
Giulietta 940
Valvoja: Moderators
- Cloverleaf
- Viestit: 978
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS - Paikkakunta: Veikkola
- MikaT
- Viestit: 177
- Liittynyt: 24 Huhti 2012, 21:43
- Car(s): Giulia 2.0T Super -18
Kia Rio 1.0 120hv EX -18
Ex: Giulietta MA Speciale Business -12
Peugeot 206 -06
Peugeot 406 Sport -00,
Mazda 626 GLX - Paikkakunta: Uusimaa
Re: Giulietta 940
Minullakin se äänteli, erityisesti kylmänä. Ĺoppui hetkeksi, kun nosti alareunasta. Laitoin muistaakseni vain pienenpalan mustaa sähköteippiä aivan yläreunaan, ja jotain rasvaa saranoihin. Jokatapauksessa sain sen loppumaan kokonaan ihan pikkujutuilla.
-
- Viestit: 682
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Proceed Gt -19 & Niro -18 & Miata -90 ex: Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Giulietta 940
Noin fiksasin myös omani aikanaan ja ääntely loppui. Ei vaatinut mitään suurempaa hiljentyäkseen. Pitkään ajelin myös sillain että oli pieni paperinpala yläreunassa, joka kampesi luukkua hieman ulospäin ja ääntely pysyi poissa.MikaT kirjoitti:Minullakin se äänteli, erityisesti kylmänä. Ĺoppui hetkeksi, kun nosti alareunasta. Laitoin muistaakseni vain pienenpalan mustaa sähköteippiä aivan yläreunaan, ja jotain rasvaa saranoihin. Jokatapauksessa sain sen loppumaan kokonaan ihan pikkujutuilla.
Re: Giulietta 940
Onko se Giulietta hyvää auto? Onko vikoja paljon? 1,4 T-jet, 1,4 Multi Air kumpi moottori on parempi?
Oman 159n vaihto edessä jä katson vähän Guilettan suntaan. Käytettynä, tietenkin.Mutta ei yli 100tk mittarissa
Dieselia saa vähän bensaautoa edullisempi mutta .....
Kävin isumassa kahdessa eri Guilietassa ja voi sanoa että sain ihan erilaista vaikutelma sisätiloista. Eka oli puolinahkaverhoiltu ja ihan hyvalaatusiselta sisältä vaikutti, toinen tuntui taas muoviselta ja halvalta vaikka varustetaso oli kuulemma aivan sama kun ekassa. Samanaikäisiä autoja oli molemmat toinen bensa ja toinen-diiseli.
Oman 159n vaihto edessä jä katson vähän Guilettan suntaan. Käytettynä, tietenkin.Mutta ei yli 100tk mittarissa
Dieselia saa vähän bensaautoa edullisempi mutta .....
Kävin isumassa kahdessa eri Guilietassa ja voi sanoa että sain ihan erilaista vaikutelma sisätiloista. Eka oli puolinahkaverhoiltu ja ihan hyvalaatusiselta sisältä vaikutti, toinen tuntui taas muoviselta ja halvalta vaikka varustetaso oli kuulemma aivan sama kun ekassa. Samanaikäisiä autoja oli molemmat toinen bensa ja toinen-diiseli.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Giulietta 940
^
Puolinahka on paras - piste.
Puolinahka on paras - piste.

Re: Giulietta 940
Itse pidän myös kokonahkajakkaroista mutta maku asiahan tämä osin on. Suomesta ei taida löytyä paljoakaan polyesteri- ja polyuretaanieläinten nappanahasta (=Alcantara) tehtyä sporttisisustusta Giuliaan? Mobile.De selatessa moinen on pistänyt silmään muutaman kerran. Ainakin kuvissa näyttää hyvältä ja muutamasta väärän merkkisestä on hyviä kokemuksia ko. elukan nahasta.Aquatica kirjoitti: ^Puolinahka on paras - piste.![]()
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Giulietta 940
Kangasversio ja täysnahkaversion penkit on heikolla tuella. Olin todella pettynyt molempiin. Puolinahassa sitten on tuentakin kunnossa. Tietty, jos sohvasta tykkää niin sitten tykkää, makuasiahan se oikeasti on (mut silti, Giulietan tapauksessa puolinahka on voittaja.).FinPat kirjoitti:Itse pidän myös kokonahkajakkaroista mutta maku asiahan tämä osin on. Suomesta ei taida löytyä paljoakaan polyesteri- ja polyuretaanieläinten nappanahasta (=Alcantara) tehtyä sporttisisustusta Giuliaan? Mobile.De selatessa moinen on pistänyt silmään muutaman kerran. Ainakin kuvissa näyttää hyvältä ja muutamasta väärän merkkisestä on hyviä kokemuksia ko. elukan nahasta.Aquatica kirjoitti: ^Puolinahka on paras - piste.![]()
Kuinka monta sisustavaihtoehtoa edes on? Kangassisusta, nahkasisusta, puolinahkasisusta - onko siihen lisäksi vielä Alfatex/Alcantara tms?
Re: Giulietta 940
On ne penkit ja sisusta tietysti tärkeä osa autosta mutta enemmän kiinnostaisi tekninen puoli...
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Giulietta 940
Jos vielä sisustasta jauhetaan, niin se alkupään tuotanto 10-13 oli pääsääntöisesti tuolla puolinahalla ja joitain ukki-malleja oli saatavilla kangaspenkeillä. Puolinahka oli tuon aikakauden vakiosisusta varsinkin jos mukaan oli ruksittu sport pack. Nahkapenkkejä oli saatavilla erikseen tilattaessa. T-Jetissä taisi olla jotain rajoitteita sisustan suhteen tai ainakin sen vakiovarustetaso oli heikompi kuin vaikka Multiairissa. Tästä ikäluokasta kannattaa etsiä sellainen, jossa VIN -numeron perusteella on Sport Pack mukana.
Tässä välissä on pieni katkos, kun maahantuontia ei ollut. Ensimmäisen faceliftin -14 kanssa puolinahkasisusta jäi pois Kouvostoliiton tuontiohjelmasta ja tilalle tarjottiin ankeaa, vähemmän ankeaa kangaspenkkiä ja QV rallipenkkiä. Istuinten muotoilu kuitenkin parani joko tässä tai viimeisessä faceliftissä. En muista kummassa. Tästä ikäluokasta jos hyvällä onnella löytää QV-line varustetasolla olevat auton, niin siinä on kaikki tarvittava blingbling asennettuna.
Viimeinen facelift taisi olla joskus -16 ja siinä nyt suurin muutos taisi olla mittariston ajotietokoneen värimuutos punaisesta valkoiseen. Mielestäni tässä ei ole enää saatavilla kuin kangaspenkki, rallipenkki tai nahkapenkki. QV-line varustetason nimi taisi vaihtua Veloce-jotain nimeksi ja kattoluukkua ei tule enää väkisin mukana.
Tekniikan osalta on pieniä, mutta edullisia ongelmia korjattavaksi. Sellaista tonneja maksavia pommeja ei ole odotettavissa. Ehkä se eniten mieliharmia aiheuttava asia on pakkasenkestävyys ja sen kautta aina jäässä oleva huohotin. Tämä ei korjaamokeikkaa vaadi, mutta pidemmän päälle raivostuttava ongelma, joka pitää jokaisella siirtymällä tiedostaa. Giulietta Multiair -kuljettajan tunnistaa siitä, että se haisee talvella 2-tahti mopolle.
Alle 100k mittarissa olevassa autossa iskarin ylätuet on joko vaihdettu tai ne vaihdetaan kohta. Jarrut on loppu jos ajo on ollut puhtaasti kaupunkia. Ahkerasti käytetty takaluukku tietää katkennutta johtosarjaa. Ilman eturoiskeläppiä olevat autot ovat helmasta potentiaalisesti ruosteessa.
Tässä välissä on pieni katkos, kun maahantuontia ei ollut. Ensimmäisen faceliftin -14 kanssa puolinahkasisusta jäi pois Kouvostoliiton tuontiohjelmasta ja tilalle tarjottiin ankeaa, vähemmän ankeaa kangaspenkkiä ja QV rallipenkkiä. Istuinten muotoilu kuitenkin parani joko tässä tai viimeisessä faceliftissä. En muista kummassa. Tästä ikäluokasta jos hyvällä onnella löytää QV-line varustetasolla olevat auton, niin siinä on kaikki tarvittava blingbling asennettuna.
Viimeinen facelift taisi olla joskus -16 ja siinä nyt suurin muutos taisi olla mittariston ajotietokoneen värimuutos punaisesta valkoiseen. Mielestäni tässä ei ole enää saatavilla kuin kangaspenkki, rallipenkki tai nahkapenkki. QV-line varustetason nimi taisi vaihtua Veloce-jotain nimeksi ja kattoluukkua ei tule enää väkisin mukana.
Tekniikan osalta on pieniä, mutta edullisia ongelmia korjattavaksi. Sellaista tonneja maksavia pommeja ei ole odotettavissa. Ehkä se eniten mieliharmia aiheuttava asia on pakkasenkestävyys ja sen kautta aina jäässä oleva huohotin. Tämä ei korjaamokeikkaa vaadi, mutta pidemmän päälle raivostuttava ongelma, joka pitää jokaisella siirtymällä tiedostaa. Giulietta Multiair -kuljettajan tunnistaa siitä, että se haisee talvella 2-tahti mopolle.
Alle 100k mittarissa olevassa autossa iskarin ylätuet on joko vaihdettu tai ne vaihdetaan kohta. Jarrut on loppu jos ajo on ollut puhtaasti kaupunkia. Ahkerasti käytetty takaluukku tietää katkennutta johtosarjaa. Ilman eturoiskeläppiä olevat autot ovat helmasta potentiaalisesti ruosteessa.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Giulietta 940
Outoa, mitennnii? Miksei Mito sitten haise? Sama kone, sama tekniikka, eri kori.matti_vuorio kirjoitti:...Giulietta Multiair -kuljettajan tunnistaa siitä, että se haisee talvella 2-tahti mopolle... .
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Giulietta 940
^Sillä on aina kädet mustana öljystä kun se huohottimen purku ja putsaus on säännöllinen rutiini pakkasilla.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Giulietta 940
^^^mikä perustelu tuolle sport pack fetissille? Siis mitä muuta sillä sai kuin hiilikellari -lookin (musta sisäverhoilu kattoa myöten), jäykemmät iskarit ja helmalevikkeet?
Hlökohtaisesti arvottaisin esim xenonvalot paljon korkeammalle. Tai business packin, missä oli xenonit ja paljon muutakin (tummennettu tuulilasin yläreuna, pyyhinautomatiikka, moottorilla taittuvat peilit tjsp.).
Moottorivalinta puolestaan on helppo; MA 170 hv. Kulkee, muttei vie kulutuksen puolesta vararikkoon. T-Jet taisi olla aina 120 hv = alamittainen. Ei nuo MA huohontinongelmat tässä autossa sentään ylitsepääsemättömiä ole.
Hlökohtaisesti arvottaisin esim xenonvalot paljon korkeammalle. Tai business packin, missä oli xenonit ja paljon muutakin (tummennettu tuulilasin yläreuna, pyyhinautomatiikka, moottorilla taittuvat peilit tjsp.).
Moottorivalinta puolestaan on helppo; MA 170 hv. Kulkee, muttei vie kulutuksen puolesta vararikkoon. T-Jet taisi olla aina 120 hv = alamittainen. Ei nuo MA huohontinongelmat tässä autossa sentään ylitsepääsemättömiä ole.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Giulietta 940
Sport Packista arvostan ensisijaisesti:
-Jäykempi alusta
-Suuremmat vanteet (1-17", 2-18", 3-18")
-Paremmat istuimet
-Helmalevikkeet (suojaa helmapeltiä kiveniskemiltä)
-Nahkainen ohjauspyörä
Muuta mitä siinä tulee:
-Tummennetut ajovalojen taustat
-Tumma kattoverhoilu
-Kojelaudan paneelin väri
-Satiiniset pelien kuoret
-Alumiiniset polkimet
Xenonit sai joko lisävarusteena tai Premium packin mukana. Ilmeisesti myöhemmässä vaiheessa Business packin mukana. Parkkitutka on kova sana, koska suoraan taakse ei juurikaan näe peileistä. Sivupeilit ovat mielestäni riittävän suuret.
-Jäykempi alusta
-Suuremmat vanteet (1-17", 2-18", 3-18")
-Paremmat istuimet
-Helmalevikkeet (suojaa helmapeltiä kiveniskemiltä)
-Nahkainen ohjauspyörä
Muuta mitä siinä tulee:
-Tummennetut ajovalojen taustat
-Tumma kattoverhoilu
-Kojelaudan paneelin väri
-Satiiniset pelien kuoret
-Alumiiniset polkimet
Xenonit sai joko lisävarusteena tai Premium packin mukana. Ilmeisesti myöhemmässä vaiheessa Business packin mukana. Parkkitutka on kova sana, koska suoraan taakse ei juurikaan näe peileistä. Sivupeilit ovat mielestäni riittävän suuret.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Giulietta 940
[]
.
Mutta mutta, Giulietassa siis huohotinongelmia talvella, mutta MiTo:ssa ei? Mulla on mennyt tuon suhteen nussakasti jo pari talvea eli ei haasteita. Eikös näissä kuitenkin ole ihan sama huohotin tuossa 170hv masiinassa - olipa se sitten istutettu Giuliettaan tahi MiToon? Jännä juttu.
JiiPee kirjoitti:Outoa, mitennnii? Miksei Mito sitten haise? Sama kone, sama tekniikka, eri kori.matti_vuorio kirjoitti:...Giulietta Multiair -kuljettajan tunnistaa siitä, että se haisee talvella 2-tahti mopolle... .
Miten luinkin niin, että Multiair haisee, kun kuljettajasta olikin kysymys - lukihärömatti_vuorio kirjoitti:^Sillä on aina kädet mustana öljystä kun se huohottimen purku ja putsaus on säännöllinen rutiini pakkasilla.

Mutta mutta, Giulietassa siis huohotinongelmia talvella, mutta MiTo:ssa ei? Mulla on mennyt tuon suhteen nussakasti jo pari talvea eli ei haasteita. Eikös näissä kuitenkin ole ihan sama huohotin tuossa 170hv masiinassa - olipa se sitten istutettu Giuliettaan tahi MiToon? Jännä juttu.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
- Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Giulietta 940
Nahkaratti on kyllä normaalissa "ukkimallin" MultiAirissakin.matti_vuorio kirjoitti:Sport Packista arvostan ensisijaisesti:
-Nahkainen ohjauspyörä
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
- Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Giulietta 940
Minulla ei ollut ikinä huohotinongelmia; vuosihuollossa aina pestiin huohotinkotelo. Olisiko tallisäilytys ja kohtuullisen paljon maantieajoa säästänyt siltä ongelmalta vai oikean MultiAir-öljyn käyttömatti_vuorio kirjoitti:^Sillä on aina kädet mustana öljystä kun se huohottimen purku ja putsaus on säännöllinen rutiini pakkasilla
Mutta mutta, Giulietassa siis huohotinongelmia talvella, mutta MiTo:ssa ei? Mulla on mennyt tuon suhteen nussakasti jo pari talvea eli ei haasteita. Eikös näissä kuitenkin ole ihan sama huohotin tuossa 170hv masiinassa - olipa se sitten istutettu Giuliettaan tahi MiToon? Jännä juttu.

-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Giulietta 940
^^^^ vakioalustakaan ei ole mikään vaaputin ja nuo tummemmat värit lasken hlökohtaiseksi miinukseksi, en plussaksi. Ne oleelliset jutut oli peruutustutkat, xenonit yms. piti silti ostella erikseen / ruksia passeli paketti.
Edit: ne helmalevikkeet. Minun silmämitallani ne ovat ihan liian kapoiset suojatakseen kylkiä etupyörien heittämiltä kiviltä, joten eturoiskeläpät tarvitaan silti. Vrt. Bravon sporttipaketissa tulleet levikkeet olivat n. tuplat leveydeltään ja ne sitten kyljet suojasivatkin. Toisaalta nämä tuhdimmat levikkeet myös keräsivät talvella loskaa päälleen, vaatien säännöllistä puhdistusta.
BTW Giuliettaan taitaa jonkin varustepaketln kylkiäisenä tulla myös mm. lämmitettävä tuulilasin alareuna. Ainakin pyyhkijöiden jäätymisongelmia sen kanssa oli vähemmän kuin edellisten autojen kanssa, vaikkei pyyhkijöitä edes saa nostettua pystyyn yöksi. Ylipäätään vekotin oli yllättävän hyvä talviauto, lukuun ottamatta satunnaisia huohotin/TCT häröilyitä.
^^^ on noissa selvästi eroa riippuen siitä, mihin koppaan kone on istutettu. MiTossa näyttäisi foorumin kirjoittelun perustella olevan vähemmän huohotinongelmia kuin Giulieatassa ja 500X on taas selvästi Giuliettaa kehnompi tässä lajissa (oma kokemus). Giulietalla sentään pääsin 5 vuotta ja reilut 100 tkm ilman hinausautokyytiä, vaikka pari kertaa pitikin pieni huilitauko pitää tien sivussa. 500X hyytyi totaalisesti, pariinkin otteeseen, jo 1. talvenaan.
Edit: ne helmalevikkeet. Minun silmämitallani ne ovat ihan liian kapoiset suojatakseen kylkiä etupyörien heittämiltä kiviltä, joten eturoiskeläpät tarvitaan silti. Vrt. Bravon sporttipaketissa tulleet levikkeet olivat n. tuplat leveydeltään ja ne sitten kyljet suojasivatkin. Toisaalta nämä tuhdimmat levikkeet myös keräsivät talvella loskaa päälleen, vaatien säännöllistä puhdistusta.
BTW Giuliettaan taitaa jonkin varustepaketln kylkiäisenä tulla myös mm. lämmitettävä tuulilasin alareuna. Ainakin pyyhkijöiden jäätymisongelmia sen kanssa oli vähemmän kuin edellisten autojen kanssa, vaikkei pyyhkijöitä edes saa nostettua pystyyn yöksi. Ylipäätään vekotin oli yllättävän hyvä talviauto, lukuun ottamatta satunnaisia huohotin/TCT häröilyitä.
^^^ on noissa selvästi eroa riippuen siitä, mihin koppaan kone on istutettu. MiTossa näyttäisi foorumin kirjoittelun perustella olevan vähemmän huohotinongelmia kuin Giulieatassa ja 500X on taas selvästi Giuliettaa kehnompi tässä lajissa (oma kokemus). Giulietalla sentään pääsin 5 vuotta ja reilut 100 tkm ilman hinausautokyytiä, vaikka pari kertaa pitikin pieni huilitauko pitää tien sivussa. 500X hyytyi totaalisesti, pariinkin otteeseen, jo 1. talvenaan.
Viimeksi muokannut insinörtti, 02 Syys 2018, 21:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Giulietta 940
^
Tumma kattoverhoilu on ihan maailman parasta.
1) Se ei näytä likaa herkästi
2) Ei häikäse muiden valot maantiellä läheskään niin paljoa
3) Näyttää hyvältä
Miinuksia siinä ei kyllä ole?
Xenonit toki omassanikin on, että se on hyvä. Ja täysnahkapenkit oli huonot istua - samoin ne perus kangaspenkit. Nää on parhaat.
Tumma kattoverhoilu on ihan maailman parasta.
1) Se ei näytä likaa herkästi
2) Ei häikäse muiden valot maantiellä läheskään niin paljoa
3) Näyttää hyvältä
Miinuksia siinä ei kyllä ole?
Xenonit toki omassanikin on, että se on hyvä. Ja täysnahkapenkit oli huonot istua - samoin ne perus kangaspenkit. Nää on parhaat.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Giulietta 940
Ulkona on taas pimeää tai ainakin hämärää seuraavat 6 kk ja tähän masennukseen en enää kaipaa masentavaa tumman harmaata tai umpimustaa sisustusta autoon.Aquatica kirjoitti: Miinuksia siinä ei kyllä ole?
Lika ei näy... niikuin kengänjäljet auton katossa?

Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Giulietta 940
Ulkona, kyllä.insinörtti kirjoitti:Ulkona on taas pimeää tai ainakin hämärää seuraavat 6 kk ja tähän masennukseen en enää kaipaa masentavaa tumman harmaata tai umpimustaa sisustusta autoon.Aquatica kirjoitti: Miinuksia siinä ei kyllä ole?
Lika ei näy... niikuin kengänjäljet auton katossa?
Mitä tapahtuu vaalealla katolla, kun pimeällä tulee auto vastaan? Koko kabiini loimuaa valossa. Olet soikastu (eikä pelkästään vastaantulijan valoja tuijottamalla).. Tummalla katolla tuo on selvästi kevyempi efekti. Ero on vielä suurempi, kun puhutaan takaa tulevista valolähteistä, jotka aiheuttaa helposti ärsyttäviä heijastumia ja varjoja.
Masennusta voi hyvin suitsia ajamalla Alfalla, kun se on vaan niin kivaa

-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Giulietta 940
Itsellä on vm.2017 sporttipenkit (veloce) ja ovat paljon paremmat tuennalta kuin alkupään puolinahat.Aquatica kirjoitti:^
Puolinahka on paras - piste.
Itse asiassa näissä uusissa myös kangaspenkit taitavat olla aika lähellä näitä sporttipenkkejä, siis paljon tukevammat kuin alkupään autoissa.
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 02 Heinä 2018, 19:08
- Paikkakunta: Klaukkala
Re: Giulietta 940
Giuliettan puolinahat on aika kovat istua. Samoin alaselän (ristiselkä?) tuki on melko olematon. Mutta.. tietty sporttisuus kuuluu kyseiseen malliin ja miksei kaikkiin Alfoihin. Jos haluaa oikeasti hyvät penkit, niin auton lähtöhintakin on paljon korkeampi. En tiedä millaiset istuimet Giuliassa on, mutta ainakin hintojen perusteella luulisi hyvät olevan.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Giulietta 940
Niinno, esim. 159:n alkupään etupenkit on mun kropalle todella paljon sopivammat.SempreAlfa kirjoitti:Giuliettan puolinahat on aika kovat istua. Samoin alaselän (ristiselkä?) tuki on melko olematon. Mutta.. tietty sporttisuus kuuluu kyseiseen malliin ja miksei kaikkiin Alfoihin. Jos haluaa oikeasti hyvät penkit, niin auton lähtöhintakin on paljon korkeampi. En tiedä millaiset istuimet Giuliassa on, mutta ainakin hintojen perusteella luulisi hyvät olevan.
^^
Ah, eli ne on päivitelleet niitä sit enemmänkin. No, sportpakkia täällä nautitaan toki.
Korjataan siis, että ainakin vanhemman sarjalaisissa puolinahka on paras, piste. :p
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 02 Heinä 2018, 19:08
- Paikkakunta: Klaukkala
Re: Giulietta 940
Oman 159:n nahkapenkit on muuten täydelliset, mutta itse en ainakaan saa kunnolla alaselkään tukea. Täytyy vissiin ruveta käyttään jotain ohutta tyynyä tms.. 

Re: Giulietta 940
Kuumimpia keskustelun aiheita taitaa taas talven saapuessa MA-koneisten kohdalla olla huohottimen jäätymisherkkyys. Mahdollisesti myös ahtopaineen säätöventtiilin jäätyminen.Underk kirjoitti:Onko se Giulietta hyvää auto? Onko vikoja paljon? 1,4 T-jet, 1,4 Multi Air kumpi moottori on parempi?
Oman 159n vaihto edessä jä katson vähän Guilettan suntaan. Käytettynä, tietenkin.Mutta ei yli 100tk mittarissa
Dieselia saa vähän bensaautoa edullisempi mutta .....
Kävin isumassa kahdessa eri Guilietassa ja voi sanoa että sain ihan erilaista vaikutelma sisätiloista. Eka oli puolinahkaverhoiltu ja ihan hyvalaatusiselta sisältä vaikutti, toinen tuntui taas muoviselta ja halvalta vaikka varustetaso oli kuulemma aivan sama kun ekassa. Samanaikäisiä autoja oli molemmat toinen bensa ja toinen-diiseli.
MA-yksikön ongelmat, sekä öljyn oikeanlaisuus.
Jos auto on punainen ja rekisteröity 1/11, kuuluu siinä käyttää W ?/?, mutta jos se onkin musta, kuuluu öljyinä ehdottomasti olla W !/!..



-
- Viestit: 682
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Proceed Gt -19 & Niro -18 & Miata -90 ex: Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Giulietta 940
Ei se t-jet nyt suoranaisesti alamittainen ole tuohon Giuliettaan vaikka onkin paperilla vain 120 hv. Ainakin ne pari t-jet Giulietta mitä kokeillut, niin ovat olleet yllättävänkin pirteitä ja liikkuvat iloisesti nekin. Eikö tuosta myös ole ollut juttua, että vaikka nuo ovat paperilla 120 hv, niin suurin osa on kuitenkin oikeasti tehokkaampia? Eikös foorumillakin ollut joku, joka oli tuollaisen viennyt dynoon ja oli ollutkin noin 130 hv?insinörtti kirjoitti:
Moottorivalinta puolestaan on helppo; MA 170 hv. Kulkee, muttei vie kulutuksen puolesta vararikkoon. T-Jet taisi olla aina 120 hv = alamittainen. Ei nuo MA huohontinongelmat tässä autossa sentään ylitsepääsemättömiä ole.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Giulietta 940
^MA MiTo vs T-Jet Giulietta, liikkumisen suhteen käytännössä aika samanlaiset. Siis ei radalla tai varttimaililla vaan arjen kaupunkiliikenteessä. T-Jet kantsii kokeilla, aiemmin oli se paremmin vastinetta rahalle - nykyäänhän ei hintaeroa ole. Yksilön kunto ratkaisee. Tosin on myönnettävä etten ole ajanut MA Giuliettaa, pitäiskin kokeilla! Tehoilla nyt silti alle 200hv käyttöautoissa ole juuri mitään väliä - ajamisen kokemus ratkaisee. Ja siinähän Alfa onkin vahvimmillaan! Liian kauan on kyllä itselläkin siitä kun on ollut kulkupelissä kunnolla potkua, hmm...
https://m.nettiauto.com/alfa-romeo/giul ... 3&vifNav=Y
Meneekö toi QV miten hyvin? Voisin ehkä taipua ylimääräiseen polkimeen jalkatilassa jos vastineeksi saisi selkänojan maittamaan... Siis lähinnä life goal - ei heti...
https://m.nettiauto.com/alfa-romeo/giul ... 3&vifNav=Y
Meneekö toi QV miten hyvin? Voisin ehkä taipua ylimääräiseen polkimeen jalkatilassa jos vastineeksi saisi selkänojan maittamaan... Siis lähinnä life goal - ei heti...
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Giulietta 940
^ No kyllä QV ihan viihdyttävä peli on ja kulkee sen mitä luvataan. Alustasta ja jarruosastosta tykkään myös. Se mikä puuttuu on hienot moottorin äänet.
Tuoreempi TCT malli auttaisi tuohon poljinkammoon ja parantaisi äänimailmaa.... ja siinä olisi launch control nappi! Se voisi olla aikas makea varuste.
Tuoreempi TCT malli auttaisi tuohon poljinkammoon ja parantaisi äänimailmaa.... ja siinä olisi launch control nappi! Se voisi olla aikas makea varuste.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Giulietta 940
Harvassa tct QV:t kotimaassa - seurantaan! MiTossakin on launch control - vaan ei nappia. Ruutulippumoodille, jarru pohjaan vasemmalla, rattiläpyskällä 1 vaihde pesään, kaasu pohjaan ja jarrusta irti jonkun sekunnin sisään (muuten heittää vapaalle). En tiedä paljonko tct tuota kestää eikä Alfa sitä ohjekirjassa mainosta. Ei ole itsellä juuri ollut tarvetta mokomalle... Mutta voisin kyllä vaihteitakin vaihtaa jos muuten hyvä yksilö kävelisi vastaan! Ehkä ensi vuonna - kuluvana vuonna on ostettu autoja vajaalla 60 kiloeurolla. 

-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Giulietta 940
n kertaa ^
Minäkin muistelen 120 hv T-Jetille kellotellun jopa 135 lukemia ja myös 150 hv versiot taisi olla oikeasti lähempänä 160 hv & 250 Nm kuin speksatua 150 & 230. Tältä pohjalta 120 hv T-Jet/140 hv MA sekä 150 hv T-Jet hv/170 hv MA lienevät aika tasaparit todellisen suorituskyvyn suhteen.
Koska ex autoni ovat olleet nimenomaan 150 hv T-Jetillä tai 170 hv MA:lla kyyditettyjä, niin se viimeinen terävyys tuntuu tästä 140 hv MA:sta puuttuvan. Ei tätä Kehä III sisällä huomaa, vaan ohituksissa siellä jossain. Tietty 500x ilmanvastuskin taitaa kulkua suitsia vähän enempi kuin noissa exissä, mutta sama "se viimeinen rutistus puuttuu" on kyllä tullut mieleen mm. kun kävin 140 hv astmaa koepyllistämässä.
Tietysti tältä pohjalta voisi arvata TBI:n vielä mukavammaksi matkakumppaniksi, mutta hinta pomppaa tässä kohtaa aika rumasti.
Minäkin muistelen 120 hv T-Jetille kellotellun jopa 135 lukemia ja myös 150 hv versiot taisi olla oikeasti lähempänä 160 hv & 250 Nm kuin speksatua 150 & 230. Tältä pohjalta 120 hv T-Jet/140 hv MA sekä 150 hv T-Jet hv/170 hv MA lienevät aika tasaparit todellisen suorituskyvyn suhteen.
Koska ex autoni ovat olleet nimenomaan 150 hv T-Jetillä tai 170 hv MA:lla kyyditettyjä, niin se viimeinen terävyys tuntuu tästä 140 hv MA:sta puuttuvan. Ei tätä Kehä III sisällä huomaa, vaan ohituksissa siellä jossain. Tietty 500x ilmanvastuskin taitaa kulkua suitsia vähän enempi kuin noissa exissä, mutta sama "se viimeinen rutistus puuttuu" on kyllä tullut mieleen mm. kun kävin 140 hv astmaa koepyllistämässä.
Tietysti tältä pohjalta voisi arvata TBI:n vielä mukavammaksi matkakumppaniksi, mutta hinta pomppaa tässä kohtaa aika rumasti.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Giulietta 940
Mikä on jakohihnan vaihtoväli T-jetilla ja MA -lla?
60tkm/5 vuotta ?
60tkm/5 vuotta ?
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Giulietta 940
Heitä noppaa, niin maahantuoja/valmistajakin tekee
Vm 2008 T-Jet Bravon manuaalissa 3 vuotta/60 tkm, mutta kolmisen vuotta myöhemmin senhetkisen maahantuojan marmoritiskin yli suullisesti saatu tieto "muutettu 4 vuotta/120 tkm". Siis nimenomaan muutettu, koskien myös aiemmin valmistettuja autoja, joten kyse ei uusista/parannetuista komponenteista.
2012 MA Giulietalla myös jo huoltokirjassa tuo 4/120 eikä siellä (hataran muistini mukaan) ollut mitään mainintaa tarpeesta vaihdella useammin. Toisaalta esim. Englannissa paikallisen maahantuojan suositus oli noihin aikoihin 90 tkm.
2017 MA lukemia en nyt muista, mutta tällä foorumillahan on ollut puhetta paluusta 60 tkm kilometrirajaan. Aikaraja kai edelleen 4 vuotta? 5 se ei missään nimessä ole, se taisi olla jokin dieselin (oliko niitäkin remmivetoisina?) lukema.
Myös huoltovälit olleet samalla lailla hakusessa. Bravolla huoltoväli 20 tkm/1 vuosi (sisältäen kynttilöiden vaihdon = satku lisähintaa), mutta suositus öljynvaihdosta 15 tkm välein. Eh? Giulietalle raa'asti 2 vuotta/30 tkm ja vasta viagran papereissa tolkun ihmisen speksaamat huolto 2 v/30 tkm ja öljynvaihto vähintään kerran vuoteen/15 tkm välein.

Vm 2008 T-Jet Bravon manuaalissa 3 vuotta/60 tkm, mutta kolmisen vuotta myöhemmin senhetkisen maahantuojan marmoritiskin yli suullisesti saatu tieto "muutettu 4 vuotta/120 tkm". Siis nimenomaan muutettu, koskien myös aiemmin valmistettuja autoja, joten kyse ei uusista/parannetuista komponenteista.
2012 MA Giulietalla myös jo huoltokirjassa tuo 4/120 eikä siellä (hataran muistini mukaan) ollut mitään mainintaa tarpeesta vaihdella useammin. Toisaalta esim. Englannissa paikallisen maahantuojan suositus oli noihin aikoihin 90 tkm.
2017 MA lukemia en nyt muista, mutta tällä foorumillahan on ollut puhetta paluusta 60 tkm kilometrirajaan. Aikaraja kai edelleen 4 vuotta? 5 se ei missään nimessä ole, se taisi olla jokin dieselin (oliko niitäkin remmivetoisina?) lukema.
Myös huoltovälit olleet samalla lailla hakusessa. Bravolla huoltoväli 20 tkm/1 vuosi (sisältäen kynttilöiden vaihdon = satku lisähintaa), mutta suositus öljynvaihdosta 15 tkm välein. Eh? Giulietalle raa'asti 2 vuotta/30 tkm ja vasta viagran papereissa tolkun ihmisen speksaamat huolto 2 v/30 tkm ja öljynvaihto vähintään kerran vuoteen/15 tkm välein.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Giulietta 940
Niin paljon arvoituksia näissä alfoissa että ehkä ostan sitten Kia 

-
- Viestit: 682
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Proceed Gt -19 & Niro -18 & Miata -90 ex: Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Giulietta 940
No itsellä oli samanaikaisesti Kia ja Giulietta ja vähemmän Kiassa vikavaloja loimusi, mutta olihan ajoelämyskin eriUnderk kirjoitti:Niin paljon arvoituksia näissä alfoissa että ehkä ostan sitten Kia

Re: Giulietta 940
Nyt kyllä vedetään kotiin niin paljon, et naurattaa. Sen mitä omistanut ja nyttenkin omistan valkokattoisia autoja, ei kyllä tasan häikäise omia eikä vaimon silmiä enempää muut autot. Ainoa mikä häikäisee on teinixenonit jossain 80-luvun umpioissa. Oli joku mustatikattu penari ajossa pari viikkoa ja ihan samalla tavalla aikoinaan valot "häikäisi". Taitaa olla enemmänkin näitä "pesin auton, tuli 20 heppaa lisää ja 100nm vääntöä" -tason juttuja. Nyt jotain rajaa oikeasti. Uskon kyllä että sitä voi pitää hienompana, mutta että likaa kerää vähemmän (en kyllä ikinä ole omistanut autoa jossa likaa olisi katossa, vaikka niitä on paljon ollutkin) ja heijastukset vähenee, menee jo komiikan puolelle.Aquatica kirjoitti:insinörtti kirjoitti:Aquatica kirjoitti: Mitä tapahtuu vaalealla katolla, kun pimeällä tulee auto vastaan? Koko kabiini loimuaa valossa. Olet soikastu (eikä pelkästään vastaantulijan valoja tuijottamalla).. Tummalla katolla tuo on selvästi kevyempi efekti. Ero on vielä suurempi, kun puhutaan takaa tulevista valolähteistä, jotka aiheuttaa helposti ärsyttäviä heijastumia ja varjoja.)

-
- Viestit: 682
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Proceed Gt -19 & Niro -18 & Miata -90 ex: Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Giulietta 940
^ Peukku
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Giulietta 940
^^
Vaaleakattosia olleet aikasemmin kaikki, paitsi tuo nykynen. Eroon mä tosta haluaisin, mut enpähän pääse. Silti, tumma katto on ihan best of the best bestest.
En tiä, mikä teidän silmissä on, mutta kyllä se fakta vaan on sellanen, et vaaleasta pinnasta valo heijastuu paremmin kuin tummasta. Ja se on ihan sitä fysiikkaa jopa.
Ehkä se oikeampi syy on siinä et vaaleesta pinnasta heijastuu kromattuihin muoviosiin tai muuhun kiiltävään ja sitäkautta tulee sitten se häikäisy, mutta oli mitä tahansa - tummassa katossa on vähemmän heijastavaa pintaa. Ja jos on iäkkäämmin värjätty kämppä, on helppo sekin todeta: valkoiseks maalattu huone vrt. ruskealla värillä, puulla tai ihan vaan maalattuna, verrattuun. Samalla lampulla valoisuus on ihan eri tasoa.
Ja mitä tuohon jakohihnan vaihtoväliin, niin just hetki sit kyselin kahdelta marmorilta.
AK: 4v/120tkm, ei muutoksia.
Mäkelä: 4v/72tk *mailia* eli 115tkm. Uusissa 4v/60tkm.
Et ota näistä ny si selvää
Vaaleakattosia olleet aikasemmin kaikki, paitsi tuo nykynen. Eroon mä tosta haluaisin, mut enpähän pääse. Silti, tumma katto on ihan best of the best bestest.
En tiä, mikä teidän silmissä on, mutta kyllä se fakta vaan on sellanen, et vaaleasta pinnasta valo heijastuu paremmin kuin tummasta. Ja se on ihan sitä fysiikkaa jopa.
Ehkä se oikeampi syy on siinä et vaaleesta pinnasta heijastuu kromattuihin muoviosiin tai muuhun kiiltävään ja sitäkautta tulee sitten se häikäisy, mutta oli mitä tahansa - tummassa katossa on vähemmän heijastavaa pintaa. Ja jos on iäkkäämmin värjätty kämppä, on helppo sekin todeta: valkoiseks maalattu huone vrt. ruskealla värillä, puulla tai ihan vaan maalattuna, verrattuun. Samalla lampulla valoisuus on ihan eri tasoa.
Ja mitä tuohon jakohihnan vaihtoväliin, niin just hetki sit kyselin kahdelta marmorilta.
AK: 4v/120tkm, ei muutoksia.
Mäkelä: 4v/72tk *mailia* eli 115tkm. Uusissa 4v/60tkm.
Et ota näistä ny si selvää

- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Giulietta 940
Tykkään kanssa tummakattoisista autoista, mutta en vastaantulijoiden vaan perässähiihtäjien valojen takia. Kyllä vaaleakattoisestakin ulos näkee ihan ok, ei siinä, mutta ihan eri malliin se tumma katto ne takaa paistavat valot syö, etenkin jos suuntaus on turhan korkea.
Makuja on monia, onneksi vaihtoehtojakin on olemassa.
Makuja on monia, onneksi vaihtoehtojakin on olemassa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: 21 Elo 2017, 21:33
- Car(s): -
Ex. Giulietta MA TCT 2017 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Giulietta 940
2016 faceliftin jälkeen käyttöohjekirja määrittelee MA-moteille öljynvaihtoväliksi 15 000 km / 1 vuosi ja hihnalle 60 000 km / 4 vuotta.
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: Giulietta 940
120hv T-Jet Lineassa (jakohihnan!) hihnanvaihto 2v välein. Olin vähän että mitöö, mutta mitäs näistä. Tuossa on nyt viides vai kuudes jakohihna menossa kirjan mukaan (ajettu vajaa 120tkm).
Re: Giulietta 940
Hihnanvaihdossa on siis tuo mielipide vaihtunut ja koskenee kaikkia autoja että on 60 tkm / 4 vuotta vaihtoväli. Mulla oli noin 75 tkm vanha hihna ja sen verran venynyt ettei se olisi enää kauaa siinä kestänyt, ei ainakaan sitä alkuperäistä 120 tkm määrää. Hihna tarkistettiin kyllä 60 tkm kohdalla pyynnöstäni ja silloin siinä ei vielä oltu havaittu mitään outoa tai poikkeavaa.
Mustaan kattoon sen verran että kyllä itse mielummin mustalla katolla kuin valkoisella. Miellyttävä tunnelma sisällä kun ajaa yöllä, sen verran rauhallisempi olo ajaa. Likaantuminen ei ole tullut edes mieleenikään, käyttäydyn kait autossa niin siivosti ettei siellä ole yleensä muuta kuin pikkukiviä matolla ja hetken aikaa ehkä joku satunnainen kuitti.
Mustaan kattoon sen verran että kyllä itse mielummin mustalla katolla kuin valkoisella. Miellyttävä tunnelma sisällä kun ajaa yöllä, sen verran rauhallisempi olo ajaa. Likaantuminen ei ole tullut edes mieleenikään, käyttäydyn kait autossa niin siivosti ettei siellä ole yleensä muuta kuin pikkukiviä matolla ja hetken aikaa ehkä joku satunnainen kuitti.
Re: Giulietta 940
Onko se TCT aivan surkea ja järkevämpi kääntyä manuaalilaatikon suuntaan, tai ei se on niiin huono valinta ?
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Giulietta 940
Olen nyt vuodesta 2015 tuolla omalla TCT:llä ajanut, enkä vielä ole mitään huonoa puolta siitä keksinyt.
Onhan manuaalin runnomisessa tietysti oma fiiliksensä..
Onhan manuaalin runnomisessa tietysti oma fiiliksensä..
Senza cuore saremmo solo macchine
Re: Giulietta 940
Oli muutama juttua siitä että se välillä pätkii ja joskus tosi laiska vaihtamaan ...
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Giulietta 940
104 tkm vm 2012 TCT Giulietalla ja 37½ tkm vm 2017 TCT viagralla takana. Viagran TCT on toiminut kuin junan vessa ja tässähän on myös korjattu vaihteiden porrastus tasajakoisemmaksi = fiksummaksi kuin Giulietassa sekä korjattu softapuoli. Ehkä osa/kaikki em. parannukset myös tuoreemmissa Giulietoissa?
Giulietan TCT taisi olla foorumin vaivaisimmasta päästä. Silti siitä kovasti tykkäsin nimenomaan aktiivisessa ajossa eikä ylimääräisiä pajakäyntejäkään laatikon tiimoilta tullut. Guilietan ongelmat
1. Satunnaiset vaihdemissit liikkeellelähdössä; auto liikkeelle ykkösellä, mutta kakkonen ei olekaan pesässä, kun kytkimet vaihtavat vetovuoron = kone ryntää. Kiva efekti liikennevalojen paalupaikalla tai kun liikenneympyrässä sihtaan "tohon väliin ehtii". Onneksi toistui vain n. 10 tkm välein ja eikä kertaakaan enää 60 tkm jälkeen.
2. Vikatila pakkasella. Tämä ilmeni pariin kertaan kovalla (-15..-27 C) pakkasella - autoa esilämmitetty 2-3 h silitysraudalla, sitten ajoon. Noin 7 km ajomatkan jälkeen, kun moottorin lämpömittari alkaa lähestyä normaalilukemia, syttyy TCT:n vikavalo. Ajoa voi jatkaa ja iso pykälä pysyy päällä, mutta jos vaihteita joutuu tiputtamaan alas, ei ylöspäin vaihto enää onnistu kolmosta isommalle pykälälle. Vika korjaantuu seisottamalla autoa 10 min kaupan pihassa tai ajamalla vastaava aika karvarallia jossain 30/40 rajoitusalueella.
Vahva epäily: ECU panikoi, että laatikon lämpötila-anturi on rikki, kun moottori on kuuma ja laatikko jääkylmä. (Vrt. viagrassa on moottorin öljyn lämpömittari ja sehän nousee paljon hitaammin kuin veden lämpö matkan alussa - varmaan loota tulee vielä moottoriöljyäkin perässä). Vika on siis väärä hälytys ja poistuu, kun lämmöt ehtivät tasaantua. Ei vaan aika & kelit riittäneet teorian kunnolliseen testaamiseen.
3. Vaihteiden porrastus. Giulietan vaihteet on selkeästi mitoitettu "parittomille nopeusrajoituksille". Kolmonen OK 30 km/h vauhdissa, nelonen 50:ssä, viitonen 70 km/h alkaen ja 6. vaihde 90 km/h. Itse joudun aika paljon köröttelemään 40 ja 60 rajoitusalueilla. Etenkin 40 oli ihan mahdoton, kolmonen turhan lyhyt, nelonen ei jaksanut -> jatkuvaa vatkausta näiden välillä.
4. Kuten sanottu, aktiivisessa ajossa, dynamic päällä ja "käsikaasulla" vaihteisto toimi hienosti. Vaan tasainen köröttely 60-80 rajoitusalueilla kumpuilevassa maastossa? Sitten alkoi näitä ohjelmiston "hienouksia" tulla eteen
4.1 kun vakionopeussäätimen kytki päälle, niin alle 50 nopeuksilla TCT halusi käyttää pienempää (turhan pientä) vaihdetta kuin "käsikaasulla" ajettaessa, yli 50 vauhdissa taas päinvastoin eli kuutosta tyrkytettiin jo 70 km/h vauhdissa
4.2 kun vakionnopeussäädin kytkettiin päälle, niin TCT ensin vaihtoi vaihdetta kohdan 4.1 logiikan mukaisesti ja lukitsi sitten vaihteen -> jyrkätkin nousut yritettiin 60 rajoituksilla kivuta 5. vaihteella ja 80 rajoituksilla 6. vaihteella -> nopeus hiipiu jopa 15 km/h ja vasta tämän jälkeen tuli paniikkireaktio eli vaihto 2 pykälää alas
4.3 jos vaihdetta vaihtoi käsin (ratin läpysköillä), niin vakionopeussäädin tippui pois päältä
Giulietalla piti mäkisessä maastossa laittaa vaihteisto manuaalitilaan, sopiva pykälä päälle (80 vauhdissa 5.) ja vasta tämän jälkeen vakionopeussäädin päälle. Tästä huolimatta vakionopeussäädintä piti jyrkissä nousuissa auttaa kaasupolkimella, jotta nopeuden vaihtelu pysyisi alle 5 km/h. G:n vakkari onkin ylivoimaisesti surkein esitys , mitä olen ikipäivänä nähnyt.
Vrt. Viagra käyttää 80 vauhdissa lähtökohtaisesti 5. vaihdetta (sport -tilassa), mutta voin tasamaastossa pyytää ratin läpyskällä 6. päälle ja ao. pykälä myös pysyy päällä. Näin sen kuuluukin mennä. Lisäksi viagran vakkari osaa polkea reilummin kaasua tarpeen tullen ja pykälätkin vaihtuu nousuissa herkästi, joten tätä autoa ei tarvi enää nousuissa auttaa "käsikaasulla".
4. Nykäisyt vaihdoissa. Tätä pidin tannoin kulumisesta tms. johtuvana vikana, mutta sehän onkin ominaisuus. Vaihteet 1-4 on ripoteltu kaksoiskytkinlootien periaatteella "parittomien" ja "parillisten" akseleille, jolloin välityssuhteen muutos näiden välillä tapahtuu silmänräpäyksessä. Mutta 5. ja 6. vaihde onkin "väärällä" akselilla ja tästä seuraa, että 4->5 vaihdoissa lootan pitää välillä käydä vapaalla, mikä ilmenee välillä nykäyksenä semiripeissä kiihdytyksissä.
Sivuhuomautuksena mainittakoot, että olin joskus myös ollut havaitsevinani, että loota antaa välikaasua alaspäin vaihdoissa, mutta tällehän ei pitänyt olla tarvetta eikä edes mahdollisuutta kaksoiskytkinlootassa. Vaan onhan siellä se välikaasu juuri 4/5 vaihteiden osalta.
Tuosta vaihdejärjestelystä toisaalta seuraa, että kickdownilla onnistuu kertalaakista vaihto 6->4 tai 5->3 = kylä lähtee.
Jaa, niitä hyviä puolia. Mainittakoon yksi. Moottorijarrutus. Minä en voi käsittää, miksi kukaan ihminen voisi haluta autoonsa riesakseen "bensaa säästävän" toiminnon, joka kytkee vaihteen vapaalle, kun kaasua ei paineta. Jos autossa ei ole tehokasta moottorijarrutusta
Giulietan TCT taisi olla foorumin vaivaisimmasta päästä. Silti siitä kovasti tykkäsin nimenomaan aktiivisessa ajossa eikä ylimääräisiä pajakäyntejäkään laatikon tiimoilta tullut. Guilietan ongelmat
1. Satunnaiset vaihdemissit liikkeellelähdössä; auto liikkeelle ykkösellä, mutta kakkonen ei olekaan pesässä, kun kytkimet vaihtavat vetovuoron = kone ryntää. Kiva efekti liikennevalojen paalupaikalla tai kun liikenneympyrässä sihtaan "tohon väliin ehtii". Onneksi toistui vain n. 10 tkm välein ja eikä kertaakaan enää 60 tkm jälkeen.
2. Vikatila pakkasella. Tämä ilmeni pariin kertaan kovalla (-15..-27 C) pakkasella - autoa esilämmitetty 2-3 h silitysraudalla, sitten ajoon. Noin 7 km ajomatkan jälkeen, kun moottorin lämpömittari alkaa lähestyä normaalilukemia, syttyy TCT:n vikavalo. Ajoa voi jatkaa ja iso pykälä pysyy päällä, mutta jos vaihteita joutuu tiputtamaan alas, ei ylöspäin vaihto enää onnistu kolmosta isommalle pykälälle. Vika korjaantuu seisottamalla autoa 10 min kaupan pihassa tai ajamalla vastaava aika karvarallia jossain 30/40 rajoitusalueella.
Vahva epäily: ECU panikoi, että laatikon lämpötila-anturi on rikki, kun moottori on kuuma ja laatikko jääkylmä. (Vrt. viagrassa on moottorin öljyn lämpömittari ja sehän nousee paljon hitaammin kuin veden lämpö matkan alussa - varmaan loota tulee vielä moottoriöljyäkin perässä). Vika on siis väärä hälytys ja poistuu, kun lämmöt ehtivät tasaantua. Ei vaan aika & kelit riittäneet teorian kunnolliseen testaamiseen.
3. Vaihteiden porrastus. Giulietan vaihteet on selkeästi mitoitettu "parittomille nopeusrajoituksille". Kolmonen OK 30 km/h vauhdissa, nelonen 50:ssä, viitonen 70 km/h alkaen ja 6. vaihde 90 km/h. Itse joudun aika paljon köröttelemään 40 ja 60 rajoitusalueilla. Etenkin 40 oli ihan mahdoton, kolmonen turhan lyhyt, nelonen ei jaksanut -> jatkuvaa vatkausta näiden välillä.
4. Kuten sanottu, aktiivisessa ajossa, dynamic päällä ja "käsikaasulla" vaihteisto toimi hienosti. Vaan tasainen köröttely 60-80 rajoitusalueilla kumpuilevassa maastossa? Sitten alkoi näitä ohjelmiston "hienouksia" tulla eteen
4.1 kun vakionopeussäätimen kytki päälle, niin alle 50 nopeuksilla TCT halusi käyttää pienempää (turhan pientä) vaihdetta kuin "käsikaasulla" ajettaessa, yli 50 vauhdissa taas päinvastoin eli kuutosta tyrkytettiin jo 70 km/h vauhdissa
4.2 kun vakionnopeussäädin kytkettiin päälle, niin TCT ensin vaihtoi vaihdetta kohdan 4.1 logiikan mukaisesti ja lukitsi sitten vaihteen -> jyrkätkin nousut yritettiin 60 rajoituksilla kivuta 5. vaihteella ja 80 rajoituksilla 6. vaihteella -> nopeus hiipiu jopa 15 km/h ja vasta tämän jälkeen tuli paniikkireaktio eli vaihto 2 pykälää alas
4.3 jos vaihdetta vaihtoi käsin (ratin läpysköillä), niin vakionopeussäädin tippui pois päältä
Giulietalla piti mäkisessä maastossa laittaa vaihteisto manuaalitilaan, sopiva pykälä päälle (80 vauhdissa 5.) ja vasta tämän jälkeen vakionopeussäädin päälle. Tästä huolimatta vakionopeussäädintä piti jyrkissä nousuissa auttaa kaasupolkimella, jotta nopeuden vaihtelu pysyisi alle 5 km/h. G:n vakkari onkin ylivoimaisesti surkein esitys , mitä olen ikipäivänä nähnyt.
Vrt. Viagra käyttää 80 vauhdissa lähtökohtaisesti 5. vaihdetta (sport -tilassa), mutta voin tasamaastossa pyytää ratin läpyskällä 6. päälle ja ao. pykälä myös pysyy päällä. Näin sen kuuluukin mennä. Lisäksi viagran vakkari osaa polkea reilummin kaasua tarpeen tullen ja pykälätkin vaihtuu nousuissa herkästi, joten tätä autoa ei tarvi enää nousuissa auttaa "käsikaasulla".
4. Nykäisyt vaihdoissa. Tätä pidin tannoin kulumisesta tms. johtuvana vikana, mutta sehän onkin ominaisuus. Vaihteet 1-4 on ripoteltu kaksoiskytkinlootien periaatteella "parittomien" ja "parillisten" akseleille, jolloin välityssuhteen muutos näiden välillä tapahtuu silmänräpäyksessä. Mutta 5. ja 6. vaihde onkin "väärällä" akselilla ja tästä seuraa, että 4->5 vaihdoissa lootan pitää välillä käydä vapaalla, mikä ilmenee välillä nykäyksenä semiripeissä kiihdytyksissä.
Sivuhuomautuksena mainittakoot, että olin joskus myös ollut havaitsevinani, että loota antaa välikaasua alaspäin vaihdoissa, mutta tällehän ei pitänyt olla tarvetta eikä edes mahdollisuutta kaksoiskytkinlootassa. Vaan onhan siellä se välikaasu juuri 4/5 vaihteiden osalta.
Tuosta vaihdejärjestelystä toisaalta seuraa, että kickdownilla onnistuu kertalaakista vaihto 6->4 tai 5->3 = kylä lähtee.
Jaa, niitä hyviä puolia. Mainittakoon yksi. Moottorijarrutus. Minä en voi käsittää, miksi kukaan ihminen voisi haluta autoonsa riesakseen "bensaa säästävän" toiminnon, joka kytkee vaihteen vapaalle, kun kaasua ei paineta. Jos autossa ei ole tehokasta moottorijarrutusta
- - kaikissa, loivissakin, alamäissä pitää koko ajan "seistä" jarrupolkimella, etenkin 40-60 rajoitusalueilla (isoissa nopeuksissa ilmanvastus hanskaa homman) ettei nopeus karkaa reilusti yli
- joka paikassa, missä nopeusrajoitus tippuu, pitää a) polkea jarrua b) lasketella matalan rajoitusalueen läpi 20 km/h ylinopeudella (järkiautoilijoiden ratkaisu, pl paikat, missä on peltipoliisi)
- liikennevirran / ruuhkan ajonopeuden vaihdelleessa koko ajan kaasua ja jarrua vuoronperään
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Giulietta 940
Kiitoksia vastauksesta.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Giulietta 940
^^En minä mistään tuommoisesta tiedä. Minä olen vaan ajanut.
Mitään häiriöitä ei ole ollut. Tuosta 40km/h ja 60 km/h vaihteen arpomisesta olen varmaan selvinnyt ajamalla aina, rajoitus+10km/h..
N-ajomoodilla lähdöt vaatii totuttelua, kun ne on vähän kuminauhamaisia. D-moodilla tämä ominaisuus poistuu, mutta ajan silti yleensä kytkin N:lla.
Autossa ei ole käsivalintaläpysköitä.
Vaimo on tykännyt autosta myös ja oikeastaan tästä syystä minähän en autolla juuri ajakaan.

Mitään häiriöitä ei ole ollut. Tuosta 40km/h ja 60 km/h vaihteen arpomisesta olen varmaan selvinnyt ajamalla aina, rajoitus+10km/h..

N-ajomoodilla lähdöt vaatii totuttelua, kun ne on vähän kuminauhamaisia. D-moodilla tämä ominaisuus poistuu, mutta ajan silti yleensä kytkin N:lla.
Autossa ei ole käsivalintaläpysköitä.
Vaimo on tykännyt autosta myös ja oikeastaan tästä syystä minähän en autolla juuri ajakaan.
Senza cuore saremmo solo macchine
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Giulietta 940
TCT vahva suositus! Laatikon ainoa pulma MiToon naitettuna ainakin on loiva ala-/ylämäki. Siis niin loiva ettei jarruavustin kytkeydy. Normimoodissa auto pääsee valumaan ennen kuin veto kytkeytyy. Varsinkin jos start-stop aktivoituu... Tämän kanssa oppii elämään. Muuten pelkkää juhlaa TCT!
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Giulietta 940
Lähdöt ovat aina vähän kuminauhamaisia, vaikka kuin olisi D päällä ja polkimelle hyppäisi reilusti. Varmaan ihan tarkoituksellinen ominaisuus; auto ei hyökkäile liikkeellelähdöissä eikä myöskään tule tahattomasti vingutettua kumia tai jäätyä paikalleen ruopimaan. Tuntuu kuin tehoa/väähnöä rajoitettaisiin siihen asti, kunnes 2. vaihe kytkeytyy päälle. Hyvä näin.hagger16 kirjoitti:N-ajomoodilla lähdöt vaatii totuttelua, kun ne on vähän kuminauhamaisia.
Tähän toki päälle se, että N:llä meno on aika kuollutta ja autoa saa polkea kuin mummon micraa eteenpäin päästäkseen. Tosin tämä sopii ihan hyvin aamuruuhkassa ja puoliunessa konttaukseen - dynamic on moiseen ihan liian hysteerinen.
TCT on myös selkeästi oppivaa sorttia. Käytös on ihan erilaista riippuen siitä, olenko pari edellistä päivää tykittänyt maaseudun mutkatietä vai kontannut kävelyvauhtia matelevassa ruuhkassa. Tämä hyvä muistaa lyhyellä koeajolla, jolloin auto voi olla väärille tavoille opetettuna.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.