Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Valvoja: Moderators
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Kiinasta tilasin obd II wifipalikan. Nyt vaan muutama viikko odottelua että se saapuu postiin.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Koitin hieman selata tätä ketjua mutta -99 156:n airbag valo. Itsellähän ei siis ole läppäriä ollenkaan... Olikos niin että millään yksittäisillä testereillä ei bägivaloihin pääse käsiksi, saatika jollain bluetooth/puhelimen softilla?
Noni
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
KKL-piuhan modattuna/dippikytkimilla tai adapterilla se vaatii. Ei mahda millään kuluttajille suunnatulla testerillä tai bt-palikalla päästä käsiksi tuon ikäisen 156 bägeihin. Tuolta on hyvä vakoilla mitä tarvitaan mihinkin.Macela kirjoitti:Koitin hieman selata tätä ketjua mutta -99 156:n airbag valo. Itsellähän ei siis ole läppäriä ollenkaan... Olikos niin että millään yksittäisillä testereillä ei bägivaloihin pääse käsiksi, saatika jollain bluetooth/puhelimen softilla?
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Okei, hm. Pieni ajatus että jos kuitenkin hitsais ton oman 156:n edes leimakuntoon mutta sitä ennen pitäs saada sammutettua bägivalo jollain konstin.. A Bartin kanssa taidettiin multiecuscannilla joskus koittaa sitä nollata mutta oliko vika silloin aktiivinen. Kuskin vyön patruuna tms muistaakseni.Tiige kirjoitti:KKL-piuhan modattuna/dippikytkimilla tai adapterilla se vaatii. Ei mahda millään kuluttajille suunnatulla testerillä tai bt-palikalla päästä käsiksi tuon ikäisen 156 bägeihin. Tuolta on hyvä vakoilla mitä tarvitaan mihinkin.Macela kirjoitti:Koitin hieman selata tätä ketjua mutta -99 156:n airbag valo. Itsellähän ei siis ole läppäriä ollenkaan... Olikos niin että millään yksittäisillä testereillä ei bägivaloihin pääse käsiksi, saatika jollain bluetooth/puhelimen softilla?
Noni
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Niinhän se taisi olla, kuskin turvavyön paukkupatruuna ja vika aktiivinen => ei voi nollata.
Itsellä jigissä tänään sama vika ja kaivoin vanhan höyrymasiinan esille kuitatakseni saman vian.
Sitten siellä lymysi motronikissa vielä variaattorin solenoidivikakin ja lämmityslaitteessa ulkoilmalämpötila-anturin katkos.
No nyt on huomiseen aamuun asti vikakooditon
Itsellä jigissä tänään sama vika ja kaivoin vanhan höyrymasiinan esille kuitatakseni saman vian.
Sitten siellä lymysi motronikissa vielä variaattorin solenoidivikakin ja lämmityslaitteessa ulkoilmalämpötila-anturin katkos.
No nyt on huomiseen aamuun asti vikakooditon
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Kerran vielä. Nyt ajatuksissa Windows tabletin kanssa saada Alfa GT:hen yhteys toimimaan. Olemassa oleva ELM327 palikka saa yhteyden OBD Autodoctor -ohjelman avulla. Kannattaako hankkia maksullinen versio? Multiecuscan ei tuolla palikalla saanut yhteyttä. Tämäkö vaati johdon? Jos, niin mistä kannattaa hankkia.
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
- Car(s): Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
ex: mm Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Savo kirjoitti:
Tilasin itsekin tuommosen ELM327:n ja kiinnostais mikä ohjelma siihen kannattaa laittaa. Multiecuscan ei siis toiminu? Autona myös GT ja haaveilen käyttäväni androidilla bluetoothina.Kerran vielä. Nyt ajatuksissa Windows tabletin kanssa saada Alfa GT:hen yhteys toimimaan. Olemassa oleva ELM327 palikka saa yhteyden OBD Autodoctor -ohjelman avulla. Kannattaako hankkia maksullinen versio? Multiecuscan ei tuolla palikalla saanut yhteyttä. Tämäkö vaati johdon? Jos, niin mistä kannattaa hankkia.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Halvat BT-palikat on huonoja. Jotkut toimii, toiset ei.
Syy tuohon on se, että halvat BT-palikat käyttää sitä BT:n piiriä emulointiin ja se teho on... Noh, mitä on. Aito ELM toimisi, melkolailla varmasti. Myöskin piuhallinen versio siitä toimii selvästi varmemmin, kuin BT-versio. Ihan vaan näin vinkkinä
Syy tuohon on se, että halvat BT-palikat käyttää sitä BT:n piiriä emulointiin ja se teho on... Noh, mitä on. Aito ELM toimisi, melkolailla varmasti. Myöskin piuhallinen versio siitä toimii selvästi varmemmin, kuin BT-versio. Ihan vaan näin vinkkinä
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
- Car(s): Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
ex: mm Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Kyllähän noiden hinnastakin voi päätellä että tuuria tarvitaan..
Itse en (ainakaan vielä) osaa/jaksa kauheasti itse autoa korjailla, mutta tuon palikan ajatus oli että saa vähän suuntaa kuinka vakavasta vaivasta kulloinkin on kyse. Kyllä mää oikeaan huoltoon turvaudun jos vähänkin epäilyttää. En ole aiemmin tuommosta käyttänyt mutta vajaan viikon kokemuksella vanhasta alfasta tuli vaan mieleen että vois olla hyvä..
Itse en (ainakaan vielä) osaa/jaksa kauheasti itse autoa korjailla, mutta tuon palikan ajatus oli että saa vähän suuntaa kuinka vakavasta vaivasta kulloinkin on kyse. Kyllä mää oikeaan huoltoon turvaudun jos vähänkin epäilyttää. En ole aiemmin tuommosta käyttänyt mutta vajaan viikon kokemuksella vanhasta alfasta tuli vaan mieleen että vois olla hyvä..
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Kävin aamulla nopeasti kääntymässä 147 luona Motonetin Autolynks BLE327 bluetooth adapterin kanssa, enkä saanut sitä yhdistämään Alfaan.
Auto teki siis tenät Perjantaina . Jätti tielle 1,5 km moottorin vikavalon syttymisen jälkeen.
Onko jollain tästä ennakkotietoa, toimiiko yleensäkään koko kapine Alfan kanssa vai täytyykö ottaa joku muu käyttöliittymä kuin valmistajan om ? Esim Torque ?
Auto teki siis tenät Perjantaina . Jätti tielle 1,5 km moottorin vikavalon syttymisen jälkeen.
Onko jollain tästä ennakkotietoa, toimiiko yleensäkään koko kapine Alfan kanssa vai täytyykö ottaa joku muu käyttöliittymä kuin valmistajan om ? Esim Torque ?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
147 taitaa väkistenkin olla Euro3, jolloin sen pitää olla eobd-yhteensopiva. Jos siis lukijasi toimii muissa EOBD -autoissa, niin pitäisi sen toimia myös Alfassasi. Toki MultiEcuScan kertoisi varmaan enemmän, mutta peruskoodit pitäisi kertoa noiden yleissoftienkin.
Missäpäin se auto löhöää? Hyvällä tuurilla lähistöltä voisi löytyä joku näitä vähän tuntevampi auttamaan diagnosoinnissa. Ja ehkä hinauksessa, jos löhöää vielä jossain tienposkessa...
Missäpäin se auto löhöää? Hyvällä tuurilla lähistöltä voisi löytyä joku näitä vähän tuntevampi auttamaan diagnosoinnissa. Ja ehkä hinauksessa, jos löhöää vielä jossain tienposkessa...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
- Car(s): Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
ex: mm Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Kiinan halppis bt 327 just testattu ja autodocin ilmaisversion kanssa toimii ilman ongelmia GT:ssä, sain kuitattua vikakooditkin.
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Kannattaa jättää tilaamatta 2.1 elmit jos meinaa käyttää MESin kanssa. Ei kuulemma tue tuota uudempaa piiriä. Ite hoksasin vasta tilattuani. Jos jollakin on ylimääräisenä esim. 1.4 tai 1.5. niin pistäköön yv.tä
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Mikäs on se tuorein aito ELM? 1.3? Kaikki uudemmat on taatusti feikkejä jne.
Niistä vanhemmat toimii yleisesti paremmin kuin uudemmat. BT-donglet vasta pommeja ovatkin, niissä kun se BT-piiri hoitaa myös emulaation ja tekee molemmat vähän niin ja näin.
Piuhallinen versio varmempi, mutta tuurilla nekin seilaa.
Niistä vanhemmat toimii yleisesti paremmin kuin uudemmat. BT-donglet vasta pommeja ovatkin, niissä kun se BT-piiri hoitaa myös emulaation ja tekee molemmat vähän niin ja näin.
Piuhallinen versio varmempi, mutta tuurilla nekin seilaa.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Mulla on tuossa yksi itsensä 1.5-versioksi tunnistava ELM-piuha ylimääräisenä. Ai että miksi ylimääräisenä? No siksi, kun MES sanoo siitä että haistappa huilu, en tue kun ei oo sopiva versio, muistaakseni 1.3-1.4.
Ostaa sellaisen, jolle luvataan MES-yhteensopivuus niin pääsee pitkän päälle helpoimmalla. Niitäkin löytyy parilla kympillä Ebaysta, eli ei ole rahallisestikaan paha rasti.
Ostaa sellaisen, jolle luvataan MES-yhteensopivuus niin pääsee pitkän päälle helpoimmalla. Niitäkin löytyy parilla kympillä Ebaysta, eli ei ole rahallisestikaan paha rasti.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
ELM327:n tuorein versio on 2.2. "Aito" ja "feikki" eivät nyt sitten ole välttämättä mikään vedenjakaja, vaikka toki maailmalla liikkuu kaikenlaisia kopioita. Jos kyse on CAN-diagnostiikkaliitännästä, niin huomattavan monessa halpiskaapelissa väylä on terminoitu väärin.
Asiaa sotkee tietenkin se, että samassa OBD-liittimessä voi olla ja usein onkin useita eri diagnostiikkaväyliä. Esimerkiksi Thesiksen OBD-liittimessä on muistaakseni neljä K-line-väylää eri ECUille ja yksi CAN. Se, että jossakin päin autoa luikertaa pätkä CAN-kaapelia, ei välttämättä tarkoita OBD-liitännän käyttävän CANia. Niitä värillisiä sovittimia tarvitaan juuri valitsemaan useista K-lineista se haluttu.
Asiaa sotkee tietenkin se, että samassa OBD-liittimessä voi olla ja usein onkin useita eri diagnostiikkaväyliä. Esimerkiksi Thesiksen OBD-liittimessä on muistaakseni neljä K-line-väylää eri ECUille ja yksi CAN. Se, että jossakin päin autoa luikertaa pätkä CAN-kaapelia, ei välttämättä tarkoita OBD-liitännän käyttävän CANia. Niitä värillisiä sovittimia tarvitaan juuri valitsemaan useista K-lineista se haluttu.
Järkiautoilija
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Kertokaapa sopiva KKL kaapeli MES:iin , Yksi KKL kaapeli on mutta en sitä saa toimimaan en sittä millään.
Elmi kaapeli toimii hyvin mutta sillä ei voi esim suuttimien koodeja vaihtaa.
Elmi kaapeli toimii hyvin mutta sillä ei voi esim suuttimien koodeja vaihtaa.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Tuossa on keskustelua KKL-kaapeleista MES-foorumilla. Löytyisikö tuolta apua?
Itselläni on tämä KKL-kaapeli muiden kaapeleiden lisäksi. En muista olenko tuolla MiToa sorkkinut, mutta tyttären entiseen Stiloon tuolla pääsi hyvin käsiksi.
Itselläni on tämä KKL-kaapeli muiden kaapeleiden lisäksi. En muista olenko tuolla MiToa sorkkinut, mutta tyttären entiseen Stiloon tuolla pääsi hyvin käsiksi.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- OL
- Viestit: 848
- Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
- Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
- Paikkakunta: Jämsä
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Tällä Elekman myymällä kaapelilla pääsin ainakin 166:n airbagiin käsiksi MES:n ja tarvittavan adapterin kanssa. Muutoin ei vielä kokemusta ole kertynyt.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
KKL:n parina olevat usb-sarjaportit alkaa olemaan haastavia saada toimimaan nykyisten läppäreiden kanssa, joten valitsisin elmin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
KKL:n toimivuus on paljon enemmän kiinni PC:stä, eli lähinnä sarjaportin ja sen ajurin toteutuksesta, kuin kaapelista. Niissä kun matalan tason ajoitus tehdään puhtaasti softalla, missä on ymmärrettävästi omat haasteensa.
ELMhän osaa myös ISO 9141:n eli K-line-protokollan, ja silloin ajoitus on luonnollisesti riippumaton PC:stä. Sikäli ELMin pitäisi olla se turvallinen vaihtoehto näihinkin. Jostain syystä MultiEcuScan ei ilmeisestsi osaa käyttää tätä täysin, koska MESin yhteensopivuuslistassa on monen purkin kohdalla KKL, mutta ei ELMiä. Tai sitten näiden (pikavilkaisulla vanhimpien) autojen moduulit eivät ole täysin standardin mukaisia, ja MES nimenomaan osaa niiden vaatimat temput, mutta ELM327 ei.
Tiivistetysti: Varmin valinta on aitoon ELM327-piiriin perustuva kaapeli, ja jos käytetään CANia, sen terminoinnilla on merkitystä. MES-foorumilla on ohje terminoinnin parantamiseksi.
ELMhän osaa myös ISO 9141:n eli K-line-protokollan, ja silloin ajoitus on luonnollisesti riippumaton PC:stä. Sikäli ELMin pitäisi olla se turvallinen vaihtoehto näihinkin. Jostain syystä MultiEcuScan ei ilmeisestsi osaa käyttää tätä täysin, koska MESin yhteensopivuuslistassa on monen purkin kohdalla KKL, mutta ei ELMiä. Tai sitten näiden (pikavilkaisulla vanhimpien) autojen moduulit eivät ole täysin standardin mukaisia, ja MES nimenomaan osaa niiden vaatimat temput, mutta ELM327 ei.
Tiivistetysti: Varmin valinta on aitoon ELM327-piiriin perustuva kaapeli, ja jos käytetään CANia, sen terminoinnilla on merkitystä. MES-foorumilla on ohje terminoinnin parantamiseksi.
Järkiautoilija
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
^Kai se sarjaportin (ja ajurin) toteutus riippuu tosiaan siitä USB-RS232 -muuntimesta, joka on useassa USB-OBD -valmiskaapelissa sisällä. Jos PC:ssä on RS-232 rautaportti, niin sitten toki siitä.
ELM/KKL -yhteensopivuudessa on se käytännön seikka, että se ELM-palikka taitaa olla yhteydessä siihen seiskapinniin, kun taas etenkin vanhemmissa autoissa nuo eri murkulat on eri pinneissä ja niitä KKL:iä myydään adapterisarjojen kera sekä dippikytkimillä varustettuna, ELMejä ei ole tainnut paljoa näkyä adaptereilla tai dipeillä. Eli vaikka ELMilläkin onnistuisi, on helpompaa vain sanoa "hanki tuollainen" ja osoittaa pakettia, jossa on KKL ja adaptereita, vaikka MES vähän harrastajahenkinen toteutus onkin.
ELM/KKL -yhteensopivuudessa on se käytännön seikka, että se ELM-palikka taitaa olla yhteydessä siihen seiskapinniin, kun taas etenkin vanhemmissa autoissa nuo eri murkulat on eri pinneissä ja niitä KKL:iä myydään adapterisarjojen kera sekä dippikytkimillä varustettuna, ELMejä ei ole tainnut paljoa näkyä adaptereilla tai dipeillä. Eli vaikka ELMilläkin onnistuisi, on helpompaa vain sanoa "hanki tuollainen" ja osoittaa pakettia, jossa on KKL ja adaptereita, vaikka MES vähän harrastajahenkinen toteutus onkin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
^ELM tarvitsee ne samat adapteripalikat, koska silläkin toteutettu kaapeli juttelee 9141:tä vain nastasta 7.
Järkiautoilija
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Niin, sitä just meinaan - ainakaan minä en ole nähnyt yhtään ELM+adapterisarja -pakettia myynnissä (voi johtua siitä, että ELM:n tarvitsevat funktiot tuppaa juttelemaan siitä seiskanastasta, joten markkinat on pienemmät ja toki voi olla että olen sokeillut), sen sijaan KKL:n seurana niitä kaupataan reilusti. Ja kun se KKL noille purkeille toimii, on helpompaa vihjata "osta se paketti, jossa on adapterit mukana". Toki voi myös olla, että MES:n tekijä ei ole varmistanut ELM:n toimivuutta noissa ja siksi lupaa vain KKL:n.
Mutta onneksi tää voidaan testata jossain välissä - eihän meidän tartte kuin saada samalle tontille adapterisarja, MES, ELM-kaapeli ja vaikka vanha 156.
Mutta onneksi tää voidaan testata jossain välissä - eihän meidän tartte kuin saada samalle tontille adapterisarja, MES, ELM-kaapeli ja vaikka vanha 156.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Ok, luin jotenkin aivan toisin. En ole tuota pakettitarjontaa katsonut, vaan ostanut erikseen ELMit ja adapterinivaskan.
Edelleen pätee se, että ELM327:n ja hyvin toimivan KKL-kaapeli–PC-yhdistelmän välille ei pitäisi saada eroa K-linea käyttävissä purkeissa, riippumatta siitä mihin OBD-liittimen nastaan sen kyseisen purkin linja on tuotu. Aihe kiinnostaa puoliammatillisistakin syistä sen verran, että mielenkiinnosta voisi kokeilla jos tilaisuus tarjoutuu. Samoin saattaisin intoutua teurastamaan muutaman heikosti toimivaksi todetun ELM-kaapelin ja katsomaan, mikä niissä on vikana. Saa tuoda sellaisia
(Ainoan oman heikosti toimivan ELM-kloonikaapelini ehdin hävittää tutkimatta sen sisuskaluja - oli vissiin jotain ihan oikeaakin tutkittavaa sillä hetkellä).
Edelleen pätee se, että ELM327:n ja hyvin toimivan KKL-kaapeli–PC-yhdistelmän välille ei pitäisi saada eroa K-linea käyttävissä purkeissa, riippumatta siitä mihin OBD-liittimen nastaan sen kyseisen purkin linja on tuotu. Aihe kiinnostaa puoliammatillisistakin syistä sen verran, että mielenkiinnosta voisi kokeilla jos tilaisuus tarjoutuu. Samoin saattaisin intoutua teurastamaan muutaman heikosti toimivaksi todetun ELM-kaapelin ja katsomaan, mikä niissä on vikana. Saa tuoda sellaisia
(Ainoan oman heikosti toimivan ELM-kloonikaapelini ehdin hävittää tutkimatta sen sisuskaluja - oli vissiin jotain ihan oikeaakin tutkittavaa sillä hetkellä).
Järkiautoilija
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
...ja koska tämä kaapeli- ja protokolla-asia saattaa ehkä mahdollisesti vaikuttaa sekavalta, niin pari mutkaa oikoen ja tiivistetysti:
OBD II -liitäntä sallii useammankin tyyppisen diagnostiikkaväylän käytön. Netin kulmilta löytyy vuodelle 1999 päivätty paperi, jossa todetaan Fiatin sukuisten autojen moottorin diagnostiikan olevan ISO 9141 eli tuttavallisemmin K-line. Tämä on standardin mukaan aina OBD-liittimen nastassa 7 – siis silloin, kun puhutaan siitä ainoasta aikanaan pakollisesta OBD-testin osasta eli päästöihin vaikuttavasta diagnostiikasta.
OBD-liittimessä on kuitenkin useampikin nasta, joiden käyttötarkoitus on jätetty valmistajan vapaasti valittavaksi. Fiatin sukulaisissa näihin vapaisiin nastoihin on tuotu samaa K-line-protokollaa käyttävien muiden ECUjen diagnostiikkaväylä – siis niiden, joita on kätevä päästä kentällä diagnosoimaan, mutta joita OBD-määräykset eivät koske. Näitä ovat tyypillisesti turvatyynyt, ABS ja erilaiset mukavuuslaitokset. Näitä varten siis tarvitaan ne värilliset adapterit tai kytkimellä aseteltava kaapeli, jotta tuo KKL- tai ELM327-kaapelin nasta 7 saadaan hyppäytettyä oikeaan OBD-liittimen nastaan.
K-line-protokollaa siis voidaan paukuttaa joko ELM327-piirillä (joka on itse asiassa tähän tehdyllä softalla ohjelmoitu Microchip PIC-mikrokontrolleri) tai vaihtoehtoisesti KKL-kaapelilla, joka on hyvin yksinkertainen sovitin PC:n USB-sarjaportin ja auton OBD:n välissä. KKL-kaapelissa ei siis ole mitään älyä, joten se on ELM327:ään verrattuna paljon herkempi PC:n sarjaportin, ts. nykyisellään käytännössä aina USB-portin ja siihen liittyvien piirien ja niiden ajurien toteutukselle.
ELM327 siis tekee sen minkä KKL:kin, mutta lisäksi ELMissä on CAN-liitäntä. CAN löytyy konserninkin autoista aika monen OBD-liittimestä, ja näihin CANin perässä oleviin toimintoihin päästään ELM327:llä, mutta ei KKL:llä. Ja jotta homma ei olisi liian yksinkertaista, se muihin kuin pakolliseen diagnostiikkaan kytkeytyvä CAN voi olla ja käytännössä usein onkin näissä valmistajakohtaisissa vendor option -pinneissä. Asia on konsernituotteiden osalta huomioitu noissa värikoodatuissa adaptereissa.
Tiedä nyt oliko tästä mitään iloa kenellekään, mutta toivottavasti ei ainakaan hämmentänyt lisää
OBD II -liitäntä sallii useammankin tyyppisen diagnostiikkaväylän käytön. Netin kulmilta löytyy vuodelle 1999 päivätty paperi, jossa todetaan Fiatin sukuisten autojen moottorin diagnostiikan olevan ISO 9141 eli tuttavallisemmin K-line. Tämä on standardin mukaan aina OBD-liittimen nastassa 7 – siis silloin, kun puhutaan siitä ainoasta aikanaan pakollisesta OBD-testin osasta eli päästöihin vaikuttavasta diagnostiikasta.
OBD-liittimessä on kuitenkin useampikin nasta, joiden käyttötarkoitus on jätetty valmistajan vapaasti valittavaksi. Fiatin sukulaisissa näihin vapaisiin nastoihin on tuotu samaa K-line-protokollaa käyttävien muiden ECUjen diagnostiikkaväylä – siis niiden, joita on kätevä päästä kentällä diagnosoimaan, mutta joita OBD-määräykset eivät koske. Näitä ovat tyypillisesti turvatyynyt, ABS ja erilaiset mukavuuslaitokset. Näitä varten siis tarvitaan ne värilliset adapterit tai kytkimellä aseteltava kaapeli, jotta tuo KKL- tai ELM327-kaapelin nasta 7 saadaan hyppäytettyä oikeaan OBD-liittimen nastaan.
K-line-protokollaa siis voidaan paukuttaa joko ELM327-piirillä (joka on itse asiassa tähän tehdyllä softalla ohjelmoitu Microchip PIC-mikrokontrolleri) tai vaihtoehtoisesti KKL-kaapelilla, joka on hyvin yksinkertainen sovitin PC:n USB-sarjaportin ja auton OBD:n välissä. KKL-kaapelissa ei siis ole mitään älyä, joten se on ELM327:ään verrattuna paljon herkempi PC:n sarjaportin, ts. nykyisellään käytännössä aina USB-portin ja siihen liittyvien piirien ja niiden ajurien toteutukselle.
ELM327 siis tekee sen minkä KKL:kin, mutta lisäksi ELMissä on CAN-liitäntä. CAN löytyy konserninkin autoista aika monen OBD-liittimestä, ja näihin CANin perässä oleviin toimintoihin päästään ELM327:llä, mutta ei KKL:llä. Ja jotta homma ei olisi liian yksinkertaista, se muihin kuin pakolliseen diagnostiikkaan kytkeytyvä CAN voi olla ja käytännössä usein onkin näissä valmistajakohtaisissa vendor option -pinneissä. Asia on konsernituotteiden osalta huomioitu noissa värikoodatuissa adaptereissa.
Tiedä nyt oliko tästä mitään iloa kenellekään, mutta toivottavasti ei ainakaan hämmentänyt lisää
Järkiautoilija
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Mun puolesta ainakin kiitokset näistä rautalanka-tyyppisistä selvityksistä Ymmärrys kasvaa, mikä on positiivinen juttu.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Löytyy koko suora. Voisikin joku kerta testata tuon elm+adapteri. Tähän mennessä on kaikissa tarvittavissa hommissa toiminut joko pelkkä elm tai sitten vanhempien kanssa se kkl+adapteri.Polforea kirjoitti:Mutta onneksi tää voidaan testata jossain välissä - eihän meidän tartte kuin saada samalle tontille adapterisarja, MES, ELM-kaapeli ja vaikka vanha 156.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Varmasti näin, kun vain tietäisi, mistä saa sellaisen KKL-kaapelin, jonka ajuri ja rauta on kunnollinen tuoreemmankin pc:n kanssa. Mullahan on tuollainen vuosia sitten hankittu KKL, jonka sai vielä viisivuotiaan läppärin kanssa juuri ja juuri toimimaan, kun veti sarjaportin bufferiasetukset tappiin, mutta uudemman kanssa ei varmaan enää tule toimimaan. Tälläkin toiminta on jo epävakaata, jos haluaa logata dataa ajon aikana, ja yhteys ilmastointiin hajoaa herkästi. Sittemmin on tullut hankittua wifi-pohjainen ELM, mutta ei ole modattu sitä keskustelemaan ilmastoinnin kanssa. Lybran ABS:ään ja airbagiin ei ELMiä ole speksattukaan sopivaksi. Toisaalta eipä niistä ole mitään murhettakaan ollut, joten ei ole ollut tarvettakaan.Isola kirjoitti:Edelleen pätee se, että ELM327:n ja hyvin toimivan KKL-kaapeli–PC-yhdistelmän välille ei pitäisi saada eroa K-linea käyttävissä purkeissa,.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Pitäisi löytää KKL-kaapeli, jossa reaaliaikatoteutus on tehty raudalla eli jossa on prosessori siellä kaapelin päässä. Näissä kympin hintaisissa kaapeleissa on näkynyt vain pelkän sähköisen signaalitason sovituksen tekeviä puskureita, joten niistä mikään ei ole tuossa suhteessa toistaan parempi.mutt kirjoitti:kun vain tietäisi, mistä saa sellaisen KKL-kaapelin, jonka ajuri ja rauta on kunnollinen tuoreemmankin pc:n kanssa.
Ei ole listattu sopivaksi Thesiksenkään airbagin kanssa, mutta hyvin toimii silti – niin kuin pitäisikin, jos sopassa ei ole tuntemattomia tekijöitä.mutt kirjoitti:Lybran ABS:ään ja airbagiin ei ELMiä ole speksattukaan sopivaksi. Toisaalta eipä niistä ole mitään murhettakaan ollut, joten ei ole ollut tarvettakaan.
Järkiautoilija
-
- Viestit: 55
- Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
- Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
huh huh.
Nousee hiki otsalle kun lukee näitä obd aiheisia viestejä. Ikävä niitä aikoja kun viilattiin katkojankärjet muotoonsa
Olisiko jotain komboa jolla pääsisi ja voisi kuitata vm99 2.0 ts 166:sta airbagin abs:n ym muut häiriöt.
Taloudesta löytyy läppärit xp ja win 7 64bit sekä tabletti ja kännyköitä androidilla.
Pystyykö esim alfaobd+elm327 lukemaan ja kuittaamaan bägin?
Tällä hetkellä vikoina turvavyön kiristäjän piiri sekä p0340 Nokka.as.ant.
Kauhean huono olen rakentamaan mitään johtopiirilevykomponenttipaketteja joten valmiit tuotteet kiinnostaa. Kovalla rahalla varmasti saa mutta kovin on lompakko kylmä. Tiedä sitten on Alfa oikea valinta
Only way to feel the noise is when it's good and loud
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Yksinkertaiselle miehelle, suoravastaus. Millä nyt tuon 159:n sielu aukeaa? Eli esim parkkitutka vika päällä, oisi kiva saada kuntoon, eli vaihdettua oikea tutka.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
^MES + ELM -kombo on ystävä
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
- Car(s): 159 1,9 jtdm
Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark
Fiat 128 3P
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Tulipas tuossa hommattua kokeeksi tuollainen ds150E obd laite, eli suomeksi kiinan pojan "autocom" Tyytyväinen olen. 159 parkkitutkasta löytyi vikakoodi c1002.
Hinta ei päätä huimaa n. 55€ kotiin toimitettuna Luulen että tulen pärjäämään tuolla todella pitkälle.
Hinta ei päätä huimaa n. 55€ kotiin toimitettuna Luulen että tulen pärjäämään tuolla todella pitkälle.
-
- Viestit: 55
- Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
- Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
ELM 327 + torque. Postissa tulossa kkl valinta kytkimillä + MES(freeware) sekä Delphi ds150e.
Tuon Delphin herättelin tänään henkiin. Vuosi sitten softa tilttasi ja nyt tilasin ebaystä 9€:lla softan. Myyjä laittoi linkin josta latasin Kätevää.
Onkos tuo MES ilmaisversio mikä lukee ja kuittaa viat liittyen kaikkiin bokseihin vai pitääkö ostaa lisenssi versio?
Onko lisenssi kone vai käyttäjä kohtainen?
Tuon Delphin herättelin tänään henkiin. Vuosi sitten softa tilttasi ja nyt tilasin ebaystä 9€:lla softan. Myyjä laittoi linkin josta latasin Kätevää.
Onkos tuo MES ilmaisversio mikä lukee ja kuittaa viat liittyen kaikkiin bokseihin vai pitääkö ostaa lisenssi versio?
Onko lisenssi kone vai käyttäjä kohtainen?
Only way to feel the noise is when it's good and loud
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
MESin ilmaisversiolla pääsee vain pariin ECUun. Listan näkee MESin yhteensopivuustaulukosta. Mustat toimivat ilmaisversiollakin, punaiset vain maksetulla. Lisenssi on konekohtainen, mutta sen siirto koneen vaihtuessa hoituu nopeasti ja ilman ikäviä kysymyksiä. Ehdottomasti hintansa arvoinen softa, joka toimii hyvin ja jota kehitetään aktiivisesti. Uusia moduuleita tulee vanhoihinkin autoihin (esim. Thesiksen EPB ilmaantui muistaakseni viime vuonna), ja Giulia ja Stelvio ovat jo listalla.
Järkiautoilija
- Giovinazzi
- Viestit: 388
- Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
- Car(s): 147
- Paikkakunta: Tre
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Onks ton tapainen tuote?:BerlinettaSport kirjoitti:Tulipas tuossa hommattua kokeeksi tuollainen ds150E obd laite, eli suomeksi kiinan pojan "autocom" Tyytyväinen olen. 159 parkkitutkasta löytyi vikakoodi c1002.
Hinta ei päätä huimaa n. 55€ kotiin toimitettuna Luulen että tulen pärjäämään tuolla todella pitkälle.
https://www.aliexpress.com/item/2015-3- ... st=ae803_5
Tietääkö joku, että tekeekö tommosella Alfisti mitään?
Saisko yhteyden 147 2.0 TS ja pystyykö tolla tekeen esim. Proxy alignmentin?
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
- Car(s): 159 1,9 jtdm
Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark
Fiat 128 3P
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Kyllä sama laite taitaa olla, eri kuorissa. Tuossa tuo minkä itse tilasin: https://www.ebay.com/itm/Bluetooth-TCS- ... 3710008027Giovinazzi kirjoitti:Onks ton tapainen tuote?:BerlinettaSport kirjoitti:Tulipas tuossa hommattua kokeeksi tuollainen ds150E obd laite, eli suomeksi kiinan pojan "autocom" Tyytyväinen olen. 159 parkkitutkasta löytyi vikakoodi c1002.
Hinta ei päätä huimaa n. 55€ kotiin toimitettuna Luulen että tulen pärjäämään tuolla todella pitkälle.
https://www.aliexpress.com/item/2015-3- ... st=ae803_5
Tietääkö joku, että tekeekö tommosella Alfisti mitään?
Saisko yhteyden 147 2.0 TS ja pystyykö tolla tekeen esim. Proxy alignmentin?
Aivan perillä en ole tuosta proxy alignmentistä ole, mitä siinä tehdään, mutta ohjelmointia ainakin sen verran pystyy tekemään että: polttaa dpf, kertoa jos jotain dpf komponentteja on vaihdettu ja mitähän muita sillä pystyi kertomaan osien vaihdoista. Oli siinä listaa mihin vaadittiin ainakin 2 käden sormet kaikkien kohtien laskemiseen Naurettavan hintansa vuoksi hommasin kokeeksi. Ja on tainnut jo maksaa itsensä takaisinkin kertomalla tuon tutka-anturi vian ja yhden vw boran moottorin vikavalo on sammutettu Varmasti kun perehtyisi vielä enemmän niin löytyisi lisää ominaisuuksia. 159 on vasta 2 kertaa liitetty ja toisella kertaa etsin tietoa tuosta nokipöntön tukkoisuudesta. Löytyihän sekin.
Ps. Ja villi veikkaus, että jos tuosta ohjelmasta loppuu toiminnot kesken niin sitten vaikka tuolla kovassa suosiossa olevalla MESsillä saa yhteyden autoon tuon purkin kautta.
Psps. Ja yhteyden saa kaikkiin yksiköihin ilman erillisiä adaptereita/dippikytkimiä/kotkauksia.
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Tulipa pitkästä aikaa kaivettua vanha läppri ja mes(ilmaisversio) kaapista ulos kun airbagin valo loimotti GT:ssä. Tietenkään en löytänyt adapterikaapelia sitten mistään, joten sitä koodia ei sitten luettu.
Meinasin että katsonpa kuitenkin josko moottoriin olisdi jotain jäänyt, mutta eipä anna lukea koodeja ...Eikös tuolla ilmaisella versiolla pitäisi kuitenkin moottorin koodit päästä lukemaan ja nollaamaan?
Yhteys moottorin ohjainlaitteelle kuitenkin muodostuu ja eri laitteita pääsee testaamaan, esim. ilmastoinnin magneettikytkin, pa-pumppu jne. Eli johtokin pitäisi olla luullakseni ihan toimiva.
Hyviä neuvoja vailla olisin.
Meinasin että katsonpa kuitenkin josko moottoriin olisdi jotain jäänyt, mutta eipä anna lukea koodeja ...Eikös tuolla ilmaisella versiolla pitäisi kuitenkin moottorin koodit päästä lukemaan ja nollaamaan?
Yhteys moottorin ohjainlaitteelle kuitenkin muodostuu ja eri laitteita pääsee testaamaan, esim. ilmastoinnin magneettikytkin, pa-pumppu jne. Eli johtokin pitäisi olla luullakseni ihan toimiva.
Hyviä neuvoja vailla olisin.
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Kyllähän sillä pitäisi. ELM-yhteensopiva kaapeli vaan ja toimi kyllä ainakin 147:ssa, jonka olettaisin olevan kokolailla samanlainen kuin GT. Airbag varmaankin vaatii sen KKL-kaapelin ja punaisen adapterin, ainakin omassa autossani.AVe kirjoitti:Eikös tuolla ilmaisella versiolla pitäisi kuitenkin moottorin koodit päästä lukemaan ja nollaamaan?
Yhteys moottorin ohjainlaitteelle kuitenkin muodostuu ja eri laitteita pääsee testaamaan, esim. ilmastoinnin magneettikytkin, pa-pumppu jne. Eli johtokin pitäisi olla luullakseni ihan toimiva.
Hyviä neuvoja vailla olisin.
Miten vanha se MES on? Ehkä sen voisi päivittää?
- DragonForce
- Viestit: 243
- Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
- Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
- Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Onkohan näissä Alfoissa montakin erilaista vaihtoehtoa obd2 kaapelille? Tuli ostettua kkL Vag-com, Enkä saa toimimaan sitä sitten millään. MES:iä kokeilin, mutta tulee vaan että ei saa yhteyttä ecuun. Tarkista piuha ym. Asetukset on 90% varmuudella kaikki oikein. Auto on 159 vm. 2010. Muistelin lukeneeni, että tuo kkl pitäs käydä, mutta eipä näytä käyvän. Oli autossa takemman tarkastelun jälkeen erilainen pistoke, kuin tuo kkl:n pää. Meni se kyllä ilman väkivaltaa paikalleen ja merkkivalokin syttyi piuhaan, mut ei vaan toimi. Ois kiva saada luettua vikakoodit, että tietäs mikä mahtaa autossa olla vikana.
"Having no way as way, having no limitation as limitation"
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
159 tarttee moneen kohtaan elm-piuhan, kkl ei kelpaa kuin harvoihin kohtiin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- DragonForce
- Viestit: 243
- Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
- Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
- Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Ahaa nonii tietysti! Onko haisua mistä vois ostaa elm:n? Kiitos vastauksista jo etukäteen!Polforea kirjoitti:159 tarttee moneen kohtaan elm-piuhan, kkl ei kelpaa kuin harvoihin kohtiin.
"Having no way as way, having no limitation as limitation"
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Piti päästä eka kotiin että saa linkin esille, mulla on tälläinen (ei halvin, mutta toimii):
https://www.ebay.com/itm/MULTIECUSCAN-M ... 1389354857
https://www.ebay.com/itm/MULTIECUSCAN-M ... 1389354857
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- DragonForce
- Viestit: 243
- Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
- Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
- Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Jees kiitos paljon! Pitää laittaa tuo tilaukseen.Polforea kirjoitti:Piti päästä eka kotiin että saa linkin esille, mulla on tälläinen (ei halvin, mutta toimii):
https://www.ebay.com/itm/MULTIECUSCAN-M ... 1389354857
"Having no way as way, having no limitation as limitation"
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Näitä ei varmaan tarvita lisäksi?DragonForce kirjoitti:Jees kiitos paljon! Pitää laittaa tuo tilaukseen.Polforea kirjoitti:Piti päästä eka kotiin että saa linkin esille, mulla on tälläinen (ei halvin, mutta toimii):
https://www.ebay.com/itm/MULTIECUSCAN-M ... 1389354857
https://www.ebay.com/itm/Car-Diagnostic ... 0005.m1851
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
^ Riippunee mihin alfaan kytkeytyy, ainakin Giulietassa tarvii myös yllämainitut että pääsee kaikkiin värkkeihin kytkeytymään.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Joo, hyvä huomio - kyllä niitä tarttee. Ne, jotka tarttee adapteria 159:ssä toimii pääosin myös KKL:n kanssa, joten meinaan nuo helposti unohtaa kun olen ko. sektorin taklannut dippikeklulla, mutta jos sellaista ei valmiiksi ole, kannattaa toki adapteroida ELM. Tuo on kyllä sen hintainen setti, että saatan tilata itsekin, kun tästä vähän hurjistun.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
Mullahan on KKL kaapeli missä oli muutama pinni juotettu nippuun tuota JTS:ää varten, mutta ilmeisesti taso tippui senverta ettei päässyt enää vanhemman TS:n moottorinohjaukseen kiinni.Polforea kirjoitti:Joo, hyvä huomio - kyllä niitä tarttee. Ne, jotka tarttee adapteria 159:ssä toimii pääosin myös KKL:n kanssa, joten meinaan nuo helposti unohtaa kun olen ko. sektorin taklannut dippikeklulla, mutta jos sellaista ei valmiiksi ole, kannattaa toki adapteroida ELM. Tuo on kyllä sen hintainen setti, että saatan tilata itsekin, kun tästä vähän hurjistun.
Tinauksien poisto korjasi asian, jolloin tuli mieleen että tuohon on varmaan vinosilmillä ratkaisu.
Ja mulla tosiaankin on vanhempi KKL kaapeli, missä niitä dippejä ei ole.
Tuo hässäkkä poistaa ongelman ohjelman jopa neuvoessa minkä värisen töpselin laittaa väliin.
Tämä siis kaikille niille jotka eivät puhu ATK:ta
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Millaisia vikakoodinlukijoita käytössä?
lonelekillä on kaikki tarvittava tarjolla ja toimitukset ovat toimineet hienosti.
156 on viimenen kkl auto ja uudemmat sitten elm. Ite jouduin hommaamaan elm- murkulan, koska entinen ei ollutkaan elm-yhteensopiva messin kanssa
156 on viimenen kkl auto ja uudemmat sitten elm. Ite jouduin hommaamaan elm- murkulan, koska entinen ei ollutkaan elm-yhteensopiva messin kanssa
"puhun niin totta kuin osaan"