Jame kirjoitti:Huollon arvio oli että vika olisi moottorinohjausboksissa, hinta reilun tonnin eli nostivat kädet pystyyn.
Mistä syystä päädyttiin arvioon eikä tietoon?
Ota yhteys kuluttajaviranomaiseen kun merkkikorjauksen jälkeen auto ei toimi normaalisti.
Tarvitaanko joka väliin kuluttajaviranomaista? Itse olen tähän saakka saanut asiat sovittua itseäni tyydyttävällä tavalla ihan vaan keskustelemalla asiallisesti aiheesta osapuolten kanssa. Asiat ei ylipäätään ole yleensä ihan niin mustavalkoisia kuin netissä saatetaan oma näkemys asiasta kertoa.
Entäs vaikka vaihtoehto, että vaurioitunut laturi on rikkonut autosta laturin ohjaukseen liittyviä komponentteja, joiden viat paljastuivat vasta laturin uusimisen jälkeen, eikä asiakas tahdo maksaa jatkovianmäärityksestä? (Näissä tapauksissa diagnoosi on yleenä arvioita...) No miksi koko järjestelmän toimintaa ei tutkittu ensimmäisellä kerralla? - No siksi, kun on toteutettu asiakkaalle edullisinta toimintamallia, ja lähdetty uusimaan varmasti viallista komponenttia, jonka uusiminen on joka tapauksessa tarpeellista ja useimmissa tapauksissa riittää korjaamaan koko ongelman. Jos vianmääritystä tarvitsee jatkaa, niin jatketaan ja jos ei, niin asiakas ei maksa turhasta epäilystä. Ei siis lähdetä tutkimaan koko autoa epäillen, että jossain saattaa olla vikaa, joka pahimmillaan saattaisi johtaa satojen eurojen vianmäärityskustannuksiin, kun on tutkittu ehjää järjestelmää.
Onko asiakas tilannut koko latausjärjestelmän diagnosoinnin vai latauksen korjauksen?
Mitä lukee alkuperäisen työn tilauksessa? Entäs kuitissa, jossa vikadiagnoosi? Onko esim. kerrottu, että järjestelmä voi vaatia lisää tutkimista, kun ensimmäinen varmuudella rikkoutunut komponentti on uusittu? Onko luvattu, että auto tulee laturin uusinnalla 100% varmasti kuntoon?
Paljon voisi kysellä lisääkin. En kuitenkaan lähtisi ensimmäisena suosittelemaan viranomaisreitin käyttämistä, kun ei tiedetä asioista mitään.
Tämä "tuumailu" yleisesti vallitsevaan kuluttajasuoja-tuputtamiseen asiassa kuin asiassa...
--------
Fordin latauksen toimintaperiaatetta en tunne, mutta olettaisin tuolla kuvauksella laturin olevan ns. itseheräävä ja ohjaus lienee LIN-tyyppinen ratkaisu. Ei tuon kuvittelisi mahdoton olla diagnosoida toimintaperiaatteen tuntevalle.
Onhan noita uusia viallisia latureita tullut vastaan ihan tehdasuusissakin, joten pitäisin yllä useammankin esittämää laturivikaa ihan uskottavana (vaan tutkihan se täytyisi, jos 100% haluaisi olla) .