Mitä teit tänään tallissa?
Valvoja: Moderators
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Viime viikolla korjasin 159:stä pitkään vaivanneen ärsyttävän vian. Nimittäin sillä on ollut tapana puskea jäähdytysnestettä jostain tuntemattomaksi jääneestä välistä pihalle, mikäli paisuntasäiliön täyttää oikeaan tasoon. Jäähdytysneste siis haisi ja pieniä tippoja näkyi maassakin, erottuivat varsinkin lumihangessa hyvin. Sitten kun taso laski vähän alle alarajan (tämä tapahtui hyvin nopeasti), kaikki pysyy sisällä. Pohdiskelin asiaa ja välähti ajatus, että vika voi olla paisuntasäiliön korkissa, joka ei laske ylimääräisiä paineita ulos. Ja niinhän se olikin. Korkin kierteet oli joku kerpele vääntänyt sillä tavalla pilalle, että korkki kiertyi "luonnostaan" väärään asentoon ja lopulta sulki koko purkin niin, ettei paineventtiili voinut toimia. Sain kuitenkin fiksattua sen niin, että nyt menee oikeille jengoillenssa ja näköjään pysyy litkutkin sisällä. Kustannukset nolla euroa, jippii!
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Laitoin Saabiin katu-uskottavan ahtopainemittarin:
Tuning.
Tuolla on tosin ihan oikeakin tarkoitus, eli peruspaineiden säätö.
Tuning.
Tuolla on tosin ihan oikeakin tarkoitus, eli peruspaineiden säätö.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ihmettelin fiatin jakojutskaa.
Totesin taas kiristimen säätötyökalun epäkelvolliseksi.
Pitänee tehä sekin ite. Ostamalla ei saa kelvollista.
Lukkopalatkin menee inan kenolleen, liekkö (alle) 0,1 kenollaan. No kuite ovatte vähä kenollaan.
Lontoosta aikoinas tilasin jakokalusetin - Motormate.
Mate juu...
Totesin taas kiristimen säätötyökalun epäkelvolliseksi.
Pitänee tehä sekin ite. Ostamalla ei saa kelvollista.
Lukkopalatkin menee inan kenolleen, liekkö (alle) 0,1 kenollaan. No kuite ovatte vähä kenollaan.
Lontoosta aikoinas tilasin jakokalusetin - Motormate.
Mate juu...
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tällaisissa autoissa kannattaa tehdä huoltoja samalla kertaa "ihan varmuuden vuoksi". Ihan ymmärrettävää.unknown kirjoitti:Koko paketti yhdessa laatikon kanssa on 180cm pitkä, poislukien vaihdevalitsin.
Syy miksi tuli ulos, oli startti; solenoidin rasva oli kuivunut ja starttin bendix ei palautunut vauhtipyörältä ja startin irroitus tarkoittaa koneen irroitusta.
Syy miksi kopat on auki, on öljyvuoto kannen öljykoppien päätylevyjen o-renkaissa. Samalla kannatta tarkistaa venttiilivälykset.
- JT Newman
- Viestit: 334
- Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
- Car(s): Giulia -17 Veloce Q4 280hp
Belvedere -58 290hp
Käfer -65 34hp - Paikkakunta: It's a long way to Leppärary
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Viikon takaa: hain maamoottorin osat koneistamosta.
Seetirenkaat, ohjurit, lasikuulapuhallus, tasohionta, katkenneen pakosarjan pultin irtikaivaminen. Kammelle hionta.
Hitaasti etenee...
Seetirenkaat, ohjurit, lasikuulapuhallus, tasohionta, katkenneen pakosarjan pultin irtikaivaminen. Kammelle hionta.
Hitaasti etenee...
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pitkän odottelun jälkeen konepellin eristematto saapui!
- Liitteet
-
- WP_20180528_19_05_36_Pro.jpg
- (151.94 KiB) Tiedosto ladattu 5777 kertaa
-
- WP_20180528_19_06_00_Pro.jpg
- (152.18 KiB) Tiedosto ladattu 5777 kertaa
-
- WP_20180528_19_06_24_Pro.jpg
- (148.17 KiB) Tiedosto ladattu 5777 kertaa
- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Sitä tavallistakin tavallisempaa taapertamista taas. Osa 1.1...
Putken jousto-osa vuotaa. On vuotanut jo kaksi viikkoa mutta kun ei ehdi niin ei ehdi....No nyt ei vuoda enää. Uusia etuputkiahan ei saa itse Herran Enkelikään sitten yhtään mistään, niinpä ostettiin ihan rehelliset tarvikeosat ja rälläkkä käteen. Tässähän ei mene kuin 1,5 tuntia?! Eihän.... .....Juu ei mene........
Jostain käsittämättömästä ja yliluonnollisesta syystä, KAIKKI mutterit narahtivat auki "Boltex/Rusty-Penetrant"-käsittelyn jälkeen...Palikat alas ja kuten todettua, kuskin puolen vempula on KapuTT. Laikalla katki neljästi hitsisaumojen kohdilta ja kävi peikkomainen Flaksi!; uusi osa menee hiukan änkeämällä vanhan päälle...Hienoa. Siisti leikkaussaumat, puhdista pinnat, kasaa nysät taas koteihinsa. Asettele uudet pötköt väliin ja heppaile kiinni muutamalla Mig-linnun kakkapisteellä....Tässä vaiheessa asettui puikon taakse itse Hitsi-Velho, allekirjoittaneen väistyessä taakse kunnioittavan välimatkan päähän. Sääntö numero yksi: Kunnioita aina Ammattilaista(Varsinkin jos Hänellä on päässään Metson Hitsaussuikka...) Sääntö numero kaksi: Muista tarjota ruoat. ( "Metson Hitsaussuikka" ei syö salaattia vaan LIHAA...) Sääntö numero kolme: Palkaksi riittä yleensä kireä-sankainen kotimaista.....Import oluet ovat tässä tapauksessa tytöille. Kuten Seppo Räty aikanaan totesi; "Saksa on....."
Näiden standardi-normien noudattamisen jälkeen lattialta löytyy kaksi putkea joiden väliin on luokka-hitsarin viitseliäisyydellä sulatettu kauniit saumat. Päälle hieman sinkkiä, noin niinkuin mielenrauhaksi, ja etsimään kuparia ja pakoputkitahnaa ja ja ja....Tallin lämpötila miellyttävät +68,7`C joten tahna kuivuu käsiin kuudessa sekunnissa jne jne jne.....Uudet kupari-mutterit ja hiukan kiroamista.....Tulos: Ei ehkä Maailman-Kaikkeuden-Oikea-Oppisin-Korjaus mutta kestänee tulevat vuodet ja vuodet.....Ja mikä parasta; Kun naapuruston nätit YH-Äidit(Niinhän sinä toivot!!...) vievät muksunsa viereiseen puistoon samaan aikaan kun lähdet töihin, niin ei tarvitse hävetä pörisevää Lanciaa....
Jatkoa seuraa.
Putken jousto-osa vuotaa. On vuotanut jo kaksi viikkoa mutta kun ei ehdi niin ei ehdi....No nyt ei vuoda enää. Uusia etuputkiahan ei saa itse Herran Enkelikään sitten yhtään mistään, niinpä ostettiin ihan rehelliset tarvikeosat ja rälläkkä käteen. Tässähän ei mene kuin 1,5 tuntia?! Eihän.... .....Juu ei mene........
Jostain käsittämättömästä ja yliluonnollisesta syystä, KAIKKI mutterit narahtivat auki "Boltex/Rusty-Penetrant"-käsittelyn jälkeen...Palikat alas ja kuten todettua, kuskin puolen vempula on KapuTT. Laikalla katki neljästi hitsisaumojen kohdilta ja kävi peikkomainen Flaksi!; uusi osa menee hiukan änkeämällä vanhan päälle...Hienoa. Siisti leikkaussaumat, puhdista pinnat, kasaa nysät taas koteihinsa. Asettele uudet pötköt väliin ja heppaile kiinni muutamalla Mig-linnun kakkapisteellä....Tässä vaiheessa asettui puikon taakse itse Hitsi-Velho, allekirjoittaneen väistyessä taakse kunnioittavan välimatkan päähän. Sääntö numero yksi: Kunnioita aina Ammattilaista(Varsinkin jos Hänellä on päässään Metson Hitsaussuikka...) Sääntö numero kaksi: Muista tarjota ruoat. ( "Metson Hitsaussuikka" ei syö salaattia vaan LIHAA...) Sääntö numero kolme: Palkaksi riittä yleensä kireä-sankainen kotimaista.....Import oluet ovat tässä tapauksessa tytöille. Kuten Seppo Räty aikanaan totesi; "Saksa on....."
Näiden standardi-normien noudattamisen jälkeen lattialta löytyy kaksi putkea joiden väliin on luokka-hitsarin viitseliäisyydellä sulatettu kauniit saumat. Päälle hieman sinkkiä, noin niinkuin mielenrauhaksi, ja etsimään kuparia ja pakoputkitahnaa ja ja ja....Tallin lämpötila miellyttävät +68,7`C joten tahna kuivuu käsiin kuudessa sekunnissa jne jne jne.....Uudet kupari-mutterit ja hiukan kiroamista.....Tulos: Ei ehkä Maailman-Kaikkeuden-Oikea-Oppisin-Korjaus mutta kestänee tulevat vuodet ja vuodet.....Ja mikä parasta; Kun naapuruston nätit YH-Äidit(Niinhän sinä toivot!!...) vievät muksunsa viereiseen puistoon samaan aikaan kun lähdet töihin, niin ei tarvitse hävetä pörisevää Lanciaa....
Jatkoa seuraa.
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Saabista säädetty turbon peruspaineet. Oli pielessä, mutta, yllätys, edelleenkään ei ahda kunnolla. Nyt on peruspaine karvan alta 0,4 bar, eli aikalailla ohjearvon ylärajalla. Kiihdyttäessä ahdot käyvät 0,5 barissa ja putoavat siitä taas peruspaineille. Ohjearvo on 0,85 bar, eli aika kaukana ollaan.
Huumorimielessä tuli vertailtua kiihtyvyyttä 1,8-litraiseen automaattivaiheiseen Opel Astraan, eli 175 hv manuaali vs. 140 hv automaatti. Opelilla ei pitäisi luonnollisesti olla mitään jakoa Saabia vastaan, mutta todellisuus oli, että Saabilla oli työtä pysyä Opelin perässä.
No, seuraavaksi varmaan kokeillaan toista ahtopaineenohjainlaitetta. Eräs kanssaharrastaja on sellaisen jo luvannut lainaan.
Huumorimielessä tuli vertailtua kiihtyvyyttä 1,8-litraiseen automaattivaiheiseen Opel Astraan, eli 175 hv manuaali vs. 140 hv automaatti. Opelilla ei pitäisi luonnollisesti olla mitään jakoa Saabia vastaan, mutta todellisuus oli, että Saabilla oli työtä pysyä Opelin perässä.
No, seuraavaksi varmaan kokeillaan toista ahtopaineenohjainlaitetta. Eräs kanssaharrastaja on sellaisen jo luvannut lainaan.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^Lastenturbossa ilman IC:tä (olikohan 0,4-0,45bar) on speksin mukaan 145hv. 0,38bar peruspaineilla ollaan selvästi tuota alempana (vaikka onkin IC), joten ei sinällään mikään ihme.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pojan Lagunaa korjailin, hylsy tuli katkenneesta jousesta, aiheesta siis, ja häipyneestä jarrukilvestä, en ymmärrä..... Siis sellainen peltinen roiskesuoja takajarruissa, etujarruissa niitä ei ole koskaan ollutkaan. Mutta katsuri vaati, kun Trafin törpöt vaativat.
Osaa ei sa mistään, siis ei mistään. Ostettiin sitten Italialaisvalmisteinen piirakkavuoka 5,90 Euroa, ja siitähän syntyi mitä mainioin suojakilpi pikku väsäilyn jälkeen Saas nähdä huomenna, kun lähden näyttämään, arvostavatko oikein teflonpinnoitetun kilven miten korkealle.
Nyt hilpaisen kokeilemaan, joskos kaksi vuotta seissyt Honda olisi innokas käynnistymään )
Osaa ei sa mistään, siis ei mistään. Ostettiin sitten Italialaisvalmisteinen piirakkavuoka 5,90 Euroa, ja siitähän syntyi mitä mainioin suojakilpi pikku väsäilyn jälkeen Saas nähdä huomenna, kun lähden näyttämään, arvostavatko oikein teflonpinnoitetun kilven miten korkealle.
Nyt hilpaisen kokeilemaan, joskos kaksi vuotta seissyt Honda olisi innokas käynnistymään )
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
-
- Viestit: 975
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm - Paikkakunta: Billnäs
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Venttiilikopan tiivistnarun vaihto, oli jäänyt huollossa huonosti eli oli päästä irti ja puristunut pintojen väliin littanaksi. Toivottavasti öjlyn tiputus nyt lakkaa.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mullakin oli moinen käytännössä irti ja puhki ruostunut. Tuli sitten revittyä kokonaan pois. Totetinpa että Clion kanssa sama juttu ettei tuota osaa saa ainakaan suomenkielisistä nettikaupoista Täytynee tutkia vielä Ebay ja sitten suunnata marmorille.dnapekko kirjoitti:Pojan Lagunaa korjailin, hylsy tuli katkenneesta jousesta, aiheesta siis, ja häipyneestä jarrukilvestä, en ymmärrä..... Siis sellainen peltinen roiskesuoja takajarruissa, etujarruissa niitä ei ole koskaan ollutkaan. Mutta katsuri vaati, kun Trafin törpöt vaativat.
Osaa ei sa mistään, siis ei mistään. Ostettiin sitten Italialaisvalmisteinen piirakkavuoka 5,90 Euroa, ja siitähän syntyi mitä mainioin suojakilpi pikku väsäilyn jälkeen Saas nähdä huomenna, kun lähden näyttämään, arvostavatko oikein teflonpinnoitetun kilven miten korkealle.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Johki moiseen marmorihinta oli tyyliin 15€/kpl, että ei se välttämättä kovin paha paikka ole kysyä. Oli joku perusrellu mihin joskus moisia kaivettiin...
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kyllähän se teflonpinnoitettu pitäisi asiallinen olla. Itse tein kilven appiukon Nissaniin Motonetin mustasta muoviämpäristä:dnapekko kirjoitti:Ostettiin sitten Italialaisvalmisteinen piirakkavuoka 5,90 Euroa, ja siitähän syntyi mitä mainioin suojakilpi pikku väsäilyn jälkeen Saas nähdä huomenna, kun lähden näyttämään, arvostavatko oikein teflonpinnoitetun kilven miten korkealle.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ei löytynyt mistään nettikaupoista, ebaysta eikä edes marmorilta...michelin kirjoitti:Mullakin oli moinen käytännössä irti ja puhki ruostunut. Tuli sitten revittyä kokonaan pois. Totetinpa että Clion kanssa sama juttu ettei tuota osaa saa ainakaan suomenkielisistä nettikaupoista Täytynee tutkia vielä Ebay ja sitten suunnata marmorille.dnapekko kirjoitti:Pojan Lagunaa korjailin, hylsy tuli katkenneesta jousesta, aiheesta siis, ja häipyneestä jarrukilvestä, en ymmärrä..... Siis sellainen peltinen roiskesuoja takajarruissa, etujarruissa niitä ei ole koskaan ollutkaan. Mutta katsuri vaati, kun Trafin törpöt vaativat.
Osaa ei sa mistään, siis ei mistään. Ostettiin sitten Italialaisvalmisteinen piirakkavuoka 5,90 Euroa, ja siitähän syntyi mitä mainioin suojakilpi pikku väsäilyn jälkeen Saas nähdä huomenna, kun lähden näyttämään, arvostavatko oikein teflonpinnoitetun kilven miten korkealle.
Kaikissa Lagunoissa tuo vasemmanpuoleinen mahtaa mennä, pakoputken pää jää auton alle, ja pyörittelee siellä pakokaasuja ruostuttaen tuon pois. Oikeanpuoleinen oli ihan jees.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Jopas tulikin siistin näköinen. Mutta toivottavasti appi ei paljon ratapäiviä harrasta.arv kirjoitti:Kyllähän se teflonpinnoitettu pitäisi asiallinen olla. Itse tein kilven appiukon Nissaniin Motonetin mustasta muoviämpäristä:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Eilen aktivoiduin Freemontin jarru- ja iskariremonttiin. Etujarrut oli melko finaalissa ja vasen etuiskarikin oksensi öljynsä ulos. Muuten ihan normisettiä paitsi että iskarin alapäässä on sitten pitkä reikä. Tämän huomasin kun löin pultin ulos. Ei ny sikäli että kun iskarin vaihtaa niin tuskin se säätö olisi kohdallen osunut vaikka olisi asennon merkannutkin. Koitin toiselta puolen kopioida säädön ja merkkasin sitten sen toisen puolen. Ei sielläpäinkään... Hetki sitten meni ylimääräistä iteroidessa tuota keulaa linjaansa taas. Tulin siihen tulokseen, että aiemmin camberi on ollut vähän plussalla. Nyt käänsin vähän miinusta sinne. Samalla sitten tietty auraukset uusiksi, arvoin sinne pari milliä aurausta. Ei kai se ihan pieleen mennyt noin autotallilinjattunakaan kun camberit sain symmetrisiksi, ratti on suorassa eikä ajokäytöksessäkään ole moittimista. Vähän luulisin, että tuo camberimuutos napakoitti ohjaustuntumaa, mikä nyt ihan loogista olisikin. Vähän sellainen leijuva se aiemmin olikin. Tuskin myöskään uusien iskareiden vaikutus kovin negatiivinen oli.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pikaisena kiireprojektina Mini Cooperin lohkon ultraäänipesu.
- Liitteet
-
- WP_20180603_14_39_51_Pro.jpg
- (137.04 KiB) Tiedosto ladattu 5253 kertaa
-
- WP_20180603_14_40_39_Pro.jpg
- (136.42 KiB) Tiedosto ladattu 5253 kertaa
-
- WP_20180603_14_42_18_Pro.jpg
- (170.14 KiB) Tiedosto ladattu 5253 kertaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pelttarilla 47€ ja tilaustavaraa. Ei kiitosAquatica kirjoitti:Johki moiseen marmorihinta oli tyyliin 15€/kpl, että ei se välttämättä kovin paha paikka ole kysyä. Oli joku perusrellu mihin joskus moisia kaivettiin...
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ei toki tallissa, siellähän on rikkinäisiä Alfoja tukkeena, mutta tallin edessä: Vaihdoin Rellun alapalloa.
On sitten lystikäs rakenne tuollainen alatukivarteen prässätty nivel. Mikäs siinä muuten, mutta kun tukivarren kiinnityspultti on niin päin että sitä ei mahdu irrottamaan purkamatta puolta autoa eli vartta ei penkkiprässiin ihan pienellä jumpalla saa. Otin siis käyttöön samat metodit kuin vuosi sitten toisen alapallon vaihdossa, eli lekaa, lekaa ja lekaa. Ja lähtihän se, nimittäin vetari irti laatikosta ja öljyt pihakiveykselle. Ihmeen kauan se kiveys oli siistinä pysynytkin.
Aina silloin tällöin käy mielessä että miksiköhän minä touhuan tällaisia
On sitten lystikäs rakenne tuollainen alatukivarteen prässätty nivel. Mikäs siinä muuten, mutta kun tukivarren kiinnityspultti on niin päin että sitä ei mahdu irrottamaan purkamatta puolta autoa eli vartta ei penkkiprässiin ihan pienellä jumpalla saa. Otin siis käyttöön samat metodit kuin vuosi sitten toisen alapallon vaihdossa, eli lekaa, lekaa ja lekaa. Ja lähtihän se, nimittäin vetari irti laatikosta ja öljyt pihakiveykselle. Ihmeen kauan se kiveys oli siistinä pysynytkin.
Aina silloin tällöin käy mielessä että miksiköhän minä touhuan tällaisia
- Epäkelpokeräilijä -
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^niitä elämän tähtihetkiä
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
Re: Mitä teit tänään tallissa?
222 leimattiin viime viikon alussa....Ajellut sillä tässä perus työmatkaa viikon+ ja hiukan hankalaa ollut....Se viime vuoden mystinen sähköprobleema alkanut nyt kiukutella kunnolla...Auto pimenee ajossa täysin yhtäkkiä! Siis kaikki sähköt katoavat. Mikään ei toimi....Rullaa tiensivuun ja avaa pelti.....Tapahtuu yleensä ns "lähiö"-ajossa eli noin 50-60 vauhdeissa. Ei koskaan moottoritiellä....Toiminta-moodi seuraava; Mene konehuoneen puolelle, hetkuta pää-relerasian alta löytyvää liitintä, joka tarjoilee sulakeboxille sen tarvitseman mehun eli päävirrat...Ja kas! Auto käynnistyy kiltisti. Nopeaa mutta noloa. Tämä pitää juuria pois! Ja työntouhuun.....K.o liitin tuntuu siltä että kun siihen koskee niin jotain tapahtuu.....Joko auto "säpsähtää" tai kokonaan sammuu....Vian on oltava siis itse liittimessä koska sulekerasian puolelta ei kärähdä mitään oleellista....Liitin pois ja pientä ylikuumenemisen jälkeä havaittavissa....Lattaliittimet irti kuorestaan, kokeilu kotiinsa...ja kas! Molemmat ovat niin höllässä että liukuvat ulos lähes pyhällä hengellä...Itse liittimet vaikuttavat kuitenkin hämmästyttävän hyväkuntoisilta...Siispä pienenpienet modaukset pihdeillä liittimiin, suihkaukset electric-cleaneria, ja liitinkuoren uudelleen asemointi. Koko komeus kotiinsa ja käynnistys.....Toimii......Ja toimi myös kotimatkan. Lähes varma että tässä oli koko stoori.....Vanha liitin kompleksi on ilmeisesti ollut niin huonolla kontaktilla että välillä parit reissut virta on juuri ja juuri riiittänyt mutta sitten välillä ei...Jo ihan pelkkä vilkun käyttö riitti ylikuormittamaan boxin sopivassa tilanteessa....Kotimatkalla oli ilmastointi, valot, radio, sähkölasit jne jne toiminnassa koko ajan ja pelasi hyvin.....Katsotaan nyt pari päivää miten toimii mutta veikkaan että Job Done.......Käsite "Italialaiset Sähköt" elää vahvasti Bi-Turbojen kanssa mutta siihen on varauduttava. Se vaan kuuluu asiaan...
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
159:sin konepellin jouduin laittamaan takaisin kohdalleen, kun emäntä onnistui ajamaan Mitsubishi evon perään perjantaina.
Alfaan ei mitään vaurioita, Evosta puskuri halki ja mahdollisesti jotain sisäisiä peltivaurioita.
Ainoa kohta mikä osui oli Alfan logo. Sen verran oli siitepölyä nokassa, että evoon jäi muistoksi alfan pölylogo.
Mitenköhän mahtaa olla, kannattaako ottaa vakuutuksista vai maksaa uusi puskuri ja maalaus itse.
Alfaan ei mitään vaurioita, Evosta puskuri halki ja mahdollisesti jotain sisäisiä peltivaurioita.
Ainoa kohta mikä osui oli Alfan logo. Sen verran oli siitepölyä nokassa, että evoon jäi muistoksi alfan pölylogo.
Mitenköhän mahtaa olla, kannattaako ottaa vakuutuksista vai maksaa uusi puskuri ja maalaus itse.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Quattroporten etukilpi oli hölmössä paikassa joten asemoin sen uudelleen. "Isola" valmisti käsityönä kilvelle uudet tukiraudat jotka sopivat just eikä melkein! Pikku juttuja mutta aina mennään eteenpäin ja nämäkin pitää tehdä.....Nyt kilpi istuu mielestäni nätimmin ja keulan hymy on oikeanlainen.....
Tulisi nyt se vesipumppu niin päästäisiin operoimaan sekopää.....
PS: pari viikkoa lomaa auttaa eteenpäin.....Ehkä taas suuri henkäys ja kohti Leviä 222:lla...
Tulisi nyt se vesipumppu niin päästäisiin operoimaan sekopää.....
PS: pari viikkoa lomaa auttaa eteenpäin.....Ehkä taas suuri henkäys ja kohti Leviä 222:lla...
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Puhalsin bensatukin vielä kertaalleen puhtaaksi, vaihdoin öljyt, laitoin kolmospytyn suuttimen piuhan kiinni, nollasin vikakoodit, kiinnitin katteet ja löin rivikolmosen tulille. Tallin ulkopuolelle jäi napsutella se liikennekäyttöön ja käydä tankkaamassa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Jeepin katsastusremonttia on tullut tehtyä tallissa viime aikoina. Ensi pari paikkaa kuskinpuolen helmaan ja sitten takajarrujen kimppuun.
Toista rumpua irrottaessa huomasin toisen työsylinterin vuotavan ja niitähän ei tietysti ollut omassa hyllyssä, lähes kaikki muut oli jo valmiiksi hommattuna. Lisäksi jarruputket lähtivät avattaessa pyörimään nipan mukana, eli ei muuta kuin poikki ja uudet putket tilalle. Onneksi South West Trade pelasti jälleen ja uudet sylinterit löytyivät hyllystä
Sitten alkoikin se varsinainen pähkäily, kun noissa takajarruissa on nippeliä ja nappelia aikamoinen määrä. Suurimman osan kun saa vielä asennettua joko väärin tai väärään paikkaan, niin ilman ohjeita onnistumisprosentti olisi melko pieni. Onneksi hetken googlettelun jälkeen löytyi uskottavan näköinen valokuva miltä asetelman tulisi näyttää.
Rojut pöydälle ja hahmottelin ensi toisen siihen mallilleen ja sitten toinen puoli peilikuvana vierelle. Sitten osat auton vierelle ja niputtamaan... Ensimmäisen kanssa ährätessä meni reilu tunti, että löytyi oikea asennusjärjestys, työkalut sekä metodit. Toinen puoli menikin sitten vartissa
Ja tulipahan samalla huomattua, että tuossa löytämässäni kuvassa oli kuitenkin virhe (yksi jousi oli väärinpäin)...
Tänään jarruputkien asennus, käsijarruvaijereiden säätö sekä jarrujen ilmaus/nesteiden vaihto ja taas ollaan muutaman askeleen lähempänä leimakuntoa!
Toista rumpua irrottaessa huomasin toisen työsylinterin vuotavan ja niitähän ei tietysti ollut omassa hyllyssä, lähes kaikki muut oli jo valmiiksi hommattuna. Lisäksi jarruputket lähtivät avattaessa pyörimään nipan mukana, eli ei muuta kuin poikki ja uudet putket tilalle. Onneksi South West Trade pelasti jälleen ja uudet sylinterit löytyivät hyllystä
Sitten alkoikin se varsinainen pähkäily, kun noissa takajarruissa on nippeliä ja nappelia aikamoinen määrä. Suurimman osan kun saa vielä asennettua joko väärin tai väärään paikkaan, niin ilman ohjeita onnistumisprosentti olisi melko pieni. Onneksi hetken googlettelun jälkeen löytyi uskottavan näköinen valokuva miltä asetelman tulisi näyttää.
Rojut pöydälle ja hahmottelin ensi toisen siihen mallilleen ja sitten toinen puoli peilikuvana vierelle. Sitten osat auton vierelle ja niputtamaan... Ensimmäisen kanssa ährätessä meni reilu tunti, että löytyi oikea asennusjärjestys, työkalut sekä metodit. Toinen puoli menikin sitten vartissa
Ja tulipahan samalla huomattua, että tuossa löytämässäni kuvassa oli kuitenkin virhe (yksi jousi oli väärinpäin)...
Tänään jarruputkien asennus, käsijarruvaijereiden säätö sekä jarrujen ilmaus/nesteiden vaihto ja taas ollaan muutaman askeleen lähempänä leimakuntoa!
"No smoke => no power => no hope"
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ihmettelin kaverin Volvo V40:sen ilmastoinnin tuuletinta. Puhallusta tulee vaikka puhaltimen nopeuden asettaisi 0-asentoon.
Autocom ilmoitti täysillä pyörivän moottorin kierrosnopeudeksi 0%, joten ehkäpä moottorissa on jokin anturi pimeänä.
Autocom ilmoitti täysillä pyörivän moottorin kierrosnopeudeksi 0%, joten ehkäpä moottorissa on jokin anturi pimeänä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tai ehkä kannattaa ottaa ilmasointi pois päältä niin puhalluskin sammuu?
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ei sammu.
Internethän nämä tietää eli vika on pikaisen googlauksen jälkeen luultavasti ilmastoinnin säädinpaneelissa tai paremminkin sen heikoissa tinauksissa.
Internethän nämä tietää eli vika on pikaisen googlauksen jälkeen luultavasti ilmastoinnin säädinpaneelissa tai paremminkin sen heikoissa tinauksissa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin Giuliettaan jokaisen keltaisen polttimon ledeihin sisä- ja ulkopuolella.
Senza cuore saremmo solo macchine
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
159:iin kylmästöinnin huolto. Piti hiukan epäilyttävää ääntä vaikka vielä työnsikin kylmää. Nyt on hiljainen
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ei vielä, mut kohta aloitan; fiattiin eibachin vakaajat.
Strongflexit tulennee ensviikolla maailmalta. Nyt lojuvat porissa.
Strongflexit tulennee ensviikolla maailmalta. Nyt lojuvat porissa.
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tyhjätty ja kasattu.. huomenna sovitellaan
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Saappiin kokeiltu lainaksi saatua ahtopaineenohjainlaitetta. Purkki oli tuhnummasta katalysaattorimallista, mutta sillä ahtoi selkeästi paremmin kuin auton omalla purkilla, eli kyllä se on tuomittava auton oma ohjainlaite rikkinäiseksi.
Nyt sitten hakuun ehjä ohjainlaite. Samalla osanumerolla purkkia löytyy tasan vain ja ainoastaan vuosimallista 1984. 1985-mallin katalysaattorittoman purkki on eri numerolla, mutta teknisesti vaihtokelpoinen ja uskoakseni antaa saman ahtopaineen kuin alkuperäinen. Kumpaistakaan en tosin ole ikinä nähnyt missään myynnissä.
Nyt sitten hakuun ehjä ohjainlaite. Samalla osanumerolla purkkia löytyy tasan vain ja ainoastaan vuosimallista 1984. 1985-mallin katalysaattorittoman purkki on eri numerolla, mutta teknisesti vaihtokelpoinen ja uskoakseni antaa saman ahtopaineen kuin alkuperäinen. Kumpaistakaan en tosin ole ikinä nähnyt missään myynnissä.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Purettu työpakusta webaston vesiputket putsausta varten. Ruosteenpoiston jälkeen näkyi, ettei tästä selvitä ihan pienellä hitsauksella, hyvin se ruoste pitää vedet sisällä.
Purkasin hyödyttömän tavaratilanlämmittimen pois kierrosta ja tein korvaavat sen letkuista ja liittimistä. Tiedä vaikka päälämppärin tehokin kasvoi, kun ei enää kierrä tavaratilan kautta niin virtaus voi olla parempi.
Samalla vaihtui sopivasti jäähynesteetkin. Joutu tekemään kaivoveteen kun ei enää myydä akkuvettä joka paikassa isossa kannussa. Eurooppalaisesta vedestä kiteytyy magnesiumia ja jotain OAT nesteisiin, mutta eipä tätä ole tarkoitus montaa vuotta enää pitääkään.
Japseilla oli vuorostaan ongelmia vanhojen IAT nesteiden kanssa, mitkä toimi täällä. Vesikään oo samanlaista eri puolilla maailmaa.
Purkasin hyödyttömän tavaratilanlämmittimen pois kierrosta ja tein korvaavat sen letkuista ja liittimistä. Tiedä vaikka päälämppärin tehokin kasvoi, kun ei enää kierrä tavaratilan kautta niin virtaus voi olla parempi.
Samalla vaihtui sopivasti jäähynesteetkin. Joutu tekemään kaivoveteen kun ei enää myydä akkuvettä joka paikassa isossa kannussa. Eurooppalaisesta vedestä kiteytyy magnesiumia ja jotain OAT nesteisiin, mutta eipä tätä ole tarkoitus montaa vuotta enää pitääkään.
Japseilla oli vuorostaan ongelmia vanhojen IAT nesteiden kanssa, mitkä toimi täällä. Vesikään oo samanlaista eri puolilla maailmaa.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaimon pirssiin jakopäähuolto täydellisenä tasapainohihnoineen päivineen + rutkasti vuotava venakopantiiviste vaihtui uuteen. Vuosi oli jo yliaikaa ja sopivasti samalla nokka-anturi ilmoitti itsestään vikavalolla. Meni siinä samalla.
Etuiskarien takaa löytyi haperoa, täytyy hitsata ennen syksyä
Etuiskarien takaa löytyi haperoa, täytyy hitsata ennen syksyä
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Onko tuossa moottorissa minkä aikakauden antureita kiinni, että voisiko ajatella koko ecu:n vaihtoa johonkin ohjelmoitavaan malliin?Tuomas K kirjoitti:Saappiin kokeiltu lainaksi saatua ahtopaineenohjainlaitetta. Purkki oli tuhnummasta katalysaattorimallista, mutta sillä ahtoi selkeästi paremmin kuin auton omalla purkilla, eli kyllä se on tuomittava auton oma ohjainlaite rikkinäiseksi.
Nyt sitten hakuun ehjä ohjainlaite. Samalla osanumerolla purkkia löytyy tasan vain ja ainoastaan vuosimallista 1984. 1985-mallin katalysaattorittoman purkki on eri numerolla, mutta teknisesti vaihtokelpoinen ja uskoakseni antaa saman ahtopaineen kuin alkuperäinen. Kumpaistakaan en tosin ole ikinä nähnyt missään myynnissä.
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Jos konehuonetta tuijottaa riittävän pitkään, niin aina löytyy jotain pikkuvikaa. Tälläkertaa löytyi ahtopaineen säätimestä haljennut putki. Tuli purettua osa irti ja katkottua putket ja vasta sitten todettua, ettei ole sopivaa lemmaria työkalupakissa. Eipä se auttanu kun kaivaa polkupyörä varastosta ja lähteä tutkimaan huoltoaseman valikoimaa. Tuli matkalla todettua, että takajarruvaijeri on jämähtänyt jumiin talven aikana, että siinä on sitten seuraava projekti.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Pääsi tekemään 156:seen sen rempan, jossa kaivetaan helmoista ja muista saumoista korikitit pois ruosteen päältä. No aika hyvähän tuo silti yhä on, periaatteessa olisi ihan vähän hitsihommaa, mutta jätän nyt väliin ja paikkaan pikkureiän muulla keinoin. Sudin jo pari kerrosta uretaaniväriä pohjaan, sitten tulpat ja teipit ja kiveniskumassa ja alustasuoja.
Huvittavaa vaan, että silloin kun tuon päädyin hankkimaan, olin alunperin etsimässä ihan muun merkkistä ei-italialaista hyvinvarustettua ja ajettavaa ysäriautoa, jonka voisi paalata kun tulee liikaa laittoa. No harrasteautohan tästä tuli ja ihan liikaa tunteja palanut että voisi enää hukatakaan. Edestä on akselipalkki puhallettu ja maalattu, kaikki akselistosta sekä hammastanko uusittu, pyöräkotelot hiekkapuhallettu ja suojattu, kansiremppa sekä alakerta tehty ja kaikki muut huollot päälle. Ei mitään järkeä yrittää tonnilla saada myytyä, vaikkei juuri käyttöä olekaan.
Jossain vaiheessa pitäisi purkaa vuorostaan taka-akselisto, että pääsee sieltäkin pistämään korin kuntoon..
Huvittavaa vaan, että silloin kun tuon päädyin hankkimaan, olin alunperin etsimässä ihan muun merkkistä ei-italialaista hyvinvarustettua ja ajettavaa ysäriautoa, jonka voisi paalata kun tulee liikaa laittoa. No harrasteautohan tästä tuli ja ihan liikaa tunteja palanut että voisi enää hukatakaan. Edestä on akselipalkki puhallettu ja maalattu, kaikki akselistosta sekä hammastanko uusittu, pyöräkotelot hiekkapuhallettu ja suojattu, kansiremppa sekä alakerta tehty ja kaikki muut huollot päälle. Ei mitään järkeä yrittää tonnilla saada myytyä, vaikkei juuri käyttöä olekaan.
Jossain vaiheessa pitäisi purkaa vuorostaan taka-akselisto, että pääsee sieltäkin pistämään korin kuntoon..
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Turre
- Viestit: 274
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02 - Paikkakunta: Salo
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Etsitty ja löydetty jäähdytysnesteen vuotopaikka. Noi siskokset tekee sen näköjään taas: alkaa heinäkuu ja lomariennot lähestyä niin alkaa kaikenlainen oireilu...
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuonaikaiset on kai toteutettu analogisilla komponenteilla joiden saatavuudessa ei varmaankaan ole ongelmia. Ehkä tuon pystyisi joku seppä korjaamaan?Tuomas K kirjoitti:Nyt sitten hakuun ehjä ohjainlaite.
- Epäkelpokeräilijä -
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Laitoin Puntoon uuden takavaimentimen kannatinkumen. Suosittelen tekemään tuollaiset hommat silloin, kun kylkiluut ei ole poikki, jos vain mahdollista. Nyt ei ollut. Kuntoon sopivampaa puuhastelua oli Voxson Indianapolisin virtalähteen korjaus. Pari konkkaa ja kaikki sisäiset johdotukset uusiksi. Seuraavaksi olisi tutkailtava itse soitinta. Siinä niitä sisäisiä johdotuksia on paljon enemmän, ja kaikki murenee kosketuksesta...
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Meganen ulisevat ikkunahissit.
Nämä on pitänyt ääntä jo jonkin aikaa, mutta nyt hyvien kelien alettua ovat alkaneet häiritsemään siinä määrin että päätin asialle tehdäkin jotain. Ikkunat täytyy laskea jotta katon saa taitettua konttiin, joten häpeällinen vinkuna pääsee ilmoille aina kun haluaisi katon taittaa alas. Tai ylös.
Kaksi ensimmäistä ovipahvin kiinnitysruuvia lähtivät pyörimään vastamuttereiden kanssa... Eli pora kouraan ja poraten irti. Keskellä kuskin ovipahvia on kiinnitysruuvi johon pääsee juuri ja juuri kiinni ikkunakytkinpaneelin aukosta tavalla mitä ei varmasti ole tehtaan tuotantolinjalla käytetty. Kaikki muutkin ruuvit irti ja ovipahvi irtoaa. Ei tosin kovin kauas ennen kuin johtosarjaa vähän vapauttaa ovipahvista ja irroittaa huomattavan määrän liittimiä. Tuskaisen kauan ikkunahissin kiskojen puhdistamista ja voitelua erinäisillä aineilla ja kitinä on vain murto-osa entisestä. Naapuri tulee paikalle (mukava mies) kyselemään teenkö remonttia. Tunnustan tekeväni. Naapuri poistuu ja jatkan vielä vikinän poistamista. Ääni on hävinnyt joten siirryn toiselle puolelle.
Sama homma, mutta täällä ei pääse mitenkään käsiksi siihen viimeiseen kiinnitysruuviin. Hetken mietittyäni ja toiseen ovipahviin verrattuani keksin että verhousosa on klipseillä alareunastaan ja taittuu pois tieltä. Näin siihen viimeiseen ruuviin kuuluu siis päästä. Toistan samat temput apukuskin puolelle mutta kitinä ei poistu kokonaan. Järki menee. Voitelen vähän lisää ja mietin miksi se vinkuu, ja yhtäkkiä ääni onkin tiessään. Ilmeisesti voiteiden piti "asettua" hetken aikaa.
Kasaan ovipahvit takaisin paikalleen ja pudotan vahingossa viimeisen ruuvin oven sisään. Tässä vaiheessa katsoin parhaaksi poistua iltapalalle. Autolle palatessani päätän koettaa kaivella ruuvia sokkona jos se vaikka löytyisi. Ja löytyihän se. Ja putosi taas näkymättömiin. Mutta niin vaan osui vielä uudestaan sormiin ja sain sen pois. Kaikki ruuvit kiinni ja paketti kasaan. Kaksi kaljaa tähän operaatioon oli aivan riittämätön varustautuminen.
Kuskin ulkokahvan palautumattomuus jäi selvittämättä ja etuikkunoiden kytkimet täytyy vaihtaa. Muuten hyvä. Säädin vielä ikkunankin kohdalleen, koska avasin vahingossa väärät ruuvit operaation aikana. Toivottavasti auttaisi eikä vettä valuisi enää sisään kovalla sateella.
0/5, en tekisi uudestaan. Tältä varmaan nimimerkistä Pitkämies tuntuu Lanciaa korjatessa.
Nämä on pitänyt ääntä jo jonkin aikaa, mutta nyt hyvien kelien alettua ovat alkaneet häiritsemään siinä määrin että päätin asialle tehdäkin jotain. Ikkunat täytyy laskea jotta katon saa taitettua konttiin, joten häpeällinen vinkuna pääsee ilmoille aina kun haluaisi katon taittaa alas. Tai ylös.
Kaksi ensimmäistä ovipahvin kiinnitysruuvia lähtivät pyörimään vastamuttereiden kanssa... Eli pora kouraan ja poraten irti. Keskellä kuskin ovipahvia on kiinnitysruuvi johon pääsee juuri ja juuri kiinni ikkunakytkinpaneelin aukosta tavalla mitä ei varmasti ole tehtaan tuotantolinjalla käytetty. Kaikki muutkin ruuvit irti ja ovipahvi irtoaa. Ei tosin kovin kauas ennen kuin johtosarjaa vähän vapauttaa ovipahvista ja irroittaa huomattavan määrän liittimiä. Tuskaisen kauan ikkunahissin kiskojen puhdistamista ja voitelua erinäisillä aineilla ja kitinä on vain murto-osa entisestä. Naapuri tulee paikalle (mukava mies) kyselemään teenkö remonttia. Tunnustan tekeväni. Naapuri poistuu ja jatkan vielä vikinän poistamista. Ääni on hävinnyt joten siirryn toiselle puolelle.
Sama homma, mutta täällä ei pääse mitenkään käsiksi siihen viimeiseen kiinnitysruuviin. Hetken mietittyäni ja toiseen ovipahviin verrattuani keksin että verhousosa on klipseillä alareunastaan ja taittuu pois tieltä. Näin siihen viimeiseen ruuviin kuuluu siis päästä. Toistan samat temput apukuskin puolelle mutta kitinä ei poistu kokonaan. Järki menee. Voitelen vähän lisää ja mietin miksi se vinkuu, ja yhtäkkiä ääni onkin tiessään. Ilmeisesti voiteiden piti "asettua" hetken aikaa.
Kasaan ovipahvit takaisin paikalleen ja pudotan vahingossa viimeisen ruuvin oven sisään. Tässä vaiheessa katsoin parhaaksi poistua iltapalalle. Autolle palatessani päätän koettaa kaivella ruuvia sokkona jos se vaikka löytyisi. Ja löytyihän se. Ja putosi taas näkymättömiin. Mutta niin vaan osui vielä uudestaan sormiin ja sain sen pois. Kaikki ruuvit kiinni ja paketti kasaan. Kaksi kaljaa tähän operaatioon oli aivan riittämätön varustautuminen.
Kuskin ulkokahvan palautumattomuus jäi selvittämättä ja etuikkunoiden kytkimet täytyy vaihtaa. Muuten hyvä. Säädin vielä ikkunankin kohdalleen, koska avasin vahingossa väärät ruuvit operaation aikana. Toivottavasti auttaisi eikä vettä valuisi enää sisään kovalla sateella.
0/5, en tekisi uudestaan. Tältä varmaan nimimerkistä Pitkämies tuntuu Lanciaa korjatessa.
Tein itse - säästin
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
On se toki ihan mahdollista. Saabin omaa Trionic-moottorinohjausta noihin on virittäjillä tapana laittaa. Kuitenkin, kun kyseessä on museoprojekti pyritään pitäytymään mahdollisimman alkuperäisessä.matti_vuorio kirjoitti:Onko tuossa moottorissa minkä aikakauden antureita kiinni, että voisiko ajatella koko ecu:n vaihtoa johonkin ohjelmoitavaan malliin?Tuomas K kirjoitti:Saappiin kokeiltu lainaksi saatua ahtopaineenohjainlaitetta. Purkki oli tuhnummasta katalysaattorimallista, mutta sillä ahtoi selkeästi paremmin kuin auton omalla purkilla, eli kyllä se on tuomittava auton oma ohjainlaite rikkinäiseksi.
Nyt sitten hakuun ehjä ohjainlaite. Samalla osanumerolla purkkia löytyy tasan vain ja ainoastaan vuosimallista 1984. 1985-mallin katalysaattorittoman purkki on eri numerolla, mutta teknisesti vaihtokelpoinen ja uskoakseni antaa saman ahtopaineen kuin alkuperäinen. Kumpaistakaan en tosin ole ikinä nähnyt missään myynnissä.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Joo, ihan analoginen on ja komponenteissakaan tuskin on mitään eksoottista. Tuo vaihtoehto on kyllä harkinnassa.Rasvis kirjoitti:Tuonaikaiset on kai toteutettu analogisilla komponenteilla joiden saatavuudessa ei varmaankaan ole ongelmia. Ehkä tuon pystyisi joku seppä korjaamaan?Tuomas K kirjoitti:Nyt sitten hakuun ehjä ohjainlaite.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Q4:sen ajovalojenpesuri toimii taas kun vähän herätteli pumppua. Eihän tuolla sinänsä oikein mitään tee, mutta kun tarkoituksena olisi asentaa xenon umpiot paikoilleen niin sen jälkeen pesurit täytyy toimia katsastuksessa.
Subaru sai vihdoin uuden toisioilmaventtiilin. Jos vaikka moottorin häiriövalo ei enää syttyisi joka päivä.
Samalla vaihdoin takapöntön uuteen käytettyyn, kun vanhasta oli jo 2 kpl kolmesta kiinnikkeestä ruostunut poikki.
Aika käsittämätön säästökohde japanilaisille on ollut rosteripöntön kiinnikkeiden tekeminen mustasta raudasta. Myös rst päätypala on hitsattu mustalla raudalla
Subaru sai vihdoin uuden toisioilmaventtiilin. Jos vaikka moottorin häiriövalo ei enää syttyisi joka päivä.
Samalla vaihdoin takapöntön uuteen käytettyyn, kun vanhasta oli jo 2 kpl kolmesta kiinnikkeestä ruostunut poikki.
Aika käsittämätön säästökohde japanilaisille on ollut rosteripöntön kiinnikkeiden tekeminen mustasta raudasta. Myös rst päätypala on hitsattu mustalla raudalla
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- flapjack
- Viestit: 473
- Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
- Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
- Paikkakunta: Oulu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
CLK:n seisontajarrun vapauttimen/räikän jousi tipahti jalkatilaan tänään niin pistin sen paikoilleen. Aiemmin puhdistin pesurit ja korjasin niiden lämmitinten johdot. EOS toimivatko, mutta ainakin vastusta on ja suuntaus ja virtaus on nyt parempi. Pitäis ehkä testata myös peilit ja takalasin lämmitin joskus. Ja kattoa toinenkin sumuvalo kun se pätki aiemmin.
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Enimmäkseen fiksannut fillareita. Retki superia ja titanniaa yms aarteita..
Löyty myös läjä peltivanteita, pitäs kattella jaot. Yhet 3x98t näyttäs olevan, jotain shitikan vanteita?
Löyty myös läjä peltivanteita, pitäs kattella jaot. Yhet 3x98t näyttäs olevan, jotain shitikan vanteita?
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Veli kävi kokeilemassa ja kuvaamassa APC-purkkien toimintaa.
Auton omalla APC-purkilla:
https://youtu.be/ytX3hP5Nn8U
Tuolla ahtopaine pitäisi olla 0,85 bar +/- 0,05 bar, videolla näkyy, kuinka ahdot eivät nouse yli 0,6:n. Tuokin on tosin yllättävän hyvä, kun aiemmin ahdot on tuolla purkilla jääneet vielä alemmas.
Lainatulla katalysaattorimallin purkilla:
https://youtu.be/7FNmrEPqYb8
Tuolla ahtopaine pitäisi olla 0,75 bar +/- 0,05 bar. Videolla näkyy punainen välähdys pari kertaa, välähdys tulee nakutusledistä. Ahtopaine ei ihan nouse tuohon 0,75:een nakutuksen takia, mutta ahtopaineenohjaus selkeästi toimii. Jotenkin tuo nakutus noin aikaisin vaikuttaa oudolta, vaikka tankissa onkin ysivitosta. Veli käy varmaan vielä jossain välissä ajamassa muutaman vedon ysikasilla.
Mutta joo. Auton oma purkki jättää ahdot reilusti alakanttiin. Hiukan outoa on, että se nyt on kuitenkin keksinyt ahtaa enemmän kuin aiemmin, vaikka edelleen aivan liian vähän.
Auton oma purkki menee tutulle elektroniikkaosaajalle tutkittavaksi, mutta vähän hakuammuntaa se vianhaku taitaa ilman skeemoja ja testilaitteita olla.
Auton omalla APC-purkilla:
https://youtu.be/ytX3hP5Nn8U
Tuolla ahtopaine pitäisi olla 0,85 bar +/- 0,05 bar, videolla näkyy, kuinka ahdot eivät nouse yli 0,6:n. Tuokin on tosin yllättävän hyvä, kun aiemmin ahdot on tuolla purkilla jääneet vielä alemmas.
Lainatulla katalysaattorimallin purkilla:
https://youtu.be/7FNmrEPqYb8
Tuolla ahtopaine pitäisi olla 0,75 bar +/- 0,05 bar. Videolla näkyy punainen välähdys pari kertaa, välähdys tulee nakutusledistä. Ahtopaine ei ihan nouse tuohon 0,75:een nakutuksen takia, mutta ahtopaineenohjaus selkeästi toimii. Jotenkin tuo nakutus noin aikaisin vaikuttaa oudolta, vaikka tankissa onkin ysivitosta. Veli käy varmaan vielä jossain välissä ajamassa muutaman vedon ysikasilla.
Mutta joo. Auton oma purkki jättää ahdot reilusti alakanttiin. Hiukan outoa on, että se nyt on kuitenkin keksinyt ahtaa enemmän kuin aiemmin, vaikka edelleen aivan liian vähän.
Auton oma purkki menee tutulle elektroniikkaosaajalle tutkittavaksi, mutta vähän hakuammuntaa se vianhaku taitaa ilman skeemoja ja testilaitteita olla.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuollainen äkisti muuttunut käytös saattaisi viitata niinkin yksinkertaiseen vikaan, kuin murtuneeseen juotokseen tai kuivuneeseen kondensaattoriin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta