Raimo Miettinen kirjoitti:https://www.youtube.com/user/duszaniespokojna
Tällä kanavalla ei muistaakseni mainostettu mitään automerkkien taustalla, vaan kuivakkaasti vertailtiin mitään autot irtoaa rullilta. Menee viihteenä ainaskin!
Kiitos! Siinähän sitä on ihan viihdyttävää katseltavaa tiedossa muutamankin hetken ajalle.
FinPat kirjoitti:
1) Autopalstoilla näkee useasti "kempin lukko"-miesten tarinaa siitä kuinka ainoa oikea neliveto on jokaisesta voimanjakopisteestä lukittavissa. Off-roadissa ihan varmasti näin. En tiedä faktana mutta uskon kyllä jos kerran metsien ja mutakuoppien miehet ovat oikeassa elämässä kokeilleet. Normaalin katuliikenteen joukossa kulkevista autoista puhutaan niin tilanne on aika kaukana tästä. Tähän keskusteluun olen hieman väsynyt koska viiden kilon leka ja Torx kantainen koneruuvi.
Tässä komppaan vahvasti. Mutakuopasta noustessa epäilemättä on kivaa, että koko voimalinja pyörii synkissä alusta asti. Toisaalta, heti kun pitää kääntyä, kannattaa ne lukot yleensä aukoa - tähän myös perustuu se, että tavallisemmassa tieliikennekäytössä ne ns. junttilukot ovat nopeasti ellei haitallisia, niin turhia. Toki sillä lukitulla voimalinjalla epäilemättä irtoaa valoista suoralle, mutta yleensä suoran lopussa tulee mutka. Tässä kohtaa ne automaattisemmat ja vähemmän lukkiutuvat systeemit todistavat voimansa, kun auto kyllä irtoaa viivalta, mutta myös kääntyy sinne seuraavaan mutkaan - ja liukkaalla kelillä toimiva arkisempi nelivetototeutus on siinä mutkassakin kuljettajan ystävä, kun pitää kiinni sieltä mistä saa.
FinPat kirjoitti:BMW ja Alfa irroittavat perää kun kaasulla käskee ja kummassakin tietokone nappaa kiinni melko nopeasti jos liikaa hulluttelee. X-Type oli enemmän etuveto ja tomaatin toteutus luistavammasta päästä.
Siinähän sitä käytöseroa jo selkeästi on
̣
Teknisesti tämä siis juontaa juurensa siitä, että tuossa Jaguarissa on keskellä viskolukolla varustettu tasauspyörästö. Keskitasuri siis päästää akselit pyörimään jonkin verran eri nopeuksilla, kunnes pyörintäero kirraa sen viskolukon kiinni - eli auto pääsee sutaisemaan ensin toisesta päästä ja kiristää nelivedon vasta sitten, eli joko tarjoaa perää tai työntää keulaa. Käytännössä X-Type vissiin sutii mieluummin edestä (tästä omaa kokemusta yhden auton koeajolta, mutta ymmärtääkseni näin ihan alustan/painojakauman/jne puolesta), mikä painottaa etuvetotuntumaa. Vuotta tuoreempi X-Type olisikin vielä erilainen tarina, kun siitä pavunlaskijat karsi tuon viskolukon keskitasurista pois.
Nuo 3 muuta (2 * takaveto-xDrive ja 1* Magna-Q4) puolestaan ovatkin keskenään melko samanlaisia - kaikki perustuvat Magnan Actimax -tekniikkaan ja vievät kiinteän linkin taakse sekä lamellikytkimen kautta kytkevät vetoa myös eteen. Jos kytkin on auki, menee veto vain taakse ja jos kytkin on täysin kiinni, pyörii molemmat kardaanit samaa vauhtia. Näin ollen etupyörät ei voi ikinä pyöriä takapyöriä kovempaa eikä takaa ikinä vetoa saa pois, mikä puolestaan tuo takapainoisemman tuntuman.
Molemmat toteutukset vievät perille ja selviävät siitä, että jompi kumpi akseli on ilmassa - eivät kuitenkaan varsinaisesta ristiriipunnasta, jossa molemmilta akseleilta yksi pyörä on ilmassa (niinkuin ei mikään muukaan nelivetototeutus) ilman akselikohtaisia lukkoperiä (no, yksikin todennäköisesti riittää) tai EDL:ää.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.