156 ajokieltoon

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

156 ajokieltoon

Viesti Kirjoittaja puuha »

Kävipä hassusti. Alfa sai punaisen lapun tuulilasiin ja ajokiellon.
Ei mennyt katsastuksesta läpi. Päästöt oli karmeat. Hyvä että konttorilla mittareissa asteikko riitti.
Lambdaa epäillään.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Harpo
Viestit: 492
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 09:27
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Harpo »

Eiku tuulilasi vaihtoon vaan :mrgreen:

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Aja silti vaan! Ota se tarra pois vaikka flooraa käyttämällä! :wink:
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mitkäs arvot oli pielessä. Itselle meinas käydä samalla tavalla viime kesänä kun CO oli liian korkea ja HC:t rajoilla tyhjäkäynnillä. Sain onneksi auton kuntoon 2 päivää ennen ajokieltoa.

Ecu resetin jälkeen auton CO:t olivat jotain 6% luokkaa. Katsastusmies uhkasi ajokiellolla, mutta heltyi kun tiesi että yritin todella korjata autoani (silloin kävin varmaankin neljättä kertaa mittauttamassa päästöjä).

Lambdan vaihto auttoi kuitenkin saamaan päästöt riittävälle tasolle. Vaihdoin myös katin, mutta ihan turhaan kun arvot muuttuivat vain hiukan parempaan suuntaan, no lähtipä yksi äänenvaimennin autosta pois :)
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Re: 156 ajokieltoon

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

puuha kirjoitti: Päästöt oli karmeat. Hyvä että konttorilla mittareissa asteikko riitti.
Lambdaa epäillään.
Huomasko tota mitenkään normaali ajossa?

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Nyt on Alfa ajossa, jos se nyt koskaan olikaan pois ajosta :?

Noi HC ja Co oli lähellä 10 molemmat. Lambda oli täysin pimeänä. testeri kertoi sen heti. lambda vaihtoon ja arvot normalisoitui. Sanoivat kyllä että katti saattaa olla hieman tukossa mut kenkimällä puhdistuu.

Olli: En nyt tiedä oliko rikkinäisellä lambdalla paljoa vaikutusta, kulutus ihan normaali. Alavääntö oli todella olematonta.
Nyt on tehty ECU reset ja ILMin puhdistus.

Takaiskarit oli paskana joten ystävällinen konttorin setä meni ja kirjoitti otteeseen että korjattava 1kk sisällä. Vitun reilukerholaiset.
Noh, ompahan syy laitta konia alle.
Makaroonia jo vuodesta -98

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Hep,

taisi tulla osuma, vaikkakin eri auto eli 155 kyseessä. Päästölukemat aivan karmeat, HC 700 ja CO yli 7%. Onneksi sain päähäni huvikseni mittauttaa päästöt hyvissä ajoin eli pari viikkoa ennen katsastusta. Macchina kävi tänään Milanossa tohtoroitavana, tuomiona "ainakin lambda-anturi sökönä". Huomenna saadaan uusi anturi ja päästään taas jännittämään.

Muutkin oireet täsmäävät, eli normaaliajossa ei juurikaan huomaa mitään, joskin heikosta alaväännöstä sain yhden kommentin. Kulutus on ollut ehkä, siis ehkä, pikkuisen yläkantissa, muutaman kerran lievää nykimisoiretta, mikä toivon mukaan nyt johtuu tästä samasta vaivasta, muttei mitään mikä olisi antanut välittömästi aihetta mennä tutkituttamaan tilannetta tarkemmin. Paatunut bokserikuski sietää monenlaista vaivaa Alfassaan :lol:

Mikähän kerpele se noita lambdoja särkee, on nimittäin muistaakseni jo kertaalleen tähänkin koneeseen vaihdettu. Täytyy käydä edellisen omistajan antamat kuitit läpi ja tarkistaa.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Kuulemma jos pääsee glykolia (jäähdytysnestettä) pakosarjaan eli kattiin, saattaa lambda mennä sököksi. En tosin osaa sanoa miksi.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Hui, ei saa pelotella! Sitä jäähdytysnestettä ei tosin ole mielestäni mihinkään kadonnut (vai olisinko kerran lisännyt lorauksen :? ) eikä
ole vedet ja rasvat sekaisin, joten enpä taida vielä valmistautua kansipahvin vaihtoon.

Sori jos alkaa mennä offtopic :roll:

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Tuo glykolihomma on siksi tuttu että mulla oli 5-sarjan BMW josta meni kansi :crazyeyes:
Tämän jälkeen kun kansi oli laitettu kuntoon ei auto mennyt enää päästöistä läpi. No testerin mukaan siis lambda sökö, eikun vaihtoon. Sen jälkeen näytti testeri sytytyshäiriötä yhdessä pytyssä, siis tämän puola vaihtoon ja vot; päästöt kohdallaan :)
Pätee varmaan autoon merkkiin katsomatta. Alfassa kun on myös Boschin sähköt.
Teki muuten häijyä kun katsastuksessa yrittivät saada HC arvoja alas, kone huuti 4000 r/min muutaman minuutin :shock: :crazyeyes:
Onneksi Spider on '78 joten siitä ei hirveän tarkasti testata noita päästöjä :P
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

No niin, Bella on ehjä taas! Uusi lambda-anturi putkeen ja katti kuumaksi, ja saadaan tällaisia arvoja:

tyhjäk. : HC 16 CO 0.01% CO2 14.14% lambda 0.999
>2000 rpm: HC 34 CO 0.01% CO2 14.99% lambda 0.998

Oli kuulemma tullut putken päästä jos jonkinnäköistä tavaraa kun katti oli ruvennut lämpiämään :shock: . Sen jälkeen oli arvot normalisoituneet.

Pitänee käydä tankilla ja seurata kulutusta vähän aikaa, josko se kuitenkin rupeaisi putoamaan.

Jarppi
Viestit: 180
Liittynyt: 17 Huhti 2005, 00:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jarppi »

Pepperoni kirjoitti:No niin, Bella on ehjä taas! .

offtopikkienofftopikki

AIVAN loistavaa joku muukin hemottelunimittelee autoaan...

*bella
*kuumaverikko
*hottis

yms yms yms :lol:

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Mulla oli myös päästöarvot kamalat ja katsastusinssi vittuili että "Sulla vuotaa kyllä monikin venttiili koneessa"

Epäilin lambdaa ja kaikkea mahdollista mutta.
Tyhjäkäynnillä ja pari tonnia kierroksia välillä= kone yli satasen lämpöihin niin johan oli optimiarvot..Ei taida tässä tapauksessa auttaa ja taitaa olla oikeakin vika??
Minulla ei katti ainakaan toimi kun vasta sellasissa lämmöissä mitä ei normaaliajossa saavuta mitenkään.

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

MarcusV kirjoitti: Minulla ei katti ainakaan toimi kun vasta sellasissa lämmöissä mitä ei normaaliajossa saavuta mitenkään.
Pitää ajaa kovemmin :) Poliiseille sit vaan sanoo että täytyy pitää kattia kuumana jottei tipi kuole :mrgreen:

Onko katti kuinka kaukana moottorista? Thermotecciä tms. alkuputkee jotta pakokaasut pysyy kuumempina pitemmälle....
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Jarppi kirjoitti:
Pepperoni kirjoitti:No niin, Bella on ehjä taas! .

offtopikkienofftopikki

AIVAN loistavaa joku muukin hemottelunimittelee autoaan...

*bella
*kuumaverikko
*hottis

yms yms yms :lol:

Ja edelleen OT: Kullannuppu :mrgreen:
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Vastaa Viestiin