juttu? Manuaalissa toki vanha suositus kaiketi. Kännykällä en nyt pysty kaivamaan parempaa dataa...
Tässä 5v sitten taisteltiin appiehdokkaan tapauksesta. Silloin öhm, liki 7v ikäinen 230tkm ajettu 159 kuoletti moottorinsa 2tkm/2kk ajon jälkeen. Myyjä ei halunnu ensin korvata mitään, sitten taisi olla jotain tuhannen euron luokkaa neljän tonnin konerempasta tmv...
No, kuluttajaneuvojan kautta homma meni kuluttajariitalautakuntaan, joka yksimielisesti ehdotti pyydettyä kaupan purkua. Guess what? Ne purki sen. Liike yritti harotella vastaan koko ajan ja viivästeli vastineidensa kanssa ja niin edelleen.
Jos heti hankinnan jälkeen autoon tulee vika, sen vian on oltava ollut siellä. Jos ne on käyttäneet vaikka vääriä öljyjä (ei luokituksia), niin riitatilanteessa asiakas on aika pirukseen vahvoilla...
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^aika hyvin tuo kaupan purku, koska noin paljon ajettu. Tosin moottoreiden elinkaariodotus on pitkähkö, johon myös kauppahinta vaikuttaa. Turbo taasen on kuluva osa, joten jos kilometrejä on tarpeeksi takana, niin... Se 6kk virhevastuu pykälä alussa asti olleesta virheestä ei koske kuluvia osia, kuten jarrulevyjä-paloja yms ollenkaan ja esim turbon ei tartte kestää maailman tappiin. Osakorvaukset ovat tyypillisiä, koska korjattu on parempi, kuin ostohetkellä.
No joo, jos vähän ajettu ja levyt sakoilla/urilla heti, niin kyllähän niitäkin sitten menee liikkeen piikkiin. Vähän ajettuihin uusimaisiin sisältyy usein määräaikainen takuu liikkeen puolesta ja se on eri juttu.
No joo, jos vähän ajettu ja levyt sakoilla/urilla heti, niin kyllähän niitäkin sitten menee liikkeen piikkiin. Vähän ajettuihin uusimaisiin sisältyy usein määräaikainen takuu liikkeen puolesta ja se on eri juttu.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^
Älä puhu liikkeen takuusta. Se on vain lisäturva, ei takuu. Mutta joo, toki turbo on kuluva osa siinä missä kytkin ymv. mutta sen elinajanodotus on myös samaa tasoa: parisataatonnia.
Ja tosiaan jos liike vetänyt tonne väärää öljyä, niin sitä suuremmalla syyllä on perusteet esim. sanoa, että niiden öljy oli väärää = on voinut aiheuttaa rikon, vaikka se tulikin heti, mikä todellisuudessa on epätodennäköistä. Tai, enhän mä tiedä miten herkkä TBi on öljylle - se luokitushan on muutettu esim. Giulietassa, en tiedä, muuttuiko 159:ssä?
Älä puhu liikkeen takuusta. Se on vain lisäturva, ei takuu. Mutta joo, toki turbo on kuluva osa siinä missä kytkin ymv. mutta sen elinajanodotus on myös samaa tasoa: parisataatonnia.
Ja tosiaan jos liike vetänyt tonne väärää öljyä, niin sitä suuremmalla syyllä on perusteet esim. sanoa, että niiden öljy oli väärää = on voinut aiheuttaa rikon, vaikka se tulikin heti, mikä todellisuudessa on epätodennäköistä. Tai, enhän mä tiedä miten herkkä TBi on öljylle - se luokitushan on muutettu esim. Giulietassa, en tiedä, muuttuiko 159:ssä?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^juu, en sitä takuuta tähän liittänytkään. Jos liike antaa vapaaehtoisen takuun lisäturvaksi, niin sitten ei taida tulla osakorvauksia, vaan liike maksaa koko homman.
Suomen kuluttajasuoja on euroopan tiukimpia näissä tapauksissa. Kuulin muuten aika mielenkiintoisen tapauksen: Jamppa oli ostanut auton ja melkein pääsi kotio 100km päähän, ennenkuin kone hajosi oikein kunnolla. Soitto myyjäliikkeelle ja sieltä tuli heti selvä menettelytapa tilanteeseen: "Tee valitus kuluttajariitalautakunnalle ja mennään sitten sen suosituksen mukaan, terve." En tiedä autoa/hintaa/kilometrejä mutta kuitenkin oli vähintään vuoden kestävä osamaksusopimus tehty. Mielenkiintoinen lähestymistapa liikkeeltä kyllä.
Suomen kuluttajasuoja on euroopan tiukimpia näissä tapauksissa. Kuulin muuten aika mielenkiintoisen tapauksen: Jamppa oli ostanut auton ja melkein pääsi kotio 100km päähän, ennenkuin kone hajosi oikein kunnolla. Soitto myyjäliikkeelle ja sieltä tuli heti selvä menettelytapa tilanteeseen: "Tee valitus kuluttajariitalautakunnalle ja mennään sitten sen suosituksen mukaan, terve." En tiedä autoa/hintaa/kilometrejä mutta kuitenkin oli vähintään vuoden kestävä osamaksusopimus tehty. Mielenkiintoinen lähestymistapa liikkeeltä kyllä.
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Eli pitäis riittää noilla spekseillä? Olis Bannerin akku 55€ tarjouksessa noilla spekseillä..Tuomas K kirjoitti:Isompi kuin on tarpeellista ei ole sen parempi kuin sopiva. On jopa huonompi, kun maksaa turhasta.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Äkkiä veikkaillen arvelisin riittävän
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Joo, katsos kun JOS riitalautakunta vaikka suosittaakin asiakasta maksamaan, ei firma menetä *mitään*, ollenkaan. Ja siihen ne toivoo. Lisäksi ne tietää, että läheskään kaikki ei lähde tappelemaan vuoden vertaa autosta.palkus kirjoitti:"Tee valitus kuluttajariitalautakunnalle ja mennään sitten sen suosituksen mukaan, terve." En tiedä autoa/hintaa/kilometrejä mutta kuitenkin oli vähintään vuoden kestävä osamaksusopimus tehty. Mielenkiintoinen lähestymistapa liikkeeltä kyllä.
Onneksi jotkut lähtee ja jaksaa, jotta myyjät saadaan vastuuseen.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kuinka vaikea homma on asentaa 159 2,4JTD:hen Webasto tai Eberpächer? Oletan että: Tankki alas, sen yläpintaan poraus 10mm:n rei'ällä, ja siihen polttoaineputken kulmaliitin kiinni, sitten siitä kulmaliittimeltä tuleva 4mm:n polttoaineputki kiinni polttoainepumppuun (noin 50cm etäisyys) ja polttoainepupmpulta pitää laittaa samanlainen 4mm:n polttoaineputki sinne konehuoneeseen, lähelle rintapeltiä? Siis pitää asentaa polttoainepumppu pohjapeltiin, ja vetää sille kaksi johtoa suojaputkessa, ja johdot menevät sinne yksikölle eli konehuoneeseen?
Mitäs sitten, mihin se itse Eberin keskusyksikkö oikein asennetaan, onko sille tilaa siellä rintapellin ja moottorin välissä, siis apparin puolella? Entä kuinka sen saa kytkettyä 159:n sisäilmapuhaltimeen, vaatiiko jonkin älyboksin väliin?
Mitäs sitten, mihin se itse Eberin keskusyksikkö oikein asennetaan, onko sille tilaa siellä rintapellin ja moottorin välissä, siis apparin puolella? Entä kuinka sen saa kytkettyä 159:n sisäilmapuhaltimeen, vaatiiko jonkin älyboksin väliin?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mulla on asennettuna just siihen rintapeltiin, mutta harmittavasti se on siinä tuulilasikaukalon poistoputken alla. Lyhyet vedot on kyllä lämmityslaitteen putkille. Juuri viime kesänä hiukan lyhentelin putkia kun voimayksikkö oli tieltä pois. Eberiasentajalla oli hyvin ollut mutkaputkia varastossa . Tuon pumpun johtokiepinkin lyhensin kuvanoton jälkeen. Hyvin sinä on tilaa lämmittimelle, paikka tosin on vaikeapääsyinen. Alhaaltapäin työstettävä vaikka apurunko onkin hiukan tiellä.Sautio kirjoitti:Mitäs sitten, mihin se itse Eberin keskusyksikkö oikein asennetaan, onko sille tilaa siellä rintapellin ja moottorin välissä, siis apparin puolella? Entä kuinka sen saa kytkettyä 159:n sisäilmapuhaltimeen, vaatiiko jonkin älyboksin väliin?
Lämmityslaitteen puhaltimen johto pitää katkaista ja laittaa väliin IPCU-rele, joka ohjaa puhallinta ennalta säädetyllä nopeudella kun lämmitin on käytössä.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
http://xn--80aejlqpaaj0acd6k.xn--p1ai/m ... _b_d_E.pdfSautio kirjoitti:Kuinka vaikea homma on asentaa 159 2,4JTD:hen Webasto tai Eberpächer? Oletan että: Tankki alas, sen yläpintaan poraus 10mm:n rei'ällä, ja siihen polttoaineputken kulmaliitin kiinni, sitten siitä kulmaliittimeltä tuleva 4mm:n polttoaineputki kiinni polttoainepumppuun (noin 50cm etäisyys) ja polttoainepupmpulta pitää laittaa samanlainen 4mm:n polttoaineputki sinne konehuoneeseen, lähelle rintapeltiä? Siis pitää asentaa polttoainepumppu pohjapeltiin, ja vetää sille kaksi johtoa suojaputkessa, ja johdot menevät sinne yksikölle eli konehuoneeseen?
Mitäs sitten, mihin se itse Eberin keskusyksikkö oikein asennetaan, onko sille tilaa siellä rintapellin ja moottorin välissä, siis apparin puolella? Entä kuinka sen saa kytkettyä 159:n sisäilmapuhaltimeen, vaatiiko jonkin älyboksin väliin?
Ohjeet kertoo enemmän kuin tuhat postausta.
Tankkia ei tarvitse irrottaa vain takapenkin istuinosa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Suuret kiitokset linkistä! Eipä tuo pahalta hommalta vaikuttaisi. Itse asiassa minulla ei ole edes Alfa 159:ää, vaan Saab 9-3 SC jossa on Eberi, joka on tullut turhankin tutuksi. Olen siis vaihtamassa Saabin takaisin Alfaan, ja täällä Suomessa dieselautossa tuo polttoainelämmitin on elintärkeä, kuten kaikki tietänevätMaunu kirjoitti:http://xn--80aejlqpaaj0acd6k.xn--p1ai/m ... _b_d_E.pdfSautio kirjoitti:Kuinka vaikea homma on asentaa 159 2,4JTD:hen Webasto tai Eberpächer? Oletan että: Tankki alas, sen yläpintaan poraus 10mm:n rei'ällä, ja siihen polttoaineputken kulmaliitin kiinni, sitten siitä kulmaliittimeltä tuleva 4mm:n polttoaineputki kiinni polttoainepumppuun (noin 50cm etäisyys) ja polttoainepupmpulta pitää laittaa samanlainen 4mm:n polttoaineputki sinne konehuoneeseen, lähelle rintapeltiä? Siis pitää asentaa polttoainepumppu pohjapeltiin, ja vetää sille kaksi johtoa suojaputkessa, ja johdot menevät sinne yksikölle eli konehuoneeseen?
Mitäs sitten, mihin se itse Eberin keskusyksikkö oikein asennetaan, onko sille tilaa siellä rintapellin ja moottorin välissä, siis apparin puolella? Entä kuinka sen saa kytkettyä 159:n sisäilmapuhaltimeen, vaatiiko jonkin älyboksin väliin?
Ohjeet kertoo enemmän kuin tuhat postausta.
Tankkia ei tarvitse irrottaa vain takapenkin istuinosa.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
-
- Viestit: 266
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Eberi oli ainakin aikaisemmin Vebastoa pienempi ulkomitoiltaan ja siten helpompi asentaa (tais olla kiinni siinä poikittaispalkissa moottorin etupuolella alhaalla. Oli minulla parissa kiisselissä semmonen..
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Webaston thermo top evo on paljon pienempi kuin ohjeessa asennettu thermo top c.
Omassa autossa on thermo top v mikä on evo:n edeltäjä. Laite on aivan surkea ja sitä valmistettiin vain muutama vuosi.
Evo on siis korjattu malli v:stä.
Voi tietty olla, että ei toimi kunnolla senkään takia, koska laite on otettu VW:stä.
Omassa autossa on thermo top v mikä on evo:n edeltäjä. Laite on aivan surkea ja sitä valmistettiin vain muutama vuosi.
Evo on siis korjattu malli v:stä.
Voi tietty olla, että ei toimi kunnolla senkään takia, koska laite on otettu VW:stä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Noniin..
Aikasemmin mainittu nykiminen/sammuminen ei ole hävinnyt mihinkään, eikä kukaan osaa oikeastaan kertoa, että mistä nykiminen johtuu (nykii erityisesti 4- vaihteella 50km/h ja 6- vaihteella esim 80km/h).
Auton DPF on tyhjätty EGR otettu jotenkin pois käytöstä edellisten omistajien toimesta(ei sytytä vikavaloa). DPF vikavalo oli aikasemmin taulussa, mutta on nyt hävinnyt itsestään. Pajalla arveltiin, että auton softaa on räpelletty jotenkin, eikä se tästä syystä näytä enään kaikkia vikakoodeja (suosittelivat palauttamaan alkuperäisen ohjelmiston).
Onko tämä ohjelmiston palauttaminen jotenkin mahdollista ja mitähän semmonen voisi maksaa?
Aikasemmin mainittu nykiminen/sammuminen ei ole hävinnyt mihinkään, eikä kukaan osaa oikeastaan kertoa, että mistä nykiminen johtuu (nykii erityisesti 4- vaihteella 50km/h ja 6- vaihteella esim 80km/h).
Auton DPF on tyhjätty EGR otettu jotenkin pois käytöstä edellisten omistajien toimesta(ei sytytä vikavaloa). DPF vikavalo oli aikasemmin taulussa, mutta on nyt hävinnyt itsestään. Pajalla arveltiin, että auton softaa on räpelletty jotenkin, eikä se tästä syystä näytä enään kaikkia vikakoodeja (suosittelivat palauttamaan alkuperäisen ohjelmiston).
Onko tämä ohjelmiston palauttaminen jotenkin mahdollista ja mitähän semmonen voisi maksaa?
- JaniW
- Viestit: 840
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ Alkuperäinen softa vaatii sitten EGR:n ja DPF:n takaisin. Jos tähän et halua lähteä niin eiköhän monikin softapaja saa tuohon tehtyä custom-softan jolla nykiminen saadaan pois, sikäli kun vika tosiaan on ohjelmassa.
CARF0869
- LAX
- Viestit: 83
- Liittynyt: 04 Kesä 2011, 17:56
- Car(s): Giulietta
159 2.4 JTDm q-tronic,
ex: 159 SW 1.9 JTDm
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Niin ja onhan se EGR siellä edelleen paikallaan vaikka softalla otettu pois.FInestC kirjoitti:Noniin..
Aikasemmin mainittu nykiminen/sammuminen ei ole hävinnyt mihinkään, eikä kukaan osaa oikeastaan kertoa, että mistä nykiminen johtuu (nykii erityisesti 4- vaihteella 50km/h ja 6- vaihteella esim 80km/h).
Auton DPF on tyhjätty EGR otettu jotenkin pois käytöstä edellisten omistajien toimesta(ei sytytä vikavaloa). DPF vikavalo oli aikasemmin taulussa, mutta on nyt hävinnyt itsestään. Pajalla arveltiin, että auton softaa on räpelletty jotenkin, eikä se tästä syystä näytä enään kaikkia vikakoodeja (suosittelivat palauttamaan alkuperäisen ohjelmiston).
Onko tämä ohjelmiston palauttaminen jotenkin mahdollista ja mitähän semmonen voisi maksaa?
Jos EGR tukossa niin saattais olla syyllinen vaivoihin, uutta tilalle tai vanhan putsaus.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onkos kellään kokemusta näitten (DPF ja EGR) palauttamisesta takaisin alkuperäiseksi (myös softa), eli ovatko ne poissaolollaan esim aiheuttaneet jo jotain muita ongelmia?
Onko kukaan kokeillut tuota tarvikesuodatinta: https://m.ebay.co.uk/itm/ALFA-ROMEO-159 ... 4335.l8656
Vai kannattaisko hommata käytetty alkuperäinen suodatin?
Onko kukaan kokeillut tuota tarvikesuodatinta: https://m.ebay.co.uk/itm/ALFA-ROMEO-159 ... 4335.l8656
Vai kannattaisko hommata käytetty alkuperäinen suodatin?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tiedän lukuisia, ketkä softanneet turhat kurat pois. Olisit ensimmäinen JTDm-koneinen, josta kuulen ongelmia.
Mites se EGR? Onko se tulpattu MITEN ja MISTÄ?
Jos väärästä päästä tai muovilla tulpattu, voipi syyllinen olla siellä. Softalla otetaan pois vain valitus sen tulppauksesta johtuen...
Jos joku niin pölhö (anteeksi, mutta kyllä) on, että haluaa DPF:n murheiksensa niin softapajalta saattaa vakion saada. Tai sit marmorilta?
Mites se EGR? Onko se tulpattu MITEN ja MISTÄ?
Jos väärästä päästä tai muovilla tulpattu, voipi syyllinen olla siellä. Softalla otetaan pois vain valitus sen tulppauksesta johtuen...
Jos joku niin pölhö (anteeksi, mutta kyllä) on, että haluaa DPF:n murheiksensa niin softapajalta saattaa vakion saada. Tai sit marmorilta?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Noooo, kyllä sen avauspyyntikin yleensä minimoidaan marmatuksen poiston lisäksi.Aquatica kirjoitti:Mites se EGR? Onko se tulpattu MITEN ja MISTÄ?
Jos väärästä päästä tai muovilla tulpattu, voipi syyllinen olla siellä. Softalla otetaan pois vain valitus sen tulppauksesta johtuen...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^
Niin, miten tuo käytännössä edes skulaa? Pakokaasuthan sinne haluaa riippumatta availupyynnöistä. Jos tulppa on huono, pääsee sitä kuonaa vaikka ja mihin - eikö vaan? Vai oonko ihan pihalla tuosta rakenteesta...? Koska jos se softattuna ei olisi koskaan auki, eihän sitä tarvitsisi tulpata tai pelkää sulavia muovitulppia tai liian ohukaisia peltilärpäkkeitä. Vai? :o
Niin, miten tuo käytännössä edes skulaa? Pakokaasuthan sinne haluaa riippumatta availupyynnöistä. Jos tulppa on huono, pääsee sitä kuonaa vaikka ja mihin - eikö vaan? Vai oonko ihan pihalla tuosta rakenteesta...? Koska jos se softattuna ei olisi koskaan auki, eihän sitä tarvitsisi tulpata tai pelkää sulavia muovitulppia tai liian ohukaisia peltilärpäkkeitä. Vai? :o
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Siellä on sähköinen venttiili, jota avataan 0-100% riippuen ajotilanteesta. Yleensä näissä virisoftissa pyyntinä on tietääkseni kiinteä 4% (ei, en tiedä miksei 0%) eli sieltä vuotaa vähän softattunakin. Lisäksi se itse venttiili voi mekaanisesti porsia vuotavaksi, minkä vuoksi virisoftatusta autosta se yleensä myös tulpataan fyysisesti, jotta sitäkään vähää ei pääsisi vuotamaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Niinpä tietysti.
Taas hukkasin mitat ahtoputken/sammutusläpän yhtymän oorenkaan koolle.
Orkkis ei öljynkestävää turpoavaista, eli liian iso oli. Pala pois välistä ja hetipitiliimalla päät yhteen. Ei ole kestävää kehitystä se.
Millä koolla ja millä materiaalivaatimuksella menen etolaan kyselemään tuotetta?
Taas hukkasin mitat ahtoputken/sammutusläpän yhtymän oorenkaan koolle.
Orkkis ei öljynkestävää turpoavaista, eli liian iso oli. Pala pois välistä ja hetipitiliimalla päät yhteen. Ei ole kestävää kehitystä se.
Millä koolla ja millä materiaalivaatimuksella menen etolaan kyselemään tuotetta?
Viimeksi muokannut jalittam, 07 Huhti 2018, 09:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mitat 3.53 x 53.37
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitos.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kerta topicin nimi on tyhmiä kysymyksiä, niin tässä tulee nyt yksi. Olen tuijotellut nyt omassa alfassani puuttuvaa radion volumenappia kohta kaksi vuotta ja ollut vaikea netistä löytää mitään yksittäisiä nappeja. Pitäisi ostaa koko soitin mikä tuntuisi aika hölmöltä kerta omassa soittimessa ei muuta vikaa. Ei kenelläkään sattuisi olemaan vaikka rikkinäistä 159 orkkissoitinta josta joutaisi napin myymään? Autoni on vm. 2006 eli ilman naveja ja muita hienouksia...
Jos samaan syssyyn osaa kertoa kokemuksia 159:n automaatista niin olisi kiva kuulla. Omassa on manuaali, mutta ajatuksissa olisi jossain vaiheessa vaihtaa automaattivaihteiseen...
Jos samaan syssyyn osaa kertoa kokemuksia 159:n automaatista niin olisi kiva kuulla. Omassa on manuaali, mutta ajatuksissa olisi jossain vaiheessa vaihtaa automaattivaihteiseen...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Vielä yksi kysymys viisammilta:Onko kellään tullut vastaan konepellin alta kuuluvaa rahinaa tai krohinaa, ilmestyy varsinkin ajettaessa kevyellä kaasulla. Aina ei ääntä kuulu. Ääni häviää yleensä kun vaihtaa vitoselle, joskus kuuluu jopa vapaalla. Kytkimen pohjaan painaminen ei tee mitään äänelle. Liittyisikö kierroksiin siis... Metallinen raapiva rahina siis kyseessä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Moi!
Olisikohan jolllain kokemusta Alfa 159 jtdm 2,4 seuraavasta ongelmasta: Ajotietokone herjaa aina käynnistyksen yhteydessä "vaihda öljyt". Ostin auton vastikään ja myyjä sanoi, että ongelma ei poistunut öljyn vaihdolla. Vikamuistin putsauksella vika poistui hetkeksi, mutta palasi jo toisella käynnistyksellä. Eli mikäköhän voisi olla syynä?
Olisikohan jolllain kokemusta Alfa 159 jtdm 2,4 seuraavasta ongelmasta: Ajotietokone herjaa aina käynnistyksen yhteydessä "vaihda öljyt". Ostin auton vastikään ja myyjä sanoi, että ongelma ei poistunut öljyn vaihdolla. Vikamuistin putsauksella vika poistui hetkeksi, mutta palasi jo toisella käynnistyksellä. Eli mikäköhän voisi olla syynä?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onko tuossa vaihdettu lisäksi öljyfiltteri ja kuitattu päätteellä, että huolto on suoritettu? Pelkkä vaihto ei riitä, ellei koneella kerrota sen olevan tehty.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Huolto väli on kuulemma nollattu, eli tuo pitäisi olla tehty, mutta en ole täysin varma asiasta.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No, siitä ajotietokoneen ilmoittamasta päätellen sitä ei olla tehty.
Tästä on kotva, kun 159:iä kuikuilin, mutta muistaakseni siellä on erikseen huoltovälin ja öljynvaihtovälin nollaus. Jos on vaihdettu pelkät öljyt ja nollattu huoltoväli niin voisi olla hyvä idea suorittaa se huolto muutenkin ja nollata öljynvaihtoväli.
Tästä on kotva, kun 159:iä kuikuilin, mutta muistaakseni siellä on erikseen huoltovälin ja öljynvaihtovälin nollaus. Jos on vaihdettu pelkät öljyt ja nollattu huoltoväli niin voisi olla hyvä idea suorittaa se huolto muutenkin ja nollata öljynvaihtoväli.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ok, kiitos infosta. Miten tuo nollaus tehdään, eli tarvitaanko jokin softa?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Juu, sopiva merkin tuntema testeri tahi tietokonesofta ja yhteys autoon. Harrastajaystävällisimmästä päästä on Multiecuscan -niminen softa.
Jos paljastat sijaintisi, saattaa joku sopivat vermeet omistava harrastajakin kyetä auttamaan auton ihmettelyssä. Tuolta voi kuikuilla vinkkiä ihmisistä, joilta voi kysellä: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=13&t=21374
Jos paljastat sijaintisi, saattaa joku sopivat vermeet omistava harrastajakin kyetä auttamaan auton ihmettelyssä. Tuolta voi kuikuilla vinkkiä ihmisistä, joilta voi kysellä: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=13&t=21374
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mikähän mättää jos ajotietokone valittaa öljyn määrästä, vaikka se on ylärajalla?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Pakko kysästä vielä uudelleen, täällä ollaan pulassa... Eli auton konehuoneesta kuuluu kahina tai rahina varsinkin pienemmillä vaihteilla. Vitosella en enää ole huomannut. Jarruttaminen ei mielestäni vaikuta ääneen ja joka ajolla ääntä ei tule. On kuitenkin voimakkuudeltaan muuttunut paremmin kuultavaksi. Sellaista metallista krahinaa. Eniten kevyellä kaasulla tuntuu ilmenevän. Vaihteet vaihtuu oikeen mukavan sulavasti kuitenkin.
Alfa on 159 1.9jtdm eli silloin se on kai m32 laatikko...
Mitä voi tehdä?
Alfa on 159 1.9jtdm eli silloin se on kai m32 laatikko...
Mitä voi tehdä?
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Seuraako äänen taajus auton nopeutta vai moottorin kierroslukua?Dumbtrump kirjoitti:Pakko kysästä vielä uudelleen, täällä ollaan pulassa... Eli auton konehuoneesta kuuluu kahina tai rahina varsinkin pienemmillä vaihteilla. Vitosella en enää ole huomannut. Jarruttaminen ei mielestäni vaikuta ääneen ja joka ajolla ääntä ei tule. On kuitenkin voimakkuudeltaan muuttunut paremmin kuultavaksi. Sellaista metallista krahinaa. Eniten kevyellä kaasulla tuntuu ilmenevän. Vaihteet vaihtuu oikeen mukavan sulavasti kuitenkin.
Alfa on 159 1.9jtdm eli silloin se on kai m32 laatikko...
Mitä voi tehdä?
Mitä esim tapahtuu jos vauhdissa painaa kytkimen pohjaan ja kaasuttelee moottoria?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Liikkuuko vaihdekeppi?
Jos moottorin veto/pois-tilanteessa heilahtaa, voi hyvinkin olla laatikon laakerit.
Nimimerkillä yksi MiTo ja hajonnut M32.
Jos moottorin veto/pois-tilanteessa heilahtaa, voi hyvinkin olla laatikon laakerit.
Nimimerkillä yksi MiTo ja hajonnut M32.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Vaihdekeppi toimii ihan normaalisti, siinä en ole huomannut mitään. Eikä itsekseen liiku tai pomppaa pois vaihteelta. Äänentaajuus ei varsinaisesti muutu miksikään mutta saattaa ääni hetkeksi hellittää vähän kun kaasuttelee kytkin pohjassa.ehkä ennemmin kierroksista jos pitäisi noista valita. Pelkkä kytkimen pohjaan laittaminen ei tee mitään. Ääni ei ole aina läsnä mutta monesti kuitenkin. Tuntuu että jos moottori ei ole lämminnyt niin ehkä useammin kuuluu. Tuota veto/pois kysymystä en oikein ymmärtänyt...?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Nyt ymmärsin. En ole tuohon kiinnittänyt huomiota. En osaa sanoa.