Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

urhoilija kirjoitti:Mikähän mättää jos ajotietokone valittaa öljyn määrästä, vaikka se on ylärajalla?
Pahimmassa tapauksessa öljypohjan sisällä oleva anturi on sökö. Voi olla myös että vika on öljypohjan ulkopuolella eli johto poikki tai oikosulussa, mutta en tiedä onko tämä mahdollista ilman virheilmoitusta.
Tarkistelisin anturille menevät johdot ja liittimet ensiksi.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

Noniin, hyviä vehkeitä nämä. Eli ongelma oli apulaitehihnan kiljunta kylmillä keleillä. Laturi ja hihnat vaihdettu uusii puoli vuotta sitten ja kylmillä keleillä piti Makitan pöytäsirkkelin ääntä. Kävinpä huollossa kyselemässä mikä tuossa on, niin laturin hihnasta puuttuu palasia. Epäilivät, että ajettu hiekkatiellä ja tämän myötä päässyt paskaa rullan ja hihnan väliin. :crazyeyes: No eipä siinä joku 90% ajosta on moottoritietä ja loputkin päällystettyjä teitä pk-seudulla joitakin poikkeuksia lukuunottamatta.

Miten näissä voi olla näin paska rakenne, että puolen vuoden välein saa vaihdella hihnoja? Halpa osa, mutta vaihtotyöhön saa korjaamolla varata 3h aikaa. Alfassa saa siis hihnaa vaihdella useammin, kuin öljyjä :drinking:

Takapäästäkin on pala jousta katkennut yläpäästään omille teilleen. Autolla ajettu 136tkm.

Ei riitä, että tehtaan aurauskulmat ovat päin vittua suunniteltu, jonka johdosta sai alle laittaa uudet talvi- ja kesäkiekot ja sitten päälle vielä nämä "huollot".

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

^Kuulustaa siltä että olet mennyt ostamaan Alfan.
T. tallikaveri
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

^^paja hajottanut remmin sen laiton yhteydessä. Sora mai ääs.
SKFn remmi seuraavaksi paikalleen vähemmällä väkivallalla.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Joo ei sieltä kyllä paloja saa puuttua puolen vuoden jälkeen, remmi ottaa kyllä itseensä jos ei tiedä mitä tekee.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

JiiTeeÄssä kirjoitti:Joo ei sieltä kyllä paloja saa puuttua puolen vuoden jälkeen, remmi ottaa kyllä itseensä jos ei tiedä mitä tekee.
Tai no heinäkuussa näyttää olevan vahdettu laturi ja hihnat. On tuo nyt sikäli perseetä maksaa satkun ja ainoa mitä sillä sai oli vian kuvaus. Toki siinä oli muutakin tarkastettu alustan osalta.

Kyllä nyt on ihan uus juttu, että 26tkm aikana hihna on entinen. Eli mitäs tässä nyt tekee?

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Vaihtaa hihnan ite tai jollain toisella pajalla.

Minkä merkkinen porsinu remmi on?
Onko ilmastoinnin kompuran hihnapyörä ehjä? Ettei sitä ole tuhottu remminvaihdossa.
Tahi laturin ratasta.

Loppupeleis remmi muljahtaa sijoilleen kohtuu kivuttomasti, riittävän elastisella ehjänäkin. SKF esim.
Ei enää conitechiä...

Ja lisäks pari kolme uutta remmiä ostaa kerralla, ni voi neitseellisellä harjoitella, ja lopuks asentaa ku hoksaa tekniikan.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ aika perseestä nuo 159:n laturinhihnat ja vaihdot ... ei noin vaan saa autoa suunnitella mutta kun Luigi tykkää tiukasta paketista a la MaCLarenin F1:n takapää... :wink:
Moottori pois -tyyppisestikö nuo pitäisi aina tehdä... :mrgreen: Otan osaa.

Mitä enemmän olen tutkinut 159:ä omaan käyttöön niinsitä enemmän halut aina karisee...
sentään nelimukinen JTD on helppo ja halpa huoltaa 5-mukiseen nähden.
Ainoa mitä joskus riisseliin kaipaan on automaatti...
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Toi viismukisen venyvä laturihihna on kyl oikeasti ihan perseestä.
Nyt muualtakin kuin tältä foorumilta kuultu tuosta Contitechin hihnasta pahaa... Daycoa ja SKF:ää kehuttu, kuulemma ovat elastisempia ja saa jopa paikallensa. En sit tiiä.

Nuo venyvät hihnat on lähtökohtaisesti perseestä. Ja ne palat puuttuu, todennäköisesti, kun asentaja on vääntänyt ruuvimeisselillä väkisin asennusvaiheessa.

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

Aquatica kirjoitti:Toi viismukisen venyvä laturihihna on kyl oikeasti ihan perseestä.
Nyt muualtakin kuin tältä foorumilta kuultu tuosta Contitechin hihnasta pahaa... Daycoa ja SKF:ää kehuttu, kuulemma ovat elastisempia ja saa jopa paikallensa. En sit tiiä.

Nuo venyvät hihnat on lähtökohtaisesti perseestä. Ja ne palat puuttuu, todennäköisesti, kun asentaja on vääntänyt ruuvimeisselillä väkisin asennusvaiheessa.
Siis noihinhan on 60e maksava työkalu, joka laitetaan rullan kylkeen (pienempi rulla) ja väännetään päälle ilman muita työkaluja. Youtubessa oli siitä minuutin video ja nopsaan kävi.

Joo, kyllä se on vain otettava uusiksi yhteyttä, kun ei nyt alle öljynvaihtovälin voi missään autossa vaihdella apulaitehihnoja. Ainakin riitalautakunta linjaa, että esim. jakohihnat ja apulaitteet tulee kestää niiden vaihtovälin muuten niissä on virhe.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ei taida se 60€ työkalu mahtua tonne? Käytännössä ilmastoinnin kompuran jalkaa irti yms.
Ja ainakin joku työkalu oli sellainen, että se vaan rikkoo sen remmin venyttämällä sitä liikaa...
Ja joku toinen oli sellainen, että rikkoi sitten rullan. Nää siis netistä luettuna ennen kuin totesin oman ex-159:n pajattamista asian tiimoilta.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

En ole käytännön merkitystä keksiny kylmäkompuran löysäämiselle.

SKF tuntuu ja näyttääkin kumisemmalta koniin nähe. Joku muukin lie ok.
Ed konista puuttu parisenttiä raitaa - kitishän se.
SKF liki muljahti paikalleen joskus vuos pari takaperin. Ei mitään ääntä oo pitäny.

Lienenkö ainuita ja/tai harvoja, kuka otti orkkis laturin pultin ehjänä irti? Ihan vaan vesivuodon korjauksen yhteydessä..

Remmikaluja tuskin tonne mahtuu, ellei jollakulla oo subarun muovikäikälettä, millä kokeilla?

Laturin vaihoin aikoinas ihan vittuillakseen.

Vapaakytkintyökalu (raikkoo voinee kertoa kokemuksensa) ja sormet riittänevät remmin asennukseen.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Oma design työkalu hihnan vaihtoon.
Ei tarvitse kompuraan aukoa.

Täytyy vielä vähän tuunata tarkemmaksi, jolloin menee hihna suoraan paikoilleen eikä jää yhtä uraa pieleen.

Tällä sai contitech:in paikoilleen myös ilman suurempia murheita. Tosin sekin alkoi ueltamaan kun lisälämppäri alkoi toimimaan kylmällä.
Liitteet
työkalu1.JPG
(210.38 KiB) Tiedosto ladattu 5661 kertaa
työkalu2.JPG
(197.44 KiB) Tiedosto ladattu 5661 kertaa
työkalu3.JPG
(131.1 KiB) Tiedosto ladattu 5661 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Montako kymmenystä kompuran löysäyksellä saa akseleiden etäisyyttä pienennettyä...?
Ei maksanne vaivaa.

Maunulla sentäs jottai konkreettista yritystä. Tätä muistelinkin, mutten kehannu mainita.

Maunu;
Huomenna tulennee anturi, valo ja turbovena asiakkaineen käymään. Kuha oon hereillä noutoon...

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

jalittam, eikös se perinteisesti ole tehty niin, että kompura jätetty yhdellä pultilla kiinni jotta pyörii sen mitä pyörii ja tulee lisää tilaa - sitten vääntöraudalla väännetty se suoraksi ja asetettu irrotetut kaks pulttia? Näin minä sen olen ymmärtänyt ja näin kyllä muistelen nähneenikin tehtävän.

**
Sillä disklaimerilla, että katsoin 10m päästä kun äijjä (asentaja) kiroili erittäin kovaäänisesti venyvät apulaitehihnat maailman syvimpään saatanaan. :-D

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mutta se hyöty vähtiin nähe...
Toki kokeilin aikoinas kompuran löysäämistä, ei käytännön apua/hyötyä.

Eiku porukalla harjottelemaan...

Eli jatkossakaan en kompuraa löysäile laturiremmin vaihdossa. Oikeanlainen remmi se tärkein. Ja se ns. tekniikka pujotukseen. Kokemusta on muutaman remelin verran...

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Epäile en yhtään, että eritoten ja ennenkaikkea kokemus on kultaa tässä hommassa.
No, kun seuraava 159 tulee (juu, ei ehkä tule ennen kuin ne on kaikki hukanneet apurunkonsa tai 2.4JTDm koneet syöneet itsensä) ni oon viisaampi ja pyydän paremman remmin tohon.
Mulla laitettiin Contitechin remmi ja kesti se vissiin kuukauden vikisemättä :lol:

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

https://imgur.com/a/I453W

Siinä hihnapyörästä kuva

Ei kyllä rullan kylkeen ole mitään kiviä jäänyt. Siinä alemman rullan uraosuudella oli jotain painaumia. Itse hihna alkanut rispaantumaan juuri tuolta puolelta ja tosiaan sieltä puuttuu pala sisäpuolelta

Tässää toinen kuva https://imgur.com/a/Q8TVQ

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Näyttää saaneen mafiaa.

Voiskos laturin pyörää yrittää hioa ennen uutta remmiä, nuo rotanhampaanjäljet.

Jos harjas kierossa, niin varmaan kumimurut lentää.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

SKF nimenomaan meni paikoilleen järkevästi, tosin siten että otin ensin laturista yhden pultin pois jolloin matka hieman lyheni. Sitten remmi pois paikoiltaan, laturi kiinni ja remmi takasi. Koko tämä talvi ajettu ilman kitinöitä. Homma mielestäni kyllä vaati sen vapaakytkimen irroituskalun onnistuakseen, mutta ei varmastikkaan välttämättä tuota kahteen kertaan asennusta.

TeroL
Viestit: 24
Liittynyt: 02 Huhti 2016, 14:41
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja TeroL »

Pitäisi vaihtaa etujarrupalat. En ole ennen vaihtanut paloja jarruihin missä useampi mäntä. Kyseessä siis isot brembot. Tarvitseeko tietää mitään kikka kutosia näiden kanssa? Saako männät (4kpl) puristettua sisään yksi kerrallaan?

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

TeroL kirjoitti:Pitäisi vaihtaa etujarrupalat. En ole ennen vaihtanut paloja jarruihin missä useampi mäntä. Kyseessä siis isot brembot. Tarvitseeko tietää mitään kikka kutosia näiden kanssa? Saako männät (4kpl) puristettua sisään yksi kerrallaan?
Männät liikkuu kyllä kevyesti, mutta palat on lukittu satulaan kahdella tapilla jotka täytyy lyödä pois. Ne täytyy lähes varmasti olla uudet kun hommaan ryhtyy. Itsellä oli sen verran lujassa että jouduin tapin katkaisemaan satulaan, koska tuurnalla lyödessä täydessä mitassa oleva tappi vain taittui. Se tappi ei ole mitään erityisen kovaa materiaalia, joten sen sai poikki helposti porakoneella missä pieni rälläkän laikka päässä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jos saatavilla ilmataltta, se voi auttaa. Myös irrotusaine voi auttaa elämää... Mutta uudet tapit kannattaa ostaa varalle!

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

...ja jos ne tapit yllättää olemalla jumissa kesken rempan eikä niitä välttämättä Mutunetistä tai AD-varaosasta löydä, niin marmorilta kiireessä hakiessa niillä on Hintalappu isolla hoolla. Kannattaa siis hankkia ne varmuuden vuoksi etukäteen järkevänhintaisina tarvikkeina.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Raikkoo kirjoitti:
TeroL kirjoitti:Pitäisi vaihtaa etujarrupalat. En ole ennen vaihtanut paloja jarruihin missä useampi mäntä. Kyseessä siis isot brembot. Tarvitseeko tietää mitään kikka kutosia näiden kanssa? Saako männät (4kpl) puristettua sisään yksi kerrallaan?
Männät liikkuu kyllä kevyesti, mutta palat on lukittu satulaan kahdella tapilla jotka täytyy lyödä pois. Ne täytyy lähes varmasti olla uudet kun hommaan ryhtyy. Itsellä oli sen verran lujassa että jouduin tapin katkaisemaan satulaan, koska tuurnalla lyödessä täydessä mitassa oleva tappi vain taittui. Se tappi ei ole mitään erityisen kovaa materiaalia, joten sen sai poikki helposti porakoneella missä pieni rälläkän laikka päässä.
Joo, omissani olen pitänyt nuo vetreinä laittamalla tappien reijät täyteen rasvaa ennen asennusta. Ei ole jumitellut :)

Ekat tapit jouduin katkaisemaan ja irrottamaan väkivalloin.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tosiaan tapit ensin, sitten vasta remontoimaan. Mulla kävi ehkä tuuri, kun tapit löytyi tarvikkeena öh, parilla kympillä? Yksi alkuperäisistä tais jopa katketa.

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Mulla lähti kyllä tapit, mutta männistä oli kromia kuorinut. Alfisti-shopista sai uudet ja kuvauksen mukaan paremmalla pinnoitteella kun orkkiksilla ollut tuota kuorimistaipumusta. Ainakin eri väriset ne oli.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Sulla lie pienemmät jarrut (kysytty 2.4 on ne 330mm laikat)? Liekö männät samoja kuin isobremboissa, ts. onko niissäkin tuota pintavikatautia?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 362
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

On 330mm bremboissakin sitä vikaa et pinnoite lohkeilee.
Omissa oli aika huonot päädyt ja sisäpinnat, mutta tiivistyspinnat oli ehjät.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... anguage=en

Sellainen mielikuva jäi, että männät olisi samat. Niinhän siinä käy kun jostain menee kromi rikki niin korroosio alkaa edetä alla ja pinnoite lähtee kohta paloina irti. Ei nuo kohtuuttomia maksa niin ei lie pieleen mene vaihtaa jos vielä orkkikset on. Itselläkin vanhat vielä piti, mutta olisi uudella levyllä ja paloilla tullut ropleema kun mäntä olisi ollut ihan sisässä.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

TeroL
Viestit: 24
Liittynyt: 02 Huhti 2016, 14:41
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja TeroL »

Kiitos kaikille neuvoista. Nytpä osaa varata tapit jo etukäteen. Irroitin yhden renkaan ja näytti kyllä siltä, ettei ehjänä läde irti. Näköjään 2-vuotta tuntuu olevan etupalojen elinikä. Pari vuotta sitten vaihdettu viimeksi, tosin liikkeessä.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Paljolti kaupunkihinkutusta ja jarrua vasten matelua?

Jos ei, niin kannattaa varmaan kiinnittää huomiota myös niihin mäntiin. Melko nopealta kulumalta kuulostaa ainakin minusta, toki myös palojen laatu vaikuttaa - mitä lie silloin laitettu?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

TeroL
Viestit: 24
Liittynyt: 02 Huhti 2016, 14:41
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja TeroL »

Paljon kovia jarrutuksia :-D. Vianorilla laitettu tarvikepalat, joiden merkistä ei mitään tietoa minulla.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Raikkoo kirjoitti:SKF nimenomaan meni paikoilleen järkevästi, tosin siten että otin ensin laturista yhden pultin pois jolloin matka hieman lyheni. Sitten remmi pois paikoiltaan, laturi kiinni ja remmi takasi. Koko tämä talvi ajettu ilman kitinöitä. Homma mielestäni kyllä vaati sen vapaakytkimen irroituskalun onnistuakseen, mutta ei varmastikkaan välttämättä tuota kahteen kertaan asennusta.
Eilen vaihdettiin kaverin jättiturbodieselin rotan syömä laturinhihna uuteen, tehtiin tällä edellämainitulla kahden asennuksen tyylillä toistamiseen onnistuneesti. Ja remminä SKF:n valmistama tuote.

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

Raikkoo kirjoitti:
Raikkoo kirjoitti:SKF nimenomaan meni paikoilleen järkevästi, tosin siten että otin ensin laturista yhden pultin pois jolloin matka hieman lyheni. Sitten remmi pois paikoiltaan, laturi kiinni ja remmi takasi. Koko tämä talvi ajettu ilman kitinöitä. Homma mielestäni kyllä vaati sen vapaakytkimen irroituskalun onnistuakseen, mutta ei varmastikkaan välttämättä tuota kahteen kertaan asennusta.
Eilen vaihdettiin kaverin jättiturbodieselin rotan syömä laturinhihna uuteen, tehtiin tällä edellämainitulla kahden asennuksen tyylillä toistamiseen onnistuneesti. Ja remminä SKF:n valmistama tuote.
Laitoin reklamaatiota tuosta hihnasta liikkeelle, mutta eipä ole vastausta kuulunut. Mulavahan se olisi, että tulisi kerralla kuntoon.

mistä muuten 2.4jtdm takajousia kannattaa tilata ja onko kova homma vaihtaa itse? ilmeisesti kontin verhoiluja pitää purkaa että pääsee yläpulttiin käsiksi?

Narisee meinaan siihen malliin tuo takapää ihan kädellä konttia panettaessa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Jousi narisee?

Berlinan vakiojouset iskareineen maksoi 550,- töineen, tais Sachsin iskarit mennä. Jouset oli jotkut perus. Mulla syynä toki iskarin jousilautasen pettäminen...

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

Aquatica kirjoitti:^
Jousi narisee?

Berlinan vakiojouset iskareineen maksoi 550,- töineen, tais Sachsin iskarit mennä. Jouset oli jotkut perus. Mulla syynä toki iskarin jousilautasen pettäminen...
Poikki on takaata.

Avatar
DragonForce
Viestit: 243
Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DragonForce »

Hei! Onko kellään tietoa mistä sais turbon asennussarjan? Ei tullut turbon mukana asennussarjaa. Eikä saanut sieltä mistä turbo tuli. Onko siis pakko mennä marmoritiskille? :eggface: Autohan on siis 159 tbi
"Having no way as way, having no limitation as limitation"

KimmoKo
Viestit: 185
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

DragonForce kirjoitti:Hei! Onko kellään tietoa mistä sais turbon asennussarjan? Ei tullut turbon mukana asennussarjaa. Eikä saanut sieltä mistä turbo tuli. Onko siis pakko mennä marmoritiskille? :eggface: Autohan on siis 159 tbi
https://www.ebay.co.uk/sch/hel_performa ... pg=&_from=

Tuolla vois olla, ainakin omaan 2.4 löytyi valmis setti.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Onko kellään auto poltellut F49 -sulaketta satunnaisesti? Tämähän sytyttää airbag-valon ja pimentää myös ratissa olevat radionsäätönapit. Pari kertaa nyt vuoden sisällä kärähtänyt, enkä ole alkanut asiaa sen syvällisemmin pähkäilemään. Mielikuvani on kuitenkin sellainen, että sulake on palanut molemmilla kerroilla sillä hetkellä, kun joku on istahtanut vänkärin paikalle auton käydessä ja ehkäpä vielä niin, että penkinlämmitin oli päällä. Penkin alle kurkkiessa en ole mitään ihmeellistä havainnut. En ole ihan varma siitä, pimeneekö myös penkinlämmittimet ton sulakkeen palaessa, joten en osaa sanoa voisko penkinlämmittimen ajoittainen oikosulku olla syyllinen hommaan. Vänkärin jakkara siis kyllä lämpenee ainakin silloin kun sulakkeet on kunnossa.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

arv
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja arv »

Jakke kirjoitti:Onko kellään auto poltellut F49 -sulaketta satunnaisesti? Tämähän sytyttää airbag-valon ja pimentää myös ratissa olevat radionsäätönapit. Pari kertaa nyt vuoden sisällä kärähtänyt, enkä ole alkanut asiaa sen syvällisemmin pähkäilemään. Mielikuvani on kuitenkin sellainen, että sulake on palanut molemmilla kerroilla sillä hetkellä, kun joku on istahtanut vänkärin paikalle auton käydessä ja ehkäpä vielä niin, että penkinlämmitin oli päällä. Penkin alle kurkkiessa en ole mitään ihmeellistä havainnut. En ole ihan varma siitä, pimeneekö myös penkinlämmittimet ton sulakkeen palaessa, joten en osaa sanoa voisko penkinlämmittimen ajoittainen oikosulku olla syyllinen hommaan. Vänkärin jakkara siis kyllä lämpenee ainakin silloin kun sulakkeet on kunnossa.
Istuimen alla olevalla johtosarjalla oli taipumus mennä johonkin rakenteen väliin kun istuin oli ala-asennossa. En muista mikä sulake paloi; tavaratilassa se oli.

Kuva

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

Jouset on nyt taakse hommattu. Katselin, että onpa typerä ratkaisu vaihdon kannalta, kun saa taas purkaa puoli konttia irti. No ei mahda mitään.

Mitä muuta kannattaa tässä vaiheessa huomioida. Onko takapään iskarien yläpään kumityynyt kulutustavaraa esimerkiksi ettei vaihtaessa tule yllätyksiä. :crazyeyes: Eli pitääkö nuo nyt myös hommata ja mistä ja mihin hintaan? Perjantaina tuskin mistään liikkeestä saa näihin varaosia.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ei kai ne tyynyt. Iskarit kyllä senkin edestä...

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=581893#p581893

Vaikka noin. Ulkoisesti siis näytti oikeasti hyvältä melkolailla viikkoa ennen kun napsahti.

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

Aquatica kirjoitti:^
Ei kai ne tyynyt. Iskarit kyllä senkin edestä...

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=581893#p581893

Vaikka noin. Ulkoisesti siis näytti oikeasti hyvältä melkolailla viikkoa ennen kun napsahti.
136tkm ajettu nyt mulla. Diagnoosina oli, että jousen yläpäästä puuttuu pala, ei kuulemma haittaa ajoa. Nyt kun katselee toista puolta, niin näyttää että jousen kierteet ovat jokseenkin jousilautasen ulkopuolella. Vaikea renkaan välistä on sanoa, mutta valohoidossa se oli huoltamolla ja ei kuulemma aiheuta toimenpiteitä :crazyeyes:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Sinuna vaihtaisin pajaa... :shock:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jos sieltä puuttuu kierrettä vääntää se hyvin äkkiä iskaria vinoon ja kohta pettää se iskarikin.

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

http://www.forum.alfaholicy.org/zrob_to ... anguage=en

Näkymä vaikuttais olevan juurikin tuon kaltainen alaosastaan. En tiedä yhtään kauan menty näin, näitä kuulemma huomaa vasta nosturilla jos silloinkaan.

Kävi siis pajalla hihnan vinkunan takia=Hihna kuulemma menny, koska kiviä menny väliin.

Pyysin kattomaan mikä alustassa kolisee, niin jousi ylpäästään katki ja puuttuu joku 5cm pala. Ei haittaa kuulemma ajamista. Jouset on nyt tilattu ja toivotaan, että islari on ehjä. Perjantaina menee jouset alle. 26tkm sitten vaihdetun hihnan kanssa väitellään vielä kenen vastuulla on. Tarvittaessa asianajajan ja kuluttajaviraston kautta.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jakke »

arv kirjoitti:
Jakke kirjoitti:Onko kellään auto poltellut F49 -sulaketta satunnaisesti? Tämähän sytyttää airbag-valon ja pimentää myös ratissa olevat radionsäätönapit. Pari kertaa nyt vuoden sisällä kärähtänyt, enkä ole alkanut asiaa sen syvällisemmin pähkäilemään. Mielikuvani on kuitenkin sellainen, että sulake on palanut molemmilla kerroilla sillä hetkellä, kun joku on istahtanut vänkärin paikalle auton käydessä ja ehkäpä vielä niin, että penkinlämmitin oli päällä. Penkin alle kurkkiessa en ole mitään ihmeellistä havainnut. En ole ihan varma siitä, pimeneekö myös penkinlämmittimet ton sulakkeen palaessa, joten en osaa sanoa voisko penkinlämmittimen ajoittainen oikosulku olla syyllinen hommaan. Vänkärin jakkara siis kyllä lämpenee ainakin silloin kun sulakkeet on kunnossa.
Istuimen alla olevalla johtosarjalla oli taipumus mennä johonkin rakenteen väliin kun istuin oli ala-asennossa. En muista mikä sulake paloi; tavaratilassa se oli.
Joo siis tää F49 on siellä ratin alla vasemmalla olevassa rasiassa. Brittifoorumeillakin tuosta näkyi olevan juttua, mutta ei oikein mitään yhtä järkevää syytä tuntunut löytyneen. No, pitänee vielä uudemman kerran kurkkia sinne vänkärin penkin alle, kun tosiaan tietty (hieman epävarma) yhteys tuntuis olevan penkille istahtamisella ja sulakkeen palamisella.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

En tiedä onko toi narina sittenkään jousi? Eilen satoi urakalla nii koko päivänä ei narissut perä. Nyt kerinny kuivamaan niin taas narisee.

Huolto ei löytänyt muka mitään vikaa ja aurauskulmien säädössä siellä oli kuulemma takakamppeerin säätöpusla loppu tai jumissa.

OmegaAlfa
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Loka 2017, 21:14
Car(s): 159 2.4 JTDM

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja OmegaAlfa »

Jousi vaihdettu ja nyt peräpää näyttää off-road maasturilta. On kyllä luigi suunnitellut fiksusti iskarin alapään kiinnityksen, jos laturin pultti on väärällä puolella, niin oli tämäkin. Idiootit.

Jousi oli alapäästään katki ja pala paikoillaan, siksi oli jousilautasen ulkopuolella. Korjaamo sanoi, että pala puuttuu yläpäästä kokonaan, mutta ehkä oli sieltä. Alapäästä katki. Myöskin aurauskulmat oli aiemmin säädetty eikä sitäkään silloin huomattu, tosin en tiedä kosla on mennyt katki.

Vastaa Viestiin