Temppuilevat diskantit
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 24 Touko 2005, 15:36
- Car(s): ex 156 2.5 V6 -99
Giulietta Multiair 170 TCT -12
Temppuilevat diskantit
Juu, eli 156:sen vakio diskantit molemmat pärisevät ja särisevät/sirisevät välillä, mutta välillä toimii ok.
Eli kyseessä on varmaan kai aika yleinenkin murhe, kontaktihäiriö.
Kysymys kuuluukin millä pääsee helpoiten käsiksi tuohon diskanttiin, joutuuko koko ovipahvin repiin irti ?
Sen ruuvin kahvan takaa avasin muttei lähtenyt irti se kehys..
Entä jos purkaisikin etu- ja takaovet ja vaihtaisi kaikki pöntöt, mitä suosittelisitte ?
Eli kyseessä on varmaan kai aika yleinenkin murhe, kontaktihäiriö.
Kysymys kuuluukin millä pääsee helpoiten käsiksi tuohon diskanttiin, joutuuko koko ovipahvin repiin irti ?
Sen ruuvin kahvan takaa avasin muttei lähtenyt irti se kehys..
Entä jos purkaisikin etu- ja takaovet ja vaihtaisi kaikki pöntöt, mitä suosittelisitte ?
La Meccanica delle emozioni
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 24 Touko 2005, 15:36
- Car(s): ex 156 2.5 V6 -99
Giulietta Multiair 170 TCT -12
Ahaa, juu nyt tajusin mitä meinasit, oon vie aika uus ton auton kans..V6 kirjoitti:avaat ne pyöreät liittimet siinä oven välissä ja suihkutat sinne liittimeen jos on hapettumaa, jos liitin on löysällä sitten kiristät sen ,) vika on kuitenkin siinä liittimessä 90% varmuudella.
Aika kätevä liitin muuten..
Ruiskutin sinne elektroniikkaspreitä, toistaseks toimii ainakin ok..
Kiitti..
La Meccanica delle emozioni
- Twin Spark
- Viestit: 165
- Liittynyt: 10 Marras 2004, 14:32
- Paikkakunta: Espoo
Oman JTS:n Bosen diskantit ovat täysin mykät. Kummatkin etukajarit pimenevät silloin tällöin. Ovea heiluttamalla ne saa toimimaan / mykistymään. On siis samassa liittimessä vika, mutta diskantit pysyvät aina vaan mykkinä.
Tuleeko sen liittimen läpi tosiaan kaikille elementeille piuhat erikseen?
Joo tämän kysymyksen myötä yksi uusi Alfisti esittäytyy: 156 JTS SW 2003 Mitäs menin koeajamaan...
Tuleeko sen liittimen läpi tosiaan kaikille elementeille piuhat erikseen?
Joo tämän kysymyksen myötä yksi uusi Alfisti esittäytyy: 156 JTS SW 2003 Mitäs menin koeajamaan...
-Antti
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 24 Touko 2005, 15:36
- Car(s): ex 156 2.5 V6 -99
Giulietta Multiair 170 TCT -12
Ei ole mulla enään kajarit ainakaan **ttuilleet kun kontaktispreitä vaan sumutin liittimiin ja löin takas kiinni..
Helpolla korjaantuivat, mietin vaan ostavani taakse oviin laadukkaammat pöntöt..
Jos jotakuta muuten kiinnostaa niin löytyisi valmiiks rei'itetty hattuhylly varastosta..
Helpolla korjaantuivat, mietin vaan ostavani taakse oviin laadukkaammat pöntöt..
Jos jotakuta muuten kiinnostaa niin löytyisi valmiiks rei'itetty hattuhylly varastosta..
La Meccanica delle emozioni
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Minä olen ymmärtänyt, ettei Bose vehkeissä siellä "diskantin" reiässä ole oikeasti mitään, vaan diskantti tulee alhaalta ovikaiuttimesta. Bosessahan on joku taajuuskorjain, joka tuota diskanttia yrittää tuottaa.
Korjatkaa HETI, jos avasin sanaisen arkkuni väärässä paikassa väärillä tiedoilla, mikään ihme se ei olisi
.
Korjatkaa HETI, jos avasin sanaisen arkkuni väärässä paikassa väärillä tiedoilla, mikään ihme se ei olisi

Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Twin Spark
- Viestit: 165
- Liittynyt: 10 Marras 2004, 14:32
- Paikkakunta: Espoo
... joo ei siellä BOSEn systeemissä mitään diskanttia ole.... "...no highs... no lows... it must be BOSE..." käyttävät jyrkkää eqvalisointia korkeilla ja matalilla taajuuksilla (+20dB) tuottaakseen taajuuksia mitä yksi onneton kaiutinelementti ei kykene luonnostaan tuottamaan... tulee vain väkisin puristettua ääntä... niin ja niiden subbari on sitten ihan oma lukunsa...
...Bosella on myös tapana olla erittäin avoin teknologiansa tiimoilta
...katso linkki ja huomaat kuinka itse laitteita ei esitellä ollenkaan vaan enemmänkin Intialais-Amerikkalaisen tri Amar Bosen filosofiaa...
http://www.bose.com/controller?event=VI ... /index.jsp
...Bosella on myös tapana olla erittäin avoin teknologiansa tiimoilta

...katso linkki ja huomaat kuinka itse laitteita ei esitellä ollenkaan vaan enemmänkin Intialais-Amerikkalaisen tri Amar Bosen filosofiaa...
http://www.bose.com/controller?event=VI ... /index.jsp
Siis tarkoitatko, että ne pienet diskantit siinä ovien yläkulmassa on vain silmänlumetta? Olen tällaisiakin nähnyt joissan vanhoissa "kasettisoittimissa", mihin on alumiinifoliosta tehty diskattielementin näköiset koristeet.Alfissimo kirjoitti:Minä olen ymmärtänyt, ettei Bose vehkeissä siellä "diskantin" reiässä ole oikeasti mitään, vaan diskantti tulee alhaalta ovikaiuttimesta. Bosessahan on joku taajuuskorjain, joka tuota diskanttia yrittää tuottaa.
Korjatkaa HETI, jos avasin sanaisen arkkuni väärässä paikassa väärillä tiedoilla, mikään ihme se ei olisi.
Yksinkertainen testi: Avaa ovi ja paina korva kiinni tähän BOSE merkillä varustettuun diskanttiin. Itselläni ei kuulu mitään sen oven liittimen löysäyksen ja kiristyksen jälkeenkään. Mites muilla?
Tarkoitus ei ollut avata uutta BOSE antiHifi keskustelua vaan selvittää onko nämä kyseenalaiset laitteet ylipäänsä kunnossa.
-Antti
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Juuri näin, vanhemmissa ja ilman BOSEa olevissa autoissa, siellä on pieni elementti, josta oikeasti tulee ääntä. Eli kyllä kai noissa BOSEissakin joku valmius siellä on... tai ainakin paikka pienelle diskantille.asavinen kirjoitti:Siis tarkoitatko, että ne pienet diskantit siinä ovien yläkulmassa on vain silmänlumetta?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
4LF4 :
itsellä ainakin oli kenwoodin 6,5" erillissarja ja taka ovissa oli kenwoodin 2-tie 6,5" satsi, todella helppo vaihtaa ei tarvitse edes verhoilua ottaa pois.
kaiutinritilä lähtee vetämällä (klipsut) ja sitten se misä on diskantti niin siellä on yksi ruuvi ja sitten lähtee pois.
ja sitten kaiuttimet on 4 ruuvilla kiinni, diskantti oli muistaakseni hennolla tarralla siinä kupissa.
itsellä ainakin oli kenwoodin 6,5" erillissarja ja taka ovissa oli kenwoodin 2-tie 6,5" satsi, todella helppo vaihtaa ei tarvitse edes verhoilua ottaa pois.
kaiutinritilä lähtee vetämällä (klipsut) ja sitten se misä on diskantti niin siellä on yksi ruuvi ja sitten lähtee pois.
ja sitten kaiuttimet on 4 ruuvilla kiinni, diskantti oli muistaakseni hennolla tarralla siinä kupissa.
Alfa 156 2.5 V6 -98
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 24 Touko 2005, 15:36
- Car(s): ex 156 2.5 V6 -99
Giulietta Multiair 170 TCT -12
Millä työkalulla saa vedettyä niitä ritilöitä, jollain rautalangalla vai ?Peltsi kirjoitti:4LF4 :
kaiutinritilä lähtee vetämällä (klipsut) ja sitten se misä on diskantti niin siellä on yksi ruuvi ja sitten lähtee pois.
Entä se diskantin ruuvi, onko se se mikä on oven kahvan alla, irroitin sen, mutta kahvan kehys ei lähtenyt irti, mutta siis diskantin ritiläkin irtoaa vetämällä vai ?
Kiitoksia tiedoista..
La Meccanica delle emozioni
itse otin ritilän pois että laitoin ohuen taltta pään ritilän päälle väliin, ja sitten vetää vähän ulospäin että saa sormet väliin ja vetäisee sen irti siinä on 3 klemmarie ja alhaalla on sellainen kiinteä juttu että menee kohdalle, sen on pakko ottaa ylhäältä päin pois, jos ottaa alapäästä taikka sivuilta niin voi mennä se ala muovi kiinnike rikki... mutta kyllä se lähtee kiltisti pois.
diskantin kehys lähtee niin että siinä kahvan sisäpuolella on sellainen muovi suojus n. 1cm x 0,5 cm suojus siinä on pikkuinen kolo siihen vaan vaikka pieni taltta pää että saa sen pois ja siellä sisällä on yksi ruuvi sen vaan pois ja sitten vetämällä lähtee, en muista oliko se niin että vasemmalta puolelta ensiksi ottaa irti ja sen jälkeen vetäisee vähän oven kahvaa että sen saa hyvin pois, mutta kokeilemalla sen saa selville, en usko että sitä saa rikki, kunhan ei väkisin vedä.
diskantin kehys lähtee niin että siinä kahvan sisäpuolella on sellainen muovi suojus n. 1cm x 0,5 cm suojus siinä on pikkuinen kolo siihen vaan vaikka pieni taltta pää että saa sen pois ja siellä sisällä on yksi ruuvi sen vaan pois ja sitten vetämällä lähtee, en muista oliko se niin että vasemmalta puolelta ensiksi ottaa irti ja sen jälkeen vetäisee vähän oven kahvaa että sen saa hyvin pois, mutta kokeilemalla sen saa selville, en usko että sitä saa rikki, kunhan ei väkisin vedä.
Alfa 156 2.5 V6 -98
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Heh, minä kuulun näköjään siihen 10%:iin, joilla mykät diskantit selittyivät siten, ettei siellä mitään diskantteja ollutkaan! Kyllä siinä johdot olivat paikoillaan ja joku muovinen kiinnikekin, mutta itse elementtiä ei näkynyt missään. Liekö sitten pudonnut jonnekin oven sisään (en kyllä nähnyt/tuntenut siellä mitään) vai onko joku neropatti vasiten sen poistanut. En kyllä käsitä, mitä järkeä siinäkin sitten olisi ollut.V6 kirjoitti:avaat ne pyöreät liittimet siinä oven välissä ja suihkutat sinne liittimeen jos on hapettumaa, jos liitin on löysällä sitten kiristät sen ,) vika on kuitenkin siinä liittimessä 90% varmuudella.
Luulin pärjääväni vielä hetken pelkästään diskantit korjaamalla, mutta kaipa se uus erillissarja on sitten hankittava...

Jos tuossa autossa on Bose-setti niin siinä erillisen diskantin paikassa ei ole tarkoitus ollakaan mitään.Pablo Honey kirjoitti: Heh, minä kuulun näköjään siihen 10%:iin, joilla mykät diskantit selittyivät siten, ettei siellä mitään diskantteja ollutkaan! Kyllä siinä johdot olivat paikoillaan ja joku muovinen kiinnikekin, mutta itse elementtiä ei näkynyt missään. Liekö sitten pudonnut jonnekin oven sisään (en kyllä nähnyt/tuntenut siellä mitään) vai onko joku neropatti vasiten sen poistanut. En kyllä käsitä, mitä järkeä siinäkin sitten olisi ollut.
Ja korjataanpas nyt tässäkin ketjussa esiintynyt virheolettamus -- Bose-Alfoissa ei ole sitä erillistä diskanttia siksi, että edessä on alhaalla koaksiaalikaiuttimet, eli diskanttielementti on siinä bassokartion keskellä. Autosarjoissa Bose ei ilmeisesti kuitenkaan yritä vedättää tuota vanhaa ekvatemppuaan.
Takaovien kaiuttimet ovat sitten sellaisia perinteisiä "laajakaistaelementtejä" eli diskantit tosiaan jää puuttumaan. Ja sen kyllä huomaa -- takapenkillä toisto on ihan hanurista, varsinkin kun subbari puhisee korvan vieressä.
.sc
hieman aiheen vierestä
Tässä meidän uudessa V6:ssa on joku ilmeisesti alfan oma soitin, joka istuu ns. paremmin keskikonsolin yleisilmeeseen, mutta on aivan uskomattoman hankala käyttää edelliseen blaukkariin verrattuna. Ääntäkään ei meinaa saada hyvälaatuiseksi millään. On tässä mietityttänyt, että jos vaihtaisi sen oikeaan soittimeen. Se vain mietityttää, että menettääkö samalla ratissa olevien radionohjauspainikkeiden toiminnan, vai löytyykö sellaisia laitteita, jotka osaisivat toimia yksiin niiden kanssa.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Ei ole Bosen settiä. Alapaikoilla on jotkin hirveät midbassot Made-In-Italy (ei siis koaksiaalit), eikä etupäästä kuulu ylätaajuuksia tällä hetkellä lainkaan. Diskanttien paikalta löytyi kyllä jonkunlaiset langanjämät siitä kohdalta, missä elementin piti olla.senor_cit kirjoitti:Jos tuossa autossa on Bose-setti niin siinä erillisen diskantin paikassa ei ole tarkoitus ollakaan mitään.