FInestC kirjoitti:Kattokonsolissa olevat nappulat temppuilee (esim. peräluukku avautuu satunnaisesti).
Kellään ollut samanlaisia oireita/onko jotain tehtävissä ihan kotikonstein?
Minulla tekee Brera samaa, tosin nappula on kyynärnojan alla. Lukossa ollessaan lyö myös hälyt päälle, kun kontti aukeaa
Edellinen omistaja oli ohjelmoinut sisäpuolen napin pois käytöstä, liekö sitten auttanut, myyjäliikkeessä ohjelmoivat sen toimivaksi taas. Aion kokeilla seuraavaksi sen poisohjelmointia, mutta tulos näkyy vasta ensi kesänä.
Samaa olen huomannut itsekkin, auto pihassa lukossa ja liikkeelle lähdössä huomaan että kontti auli. Aluksi epäilin että vahingossa taskussa painanut kakrulla auki mutta taitaa se kummitella ihan itsekseen.
dnapekko kirjoitti:
FInestC kirjoitti:Kattokonsolissa olevat nappulat temppuilee (esim. peräluukku avautuu satunnaisesti).
Kellään ollut samanlaisia oireita/onko jotain tehtävissä ihan kotikonstein?
Minulla tekee Brera samaa, tosin nappula on kyynärnojan alla. Lukossa ollessaan lyö myös hälyt päälle, kun kontti aukeaa
Edellinen omistaja oli ohjelmoinut sisäpuolen napin pois käytöstä, liekö sitten auttanut, myyjäliikkeessä ohjelmoivat sen toimivaksi taas. Aion kokeilla seuraavaksi sen poisohjelmointia, mutta tulos näkyy vasta ensi kesänä.
Nyt kun on ensimmäiset pakkaskelit takana, olen huomannut että Alfan lämmitys on yllättävän heikko. Vaikka lämppärin lyö täysille, ei voi sanoa että ilma olisi erityisen lämmintä. Onko tämä nyt ominaisuus vai onko jossain vikaa? Lisähuomiona kojelaudan keskellä olevista suuttimista tulee lämpimämpää ilmaa kuin laitimmaisista. Eli pitääkö pukea vain enemmän päälle, vai olisiko tähän joku ratkaisu?
Axu kirjoitti:Nyt kun on ensimmäiset pakkaskelit takana, olen huomannut että Alfan lämmitys on yllättävän heikko. Vaikka lämppärin lyö täysille, ei voi sanoa että ilma olisi erityisen lämmintä. Onko tämä nyt ominaisuus vai onko jossain vikaa? Lisähuomiona kojelaudan keskellä olevista suuttimista tulee lämpimämpää ilmaa kuin laitimmaisista. Eli pitääkö pukea vain enemmän päälle, vai olisiko tähän joku ratkaisu?
Autossa on manuaalinen ilmastointi.
Miten moottorin lämpötila? 159:ssä on perimätiedon mukaan sähkövastukset ilmakanavassa perinteisen vesikiertoisen kennon lisäksi ja omissa yksilöissä ainakin on lämpöä piisannut todella hyvin pakkasella kuin pakkasella (2.2 JTS & 2 x 3.2JTS). Pikku-JTS:stä ei kokemusta mutta tuskin poikkeaa tässäkään suhteessa 2.2:sta.
Ja ainakin pari tapausta foorumilla, jossa 159:n "säätöläpät" menneet. Siellä on sellainen pölhö verhoviritys, joka ei esim. mulle aukea lainkaan, mitenkä se oikeasti toimii. Mutta jos se on mennyttä, voi olla ettei sitä lämpöä edes ole mahdollista saada.
No ei vaan nyt on viikon verran ajettua tuolla 159:llä josta aikaisemmin kerroin että apuhihnaa poikki, akun latausvaloa näyttöön, auton tehot soronoo, daa daa ja sitä rataa.
Kyllä täällä enemmistö taisi olla oikeassa eli jakopään hihna pompannut kuulemma peräti kolme pykälää. Tämä nyt sitten laitettiin paikalleen ja sen jälkeen toiminut. Hihnaa ei kuitenkaan samalla vaihdettu uuteen koska se oli kuulemma sen verran hyvässä kunnossa.
Hintaa tälle show:lle tuli 320 euroa eli kohtuu halvalla tässä selvisi vaikka aikaa menikin auton ollessa pois pelistä.
Mulla oli autossa aikaisemmin sellainen "synkronointi" ongelma, että kiihdyttäessä kevyesti vaihteisto ihmeellisesti venytti vaihtoja, nyt tuon jakohihnan paikalleen laiton jälkeen tämä vaiva käytännössä hävinnyt pois eli olisiko se voinut olla jo pidempään pois oikealta paikalta, en tiedä? Tai miten tämä voisi vaikuttaa tuohon automaattilaatikon toimintaan?
Auto siis taas toimii ihan moitteetta mutta tuntuu, että sellainen paras kiihtyvyys ja "räjähtävyys" tämän rempan jäljiltä kadonnut, tuntui siis että auto oli ennen tuota jakohihnan pomppaamista pois paikaltaan jotenkin nopeamman tuntuinen. No, eipä tämä mitään haittaa, pääasia että auto toimisi luottavasti niin pääsee töihin ja takas kotiin noin pääsääntöisesti.
No ei vaan nyt on viikon verran ajettua tuolla 159:llä josta aikaisemmin kerroin että apuhihnaa poikki, akun latausvaloa näyttöön, auton tehot soronoo, daa daa ja sitä rataa.
Kyllä täällä enemmistö taisi olla oikeassa eli jakopään hihna pompannut kuulemma peräti kolme pykälää. Tämä nyt sitten laitettiin paikalleen ja sen jälkeen toiminut. Hihnaa ei kuitenkaan samalla vaihdettu uuteen koska se oli kuulemma sen verran hyvässä kunnossa.
Hintaa tälle show:lle tuli 320 euroa eli kohtuu halvalla tässä selvisi vaikka aikaa menikin auton ollessa pois pelistä.
Mulla oli autossa aikaisemmin sellainen "synkronointi" ongelma, että kiihdyttäessä kevyesti vaihteisto ihmeellisesti venytti vaihtoja, nyt tuon jakohihnan paikalleen laiton jälkeen tämä vaiva käytännössä hävinnyt pois eli olisiko se voinut olla jo pidempään pois oikealta paikalta, en tiedä? Tai miten tämä voisi vaikuttaa tuohon automaattilaatikon toimintaan?
Auto siis taas toimii ihan moitteetta mutta tuntuu, että sellainen paras kiihtyvyys ja "räjähtävyys" tämän rempan jäljiltä kadonnut, tuntui siis että auto oli ennen tuota jakohihnan pomppaamista pois paikaltaan jotenkin nopeamman tuntuinen. No, eipä tämä mitään haittaa, pääasia että auto toimisi luottavasti niin pääsee töihin ja takas kotiin noin pääsääntöisesti.
Aika vahvasti luotat onneesi. Hypänneen remmin hampaat on melko lujilla tuossa hyppäämistilanteessa ja 19e säästö voi tulla helposti maksamaan moottorin hinnan.
jos luotettavuutta autolta kaipaat niin remmi vaihtoon... samoin tuo "paja" joka korvakuulolta osaa sanoa jaon olevan kohdallaan vaikke ole ja näkee remmin kunnon silmällä niin hyväksi ettei kannata vaihtaa vaikka se irti otetaan
Joo, kyllä nyt voisi olla ihan hyvä idea pistää sekä remmi että paja vaihtoon.
Ylipäätään, kun hihna - mikä tahansa hihna, mutta etenkin jakohihna - otetaan irti, niin pitää olla kyllä kohtuuttoman vahvat perustelut laittaa se takaisin paikalleen, vaikka olisi vielä tuoreehkokin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Polforea kirjoitti:Joo, kyllä nyt voisi olla ihan hyvä idea pistää sekä remmi että paja vaihtoon.
Ylipäätään, kun hihna - mikä tahansa hihna, mutta etenkin jakohihna - otetaan irti, niin pitää olla kyllä kohtuuttoman vahvat perustelut laittaa se takaisin paikalleen, vaikka olisi vielä tuoreehkokin.
Näin mä vähän vihjailin, että sen voisi samalla vaihtaa mutta oli kuulemma hyvässä kunnossa, ei tarvi ;=D
No, korjaamo oli ns. "Made in China" tai jostain sieltä päin jos joku tunnistaa näillä tuntomerkeillä.
Tänään meni talveksi kitkat alle. Viime talven nastarenkaat oli sisäsyrjiltä syöty, koska raidetangon päät olivat olleet väljät molemmin puolin. Näiden sekä alatukivarren isojen puslien vaihdon jälkeen tehtiin keväällä nelipyöräsuuntaus. Nyt huomasin silti, että eturenkaat ovat ihan aavistuksen lähteneet kulumaan sisäsyrjiltä. Kuluma on tosin sen verran pientä vielä, että sen huomaaminen vaati renkaiden tarkempaa tutkimista sillä oletuksella, että renkaissa voisi olla kulumaa juuri siellä. Aion tarkistuttaa vielä auraukset uudelleen, koska vaihdoin joka nurkkaan syksyllä pyöränlaakerit ja siinä yhteydessä tuli napoihin annettua mouskua jonkin verran laakerin irroittamiseksi (tuskin on merkitystä, mutta kuitenkin) enkä viitsisi ihan uusia kitkarenkaita tuhota väärillä aurauksilla.. Visainen kysymys kuuluukin: jos laitan ensi kesäksi edessä olleet kumit taakse, jatkavatko ne reunasta kulumista vai kuluvatko ne takana tasaisemmin?
Auto on siis madallettu, mistä renkaiden sisäsyrjän kuluminen todennäköisesti juontaa ja rengaskoko 235/40/19".
Jos renkaat on mahdollista kääntää vanteella niin silloin saa kulumaan tasaisemmin. Tämä on siis mahdollista renkaille, jossa on pyörimissuunta tai symmetrinen kuvio. Osassa renkaita on merkintä outside/inside, jolloin on vähän kyseenalaista kääntää rengasta vanteella.
132 Coupe kirjoitti:Sen venyvän hihnan kiljumiseen voi ainakin vaikuttaa jos kytkee ne sähkövastukset pois päältä, yksinkertaisimmin painamalla ilmastoinnin off nappia jos kylmänä paikallaan käyttää ellei erillistä nappulaa halua niille viritellä.
Monasti ujeltava hihna myös johtuu merkistä. Contitechin hihnaa ei ilmeisesti oikeesti kannata laittaa, vaan jotain parempaa. Oliko lie Dayco, millä oli oikeasti venyvä se hihna ja ei vinkunut uutena, toisinkuin Conti? Enää muista, jossain ketjussa tuota asiaa käsiteltiin sivutolkulla.
Ei johdu hihnasta vaan alfan paskasta suunnittelusta. Nuo hihnat ovat kivien ja pölynkerääjiä jonka johdosta alkaa vinkumaan. Auton vaihto muun merkkiseen auttoi itselläni
OmegaAlfa kirjoitti:
Ei johdu hihnasta vaan alfan paskasta suunnittelusta. Nuo hihnat ovat kivien ja pölynkerääjiä jonka johdosta alkaa vinkumaan. Auton vaihto muun merkkiseen auttoi itselläni
En nyt ala kinastelemaan. Näitä elastisia hihnoja on muillakin.
Ero vaan Contin ja SKF:n ja muiden välillä on aika iso - toiset venyy, Conti ei.
hjpp kirjoitti:Eli tuon näköiset -omaa viestiä jatkaen.
Noissa näyttäisi erona olevan lähinnä kumia/muovia vs. pahvia? Jos muuten samanlaiset, niin liekkö väliä. Ostaa merkin, mihin luottaa ja elää sen kanssa?
Lähinnä katselin, että pituudessa on 5 mm eroa. Uusi olisi tuo muoviton versio ja arvon, että lähteekö aamulla kukaan Breralla töihin vai ei.
1,9:ssä käytetään kahta erilaista suodatinta, joiden ero on tuon kaltainen. Ne eivät ole keskenään vaihtokelpoisia sitten mitenkään.
Aquatica kirjoitti:Ja ainakin pari tapausta foorumilla, jossa 159:n "säätöläpät" menneet. Siellä on sellainen pölhö verhoviritys, joka ei esim. mulle aukea lainkaan, mitenkä se oikeasti toimii. Mutta jos se on mennyttä, voi olla ettei sitä lämpöä edes ole mahdollista saada.
Auttaako ääriasentona täydet lämmöt yhtään?
Kyllä sieltä nyt jonkin verran lämmintä tulee, mutta verrattuna edellisiin jenkkeihin ei ole läheskään yhtä kuumaa ääriasennossa. Lisäksi ihmetyttää miksi kolmesta keskimmäisestä suuttimesta tulee lämpimämpää ilmaa kuin reunimmaisista.... Mutta onneksi etelän talvet ei kauheasti lämmitykseltä nykyään vaadi
hjpp kirjoitti:Lähinnä katselin, että pituudessa on 5 mm eroa. Uusi olisi tuo muoviton versio ja arvon, että lähteekö aamulla kukaan Breralla töihin vai ei.
1,9:ssä käytetään kahta erilaista suodatinta, joiden ero on tuon kaltainen. Ne eivät ole keskenään vaihtokelpoisia sitten mitenkään.
Vertasitko pituutta keskeltä? Reunasta kestääkin olla lyhyempi, tuosta keskireiän vierestä jos mittaa niin 5mm on kyllä yllättävän paljon. Muovisessa näyttäisi olevan keskellä pitempi kohta, keskeltähän nuo tiivistyy päiden välisellä puristuksella.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
Onkos muilla 159:ssä kulahtanut takamerkki tuollaiseksi ihan kaljuksi peltilätkäksi, vai onko omassani joku ex-omistaja tehnyt sille jotain mitä ei kannata tehdä? Otin eilen ja "entisöin" badgen, ihan kohtuullisen näppärä oli tuo peltilätkä irrottaa tuosta merkin kehikosta ja laittaa uusi paikalleen.
Beta Julio kirjoitti:Onkos muilla 159:ssä kulahtanut takamerkki tuollaiseksi ihan kaljuksi peltilätkäksi, vai onko omassani joku ex-omistaja tehnyt sille jotain mitä ei kannata tehdä? Otin eilen ja "entisöin" badgen, ihan kohtuullisen näppärä oli tuo peltilätkä irrottaa tuosta merkin kehikosta ja laittaa uusi paikalleen.
Entisessä -08-mallisessa 159:ssäni tuo merkki oli melkein tuon näköinen jo vuonna -11. Tuolloin se vaihdettiin takuuseen huollossa. Tuntuu olevan perusominaisuus.
Unique kirjoitti:
Entisessä -08-mallisessa 159:ssäni tuo merkki oli melkein tuon näköinen jo vuonna -11. Tuolloin se vaihdettiin takuuseen huollossa. Tuntuu olevan perusominaisuus.
Jaa no siinä tapauksessa tämä muutaman euron kiinalaistarvike tuskin on ainakaan huonompi kuin alkuperäinen.
JiiTeeÄssä kirjoitti:Vertasitko pituutta keskeltä? Reunasta kestääkin olla lyhyempi, tuosta keskireiän vierestä jos mittaa niin 5mm on kyllä yllättävän paljon. Muovisessa näyttäisi olevan keskellä pitempi kohta, keskeltähän nuo tiivistyy päiden välisellä puristuksella.
Jep, keskeltä. Myös sisäreijän halkaisija oli uudessa hiukan pienempi.
Mittailin ja katselin suodatinkotelon rakennetta ja arvelin tuonkin sopivan, vaikka sovitus olisikin tiukempi.
Beta Julio kirjoitti:Onkos muilla 159:ssä kulahtanut takamerkki tuollaiseksi ihan kaljuksi peltilätkäksi, vai onko omassani joku ex-omistaja tehnyt sille jotain mitä ei kannata tehdä? Otin eilen ja "entisöin" badgen, ihan kohtuullisen näppärä oli tuo peltilätkä irrottaa tuosta merkin kehikosta ja laittaa uusi paikalleen.
Ohjaustehostin rupesi vuotamaan öljyä. Tuossa yritin pimeässä kurkkia taskulampun valossa yläpuolelta mistä se vuotaa, ja öljy vaikuttaisi tulevan ohjausvaihteen päältä kulkevasta letkusta. Onko noilla tapana pettää, ja pystyykö sitä korjaamaan mitenkään?
159:n lasinpyyhkimiin on tullut omituinen vika. Oikeastaan vika on ilmennyt jo heinäkuulta lähtien, mutta auton ollessa vähällä käytölle ei ole tullut siihen syvennyttyä. Nyt alkaa katsastus lähestyä joten jotain pitäisi tehdä..
Itse ongelma on se, että pyyhkimet lähtee pyyhkimään joko heti kytkimestä kääntäessä (harvinaista) tai 5-30min kuluttua tai sitten ei lainkaan. Kun pyyhkimet käynnistyy ne toimivat normaalisti kunnes auto seuraavan kerran sammutetaan. Sama juttu pesu-pyyhin toiminnolla. Autossa, 159 2,4 jtdm -08, siis normipyyhkimet ilman sadetunnistinta
Kokeilin tänään toisella, käytetyllä viiksipaketilla, mutta minkäänlaista henkeä ei pyyhkimiin tullut. Eli mikäli tämä toinenkin viiksipaketti ei ole rikki niin vika lienee jossain muualla. Ideoita..?
Tuomas K kirjoitti:Ohjaustehostin rupesi vuotamaan öljyä. Tuossa yritin pimeässä kurkkia taskulampun valossa yläpuolelta mistä se vuotaa, ja öljy vaikuttaisi tulevan ohjausvaihteen päältä kulkevasta letkusta. Onko noilla tapana pettää, ja pystyykö sitä korjaamaan mitenkään?
Kahteen 159:iin olen vaihtanut vuotavan letkun; hydrauliletku 10 mm helmiliittimillä katkaistuihin putkiin kiinni. Letku on syytä olla hyvin taipuisaa, ettei moottorin tärinä kulkeudu ohjausvaihteeseen. Letkussa on sisällä kuristimia tai jotain virtauksenvaimentimia, jotka olisi hyvä saada sinne uuteenkin letkuun sisälle.
Seuraavaksi vuotaa lyhyt letkunpätkä pumpun vierestä ja sen vaihtaminen onkin kinkkisempi juttu tilanahtauden vuoksi. Myös siinä letkussa on kuristin ja lisäksi erikokoiset putket (10/12 mm). http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=291611#p291611
Sen pienemmän putken voi vaihtaa katkaisemalla putki alumiini putken kohdalta ja jatko 10mm helmiliitoksella. Loppupätkän voi tehdä hydrauliletkulla (about 30 cm pätkä) ja banjoliittimellä.
Beta Julio kirjoitti:Onkos muilla 159:ssä kulahtanut takamerkki tuollaiseksi ihan kaljuksi peltilätkäksi, vai onko omassani joku ex-omistaja tehnyt sille jotain mitä ei kannata tehdä? Otin eilen ja "entisöin" badgen, ihan kohtuullisen näppärä oli tuo peltilätkä irrottaa tuosta merkin kehikosta ja laittaa uusi paikalleen.
Ihan samalta näyttää täälläkin (tilasin Kiinasta uuden)
Mitenköhän tuon vaihtaminen 2006 Sportwagonissa, eli voiko esim. vanhan leikata/repiä irti suoraan autosta?
Sedanissa ainakin riitti että irrotti takaluukun verhoilun, itse badge on sitten kahdella 10mm-mutterilla kiinni. Se badge kouraan niin alareunassa olevasta pikku hahlosta saa työnnettyä sen vanhan pellinlipareen siitä badgesta irti. Itse lämmitin kuumailmapuhaltimella eka että pehmeni liimat.
FInestC kirjoitti:Mitenköhän tuon vaihtaminen 2006 Sportwagonissa, eli voiko esim. vanhan leikata/repiä irti suoraan autosta?
Kyllä nuo suoraan voi autoonkin vaihtaa. Itse olen irrottanut purkamalla molemmista päistä mutta nyt viimeksi kun oli takaluukun palikka kädessä, ja -10 kytkinmallista ei läpityöntäminen onnistunut niin päädyin kuorimaan merkin irti kuin säilykepurkin kannen. Jollakin vain tekee varovasti alkureiän josta sitten pihdeillä kuorii merkin irti.
Toimii näin myös suoraan autossa koska merkistä ei tule mitään kynsiä taakse, vain yksi pieni suora kohdistusväkänen on alareunassa.
Suosittelen myös laittamaan jotain liimamassaa kiinalaisen teipin kaveriksi. Lämmittelin teippiä puhaltimella ja pinnat olivat puhtaat mutta silti takapään merkki löytyi auton takaa maasta autopesun jälkeen eikä etumerkkikään raivokkaan kiinni tunnu olevan.
Kiinalaiset merkit muuten säilyivät edellisessä 159:ssä väreissään koko sen vajaa kuusi vuotta mitä auto minulla oli joten eivät ainakaan alkuperäistä huonommin kestä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
Gasolina kirjoitti:159:n lasinpyyhkimiin on tullut omituinen vika. Oikeastaan vika on ilmennyt jo heinäkuulta lähtien, mutta auton ollessa vähällä käytölle ei ole tullut siihen syvennyttyä. Nyt alkaa katsastus lähestyä joten jotain pitäisi tehdä..
Itse ongelma on se, että pyyhkimet lähtee pyyhkimään joko heti kytkimestä kääntäessä (harvinaista) tai 5-30min kuluttua tai sitten ei lainkaan. Kun pyyhkimet käynnistyy ne toimivat normaalisti kunnes auto seuraavan kerran sammutetaan. Sama juttu pesu-pyyhin toiminnolla. Autossa, 159 2,4 jtdm -08, siis normipyyhkimet ilman sadetunnistinta
Kokeilin tänään toisella, käytetyllä viiksipaketilla, mutta minkäänlaista henkeä ei pyyhkimiin tullut. Eli mikäli tämä toinenkin viiksipaketti ei ole rikki niin vika lienee jossain muualla. Ideoita..?
Maunun korvaamaton apu taas kerran ja vika oli rikkinäinen rele T12
FInestC kirjoitti:Mitenköhän tuon vaihtaminen 2006 Sportwagonissa, eli voiko esim. vanhan leikata/repiä irti suoraan autosta?
Kyllä nuo suoraan voi autoonkin vaihtaa. Itse olen irrottanut purkamalla molemmista päistä mutta nyt viimeksi kun oli takaluukun palikka kädessä, ja -10 kytkinmallista ei läpityöntäminen onnistunut niin päädyin kuorimaan merkin irti kuin säilykepurkin kannen. Jollakin vain tekee varovasti alkureiän josta sitten pihdeillä kuorii merkin irti.
Toimii näin myös suoraan autossa koska merkistä ei tule mitään kynsiä taakse, vain yksi pieni suora kohdistusväkänen on alareunassa.
Suosittelen myös laittamaan jotain liimamassaa kiinalaisen teipin kaveriksi. Lämmittelin teippiä puhaltimella ja pinnat olivat puhtaat mutta silti takapään merkki löytyi auton takaa maasta autopesun jälkeen eikä etumerkkikään raivokkaan kiinni tunnu olevan.
Kiinalaiset merkit muuten säilyivät edellisessä 159:ssä väreissään koko sen vajaa kuusi vuotta mitä auto minulla oli joten eivät ainakaan alkuperäistä huonommin kestä.
SempreAlfa kirjoitti:Onko muilla samaa;
Käynnistyksen jälkeen lämmityslaite siirtyy hetken ajon jälkeen nelos-pykälälle, vaikka automaattinen ilmastointi on pois päältä?
Toinen juttu;
Kosteilla ilmoilla ilmastointi käynnistyy itsekseen, vaikka itse ei olisi painikkeeseen koskenut.
Eikö ensimmäinen liittynyt siihen, että jäähdytinnesteen lämpötila nousee yli 40 asteen?
Jälkimmäinen ymmärtääkseni on air quality sensorin normaalia toimintaa, joka haistelee hytissä olevan liian kosteaa ja kytkee ilmastoinnin päälle.
Tuohon lämmityslaitteen toimintaan liittyen varsin ärsyttävää on se, että lämmityslaite ei muista puhallinnopeuden asetusta. Jos pitää vaikka nelosella ja sammuttaa auton, niin käynnistyksen jälkeen nopeus tippuu ykköselle eikä nouse siitä ennenkuin painaa plussasta lisää nopeutta. Tämä tapahtuu manuaaliasennossa, koska talvella ei voi pitää puhallusta automaattiasennossa, kun lähes kaikki puhallusvoima on suunnattu alas ja sitten on jalat hikiset mutta ikkunat huurussa.
siis poikkeaako 159 lämmityslaitteen logiikka 156: n vastaavasta? Jos vain näpäyttää suunnan lasille, niin eikö muka automaattinen lämmönsäätö ja sitäkautta puhallinnopeudet säädy kuten täysautomaagitilassa? Siis manuaalisesti vain lukitaan suunta esim lasille ja jaloille. Sitten noista manuaali säätöjen pysyvyyksistä: Unohtaako 159 ne aina vai kuten 156, jonka sähköaivo hieman pelaa siinä kompuran päällelähtölämpötilan tienoilla. Siis 156 asetukset aivo muistaa, kunhan lämpötila on jatkuvasti alle 2 astetta tai vastaavasti jatkuvasti yli 2 astetta. Tais vaikuttaa toimintaaan se, että oliko ite sormella tökätty kompura napista ja missä lämpötilassa vai tehty manuaalisäätöjä silloin kuin lämpötilan takia kompura automaagisesti pois päältä.
Kyllä mun molempien viisysien AC-avtomagia on toiminut just sillai, että kun avtomag -tilasta alkaa naputtelemaan asioita, niin automagia lähtee pykälä kerrallaan pois päältä. Jos tökkii suuntanuolia, niin lämpö ja voima toimii edelleen iteksiin - ja jos tökkii vaan toisen puolen suuntanuolia, niin se toinen puoli jatkaa avtomagiasuuntauksella kuten ennenkin.
Pöhnötinnopeuden unohtamista en ole huomannut, mutta en ole yrittänytkään.
Jaa niin, mainitaan vielä, että mononapittoman 159:n ilmastoinnin saa monotilaan, kun pitää vasenta auto-nappia hetken pohjassa. Huomasin tässä yks päivä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Onkos muilla ollut ongelmaa narahtelevien tuulilasipyyhkijöiden kanssa? Nyt kolmas pari menossa kahden vuoden aikana ja kaikki ovat pitäneet ääntä.
Ääni ei ole mitään vaimeahkoa laahaavaa ääntä, vaan ihan kunnon narahtelua. Nyt paikallaan olevat swf:t pitäisivät olla parhaimmat pyyhinsulat tähänastisista.
Aiemmin oli Bilteman sulat (hyviä kokemuksia edellisistä autoista) ja Trico flexit.
Kaikissa kuitenkin sama juttu - narahtelee. Eikä ole riippuvainen vuodenajasta. Tekee samaa kesällä ja nollakeleillä. Ja jopa autopesunkin jälkeen.
Laitoin eilen paikalleen toisesta 159:stä hommatun pyyhinvarsiparin, jota ei näyttäisi väännellyn millään lailla. Samat narinat kuitenkin.
Antaisi olettaa, että tätä narinaa esiintyisi muillakin, mutta epäilen silti?
Sain kyllä narinatilanteita huomattavasti vähemmäksi, kun vääntelin alun perin autossa paikallaan ollutta pyyhinvarsiparia siten, että pyyhinsulka ja tuulilasi olisi 90 asteen kulmassa.
Joku tiesi toisella merkkifoorumilla kertoa, että väärä kulma aiheuttaa narinaa ja 90 astetta on optimi.
Eilen pyyhinvarsia vaihtaessani panin merkille, että pyyhinvarren jousi tuntuu olevan varsin jämäkkää tekoa.
Voisiko olla jopa liian jämäkkä tuohon tarkoitukseen ja siten painaa pyyhkijöitä liian suurella paineella tuulilasia kohden?
Ei ole 159 kokemusta ,mutta oletko kokeillut erimerkkisillä tuulilasinpesunesteillä?Toiset autot tuntuvat olevan nuukempia oikeiden sulkien lisäksi sopivasta pesunesteestä.
Polforea kirjoitti:Jaa niin, mainitaan vielä, että mononapittoman 159:n ilmastoinnin saa monotilaan, kun pitää vasenta auto-nappia hetken pohjassa. Huomasin tässä yks päivä.
Kiitos tästä +1
Puhallinnopeuksista sen verran että en ole kahden 159 kohdalla oppinut vielä, että pystyykö estämään puhalluksen käymisen kovalla kun auto lämpenee. Siis kun ollaan talvikeleissä.
Minun makuun toimisi paremmin että puhallus tottelisi nopeussäätöä, eikä niin että käyttää melkein täysillä josta saa heti naputella pienemmälle jos lasit on kirkkaat eikä vielä muutenkaan tule kunnolla lämmintä ilmaa.
Tähän jos olisi joku niksi. Täysautomaattia en pidä päällä koska sitten alkaa puhallus suuntien kanssa pelaaminen.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
JiiTeeÄssä kirjoitti:Puhallinnopeuksista sen verran että en ole kahden 159 kohdalla oppinut vielä, että pystyykö estämään puhalluksen käymisen kovalla kun auto lämpenee. Siis kun ollaan talvikeleissä.
Tuskin, jos kuitenkin antaa puhallusnopeuden toimia automaattisesti.
Mulle on säteilylämppäriaikakaudella tullut paha tapa tökkiä pöhnötin heti startissa pois päältä, jottei se työnnä sisädefan tekemää lämpöä ulos ennenkö moottori lämpeää. Siitä kun lähtee rauhallisesti nostamaan moottorin lämmetessä juur ennenkö lasit huurtuu, niin ei menetä kalliilla sähköllä poltettua lämpöä. Muutaman kilsan päässä tulee sitten tökättyä automagianappia, kun kennolla on lämpöä tarpeeksi tarjolla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Kuvaaja kirjoitti:Ei ole 159 kokemusta ,mutta oletko kokeillut erimerkkisillä tuulilasinpesunesteillä?Toiset autot tuntuvat olevan nuukempia oikeiden sulkien lisäksi sopivasta pesunesteestä.
Aikaisemmin on ollut näitä viiden litran valmiita seoksia, halvinta mahdollista. Varsinkin keväällä, kun nestettä kuluu paljon.
Viime ajat olen käyttänyt Lasolia, mutta en kylläkään pyyhkimistä kuuluvan äänen vuoksi, vaan ihan kyllästyttyäni tuohon käryyn, joka noista halvimmista nesteistä pääsee.
Nesteiden välillä en huomannut eroa pyyhkijöistä kuuluvaan ääneen.
Kuvaaja kirjoitti:Ei ole 159 kokemusta ,mutta oletko kokeillut erimerkkisillä tuulilasinpesunesteillä?Toiset autot tuntuvat olevan nuukempia oikeiden sulkien lisäksi sopivasta pesunesteestä.
Aikaisemmin on ollut näitä viiden litran valmiita seoksia, halvinta mahdollista. Varsinkin keväällä, kun nestettä kuluu paljon.
Viime ajat olen käyttänyt Lasolia, mutta en kylläkään pyyhkimistä kuuluvan äänen vuoksi, vaan ihan kyllästyttyäni tuohon käryyn, joka noista halvimmista nesteistä pääsee.
Nesteiden välillä en huomannut eroa pyyhkijöistä kuuluvaan ääneen.
Minulla pyyhkijät narahtavat hitusen satunnaisesti, jos lasi on pyyhittäessä liian kuiva tai jos pyyhkijät ovat olleet kauan käyttämättä, muuten ovat oikeastaan äänettömät. Olen käsitellyt tuulilasin (ja muutkin lasit) säännöllisesti Qtechniq G5 pinnoitteella, joka tekee vettä hylkivän pinnan lasiin. Samat pyyhkijät ovat olleet auton hankkimisesta asti (yli 2 vuotta) eivätkä osoita väsymisen merkkejä vieläkään. Uskoisin pinnoitteen vaikuttavan myös pyyhkijöiden kestoon ja ääneen, koska sileämpi ja liukkaampi pinta väkisin kuluttaa pyyhkijöitä vähemmän. Tietysti pinnoitteen tarkoitus on myös vähentää pyyhkimisen tarvetta, koska vesi lähtee valumaan itsestäänkin pois lasilta. Kannattaa koittaa tuota tai jotain vastaavaa pinnoitetta, saattaa auttaa myös narahteluun. Kulunut ja naarmuinen tuulilasi voi myös edesauttaa narahtelua.