Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

No se toki :D
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

harde
Viestit: 266
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja harde »

Onnistuukohan tuon ruostuneen etupalkin käsittely irrottamatta koko apurunkoa.. muualla ei ruostetta näkynyt

Rema
Viestit: 232
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rema »

harde kirjoitti:Onnistuukohan tuon ruostuneen etupalkin käsittely irrottamatta koko apurunkoa.. muualla ei ruostetta näkynyt
Kotkassa Uusi autosuojaamo, suojasi autoni etupalkiston irroittamatta palkistoa. Tapahtui noin 5 vuotta sitten ja on hyvin kestänyt. Palkisto oli ruosteessa, koska muovitettu teräs oli uutena suojattu , muovi oli irtoillut käsittelyn johdosta ja ruostunut.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Oldgrain kirjoitti:
Waverunner kirjoitti:Joku perus 5W-40 moottoriöljy?

Riittäisiköhän litra jos se välillä sitä herjaa ja välillä taas onneksi ei ;=D ???

Waverunner
Castrolin 5W-40 itsellä käytössä 2.2:ssa, mutta ihan mikä tahansa 5W-40 kelpaa. Litra riittää pitkälle. Tarkasta kuitenkin ensin tikusta, se mittariston öljymäärä kun ei yleensä pidä paikkaansa. Muistelisin, että minimin ja maksimin väli on jotain litran nurkilla.
Nyrkkisääntö kaikille autoille taitaa olla että min- ja max-väli on noin litran. Näytön palkit on suuntaa antavia, mutta jos rupeaa yht'äkkiä palkkienmäärät vaihtelemaan, kannataa mennä tikusta tarkastamaan.

5w-40 on vain puolet vaatimuksesta, katsokaa myös, että purkissa lukee ACEA A3... tämä ei tunnu uppoavan auton käyttäjien kalloon :lol:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Apurungot edessä ja takana mätänee kauttaaltaan.
Edessä öljyvuodot paikoin hidastaa.
Myös tilbehör peltitelineet hapettuu.

Etuapurungon etupoikkipalkki toimii lie lähinnä lauhdutinpaketin/pohjamuovin kannakkeena.

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Onko multiecuscan ainut järkevä softa auton antureiden yms. tutkimiseksi vai löytyykö nykyään muitakin vaihtoehtoja?

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Alfaobd

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Moro, onks kellään ollu tai on ongelmana pohjamuovin pysyvyys paikoillaan? Mulla on tullut kiinnikkeistä läpi pohjamuovi, enkä ole keksinyt muuta keinoa kuin rautalanka jolla pysyisi paikoillaan. Jos jollain on paremia ideoita ni kiitos tänne vois niitä esittää. Rautsikalla ku laittaa ni kuuluu kaikenlaisia resonanssiääniä joillain kierroksilla johtuen että on palkeissa kiinni tuo pohjalevy. Ei o kivaa kuunneltavaa muuten hiljasessa autossa...

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Riittävän isot korialuslevyt auttaa pitämään pohjalevyn paikoillaan.
Omista autoista tosin pohjalevyt ovat olleet pois jo useamman vuoden.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Tulee uusi huoltotoimenpide, löystyneiden rautalankojen kiristys ja katkenneiden uusinta :)

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

seppo kirjoitti:Tulee uusi huoltotoimenpide, löystyneiden rautalankojen kiristys ja katkenneiden uusinta :)
..no näinhän se on. Ottaisinko tosiaan mäkin ne kokonaan pois ku eipä niillä taida mitään virkaakaan olla ku ovat muovista. Pysyskö öljy talvella kuumempana ku ei kylmä viima öljypohjaa kylmetä. Ennen ku oli pellistä pohja ni suojas öljypohjaa kolhuilta muttei muovinen. Mites toi suolapaskan pääsy tonne pohjaan, sitä varmaan vähä estää?

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Maunu kirjoitti:Riittävän isot korialuslevyt auttaa pitämään pohjalevyn paikoillaan.
Omista autoista tosin pohjalevyt ovat olleet pois jo useamman vuoden.
Aattelin ensin niitä isompia prikkoja sinne laittaa mut eihän ne ruuvit aukee vaan pyörii pultin yläosa alaosan mukana ja et pysty pitää yläosaa kiinni ku on runkopalkin sisällä ainakin pohjamuovin takaosassa mistä on irti. Etuosa on hyvin paikoillaan.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Siinä apurungossa on ns. popparimutterit jotka lähtee pyörimään kun ruuvit ruostuu niihin kiinni ja lopuksi katkeavat. Hyvä tapa korjata ne on porata vanhat pois, tai leikata ja tuurnalla lyödä sisään ja ampua uudet mutterit paikalle ja paljon rasvaa niihin (vaatii tietysti työkalut)! Itse olen käyttänyt aluniinisiä muttereita, jotka on helppo uusia tarvittaessa. Se muovi (ehjä) on kuitenkin tarpeellinen viimasuoja ja likasuoja siellä pohjassa.

arv
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja arv »

Mää tein tämmöisiä muoviosiin (poppareilla kiinni) ja apurunkoon uudet niittimutterit.
Biltemasta ruostumattomia kuusiokoloruuveja ja korilaattoja kiinnitykseen.
Tässä on se etu, ettei tarvitse auton alla ähistessä muistella mikä ruuvi tulee mihinkin reikään kun kaikki ovat samanlaisia.

Kuva

Kuva

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

FIALFE kirjoitti:
Maunu kirjoitti:Riittävän isot korialuslevyt auttaa pitämään pohjalevyn paikoillaan.
Omista autoista tosin pohjalevyt ovat olleet pois jo useamman vuoden.
Aattelin ensin niitä isompia prikkoja sinne laittaa mut eihän ne ruuvit aukee vaan pyörii pultin yläosa alaosan mukana ja et pysty pitää yläosaa kiinni ku on runkopalkin sisällä ainakin pohjamuovin takaosassa mistä on irti. Etuosa on hyvin paikoillaan.
Migillä hitsasin joskus vanhat mutterit kiinteiksi, kun oli vähän kiire saada auto kasaan. Tuskin oli paras vaihtoehto, Seppo kommentoikin jo paremman version.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Gommi
Viestit: 178
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gommi »

2.4 diesel nykii 0.7 - 1bar ahdoilla ns. Puoli kaasulla.
Lutu pohjassa menee ei ilmoita itsestään mitään.

Map anturi? Egr? Dpf?

Dpf ilmoitti muutama päivä takaperin olevansa tukossa, mutta aukesi, kun painelin moottoritietä reippailla kierroksilla. Imusarjan läpät on poistettu.

Edellisen omistajan ajossa auto on ollut selvästi aika rauhallisessa käytössä, kun kiinni jumiutuneita imusarjan läppiä ei oltu huomattu :D

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Gommi kirjoitti:2.4 diesel nykii 0.7 - 1bar ahdoilla ns. Puoli kaasulla.
Lutu pohjassa menee ei ilmoita itsestään mitään.

Map anturi? Egr? Dpf?

Dpf ilmoitti muutama päivä takaperin olevansa tukossa, mutta aukesi, kun painelin moottoritietä reippailla kierroksilla. Imusarjan läpät on poistettu.

Edellisen omistajan ajossa auto on ollut selvästi aika rauhallisessa käytössä, kun kiinni jumiutuneita imusarjan läppiä ei oltu huomattu :D
Tervetuloa kerhoon! :drinking:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=35479

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

159 2.4 jtdm tuli hankittua ja muuten hieno peli, mutta etupää narisee melkolailla. Löysiä ei oo ja just on katsastuksesta mennyt läpi, mutta ajattelin vähän kokeilla vanhan kansan kikkaa ja injektioruiskulla tunkea öljyä pallonivelten suojakumin sisään. Vaikuttaisi siltä tunkatessa ja kädellä kokeillen, että narina tulee ylä- tai alatukivarren päästä, siis renkaan läheltä... Onko kansalla kokemuksia, mikä tuolla yleensä pahiten narisee ja onko injektiokikkailusta ollut muilla apua? Ja millaista öljyä (mitä sattuu nurkissa lojumaan ja menee neulasta läpi) ja millaisella ruiskulla (apteekista vaan normi-injektioneula)?

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alamajy »

wekkuli kirjoitti:159 2.4 jtdm tuli hankittua ja muuten hieno peli, mutta etupää narisee melkolailla. Löysiä ei oo ja just on katsastuksesta mennyt läpi, mutta ajattelin vähän kokeilla vanhan kansan kikkaa ja injektioruiskulla tunkea öljyä pallonivelten suojakumin sisään. Vaikuttaisi siltä tunkatessa ja kädellä kokeillen, että narina tulee ylä- tai alatukivarren päästä, siis renkaan läheltä... Onko kansalla kokemuksia, mikä tuolla yleensä pahiten narisee ja onko injektiokikkailusta ollut muilla apua? Ja millaista öljyä (mitä sattuu nurkissa lojumaan ja menee neulasta läpi) ja millaisella ruiskulla (apteekista vaan normi-injektioneula)?
Minä laitoin pari viikkoa sitten 156V6:en eli Arviin neulalla voiteluainetta alapalloon neulalla. Narinat hävisi ihan kokonaan ja nyt auto on hiljainen.
Neulan tein sellaisesta jalkapallon täyttöneulasta, johon tein rälläkällä 45-asteen hionnan. Terävä tuli ja helposti lävisti kumin.
Siihen sitten laitoin muoviletkun pätkän kiinni letkun kiristimellä, letku täyteen voiteluainetta ja paineilmaa perään, varovasti.
Tallista löytyi Teflonöljyä, niin laitoin sitä.

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Tuli mieleen, että meniskö ihan jäykkäkin vaseliini injektioneulasta läpi, jos vähän hiustenkuivaajalla lämmittelis? Pitänee kokkeilla.

Muuten on kyllä ollut iiiihhhhanaa taas ajella Alfalla, mutta toi narina pilaa tunnelmaa ikävästi.
:)

Gommi
Viestit: 178
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gommi »

Itsellä narisee ylätukivarsien puslat, puntaroin uusien tukivarsien ja powerflexien välillä.

Aiemmin mainittu tökkiminen hävinnyt reippaalla kengittämisellä.. Ainakin vähäksi aikaa. Tarttis varmaan purkaa ja putsata kaikki noenkerääjät.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mullakin narisi 159:ssä ylätukivarren puslat, ei pallo. Nyt se pari vuotta sitten vaihdettu varsi narisee taas :roll:

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Sinne puslille mä ruikin eilen crceetä, ei vaikutusta. Luulis, että se olis sen verran tunkevaa ainetta, että edes vähän hillitsis narinaa jos se sieltä tulee, mutta ei. Päättelin siis, että nariseva nivel olis kuitenkin kumin sisällä oleva pallo. Äänilähdettä siinä on vaikea paikantaa, mutta tunkkailemalla sain narinaa aikaiseksi ja kun pidin kättä mm. jousella ja ylätukivarrella, niin narinan kuuluessa se tuntui "värisevän" eniten just siinä ylätukivarren päässä. Metallia pitkin se ääni ja värinä voi toki välittyä vähän vaikka mihin. Palloon viittaisi sekin, että samanlaista narinaa tuntuu aiheuttavan sekä jousto- että ohjausliike. Ratissa se ei kuitenkaan tunnu yhtään, eli en usko raidetankovaivaan.

Noh, miä kokkeilen injektiolla kumin läpi ruutata palloille jotain tavaraa ja kerron kui käy.

oidipus
Viestit: 211
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

wekkuli kirjoitti:Sinne puslille mä ruikin eilen crceetä, ei vaikutusta. Luulis, että se olis sen verran tunkevaa ainetta, että edes vähän hillitsis narinaa jos se sieltä tulee, mutta ei. Päättelin siis, että nariseva nivel olis kuitenkin kumin sisällä oleva pallo. Äänilähdettä siinä on vaikea paikantaa, mutta tunkkailemalla sain narinaa aikaiseksi ja kun pidin kättä mm. jousella ja ylätukivarrella, niin narinan kuuluessa se tuntui "värisevän" eniten just siinä ylätukivarren päässä. Metallia pitkin se ääni ja värinä voi toki välittyä vähän vaikka mihin. Palloon viittaisi sekin, että samanlaista narinaa tuntuu aiheuttavan sekä jousto- että ohjausliike. Ratissa se ei kuitenkaan tunnu yhtään, eli en usko raidetankovaivaan.

Noh, miä kokkeilen injektiolla kumin läpi ruutata palloille jotain tavaraa ja kerron kui käy.
Ainoa pysyvä narinan poisto on ylätukivarsien vaihto , tosin ovat kulutusosia ja uusi vaihtotarve tulee aikanaan .

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Ei sekään oo pysyvä narinan poisto, jos kyseessä on kulutusosa.
:lol:
Ei viittis vaihtaa koko kalikkaa, jos ei siellä muuten löysää oo. Rasvaruuttaus jos auttaa, niin kyllä mä jaksan sitä tehdä silloin tällöin. Jos vaikka 2 krt/vuosi riittäis, ni ruuttais aina renkaanvaihdon yhteydessä.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

wekkuli kirjoitti:Sinne puslille mä ruikin eilen crceetä, ei vaikutusta. Luulis, että se olis sen verran tunkevaa ainetta, että edes vähän hillitsis narinaa jos se sieltä tulee, mutta ei. Päättelin siis, että nariseva nivel olis kuitenkin kumin sisällä oleva pallo.
Voi se pallokin narista, mutta en pitäisi tuota CRC:tä kovin luotettavana diagnoosina tässä kohtaa :) Ratin kääntelykin aiheuttaa liikettä myös varren puslissa, eli sekin on aika epävarmaa. Äkkiseltään en keksi kovin luotettavaa tapaa paikantaa narinan lähdettä muuten kuin irrottamalla pallo olkatuesta ja sitten liikuttelemalla vartta.

No, pallon rasvaaminen on halpa kokeilu, joten sitäkin on hyvä kokeilla.

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Joo, ensin tietty kokeillaan halvat kotikonstit. Jonka jälkeen asian kanssa ehkä vain eletään, jos ei korjaannu.
8)

Avatar
Teddy
Viestit: 367
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Teddy »

https://www.ikh.fi/fi/rasvaprassin-neul ... -ma3240820

Ihan vaan vinkkinä. Kovat jätkät kötöstää apuvälineensä nurkissa lojuvista romuista, mutta mulla on tommonen. Hiivatin kätevä ruutata uusiinkin palloihin laardia kumia purkamatta. Siis kumin ja kartion välistä tietysti, ei kumin läpi.
Operating at the speed of dark

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Omassa autossa ei puslat ole narisseet koskaan, mutta 159:n alapallo kyllä on möykännyt pari kertaa oikein urakalla. Juuri pari viikkoa sitten laitoin vasemman puoleisen vaseliinia täyteen ja johan on taas hiljaista.

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Mjöö... ei injektointi auttanut. Oon kuitenkin moneen kertaan tuota tunkannut ylös-alas ja narina-napsahtelu tulee mun mielestä ihan selvästi ylätukivarresta... eli se siis vaihtoon. Kuinkahan helppo tuo on ite vaihtaa aurinkoisena kesäpäivänä pihassa? Mitä kaikkia työkaluja tarviin ja mitä pitää ottaa huomioon?

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Minulla vaati noin 10 km ajon ennenkuin hiljeni. Sen jälkeen on kyllä ollut hiljaista.

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Kyllä mä sillä ajelin useamman kilometrin ja useammista hidastustöyssyistä ja kaartelua reippasti, mutta ei se siitä vaiennut.

oidipus
Viestit: 211
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

wekkuli kirjoitti:Mjöö... ei injektointi auttanut. Oon kuitenkin moneen kertaan tuota tunkannut ylös-alas ja narina-napsahtelu tulee mun mielestä ihan selvästi ylätukivarresta... eli se siis vaihtoon. Kuinkahan helppo tuo on ite vaihtaa aurinkoisena kesäpäivänä pihassa? Mitä kaikkia työkaluja tarviin ja mitä pitää ottaa huomioon?
Onnistuu pihahommana muutaman erikoistyökalun kahden tunkin kera . Torx-lenkkiavain ( koko E18 ),( löytynee FIXUS liikkeestä tai erikoistyökaluliikkeestä) , pallonivelen irroitin ( haarukkamallikin käy ) . Erikoisuutena pultit ottavat kiinni jouseen joten pitää tehdä seuraava toimenpide . Tunkkaa rungosta ja kun pyörä on irti ja jousi venynyt ääriasentoon laita , n. 5cm paksu puukapula jousen väliin ja tunkkaa alatukivarresta niin paljon että pultit saa pyöritettyä irti jousen välistä tai vaihtoehtoisesti jousen levittimellä . Aloita työ pallonivelen irroituksella sitten torxpultit irti ja tukivarsi vedetään irti .
Pultit ovat sen verran tiukalla että tarvitset jatkovarren torx-avaimeen , lisäksi lipsahtaa helposti eli laita huolella avain pultin kantaan .
Korjaamolla lienee tunnin työ eli jos näitä erikoistyökaluja ei ole niin niihin menee kolmisen kymppiä joten itse tekemällä säästää alle satasen , osan hinta on n. 100€ .

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

159 farkun takajousissa on merkitty kummin päin ne pitää asentaa. Onko päissä jotain eroa, vai miksi asennussuunta on merkitty?

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Sain ylätukivarren irti äsken, ja eipä jäänyt narinan lähteestä epäilystä, kyllä se oli ne sen sisemmät nivelet. Hädin tuskin tuota jaksoi käsin käännellä kovan narinan säestyksellä, kun olin saanut olkavarren pään irti.

Suosituksia otetaan vastaan, mistä kannattaa uudet ylätukivarret tilata.

oidipus
Viestit: 211
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

wekkuli kirjoitti:Sain ylätukivarren irti äsken, ja eipä jäänyt narinan lähteestä epäilystä, kyllä se oli ne sen sisemmät nivelet. Hädin tuskin tuota jaksoi käsin käännellä kovan narinan säestyksellä, kun olin saanut olkavarren pään irti.

Suosituksia otetaan vastaan, mistä kannattaa uudet ylätukivarret tilata.
Halvin vaihtoehto on tässä : http://www.mister-auto.fi/fi/tukivarret ... _g273.html
Kalliimpia löytyy täältä : https://www.fixusnet.fi/fin/varaosat/111

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
FInestC
Viestit: 163
Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FInestC »

Kellään kokemuksia tämän mallisesta DPF:stä? https://aeromotors.ee/kataloog/search/B ... CATALYSTS/

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Konehuoneesta alkoi kuulua yhtä-äkkiä ajon aikana laahaavaa ääntä niin kuin olisi pohjalevy laahannu maata. Moniurahihna kunnossa, öljyt ok, nesteet ok, ei vikavaloja, sellainen ääni kuitenkin et päätin hinauttaa korjaamolle. Tyhjäkäynnillä käytin työmaan pihassa hetken ja sit auto sammu itsekseen enkä ole arvannu sen jälkeen käynnistää. Auto on 2.0 JTD-2011. 195000 ajettu.

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

FIALFE kirjoitti:Konehuoneesta alkoi kuulua yhtä-äkkiä ajon aikana laahaavaa ääntä niin kuin olisi pohjalevy laahannu maata. Moniurahihna kunnossa, öljyt ok, nesteet ok, ei vikavaloja, sellainen ääni kuitenkin et päätin hinauttaa korjaamolle. Tyhjäkäynnillä käytin työmaan pihassa hetken ja sit auto sammu itsekseen enkä ole arvannu sen jälkeen käynnistää. Auto on 2.0 JTD-2011. 195000 ajettu.
Kävin autoa näyttämässä huollossa ja lopputulema oli että joku"pyörä" pettäny jakopäästä ku se avattiin eikä mitään tehtävissä. Kehoittivat joko myymään auton jos joku ostaa tai hommaamaan vaihtokoneen. Tuota konetta kuulemma ei kannata korjata. Mistähän sitä konetta etsis ku ei huvita merkistä luopua kuitenkaan ja mitähän ne maksaa?

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

No jo on paska tuuri!
Täältä uusi motti: https://www.ebay.co.uk/itm/2010-ALFA-RO ... 2549527924

edit. Ja tuolta oidipuksen linkkaamasta paikasta toki myös kannattaa kysyä. Olin tulossa samaa linkkiä lisäämään:)
Viimeksi muokannut Janne, 13 Kesä 2018, 13:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alfa Romeo 155 V6 1992

oidipus
Viestit: 211
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

FIALFE kirjoitti:
FIALFE kirjoitti:Konehuoneesta alkoi kuulua yhtä-äkkiä ajon aikana laahaavaa ääntä niin kuin olisi pohjalevy laahannu maata. Moniurahihna kunnossa, öljyt ok, nesteet ok, ei vikavaloja, sellainen ääni kuitenkin et päätin hinauttaa korjaamolle. Tyhjäkäynnillä käytin työmaan pihassa hetken ja sit auto sammu itsekseen enkä ole arvannu sen jälkeen käynnistää. Auto on 2.0 JTD-2011. 195000 ajettu.
Kävin autoa näyttämässä huollossa ja lopputulema oli että joku"pyörä" pettäny jakopäästä ku se avattiin eikä mitään tehtävissä. Kehoittivat joko myymään auton jos joku ostaa tai hommaamaan vaihtokoneen. Tuota konetta kuulemma ei kannata korjata. Mistähän sitä konetta etsis ku ei huvita merkistä luopua kuitenkaan ja mitähän ne maksaa?
Täältä voi kysellä :http://www.partdealer.fi/kaytetyt-kunno ... moottorit/

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

FIALFE kirjoitti:
FIALFE kirjoitti:Konehuoneesta alkoi kuulua yhtä-äkkiä ajon aikana laahaavaa ääntä niin kuin olisi pohjalevy laahannu maata. Moniurahihna kunnossa, öljyt ok, nesteet ok, ei vikavaloja, sellainen ääni kuitenkin et päätin hinauttaa korjaamolle. Tyhjäkäynnillä käytin työmaan pihassa hetken ja sit auto sammu itsekseen enkä ole arvannu sen jälkeen käynnistää. Auto on 2.0 JTD-2011. 195000 ajettu.
Kävin autoa näyttämässä huollossa ja lopputulema oli että joku"pyörä" pettäny jakopäästä ku se avattiin eikä mitään tehtävissä. Kehoittivat joko myymään auton jos joku ostaa tai hommaamaan vaihtokoneen. Tuota konetta kuulemma ei kannata korjata. Mistähän sitä konetta etsis ku ei huvita merkistä luopua kuitenkaan ja mitähän ne maksaa?
Miksi ei kannattaisi korjata? Tuurilla sieltä ei ole rikki kuin keinut jotka maksaa muutaman euron kappale.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tuomas K kirjoitti:159 farkun takajousissa on merkitty kummin päin ne pitää asentaa. Onko päissä jotain eroa, vai miksi asennussuunta on merkitty?
Tästä kellään mitään havaintoa?

Kas kun ovat autossa väärin päin, niin onko aiheellista järjestää niiden kääntö oikein päin? Hiukan vaikuttivat olevan banaanilla, eli johtuuko tuosta?

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Tuomas K kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:159 farkun takajousissa on merkitty kummin päin ne pitää asentaa. Onko päissä jotain eroa, vai miksi asennussuunta on merkitty?
Tästä kellään mitään havaintoa?

Kas kun ovat autossa väärin päin, niin onko aiheellista järjestää niiden kääntö oikein päin? Hiukan vaikuttivat olevan banaanilla, eli johtuuko tuosta?
Mulla ainakin berlinassa meni toinen puoli enemmän banaanille ja sit auto oli vähän vinossa, elikkäs laitoin oikeinpäin ja jouset oikesi.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Tulipa polkaistua taas vaihteeksi 159 ostohousut ainakin toiseen punttiin vedettynä. Kohteena https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/9714594

Muutama havainto autosta tuli tehtyä puolen tunnin koeajolla. Vaihteisto tuntuu vähän jäykältä käyttää, vaihteet kylläkin uppoavat kivasti perille saakka. Ohjaus samoin tuntuu parkkipaikkakääntelyssä ja hitaammassa kurvailussa vähän jäykältä käännellä, mutta ajossa tuntuu toimivan ok. Moottori päästi aavistuksenomaiset mustat savut kylmiltään, ja tämä loppui moottorin tyhjäkäynnin laskiessa normaaliksi n. 30 sekunnin päässä. Kohteella päästelty jo 240+tkm, joten liekö lopun alun merkkejä...? Mitenkähän tämä 1.9 JTS kestää ylipäänsä ajoa, 2.2. JTS:n jakoketjuongelmista olen kyllä lukenut. Liittyykö ne suoraan tähän pikkusiskoonkin? Jäähdytysneste paisuntasäiliössä kirkkaan punaista, moottorin ölppäkorkki oli suorastaan puhdas (liekö puhdistettu...). Starttimoottorin tienoilla näytti olevan jotain öljyistä hikoilua (koneen etupuolella alhaalla hieman keskilinjan oikealla puolella), liekö merkki mistään vai vakavampaakin?

Muuten kyseinen yksilö kulki suoraan, ei kolissut, natissut tai muutenkaan oireillut ajossa. Kulki suoraan, otti kuopat varsin sivistyneesti ja jarrut toimivat pehmeästi, mutta tehokkaan tuntuisesti. Olen koeajanut 1.9 JTS:n aikoinaan, ja siihen taannoiseen verrattuna tämän yksilön veto oli tasaista, pirteää ja terhakkaa. Sisusta oli oikein siisti, ehjä ja vakuuttava. Ulkoinen olemus sopisi paremmin 150tkm ajettuun, huolella pidetyn oloinen. Huoltokirjakin oli säntillinen merkkiliikkeen leimoin, ei vain mukana ilman merkintöjä, kuten yleensä "huoltokirjoin" mainostetuissa. Merkintää ei kuitenkaan ollut missään kohtaa siitä että jakoketjulle hilppeineen olisi koskaan tehty mitään. Kuitteja ei ollut myöskään nähtävissä ainuttakaan, joten ei ole selvillä onko vaihteistolle tehty mitään (eikös tässä ole se "legendaarinen" M32..?).

Se kylläkin ihmetytti, että keulilta, kuskin paikalta kuunneltuna vasemmalta kantoi sisälle ääni, joka tuntui olevan kytköksissä siihen miten moottoria kuormitti. Enemmän kaasua vedätykseen ja ääni voimistui, keventäessä ja hiljaa ajettaessa ääni ei juuri edes kuulu - paitsi kun tietää mitä kuuntelee. Ääni on vaikeasti kuvailtava, mutta yritetään: se oli kuin pitkän muovisen viemäriputken sisältä olisi kantautunut jonkin pyörivän asian hennosti ujeltavaa hurinaa. Vähän samanlaista kuin tuulettimen ääni, mutta kuului tästä tuulettimesta riippumatta. Ilmastointilaitteen päällä/poissa ololla ei vaikutusta asiaan. Vedätys tai moottorijarrutus ei vaikuttanut asiaan. Ei kuulostanut pyöränlaakerilta, sillä tämä nousi ja laski vaihteesta tai nopeudesta riippumatta kaasuntarpeen mukaan. Mistähän mahtaisi olla kyse..? Tältäkö se M32 sitten finaalissa kuulostaa? Vaihteet menivät tosiaan sujuvasti päälle, pysyivät päällä ja kytkin tuntui toimivan moitteetta.


Ottakaapa kokeneemmat koppi tästä, kiitos...!

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 362
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Iskunpituus ja suuttimien koko on ainoat erot 1.9 ja 2.2 koneissa. Paha sanoa venyttääkö nämä enää ketjua jos kaikki liikkuvat osat on vaihdettu ja kiristin päivitetty.
Ainakin saabin koneissa on suurinpiirtein sama jakopää paremmalla kiristimellä, eikä niissä suuremmin ole ongelmia ollut.
Päivitetyn kiristimen tunnistaa "nännistä" kiristimen kannassa.
Se öljytahra voi olla perua siitä et täytössä on kaadettu hutiin tai sitten öljynpaineanturi tihkuu läpi.
Kahinasta voin sanoa sen et jos vika on siinä tyypillisessä alemman sivuakselin laakerissa, se kahisee myös silloin kun auto on liikkeessä vaihde vapaalla, eikä seuraa mitenkään moottorin kierroslukua.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

oidipus
Viestit: 211
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Kivijärvi kirjoitti:Tulipa polkaistua taas vaihteeksi 159 ostohousut ainakin toiseen punttiin vedettynä. Kohteena https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/9714594

Muutama havainto autosta tuli tehtyä puolen tunnin koeajolla. Vaihteisto tuntuu vähän jäykältä käyttää, vaihteet kylläkin uppoavat kivasti perille saakka. Ohjaus samoin tuntuu parkkipaikkakääntelyssä ja hitaammassa kurvailussa vähän jäykältä käännellä, mutta ajossa tuntuu toimivan ok. Moottori päästi aavistuksenomaiset mustat savut kylmiltään, ja tämä loppui moottorin tyhjäkäynnin laskiessa normaaliksi n. 30 sekunnin päässä. Kohteella päästelty jo 240+tkm, joten liekö lopun alun merkkejä...? Mitenkähän tämä 1.9 JTS kestää ylipäänsä ajoa, 2.2. JTS:n jakoketjuongelmista olen kyllä lukenut. Liittyykö ne suoraan tähän pikkusiskoonkin? Jäähdytysneste paisuntasäiliössä kirkkaan punaista, moottorin ölppäkorkki oli suorastaan puhdas (liekö puhdistettu...). Starttimoottorin tienoilla näytti olevan jotain öljyistä hikoilua (koneen etupuolella alhaalla hieman keskilinjan oikealla puolella), liekö merkki mistään vai vakavampaakin?

Muuten kyseinen yksilö kulki suoraan, ei kolissut, natissut tai muutenkaan oireillut ajossa. Kulki suoraan, otti kuopat varsin sivistyneesti ja jarrut toimivat pehmeästi, mutta tehokkaan tuntuisesti. Olen koeajanut 1.9 JTS:n aikoinaan, ja siihen taannoiseen verrattuna tämän yksilön veto oli tasaista, pirteää ja terhakkaa. Sisusta oli oikein siisti, ehjä ja vakuuttava. Ulkoinen olemus sopisi paremmin 150tkm ajettuun, huolella pidetyn oloinen. Huoltokirjakin oli säntillinen merkkiliikkeen leimoin, ei vain mukana ilman merkintöjä, kuten yleensä "huoltokirjoin" mainostetuissa. Merkintää ei kuitenkaan ollut missään kohtaa siitä että jakoketjulle hilppeineen olisi koskaan tehty mitään. Kuitteja ei ollut myöskään nähtävissä ainuttakaan, joten ei ole selvillä onko vaihteistolle tehty mitään (eikös tässä ole se "legendaarinen" M32..?).

Se kylläkin ihmetytti, että keulilta, kuskin paikalta kuunneltuna vasemmalta kantoi sisälle ääni, joka tuntui olevan kytköksissä siihen miten moottoria kuormitti. Enemmän kaasua vedätykseen ja ääni voimistui, keventäessä ja hiljaa ajettaessa ääni ei juuri edes kuulu - paitsi kun tietää mitä kuuntelee. Ääni on vaikeasti kuvailtava, mutta yritetään: se oli kuin pitkän muovisen viemäriputken sisältä olisi kantautunut jonkin pyörivän asian hennosti ujeltavaa hurinaa. Vähän samanlaista kuin tuulettimen ääni, mutta kuului tästä tuulettimesta riippumatta. Ilmastointilaitteen päällä/poissa ololla ei vaikutusta asiaan. Vedätys tai moottorijarrutus ei vaikuttanut asiaan. Ei kuulostanut pyöränlaakerilta, sillä tämä nousi ja laski vaihteesta tai nopeudesta riippumatta kaasuntarpeen mukaan. Mistähän mahtaisi olla kyse..? Tältäkö se M32 sitten finaalissa kuulostaa? Vaihteet menivät tosiaan sujuvasti päälle, pysyivät päällä ja kytkin tuntui toimivan moitteetta.


Ottakaapa kokeneemmat koppi tästä, kiitos...!
Vie auto kuntotarkastajalle , auto on hyvä nähdä myös altapäin nosturilla . Tärkeää on selvittää onko ketju vaihdettu , vaihtohan on aika arvokas n. 1000 € . Noilla kilometreillä on syytä varautua kaikkiin kuluvien osien vaihtoihin , laturiin , ohjaustehostimen pumppuun , pyörien laakereihin , apulaitehihnoihin ym. Lisäksi autossa on ainakin 1000€ tinkivaraa .

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Raikkoo kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:159 farkun takajousissa on merkitty kummin päin ne pitää asentaa. Onko päissä jotain eroa, vai miksi asennussuunta on merkitty?
Tästä kellään mitään havaintoa?

Kas kun ovat autossa väärin päin, niin onko aiheellista järjestää niiden kääntö oikein päin? Hiukan vaikuttivat olevan banaanilla, eli johtuuko tuosta?
Mulla ainakin berlinassa meni toinen puoli enemmän banaanille ja sit auto oli vähän vinossa, elikkäs laitoin oikeinpäin ja jouset oikesi.
Juuri vaihdoin jouset taakse, oma tosin berlina - luulisin olevan sama SW:ssä.

Huomasin, että toisessa päässä on hiukan tiuhempi väli jousilla kuin toisessa, niinpä mallailin samoin päin kuin olin viimeeksi laitanut, jos ne olivat myös silloin väärin, niin ei se ainakaan menoa haitannut :lol:
Ulkoa en muista, menikö tiuhemmin jousitettu osuu ylä- vai alapuolelle. Banaanilla ne on tosin mullakin... Melkein ajelisin jouset loppuun ja laittaisin sitten uusiksi, ei se niin tavatonta ole, että katkeavat jossain vaiheessa.
Huomasitko oliko sinunkin jousissa toisessa päässä noin 3 kierrosta tiuhemmin kuin toisessa? pitäisikö tiuhempi pää olla ylä- vai alapuolella?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Taitaa niissä olla toinen pää vähän tiheämpi. Olen kuullut teorian, että tiheämpi pää pitäisi olla korin puolella jousittamattoman massan minimoimiseksi, mutta vähän tiheämmän jousikierteen vaikutus jousittamattoman massan määrään lienee sen verran teoreettisen pienellä tasolla että sillä tuskin on käytännössä oleellista merkitystä. Enemmän tuossa pohdin sitä, että jos ne jousilautaset on aavistuksen eri muotoiset eri päissä mikä vääntäisi sitä banaanille.

Vastaa Viestiin