75 alapallo

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

75 alapallo

Viesti Kirjoittaja Savo »

Motonetissä:

75 Alapallonivel. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17-1167 18.90 ???

Onko kokemusta Motonetin osan laadusta?

Onko iso työ vaihtaa?

Tänään tuli eka hylky katsatuksessa Alfalle (ollut vuodesta 2000), kuskin puolen alapallonevel oli väljä.

Coupe
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 15:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: 75 alapallo

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Hei!
Olenpa noita ostellut. Hyvin ovat pelittäneet. Muistaakseni, kun viimeksi ostin, olivat saksalaista alkuperää. Toisella kerralla voipi saada vaikka ihan italialaista laatua.

Asennuksessa suurin homma on vanhan alapallon poissaaminen reiästään Tarvitset terävän lyöntiaseen, jolla vanha alapallo irroitellaan naputtelemalla asennusreiästään. Tietty alapallon kartio pitää irrottaa ensin. Ovat joskus aika kovassa molemmat. Alapallon kartiotappi irrotetaan kätevimmin kahdella isolla vararalla tai lekalla, toinen tukee ja toisella lyödään kartiorungon kylkeen. Irtoaa ennenpitkään. Vanha alapallo irrotetaan meisselilla saumasta naputtelemalla vähän kerrassaan . Älä riko asennusreiän reunoja. Uuden asennus onkin sitten helppoa. Muttereillä kasaus kireälle sekä kartiotappi että alapallon runko. Tuota runko-osaa joutuu ehkä vähän naputtelemaan, että menee asennusreikäänsä, on joskus tiukka sovitus.

Minullakin ko. operaatio tuotapikaa edessä 2gtv:ssä
Coupe

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Ainakaan se italialainen halppisnivel ei kestänyt pohjaanvetoa mutteria kiristämällä. Siis, nivel pitää saada tukivarren kuoppaansa sijoilleen ensin ja sitten vasta mutterilla varmistetaan se paikoilleen. Mulla tuon sovitus oli niin tiukka, ettei sitä millään naputtelulla sinne saanut vaan oli turvauduttava kikkailuun: riittävän iso hylsy nivelen yläpuolelle niin, ettei nivelen tappiin kohdistu painetta. Sitten siitä hylsy-nivel-tukivarsi-paketin molemmin puolin paksut rautaplootut, joista alimmaiseen porattu reikä jotta nivelen kiinnityspultti mahtuu läpi. Molemmissa plootuissa on päissä reiät, joista pultit läpi ja sitten eikun tasaisesti kiristelemään. Perillehän se meni vaikkakin vaikeata oli. Ja tosiaan, yksi nivel meni rikki :-( TRW:n nivel tuntuisi olevan parempilaatuisempi, mutta hintaakin on sitten muistaakseni kolminkertaisesti.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Azzurron hinnastossa alkuperäinen(?) alapallo oli jopa halvempi kuin Motonetissä :shock:

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Tiukka on sovitus, varmaan korroosiolla on osansa. Laitoin tunkin nivelen alle (sopiva hylsy väliin) ja sitten naputtelin... Ohan tuo Moponetin nivel jo 25000km kestänyt.

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Ja siihen uuteen palloniveleen kannattaa lisätä rasvaa suojakumin sisään. Osan kesto noin about kaksinkertaistuu muutaman minuutin nyhräämisellä. Tehtaan jäljiltä niissä pallonivelissä on rasvaa sellaisen nenästä kaivetun knöllin verran.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Osa on vaihdatettu ja Tessulla on taas vuosi ajoaikaa.

Ja nyt mietityttää: laitanko tämän puutteita vielä kuntoon vai lähdenkö Seiska5mman jälkiä seuraamaan. 5000 e/3000 cm3.

Avatar
miki
Viestit: 100
Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja miki »

Tulipa tässä mieleen kun vaihdoin ex 75:een alapallot aikoinaan, tehtaallahan ovat laittaneet pallonivelet niittaamalla kiinni, ainakin omassa oli. Silloin kun porailin niittejä auki mittarissa oli jo yli 300t, eli aikas hyvin oli nivelet kestäneet. Tuskinpa noita jälkikäteenkään on kukaan ruvennut niiteillä kiinni kitostelemaan.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Savo kirjoitti:laitanko tämän puutteita vielä kuntoon vai lähdenkö Seiska5mman jälkiä seuraamaan. 5000 e/3000 cm3.
Itse ottaisin seuraavanlaisen lähdön: hakisin www.alfaromeo.org -sivulla kaupan olevan valmiin, viimeisen päälle viritetyn 3.0-koneen tallinnurkkaan.

Sen jälkeen miettisin tarkkaan, mihin koppaan sen laittaisin. Tällä kokemuksella taitaisin kyllä tyytyä ostamaan raamit ja laittamaan koneen seinälle. Näin pääsisi halvemmalla, eikä odotettavissa olevasta ajoajasta tarvitsisi tinkiä, se pysyisi about samana.


"Motorn är förberedd att monteras i en 116 kaross. Allt är nytt i motorn, kolvar & stakar är viktade på 10delen, matchportat alla kanaler, radiefrästa säten för maximalt flöde vid lågt lyft, Nya QV kammar som är Balnitbehandlade för låg friktion o livslängd, toppar planade 0,8mm. Helt komplett härva med alla givar och spridare för orginalboxen eller MS. Med Extractorrör och rätt optimerad kommer denna motor att lämna 200++hk. Priset 20000 Sek är en bra bit under byggkostnaden. Vill du veta mer så ringer du, har inte tid med brevkompisar 090-195569 070-6968869 Erik Johansson"

Vastaa Viestiin