164 takaiskarin pultit TIUKASSA!!!
Valvoja: Moderators
164 takaiskarin pultit TIUKASSA!!!
Kylläpä siinä saatana kestikin
Jees, pikkuinen ongelma on vaivannut jo usemman päivän juuri kun foorumi on huollossa: Mitenkäs noita kuusnepan takaiskareiden pultteja voisi oikein saada irti sieltä reijistään -ovat nimittäin itkunvitun jeesuksen tiukassa siellä reijissänsä kiinni? Päiden mutterit aukesivat hieman huutamalla ja uhkailemalla mutta itse pultteja ei saa nuijittua aukoistaan millään; ei auta rost-offit, sielunsa myyminen taikka crc:t.
Alempaa pidempää pulttia saa hakattua sen verran että pultin pää häviää reikäänsä mutta kun sitä pitäisi siinä vaiheessa hakata vielä lähemmäs 10 cm siellä alapään sisällä eikä sinne mikään mahdu (sitäpaitsi se pultinpää leviää muodottomaksi jos siinä ei ole mutteria)... On niiden oltava tiukassa kun ei meinaa saada renkaanpulttien ristikkoavaimella edes pyörimään!?! Mikä avuksi, pitäisikö katkoa rälläkällä vai saisiko sitä pultin vartta hiottua alakautta jollain hiekkapaperiremmillä puhtaaksi/ohuemmaksi että tulisi suosiolla ulos reijästään?
Entäs sitten se ylempi alapultti -siinähän on se takajarrusatula tiellä niin ettei sitä saa edes hakattua; jarrut on mulle sen verran outo korjauskohde että en osaa edes sitä satulaa siitä irrottaa (tai tai ainakaan takaisin laittaa), miten tapahtuu oikeaoppisesti? Aukaisin sieltä jarrulevyn takaa ne kaksi pulttia millä itse satula ja levyn suojapelti ovat kiinni mutta kun tuntui että se satula on edelleen aika tiukassa siinä levyssä kiinni eikä sitä saa siihen takaisin jos sen siitä pois ottaa (käsijarru ei ollut päällä). Miten saadaan puristus heltiämään ja voiko sen satulan siitä noin vain irrottaa? Entäs takaisinasennus? Huhhuijjakkaa... jelppikää taas.
Tarkoitus olisi siis vaihtaa nuo takajouset mutta kun en saa saatana sentään iskareita irti. Joppe neuvoi aukomaan pelkästään iskareiden yläpään pultit ja tiputtamaan taka-askelin niin alas että jouset saa vaihdettua "yläkautta" -onnistuu kuulemma niinkin kunhan puristaa jouset kasaan ja aukaisee myös keskipultin kontin kautta. Iskarin männän pitäminen alhaalla jousta vaihdettaessa on kuulemma tuon operaation hankaluus. Olisi kuitenkin mukava saada nuokin alapultit auki...
Kyllä muuttui bythöwei kuusnepakin melkoiseksi junaksi kun vaihdoin eteen jo nuo Joppelta ostamani G&M:n madallusjouset -Perkeles että osaa ollaa tuommonenkin lotja nyt tarkka ajettava ja mukava kanttailtava!!! Miksei kukaan ole sanonut madallusjouset ovat nuin lystit kapineet! Ei noilla jousilla kuitenkaan hampaat täälläkään Oulun mukuloilla irtoile. Nyt eturengas istuu juuri siinä missä pitääkin eikä missään 20 cm lokasuojan yläreunasta. Tuntuu ja näyttää hyvältä!
VINKKI KAIKILLE KITSAILIJOILLE: Kuusnepan alkuperäisten etupään iskareiden suojakumien tilalle passaavat Toyota Corollan vm. 87 ja sitä uudempien mallien takaiskareiden vastaavat hintaan 16 € pari (alfan omat AD:ssa 87 € pohjaanlyöntikumilla kpl!!!!!!!!). Tuon pohjaanlyöntikumin sullominen sinne suojakumin sisään vain vaati hieman liukastetta ja tiukkoja otteita mutta meiltä isomunaisiltahan tuo toimi onnistuu jo ihan luonnostaan -Muuten kumi istuu paikoilleen aika naftisti hieman crc:llä avittaen ja on tarpeeksi pitkäkin. Ostakaa kuitenkin omalla vastuulla, ei tarvitse tulla mulle hihkumaan jos ei onnistu
Jees, pikkuinen ongelma on vaivannut jo usemman päivän juuri kun foorumi on huollossa: Mitenkäs noita kuusnepan takaiskareiden pultteja voisi oikein saada irti sieltä reijistään -ovat nimittäin itkunvitun jeesuksen tiukassa siellä reijissänsä kiinni? Päiden mutterit aukesivat hieman huutamalla ja uhkailemalla mutta itse pultteja ei saa nuijittua aukoistaan millään; ei auta rost-offit, sielunsa myyminen taikka crc:t.
Alempaa pidempää pulttia saa hakattua sen verran että pultin pää häviää reikäänsä mutta kun sitä pitäisi siinä vaiheessa hakata vielä lähemmäs 10 cm siellä alapään sisällä eikä sinne mikään mahdu (sitäpaitsi se pultinpää leviää muodottomaksi jos siinä ei ole mutteria)... On niiden oltava tiukassa kun ei meinaa saada renkaanpulttien ristikkoavaimella edes pyörimään!?! Mikä avuksi, pitäisikö katkoa rälläkällä vai saisiko sitä pultin vartta hiottua alakautta jollain hiekkapaperiremmillä puhtaaksi/ohuemmaksi että tulisi suosiolla ulos reijästään?
Entäs sitten se ylempi alapultti -siinähän on se takajarrusatula tiellä niin ettei sitä saa edes hakattua; jarrut on mulle sen verran outo korjauskohde että en osaa edes sitä satulaa siitä irrottaa (tai tai ainakaan takaisin laittaa), miten tapahtuu oikeaoppisesti? Aukaisin sieltä jarrulevyn takaa ne kaksi pulttia millä itse satula ja levyn suojapelti ovat kiinni mutta kun tuntui että se satula on edelleen aika tiukassa siinä levyssä kiinni eikä sitä saa siihen takaisin jos sen siitä pois ottaa (käsijarru ei ollut päällä). Miten saadaan puristus heltiämään ja voiko sen satulan siitä noin vain irrottaa? Entäs takaisinasennus? Huhhuijjakkaa... jelppikää taas.
Tarkoitus olisi siis vaihtaa nuo takajouset mutta kun en saa saatana sentään iskareita irti. Joppe neuvoi aukomaan pelkästään iskareiden yläpään pultit ja tiputtamaan taka-askelin niin alas että jouset saa vaihdettua "yläkautta" -onnistuu kuulemma niinkin kunhan puristaa jouset kasaan ja aukaisee myös keskipultin kontin kautta. Iskarin männän pitäminen alhaalla jousta vaihdettaessa on kuulemma tuon operaation hankaluus. Olisi kuitenkin mukava saada nuokin alapultit auki...
Kyllä muuttui bythöwei kuusnepakin melkoiseksi junaksi kun vaihdoin eteen jo nuo Joppelta ostamani G&M:n madallusjouset -Perkeles että osaa ollaa tuommonenkin lotja nyt tarkka ajettava ja mukava kanttailtava!!! Miksei kukaan ole sanonut madallusjouset ovat nuin lystit kapineet! Ei noilla jousilla kuitenkaan hampaat täälläkään Oulun mukuloilla irtoile. Nyt eturengas istuu juuri siinä missä pitääkin eikä missään 20 cm lokasuojan yläreunasta. Tuntuu ja näyttää hyvältä!
VINKKI KAIKILLE KITSAILIJOILLE: Kuusnepan alkuperäisten etupään iskareiden suojakumien tilalle passaavat Toyota Corollan vm. 87 ja sitä uudempien mallien takaiskareiden vastaavat hintaan 16 € pari (alfan omat AD:ssa 87 € pohjaanlyöntikumilla kpl!!!!!!!!). Tuon pohjaanlyöntikumin sullominen sinne suojakumin sisään vain vaati hieman liukastetta ja tiukkoja otteita mutta meiltä isomunaisiltahan tuo toimi onnistuu jo ihan luonnostaan -Muuten kumi istuu paikoilleen aika naftisti hieman crc:llä avittaen ja on tarpeeksi pitkäkin. Ostakaa kuitenkin omalla vastuulla, ei tarvitse tulla mulle hihkumaan jos ei onnistu
Voi perkele sentään näitä rakkineita!
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Jarrusatula kelluu paikallaan haitarikumeilla suojattujen liukutappien varassa. Avaat vaan ne kumituhveroiden jatkona olevat pultit (ja pidät toisella kiintoavaimella vastaan siitä kumin vieressä olevasta kuusiokannasta) ja nostat satulan pois. Älä kumminkaan ehdoin tahdoin jätä sitä jarruletkun varaan roikkumaan vaan rautalangalla tms. virität satulan pyöränkoteloon roikkumaan. Tai nostat vaan poikittaistukivarsien päälle jemmaan.
- Epäkelpokeräilijä -
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
noita iskaritolpan alapään pultteja irroittelin kaks päivää
Lämmitettiin, hakattiin, rasvattiin, kiroiltiin, loppujen lopuks katkoin sen rälläkällä tukivarrenpuslan vierestä ja siinähän se sitten olikin, uutta vaan tilalle, itse pistiin 8.8:n (siis kovuus) mutta hyvä olisi varmaan laittaa 10.8 tai 12.8.
Tuossa rälläköinnissä lähti puslasta siivu pois, mutta eipä se niin vaarallista, lisäsin yhden prikan sen tilalle
Onnea vaan, kyllä se sieltä loppujenlopuks irti lähtee.
Lämmitettiin, hakattiin, rasvattiin, kiroiltiin, loppujen lopuks katkoin sen rälläkällä tukivarrenpuslan vierestä ja siinähän se sitten olikin, uutta vaan tilalle, itse pistiin 8.8:n (siis kovuus) mutta hyvä olisi varmaan laittaa 10.8 tai 12.8.
Tuossa rälläköinnissä lähti puslasta siivu pois, mutta eipä se niin vaarallista, lisäsin yhden prikan sen tilalle
Onnea vaan, kyllä se sieltä loppujenlopuks irti lähtee.
Hmm, jopa kuulostaa mukavalta operaatiolta... Paskapaikka nimenomaan. Muistaakos joku suoralta kädeltä minkä paksuisia taikka pituisia nuo pultit ovat kun en vitutuspäissäni muistanut niiden paksuutta/paskuutta mitata? Ei viittis rengasta repiä sitä varten irti...
Voi perkele sentään näitä rakkineita!
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Oheessa muistelen seuraavaa
Takajoustintukien pultit. Ylä M10 x 115 (kierreosan pit. 35 mm) hienok. 1,25 Pultin päädyssä AF ja R10
Takajoustintukien pultit. Ala M10 x 185 (kierreosan pit. 35 mm) hienok. 1,25 Pultin päädyssä IBS ja 10R
Lisäys: Pultit olan aina saannut ehjänä irti kun antaa hiukkasen kuumaa ja CRC:tä sekä varovaista pyörittämistä edestakaisin.
Takajoustintukien pultit. Ylä M10 x 115 (kierreosan pit. 35 mm) hienok. 1,25 Pultin päädyssä AF ja R10
Takajoustintukien pultit. Ala M10 x 185 (kierreosan pit. 35 mm) hienok. 1,25 Pultin päädyssä IBS ja 10R
Lisäys: Pultit olan aina saannut ehjänä irti kun antaa hiukkasen kuumaa ja CRC:tä sekä varovaista pyörittämistä edestakaisin.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Mutterinhalkaisijat ovat mun ystäviä!
Jos on sellanen paikka mihin pääsee niin sillä vaan vitullista vääntöä..
Ja lämpöhän jeesaa aina, anttilan kaasukynäkolvikin lämmittää mukavasti.
Etenkin pakosarjassa tekee kyllä ihanata kun on kaikki mutterit ainakin etupäässä parin talven jälkeen tosi kovasti yhdyntyneinä paikkoihinsa, mutterinhalkaisija+taltta ja leka jeesaa kummasti pientä kusiaista
Tosta sun paikasta en tiedä kuinka paska paikka ja onko siellä edes mutteria takana mutta toivotan silti lykkyä
Jos on sellanen paikka mihin pääsee niin sillä vaan vitullista vääntöä..
Ja lämpöhän jeesaa aina, anttilan kaasukynäkolvikin lämmittää mukavasti.
Etenkin pakosarjassa tekee kyllä ihanata kun on kaikki mutterit ainakin etupäässä parin talven jälkeen tosi kovasti yhdyntyneinä paikkoihinsa, mutterinhalkaisija+taltta ja leka jeesaa kummasti pientä kusiaista
Tosta sun paikasta en tiedä kuinka paska paikka ja onko siellä edes mutteria takana mutta toivotan silti lykkyä
- Boot
- Viestit: 63
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 10:50
- Car(s): Giulietta -78, -84,
75 -86 1.6 & 2.0 TS
164 -92 2.0 TS
166 -00 3.0 V6 24v Sportronic - Paikkakunta: Bålsta
Kokeilkaas laittaa sitä CRC/WD-40-ihmeöljyä pari päivää ennen kun tulee ajankohtaiseksi, mikäli mahdollista. Pariinkin otteeseen kannattaa suihkia. Itellä on auttanut lähes poikkeuksetta, helpottaa helvetisti! "Monta tuntia on säästynyt parin sekunnin ruikkimisella"
Kaikki tietää Alfan, harva sen vaan tuntee!
Tattikset Ricambi mitoista & Muut rälläkkämestarit vinkeistä -Pitääpä lompsia pulttikauppaan jos ei onnistu jousen vaihto yläkautta. Eikös se ole niin että sitä reikää pitäisi kuumentaa eikä itse pulttia -mennee vissiin vielä tiukempaan jos sitä pultin päätä hehkuttelee? -eikä tosiaan auttanut itelläkään mikään irrotusaine, itke meinasi tulla kun yritin pari tuntia niiden kanssa kamppailla... Vielä selvyyden vuoksi: mutterithan eivät onneksi tässä tapauksessa olleet ongelma vaan itse pultit joiden pitäisi tulla reijistään kaiken järjen mukaan jopa pikkutytön voimilla peukalo-etusormi -otteella... ...siis jos niissä ei olisi ruostetta...Ricambi kirjoitti: Takajoustintukien pultit. Ylä M10 x 115 (kierreosan pit. 35 mm) hienok. 1,25 Pultin päädyssä AF ja R10
Takajoustintukien pultit. Ala M10 x 185 (kierreosan pit. 35 mm) hienok. 1,25 Pultin päädyssä IBS ja 10R
Lisäys: Pultit olan aina saannut ehjänä irti kun antaa hiukkasen kuumaa ja CRC:tä sekä varovaista pyörittämistä edestakaisin.
Voi perkele sentään näitä rakkineita!
- Toronado
- Viestit: 499
- Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
- Car(s): AR 156 SW JTDm -05
- Paikkakunta: Tampere
WD-40 ja CRC on hyviä voiteluaineita mutta ruosteen irrottamiseen on parempiakin aineita,esim.Wurthin ruosteenirrotusaine tai jokin muu varsinainen ruosteen irrottamiseen tarkoitettu litku.Oman 75:n kanssa puljatessa on aine toiminut kun antaa vielä ennen hommaa muutaman päivän liota.Boot kirjoitti:Kokeilkaas laittaa sitä CRC/WD-40-ihmeöljyä pari päivää ennen kun tulee ajankohtaiseksi, mikäli mahdollista. Pariinkin otteeseen kannattaa suihkia. Itellä on auttanut lähes poikkeuksetta, helpottaa helvetisti! "Monta tuntia on säästynyt parin sekunnin ruikkimisella"
Jos ei muu auta ,kannattaa vielä kokeilla n.25% sitruunahappoa.
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.
- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Eikös ammattilaiset hoida homman niin että lämmittävät mutteria tai kierrettä ja jäähdytä pulttia Sitten pultti ns.kutistuu ja kierre laajenee..pulukka kirjoitti:Ricambi kirjoitti: Eikös se ole niin että sitä reikää pitäisi kuumentaa eikä itse pulttia -mennee vissiin vielä tiukempaan jos sitä pultin päätä hehkuttelee?
Jossain paikoissa joutuu vaan käyttämään asetyleenipilliä ja sulattaa kiinniruostuneet liitokset auki Toimii mutta autoissa paikat on usein niin hankalia että palaa sitten koko auto kerralla.
Eikö kuparitahna ole vielä tervaa parempikin ratkaisu?? Kestää lämpöäkin sikana
ei sovi kupari ihan joka paikkaan, tulee joskus epäedullinen sähkökemiallinen pari...
esim toimii hyvin jarrupalan liukupinnoissa, pakosarjan muttereissa, tulpan kierteissä mutta huonosti liukutappisatulan tapeissa ahtaassa reiässä, sinne mielúummin silikonirasvaa tai tavallista vaseliiniä...
164:en pitkä takaiskaripultti jossa on rauta-rautaa pitkältä matkaa vasten ei ole ihannepaikka kuparitahnalle, parempi sekin kyllä kuin ruoste, mutta oikeen pilkkua viilaten terva tai tavallinen rasva on siinä kohtaa parempi.
esim toimii hyvin jarrupalan liukupinnoissa, pakosarjan muttereissa, tulpan kierteissä mutta huonosti liukutappisatulan tapeissa ahtaassa reiässä, sinne mielúummin silikonirasvaa tai tavallista vaseliiniä...
164:en pitkä takaiskaripultti jossa on rauta-rautaa pitkältä matkaa vasten ei ole ihannepaikka kuparitahnalle, parempi sekin kyllä kuin ruoste, mutta oikeen pilkkua viilaten terva tai tavallinen rasva on siinä kohtaa parempi.
Lopultakin sain sen viimeisen (ala)pultin irti - piti väsytellä jollain suorastaan muinaisella wurthin Rost-offilla joka ei varmasti lämmitä taikka jäähdytä. Oli auttanut kun oli muhinut viikon päivät se lieju siellä pultin tyvessä. Perkeleen kovasti kun paukutti niin lähti lopultakin liikkumaan ja nyt on uudet jouset alla. Iskarit olivatkin sitten ihan lopussa joten projekti jatkuu. Viva Rost-off ja kärsivällisyys...
Voi perkele sentään näitä rakkineita!