The Maantiennielijä -topiikki
Valvoja: Moderators
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
The Maantiennielijä -topiikki
Elikkäs mikäs se sellainen auto olisi, jolla voisi taittaa luotettavasti, kohtuukustannuksin ja mahdollisimman vähin kärsimyksin maantietä kotoa töihin ja takaisin kelissä kuin kelissä? Ei välttämätöntä tarvetta isolle kuljetusreserville, oletetaan. Saisi olla hyvä ajaa, ehkäpä hiljaisemmasta päästä. Uusiko pitäisi laittaa alle, vai mitä sitä sitten pitäisi tehdä? Omat ensimmäiset ajatukset ovat luokkaa uudehko Ford Fiesta, vähän enemmän ajetuista vähän isommista esim. M-B A-sarja, Volvo V40 tai Ford Focus. Luokkaa isommista vain Toyota Avensis tuntuu mahtuvan kuviteltuun yhtälöön.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: The Maantiennielijä -topiikki
Älä sitten riisseli-Avea ota -D4D -moottorissa ollut riittävästi ongelmia.
Bensa-Avensis manuaalina varsinkin suhteellisen varma valinta.
Mutta esim. Mondeossa paremmat ajo-ominaisuudet ja varsinkin ohjaus-
lähes 156-Alfa tasoa.
Bensa-Avensis manuaalina varsinkin suhteellisen varma valinta.
Mutta esim. Mondeossa paremmat ajo-ominaisuudet ja varsinkin ohjaus-
lähes 156-Alfa tasoa.

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 975
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm - Paikkakunta: Billnäs
Re: The Maantiennielijä -topiikki
Riippuu matkasta ja sen pituudesta. Lyhyt matka niin joku hauska pieni hothatch tyylinen menisi, pitkälle matkalle joku isompi auto. Itse päädyin Stelvioon, matkaa töihin 75km niin kaipasin isompaa turvallisempaa autoa.
Re: The Maantiennielijä -topiikki
Jos Fiesta on lähtökohta niin maantielle ottaisin kuitenkin mielummin hieman enemmän ajetun Focuksen samalla hinnalla. Omat kokemukseni Fordeista tosin ovat jo 16 vuoden takaa kun lastenvaunujen saapuessa 156 Selespeedin Ford Focus STW automaticiin päivitin. Hyvin Ford sen hetken kulki mitä minulla oli ennen kuin Jenkkilään lähtö tuli.
-
- Viestit: 384
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
- Car(s): Isolohko Ducato + V70
- Paikkakunta: Savitaipale
Re: The Maantiennielijä -topiikki
Citikka C5 / Pösö 508 2.0 hdi ja automaatti -yhdistelmällä? Suht edullinen (ei Avensiksen yliarvostettua mainetta rasitteena) hankkia tuoreehko ja vähillä kilsoilla oleva. Kestävät kohtuu hyvin nipussa ja mukava ajaa pitempää matkaa. Insignia oli joskus yhtenä vaihtoehtona, mutta sellaisesta ei ole käyttökokemuksia. V40 on jonkin verran äänekkäämpi ainakin isompiin Volvoihin verraten, kuten myös S40/V50. 508 ei myöskään hiljaisimmasta päästä, mutta siedettävä, jos ei mitään hakkapeliitta seiskoihin verrattavaa laita alle.Kivijärvi kirjoitti:Elikkäs mikäs se sellainen auto olisi, jolla voisi taittaa luotettavasti, kohtuukustannuksin ja mahdollisimman vähin kärsimyksin maantietä kotoa töihin ja takaisin kelissä kuin kelissä?
Re: The Maantiennielijä -topiikki
^ Samaa tekniikkaa saa myös mondeon kuorissa, kunhan ei liian uutta ota powershift vaihteistolla. Toki luotettavampi kuin DSG, jos se nyt jotain kertoo..
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: The Maantiennielijä -topiikki
Volvoista mietin tätä uudempaa V40 mallia. Focushan se on, mutta mielestäni paljon mukavampi maantiellä. Focuksella ajaessa tiedät etanan yli ajaessasi oliko isä, äiti vai peräti jälkikasvu. Yhdistettynä uraherkkyyteen tekee vähän työlään tuntuisen. Volvossa tämä yliherkkyys on jätetty pois. Volvot (D2) ovat vanhemmasta tästä Pösön 1.6 Hdi:llä varustettuja. Joskus joku täällä leukaili niitä olevan kahdenlaisia, niitä jotka ovat rikki ja ne jotka odottavat hajoamistaan.. mutta onko se noin huono?
Citroen C5:t on niin halpoja, että melko vaikeaa uskoa luotettaviksi. Mikä niissä sitten pettää, jos 2.0 Hdi jaksaa maailman tappiin?
Citroen C5:t on niin halpoja, että melko vaikeaa uskoa luotettaviksi. Mikä niissä sitten pettää, jos 2.0 Hdi jaksaa maailman tappiin?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: The Maantiennielijä -topiikki
Vähänajettu 159 tbi tai 170hp 2.0 jtdm. Nuot alotuksen kaikki vaihtoehdot maantielle tuntuivat vähän eksoottisilta. Tuo a-meisseli tosin voisi... Aikakin yksi tuttu pisteli ihan muuten hymyssä suin pitkää työmatkaa, paitsi pajakäyntien määrän takia meni vaihtoon
Oli tosin tupaöljy, joka sopimaton suomen alhaisiin nopeuksiin ja työmatkakin lyheni dramaattisesti.

"puhun niin totta kuin osaan"
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: The Maantiennielijä -topiikki
Kaveri tuossa ajoi 55km/suunta/päivä työmatkaa ensin 600 euron Citroen C5 Breakilla, josta oli tehty pakettiauto. Erikoismurotettuna ihan mukavasti liikkuva peli ja sinällään moderni että oli esp ja automaatti-ilmastointi.
Myöhemmissä vaiheissa otti sitten laskimen kouraan päätyi tulokseen jossa kannatti hukata sitikka ja hankkia about 20ke Opel Ampera (Chevrolet Volt on sama auto) sillä rahoituserään ja sähköön meni saman verran rahaa kuukaudessa kuin ikäloppun sitikan tankkiin. Velaksi ostamisesta saa olla montaa mieltä mutta eipä sitä tankkiin valutetusta dieselistä jää sitä vähää.
Ampera oli kuulemma oikein asiallinen laite maantieajossa. Talvikelistä ei ole kokemuksia eikä kaverille tulekaan kun vaihtoi työpaikkaa ja työmatkasta tuli pari kilsaa. Ampera meni samantien kaupaksi samaan kaveriporukkaan.
Myöhemmissä vaiheissa otti sitten laskimen kouraan päätyi tulokseen jossa kannatti hukata sitikka ja hankkia about 20ke Opel Ampera (Chevrolet Volt on sama auto) sillä rahoituserään ja sähköön meni saman verran rahaa kuukaudessa kuin ikäloppun sitikan tankkiin. Velaksi ostamisesta saa olla montaa mieltä mutta eipä sitä tankkiin valutetusta dieselistä jää sitä vähää.
Ampera oli kuulemma oikein asiallinen laite maantieajossa. Talvikelistä ei ole kokemuksia eikä kaverille tulekaan kun vaihtoi työpaikkaa ja työmatkasta tuli pari kilsaa. Ampera meni samantien kaupaksi samaan kaveriporukkaan.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: The Maantiennielijä -topiikki
No ei ne ihan päikseen mene.. Jollei saa tosi hyvää tarjousta niin Opeli vie osamaksuina sen satasen enemmän kuussa mitä sitikka löpöä, tähän päälle kasko 65-80€ kuussa ja tietty se sähkö viitisenkymppiä. Eli luokkaa kakspuol tonnia vuodessa arvioisin maksavan enemmän. Tai sitten sitikalla ajetaan paljon muutakin kuin nuo työajot.
Toki Opelilla on sitten kuuden vuoden jälkeen kun on maksettu niin enemmän arvoa, mutta toisaalta kai silläkin joku huolto-ohjelma on johon menee kuluja. Ja kuitenkin ehkä 15000€ maksanut enempi kuudessa vuodessa.
Ei sinänsä kuka haluaa ajaa vanhalla citroenillä varsinkin jos ei houkuta tee-se-itse huoltaminen, jos riittää henkilöauto ilman farkkulisää ja vetokoukkua niin sähköauto on ihan varteenotettava valinta ja paljon ajavalle uudempi voi olla jopa halvempi jos oikeesti kulutus tippuu.
Otsikon aiheeseen pitäisi kai joskus oikeasti ajaa Nissan Micralla kun niin kehuvat, että parempi matka-auto kuin isommat nissanit.
Toki Opelilla on sitten kuuden vuoden jälkeen kun on maksettu niin enemmän arvoa, mutta toisaalta kai silläkin joku huolto-ohjelma on johon menee kuluja. Ja kuitenkin ehkä 15000€ maksanut enempi kuudessa vuodessa.
Ei sinänsä kuka haluaa ajaa vanhalla citroenillä varsinkin jos ei houkuta tee-se-itse huoltaminen, jos riittää henkilöauto ilman farkkulisää ja vetokoukkua niin sähköauto on ihan varteenotettava valinta ja paljon ajavalle uudempi voi olla jopa halvempi jos oikeesti kulutus tippuu.
Otsikon aiheeseen pitäisi kai joskus oikeasti ajaa Nissan Micralla kun niin kehuvat, että parempi matka-auto kuin isommat nissanit.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
-
- Viestit: 384
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
- Car(s): Isolohko Ducato + V70
- Paikkakunta: Savitaipale
Re: The Maantiennielijä -topiikki
Noita uudempia v40:ä on tullut ajettua huollon sijarina pariin kertaan ja kyllähän maantiellä jo tuo D3 on oleellisesti D2:ta halukkaamman tuntuinen kulkemaan. Moottorin ääni kuului aika karkeana kabiiniin, mutta muutoin alustan ja rengasmelun osalta V40 on ihan mukava laite.Kivijärvi kirjoitti:Volvoista mietin tätä uudempaa V40 mallia...
Joku pettää varmasti, mutta ilmeisen edullisia nuo ovat korjata, eivätkä taida olla kriittisiltä paikoiltaan (moottori/vaihteisto) käsiin leviävää sorttia ennenkuin loppusuoralla.Kivijärvi kirjoitti:Citroen C5:t on niin halpoja, että melko vaikeaa uskoa luotettaviksi. Mikä niissä sitten pettää, jos 2.0 Hdi jaksaa maailman tappiin?
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: The Maantiennielijä -topiikki
Tuossa on tarinaa kyseisestä patterikadetista: http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... p?t=167306sämpy kirjoitti:No ei ne ihan päikseen mene.. Jollei saa tosi hyvää tarjousta niin Opeli vie osamaksuina sen satasen enemmän kuussa mitä sitikka löpöä, tähän päälle kasko 65-80€ kuussa ja tietty se sähkö viitisenkymppiä. Eli luokkaa kakspuol tonnia vuodessa arvioisin maksavan enemmän. Tai sitten sitikalla ajetaan paljon muutakin kuin nuo työajot.
Toki Opelilla on sitten kuuden vuoden jälkeen kun on maksettu niin enemmän arvoa, mutta toisaalta kai silläkin joku huolto-ohjelma on johon menee kuluja. Ja kuitenkin ehkä 15000€ maksanut enempi kuudessa vuodessa.
Ei sinänsä kuka haluaa ajaa vanhalla citroenillä varsinkin jos ei houkuta tee-se-itse huoltaminen, jos riittää henkilöauto ilman farkkulisää ja vetokoukkua niin sähköauto on ihan varteenotettava valinta ja paljon ajavalle uudempi voi olla jopa halvempi jos oikeesti kulutus tippuu.
Otsikon aiheeseen pitäisi kai joskus oikeasti ajaa Nissan Micralla kun niin kehuvat, että parempi matka-auto kuin isommat nissanit.
Edullisia sinänsä kun osat ei maksa paljoa mutta suhteessa auton arvoon taas kalliita. Helposti tulee helpommaksi ostaa suosiolla toinen samanlainen tilalle ja jatkaa sillä ajamista kuin tehdä vaikka 300e remontti 600e autoon.Jevgen kirjoitti:Joku pettää varmasti, mutta ilmeisen edullisia nuo ovat korjata, eivätkä taida olla kriittisiltä paikoiltaan (moottori/vaihteisto) käsiin leviävää sorttia ennenkuin loppusuoralla.
-
- Viestit: 384
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
- Car(s): Isolohko Ducato + V70
- Paikkakunta: Savitaipale
Re: The Maantiennielijä -topiikki
Toki, edellyttäen, että se uusi 600€ pommi ei leviä samasta paikasta seuraavana päivänä. Ajattelin lähinnä mahdollisimman uutta ja vähän ajettua ranskista sopivalla tekniikalla. Joku 201x C5 / 508 2.0 Hdi:lla on omalla 120 tkm kokemuksella mainettaan parempi ja käyttökustannuksiltaan edullinen.TeroPee kirjoitti: Edullisia sinänsä kun osat ei maksa paljoa mutta suhteessa auton arvoon taas kalliita. Helposti tulee helpommaksi ostaa suosiolla toinen samanlainen tilalle ja jatkaa sillä ajamista kuin tehdä vaikka 300e remontti 600e autoon.
Jokunen viikko sitten vaihdoin meidän 500 tkm ajettuun 2003 Octaviaan hammastangon. Auto on ollut vaimollani 12 vuotta ja huollot sekä korjaukset on suoritettu omatoimisesti. Autolla ei ole juurikaan rahallista arvoa, mutta tekninen kunto on hyvä, joten 300 € panostuksella ja pienellä harrastustoiminnalla voi taas huoletta jatkaa ajelua. Nykyisen romuttaminen ja vastaavan ehjän yksilön hankkiminen ei käynyt edes mielessä. Auton €/km ei tuosta remontitkaan huomioiden juuri halpene.