TCT & akku = kohtalonyhteys
Valvoja: Moderators
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
TCT & akku = kohtalonyhteys
MiTo-ketjussa jo hiukan otsikon aihetta availin, mutta päivän löydökset ansaitsevat oman ketjunsa. Aloitetaan kuvailemalla tilannetta:
Kohteena siis Alfa Romeo MiTo TCT, toinen laatuaan itselleni.
Olin jo hyvän tovin ihmetellyt että näinkö "huono" loota se TCT olikin, muistikuvat edellisestä elämästä olivat vallan toisenlaiset. Laatikon toiminta oli tuolloin ihan ok ja jopa kehujen arvoista. Mutta tällä kertaa esim loivat mäkilähdöt (kun jarruassistentti ei kytkeydy) aiheuttivat ikävää valumista kun laatikko reagoi hyvin hitaasti liikkeelle lähtöön. Tämä tekee ko olosuhteissa esim taskuparkkeeraamisesta "kahden jalan" tehtävän, vasen tassu jarrulla ja oikea hoitaa kaasua... Samoin ruuhkassa ajo oli muodostunut vallan ikäväksi, kun ryömintä ei onnistunut sitten oikein millään. Joko mentiin liian hiljaa tai sitten auto ryntää. Ja kävelyvauhdin vedon kytkeytyminen ja poistuminen alkoivat olla aika väkivaltaisia kokemuksia, niskatuki oli tarpeeseen. Muutenkin laatikko vaikutti välillä olevan "väärällä vaihteella", taipumusta en muistanut aikaisemmasta, pikemminkin päinvastoin - tct oli maaginen arvaamaan mitä aion seuraavaksi autolta pyytää. Ja suorituskykykin alkoi mietityttämään, näinköhän tämä on ihan niin ripeä kuin pitäisi olla. Tänään vaihteisto sitten päätti jumiutua parkille. Tarkemmin siten, että auto ei käynnistynyt. Ei edes luvannut. Selvästi meni mokoma vikatilaan. Parkkia ei saanut pois päältä - gear not available - ja vaihteenvalitsin kuin sementissä. Onneksi sain käsijarrun vapauttamalla autoa hiukan liikeelle ja lepäämään "parkkia vasten". Sitten suostui käynnistymään. Ulkomaisilta forumeilta alkoi paljastua yhteyttä huonokuntoiseen akkuun näillä oireilla. Joten menin ja vaihdoin akun uuteen.
VOIHAN P**KELE!
- Enkelikuorot alkoivat laulaa ja rakkauteni MiToon uudistui. Olen tässä nyt ajellut muutaman tunnin, mutta en ole onnistunut toisintamaan yhtäkään yllä listaamistani oireista uudella akulla. Liikkeelle lähtö on sileä kuin vauvan poski. Vaihteisto pitää oikeaa välityssuhdetta minua paljon viisaammin. Vaihdot ovat nopeita ja oikea-aikaisia sekä normaaliajossa erittäin pehmeitä. Suorituskyky on tullut takaisin! Nastarenkailla 0-100 km/h koko matkan välkkyi luistonestovalo ja nastaäänistä päätellen ihan syystä (tätä ei tehnyt vanhalla akulla). Ja vaihdot napakoita sekä todella välittömiä! Koko auto muuntui terävämmäksi - jopa start stop alkoi toimia siedettävästi. Joka siis aiemmin oli pakko laittaa pois päältä!
Joten: TCT Alfailijat, pitäkää akuistanne huolta. Ja vaihteiston vihoitellessa -> akku tarkastuskohde no 1.
Oman edellisen ja nyt poistetun 65 Ah akun tilalle livahti MiToon 70 Ah akku, pitäisi kestää pätkäajoa hiukan paremmin. Uskalsin myös laittaa autoon AGM akun, kun alkuperäinen EFB (start stop tuollaista polyesteriverkkoa taitaa huudella) oli jo ehtinyt vaihtua tähän nyt poistettuun AGM akkuun. Joten tämän kokemuksen perusteella ei ole välttämätöntä maksaa EFB:stä ekstraa. Mutta hyvästä akusta kyllä jos autossa on TCT. - Hmm, en tiedä miten vanha tuo edellinen AGM oli, mahtaako S/S tuhota mokaman nopsasti? On kumminkin "vain" 6v auto 86 tkm rullattuna ja nyt ainakin kolmas akku... -Taidan jatkossakin jättää Schutz/Staffel pois kytketyksi.
Kohteena siis Alfa Romeo MiTo TCT, toinen laatuaan itselleni.
Olin jo hyvän tovin ihmetellyt että näinkö "huono" loota se TCT olikin, muistikuvat edellisestä elämästä olivat vallan toisenlaiset. Laatikon toiminta oli tuolloin ihan ok ja jopa kehujen arvoista. Mutta tällä kertaa esim loivat mäkilähdöt (kun jarruassistentti ei kytkeydy) aiheuttivat ikävää valumista kun laatikko reagoi hyvin hitaasti liikkeelle lähtöön. Tämä tekee ko olosuhteissa esim taskuparkkeeraamisesta "kahden jalan" tehtävän, vasen tassu jarrulla ja oikea hoitaa kaasua... Samoin ruuhkassa ajo oli muodostunut vallan ikäväksi, kun ryömintä ei onnistunut sitten oikein millään. Joko mentiin liian hiljaa tai sitten auto ryntää. Ja kävelyvauhdin vedon kytkeytyminen ja poistuminen alkoivat olla aika väkivaltaisia kokemuksia, niskatuki oli tarpeeseen. Muutenkin laatikko vaikutti välillä olevan "väärällä vaihteella", taipumusta en muistanut aikaisemmasta, pikemminkin päinvastoin - tct oli maaginen arvaamaan mitä aion seuraavaksi autolta pyytää. Ja suorituskykykin alkoi mietityttämään, näinköhän tämä on ihan niin ripeä kuin pitäisi olla. Tänään vaihteisto sitten päätti jumiutua parkille. Tarkemmin siten, että auto ei käynnistynyt. Ei edes luvannut. Selvästi meni mokoma vikatilaan. Parkkia ei saanut pois päältä - gear not available - ja vaihteenvalitsin kuin sementissä. Onneksi sain käsijarrun vapauttamalla autoa hiukan liikeelle ja lepäämään "parkkia vasten". Sitten suostui käynnistymään. Ulkomaisilta forumeilta alkoi paljastua yhteyttä huonokuntoiseen akkuun näillä oireilla. Joten menin ja vaihdoin akun uuteen.
VOIHAN P**KELE!
- Enkelikuorot alkoivat laulaa ja rakkauteni MiToon uudistui. Olen tässä nyt ajellut muutaman tunnin, mutta en ole onnistunut toisintamaan yhtäkään yllä listaamistani oireista uudella akulla. Liikkeelle lähtö on sileä kuin vauvan poski. Vaihteisto pitää oikeaa välityssuhdetta minua paljon viisaammin. Vaihdot ovat nopeita ja oikea-aikaisia sekä normaaliajossa erittäin pehmeitä. Suorituskyky on tullut takaisin! Nastarenkailla 0-100 km/h koko matkan välkkyi luistonestovalo ja nastaäänistä päätellen ihan syystä (tätä ei tehnyt vanhalla akulla). Ja vaihdot napakoita sekä todella välittömiä! Koko auto muuntui terävämmäksi - jopa start stop alkoi toimia siedettävästi. Joka siis aiemmin oli pakko laittaa pois päältä!
Joten: TCT Alfailijat, pitäkää akuistanne huolta. Ja vaihteiston vihoitellessa -> akku tarkastuskohde no 1.
Oman edellisen ja nyt poistetun 65 Ah akun tilalle livahti MiToon 70 Ah akku, pitäisi kestää pätkäajoa hiukan paremmin. Uskalsin myös laittaa autoon AGM akun, kun alkuperäinen EFB (start stop tuollaista polyesteriverkkoa taitaa huudella) oli jo ehtinyt vaihtua tähän nyt poistettuun AGM akkuun. Joten tämän kokemuksen perusteella ei ole välttämätöntä maksaa EFB:stä ekstraa. Mutta hyvästä akusta kyllä jos autossa on TCT. - Hmm, en tiedä miten vanha tuo edellinen AGM oli, mahtaako S/S tuhota mokaman nopsasti? On kumminkin "vain" 6v auto 86 tkm rullattuna ja nyt ainakin kolmas akku... -Taidan jatkossakin jättää Schutz/Staffel pois kytketyksi.
Re: TCT & akku = kohtalonyhteys
Olisikohan joitain opeteltuja arvoja myös nollaantunut akun vaihdon yhteydessä vai syötitkö virtaa vaihdon aikana? Täälläkin on jonkun verran tarinoita miten paljon huono akku häröilyttää järjestelmiä ja tässä yksi lisää.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: TCT & akku = kohtalonyhteys
^Olin justaan kirjoittamassa samaa. Lerpulle onnea lämmenneestä rakkaudesta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: TCT & akku = kohtalonyhteys
En syöttänyt virtaa, akun vaihdon jälkeen piti naputella menun kautta omat preferenssit ja säädöt (plus pvm/aika) takaisin. Kumma kyllä radio osasi muistaa vanhat asetukset, mutta auto ei. Mankassa siis patterimuisti, mutta ajotietokone on vailla muistin virtatukea edes lyhyelle ajalle. Hyvä että ei tullut turvavyö-buzzeri kumminkaan takaisin!
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: TCT & akku = kohtalonyhteys
Eli samat suunnittelijat olleet, kuin Stilollakin - systeemeille ei ole suunniteltu minkäänlaista sietokykyä alentuneelle akun kunnolle. Tai vaihtoehtoisesti edes indikaattoria siitä, että akku alkaa vaatimaan huomiota. Kuulostaa siltä, että vanha akku menisi perinteisemmän tekniikan autossa vielä vuosia.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: TCT & akku = kohtalonyhteys
Nykyautot on jo yliherkkiä vajaalatauksisille akuille, joten kannattaa asentaa
akun ylläpitolaturi kiinteästi. Meillä on sekä tojossa että sitikassa Defan verme.
Pätkäajohan se tuhoaa hyvänkin akun nopeasti...
akun ylläpitolaturi kiinteästi. Meillä on sekä tojossa että sitikassa Defan verme.
Pätkäajohan se tuhoaa hyvänkin akun nopeasti...
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: TCT & akku = kohtalonyhteys
S&S on hyvä indikaattori heikosti toimivasta akusta.
Sitten, ainakin omassa Giulietassa, myös xenon-valoista sen näki. Selvästi.
Siinä vaiheessa, kun ajovalot startissa sammui, oli akku jo reilusti ehtoopuolella. Uudella akulla valot pysyvät kirkkaana päällä, toki hieman himmentyen...
Sitten, ainakin omassa Giulietassa, myös xenon-valoista sen näki. Selvästi.
Siinä vaiheessa, kun ajovalot startissa sammui, oli akku jo reilusti ehtoopuolella. Uudella akulla valot pysyvät kirkkaana päällä, toki hieman himmentyen...
Re: TCT & akku = kohtalonyhteys
Omassa 2v vanha kuolemaa tekevä akku aiheutti seuraavia oireita:
- Käynnistysongelmia viestin kera: 'Fuel cut-off unavailable'
- Kaikki sähköiset ajovakaus, luistonesto, hill holder vikaviestit.
- Ajon ainaka mittariston sammuminen ja viisarien self check resetointi kuten käynnistäessä!
Vaihdoin akun, puhdistin konehuoneen sulakeet ja näkyvät maadoitukset. Viat eivät ole toistuneet.
- Käynnistysongelmia viestin kera: 'Fuel cut-off unavailable'
- Kaikki sähköiset ajovakaus, luistonesto, hill holder vikaviestit.
- Ajon ainaka mittariston sammuminen ja viisarien self check resetointi kuten käynnistäessä!
Vaihdoin akun, puhdistin konehuoneen sulakeet ja näkyvät maadoitukset. Viat eivät ole toistuneet.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: TCT & akku = kohtalonyhteys
Ei ilmeisesti ollut huono valinta laittaa Defan ylläpitolaturi heti auton hankkiessani..
Senza cuore saremmo solo macchine
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: TCT & akku = kohtalonyhteys
Nyt kun tovi on menty uuden akun kanssa, voitaneen huoletta raportoida MA ja TCT akunvaihdosta seuraavaa:
- Vanhan koulun vaihto.
- Ei tarvitse koodata.
- Ei tarvitse syöttää virtoja.
Kaikki toimii paremmin kuin ennen, toki menusta joutui näpittelemään omat preferenssit takaisin, mutta ei muuta. Edes karmea turvavyö-chime ei tullut takaisin. Joka olisi kyllä ollut takaisku, onneksi siis näin!
Summaten - sen kun vaihdatte akkunne.
- Vanhan koulun vaihto.
- Ei tarvitse koodata.
- Ei tarvitse syöttää virtoja.
Kaikki toimii paremmin kuin ennen, toki menusta joutui näpittelemään omat preferenssit takaisin, mutta ei muuta. Edes karmea turvavyö-chime ei tullut takaisin. Joka olisi kyllä ollut takaisku, onneksi siis näin!
Summaten - sen kun vaihdatte akkunne.