raitisilmasuodatin ja ilmastointi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
arialfa
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Maalis 2005, 11:54
Paikkakunta: Porvoo

raitisilmasuodatin ja ilmastointi

Viesti Kirjoittaja arialfa »

Perkule kun ei ilmastointi pelaa vaikka juuri täytetty ja kompurastakin ajettiin hyvät käyrät releiden toimintoineen pari viikkoa sitten ja silloin toimi hyvin. Sulakkeetkin ehjät myös konehuoneessa. Releistä en ymmärrä. Voisko olla raitisilmasuodatin tukossa? Auto 156 V6 vm -00 automaatti-ilmastoinnilla.

Yritin avata sitä muoviläpyskää oikealta puolelta. Neljä ruuvia löytyi mutta yläreunasta on kiinni kuin nenä päässä enkä uskalla sitä väkisin vääntää. Se liukuu kyllä sivuttain jo eli ei enää ruuveja. Pitääkö pissapojan suutin jotenkin irrottaa? Vai voimaa vaan ja sitten uutta ostamaan :?

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Itse en ole vielä uutta joutunut ostamaan (koputtaa puuta), mutta yläreuna on sellaisilla perkuleen muoviklipsuilla suht lujaa kiinni. En enää jaksa muistaa, että missä kohdin ne klipsut oli. Silloinhan rikkumisriski on pienempi kun vääntää klipsun kohdalta.

e: Kannattaa muuten varmistaa kiinnilaittovaiheessa, että pissapojan letku on kiinni. Mulla ainakin irtoo helposti.
Alfaholismia vuodesta 2001

arialfa
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Maalis 2005, 11:54
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja arialfa »

Kiitti rohkaisusta. Irti lähti ja ehjänä. Harmi tällä kertaa, että suodin oli puhdas. Mistäköhän sitä vikaa sitten etsisi? Lämpömittarikin toimii. Täytyy olla rele rikki eli ammattilaiselle vietävä tarkistettavaksi.

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Onko muuten mitään keinoa millä saa selville onko ilmastoinnissa painetta? Näkeehän ne firmoissa sen kylmäaineen määrän mutta kotioloissa tuskin paljoa selviää vai? Painoin neulalla sitä venttiiliä ja hiukan pihahti mutta ei mulla ilmastointi enää inahdakaan :D Ainakaan siellä ei varmaan vuotoa ole.
Jos ei painetta ole niin eihän se koko tsydeemi käyntiin lähde mutta voishan tuo tietty olla releessäkin.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Systeemissä on painekytkin. Jos kytkin on auki niin painetta ei ole, eli aseeksi yleismittari ja sähkökuvat ja ei kun mittaamaan.
- Epäkelpokeräilijä -

arialfa
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Maalis 2005, 11:54
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja arialfa »

Syyksi paljastui hitaasti vuotava letku kompuran ja lauhduttimen välillä. Uusi tilattu hintaan 102 €. Tulipahan perehdyttyä ilmastoinninkin saloihin.

Avatar
linked
Viestit: 33
Liittynyt: 15 Tammi 2005, 00:27
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja linked »

osaisiko joku kertoa amatöörille, että mistä nuo kaikki ilmastoinnin löytyvät konehuoneesta? että mistä näkee onko ainetta järjestelmässä ym..

kiitos jo etukäteen, ps. jos joltakin löytyy kuvia niin avot.
156 2,5 24v -98 -The surest way to make a monkey of a man is to quote him.
- Robert Benchley

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Itseä kiinnostaisi tietää mistä kuivain löytyy tuolta 156 V6:sta. Jos se kerran halpa on vaihtaa... Häviääkö kylmäaineet taivaan tuuliin jos sen vaihtaa? Ei myöskään minkäänlaista havaintoa miten ko. wärkki ilmastointijärjestelmässä toimii.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Sen kuivaimen voi vaihtaa vasta kun järjestelmä on tyhjennetty. Tai jos vaihdat niin samallahan se kyllä tyhjenee ihan itsestään :wink: Ammattilaisen hommia.
- Epäkelpokeräilijä -

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Vode kirjoitti:Itseä kiinnostaisi tietää mistä kuivain löytyy tuolta 156 V6:sta. Jos se kerran halpa on vaihtaa... Häviääkö kylmäaineet taivaan tuuliin jos sen vaihtaa? Ei myöskään minkäänlaista havaintoa miten ko. wärkki ilmastointijärjestelmässä toimii.
Kuivain taitaa olla siellä alhaalla, eli kun seuraat moniurahihnan yläpuolella olevia ilmastoinnin putkia alaspäin tulee sellainen pieni tölkki vastaan. Se lienee kuivain, mutta 100% varma en ole. Sen tehtävänä on kuitenkin tiivistää ilmasta ottamansa kosteus vedeksi. Eikä se hirveitä määriä sitä pysty varsastoimaan, muutaman gramman. Eli aina kun huollattaa ilmastoinnin kannattaisi sekin vaihtaa. Ja joo aineet häviää kuten "rasvanäppi" totesikin. Mut voi sen itse vaihtaa, tosin ei ehkä kannata, sillä ei sitä kuivainta paljaana (kosketuksissa suoraan ilmaan) saa kauaa pitää, sillä taitaa mennä helposti pilalle.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka »

Itselläni on ilmastointi huoltamatta - auto vuodelta -99 ja ajettu n. 60 tkm.

Työntää kuitenkin vielä alle 8 asteista "kylmää" eli on ilmeisesti ainettakin jäljellä jonkin verran.

Onko kuka mittaillut noita puhalluskylmiä? Mikä on lämpötila silloin kun kaikki on viimeisen päälle kunnossa ja mikä esimerkiksi kun puolet aineista puuttuu.

Itse mittasin kojelauden keskituutista puhaltimen 3-nopeudella.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

m.sa kirjoitti: Eikä se hirveitä määriä sitä pysty varsastoimaan, muutaman gramman. Eli aina kun huollattaa ilmastoinnin kannattaisi sekin vaihtaa.
Käsittääkseni kuivaimeen menee n. 5g vettä.
Nykyään on sellaisia ilmastointihuolto koneita mitkä kuivaa kuivaimen, eli uutta ei tarvitse asentaa.
Makaroonia jo vuodesta -98

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Niin muuten taitaakin olla, sen vuoksihan ne pitää sitä autoa siinä laitteessa kiinni 30-60min, firmasta riippuen.

Mulla ex-2.0TS:sä tuli +3C - asteista ilmaa. Ihmettelivät oikein liikkeessä, kun tulee harvinaisen kylmää. Kyllä sieltä joka tapauksessa täytyy alle +10C - asteista tulla.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Mittasin viime kesänä jotain 6 asteen luokkaa omastani. ja se oli täytetty muutamaa kk aiemmin. Varmaan yksilöerot, puhaltimien asennot yms yms vaikuttaa.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Tulin minäkin nyt mitanneeksi omastani. Ulkolämpötila oli n. 24 ja ilmastointi työnsi alimmillaan 1,8 asteista!! Tosin silloin oli puhallinnopeus lähes pienimmillään. Isommalla puhalluksella sitten muutaman asteen lämpimämpää. Ilmeisesti ei sitten tarvitse mennä huollattamaan toistaiseksi.

Avatar
Peltsi
Viestit: 235
Liittynyt: 12 Marras 2004, 17:02
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

miten toi lämpötilan ulostulo mitataan
Alfa 156 2.5 V6 -98

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Senhän voi mitata ihan yksinkertaisesti työntämällä lämpömittarin anturin kojelaudan puhallussuulakkeen sisään. En tiedä millaista puhallinnopeutta mittauksessa pitäisi "virallisesti" käyttää, koska tietenkin hitaammalla nopeudella tulee kylmempää ja nopeammalla lämpimämpää. Mutta mittaapa millä nopeudella hyvänsä, niin saa siitä joka tapuksessa jonkinlaisen käsityksen, että onko ilmastointi hengissä vai ei, jos sieltä tulee selvästi ulkoilmaa kylmempää.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Jatketaampa tätä tarinaa... oisko kellään ideaa voiko ilmastointilaitteesta tulla semmosta ammoniakin oloista hajua? :shock: Epäilen että johtuu ilmastointilaitteesta kun sitä ei tule kuin hetken ajan kun koneen lyö käyntiin. Raitisilmasuodatin on vaihdettu eikä mikään vandaali pitäisi päästä kuselle... lirut pitäisi valua maahan muuta kautta kuin raitisilmakanavaa pitkin.

Vastaa Viestiin