Pörinäputket
Valvoja: Moderators
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Pörinäputket
imasaffi saapui Hemmetin nätin näköinen tuolla lattialla Joku kun vielä viitteis laittaa paikkaansa Kurkkasin reijästä sisään ja näyttäis olevan myös päätymutkat. Tai siis mimmonen esim. normipöntön sisusta on? Onko normaalia, että sisäputki on ns. yhtäpuuta? Vähän ajattelin lisämaalata saumoja yms. jottei nyt vuodessa märäntyis.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Anthon
- Viestit: 537
- Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
- Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Pörinäputket
Sanooko katsastusmiehet mitään keskiputkeen ilman vaimenninta? Onko kellään kokemusta?
- Jarkki
- Viestit: 264
- Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
- Paikkakunta: Raahe
Re: Pörinäputket
Jossain katsuri on maininnu kysellessään orkkis vaimentimien määrästä, että pitää olla sama Ei oo vielä merkintää tullut.Anthon kirjoitti:Sanooko katsastusmiehet mitään keskiputkeen ilman vaimenninta? Onko kellään kokemusta?
Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa
- Copyright
- Viestit: 84
- Liittynyt: 03 Maalis 2015, 09:08
- Car(s): EX 156 2.0 JTS -03
EX 156 2.0 JTS -03 SW - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Pörinäputket
^ mulla ja monella ystävällä on kyllä ollu sellasia putkivirityksiä että ei päivänvaloa kestäis ja ei oo koskaan katsuri sanonu mitään, kuhan ei mee desibelit yli...
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Pörinäputket
Mun edellisessä 156 oli joku järkyttävä pörinäputki ja katsuri huomautti että korjaapa toi reikä pakoputkesta. Sanoin siihen että mistä vuotaa? Edellinen omistaja sanoi jotain pörinäpöntöstä. Sen jälkeen katsuri syynäsi päästölapun hyvin tarkasti mutta päästi läpi huomautuksitta siltä osin. Eihän putkistoa merkitä rekisteriotteeseen joten ei kai muodolla tai äänenvaimentimien määrällä ole merkitystä jos menee päästöistä läpi. Eli ei vuoda eikä kattia ole poistettu. Decibelit tietty jos joku yrittää suoralla putkella leimalle
Through difficulties to defeat
Re: Pörinäputket
Joistain vuosimallista alkaen, en nyt muista mistä, voivat intoisina ja halutessaan hankalina vaatia hyväksyntätodistusta putkistosta/vaimentimesta jos huomaavat ettei putkisto ole vakio/alkuperäinen. Sitkeimmät kuulemma vaativat että hyväksyntämerkki pitää olla valmistajan painamana/meistämäna putkiston osaan, eikä esim. osan mukana tullut paperi riitä. Harvemmin kai kuitenkaan jos ei hirveät mölyt ole.
-
- Viestit: 214
- Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32
- Car(s): Alfa Romeo Mito 1.4 t-jet 155, Supra SZ-R, BMW e91
Re: Pörinäputket
Onko kellään kokemusta mitkä äänenvaimentimet olisi hyviä? Hommasin harrastepeliin cat backin koska halvalla sain, mutta se vaatii lisäpöntön jotta melutaso pysyisi edes etäisesti miellyttävänä.
- Anthon
- Viestit: 537
- Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
- Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Pörinäputket
Edellisessä 156 2,5 V6:ssa oli CSC:n keskiputki vaimentimella ja CSC takapönttö. Rouheet oli soundit mutta myös armoton kumu maantieajossa just siinä 3000 rpm paikkeilla. Sai musaa soittaa kovalla
Tää nykyinen on kyllä niin hiljainen että kaipaan kyllä kunnon ääniä. Siksi mietin sitä keskiputkea ilman vaimenninta mutta arveluttaa kyllä että onko se sitten liian äänekäs... Ehkä hommaan sen keskiputken kuitenkin vaimentimella..
Tää nykyinen on kyllä niin hiljainen että kaipaan kyllä kunnon ääniä. Siksi mietin sitä keskiputkea ilman vaimenninta mutta arveluttaa kyllä että onko se sitten liian äänekäs... Ehkä hommaan sen keskiputken kuitenkin vaimentimella..
- Anthon
- Viestit: 537
- Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
- Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Pörinäputket
Tässä kommentti Alfisti.netin Shopista kun kyselin takapönttöjen eroja Ragazzon vs. Novitec: "The Ragazzon makes a deep tone in the low-rev range of the engine which changes to a higher more agressive sound (a bit compareable to a Ferrari exhaust) in the high-rev range while the Novitec keeps the deep tone during the the complete rev range."
- Anthon
- Viestit: 537
- Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
- Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Pörinäputket
Tämmönen pomppas muuten eteen nettiä selaillessa: Alfa 159/Sportwagon 1750 TBI Sport Metallic Catalyser (200spsi)
http://www.autodeltashop.com/product_in ... cts_id=625
http://www.autodeltashop.com/product_in ... cts_id=625
Re: Pörinäputket
Miltäs tuo imasaf vaikutti?palkus kirjoitti:imasaffi saapui Hemmetin nätin näköinen tuolla lattialla Joku kun vielä viitteis laittaa paikkaansa Kurkkasin reijästä sisään ja näyttäis olevan myös päätymutkat. Tai siis mimmonen esim. normipöntön sisusta on? Onko normaalia, että sisäputki on ns. yhtäpuuta? Vähän ajattelin lisämaalata saumoja yms. jottei nyt vuodessa märäntyis.
JTS:sän keskiputkessa on reikä, ja nyt pitää miettiä vaihtaako sen vaiko heppaa reiän umpeen.
Kappoissa on noista kyllä hyviä kokemuksia, sopii paikoilleen ja ovat hiljaisia ilman resonanssiääniä.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Pörinäputket
Keskiputki ilman vaimenninta ei ainakaan pidä vielä mitään ääntä, kyllä se ääni suurenee siitä takapöntön vaihdosta.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Pörinäputket
No totanoin ehdottomasti paras takavaimennin tähän asti. Tämmönen wanhus kun ei jaksa kuunnella tauotonta matkapörinää. Tetyillä hetkillä tulee vaimeasti sellainen sointi, että voisi kuvitella pellin alla majailevan oikein moottorin. Sitten tuo 120x76 ovaali istuu just eikä melkein siihen puskurin koloon, ei ole missään nimessä mikään tuning.A Bart kirjoitti:Miltäs tuo imasaf vaikutti?palkus kirjoitti:imasaffi saapui Hemmetin nätin näköinen tuolla lattialla Joku kun vielä viitteis laittaa paikkaansa Kurkkasin reijästä sisään ja näyttäis olevan myös päätymutkat. Tai siis mimmonen esim. normipöntön sisusta on? Onko normaalia, että sisäputki on ns. yhtäpuuta? Vähän ajattelin lisämaalata saumoja yms. jottei nyt vuodessa märäntyis.
JTS:sän keskiputkessa on reikä, ja nyt pitää miettiä vaihtaako sen vaiko heppaa reiän umpeen.
Kappoissa on noista kyllä hyviä kokemuksia, sopii paikoilleen ja ovat hiljaisia ilman resonanssiääniä.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Anthon
- Viestit: 537
- Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
- Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Pörinäputket
Tilasin nyt Novitecin takapöntöt, keskiputkeen ei nyt riitä rahat ja katellaan (=kuulostellaan) nyt ensin miten pelkät takaboksit auttaa soundeissa.
- Anthon
- Viestit: 537
- Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
- Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Pörinäputket
No niin tässäpä ääninäytteitä. Eihän tuo Bussolle vedä mitenkään vertoja, mutta onpahan nyt muutakin äänimaailmaa kuin sitä ompelukoneen sihinää...
https://youtu.be/PX6ZujPCQGI
https://youtu.be/gpcCsyrNPWQ
https://youtu.be/PX6ZujPCQGI
https://youtu.be/gpcCsyrNPWQ
- Liitteet
-
- Alfa 159 Novitec rear boxes 100mm.jpg
- (266.14 KiB) Tiedosto ladattu 3336 kertaa
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: 16 Heinä 2015, 13:36
- Car(s): Saab 9000 2.3 CS Aero '97
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Pörinäputket
No huomenna asennellaan autoon möreämpää putkistoa ja uutta tietoa oli ainakin itselleni se, että tuotemerkki Biscione Racing on Ragazzonin valmistama. Tilasin Ragazzonin keskivaimentajan sekä Biscionen takapöntön. Molemmissa on Ragazzonin tyyppikilpi ja nimi. Ilmeisesti Biscione on sen vuoksi halvempi, että hitsaussaumoja ja itse pönttöä ei ole kiilloitettu näyttävän näköiseksi. Toki putken pää kyllä kiiltää kuin papin elin.
- RiQ
- Viestit: 75
- Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:08
- Car(s): 159 STW 2.0 JTDm -11
ex 166 2.4 JTD -07
ex 156 2.0 JTS -04 - Paikkakunta: Espoo
Re: Pörinäputket
Mulla vaihtui vakio yksiputkinen imasaffin tuplaan: http://www.ebay.com/itm/401111079426?_t ... EBIDX%3AIT
Foorumin avustuksella löytyi vieläpä tuo oikeanpuolen kaaripalakin. Äänissä ei oikeastaan eroa vakioon, ainoastaan kun suodattimen poltto käynnistyy niin ääni mörenee...
Asennusta hieman haittasi vetokoukun pultit pönttöjen kohdalla. Samoin setin mukana tulevat kumit piti vaihtaa pidempiin niin asettuu paremmin. Vielä pitäisi saada pikkasen pönttöjä siirrettyä sivusuunnassa ulospäin...
Foorumin avustuksella löytyi vieläpä tuo oikeanpuolen kaaripalakin. Äänissä ei oikeastaan eroa vakioon, ainoastaan kun suodattimen poltto käynnistyy niin ääni mörenee...
Asennusta hieman haittasi vetokoukun pultit pönttöjen kohdalla. Samoin setin mukana tulevat kumit piti vaihtaa pidempiin niin asettuu paremmin. Vielä pitäisi saada pikkasen pönttöjä siirrettyä sivusuunnassa ulospäin...
- Cloverleaf
- Viestit: 978
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS - Paikkakunta: Veikkola
Re: Pörinäputket
^ Leikkasitko takapuskuriin aukon tuolle toiselle putkelle ja asensit siihen jonkun kaaripalan? Ja pitikö toisen pöntön ja tankin väliin asentaa lämpösuoja? Haaveilen omaan 1,9 JTDm yksilööni tuplaputkea ja olisi hyvä tietää mitä tarvitaan.
- RiQ
- Viestit: 75
- Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:08
- Car(s): 159 STW 2.0 JTDm -11
ex 166 2.4 JTD -07
ex 156 2.0 JTS -04 - Paikkakunta: Espoo
Re: Pörinäputket
^Puskuri on ilmeisesti sama kaksi- ja yksipönttöisissä malleissa. Oikealla puolella on muovikappale, jonka saa helposti napattua pois
ja laitettua kaaripalan tilalle (joutuu käyttämään liimaa). Kaaripalalle en löytänyt tilausnumeroa, mutta foorumin kautta onnistuin saamaan käytettynä.
Lämpösuojalle löytyy numero ja se löytyy, mutta ei ole vielä paikallaan...
Edit. lämpösuoja taitaa kuitenkin suojata vain takapuskuria...
ja laitettua kaaripalan tilalle (joutuu käyttämään liimaa). Kaaripalalle en löytänyt tilausnumeroa, mutta foorumin kautta onnistuin saamaan käytettynä.
Lämpösuojalle löytyy numero ja se löytyy, mutta ei ole vielä paikallaan...
Edit. lämpösuoja taitaa kuitenkin suojata vain takapuskuria...
- Cloverleaf
- Viestit: 978
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS - Paikkakunta: Veikkola
Re: Pörinäputket
Onko lämpösuojasi tässä kuvassa osanumero 2? Vai voitko antaa tarkan osanumeron?RiQ kirjoitti:Lämpösuojalle löytyy numero ja se löytyy, mutta ei ole vielä paikallaan...
Edit. lämpösuoja taitaa kuitenkin suojata vain takapuskuria...
- RiQ
- Viestit: 75
- Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:08
- Car(s): 159 STW 2.0 JTDm -11
ex 166 2.4 JTD -07
ex 156 2.0 JTS -04 - Paikkakunta: Espoo
Re: Pörinäputket
^Ei ollut tuo vaan tämä 60688694 https://www.autosklep24.pl/pl/p/Oslona- ... -159/16255
-
- Viestit: 296
- Liittynyt: 29 Marras 2015, 19:51
- Car(s): Alfa Romeo 166 v6 2.5l 24v 138kw
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Pörinäputket
Ajattelin tossa jossain kohtaa ottaa 166 keskiänkän irti ja pistää suoraa tilalle, onko muita tehnyt samaa? Lähteekö yhtään paremmin ääntä vai onko aivan hillitön melu?
Kehonliikuttimena v6
Ja onko se helposti irrotettavissa vai onko tuhannen mutkan kanssa?
Jos sais niin helposti uuden tilalle että voi pistää katsastusmiehen mieliks vakion takasi jos ei riitä desibelit kuurouttamaan..
Kehonliikuttimena v6
Ja onko se helposti irrotettavissa vai onko tuhannen mutkan kanssa?
Jos sais niin helposti uuden tilalle että voi pistää katsastusmiehen mieliks vakion takasi jos ei riitä desibelit kuurouttamaan..
- Cloverleaf
- Viestit: 978
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS - Paikkakunta: Veikkola
Re: Pörinäputket
Giulietta kaipaisi omaan silmään pakoputken myös toiselle puolelle. Samalla voisi päivittää äänimaailmaa.
Tätä projektia varten pitäisi ostaa uusi takadiffuusori sekä esim. Ragazzon pörinäpönttö kahdella ulostulolla.
Onko jollain kokemusta tuosta äänimaailmasta? Muistaakseni joku täällä on Miton MultiAir-koneessa käyttänyt Ragazzon putkea? Lähinnä kaipaisin semmoista, että kun antaa kenkää, niin äänet olisivat sporttisemmat. Moottoritievauhdissa tasakaasulla en kaipaisi yhtään nykyistä enempää ääntä.
Tätä projektia varten pitäisi ostaa uusi takadiffuusori sekä esim. Ragazzon pörinäpönttö kahdella ulostulolla.
Onko jollain kokemusta tuosta äänimaailmasta? Muistaakseni joku täällä on Miton MultiAir-koneessa käyttänyt Ragazzon putkea? Lähinnä kaipaisin semmoista, että kun antaa kenkää, niin äänet olisivat sporttisemmat. Moottoritievauhdissa tasakaasulla en kaipaisi yhtään nykyistä enempää ääntä.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Pörinäputket
^ Nimimerkki Lerppu laittoi MiToon Ragazzon takapöntön. Otappa yhteyttä häneen.
Viimeksi muokannut JiiPee, 11 Maalis 2019, 07:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Pörinäputket
Otin omasta 156 irti sen ja en kyllä merkittävää eroa huomannut eikä katsurikaa sanonut mitäänmmake_ kirjoitti:Ajattelin tossa jossain kohtaa ottaa 166 keskiänkän irti ja pistää suoraa tilalle, onko muita tehnyt samaa? Lähteekö yhtään paremmin ääntä vai onko aivan hillitön melu?
Kehonliikuttimena v6
Ja onko se helposti irrotettavissa vai onko tuhannen mutkan kanssa?
Jos sais niin helposti uuden tilalle että voi pistää katsastusmiehen mieliks vakion takasi jos ei riitä desibelit kuurouttamaan..
Edit olipa vanha postaus
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Pörinäputket
MA + Ragazzon on maukas yhdistelmä. Tasakaasulla äänet miehistyy vain hieman - ajossa ei häiritse lainkaan. Kierroksilla saadaan mukavasti Ragazzonmaista ”räkäisyyttä” ääneen - itse tykkään kovasti. Tyhjäkäyntikin tormistautuu vain vähäsen. Sielukkaaseen ajoon lähes ”musthave”, mutta Giuliettan leppoisaan luonteeseen ehkä istuu huonommin kuin MiToon (tämä vain oma näkemys, ei liity Ragazzon & MA -yhdistelmään). Kuuntelunäytteitä löytää interweebistä hur såm helveten ja vastaavat kyllä todellisuutta. Ragazzonin kanssa voi elää ilman rasittumista, mutta äänimaailma muikea kun tarvitaan. Tunnelissa parhaimmillaan!
- Cloverleaf
- Viestit: 978
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS - Paikkakunta: Veikkola
Re: Pörinäputket
^ Kiitos analyysistä!