Yleinen avautumis-ketju
Valvoja: Moderators
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Yleinen avautumis-ketju
Itse olen äärettömän häkeltynyt tuosta kaltevuuskeissistä.
Yleisesti tässä maassa *kaikki* vähänkään valtion kanssa tekemisissä olevat tahot ottaa aina sen jyrkimmän mahdollisen kannan.
Tässä tapauksessa se olisi siis tarkoittanut, että VR tulkitsisi ohjeistuksen rankimman mukaan vähintään.
Ja vois kuvitella, että oikeasti turvallisuudesta jos puhutaan, niin mentäsiin mieluusti yli ja lujaa siinä hehkutetussa suojassa, kuin "musta tuntuu et tää on hyvä"-mentaliteetilla.
Ei meilläkään töissä mennä STUK:n ohjeiden vastaisesti toteamaan, että ei se pieni säteilyannos haittaa. Päinvastoin, pienikin on liikaa (vaikka olis kuinka virallisten, hyväksyttyjen tasojen alle).
Yleisesti tässä maassa *kaikki* vähänkään valtion kanssa tekemisissä olevat tahot ottaa aina sen jyrkimmän mahdollisen kannan.
Tässä tapauksessa se olisi siis tarkoittanut, että VR tulkitsisi ohjeistuksen rankimman mukaan vähintään.
Ja vois kuvitella, että oikeasti turvallisuudesta jos puhutaan, niin mentäsiin mieluusti yli ja lujaa siinä hehkutetussa suojassa, kuin "musta tuntuu et tää on hyvä"-mentaliteetilla.
Ei meilläkään töissä mennä STUK:n ohjeiden vastaisesti toteamaan, että ei se pieni säteilyannos haittaa. Päinvastoin, pienikin on liikaa (vaikka olis kuinka virallisten, hyväksyttyjen tasojen alle).
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Yleinen avautumis-ketju
Tällä hetkellä kaikki puhuvat VR:n lakimiehen suulla. Eli ovat saaneet tiukat ohjeet olla myöntämättä, että tässä on kämmätty raskaasti, kun ei ole noudattu omaa turvallisuusohjeistusta eikä huomioitu radan kaltevuutta. Vaikka tarkka/virallinen tieto puuttui, niin voihan kaltevuuden arvioida, jos vierellä menee rata, johon speksit on. Tällöin kuuluu laittaa vielä vähän varmuusvaraa päälle.VR ei voi vastuullisena toimijana luottaa viranomaisenkaan epäviralliseen tai suunnittelutason tietoon rautatietoiminnassa varsinkaan kun piirustuksessa on korostettu kyseessä olevan vain suunnitelman. Lisäksi tieto koskee vain pääraidetta, turvallisuusjohtaja Jari Hankala vastaa sähköpostitse.
Mitä ihmettä sinä nykyään puuhaat?Aquatica kirjoitti:Ei meilläkään töissä mennä STUK:n ohjeiden vastaisesti toteamaan, että ei se pieni säteilyannos haittaa.
Aika kiinnostavissa hommissa foorimilaiset ylipäätään. Vasta hetki sitten tajusin mm. että lerpulla on työn alla Suomen ensimmäinen raidetykki.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Yleinen avautumis-ketju
Niinhän se on, että on polisitutkinta päällänsä, joten VR:n on parempi pitää aika tiukka linja.
Jos järjellä miettii, niin mitä ratapihoja/muita varastointipaikkoja on, niin katsotaan missä on jyrkin kaltevuus. Jos se on tuo 10 promillea, niin silloin laitetaan 2 kenkää per 10 vaunua kaikkialle. Tai jos henkilöstö olisi edes jotenkin laskutaitoista niin 2 kenkää/400 tonnia. Jos monimutkaistaa vähän, niin viralliset ja suorat ratapihat sen 2 kenkää ja muualla jyrkemmän ohjeen mukaan. Tai sitten tuosta tehdään konsulttiyhtiön toimesta pienen kirjan pituinen ohje missä huomioidaan kaikki mahdollinen kelioloista, sääennusteista, radan ruosteisuudesta ja pyöränlaakereissa käytetystä vaseliinista lähtien ja lopputulemana laitetaan taas se kaksi kenkää kun kukaan ei ymmärrä ohjetta ja noin on aina ennenkin tehty.
Keli putosi muuten taas nollaan ja aamulla räpsyi sähköt vaihteeksi. Pihan nurkalla just naapuritontin puolella näytti olleen yksi puu nurin tiellä. Tosin metsäautotie, mutta täytynee tuo käydä sahaamassa pois. Alkaa nuo lumikuomat olemaan ihan miehekkäitä. Aapeli ei sentään meiltä vienyt sähköt kun yksi aamuyö kolmeksi tunniksi ja muuten selvisi lyhyillä räpsyillä. Meiltä sitten eteenpäin olikin vuorokauden luokkaa sähköt pois. Ei kyllä harmittaisi vaikka jäisi korvaukset saamatta, kuitenkin mielummin makselen sitä sähkölaskua..
Jos järjellä miettii, niin mitä ratapihoja/muita varastointipaikkoja on, niin katsotaan missä on jyrkin kaltevuus. Jos se on tuo 10 promillea, niin silloin laitetaan 2 kenkää per 10 vaunua kaikkialle. Tai jos henkilöstö olisi edes jotenkin laskutaitoista niin 2 kenkää/400 tonnia. Jos monimutkaistaa vähän, niin viralliset ja suorat ratapihat sen 2 kenkää ja muualla jyrkemmän ohjeen mukaan. Tai sitten tuosta tehdään konsulttiyhtiön toimesta pienen kirjan pituinen ohje missä huomioidaan kaikki mahdollinen kelioloista, sääennusteista, radan ruosteisuudesta ja pyöränlaakereissa käytetystä vaseliinista lähtien ja lopputulemana laitetaan taas se kaksi kenkää kun kukaan ei ymmärrä ohjetta ja noin on aina ennenkin tehty.
Keli putosi muuten taas nollaan ja aamulla räpsyi sähköt vaihteeksi. Pihan nurkalla just naapuritontin puolella näytti olleen yksi puu nurin tiellä. Tosin metsäautotie, mutta täytynee tuo käydä sahaamassa pois. Alkaa nuo lumikuomat olemaan ihan miehekkäitä. Aapeli ei sentään meiltä vienyt sähköt kun yksi aamuyö kolmeksi tunniksi ja muuten selvisi lyhyillä räpsyillä. Meiltä sitten eteenpäin olikin vuorokauden luokkaa sähköt pois. Ei kyllä harmittaisi vaikka jäisi korvaukset saamatta, kuitenkin mielummin makselen sitä sähkölaskua..
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Yleinen avautumis-ketju
Ei mene.GreenThing kirjoitti:^Eikös veturikuskin hommat mene vielä tänäkin päivänä issältä pojalle.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Yleinen avautumis-ketju
@insinörtti, ihan vaan niitä röntgenlaitteita täällä tehdään. Mut säteilyä niistä lähtee ja dosimetrien osalta on erittäin tiukka linja (määräykset on tiukat, firman linja monesta kohtaa tiukempi).
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Yleinen avautumis-ketju
Firma tarjoaisi tänään 10 vuotta palvelleille ja eläköityneille juhlat. No, sen kunniaksi onkin hyvä maata kotona vatsataudissa
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: Yleinen avautumis-ketju
Ylinopeusssakot.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Yleinen avautumis-ketju
Noni, ekat ikinä?
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Yleinen avautumis-ketju
^^Eikös nuo ole ihan vapaaehtoisia?
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Yleinen avautumis-ketju
Jos ylinopeutta ajelee niin ei kai ne ihan vapaaehtoisia ole?Tuomas K kirjoitti:^^Eikös nuo ole ihan vapaaehtoisia?
Noni
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Yleinen avautumis-ketju
Eikö ylinopeuden ajaminen ole puhtaasti vapaaehtoista?
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: Yleinen avautumis-ketju
On, mutta sakkojen saaminen siitä perustuu lakiin eikä vapaaehtoisuuteen.Tuomas K kirjoitti:Eikö ylinopeuden ajaminen ole puhtaasti vapaaehtoista?
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
- Peki
- Viestit: 99
- Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
- Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint - Paikkakunta: Ascona
Re: Yleinen avautumis-ketju
Enpä muistaakseni ole koskaan saanut Suomessa ylinopeussakkoja. Se ei kuitenkaan ole mikään ylpeilyn aihe, pikemminkin uskomattoman hyvää tuuria. Peltipoliiseja on nykyään jokaisessa notkelmassa ja suoranpätkällä, ja aivan erityisesti paikoissa, jossa jyrkässä alamäessä alkaa (tarpeettoman alhainen) uusi nopeusrajoitus. Kun esim. kehä I:llä monet näyttävät määrätyissä paikoissa ajavan varmuuden vuoksi 10 km/h alle sallitun, sakot ilmeisesti kokemusperäisesti räpsähtävät jo pienestäkin nopeuden ylityksestä.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Yleinen avautumis-ketju
Kehä 1 on kyllä koominen, varsinkin viikonloppuisin. Enää ei ihan samaan malliin kuin vähän kameratolppien sinne tulon jälkeen, en tiedä pelkäsivätkö autoilijat niin tolppien käyvän kimppuun kun piti aina sen -15 rajoituksesta tai vastaavaa tiputtaa nopeudeksi.
Edelleenkin se on ainoa isompi tie minkä tiedän missä pitää ajaa vastenta kaistaa jos haluat edetä rajoituksen mukaan. Huvitti tässä joku kuukausi sitten kun ajoin kehä 1 ja siitä 3 tielle. Vakkari päällä samaa nopeutta molempia, kehä 1 sain ajaa koko matkan vasenta ja 3 tiellä olin taas liikkuva shikaani mistä mentiin kokoajan ohi. (molemmilla teillä siis sama 80 km/h rajoitus)
Edelleenkin se on ainoa isompi tie minkä tiedän missä pitää ajaa vastenta kaistaa jos haluat edetä rajoituksen mukaan. Huvitti tässä joku kuukausi sitten kun ajoin kehä 1 ja siitä 3 tielle. Vakkari päällä samaa nopeutta molempia, kehä 1 sain ajaa koko matkan vasenta ja 3 tiellä olin taas liikkuva shikaani mistä mentiin kokoajan ohi. (molemmilla teillä siis sama 80 km/h rajoitus)
Suoraan vaan suoraa
Re: Yleinen avautumis-ketju
Jälleen kerran minä saan rikastuttaa elämääni Irakilaisten maahanmuuttajien kautta työharjoittelun merkeissä. Toinen näistä hupiveikoista on vanhempi kaveri (n. 30-40v) koulutukseltaan rakennusinsinööri, suorittaa rakennusalan perustutkintoa AKk: n kautta. Puheidensa mukaan hölmölästä saatu rakennusalan todistus kovaa valuuttaa palatessaan Irakiin takaisin. Heikäläisen rakennustavan kerrostalo on viiden vuoden jälkeen aivan paska joten haluaa viedä mukanaan osaamisen ja työtavat, meikäläiset betonikuutiot kun kestää vähintään sata vuotta. Annoin insinöörille tehtäväksi kaapata 85 senttisiä pätkiä joita sitten minä asensin paikoilleen kattotuolien alapaarteen väliin, päivän aikana ei sitten tullutkaan yhtään tarvitsemaani vaan jotain aivan muuta. Rauhallisena kaverina varasin hänelle harjan seuraavaan päivään, on muuten kova kaveri siivoamaan mutta ei tule paikkaamaan työvoimapulaa rakennusalalla. Niin ja tämä nuorempi on ykskätinen, koska hän on syntynyt äitinsä kohdusta älypuhelin kädessään eikä näissä hommissa tahdo pärjätä yhdellä kädellä. Miksi näitä ei kouluteta vaikka veturikuskeja, siinä luultavasti pärjää yhdellä kädellä eikä tarvi navigaattoria, eksymismahdollisuus käsittääkseni olematon. Voin toki olla väärässäkin :roll:
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Yleinen avautumis-ketju
Ylinopeuden ajaminen ei läheskään aina ole vapaaehtoista. Joskus merkkiä ei jostain syystä satu näkemään, ja joskus voi unohtaa mikä sen edellisen niistä sadoista mitä päivän aikana voi nähdä oli ja se oli matalampi nopeus kun mitä olettaa.Tuomas K kirjoitti:Eikö ylinopeuden ajaminen ole puhtaasti vapaaehtoista?
Ja toisekseen kuvitelmasi siitä että kun itse ajelet autolla vuodessa aika vähän, ja haluat sen vähänkin kruisailla aika rauhallista tahtia, ei tarkoita että muiden jotka ajavat vaikka neljä kertaa sinua enemmän vuodessa, tai muuten eivät tykkää körötellä paikoin naurettavan alhaisten nopeusrajoitusmerkkien tahdissa, tai molempia, ei tietenkään tarkoita että tästä hyvästä pitäisi maksaa yksiä maailman korkeimpia nopeussakkoja.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Yleinen avautumis-ketju
Kehä I tai tarkemmin sanottuna Kehä I:llä ajavat järkiautoilijat ovat aina olleet koomisia. Wanhaan hywään aikaan ennen peltipoliiseja länsipäässä oli rajoitus 70, mutta etenkin Turvesuontien ja Kalevalantien väli kuului ajaa 90 mittarissa. Toisaalta Vihdintien ja Hämeenlinnanväylän nurkilla rajoitus 80 -> marssinopeus 70. Kun Mestarintunneli avattiin, järkiautoilijat lasketteli sisään 80+ km/h etenkin länteen päin ajettaessa (jyrkempi alamäki), mutta ulos sieltä kontattiin 50 km/h. 60 rajoitus on tällä kohtaa perusteltu, kun tunnelin molemmissä päissä on liittymis- ja erkanemiskaistoja ts. osa autoista joutuu pakosti tekemään parikin kaistanvaihtoa tunnelissa. Vaan eihän järkiautoilijat moisia mieti, vaan säästävät järkeään kulumiselta.Garmund kirjoitti:Kehä 1 on kyllä koominen, varsinkin viikonloppuisin.
Noh, kun peltipoliisit tuli, niin sitten omasta mielestään aina oikeaa tilannennopeutta (yleensä 60-70 neljänkympin rajoitusalueella ja 75-85 maantiellä 60/70/80/100 rajoituksilla) ajavat järkiautoilijat rupesivat keräämään tarpeettomia sakkoja. Heillä ei ole autossaan turhia varusteita kuten nopeusmittaria, joten peltipoliisien kohdalla on pakko jarrutella varmuuden vuoksi.
Pahimmat tumpulat ja hidastelijat ovat liikkeellä puolenpäivän maissa ja arki-iltoina ruuhkahuipun jälkeen. Kannattaa vältellä näitä aikoja.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 21 Tammi 2006, 13:16
- Car(s): Alfa 164 TS;Motoguzzi Lm3 ja Ducati ST4s
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Yleinen avautumis-ketju
Kiitos Kurppa kannustuksesta! Noin 40 v veturia ajanut!
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Yleinen avautumis-ketju
^^Diagnoosi oikein - hoitokeino liian laimea. Todellinen ratkaisu on suburbian alueella säteittäinen siirtyminen. Poikittain kulku vain pihaanajoon... Apropos: ne pirulaiset joiden mielestä Keravalle tms oikaistaan asesepäntien kautta. Menkää kehälle.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Yleinen avautumis-ketju
Liikennesääntöjen ja nopeusrajoitusten mukaan kun mennään niin ei pitäisi olla kellään nokan koputtamista Kehä 1:lläkään ajavilla.insinörtti kirjoitti:Kehä I tai tarkemmin sanottuna Kehä I:llä ajavat järkiautoilijat ovat aina olleet koomisia. Wanhaan hywään aikaan ennen peltipoliiseja länsipäässä oli rajoitus 70, mutta etenkin Turvesuontien ja Kalevalantien väli kuului ajaa 90 mittarissa. Toisaalta Vihdintien ja Hämeenlinnanväylän nurkilla rajoitus 80 -> marssinopeus 70. Kun Mestarintunneli avattiin, järkiautoilijat lasketteli sisään 80+ km/h etenkin länteen päin ajettaessa (jyrkempi alamäki), mutta ulos sieltä kontattiin 50 km/h. 60 rajoitus on tällä kohtaa perusteltu, kun tunnelin molemmissä päissä on liittymis- ja erkanemiskaistoja ts. osa autoista joutuu pakosti tekemään parikin kaistanvaihtoa tunnelissa. Vaan eihän järkiautoilijat moisia mieti, vaan säästävät järkeään kulumiselta.Garmund kirjoitti:Kehä 1 on kyllä koominen, varsinkin viikonloppuisin.
Noh, kun peltipoliisit tuli, niin sitten omasta mielestään aina oikeaa tilannennopeutta (yleensä 60-70 neljänkympin rajoitusalueella ja 75-85 maantiellä 60/70/80/100 rajoituksilla) ajavat järkiautoilijat rupesivat keräämään tarpeettomia sakkoja. Heillä ei ole autossaan turhia varusteita kuten nopeusmittaria, joten peltipoliisien kohdalla on pakko jarrutella varmuuden vuoksi.
Pahimmat tumpulat ja hidastelijat ovat liikkeellä puolenpäivän maissa ja arki-iltoina ruuhkahuipun jälkeen. Kannattaa vältellä näitä aikoja.
Jono ja pikkuruuhka pitää vain hyväksyä ja sen mukana ylivarovaiset, kokemattomat tai iäkkäät seniorikuskit. Nuo mainitut ajat muun muassa ovat
senioreiden kaupoillakäyntiaikoja. En hyväksy liikenteessäkään kenenkään dissaamista sen takia, että ajotaito ei ole ns. ralliautoilijaluokkaa.
Toinen juttu on se, että me, jotka mielestämme osaamme ajaa pirun hyvin ja meillä on premiumit alla niin tapaamme ulosmitata oman harkinnan
mukaan turvallisuuspuskuria. Itse vasta moottoripyörällä viitisen vuotta ajaneena olen pysähtynyt miettimään muun muassa toisien liikkujien ennakointiaikoja tms. Liikenne on yhteispeliä, jossa pitää olla sääntojä mukaan joustava itse kukin, jotta kokonaisuus toimii. Alinopeutta saa ajaa, jos
se on ko. henkilölle se turvallisin ajotapa. Ns. järkiautoilijatermin käyttö edellä on aika halveksittavaa tässä yhteydessä.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Yleinen avautumis-ketju
Johtuen siitä, että liikennesuunnittelijoiden seinällä on yhä kalenteri 50-luvulta. Tosin näin kuuluukin olla, kaikkien teiden ja jouikkoliikennevälineiden pitää kulkea keskustaan jotta sinne saadaa "pöhinää" (lue: asiakkaita kauppakeskuksille). Keskustan ohi kiepauttamisen pitääkin olla hankalaa.lerppu kirjoitti:Todellinen ratkaisu on suburbian alueella säteittäinen siirtyminen.
Vrt. jonkun pisararadan tekemiseen riittää tarmoa, mutta Kehä III:lle ei tarvittu lisäkaistoja, keskustatunnelia ei tarvita eikä myöskään Kehä II jatkoa, länsimetro pyöräytettiin parissa vuodessa sen jälkeen, Espoon päättäjät saivat otettua peukalon pyllystään, mutta raidejokerin on väkästely on kestänyt jo neljännesvuosisadan ja viimeisimmän tiedon mukaan rakentaminen alkaa ehkä jo tänä vuonna.
Pisararadan rakentamisesta ei ole virallisesti tehty päätöstä, mutta käytännössä suunnittelu ja jopa rakentaminen on ollut käynnissä jo monta vuotta. Pisararadan luonnosteltu reitti kun vaikuttaa kaikkeen maanalaiseen suunnitteluun - mitään uutta kunnallistekniikka, maanalaisia pysäköintitiloja, kulkutunneleita tms ei reitille saa sijoittaa ja olemassaolevia tekniikka-asennuksia siirrellään pois tieltä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Yleinen avautumis-ketju
^^Hyvin sanottu Jiitee. Jokainen järjen kanssa tiellä liikkuva tuon varmaan itsekin tajuaa olevan noin.
Joo voidaan vängätä, mutta ku sitä ja tätä. Ja ku se teki sillee ja toi meni tollee... Niin ei se ole niin helppoa. V*ttu, kaikille vaan sakottamisoikeus ja poliisin natsat, jokaisesta sakosta 10% provisio itelle ja loput valtion teiden kunnossapitokassaan. Ehkä meistä, jotka muiden "hölmöilyistä" liikenteessä provosoituu, voisi alkaa käyttää termiä järjetönautoilija.
Ps. Voisitte nyt ***** edes sitä vilkkua näyttää ajoissa!!!
Joo voidaan vängätä, mutta ku sitä ja tätä. Ja ku se teki sillee ja toi meni tollee... Niin ei se ole niin helppoa. V*ttu, kaikille vaan sakottamisoikeus ja poliisin natsat, jokaisesta sakosta 10% provisio itelle ja loput valtion teiden kunnossapitokassaan. Ehkä meistä, jotka muiden "hölmöilyistä" liikenteessä provosoituu, voisi alkaa käyttää termiä järjetönautoilija.
Ps. Voisitte nyt ***** edes sitä vilkkua näyttää ajoissa!!!
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Yleinen avautumis-ketju
Varsinkin jos ei alunalkaenkaan katso rajoituksen koskevan itseä, niin onhan se vaikea kiinnostua niistä rajoituksista.gYdEbUh kirjoitti:Ylinopeuden ajaminen ei läheskään aina ole vapaaehtoista. Joskus merkkiä ei jostain syystä satu näkemään, ja joskus voi unohtaa mikä sen edellisen niistä sadoista mitä päivän aikana voi nähdä oli ja se oli matalampi nopeus kun mitä olettaa.
Yleensä ihmiset harjaantuvat paremmiksi siinä asiassa jota tekevät enemmän, mutta tämä ei taida koskea ammattiautoilijoita?
Nähtävästi sakot eivät ole vielä ihan riittävän korkeita.gYdEbUh kirjoitti:Ja toisekseen kuvitelmasi siitä että kun itse ajelet autolla vuodessa aika vähän, ja haluat sen vähänkin kruisailla aika rauhallista tahtia, ei tarkoita että muiden jotka ajavat vaikka neljä kertaa sinua enemmän vuodessa, tai muuten eivät tykkää körötellä paikoin naurettavan alhaisten nopeusrajoitusmerkkien tahdissa, tai molempia, ei tietenkään tarkoita että tästä hyvästä pitäisi maksaa yksiä maailman korkeimpia nopeussakkoja.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Yleinen avautumis-ketju
Olen käytännön liikenteessä joutunut toteamaan, ettäJiitee kirjoitti:Ns. järkiautoilijatermin käyttö edellä on aika halveksittavaa tässä yhteydessä.
Ikämiesautoiljat, jotka yleisönosastokirjoituksissa aina paukuttavat henkseleitä siitä, että ovat tilastojen mukaan toooooodeella turvallisia ja osaavia, aiheuttavat jatkuvasti vaaratilanteita. Se turvallisuus taitaa tulla vain siitä, että "poimivat rusinoita pullasta" eli ajavat lähinnä päivänvalossa ja hyvällä kelillä.
Näitä suorituksia mm
- - karvahatulla pari mammaa kyydissä = kaikki aivokapasitetti kuluu jutusteluun -> pysähdytään vihreisiin valoihin, mutta seuraavassa risteyksessä ajetaan päin punaisia (useampi tapaus)
- ryhmitytään kääntyvien kaistalle, mutta ajetaan silti suoraan ja kiilataan oikein ryhmittyneen kylkeen
- liikenneympyräissä ajetaan "normaalin risteyksen säännöillä" eli 2. liittymästä poistuttaessa ei vilkuteta eikä väistetä mitään, ei ympyrässä ajavia autoja eikä etenkään kevyttä liikennettä (useamman kerran meinannut karvahattu ajaa päälle)
- papalta unohtui, mikä poljin on kaasu ja mikä jarru -> lämä tiskissä 50 m suditus parkkipaikan ja kevyen liikenteen väylän poikki, uhrina onneksi vain pari lämpötolppaa, vene traileineen ja katulamppu
Työpaikan kahvipöydässä järkiautoilija valittaa, miten hänen kotikadullaan muut kaahaa silmittömästi. Vaan sitten kun järkiautoilija on itse puikoissa, 70 onkin ihan hyvä marssinopeus. Myös ja erityisesti 40 -rajoitusalueella, koska moinen tuntuu konttaukselta ja omat mukulat ovat turvallisesti kiinni turvaistuimissa.
Hätätilanteita varten kaasupolkimen alle asennetussa puupalikassa on naru, jolla rajoitin voidaan poistaa. Hätätilanteeksi katsotaan ohituskaistan alkaminen. Ohituskaistalla kuuluu ajaa vähintään 100 mittarinopeutta eikä edes 130 ole liioittelua.
Valtaväylälle liittyminen ei ole hätätilanne. Liittymiskaistalla oikea tilannenopeus on max. 60. Liittymiskaistalta tulevalla on etuajo-oikeus ja liittyminen kannattaa suorittaa sulkuviivaa leikaten suoraan vasemmalle kaistalle, minkä jälkeen aloitetaan 2 km kestävä kiihdytys moottoritiellä käytettävään marssivauhtiin (90-110).
Erkanemiskaistalla oikea tilannenopeus on 40-60, joten nopeuden hidastaminen on järkevää aloittaa 2 km ennen liittymää, josta on tarkoitus poistua. Premiumautolijat, siis jojo ym. kuskit, eivät käytä vilkkua. Kaistanvaihtoaie ilmaistan huojuttamalla autoa sivusuunnassa. Kaistanvaihtajan pitää huolehtia omasta turvavälistään. Tämä tehdään niin, että vaihdettaessa kaistaa 30 m rakoon, jätetään oman auton keulan eteen 25 m tyhjää. Takana riittää 0,5 m turvaväli.
Maantiellä tosiaan lasketellaan se 80 mittarissa ihan riippumatta siitä, onko rajoitus 50 vain 100 (tietyömaat, maaseudun pikkutaajamat, risteysalueet...). Moottoritiellä suurin osa järkiautoilijoistaan poistaa rajoittimen ja ajaa 90-110. Luonnollisesti niin, että oikealla kaistalla ajetaan 110 ja jokaisen ohittajan kanssa otetaan kisaa, mutta vasemmalle kaistalle siirryttäessä vauhti tippuu 90 lukemiin. Näin, koska järkiautoilija ajaa aina Oikeaa Tilannenopeutta. Jokainen, joka ohittaa järkiautoilijan, on kaahari. Työpaikan kahvipöydässä järkiautoilija valittaa, että liikennesääntöjen kunnioitus on rapautunut. Tämä ilmenee juurikin siitä, miten moni auto kaahaa moottoritiellä ajavan järkiautoilijan ohi.
Järkiautoilija valittaa myös peltipoliisilta saamistaa tarpeettomista sakoista. Tyypillinen suoritus se essonbaarin ohjesäännön mukainen 80 mittarissa Mestarintunnelin 60 -rajoitusalueella. Autenttinen lausunto: "pitääkö tässä nyt ruveta jotain nopeusmittaria kyttäämään?" No ei tietenkään. Puusilmillä mennään, kuten tähänkin asti = ei tarvitse nähdä kärkikolmioita liittymiskaistojen alussa, ei tarvi nähdä väistämisvelvollisuudesta kohtaamistilanteessa kertovaa merkkiä (kavennus Itätuulentiellä taannoin), ei tarvi nähdä risteyksen toiselle puolelle (=ihan OK ajaa risteys tukkoon).
Diesel on järkiautoista järkiautoin. Diesel kuluttaa kaupunkiajossa (ajomatka Lohjalta Espooseen, molemmat kaupunkeja, siis kaupunkiajo kyseessä) vain 4,5 l/100 km kun bensankulutus on vastaavassa ajossa (Töölö ... Tapiola) 12 l/100 km.
Järkiautoilija ennakoi liikennetilanteet. Moottoritien alkamista ennakoidaan parilla kilometrillä ts. järkiautoilija siirtyy ennakoivasti ajamaan vasenta kaistaa ja aloittaa kiihdytyksen moottoritiellä käytettävään Oikeaan Tilannenopeuteen (90-110), jota sopii ajaa myös satunnaisten tietyömaiden yms. läpi (koska se on Oikea Tilannenopeus). Myös vasemmalle / oikealle kääntyminen ennakoidaan parilla kilometrillä = ihan OK ajella bussikaistaa koko matka (Kehä I:llä) tai kontata Vihdintiellä vasemman kaistan tukkona (turha kiihdyttää yli 40, kun kumminkin kohta käännyn).
Koska järkiautoilija ajaa aina oikeaa tilannenopeutta, jokainen, joka ajaa hitaammin, on tientukko, johon pitää työntää lisää vauhtia, jos ohitus ei onnistu. Toisaalta 40-60 rajoitusalueela on hyvä ohitella (40 rajoituksilla onnistuu hyvin 1-kaistaisillakin osuuksilla erkanemis/liittymiskaistan kautta koukkamalla, näitä näkee n. kerran viikossa). Maantiellä vaikeampaa ja useimmilta temppu onnistuukin vain ohituskaistoilla.
Jokainen, joka ohittaa järkiautoilijan, on kaahari. Järkiautoilijan velvollisuus on ylläpitää liikennekuria mm. ehkäisemällä tarpeettomat ohitukset. Tästä aiheutuu mm. velvollisuus kiihdyttää ohutuskaistoilla. Kuten yleensäkin, millään kesä/talvi/tietyörajoituksilla ei ole suorituksen kannalta merkitystä, koska järkiautoilija ajaa aina oikeaa tilannenopeutta.
Järkiautoilija säästää bensaa. Ylämäissä kannattaa antaa nopeuden hiipua 10-30 alle rajoituksen. Alamäessä voi sitten ottaa pienen spurtin ylinopeuden puolelle. Keskinopeus 75 (rajoitus vaihtelee 80/100 -> rajoituksen mukaan ajettaessa n. 85) ja järkiautoilija kehuu ajotyylinsä säästävän bensaa 0,3 l/100 km verrattuna vakionopeussäätimen käyttöön.
Bensaa säästetään myös välttämällä tarpeettomia kiihdytyksiä myös liikennevaloista lähdettäessä sekä valtaväylien liittymiskaistoilla. Sekä, tietenkin, välttämällä tarpeettomia hidastuksia, joiden jälkeen pitäisi kiihdyttää uudelleen. Minkään tietyömaan kohdalla ei pidä em. syystä hidastaa ja liikenneympyröitä lähestyttäessä täytyy pitää silmällä kevyttä liikennettä. Jos siellä on joku jalankulkija toikkaroimassa, jonon välit vedetään kiireesti kiinni, ette se perkele vaan lähde väliin yrittämään. Toimii etenkin lapsiin ja vanhuksiin.
Netissä järkiautoilija selittää, että polkupyörä pitää taluttaa suojatien yli ja jalankulkijoidenkin on järkevää antaa autojen mennä ensin, koska näin vähennetään päästöjä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Yleinen avautumis-ketju
Meinasin laittaa tämän jo edelliseen viestiin, mutta laitetaan sitten nyt asian vielä paremmin ollessa esillä että näissä sinun typerissä väittämissä on kyse lähinnä ihan siitä ettei sinulla ole tarpeeksi järkeä päässä osataksesi ajatella asioita oman ajatusmaailmasi ulkopuolelta.Tuomas K kirjoitti:Varsinkin jos ei alunalkaenkaan katso rajoituksen koskevan itseä, niin onhan se vaikea kiinnostua niistä rajoituksista.gYdEbUh kirjoitti:Ylinopeuden ajaminen ei läheskään aina ole vapaaehtoista. Joskus merkkiä ei jostain syystä satu näkemään, ja joskus voi unohtaa mikä sen edellisen niistä sadoista mitä päivän aikana voi nähdä oli ja se oli matalampi nopeus kun mitä olettaa.
Yleensä ihmiset harjaantuvat paremmiksi siinä asiassa jota tekevät enemmän, mutta tämä ei taida koskea ammattiautoilijoita?
Nähtävästi sakot eivät ole vielä ihan riittävän korkeita.gYdEbUh kirjoitti:Ja toisekseen kuvitelmasi siitä että kun itse ajelet autolla vuodessa aika vähän, ja haluat sen vähänkin kruisailla aika rauhallista tahtia, ei tarkoita että muiden jotka ajavat vaikka neljä kertaa sinua enemmän vuodessa, tai muuten eivät tykkää körötellä paikoin naurettavan alhaisten nopeusrajoitusmerkkien tahdissa, tai molempia, ei tietenkään tarkoita että tästä hyvästä pitäisi maksaa yksiä maailman korkeimpia nopeussakkoja.
Valtion taholta säädetyt asetukset on ylintä järkeä jota ei tarvitse kyseenalaistaa.
Ja koska minua ei kiinnosta tästä asiasta vänkääminen niin voin jo etukäteen vastata tulevaan postaukseesi vaikka että: Okei, sinä voitit
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
Re: Yleinen avautumis-ketju
..."On käsittämätöntä, että asiasta puhutaan kunnolla vasta Oulun tapausten jälkeen. Sitä ennen on kuitenkin ehtinyt tapahtua paljon. Liian paljon. Turun terroristinen puukotus (kaksi kuolonuhria) kaksi naisen tappoa Porissa (toinen poltettiin elävältä, toiselta katkaistiin kaula), Oulun kirvessurmat (kaksi uhria), Otanmäen tappo (yksi uhri), tai Kotkan paloittelusurmaaja (väkivaltarikoksista tuomittu irakilaismies surmasi toisen maahanmuuttajan). Tässä vain osa.
Kaikissa tapauksissa tekoon on syyllistynyt ulkomaalaistaustainen mies, joka on tullut Suomeen turvapaikanhakijana.
Miksi huoli herää vasta nyt? Miksi edelleenkään ei uskalleta puhua ja mennä ongelman ytimeen? Taustalla on suomalaisten ääretön sinisilmäisyys ja siitä johtuva krapula, jota monet johtavat poliitikot, asiantuntijat ja mielipide-eliitti tuntee nyt nahoissaan.
Aina näihin päiviin asti monikuulttuurisuuden tavoittelu ja ihannointi on ollut Suomessa niin johtava teema, että sen varjolla on hyväksytty ja katsottu läpi sormien lähes kaikkia maahanmuuttoon liittyviä ongelmia. Tarkoitan tässä yhteydessä lähinnä turvapaikanhakijoita".
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/7 ... c68a3f620c
Kaikissa tapauksissa tekoon on syyllistynyt ulkomaalaistaustainen mies, joka on tullut Suomeen turvapaikanhakijana.
Miksi huoli herää vasta nyt? Miksi edelleenkään ei uskalleta puhua ja mennä ongelman ytimeen? Taustalla on suomalaisten ääretön sinisilmäisyys ja siitä johtuva krapula, jota monet johtavat poliitikot, asiantuntijat ja mielipide-eliitti tuntee nyt nahoissaan.
Aina näihin päiviin asti monikuulttuurisuuden tavoittelu ja ihannointi on ollut Suomessa niin johtava teema, että sen varjolla on hyväksytty ja katsottu läpi sormien lähes kaikkia maahanmuuttoon liittyviä ongelmia. Tarkoitan tässä yhteydessä lähinnä turvapaikanhakijoita".
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/7 ... c68a3f620c
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Yleinen avautumis-ketju
Täsmälleen oikeassa insinörtti kirjoituksessaan on. Näiden tyyppien mielestä asiat pitää tehdä kuten on aina tehty. Minkäänlaista kehitystä ei hyväksytä.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Yleinen avautumis-ketju
Vaalikampanjat ovat alkaneet. Siksi asia on valtaa pitävien taholta nostettu esille.Bebbu kirjoitti:..."On käsittämätöntä, että asiasta puhutaan kunnolla vasta Oulun tapausten jälkeen. Sitä ennen on kuitenkin ehtinyt tapahtua paljon. Liian paljon. Turun terroristinen puukotus (kaksi kuolonuhria) kaksi naisen tappoa Porissa (toinen poltettiin elävältä, toiselta katkaistiin kaula), Oulun kirvessurmat (kaksi uhria), Otanmäen tappo (yksi uhri), tai Kotkan paloittelusurmaaja (väkivaltarikoksista tuomittu irakilaismies surmasi toisen maahanmuuttajan). Tässä vain osa.
Kaikissa tapauksissa tekoon on syyllistynyt ulkomaalaistaustainen mies, joka on tullut Suomeen turvapaikanhakijana.
Miksi huoli herää vasta nyt? Miksi edelleenkään ei uskalleta puhua ja mennä ongelman ytimeen? Taustalla on suomalaisten ääretön sinisilmäisyys ja siitä johtuva krapula, jota monet johtavat poliitikot, asiantuntijat ja mielipide-eliitti tuntee nyt nahoissaan.
Aina näihin päiviin asti monikuulttuurisuuden tavoittelu ja ihannointi on ollut Suomessa niin johtava teema, että sen varjolla on hyväksytty ja katsottu läpi sormien lähes kaikkia maahanmuuttoon liittyviä ongelmia. Tarkoitan tässä yhteydessä lähinnä turvapaikanhakijoita".
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/7 ... c68a3f620c
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Re: Yleinen avautumis-ketju
Eikä mitään konkreettista tapahdu. Vaalien jälkeen on taas "rikkautta ja voimavaraa"
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Yleinen avautumis-ketju
Insinörtille pisteet täydellisestä oikeaanosumisesta! Nyt palstalla on sanottu kaikki tarpeellinen ja se (siis palsta) voidaan vaikka lopettaa.
Ansiokas teksti kyllä, kiitos!
Ansiokas teksti kyllä, kiitos!
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Yleinen avautumis-ketju
Oikein kapinaa establismenttia vastaan ja osoitus ylivertaisesta älyllisestä kyvykkyydestä.gYdEbUh kirjoitti:näissä sinun typerissä väittämissä on kyse lähinnä ihan siitä ettei sinulla ole tarpeeksi järkeä päässä osataksesi ajatella asioita oman ajatusmaailmasi ulkopuolelta.
Valtion taholta säädetyt asetukset on ylintä järkeä jota ei tarvitse kyseenalaistaa.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Yleinen avautumis-ketju
Laitetaanpas tämä toistaiseksi kiinni.
Käykää vaikka ulkoilemassa, siellä on kivat talvikelit nyt.
Käykää vaikka ulkoilemassa, siellä on kivat talvikelit nyt.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."