159 2.4 JTDm kytkimen + kaksoismassa vauhtipyörän vaihto
Valvoja: Moderators
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
159 2.4 JTDm kytkimen + kaksoismassa vauhtipyörän vaihto
Diagnoosissa painelaakeri entinen, vaihtelen sen omaksi huviksi itse ja kaikki kaksoismassa, kytkin+asetelma, takastefa jne., joo tiedän suurinpiirtein mitä on luvassa. Kuitenkin vinkkejä voisi antaa:
- Kannattaako vetarit irroitella navoista vai laatikosta? Molempaa tapaa tullut vastaan, mites se tuon F40 laatikon ja 159 napojen kanssa, kumpi antaa helpommin periksi?
- Mitä muuta? On tässä 25v. ropattu eri autojen kanssa mutta 159 kytkintä en vielä.
- Kannattaako vetarit irroitella navoista vai laatikosta? Molempaa tapaa tullut vastaan, mites se tuon F40 laatikon ja 159 napojen kanssa, kumpi antaa helpommin periksi?
- Mitä muuta? On tässä 25v. ropattu eri autojen kanssa mutta 159 kytkintä en vielä.
Viimeksi muokannut JiiTeeÄssä, 21 Touko 2018, 09:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto
Paras tapa olisi laskea koko voimayksikkö ja apurunko yhtenä pakettina joustintukineen päivineen. Apurungossa, vaihteistossa ja moottorissa on valmiit paikat, jos väsää tukikehikon. Sen jälkeen moottorin irrotus vaihteistosta. Tämä vaatii kylläkin nosturin, lattialla ei onnistu.JiiTeeÄssä kirjoitti:Diagnoosissa painelaakeri entinen, vaihtelen sen omaksi huviksi itse ja kaikki kaksoismassa, kytkin+asetelma, takastefa jne., joo tiedän suurinpiirtein mitä on luvassa. Kuitenkin vinkkejä voisi antaa:
- Kannattaako vetarit irroitella navoista vai laatikosta? Molempaa tapaa tullut vastaan, mites se tuon F40 laatikon ja 159 napojen kanssa, kumpi antaa helpommin periksi?
- Mitä muuta? On tässä 25v. ropattu eri autojen kanssa mutta 159 kytkintä en vielä.
Vetoakselin sisäpäihin on lyöty haitta, ettei tripodi luiskahtaisi ulos kupista. Akselin irrottaminen laatikosta ei ole kummoinen homma, mutta laatikkoöljyistä suurin osa tulee ulos.
Sulakerasian sisällä on muuten liittimet, ettei johtosarjoja tarvitse kovin isosti purkaa, esim ecu sai jäädä kiinni johtosarjaan.
Kannattaa varata aikaa apurungon huoltamiseen jos autoa aikoo pitää pidempään.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto
Olin ajatellut lähestyä niin että hitsailen iskarien yläpäiden ja lukkopellin päälle kehikon johon ripustimet koneelle ja laatikolle. Tämän jälkeen apurunko altapois ja voimapaketin kiinnityksiä sen verran irti että onnistuisi pitää kone paikallaan ja letkut kiinni.
Jos saisi sen verran käännettyä laatikkoa alaviistoon että saisi irti ja laskettua taljalla lattialle. Kun ei ole nostotyökaluja koko paketin pudottamiseen, ja autoakaan ei saa mahdottoman ylös.
Onko kukaan tehnyt näin? Jos ei niin kohta on.
Jos saisi sen verran käännettyä laatikkoa alaviistoon että saisi irti ja laskettua taljalla lattialle. Kun ei ole nostotyökaluja koko paketin pudottamiseen, ja autoakaan ei saa mahdottoman ylös.
Onko kukaan tehnyt näin? Jos ei niin kohta on.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto
Voi olla hankalaa saada laatikkoa irti kun sitä pitäisi laskea niin paljon.JiiTeeÄssä kirjoitti:Kun ei ole nostotyökaluja koko paketin pudottamiseen, ja autoakaan ei saa mahdottoman ylös.
Onko kukaan tehnyt näin? Jos ei niin kohta on.
Lattialla pukkien varassa omakin autoni oli, toki ketjutalja katossa.
Jos etupään purkaa, voisi koko voimayksikön saada sopivalla pyöräalustalla pois kunhan sitä saa hiukan laskettua. Tunkki johon hitsaa kehikon?
Nesteet, tehostimen öljyt ja ilmastoinnin kaasut tietty pitää silloin laskea myös pois. Muuten simppeliä ruuvaamista vaan.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto
Yllättävän vähän löytyy netistä muita 2.4:n laatikon irrotus tarinoita, yleensä ei sellaista hommaa ole jota ei joku olisi kokeillut. No on tässä tullut tullut uhmattua eLearnin ja muiden foorumilaistenkin tapoja tehdä, esim. 156:n vakaajan sisäpuslien vaihto ei kuulemma onnistu vakaaja paikallaan mutta onnistuihan se.
Jakopääkin pitää tehdä samalla, jospa sitä purkamalla saa hieman lisätilaa.
Lähettäisi italialainen nyt vaan tilatut osat...
Jakopääkin pitää tehdä samalla, jospa sitä purkamalla saa hieman lisätilaa.
Lähettäisi italialainen nyt vaan tilatut osat...
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto
OT Hei kerro lisää 156-casesta... tarviis 323 tkm ajettuun vaihtaa uudet alkuperäisten tilalle kun kolajavat kylmänä ja kylmäällä ilmalla... vaikka 156-langassa...JiiTeeÄssä kirjoitti:Yllättävän vähän löytyy netistä muita 2.4:n laatikon irrotus tarinoita, yleensä ei sellaista hommaa ole jota ei joku olisi kokeillut. No on tässä tullut tullut uhmattua eLearnin ja muiden foorumilaistenkin tapoja tehdä, esim. 156:n vakaajan sisäpuslien vaihto ei kuulemma onnistu vakaaja paikallaan mutta onnistuihan se.
Jakopääkin pitää tehdä samalla, jospa sitä purkamalla saa hieman lisätilaa.
Lähettäisi italialainen nyt vaan tilatut osat...
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto
Mä harjottelin lootan irtioton ihan ite.
Pari biltema/mätänet 45cm tunkkia ja pukit. Loota mahtui alta pois.
Muistaakseni;
Vetarit irtoaa yhtä helposti kummastakin päästä. Lootasta ainakin pitää irrottaa (?). No öljyt vaihtaa samalla...
Neppasin olka-akselit vetareineen pois, ei napamutujumppaa. Pallit irti ja joustolpan yläpää, pakettiratkaisu.
Apari tukivarsineen.
Ohjausvaihde naruilla roikkumaan.
Moottori nostimella hengailemaan, kallistusoptiolla olis kiva.
Tunkilla ja lihaksilla loota syliin.
Mä laitoin quaifen tpyörästön. En koskenu kytkimeen.
Tässähän lie se esijännäasetelma, eli se tarvinnee ns. erikoistyökalun purkuun ja asennukseen.
Kun loota irti, niin jakopäälle/laturille ja sen remmille on sit oivat tilat puuhastella.
Eli pienessä tallissa semivajakeilla kaluilla onnistunee, jos minäkin onnistuin.
Aparin entraus lie se vistoin homma, niinku suhteessa.
Pari biltema/mätänet 45cm tunkkia ja pukit. Loota mahtui alta pois.
Muistaakseni;
Vetarit irtoaa yhtä helposti kummastakin päästä. Lootasta ainakin pitää irrottaa (?). No öljyt vaihtaa samalla...
Neppasin olka-akselit vetareineen pois, ei napamutujumppaa. Pallit irti ja joustolpan yläpää, pakettiratkaisu.
Apari tukivarsineen.
Ohjausvaihde naruilla roikkumaan.
Moottori nostimella hengailemaan, kallistusoptiolla olis kiva.
Tunkilla ja lihaksilla loota syliin.
Mä laitoin quaifen tpyörästön. En koskenu kytkimeen.
Tässähän lie se esijännäasetelma, eli se tarvinnee ns. erikoistyökalun purkuun ja asennukseen.
Kun loota irti, niin jakopäälle/laturille ja sen remmille on sit oivat tilat puuhastella.
Eli pienessä tallissa semivajakeilla kaluilla onnistunee, jos minäkin onnistuin.
Aparin entraus lie se vistoin homma, niinku suhteessa.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto
Kiitos vahvistuksesta ja työjärjestyksestä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto
Järjestys lie taitelijan oma näkemys.
Mut se työkalu kytkimelle tärkeähkö.
Ja olinko muka eka tunkkipelle lootan kans...
Mut se työkalu kytkimelle tärkeähkö.
Ja olinko muka eka tunkkipelle lootan kans...
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto
Ei tarvitse välttämättä, kunhan saa sen esijännän oikeaan asentoon, uudessa paineasetelmassa todennäköisesti valmiiksi.jalittam kirjoitti:Tässähän lie se esijännäasetelma, eli se tarvinnee ns. erikoistyökalun purkuun ja asennukseen.
Tein kierretangosta ja hylsystä puristimen, jolla puristin tähtilevyn kasaan. Säätöjousi pitää jättää puristuneeksi. Videossa harjoittelin vanhalla asetelmalla:
https://youtu.be/vH1mowW-56U
Vauhtipyörän pultit pitäisi kuulemma uusia, itse laitoin vanhat Loctiten 243:lla kiinni.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto
Mistä tuossa tietää että esijännitys menee varmasti oikein? Johonkin kytkimeen piti käyttää ihan mittakelloa. Toivottavasti uusi tulee esijännitettynä, kun niitäkin on.
Ja jokuhan rakensi erikoistyökalun vanhasta painelaakerista ja hitsasi sille tuen kulmaraudasta. Että ei kai tuotakaan tarvi pelätä, mutta se oikea säätö?
Ja jokuhan rakensi erikoistyökalun vanhasta painelaakerista ja hitsasi sille tuen kulmaraudasta. Että ei kai tuotakaan tarvi pelätä, mutta se oikea säätö?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto
^^ eli erikalun tarvinnee. Ite voi rakennella. Biltemassa "special nut" -kalu satasen pintaan.
Tiedän erään tapauksen, kun pököttiin vaikko relluun vaihdettu ilman puristinta kytkin autuaan tietämättä esijännästä. Ei se toiminu. Uus asennusyritys oikeilla työkaluilla korjasi asian. Siinä ei käsittääkseni mitään mittailtu, kunhan puristettiin.
Liekkö mittaus vain laatustandardin sanelemaa...
Ei kai tuo mitään tappavalla nopeudella ammu päätä kohti purkaessa...
Jiiteeace kertonee sit kuvineen rojektista
Itellä vasta vajaa 250 ajettu, mut viimeaikoina kytkimen nosto alkanu tuntumaan kulmikkaammalta. Eli ei tunnu niin helpolta pehmeä vaihtaminen - ajoittainen nykäyksentapainen häiritsee.
Siksipä tämä aihe kiinnostaa; strömsöö-henkinen kotikutoinen kytkinpajoitus pienessä tallissa.
Eikä mulla oo käryä ko. kytkintyypin anatomiasta, joten lukisin mielelläni arvin näkemyksen asennuksen teoriasta, kun kokemusta on...
Ettei tarttis tätäkään keksiä ite, kun ei kapasiteetti välttämättä riitä siihen.
eLearnhan luetaan asennuksen jälkeen. Mulla jotenkin tapana moinen pelleily.
Tiedän erään tapauksen, kun pököttiin vaikko relluun vaihdettu ilman puristinta kytkin autuaan tietämättä esijännästä. Ei se toiminu. Uus asennusyritys oikeilla työkaluilla korjasi asian. Siinä ei käsittääkseni mitään mittailtu, kunhan puristettiin.
Liekkö mittaus vain laatustandardin sanelemaa...
Ei kai tuo mitään tappavalla nopeudella ammu päätä kohti purkaessa...
Jiiteeace kertonee sit kuvineen rojektista
Itellä vasta vajaa 250 ajettu, mut viimeaikoina kytkimen nosto alkanu tuntumaan kulmikkaammalta. Eli ei tunnu niin helpolta pehmeä vaihtaminen - ajoittainen nykäyksentapainen häiritsee.
Siksipä tämä aihe kiinnostaa; strömsöö-henkinen kotikutoinen kytkinpajoitus pienessä tallissa.
Eikä mulla oo käryä ko. kytkintyypin anatomiasta, joten lukisin mielelläni arvin näkemyksen asennuksen teoriasta, kun kokemusta on...
Ettei tarttis tätäkään keksiä ite, kun ei kapasiteetti välttämättä riitä siihen.
eLearnhan luetaan asennuksen jälkeen. Mulla jotenkin tapana moinen pelleily.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto
https://m.youtube.com/watch?v=Tp5KeAQntGM
Eräs special nut video. Oliko nut purkuhommissa ns. tärkeä, en muista.
Special nut vaan jääny päähän, tosta kytkinkalusta...
Eräs special nut video. Oliko nut purkuhommissa ns. tärkeä, en muista.
Special nut vaan jääny päähän, tosta kytkinkalusta...
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto
Enpä tiedä rellun enkä pökötin asentajista, miten ovat tehneet. Enkä kyllä tiedä kytkimen mittaamisestakaan mitään. Mitähän siitä pitäisi mitata?
Tässä on siis kyseessä 159, 2.4 JTDm kytkinasetelma.
Purkamisessa ei ole mitään sen erikoisempaa kuin ilman automaattisäätöä olevassa kytkinasetelmassa.
Asennus, tapa 1
Paineasetelman voi asentaa ilman työkalua, kunhan esisäätö on oikeassa asennossa; eli automaattisäädön jouset puristuneena.
Ellei ole, ne pitää asettaa etukäteen vaikkapa prässin tai sitten kierretankovirityksen avulla. Esisäädön jälkeen tasainen kiristys paikoilleen keskitystuurnan avulla.
Tapa 2
Työkalun avulla.
Molemmat tavat voivat onnistua tai sitten eivät, riippuu asentajasta.
Työkalua ei saa satasella: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000031351/
Eipä tuo mutkikas ole tehdäkään jos on aikaa.
Tässä on siis kyseessä 159, 2.4 JTDm kytkinasetelma.
Purkamisessa ei ole mitään sen erikoisempaa kuin ilman automaattisäätöä olevassa kytkinasetelmassa.
Asennus, tapa 1
Paineasetelman voi asentaa ilman työkalua, kunhan esisäätö on oikeassa asennossa; eli automaattisäädön jouset puristuneena.
Ellei ole, ne pitää asettaa etukäteen vaikkapa prässin tai sitten kierretankovirityksen avulla. Esisäädön jälkeen tasainen kiristys paikoilleen keskitystuurnan avulla.
Tapa 2
Työkalun avulla.
Molemmat tavat voivat onnistua tai sitten eivät, riippuu asentajasta.
Työkalua ei saa satasella: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000031351/
Eipä tuo mutkikas ole tehdäkään jos on aikaa.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto
Tuo on halvin 103€ suomeen mitä on tullut vastaan, mutta taidan säästää senkin ja tehdä itse:
https://m.ebay.com/itm/Kupplungswerkzeu ... 2?NAV=HOME
https://m.ebay.com/itm/Kupplungswerkzeu ... 2?NAV=HOME
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto
Muistinko sit väärin, et pari vuotta sitten biltsun kikkare olis ollu satasen pintaan.
Tos ebay setissä vois olla leluja soveltaa johkin muuhunkin puuhaan, kun ei ole sorvia kotona. Saati yläjyrsintä.
Ei lie ameriikan temppu tosiaan itse kyhätä apuvälineitä, niinku kerroinkin.
Mullakaan ei hajua miten, mitä ja miksi pitäs mitata jännityksiä...
Lootan painoa en tiedä, mut mä kukkakeppi siimoilla jaksan kantaa sitä roikottaen jokusen metrin kerrallaan. Sormiin sattuu ekaks.
Eli ei siitä koppia kannate yrittää ottaa.
Mitä noin maksaa kytkin/vauhtis setti?
Tos ebay setissä vois olla leluja soveltaa johkin muuhunkin puuhaan, kun ei ole sorvia kotona. Saati yläjyrsintä.
Ei lie ameriikan temppu tosiaan itse kyhätä apuvälineitä, niinku kerroinkin.
Mullakaan ei hajua miten, mitä ja miksi pitäs mitata jännityksiä...
Lootan painoa en tiedä, mut mä kukkakeppi siimoilla jaksan kantaa sitä roikottaen jokusen metrin kerrallaan. Sormiin sattuu ekaks.
Eli ei siitä koppia kannate yrittää ottaa.
Mitä noin maksaa kytkin/vauhtis setti?
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto
543€ upporikasta ja rutiköyhää, vielä ei ole tullut mitään infoa että tavara olisi lähtenyt tulemaan:
Jos tulee ja sattuu olemaan ok tavaraa niin tuohon hintaan ei saa edes kaksoismassaa suomesta
https://www.ebay.com/itm/KIT-FRIZIONE-V ... 2749.l2649
Jos tulee ja sattuu olemaan ok tavaraa niin tuohon hintaan ei saa edes kaksoismassaa suomesta
https://www.ebay.com/itm/KIT-FRIZIONE-V ... 2749.l2649
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto
Tuohon rahaan jo vois vaihtaa vaikka vittuillakseen, kun vauhtiskin mukana.
Toivotaan parasta?
Toivotaan parasta?
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto
Tänään oli paketti kotona, näyttää hyvältä. Pitää vielä tarkistella koodit mutta kaikissa lukee Luk ihan meistettynä ja painelaakerin rungossa valettuna joten eiköhän nuo ihan oikeita ja uusia ole. Viikonloppuna jos kävisi kiinni. Takana Motonetista hommattu kannatinpalkki koneen ja laatikon ripusteluun:
https://imgur.com/gallery/FaoZHGR
https://imgur.com/gallery/FaoZHGR
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4JTDm kytkimen +romujen vaihto
Nyt on vaihdelaatikko irti. Alla jotain kuvia.
- Toisella puolella kaksi palloniveltä ei antautunut edes lämmöllä. Ylätukivarren kohtalo oli tässä kohtaa sinetöity. Jouduin pudottamaan tolpan ja navan alas yhdessä apurungon kanssa. Tolppakin lähinnä siksi että joskus tapellut koiranluun mutterin kanssa ehkä halunnut lähteä ehjää särkemään.
- Toinen puoli naks ja poks ja tunnissa vetari + napa irti. Tällä puolella jousitolppa jäi paikalleen kun koiranluun irrotus oli jo treenatttu.
- Jarrusatulat irti navasta ja roikkumaan pyöränkoteloon.
Muuten laatikon irrotus aika lailla niinkuin edellä Jalittam kirjoitti. Startin yläpuolisen piilopultin irrotus oli eilisen ahtain paikka.
Vielä ei ole vauhtipyörä irti ja rallatuksen lähde on vielä hieman arvoitus, mutta todennäköisesti kaksoismassa on muuttunut entiseksi. Jousitettu puoli keikkuu paikallaan ja kytkinlevy oli laidoista enemmän kulunut, uran pohjaan asti jopa, vaikka akkiä katsottuna ei mitenkään loppu ollut. Painelaakeri ei tuntunut huonolta.
https://imgur.com/gallery/kmtgvoJ
- Toisella puolella kaksi palloniveltä ei antautunut edes lämmöllä. Ylätukivarren kohtalo oli tässä kohtaa sinetöity. Jouduin pudottamaan tolpan ja navan alas yhdessä apurungon kanssa. Tolppakin lähinnä siksi että joskus tapellut koiranluun mutterin kanssa ehkä halunnut lähteä ehjää särkemään.
- Toinen puoli naks ja poks ja tunnissa vetari + napa irti. Tällä puolella jousitolppa jäi paikalleen kun koiranluun irrotus oli jo treenatttu.
- Jarrusatulat irti navasta ja roikkumaan pyöränkoteloon.
Muuten laatikon irrotus aika lailla niinkuin edellä Jalittam kirjoitti. Startin yläpuolisen piilopultin irrotus oli eilisen ahtain paikka.
Vielä ei ole vauhtipyörä irti ja rallatuksen lähde on vielä hieman arvoitus, mutta todennäköisesti kaksoismassa on muuttunut entiseksi. Jousitettu puoli keikkuu paikallaan ja kytkinlevy oli laidoista enemmän kulunut, uran pohjaan asti jopa, vaikka akkiä katsottuna ei mitenkään loppu ollut. Painelaakeri ei tuntunut huonolta.
https://imgur.com/gallery/kmtgvoJ
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4 JTDm kytkimen +kaksoismassa vauhtipyörän vaihto
Korjasin otsikkoa hieman kuvaavammaksi.
Nyt on auto taas ajossa, aikaa meni harkiten tehdessä kaksi viikonloppua aamusta iltaan ja välissä viikolla illat yhtä lukuun ottamatta. Samalla tein jakopään sekä entrasin apurunkoa.
Jakopää ja ritsa laturi remmin vaihto olikin todella helppo kun tilaa sai tehtyä koneen kiinnitysten ollessa irti ja talven aikana olin askarrellu pikavaihto työkalun laturin remmille.
Itsesäätyvää kytkintä ei kannata jännittää, jos uuden paineasetelman säätö on kohdallaan niin eikun pulttaa kiinni. Hommasin kuitenkin varmuuden vuoksi kolmileuka ulosvetimen joka parilla pikkuviilauksella toimi hyvin säädön resetoinnissa kun vanhalla paineasetelmalla treenasin. Tärkeintä on että painaa tasaisesti keskeltä ja ulosvetimen käpälät ei mene paineasetelman sisälle väärään väliin.
Eniten aiheutti harmia pallonivelet, jos ne lähtee auki naks ja poks niin homma helpottuu paljon. Vetarit lähtee nätisti irti ja menee takaisin.
Startin irrotus ja asennus rintapellin puolelta meinasi harmittaa, se yksi pultti meinasi olla siinä ja siinä. Irrotuksen jälkeen vasta tajusin että pitkällä hylsällä yltää.
Kylläpä käy taas nätisti ja säästyi touhutonni muualle hukattavaksi.
Nyt on auto taas ajossa, aikaa meni harkiten tehdessä kaksi viikonloppua aamusta iltaan ja välissä viikolla illat yhtä lukuun ottamatta. Samalla tein jakopään sekä entrasin apurunkoa.
Jakopää ja ritsa laturi remmin vaihto olikin todella helppo kun tilaa sai tehtyä koneen kiinnitysten ollessa irti ja talven aikana olin askarrellu pikavaihto työkalun laturin remmille.
Itsesäätyvää kytkintä ei kannata jännittää, jos uuden paineasetelman säätö on kohdallaan niin eikun pulttaa kiinni. Hommasin kuitenkin varmuuden vuoksi kolmileuka ulosvetimen joka parilla pikkuviilauksella toimi hyvin säädön resetoinnissa kun vanhalla paineasetelmalla treenasin. Tärkeintä on että painaa tasaisesti keskeltä ja ulosvetimen käpälät ei mene paineasetelman sisälle väärään väliin.
Eniten aiheutti harmia pallonivelet, jos ne lähtee auki naks ja poks niin homma helpottuu paljon. Vetarit lähtee nätisti irti ja menee takaisin.
Startin irrotus ja asennus rintapellin puolelta meinasi harmittaa, se yksi pultti meinasi olla siinä ja siinä. Irrotuksen jälkeen vasta tajusin että pitkällä hylsällä yltää.
Kylläpä käy taas nätisti ja säästyi touhutonni muualle hukattavaksi.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 159 2.4 JTDm kytkimen + kaksoismassa vauhtipyörän vaihto
Vaihdoin startin sedaniin viime syksynä. Silloin totesin, että tuon yhden pultin sai näppärästi auki räikkälenkkiavaimella.
Muut taisin avata paineilmaräikällä ja useammalla eri pituisella hylsyllä ja jatkovarrella.
Hienoa että sait auton nippuun ilman nosturia.
Muut taisin avata paineilmaräikällä ja useammalla eri pituisella hylsyllä ja jatkovarrella.
Hienoa että sait auton nippuun ilman nosturia.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: 159 2.4 JTDm kytkimen + kaksoismassa vauhtipyörän vaihto
Mites tämä auto oireili ennen vaihtoa?
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4 JTDm kytkimen + kaksoismassa vauhtipyörän vaihto
Rallatti kun kytkin oli osittain painettuna. Ylhäällä tai pohjassa ei niinkään, matka-ajossa ja nopeissa vaihdoissa ei huomannut mitään.
Sen verran rallatti lopussa että alkoi kotipihassa ja firman parkkihallissa hävettämään niin päätin huoltaa. Sinänsä mitään muuta toimintaan liittyvää en oikeastaan huomannut.
Nyt kun mietin niin ennen rallatuksen alkua oli jakso, jolloin kytkinpolkimessa tuntui vapinaa mutta ei ääntänyt vielä silloin.
Sen verran rallatti lopussa että alkoi kotipihassa ja firman parkkihallissa hävettämään niin päätin huoltaa. Sinänsä mitään muuta toimintaan liittyvää en oikeastaan huomannut.
Nyt kun mietin niin ennen rallatuksen alkua oli jakso, jolloin kytkinpolkimessa tuntui vapinaa mutta ei ääntänyt vielä silloin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 2.4 JTDm kytkimen + kaksoismassa vauhtipyörän vaihto
Kohtalohenkilö ilmoittutuu.
Rallattaa.
En vielä enempiä tutkinu tota italian settiä, sopinee -06/2 härveliin?
Rallattaa.
En vielä enempiä tutkinu tota italian settiä, sopinee -06/2 härveliin?
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 2.4 JTDm kytkimen + kaksoismassa vauhtipyörän vaihto
Ja.
Italian setissä kytkinlevy, asetelma, vauhtis ja työsylkkä?
Vain vauhtiksen pultit puuttuu?
Jos näin, niin tuntuu edulliselta. Pelkkä laakeri maksanee satasen kaks...
Italian setissä kytkinlevy, asetelma, vauhtis ja työsylkkä?
Vain vauhtiksen pultit puuttuu?
Jos näin, niin tuntuu edulliselta. Pelkkä laakeri maksanee satasen kaks...
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4 JTDm kytkimen + kaksoismassa vauhtipyörän vaihto
Kyllä, kaikki nuo löytyi ja vauhtipyörän pultit hankin siis erikseen. Asetelman laitoin vanhoilla pulteilla kiinni, mutta nekin kannattanee hommata uudet, ovat niin pienet ja lyhyet että vähän jännitti vetää edes siihen pieneen momenttiin niitä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4 JTDm kytkimen + kaksoismassa vauhtipyörän vaihto
Jotain kalinaa kuuluu ajoittain syksyllä hommatun 1.9:n kytkimen suunnalta, kovaa ajoa kesään asti ja sit pitää todennäköisesti tehdä sama ruletti. Hommaan osat varmaan samasta paikasta, ellei 1.9:n pakettia saa lähempää edukkaasti.
Mukava kun ei edes harmita, 2.4:lla kun harjoitteli niin 1.9 osat vaihtuu helposti, uskoisin.
Mukava kun ei edes harmita, 2.4:lla kun harjoitteli niin 1.9 osat vaihtuu helposti, uskoisin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: 159 2.4 JTDm kytkimen + kaksoismassa vauhtipyörän vaihto
Mikähän mahtaa olla vaihtotyön hinta / aika liikkeessä?
Osat varmasti kannattaa hankkia itse
Osat varmasti kannattaa hankkia itse
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!