
Vaihdoin öljyt + kaikki suodattimet talvella. Ei välttämättä liity tuohon öljynvaihtoon, mutta toisaalta ongelmat alkoivat muistaakseni hiljalleen sen jälkeen (Öljyt oli Valvolinea ja suodattimet muistaakseni WIX merkkisiä)
Oireet huomasin, kun auto alkoi nykiä kevyesti 90km/h kohalla kutosvaihteella ajaessa sekä sammumaan peruuttaessa. Auto käy tyhjäkäynnillä erittäin tasaisesti ja muuten tehot ok, eli kiihtyy erinomaisesti jne. Myöhemmin auto alkoi nykiä myös 4 vaihteella kaumpungissa ajaessa ja kierrosten ollessa juuri tuossa 1700rpm-2000rpm kohalla.
Tässä tuoretta videota ongelmasta kaupungissa: https://youtu.be/t1DRJI1Yzp4
Olen käynyt nyt kolmella eri pajalla ja kiinnostus ongelman ratkaisemiseksi on ollut aina melko olematon (Ei vikakoodeja = no can do..)
Pari kuukautta sitten auto jätti tielle eikä enää käynnistynyt. Vika löytyi polttoainepumpun kärähtäneestä releestä joka vaihdettiin uuteen ja myöhemmin vaihdettiin myös tankissa oleva meteliä pitänyt polttoainepumppu uuteen. -> Auto toimii, mutta nykiminen ennallaan.
Jäähdytin nestettä hävisi jossain vaiheessa hieman, mutta laitoin lisää pari kertaa eikä ole hävinnyt sen jälkeen. Öljyä näyttäisi olevan tikun mukaan yllärinä yli maksimin. Eräs korjaaja mainitsi jostainhieman öljyssä olevasta "intercoolerin" putkesta joskus. Jotkut ovat epäilleet myös auton ohjelmistoa, mutta enemmistö pitää sen viallisuutta epätodennäköisenä.
Auto oli ajanpuutteenvuoksi hieman vähemmällä käytöllä jonkin aikaa. Ongelma on vain syventynyt ajaminen 5-6 vaihteella ei onnistunut ollenkaan kun veto loppuu samantien ja kaasupoljin ei reagoi ollenkaan (myös noin 1700-2000 rpm). Tästä syystä olen ajanut 4 vaihteella nyt 90km/h ajettavat pätkät, mutta ongelmia esiintynyt myös 4 ajaessa. Kun on jonkin aikaa tullut ajettua 90km/h -> autosta häviää tehot/kaasupoljin lakkaa toimimasta-> nopeus putoaa noin 70km/h -> kaasupoljin toimii taas ja voi taas kiihdyttää 90km/h -> tämän prosessin aikana turbon paineet menee aika ylös ja putoaa nopeasti nolliin -> taustapeilistä näkyy reilusti vaaleaa savua.
Nyt viikonloppuna tullut vähän itse tutkailtua konepellin alle:
1) Irrotin MAF anturin pistokkeen = ei mitään vaikutusta
2) Puhdistin MAF anturin sekä MAP anturin tähän tarkoitetulla CRC:llä
3) Tsekkasin myös EGR:n tilanteen foorumilaisten suosituksesta -> Selvisi, että EGR on edellisten omistajien toimesta tulpattu 100%, eikä tämä sytyä vikavaloa
Tämän operaation jälkeen auto käynnistyi huomattavasti paremmin ja kaupungissa ajaessa tuntui, että kaikki ongelmat olivat tipotiessään ja autolla pystyi ajamaan jopa 6 vaihteella 50km/h ilman minkäänlaista nykimistä (aikasemmin kaupungissa max 3 vaihe). Päästessäni maantielle auto kulki pitkään paremmin ja 5-6 vaihteen käyttö onnistui 90km/h taas ilman ongelmia, mutta jonkin matkaa ajettua auto alkoi taas nykiminen ja savutus joka poistuu välittömästi vaihtaessa vihdetta pienemmälle. Tämä tallentui myös videolle kaverin ajaessa: https://youtu.be/eGJjKi_YhE4
Auton EGR siis 100% tulpattu ja DPF tyhjätty.
Tässä myös videota hihnan luota, kuullostaako normaalilta?
1: https://www.youtube.com/watch?v=5Rb7hHPF7pw
2: https://www.youtube.com/watch?v=FOQ7y_i4HCw (tässä ikäänkuin joku ulvoisi)