Järjetön rengasmeteli...
Valvoja: Moderators
Järjetön rengasmeteli...
Eli alkoi ihan yht`äkkiä, ja on jatkunut siitä asti, ei auta pyörien ilman lisäily tai vähentely. Kuullut olen, että meteli on alfoissa kova mutta tuo on jo järkyttävää kun ei tuppaa edes omaa ääntään kuulemaan. Kuitenkin meteli alkaa kun vauhti nousee yli 60km/h.
Oisko vinkkejä mistä johtuu ja mitä sille voisi tehdä, vai onko alla vaan suorastaan niin huonot renkaat?
Oisko vinkkejä mistä johtuu ja mitä sille voisi tehdä, vai onko alla vaan suorastaan niin huonot renkaat?
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Oletko ihan varma ettei ole kyseessä viimeisiään vetävä pyöränlaakeri?
Mun MB:ssä oli etupyörän laakeri lopussa ja piti melkoista ulvontaa
Toki rengasmeluakin on. Pyöränlaakeri on helppo todeta nostamalla pyörä ilmaan ja pyörittämällä sitä, kuuluu yleensä jyrinää tai muuta ylimääräistä ääntä. Ehjä laakeri ei pidä mitään ääntä pyöriessään.
Ei nyt tule muuta mieleen.
Mun MB:ssä oli etupyörän laakeri lopussa ja piti melkoista ulvontaa

Toki rengasmeluakin on. Pyöränlaakeri on helppo todeta nostamalla pyörä ilmaan ja pyörittämällä sitä, kuuluu yleensä jyrinää tai muuta ylimääräistä ääntä. Ehjä laakeri ei pidä mitään ääntä pyöriessään.
Ei nyt tule muuta mieleen.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
Samaa mun autosta kuuluu, mistä juuri 156:sen laatumielikuvassa kirjoitin. Että ääni muistuttaa samaa kun istuu junavaunussa. Täytyypä lisätä tarkennus vikalistaan "kulunut pyöränlaakeri". Paitsi että kun mun autolla on ajettu 28970 km
Tai sitten on vähän pyöristetty alaspäin...

Tai sitten on vähän pyöristetty alaspäin...
Nytkynnytkyn nirinari kohikohi
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: 17 Kesä 2004, 22:48
Laakerien kannalla...
Itsekin veikkaisin vahvasti tuota laakeripolitiikkaa. Omassa seiskafemmassa laakerit oli ihan finaalissa ja meteli sen mukainen. Matelemalla ei melunnut (yllätys) sitten taas 78kilometriin melusi kuin mielipuoli ja 80 nopeudessa oli hiljaisimmillaan. Tästä ylimenevillä nopeuksilla melu oli jo sitä luokkaa, että järki oli mennä ja pelko hajoamisesta kalvoi luissa.
Sittemmin laakerit vaihtoon ja nyt ei melusta tietoakaan. Tosin oma seiskavitoseni on peruskovaääninen muutenkin mutta kyllä sen risan laakerikeikan jälkeen nyt tuntuu kuin tyynyillä ajelisi
Lakkaako/väheneekö ulvonta jompaan kumpaan suuntaan kaarrettaessa?
Sittemmin laakerit vaihtoon ja nyt ei melusta tietoakaan. Tosin oma seiskavitoseni on peruskovaääninen muutenkin mutta kyllä sen risan laakerikeikan jälkeen nyt tuntuu kuin tyynyillä ajelisi

Lakkaako/väheneekö ulvonta jompaan kumpaan suuntaan kaarrettaessa?
- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Järjetön rengasmeteli...
Mun mielestä alfa on kyllä hiljainen auto, ei sitä moottoriteillä edes huomaa mistään kun nopeus kohoaa. Toisaalta ei kyllä hirveästi ole uudehkoista autoista kokemusta. Otti vaan jotenkin silmään tuo kommentti. Ja kyllä muutkin on olleet sitä mieltä että hyvin vähän on melua.DaNNy8 kirjoitti:Kuullut olen, että meteli on alfoissa kova...
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
MB:ssä ääni loppui kun kaartoi oikealle, mutta ääni palasi kun ajoi suoraan tai vasemmalle. Tosin ajettu jo 230 tkm, joten Alfan alle 30 tkm:ssä ei pitäisi vielä mennä pyöränlaakeri, paitsi jos se on viallinen. On niitä mennyt vähemmänkin ajetuista autoista, muistakin kuin Alfoista.
Hiljaisista autoista on pakko mainita Alfa 164, siinä on todella hiljainen auto, mitä nyt konehuone soittelee tarvittaessa
Hiljaisista autoista on pakko mainita Alfa 164, siinä on todella hiljainen auto, mitä nyt konehuone soittelee tarvittaessa

Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Pieni aiheeseen kuulumaton tarina, mutta liittyy kyllä Alfaan:
Tänä aamuna kun lueskelin foorumin juttuja niin pihaan tuli kaksi nuorta sälliä autolla ja tulivat kyselemään portin pielessä seisovan Sprintin kohtaloa
Pojat kehuivat että kun on niin hyvän näköinen korimalli niin alkoi kiinnostaa.
Ei tullut vielä kauppoja mutta kiva huomata että kaunis korimuotoilu säilyttää kiinnostavuutensa vaikka auto on muuten lievä projekti.
Tänä aamuna kun lueskelin foorumin juttuja niin pihaan tuli kaksi nuorta sälliä autolla ja tulivat kyselemään portin pielessä seisovan Sprintin kohtaloa

Pojat kehuivat että kun on niin hyvän näköinen korimalli niin alkoi kiinnostaa.
Ei tullut vielä kauppoja mutta kiva huomata että kaunis korimuotoilu säilyttää kiinnostavuutensa vaikka auto on muuten lievä projekti.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
mitä nyt on ollut 3 uudehkoa Alfaa nii kyllä kaikilla on ajettu yli 100 tonnia ennen laakerin vaihtoa.155sessa vaihdettiin 150 kohdilla takarenkaan laakeri ja nyt tuntuu että olisi aika vaihtaa nykyiseen eteen laakerit 122 mittarissa.
Relluissahan nuo menee noin 50 kympissä. Jos 30 laakeri menee niin kyseessä on oltava alkujaan jo viallinen laakeri.
Relluissahan nuo menee noin 50 kympissä. Jos 30 laakeri menee niin kyseessä on oltava alkujaan jo viallinen laakeri.
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Erittäin tod.näk. laakeri, joka on tullut tiensä päähän. Itse vaihdoin oikean etupyörän laakerin 118 tkm kohdalla. Jyrisi aivan älyttömästi. Laakeri maksoi 149 e,
Vaihtoon meni pari tuntia, mutta avot, johan hiljeni.
Vaihda ennen kuin leikkaa kiinni
Terv. CC

Vaihda ennen kuin leikkaa kiinni

Terv. CC
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
-
- Viestit: 443
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
- Paikkakunta: Rannikko
Mielestäni helpompi tapa on ajaa slalomia, kaarteissa metelöi, suoraan ajaessa ei. Tuo 'muu ylimääräinen ääni' voi tulla pyörää ilmassa pyritettäessä muualtakin kuin loppuunkuluneesta pyörän laakerista.AlfaTom kirjoitti:Oletko ihan varma ettei ole kyseessä viimeisiään vetävä pyöränlaakeri?
Mun MB:ssä oli etupyörän laakeri lopussa ja piti melkoista ulvontaa![]()
Toki rengasmeluakin on. Pyöränlaakeri on helppo todeta nostamalla pyörä ilmaan ja pyörittämällä sitä, kuuluu yleensä jyrinää tai muuta ylimääräistä ääntä. Ehjä laakeri ei pidä mitään ääntä pyöriessään.
Ei nyt tule muuta mieleen.
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Kyllä vaan, mutta oletan että keskiverto Alfisti erottaa esim. laahaavan jarrun äänen risan laakerin äänestäK kirjoitti: Tuo 'muu ylimääräinen ääni' voi tulla pyörää ilmassa pyritettäessä muualtakin kuin loppuunkuluneesta pyörän laakerista.

Voihan voimansiirtokin äännellä pyörää pyöritettäessä. Ja jos vika on sitten siellä, niin...

Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Mä oon vaihtanu kummatkin takalaakerit lähiaikoina.. Kun toisen vaihto niin parin kuukauden päästä toinen alkoi huutamaan..
Yks mitä on porukka aina sanonut niin jarrulevyn peltisuoja voi laahata ja aiheuttaa saatanallista rohinaa. Rengasmeluksi omaa meteliäkin aluksi luulin mutta kokeilemalla onko pyörässä klappia, selvisi ettei se sitä ole.. Renkaat voi myös kokeilla vaihtaa edestä taakse.jne ja kokeilla onko mitään vaikutusta..
Mutta tosiaan, laakeri kandee vaihtaa ennenkuin ääni muuttuu todella päänräjäyttäväksi. Toinen laakerini meni niin paskaksi että siitä lähti kuulat irti, se onkin sitten maailman vittumaisin asia=hinauskeikka tuli
On se ihanaa sitten kun ei mikään laakeri huuda, tuntuu tosiaan kun liikkuisi miljoonaa soutuveneellä
Yks mitä on porukka aina sanonut niin jarrulevyn peltisuoja voi laahata ja aiheuttaa saatanallista rohinaa. Rengasmeluksi omaa meteliäkin aluksi luulin mutta kokeilemalla onko pyörässä klappia, selvisi ettei se sitä ole.. Renkaat voi myös kokeilla vaihtaa edestä taakse.jne ja kokeilla onko mitään vaikutusta..
Mutta tosiaan, laakeri kandee vaihtaa ennenkuin ääni muuttuu todella päänräjäyttäväksi. Toinen laakerini meni niin paskaksi että siitä lähti kuulat irti, se onkin sitten maailman vittumaisin asia=hinauskeikka tuli

On se ihanaa sitten kun ei mikään laakeri huuda, tuntuu tosiaan kun liikkuisi miljoonaa soutuveneellä

Mulla menee kivi(ä) tai jotain sontaa tonne pellin väliin joka ainoa kerta kun Alfalle edes näyttää soratietä ja viiltävä metallinen kirske alkaa kuulua takaa.MarcusV kirjoitti:Yks mitä on porukka aina sanonut niin jarrulevyn peltisuoja voi laahata ja aiheuttaa saatanallista rohinaa.
156 2.0 TS ['98]
- Anthon
- Viestit: 537
- Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
- Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998 - Paikkakunta: Jyväskylä
Jep, tuttu juttu nyt uusilla 225-levyisillä kumeilla. Olen aina pysäyttänyt auton ja peruuttanut hieman. Kivi on poistunut ja matka jatkuu.
Säikäytti muuten ihan sikana kun olin uudet ja kalliit kesärenkaat ruuvannut alle ja lähdin omasta pihasta, jossa on kevyt soraa, koeajolle ja helvetillinen kirske kuuluu edestä...
Säikäytti muuten ihan sikana kun olin uudet ja kalliit kesärenkaat ruuvannut alle ja lähdin omasta pihasta, jossa on kevyt soraa, koeajolle ja helvetillinen kirske kuuluu edestä...