Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^En tiennyt että on tehokkaitakin jariksia.
Itse ehkä vaihdattaisin koko setin, kun konepeltiä availlaan.
Itse ehkä vaihdattaisin koko setin, kun konepeltiä availlaan.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Taitaa Yaris GRMN hakata teho-painossa joka ikisen 159 mallin, ihan vaan tehossakin varmaan kaikki nelipyttyiset. /OT
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sori offtopic. Ne tehot ei vaan välity tiehen imho.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No nyt on Alfa hinattu kotiin eli korjaamolle.
Jäädään odottamaan mitä penaltia sieltä tulee... ;=D
Kyllä tässä nettiautoa jo tsekkailee että mitäs sitä hakisi tilalle.
Jäädään odottamaan mitä penaltia sieltä tulee... ;=D
Kyllä tässä nettiautoa jo tsekkailee että mitäs sitä hakisi tilalle.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Miten katon etummainen valopaneeli irtoaa? Ohjekirja kehottaa ottamaan yhteyttä AR-huoltoon.
Ainoa häiritsevä ääni kuuluu siitä muuten hiljaisessa autossa. trrr, trrr....
Ainoa häiritsevä ääni kuuluu siitä muuten hiljaisessa autossa. trrr, trrr....
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Siinä on reunoilla klipsit, jotka pitää sitä kiinni. Ohjeen mukaan "Use the special tool and release the retaining six retainers". Eiköhän tuon ihan muovisella, sorkkarautaa muistuttavalla verhoilutyökalulla irti saa, klipsit tosiaan eLearnin mukaan on vasemmalla ja oikealla reunalla. Olikohan Maunu joskus laittanut aiheesta jopa kuvan?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuli eturoiskeläpät asennettua. Onko joku keksinyt noille peltiklipseille jotain järkevää vaihtoehtoa? Näyttivät ja tuntuivat kyllä sellaisilta, etteivät kauaa paikallaan pysy.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuossa eLearn kuva
- Liitteet
-
- Front-Courtesy-Light-guide_resize2.jpg
- (45.18 KiB) Tiedosto ladattu 4414 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Itse aikani niiden klipsien kans pelleiltyä laitoin peltiruuvilla lokasuojaan keskikohdasta kiinni, ylimpänä on vielä klipsi joka nyt pysyy siellä.DaKyy kirjoitti:Tuli eturoiskeläpät asennettua. Onko joku keksinyt noille peltiklipseille jotain järkevää vaihtoehtoa? Näyttivät ja tuntuivat kyllä sellaisilta, etteivät kauaa paikallaan pysy.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Eilen kaveri soitteli, että nopeasti vilaisi autoa ja sanoi, että hänen mielestään siellä ei mitään isompaa ongelmaa pitäisi olla (ei pystynyt olemaan vielä aivan varma).Waverunner kirjoitti:No nyt on Alfa hinattu kotiin eli korjaamolle.
Jäädään odottamaan mitä penaltia sieltä tulee... ;=D
Kyllä tässä nettiautoa jo tsekkailee että mitäs sitä hakisi tilalle.
Toinen näistä hihnoista tosiaan oli mennyt poikki ja kaveri valitteli sitä, että tuossa moottorissa perkeleen vähän tilaa ja sanoi, että moottoria täytyy vähän purkaa että mahtuu jollain kiristimellä tuon remmin laitettua takaisin.
Perjantaina lupasi palata asiaan... (ei haittaa kun itse olen pois maisemista syyslomalla).
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jaon hyppäämistä ja venttiilikoneiston kuntoa ei ihan nopeasti vilkaisemalla diagnosoida.
Sinne laturin hihnalle ei oikein taida kovin moni työkalu sopia. Virallinen ohje taitaa käskeä irrottamaan ja löysäämään ilmastoinnin kompuralta pultteja sopivasti että sitä kääntämällä uuden hihnan saisi paikalleen.
Sinne laturin hihnalle ei oikein taida kovin moni työkalu sopia. Virallinen ohje taitaa käskeä irrottamaan ja löysäämään ilmastoinnin kompuralta pultteja sopivasti että sitä kääntämällä uuden hihnan saisi paikalleen.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kaarta porailemaan en viitsisi lähteä, kun helmat on juuri laitettu kuntoon. Alfaowner-foorumilta bongasin, että Focuksen vastaavat pitäisi toimia ylintä paikkaa lukuunottamatta.Raikkoo kirjoitti:Itse aikani niiden klipsien kans pelleiltyä laitoin peltiruuvilla lokasuojaan keskikohdasta kiinni, ylimpänä on vielä klipsi joka nyt pysyy siellä.DaKyy kirjoitti:Tuli eturoiskeläpät asennettua. Onko joku keksinyt noille peltiklipseille jotain järkevää vaihtoehtoa? Näyttivät ja tuntuivat kyllä sellaisilta, etteivät kauaa paikallaan pysy.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Juuri maalattuihin kaariin porasin itsekin Mielestäni sen on parempi vaihto ehto kun irtoilevat ja hankaavat klipsit...DaKyy kirjoitti:Kaarta porailemaan en viitsisi lähteä, kun helmat on juuri laitettu kuntoon. Alfaowner-foorumilta bongasin, että Focuksen vastaavat pitäisi toimia ylintä paikkaa lukuunottamatta.Raikkoo kirjoitti:Itse aikani niiden klipsien kans pelleiltyä laitoin peltiruuvilla lokasuojaan keskikohdasta kiinni, ylimpänä on vielä klipsi joka nyt pysyy siellä.DaKyy kirjoitti:Tuli eturoiskeläpät asennettua. Onko joku keksinyt noille peltiklipseille jotain järkevää vaihtoehtoa? Näyttivät ja tuntuivat kyllä sellaisilta, etteivät kauaa paikallaan pysy.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitosta Maunulle kuvatuksesta. Eilen kävin kattovalohärpäkettä tutkimassa. Sehän oli oikeasta puolelta laittamatta paikoilleen. Tönäsin ylöspäin, ja naks. Ei rämmälöi enää.
Typeriin noviisin kysymyksiin: Mitä merkitsee m JTD:n perässä?
Typeriin noviisin kysymyksiin: Mitä merkitsee m JTD:n perässä?
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
DaKyy kirjoitti:Kaarta porailemaan en viitsisi lähteä, kun helmat on juuri laitettu kuntoon. Alfaowner-foorumilta bongasin, että Focuksen vastaavat pitäisi toimia ylintä paikkaa lukuunottamatta.Raikkoo kirjoitti:Itse aikani niiden klipsien kans pelleiltyä laitoin peltiruuvilla lokasuojaan keskikohdasta kiinni, ylimpänä on vielä klipsi joka nyt pysyy siellä.DaKyy kirjoitti:Tuli eturoiskeläpät asennettua. Onko joku keksinyt noille peltiklipseille jotain järkevää vaihtoehtoa? Näyttivät ja tuntuivat kyllä sellaisilta, etteivät kauaa paikallaan pysy.
Mä laitoin alkuperäiset läpät Sikaflexillä.
Istuvat kuin nenä päähän eikä sinne läpän ja lokarin väliin pääse enää kuraa ja suolaa hankaamaan pintoja puhki.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei o kysymys, mutta ns vinkki. Jos kiesi tuntuu pohjaavan keulasta töyssyissä, niin lienee kyse jousista. Meinaan, mun alko nyökkiä joskus alkukesästä ja vasen etujousilautanen antautui viikko sitten. Teknikko epäili sen aiheuttaneen kyseisen ilmiön, ja ainakin katkenneet takajouset moista aiheuttavat, se on 99% varma (mun viisysissä).
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onko 159:iin / Breraan olemassa eteen rekisterikilvelle telinettä, kuten 156:ssa on? Varmaan pitää luopua tarrakilvestä ennemmin tai myöhemmin, ja joku fiksu ratkaisu olisi ihan kiva.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Multa löytyy uusi punainen pohja eteen, värin voi tietysti vaihtaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Moi, obd kertoi et pakokaasun lämpötila-anturi antaa vikakoodia. Onko kellään vikaa ollut autossaan kyseisessä paikassa. Voisko olla liitin vai tosiaan anturi. Ei taida kovin äkkiä saada anturia ja tietty maksaa maltaita.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Laittakee se auto näkyviin profiiliin niin ei tarvi arvailla mistähän moottorimallista on kyse.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ken tietää onko musta kattoverhoilu ollut ainoastaan TI:ssä?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/9648518
Tässä ainakin on "black edition", jossa on musta kattoverhoilu ja ja keskikonsolin paneeli, eikä tuo ainakaan TI-mallilta muuten näytä. Eli ilmeisesti on muihinkin malleihin saanut?
Tässä ainakin on "black edition", jossa on musta kattoverhoilu ja ja keskikonsolin paneeli, eikä tuo ainakaan TI-mallilta muuten näytä. Eli ilmeisesti on muihinkin malleihin saanut?
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
niinmpä näkyy.
katoin bilderbasenista et siellä oli myytävänä yks musta kattoverhoilu ja hattuhylly rullaverholla vm.2006 autosta,. Mut sitte ku katto muut osat samasta autosta, nii siinä oli kuitenki korin väriset peilit ja harmaat jarrusatulat.
mietin vaan että voiko ne osat olla jotain fakin vakosamettia ku näyttivät kuvissa hieman sini/harmailta.
katoin bilderbasenista et siellä oli myytävänä yks musta kattoverhoilu ja hattuhylly rullaverholla vm.2006 autosta,. Mut sitte ku katto muut osat samasta autosta, nii siinä oli kuitenki korin väriset peilit ja harmaat jarrusatulat.
mietin vaan että voiko ne osat olla jotain fakin vakosamettia ku näyttivät kuvissa hieman sini/harmailta.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
-
- Viestit: 266
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Täällä ainaskin musta katto, tää on joku business-malli tuplaxenonein ja puolinahkapenkein..
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onko kenelläkään tiedossa 2.4 dieselin jakopään vaihtajia Pohjois-Savossa? Nimenomaan sellaista kuka ei veloita Autodatan 11 tunnin työskentelyajan mukaisesti.
Alkaa vaikuttaa siltä että jokainen korjaamo johon olen ollut yhteydessä alkaisivat poistamaan moottoria.
Alkaa vaikuttaa siltä että jokainen korjaamo johon olen ollut yhteydessä alkaisivat poistamaan moottoria.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No niin, auto edelleen pajalla kun olin viime viikon syyslomalla ja niin sattui olemaan tuo automekaanikkokin.Tuomas K kirjoitti:Jaon hyppäämistä ja venttiilikoneiston kuntoa ei ihan nopeasti vilkaisemalla diagnosoida.
Sinne laturin hihnalle ei oikein taida kovin moni työkalu sopia. Virallinen ohje taitaa käskeä irrottamaan ja löysäämään ilmastoinnin kompuralta pultteja sopivasti että sitä kääntämällä uuden hihnan saisi paikalleen.
Soitteli äsken väliaikatietoja ja sanoi, että siinä on Alfamaiseen tyyliin *itun vähän tilaa saada se hihna paikoilleen ja epäili, että onkohan maahantuojalla joku erikoistyökalu tuohon käyttöön, tietääkö joku?
Lupasi palata asiaan...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jos kyse on paikalleen venytettävästä apulaitehihnasta niin jokaisen autonasentajan pitäisi tietää että siihen tarvitaan erikoistyökalu joka laitetaan kiinni hihnapyörään ja pyörittämällä hihna paikoilleen .Waverunner kirjoitti:No niin, auto edelleen pajalla kun olin viime viikon syyslomalla ja niin sattui olemaan tuo automekaanikkokin.Tuomas K kirjoitti:Jaon hyppäämistä ja venttiilikoneiston kuntoa ei ihan nopeasti vilkaisemalla diagnosoida.
Sinne laturin hihnalle ei oikein taida kovin moni työkalu sopia. Virallinen ohje taitaa käskeä irrottamaan ja löysäämään ilmastoinnin kompuralta pultteja sopivasti että sitä kääntämällä uuden hihnan saisi paikalleen.
Soitteli äsken väliaikatietoja ja sanoi, että siinä on Alfamaiseen tyyliin *itun vähän tilaa saada se hihna paikoilleen ja epäili, että onkohan maahantuojalla joku erikoistyökalu tuohon käyttöön, tietääkö joku?
Lupasi palata asiaan...
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Ei ole erikoistyökaluja tuohon.
Onko se mekaanikko pistänyt vielä tikkua ristiin sen jakopään tutkimiseksi? Useamman viestin olet laittanut auton tutkimisesta, mutta et ole maininnut jakopään kuntoa mitenkään.
Onko se mekaanikko pistänyt vielä tikkua ristiin sen jakopään tutkimiseksi? Useamman viestin olet laittanut auton tutkimisesta, mutta et ole maininnut jakopään kuntoa mitenkään.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Eli on vai ei ole erikoistyökalua?Tuomas K kirjoitti:^Ei ole erikoistyökaluja tuohon.
Onko se mekaanikko pistänyt vielä tikkua ristiin sen jakopään tutkimiseksi? Useamman viestin olet laittanut auton tutkimisesta, mutta et ole maininnut jakopään kuntoa mitenkään.
Jakopäänhihnasta ei ollut sen ihmeemmin puhetta paitsi viime viikolla kun auton sinne mein. Silloin kaveri sanoi ettei vaikuta yhtään siltä että jakopää olisi paskana.
Itse olen täällä toimistohommissa niin vaikea sanoa kun en muutenkaan ymmärrä noista moottorijutuista mitään, muuten en kyselisi täältä ;=D
Kiitos taas avusta.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mikäs tuossa jakopäänhihnassa nyt sitten vaihtoväli Alfa 159 2,4 jtdm:ssä muuten olikaan?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Esim. tällaisella saa venyvän hihnan asennettua . file:///storage/emulated/0/Download/Venyv%C3%A4n%2Bhihnan%2Basennusty%C3%B6kalu%2B291-3301-3999.jpgWaverunner kirjoitti:Eli on vai ei ole erikoistyökalua?Tuomas K kirjoitti:^Ei ole erikoistyökaluja tuohon.
Onko se mekaanikko pistänyt vielä tikkua ristiin sen jakopään tutkimiseksi? Useamman viestin olet laittanut auton tutkimisesta, mutta et ole maininnut jakopään kuntoa mitenkään.
Jakopäänhihnasta ei ollut sen ihmeemmin puhetta paitsi viime viikolla kun auton sinne mein. Silloin kaveri sanoi ettei vaikuta yhtään siltä että jakopää olisi paskana.
Itse olen täällä toimistohommissa niin vaikea sanoa kun en muutenkaan ymmärrä noista moottorijutuista mitään, muuten en kyselisi täältä ;=D
Kiitos taas avusta.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Olen pitänyt käyttänyt 100tkm / 5 vuotta, mutta voi olla että on muuttunut vuosien varrella.Waverunner kirjoitti:Mikäs tuossa jakopäänhihnassa nyt sitten vaihtoväli Alfa 159 2,4 jtdm:ssä muuten olikaan?
On ainakin tuon kestänyt hyvin. Toisaalta tuo jakopää on todella helppo vaihtaa ja osat halpoja, joten ei kannata kauheasti venyttää vaihtoa eteenpäin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kyllä sellaisia yleisellä tasolla on olemassa, mutta harva taitaa sinne sopia. Tehtaan ohje ei anna mitään erikoistyökalua hihnan asentamiseen.Waverunner kirjoitti:Eli on vai ei ole erikoistyökalua?
Ei se todennäköisesti olekaan paskana, mutta varsin todennäköisesti jako ei ole enää kohdallaan. Se pitää ehdottomasti tarkistaa.Waverunner kirjoitti:Jakopäänhihnasta ei ollut sen ihmeemmin puhetta paitsi viime viikolla kun auton sinne mein. Silloin kaveri sanoi ettei vaikuta yhtään siltä että jakopää olisi paskana.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sattui juuri tuolta mapista pomppaamaan Autokeskuksen 159 huolto-ohjelma blanketti vuodelta 2013. Siinä ruksattu jakohihnan uusinta väliksi 150 tkm tai 4 vuotta. Tarkastus/tarvittaessa uusinta sitten 60 tkm välein eli tuon ohjelman mukaan joka toisessa huollossa.Waverunner kirjoitti:Mikäs tuossa jakopäänhihnassa nyt sitten vaihtoväli Alfa 159 2,4 jtdm:ssä muuten olikaan?
Viime kesänä Filarossa varoitteli että näillä kilsoilla (190 tkm) on jo kampiakselin hihnapyörä ajankohtainen vaihtokohde. Jakopään huollon yhteydessä ensi kesänä tarvinnee pistää vaihtoon sekin jos sinne asti vaan kestää. Vikinät kylmänä käynnistyksen jälkeen kun tuntuu lisääntyneen, voisko olla yhteyttä tuon hihnapyörän vulkanoinnin kulumiseen vai onko se vaan kerrasta vainaa?
Il nero era bellissimo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
oidipus kirjoitti:Waverunner kirjoitti:Eli on vai ei ole erikoistyökalua?Tuomas K kirjoitti:^Ei ole erikoistyökaluja tuohon.
Onko se mekaanikko pistänyt vielä tikkua ristiin sen jakopään tutkimiseksi? Useamman viestin olet laittanut auton tutkimisesta, mutta et ole maininnut jakopään kuntoa mitenkään.
Jakopäänhihnasta ei ollut sen ihmeemmin puhetta paitsi viime viikolla kun auton sinne mein. Silloin kaveri sanoi ettei vaikuta yhtään siltä että jakopää olisi paskana.
Itse olen täällä toimistohommissa niin vaikea sanoa kun en muutenkaan ymmärrä noista moottorijutuista mitään, muuten en kyselisi täältä ;=D
Kiitos taas avusta.
Koodi: Valitse kaikki
[url][/url]
Koodi: Valitse kaikki
- Liitteet
-
- Nimetön.png
- (78.14 KiB) Tiedosto ladattu 3339 kertaa
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Vulkanointi jos pettää, se usein alkaa vikinällä ja värinällä ja sitten vsata hiljalleen pahenee.Jame kirjoitti:Sattui juuri tuolta mapista pomppaamaan Autokeskuksen 159 huolto-ohjelma blanketti vuodelta 2013. Siinä ruksattu jakohihnan uusinta väliksi 150 tkm tai 4 vuotta. Tarkastus/tarvittaessa uusinta sitten 60 tkm välein eli tuon ohjelman mukaan joka toisessa huollossa.Waverunner kirjoitti:Mikäs tuossa jakopäänhihnassa nyt sitten vaihtoväli Alfa 159 2,4 jtdm:ssä muuten olikaan?
Viime kesänä Filarossa varoitteli että näillä kilsoilla (190 tkm) on jo kampiakselin hihnapyörä ajankohtainen vaihtokohde. Jakopään huollon yhteydessä ensi kesänä tarvinnee pistää vaihtoon sekin jos sinne asti vaan kestää. Vikinät kylmänä käynnistyksen jälkeen kun tuntuu lisääntyneen, voisko olla yhteyttä tuon hihnapyörän vulkanoinnin kulumiseen vai onko se vaan kerrasta vainaa?
2.4 on kyllä sellanen kone, että ekana epäilisin vikinän lähteeksi aina laturin hihnaa Helppo diagnosoida, yleensä, jos ilmastoinnin sammutus hiljentää vikinät ni venyhihna on venynyt.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No niin...
Kaveri vaihtoi sen apuhihnan ja pelkkä sen korjaaminen ei nyt ihan ratkaissut ongelmaa. Mä kävin tuossa koe-ajamassa autoa ja Alfa tuntui edelleen jotenkin tehottomalta. Samoin lähtee huonosti käyntiin jopa lämpimänä mutta kun lähtee käyntiin niin käyntiääni mielestäni ihan normaali. Akun latausvalo ei enää palanut kojetaulussa.
Kaveri katsoi kaikki vikakoodit läpi ja mitään vikakoodia ei ollut. Tai kuulemma yksi oli joka viittasi polttoaineen syöttöön mutta ei nyt keksitty miten se liittyisi tähän tapaukseen (paitsi että lähtee siis huonosti käyntiin). Mutta ennen tuota toissa viikkoista hihnan katkeamista ikinä ei ole ollut auton käynnistyksen suhteen mitään ongelmia.
Korjaamolle kun tästä kotoa matkaa noin 500 m niin sovimme että käyn jossain vaiheessa kun moottori jäähtynyt kokeilemassa että vieläkö se lähtee käyntiin. Kyseessä siis pieni nyrkkipaja ja kaveri sanoi että hänellä ei ole laitteita joilla nostaa koko vitun moottori kuulemma irti jos meinaa tuon jakopään hihnan vaihtaa. Sanoi, että hänelle ei tuohon hommaan ole mielenkiintoa... niin ahdas ja vittumainen homma kuulemma kyseessä.
Eli ei nyt ihan mennyt nappiin tämä homma. Kaveri ei siis voi olla varma että syy on edes jakopään hihnassa koska se kuulemma näytti ihan siistiltä ja hänen mukaansa ei olisi saanut tuossa mitään osumaa. Syitä voi hänen mielestään olla niin monia että näyttäisi että tämä korjaus kannattaa varmaan tehdä jossain isommassa pajassa.
Eli lähtee edelleen huonosti käyntiin, todennäköisin syy silti kuulemma tuo jakopään hyppääminen pykälällä mutta ei voi olla varma asiasta.
Olisikohan jollain isommalla korjaamolla laitteet joilla näkisi jos vika ajoituksessa vai mitenköhän tuohon ongelmaan pääsisi käsiksi? Onko täällä kaveria joka tuon jakopään voisi tarkistaa niin voitaisiin sopia joku hinta jos joku tuolle jotain osaisi tehdä?
Tai missä itse olette nämä tämäntyyppiset probleemat laittaneet kuntoon?
ps. *ittu mitä *askaa tämä autoilu tällä hetkellä!!!!!!!
Kaveri vaihtoi sen apuhihnan ja pelkkä sen korjaaminen ei nyt ihan ratkaissut ongelmaa. Mä kävin tuossa koe-ajamassa autoa ja Alfa tuntui edelleen jotenkin tehottomalta. Samoin lähtee huonosti käyntiin jopa lämpimänä mutta kun lähtee käyntiin niin käyntiääni mielestäni ihan normaali. Akun latausvalo ei enää palanut kojetaulussa.
Kaveri katsoi kaikki vikakoodit läpi ja mitään vikakoodia ei ollut. Tai kuulemma yksi oli joka viittasi polttoaineen syöttöön mutta ei nyt keksitty miten se liittyisi tähän tapaukseen (paitsi että lähtee siis huonosti käyntiin). Mutta ennen tuota toissa viikkoista hihnan katkeamista ikinä ei ole ollut auton käynnistyksen suhteen mitään ongelmia.
Korjaamolle kun tästä kotoa matkaa noin 500 m niin sovimme että käyn jossain vaiheessa kun moottori jäähtynyt kokeilemassa että vieläkö se lähtee käyntiin. Kyseessä siis pieni nyrkkipaja ja kaveri sanoi että hänellä ei ole laitteita joilla nostaa koko vitun moottori kuulemma irti jos meinaa tuon jakopään hihnan vaihtaa. Sanoi, että hänelle ei tuohon hommaan ole mielenkiintoa... niin ahdas ja vittumainen homma kuulemma kyseessä.
Eli ei nyt ihan mennyt nappiin tämä homma. Kaveri ei siis voi olla varma että syy on edes jakopään hihnassa koska se kuulemma näytti ihan siistiltä ja hänen mukaansa ei olisi saanut tuossa mitään osumaa. Syitä voi hänen mielestään olla niin monia että näyttäisi että tämä korjaus kannattaa varmaan tehdä jossain isommassa pajassa.
Eli lähtee edelleen huonosti käyntiin, todennäköisin syy silti kuulemma tuo jakopään hyppääminen pykälällä mutta ei voi olla varma asiasta.
Olisikohan jollain isommalla korjaamolla laitteet joilla näkisi jos vika ajoituksessa vai mitenköhän tuohon ongelmaan pääsisi käsiksi? Onko täällä kaveria joka tuon jakopään voisi tarkistaa niin voitaisiin sopia joku hinta jos joku tuolle jotain osaisi tehdä?
Tai missä itse olette nämä tämäntyyppiset probleemat laittaneet kuntoon?
ps. *ittu mitä *askaa tämä autoilu tällä hetkellä!!!!!!!
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tässä voisi sanoa täällä foorumilla jo ehkä 2000 kertaa toistetun asian:
Sataviisysin kaksnelosta konetta *EI TARVITSE* nostaa pois jakopään takia. Todellakaan. Tilaa on ihan hyvin, kunhan vähän purkaa romua pois tieltä...
Yläkautta ei varmaan tee mitään, mutta pyöräkotelo onkin se avainsana.
Ja kuten joku jo sanoi: TARKASTUTA NYT JUMALAUTA SE JAKO.
Sataviisysin kaksnelosta konetta *EI TARVITSE* nostaa pois jakopään takia. Todellakaan. Tilaa on ihan hyvin, kunhan vähän purkaa romua pois tieltä...
Yläkautta ei varmaan tee mitään, mutta pyöräkotelo onkin se avainsana.
Ja kuten joku jo sanoi: TARKASTUTA NYT JUMALAUTA SE JAKO.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mikä korjaamo tuon Alfan jaon osaisi halvalla pk seudulla tsekata?
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Soitin auto Lunqvist. Sanoi, ettei voi olla jakopää jos ei mitään vikavaloja / moottorinohjausvaloa syty näyttöön. Epäili jotain mekaanista vikaa.
VMP!
VMP!
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Hain poitsun treeneistä ja kokeilin paluumatkalla Alfaa kylmällä moottorilla, ei meinannut lähteä käyntiin mutta lopulta lähti. Ehkä mä starttia sellaiset 20 s jouduin pyörittelemään pätkissä tietysti. Ajoin varmaan sellaisen 10 km lenkin, auto oli voimaton mutta mitään vikavaloja tms. ei syttynyt.
Eli joku nyt tuolla viturallalaan on. Tietäis vaan että mikä? Apuhihna siis vaihdettu ja akun kuva ainakin näytöstä katosi.
Kaikkihan alkoi siitä katkenneesta apuhihnasta, korjaaja sanoi että sen hihnan paloja löytyi sieltä täältä ihan pieninä paloina.
Osaako joku arvuutella että olisko tuossa vika
a) jakopään hihnan "pykälissä"
b) bensapumpussa (tätä jäin miettimään itse kun tästä joku vikakoodi ja jos se ei toimi oikein niin ei lähde käyntiin eikä kone saa riittävästi diiseliä (tai jotkut suuttimet tukossa), mutta miten ihmeessä tämä olisi osunut yksiin tuon hihnan katkeamisen kanssa
c) jossain muualla (esim. ratin takana), missä?
Korjaaja sanoi, että tuohon paskaan on ihan älytön ruveta tekemään enää mitään paljoa yli tonnin remontteja, siksi olisi hyvä keksiä vika ja miettiä onko sen korjaamisessa mitään järkeä?
Kyllä tässä jo nettiautosta miettii mitä sitä haluaisi ostaa tilalle. Korjaaja sanoi, että älä ainakaan mitään Audin bensakonetta osta, ne on 100 tkm kohdalla ja aivan paskana :)D
Eli joku nyt tuolla viturallalaan on. Tietäis vaan että mikä? Apuhihna siis vaihdettu ja akun kuva ainakin näytöstä katosi.
Kaikkihan alkoi siitä katkenneesta apuhihnasta, korjaaja sanoi että sen hihnan paloja löytyi sieltä täältä ihan pieninä paloina.
Osaako joku arvuutella että olisko tuossa vika
a) jakopään hihnan "pykälissä"
b) bensapumpussa (tätä jäin miettimään itse kun tästä joku vikakoodi ja jos se ei toimi oikein niin ei lähde käyntiin eikä kone saa riittävästi diiseliä (tai jotkut suuttimet tukossa), mutta miten ihmeessä tämä olisi osunut yksiin tuon hihnan katkeamisen kanssa
c) jossain muualla (esim. ratin takana), missä?
Korjaaja sanoi, että tuohon paskaan on ihan älytön ruveta tekemään enää mitään paljoa yli tonnin remontteja, siksi olisi hyvä keksiä vika ja miettiä onko sen korjaamisessa mitään järkeä?
Kyllä tässä jo nettiautosta miettii mitä sitä haluaisi ostaa tilalle. Korjaaja sanoi, että älä ainakaan mitään Audin bensakonetta osta, ne on 100 tkm kohdalla ja aivan paskana :)D
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Autosi on ollut amatöörin käsissä , kyllä tuohon kannattaa parin tonnin remppa vielä tehdä mutta halpaa ja hyvää "pajaa" tuskin löytyy . Nokka-akselien ja kampiakselien anturit kyllä ilmoittavat jos jako on hypännyt eli vika syttyy . Suosittelen turvautumista Alfan tuntevaan korjaamoon .Waverunner kirjoitti:Hain poitsun treeneistä ja kokeilin paluumatkalla Alfaa kylmällä moottorilla, ei meinannut lähteä käyntiin mutta lopulta lähti. Ehkä mä starttia sellaiset 20 s jouduin pyörittelemään pätkissä tietysti. Ajoin varmaan sellaisen 10 km lenkin, auto oli voimaton mutta mitään vikavaloja tms. ei syttynyt.
Eli joku nyt tuolla viturallalaan on. Tietäis vaan että mikä? Apuhihna siis vaihdettu ja akun kuva ainakin näytöstä katosi.
Kaikkihan alkoi siitä katkenneesta apuhihnasta, korjaaja sanoi että sen hihnan paloja löytyi sieltä täältä ihan pieninä paloina.
Osaako joku arvuutella että olisko tuossa vika
a) jakopään hihnan "pykälissä"
b) bensapumpussa (tätä jäin miettimään itse kun tästä joku vikakoodi ja jos se ei toimi oikein niin ei lähde käyntiin eikä kone saa riittävästi diiseliä (tai jotkut suuttimet tukossa), mutta miten ihmeessä tämä olisi osunut yksiin tuon hihnan katkeamisen kanssa
c) jossain muualla (esim. ratin takana), missä?
Korjaaja sanoi, että tuohon paskaan on ihan älytön ruveta tekemään enää mitään paljoa yli tonnin remontteja, siksi olisi hyvä keksiä vika ja miettiä onko sen korjaamisessa mitään järkeä?
Kyllä tässä jo nettiautosta miettii mitä sitä haluaisi ostaa tilalle. Korjaaja sanoi, että älä ainakaan mitään Audin bensakonetta osta, ne on 100 tkm kohdalla ja aivan paskana :)D
PK-seudulla AutoMilano on hoitaa homman .
PS. Älytön väite Audin moottorista kertoo kaiken korjaajasi ammattitaidosta !
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitos vastauksestasi.
Onko maahantuojalla parempia laitteita selvittää tuo mahdollinen jakohihnan hyppääminen jollain laitteistolla?
Nyt tällä kaverilla ymmärtääkseni vain tavallinen OBD lukija käytössä.
Edelleen mua hämää se, että jos se on hypännyt kuten täällä palstalla yleisesti epäillään niin miksei mitään vikavaloja pala?
Vai pitääköhän tuolla ajaa pidempään kunnes joku anturi sen huomaa?
Onko maahantuojalla parempia laitteita selvittää tuo mahdollinen jakohihnan hyppääminen jollain laitteistolla?
Nyt tällä kaverilla ymmärtääkseni vain tavallinen OBD lukija käytössä.
Edelleen mua hämää se, että jos se on hypännyt kuten täällä palstalla yleisesti epäillään niin miksei mitään vikavaloja pala?
Vai pitääköhän tuolla ajaa pidempään kunnes joku anturi sen huomaa?
oidipus kirjoitti:Autosi on ollut amatöörin käsissä , kyllä tuohon kannattaa parin tonnin remppa vielä tehdä mutta halpaa ja hyvää "pajaa" tuskin löytyy . Nokka-akselien ja kampiakselien anturit kyllä ilmoittavat jos jako on hypännyt eli vika syttyy . Suosittelen turvautumista Alfan tuntevaan korjaamoon .Waverunner kirjoitti:Hain poitsun treeneistä ja kokeilin paluumatkalla Alfaa kylmällä moottorilla, ei meinannut lähteä käyntiin mutta lopulta lähti. Ehkä mä starttia sellaiset 20 s jouduin pyörittelemään pätkissä tietysti. Ajoin varmaan sellaisen 10 km lenkin, auto oli voimaton mutta mitään vikavaloja tms. ei syttynyt.
Eli joku nyt tuolla viturallalaan on. Tietäis vaan että mikä? Apuhihna siis vaihdettu ja akun kuva ainakin näytöstä katosi.
Kaikkihan alkoi siitä katkenneesta apuhihnasta, korjaaja sanoi että sen hihnan paloja löytyi sieltä täältä ihan pieninä paloina.
Osaako joku arvuutella että olisko tuossa vika
a) jakopään hihnan "pykälissä"
b) bensapumpussa (tätä jäin miettimään itse kun tästä joku vikakoodi ja jos se ei toimi oikein niin ei lähde käyntiin eikä kone saa riittävästi diiseliä (tai jotkut suuttimet tukossa), mutta miten ihmeessä tämä olisi osunut yksiin tuon hihnan katkeamisen kanssa
c) jossain muualla (esim. ratin takana), missä?
Korjaaja sanoi, että tuohon paskaan on ihan älytön ruveta tekemään enää mitään paljoa yli tonnin remontteja, siksi olisi hyvä keksiä vika ja miettiä onko sen korjaamisessa mitään järkeä?
Kyllä tässä jo nettiautosta miettii mitä sitä haluaisi ostaa tilalle. Korjaaja sanoi, että älä ainakaan mitään Audin bensakonetta osta, ne on 100 tkm kohdalla ja aivan paskana :)D
PK-seudulla AutoMilano on hoitaa homman .
PS. Älytön väite Audin moottorista kertoo kaiken korjaajasi ammattitaidosta !
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Juuri nyt ei 159:n jakopää ole tuttu. En pätkääkään luottaisi jaon sekoamisessa mihinkään anturiin tai vikavaloon. Kopat auki ja osaavan henkilön tarkastus onko jako kohdallaan vai ei. Kun tarpeeksi sekoaa, on mittarissa valoa riittävästi. Huomaa sen sitten muutenkin.
Jos moottorin toiminta on yhtäkkiä huonontunut, on sille syy.
Jos moottorin toiminta on yhtäkkiä huonontunut, on sille syy.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
En tiedä millä tarkkuudella viispytty nokkien asentoa seuraa, mutta jos hihnan hammas mahtuu toleranssiin, niin ei se ainakaan silloin mitään valoa sytyttele. Kyllä minä tuossa kohtaa sen jaon katsoisin ihan tutkimalla - siinä kuitenkin osuu syy-seuraus -suhde sekä oireiden että tapahtumien kanssa kohdalleen.
Kumpi hihna sieltä muuten antautui?
Edit: jaa niin, jos viralliset ohjeet (käytännössä eLearn ja Autodata) sanoo että moottori irti, niin sitä ohjetta sellainen korjaamo seuraa ja katsoo, joka ei automallia jo valmiiksi tunne. Ja saattaa seurata ja katsoa, vaikka tuntisikin. Ei niitä korjaamoita voi siitä syyttää, että lukevat ohjeita ja lähtevät siitä että menevät ohjeen mukaan jonkun (heille tuntemattoman) webbifoorumin sijasta.
Kumpi hihna sieltä muuten antautui?
Edit: jaa niin, jos viralliset ohjeet (käytännössä eLearn ja Autodata) sanoo että moottori irti, niin sitä ohjetta sellainen korjaamo seuraa ja katsoo, joka ei automallia jo valmiiksi tunne. Ja saattaa seurata ja katsoa, vaikka tuntisikin. Ei niitä korjaamoita voi siitä syyttää, että lukevat ohjeita ja lähtevät siitä että menevät ohjeen mukaan jonkun (heille tuntemattoman) webbifoorumin sijasta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mä ymmärsin että se oli se "lyhyempi" hihna. Käykö tämä 1:1 sen kanssa että akun kuva syttyi näyttöön?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Juu, se pyörittää nimenomaan laturia, eli sen luovuttaessa ei häviä autosta muuta kuin lataus.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mutta että sitten tuon hihnan katkeamisen seurauksena olisi myös jakopään hihna antanut periksi tai siis siirtynyt pykälän kaksi? Tälle teorialle tässä haen jotain perusteita...Polforea kirjoitti:Juu, se pyörittää nimenomaan laturia, eli sen luovuttaessa ei häviä autosta muuta kuin lataus.
Korjaaja tosiaan sanoi, että jakopää näytti siistiltä (en tiedä tutkiko miten tarkemmin).
Auto Ljunqvist sanoi että ei voi olla jakopää jos ei vikavaloja kerran syty. Epäili jotain mekaanista vikaa tyyliin diesel pumppu tms.
Nää on näitä... voe helee-vata ;=D !!!!!!!
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jakohihna on ns. hammashihna, eli hihnalla on hampaat, jotka täsmäävät hihnapyörien hampaisiin. Kovin kummoista palaa ei tarvita yhden kierroksen ajaksi kiilaksi hihnan ja pyörän väliin, että hihna pääsee pyörään nähden yhden hampaan verran eteenpäin. Ei se jakopää siitä välttämättä rumemmaksi muutu, huonommin toimivaksi kylläkin. Ja kun se korjaajasi pelkäsi tutkia jakopäätä, niin minua ainakin epäilyttää että hän on luonut sinne vihaisen mulkaisun samalla kun on laittanut apulaitehihnoja paikoilleen ja todennut "...tut, hyvä se on".
Toki sieltä voi hajota huonolla tuurilla samaan aikaan jotain muutakin, mutta yleensä kun on selkeä syy-välivaihe-seuraus -ketju yhdessä päässä moottoria, niin se on tarkistamisen arvoinen. Se laturin pysähtyminen kuitenkaan ei riko naftapumppua ja jos polttoaineen syöttö alkaisi takuta, pitäisi sieltä tulla.... *tamdamdamdadam* vikakoodi! Tällä kertaa aiheena liian alhaiset polttoainepaineet.
Toki sieltä voi hajota huonolla tuurilla samaan aikaan jotain muutakin, mutta yleensä kun on selkeä syy-välivaihe-seuraus -ketju yhdessä päässä moottoria, niin se on tarkistamisen arvoinen. Se laturin pysähtyminen kuitenkaan ei riko naftapumppua ja jos polttoaineen syöttö alkaisi takuta, pitäisi sieltä tulla.... *tamdamdamdadam* vikakoodi! Tällä kertaa aiheena liian alhaiset polttoainepaineet.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.