156 koiranluut

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

156 koiranluut

Viesti Kirjoittaja KJS »

Onko kukaan vaihtanut 156:een koiranluita, eli etukallistuksenvakaajan pystytankoja? Millä työkalulla sen koneeseen päin olevan mutterin saisi auki? Itsellani etenkin kuskin puoli kolisee niin paljon, että se on kohta pakko vaihtaa.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Itse ainakin avasin ihan kuusiokololla ja lenkillä. Ja helpompi vaihtari kerran sen vaihdat on, että ihan reilusti sinne mistä se kumisuoja alkaan otat reilusti kiinni papukaijapihdeillä ja sitten lenkillä avaat. Tehtiin samalla kun otettiin ne irti sellaiset jutut, että ne saa myös ensi kerralla irti. Se pyöreä metallinen osa mikä tulee auton "runkoa" vasten rälläkällä siivut pois, siten että siihen menee vaikka 13 lenkki nätisi :wink:

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Lukkopihdeillä saa hyvän otteen sieltä takaa. Rikkihän se kumipalje menee mutta eipä sillä väliä kun olet uusia laittamassa. Ja se mutteri on TOSI piukassa, kannattaa alkaa muutamaa päivää ennen jo liottamaan CRC tms.
Sinänsä outoa että etutangot on sulla löysät. Ne kun ei juuri tuppaa menemään. Takaa kylläkin.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Edestä meni mullakin aikoinaan twinsparkissa. Tarvike koiranluussa oli kunnon kolot kiintoavaimelle (samanlaiset kolot kuin Tomi tuossa kehui itse tehneensä) toisin kuin alkuperäisessä. Seuraava omistaja saa sitten mutterin auki helpommin. Itse jouduin temppuilemaan melkoisesti. Aukesi kun irrotti ylemmän (pulttipyssyllä) ja sitten väänsi voimalla sitä koiranluuta ulospäin jolloin nivel tarrasi sen verran kiinni että takaa sai räikällä väännettyä.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

alkuperäsiinkin on tehty lenkkiavaimen avopäälle kanta takapuolelle muistaakseni 17 tai 19 avaimelle, ainakin joissain yksilöissä...

se ei ole kuusikulmanen..vaan ainoastaan tehty viisteet vastapuolille johon saa lenkin avopään...sitä on vaikea äkkiä huomata ellei tiedä.

helpointa tosin pilkkoo kokonaan vaikka rälläkällä... :twisted:

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Niin tota CRC:tä taitaa saada sinne menemään kun kääntää ohjauksen täysille , niin mahtuu ruiskuttamaan.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Suosittelen rälläkkää... Säästää hermoja ja aikaa. Roskiin ne kumminkin menee

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

savijo-r kirjoitti:Suosittelen rälläkkää... Säästää hermoja ja aikaa. Roskiin ne kumminkin menee
Niin että ei ensin äheltäis kahta tuntia ja vasta sitten vetäis rälläkällä palasiksi.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

KJS kirjoitti:
savijo-r kirjoitti:Suosittelen rälläkkää... Säästää hermoja ja aikaa. Roskiin ne kumminkin menee
Niin että ei ensin äheltäis kahta tuntia ja vasta sitten vetäis rälläkällä palasiksi.
Aivan! Ekan 156:n kanssa kävi juuri näin.... Nykyisen kanssa en edes yrittänyt vaan heti rälläkkä käteen.

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Kuinka muuten, jos vaihtaa ylätukivarren, niin kannattaisko vaihtaa samalla myös se koiranluu?

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Samalla vaivalla senkin vaihtaa kun hommiin alkaa. Ei se voi olla kustannuskysymys 19.90€
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

No sitä mäkin kattelin, kun olivat noin edukkaat.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Kannattaa vaihtaa varmaan aika nopeasti ne koiranluut jos kolisee. Mulla just ennen joulua alkoi kuulua että jotain on vialla. Tänään vaihdettiin kun nopeammin en aikaa saanut ja oli jo kallistuksen vakaajan päästäkin syönyt :shock: ja siitä pultista oli juuresta kierteet kokonaan kadonnu. Jos olis vielä vähän odotellu niin olis saattanu mennä koko vakaaja vaihtoon...

No, loppu hyvin nyt taas pelaa kuin uusi ja on taas kiva ajella 8)
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Alustasta lähteneen melkoisen kolinan seurauksena, on nyt tullut vaihdetuksi tukivarret ja koiranluut. Varsinainen kolinan / lotinan aiheutti väljä koiranluu. On muuten uskomattoman kova kolina, mikä siitä lähtee sen väljistyttyä.

Hankalimmaksi hommaksi osoittautui ylivoimaisesti tuon koiranluun alakiinnityksen avaaminen. Rälläkkää kun en omista, ja olisi kyllä ollut melko ahtaat paikatkin, niin jouduttiin sitten muihin väkivaltaisiin keinoihin. Motonetistä ostin sitten samalla käynnillä luiden hankinnan kanssa mutterin murskaimen (5,70 eur). Neljä tuntia armotonta ähräystä ja lopulta "jäi luu käteen" !! Toivottavasti toiselta puolelta olisi hieman kevyempi homma, alkavaa väljää alkaa olla toisellakin puolella.

Alkuperäisissä luissa ei minun autossa ollut muuten mitään paikkaa kiintoavaimelle siellä nivelen puolella. Lukkopihdeillä sai kyllä hyvin pidettyä vastaan. Tämä siis sen jälkeen kun se kuusiokolo oli antanut bahcon avaimelle periksi ensimmäisen minuutin aikana...

Uusissa motonetin luissa ei myöskää mielestäni ollut muuta vastaanpitomahdollisuutta kuin tuo kuusiokolo pultin päässä. Noh, toivottavasti niitä ei joudukkaan enään avaamaan seuraavaan kahdeksaan vuoteen.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Tyhmä kysymys, miksi 156:n koiranluissa on molemmissa päissä pallonivel, eikö kiinteä reikä puslan kera olisi paljon tukevampi, näin esim. 155:ssa??
Itsekin kun vaihdoin iskarit eteen niin molemmat koiranluut olivat ihan väljät molemmista päistä. Eivät silti kolisseet eikä katsastumieskään niistä huomautettavaa löytänyt. Kallistelu katosi vaihdon jälkeen.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Ralfa
Viestit: 7
Liittynyt: 02 Elo 2009, 17:16
Car(s): Fiat Bravo 1.9 multijet, Ex. 156 2.5 V6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ralfa »

Miten koiranluun ylemmän kiinnikkeen saa irti siitä haarukasta, kun siitä on jo poistettu se mutteri päästä?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ralfa kirjoitti:Miten koiranluun ylemmän kiinnikkeen saa irti siitä haarukasta, kun siitä on jo poistettu se mutteri päästä?
Kysymykseen pitää tietenkin vastata kysymyksellä:
Eihän auto ole kallellaan (eli koko keula pitää tunkata ylös, kun koiranluita vaihtaa)?

Jos olet tunkannut vain toisen puolen, niin vakaaja on jännityksessä eikä koiranluu irtoa.
VMP

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Jep. Toinen konsti on kammeta sitä kallistuksenvakaajaa jollakin sopivalla välineellä tukivartta vasten. Ei se kallistuksenvakaaja niin jäykkä ole.

Avatar
Ralfa
Viestit: 7
Liittynyt: 02 Elo 2009, 17:16
Car(s): Fiat Bravo 1.9 multijet, Ex. 156 2.5 V6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ralfa »

Kiitos tiedosta! Olin nimittäin tunkannut vain toisen puolen ylös. :roll:

Vastaa Viestiin