Mitä teit tänään tallissa?
Valvoja: Moderators
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Hain 500 litraa hydrauliöljyä. Huomenna vaihto yritys. Vanhat öljyt ovat maidon valkoista emulsiota kun oli jäänyt huohottimen ruuvit löysään ja painepesurilla pesu ei ollut paras idea.
Järjestelmän tilavuus about 320 litraa, joten pieni huuhtelukin pitäisi onnistua tuolla 500 litran määrällä.
Ihanan kallista
Järjestelmän tilavuus about 320 litraa, joten pieni huuhtelukin pitäisi onnistua tuolla 500 litran määrällä.
Ihanan kallista
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Hydrauliöljyt vaihdettu kaivinkoneeseen. Meni vaivaiset 450 litraa öljyä. Nyt tuntuisi toimivan kone huomattavasti paremmin.
Sain samalla siivottua hydrauliöljysäiliön pohjalta aikaisempien sankareiden tiputtamat muovikanistereiden sinetit.
Sain samalla siivottua hydrauliöljysäiliön pohjalta aikaisempien sankareiden tiputtamat muovikanistereiden sinetit.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tarkistin tallissa Hondan crossipyörän ( MTX 125 -R vm. 1983 ) osapuutteet entisöinnin loppuunsaattamiseksi ja museointia silmällä pitäen
ja tuuppasin sitten osatilauksen nettikauppaan. Ajokuntoinen se oli jo vuosi sitten. Ajoon otan jo kuukauden päästä jonkin mp:n , joten prätkäkevättä rinnassa jo täällä
ja tuuppasin sitten osatilauksen nettikauppaan. Ajokuntoinen se oli jo vuosi sitten. Ajoon otan jo kuukauden päästä jonkin mp:n , joten prätkäkevättä rinnassa jo täällä
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vw t4 uus putki alusta loppuu. Taas on vara-auto kuosis
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Crossi? Itsellä oli eka kevari juurikin MTX vm.83 mutta se oli enduro. Onko tuo "R" siis joku crossiversio siitä? Olisko kuvia?Jiitee kirjoitti:Tarkistin tallissa Hondan crossipyörän ( MTX 125 -R vm. 1983 ) osapuutteet entisöinnin loppuunsaattamiseksi ja museointia silmällä pitäen
ja tuuppasin sitten osatilauksen nettikauppaan. Ajokuntoinen se oli jo vuosi sitten. Ajoon otan jo kuukauden päästä jonkin mp:n , joten prätkäkevättä rinnassa jo täällä
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ei nyt tähän hätään. Itselleni olen selittänyt tuon lyhenteen MX = motocross jaBeta Julio kirjoitti:Crossi? Itsellä oli eka kevari juurikin MTX vm.83 mutta se oli enduro. Onko tuo "R" siis joku crossiversio siitä? Olisko kuvia?Jiitee kirjoitti:Tarkistin tallissa Hondan crossipyörän ( MTX 125 -R vm. 1983 ) osapuutteet entisöinnin loppuunsaattamiseksi ja museointia silmällä pitäen
ja tuuppasin sitten osatilauksen nettikauppaan. Ajokuntoinen se oli jo vuosi sitten. Ajoon otan jo kuukauden päästä jonkin mp:n , joten prätkäkevättä rinnassa jo täällä
T siinä välissä training ... CR taitaa olla aidompi crossi ... tiedä näistä, mutta
mukava peli mettäpoluilla yms.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Thesis oli joulukuussa oppinut pahoille tavoille (älkää kysykö miten) ja ruvennut hukkaamaan jäähdytysnestettä. Vuoto paikallistui itse jäähdyttimeen, ja uuden löytäminen osoittautuikin sitten mahdottomaksi. Kun jäähdytinkorjaamokaan ei halunnut koskea muovipäätyiseen, niin käytetyn asentaminen tilalle oli ainoa mahdollisuus. Pitkämiehen kanssa tämä askaroitiin illalla.
- Puskuri on irrotettava. Muuten ei onnistu mitenkään. Se lähtee irti hyvinkin helposti: kaksi pulttia kummastakin pyöränkotelosta ja kolme ruuvia yläkautta.
- Ilmastoinnin lauhdutin ja ohjaustehostinnesteen jäähdytin saavat jäädä paikalleen. Näyttää ettei jäähdytin mahtuisi tulemaan pois ilman niiden irrotusta, mutta tulee se. Vaatii tosin apukädet.
- Puhallinpaketti nousee jäähdyttimen mukana
- Dieselissä välijäähdytin ja ahtoputki pitää purkaa pois tieltä, mutta ne lähtevät helposti
- Dieselin termostaatti on niin ilkeässä paikassa, että se kannattaa vaihtaa samalla kertaa vaikka ennakoiden mieluummin kuin odotella sen hajoamista. Jäähdytinjumpan ohessa tehtynä lisätyö on puolen tunnin luokkaa.
- Jäähdytin tuntui ilmautuvan lähes epäilyttävän helposti. Luultavasti siellä vielä jotain ilmakuplia porisee hetken aikaa. Muovisia ilmausruuveja ei tämän kokemuksen mukaan kannata avata (lue: katkaista), vaan ilma poistuu tarpeeksi hyvin paisuntasäiliön kautta.
Nyt ei vuoda ja lämpömittarin neulakin on siellä missä pitää. Tämähän on käynyt alilämpöisenä jumittuneen termostaatin vuoksi.
Aikatauluarvio piti hämmästyttävän hyvin. Alkuperäinen suunnitelmahan oli "3-4 tunnin homma, joten kun klo 16 aloitetaan, niin se on puolilta öin valmis". Aloitus venähti lähemmäs puolta kuutta, mutta silti valmista tuli ennen aamua. Kahdelta olin jo kotipihassa.
Samaa operaatiota suunnitteleville pari vinkkiä:- Puskuri on irrotettava. Muuten ei onnistu mitenkään. Se lähtee irti hyvinkin helposti: kaksi pulttia kummastakin pyöränkotelosta ja kolme ruuvia yläkautta.
- Ilmastoinnin lauhdutin ja ohjaustehostinnesteen jäähdytin saavat jäädä paikalleen. Näyttää ettei jäähdytin mahtuisi tulemaan pois ilman niiden irrotusta, mutta tulee se. Vaatii tosin apukädet.
- Puhallinpaketti nousee jäähdyttimen mukana
- Dieselissä välijäähdytin ja ahtoputki pitää purkaa pois tieltä, mutta ne lähtevät helposti
- Dieselin termostaatti on niin ilkeässä paikassa, että se kannattaa vaihtaa samalla kertaa vaikka ennakoiden mieluummin kuin odotella sen hajoamista. Jäähdytinjumpan ohessa tehtynä lisätyö on puolen tunnin luokkaa.
- Jäähdytin tuntui ilmautuvan lähes epäilyttävän helposti. Luultavasti siellä vielä jotain ilmakuplia porisee hetken aikaa. Muovisia ilmausruuveja ei tämän kokemuksen mukaan kannata avata (lue: katkaista), vaan ilma poistuu tarpeeksi hyvin paisuntasäiliön kautta.
Nyt ei vuoda ja lämpömittarin neulakin on siellä missä pitää. Tämähän on käynyt alilämpöisenä jumittuneen termostaatin vuoksi.
Aikatauluarvio piti hämmästyttävän hyvin. Alkuperäinen suunnitelmahan oli "3-4 tunnin homma, joten kun klo 16 aloitetaan, niin se on puolilta öin valmis". Aloitus venähti lähemmäs puolta kuutta, mutta silti valmista tuli ennen aamua. Kahdelta olin jo kotipihassa.
Järkiautoilija
- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mukavaa oli ja kerralla kuntoon oli agenda. Termari oli, kuten todettu, hieman haastava mutta vaihdettua saatiin! Aikataulu tosiaan piti lähes 100% kutinsa eli meni vain muutamalla tunnilla yli ...Itse olin 02.30 kotona josta suoraan (nerokkaasti ajoitettuun..) saunaan. Muutaman "omenamehun" jälkeen siirryin höyhensaarille 06.00. Heräsinkin jo 15.00 sunnuntaina
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tuohan oli riviviisdiisseli, termari lie siinä samalla tapaa koneen päädyssä, askin yläpuolella monihaaraisena murkulana kuin viispytty-159:ssä? Voin hyvin kuvitella, että Thesikseen on keksitty jotain lisähaastetta - viisysiin ei ole paha, mutta termarina työlääksi voisin kutsua, etenkin OG900- ja TVR-kokemusten jälkeen.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Samassa paikassa ja arvatakseni sama murkula. Eihän se sinänsä paha ole, mutta tavaraa on edessä aika paljon. Esimerkiksi ilmansuodatinkotelohan näissä on näppärästi yksimittaisella putkella kiinni ahtimessa, joten putki pitää vapauttaa alakautta ja sujutella irti itseään kapeammasta raosta. Kun keulaa on purettu tuon verran, termari vaihtuu jo.... noooh, suhteellisen helposti. Sinne ei vain näe eikä mahdu hylsyllä. Muuten toki helppo.
Miksi muuten pikakiinnikkeeksi sanotaan sellaista Beelzebubin keksintöä, jonka avaaminen on pitkäkestoisin yksittäinen työvaihe koko urakassa? Eniten aikaa nimittäin käytettiin alavesiletkun irrottamiseen jäähdyttimestä. Kai se olisi tullut helpommin, kun olisi purkanut apurungon pois tieltä tms. normaalia Thesiksen huoltotoimintaa.
QP III:ssa on kieltämättä kätevämpi rakenne. Pelti ylös, yksi letkunkiristin ja kolme mutteria auki, termari pois ja uusi tilalle, samat kiinnikkeet takaperin, täyttö ja ilmaus. Se oli siinä. Ei edes kädet likaantuneet. Eikä tarvittu tunkkia, saati nosturia. Koko jäähdytinkin taitaa vaihtua siinä melkein yhtä kätevästi. "Taitaa vaihtua", koska sitä käsikranaatin kestäväksi suunniteltua konstruktiota ei kai kukaan ole joutunut vielä vaihtamaan rauhan ajan olosuhteissa.
Miksi muuten pikakiinnikkeeksi sanotaan sellaista Beelzebubin keksintöä, jonka avaaminen on pitkäkestoisin yksittäinen työvaihe koko urakassa? Eniten aikaa nimittäin käytettiin alavesiletkun irrottamiseen jäähdyttimestä. Kai se olisi tullut helpommin, kun olisi purkanut apurungon pois tieltä tms. normaalia Thesiksen huoltotoimintaa.
QP III:ssa on kieltämättä kätevämpi rakenne. Pelti ylös, yksi letkunkiristin ja kolme mutteria auki, termari pois ja uusi tilalle, samat kiinnikkeet takaperin, täyttö ja ilmaus. Se oli siinä. Ei edes kädet likaantuneet. Eikä tarvittu tunkkia, saati nosturia. Koko jäähdytinkin taitaa vaihtua siinä melkein yhtä kätevästi. "Taitaa vaihtua", koska sitä käsikranaatin kestäväksi suunniteltua konstruktiota ei kai kukaan ole joutunut vielä vaihtamaan rauhan ajan olosuhteissa.
Järkiautoilija
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Croma sai uutta takajarrua. Olikin jo toinen levy pilalla, kun palat niin loppu. "Jotain rohinaa kuuluu autosta", noh ei rohise enää!
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 13:04
- Car(s): 159 1,9 jtdm
Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark
Fiat 128 3P
Re: Mitä teit tänään tallissa?
155 Sai eileen uuden termostaatin ja samalla jäähdytysjärjestelmän huuhtelua. Sitä ruostekurapaskan määrää mitä sieltä tuli ja jäi vielä tulematta
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Olen minäkin tutkinut "jotain rohinaa." Eihän siellä muuta ollut, kuin rutikuiva etupyöränlaakeri, josta keskikooli halki ja kuulat tippui heti mutterin avauksen aikana. Toisen remontin yhteydessä sanoin, että vasemman vetarin kumessa on halkeama, ja se pitää vaihtaa ensi tilassa. Puolen vuoden päästä ihmeteltiin taas rutinaa ja pauketta, ja sitä että auto yrittää välillä kammeta vastaantulijan kaistalle...jeQQ kirjoitti:Croma sai uutta takajarrua. Olikin jo toinen levy pilalla, kun palat niin loppu. "Jotain rohinaa kuuluu autosta", noh ei rohise enää!
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Yksinkertaista; pikakiinnike, ei pikairroke.Isola kirjoitti:Miksi muuten pikakiinnikkeeksi sanotaan sellaista Beelzebubin keksintöä, jonka avaaminen on pitkäkestoisin yksittäinen työvaihe koko urakassa? Eniten aikaa nimittäin käytettiin alavesiletkun irrottamiseen jäähdyttimestä. Kai se olisi tullut helpommin, kun olisi purkanut apurungon pois tieltä tms. normaalia Thesiksen huoltotoimintaa.
Operating at the speed of dark
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Rikoin yhden luottotyökaluistani, raidetangonpään ulosvetäjän merkkiä KUKKO, grrrr...
Operating at the speed of dark
- Ossiv
- Viestit: 351
- Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
- Car(s): 156 v6
Työtölkki.
Varmaritölkki.
Jeeboksi4.0 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Etsin tervettä peltiä helmoista/ appari penkin alta..
edit1. Sisusta irroitettu, oli helpompi ku ajattelin. Ruostepaikat bongattu, ei tolkuton urakka ja sisältä näytti ettei ihmeitä olisi lisää odotettavaksi
Viimeksi muokannut Ossiv, 19 Maalis 2019, 20:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Onhan se taas yks satanen siinäkin selällään. Mutta saa nähdä jos tuon vielä ehjäisi, niveltappi vaan leikkautui poikki. Tavallinen kasimillinen pultti on reikään kympin väljä, lieriösokkia löytyy useampaa laatua, mutta missään ei mainita lujuuksista mitään...Gasolina kirjoitti:^Auts, tuo oli iso menetys. Ja kallis
Operating at the speed of dark
Mitä teit tänään tallissa?
Etsin syytä etupään kolinaan.
Viatkin löytyi, oikealla edessä jousi poikki ja vasemmalla vakaajan pystytangossa pientä välystä.
Nyt sitten metsästetään KW:n jouset noihin Novitecin tolppiin.
Viatkin löytyi, oikealla edessä jousi poikki ja vasemmalla vakaajan pystytangossa pientä välystä.
Nyt sitten metsästetään KW:n jouset noihin Novitecin tolppiin.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tein tilaa, että sai Flavian sisään. Pitää vaihtaa etutukivarren puslat ja rasvat etupyöränlaakeriin. Kestovoideltu laakeri, mutta 50 vuotta alkaa olla rasvoille korkea ikä... Joku laakeri antoi viime vuonna ajoittain ääntä, aloitetaan hutkinta nyt tuosta.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Kokoilin tuota primerakeulan jakopäätä ja pa-pumppua, uusin vesipumpun ja tietty se o-rengas ilmeisesti vaurioitui pumppua laittaessa paikoilleen, kun vuotaa nesteet ulos. Huomenna tiivisteliiman kanssa uusiksi. Onneksi en kasannut suojamuoveja paikoilleen.
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Purin vähän tuota mun huomattavan edullista koppikärryhankintaa. Jotain ruostevaurioita siinä olikin helposti havaittavissa, mutta kumma juttu että löytyi lisääkin Laitojen alareunat oli vähän hapristuneet, niin niitähän oli paikattu kitillä ja uretaanilla Mutta runko oli jopa odotettua parempi enkä siitä löytänyt mitään varsinaisia vaurioita. Pohjavanerihan oli reunoilta ihan pehkua kun oli noilla urpilla sitä kasteltu. Sen sijaan akselista löytyi reikä. Osaako joku arvata mitähän akselia tuossa olisi käytetty kun selvästi näyttäisi, että ehkä jostain auton akselista se on tehty? Pyöreää 50 mm putkea ja 4x114,3 jaolla navat jollain 80 mm offsetillä akseliputkeen nähden. Ainakin vanteet pitäisi löytää kun nyt on toisella puolella alu ja toisella pelti 13" on nyt. Tuo offsetti tekee sen, että jos heittää alle suoran akselin, niin kärry joko nousee tai laskee jonniin verran riippuen kummalle puolelle lehtijousia akselin laittaisi. Vielä jos laittaa päälle, jolloin korkeus pysyisi aika liki, niin tietty joustovaraa katoaa jonniin verran ja voi alkaa jo kolista runkoon. Jos taas suoran akselin laittaa lehtijousien alle, niin kärry nousee ylöspäin jonniin verran. Tosin pienemmällä renkaalla voisi tuota jonkin verran kompensoida
Onneksi sentään tällaisen kärryn korjailu on aika suoraviivaista puuhaa ja muodot simppelejä.
Onneksi sentään tällaisen kärryn korjailu on aika suoraviivaista puuhaa ja muodot simppelejä.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Lonkalta Saab 99/90/OG900 voisi osua noilla spekseillä aika lähelle. Vuodessa 1987 menee taikaraja, jonka jälkeen jaoksi vaihtuu 4*108
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Saabbia vähän koitin googletella illalla kun noista tiedän kärryjä tehdyn, mutten oikein hyvää kuvaa moisista löytänyt. Nuo 13" vanteet vähän kyllä hämää eikä 15" varmaan edes mahdu ottamatta lokareihin joustossa. Tuo kärry on omavalmisteena reikisteröity -90.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Saabin akseli ei välttämättä tarkoita Saabin vanteita, jakoahan on japseissa käytetty kanssa - ja tokihan niitä napojakin voi vaihdella. Se vanha Saabin akseli näyttää kutakuinkin tuolta:
(kuva lainattu Ebaysta)
(kuva lainattu Ebaysta)
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^ Kyllä tuo hyvin tutun näköinen on. Siinä oli toisessa reunassa jäljet että olisi rälläköity pois tuo joku panhardin tapainen kiinnike. Toisessa reunassa ei jälkiä ollut. Onhan juu noita 114-jakoja ollut vissiin ainakin Mazda ja Mitsu kanssa joista löytyy noita 13" vanteita. Pyörän navasta toiseen, vanteiden kiinnityspinnasta, se oli hyvittäin 1500 mm leveä.
Eihän Polforealla lojuisi osakasassa tuollaista akselia joutilaana
Kai kärryyn voisi olla myös vaihtoehto hitsailla sitä, mutta täytyy nyt ensin raapaista se kärryn alta pois ja katsoa mikä kunto tarkemmin on. Eihän se kovilla tuossa käytössä ole, mutta jos on enempi pehmoinen niin sitten en kyllä ala hitsailemaan. Ainakin yksi reikä kun on, niin vedethän siellä on sisällä..
Eihän Polforealla lojuisi osakasassa tuollaista akselia joutilaana
Kai kärryyn voisi olla myös vaihtoehto hitsailla sitä, mutta täytyy nyt ensin raapaista se kärryn alta pois ja katsoa mikä kunto tarkemmin on. Eihän se kovilla tuossa käytössä ole, mutta jos on enempi pehmoinen niin sitten en kyllä ala hitsailemaan. Ainakin yksi reikä kun on, niin vedethän siellä on sisällä..
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Mitä teit tänään tallissa?
^Luin ensin että "oksakasassa".
Sori off-topic, joten asiaan. Koetan illalla saada kiesin puhtaammaksi pesutallissa. Ja noiden kiveniskemien paikkauksesta jos jollakin on vinkata kuuden kuukauden työllisyyskurssi tai vastaava, niin voisin osallistua.
Sori off-topic, joten asiaan. Koetan illalla saada kiesin puhtaammaksi pesutallissa. Ja noiden kiveniskemien paikkauksesta jos jollakin on vinkata kuuden kuukauden työllisyyskurssi tai vastaava, niin voisin osallistua.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Valitettavasti ei, joudut kahlaamaan saabbifoorumin markkinapalstaa nyt.
https://foorumi.saabclub.fi/viewforum.p ... 58573ff053
https://foorumi.saabclub.fi/viewforum.p ... 58573ff053
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Minä tunnustan. Tapoin sen. Elämää olisi vielä ollut jäljellä vaikka kuinka mutta se katkesi kesken. En kuitenkaan harkiten murhannut vaan kyseessä on huolimattomuudesta johtuva kuolemantuottamus.
2017 leimattu 65Ah Exiden akku ei enää ottanut virtaa vastaan mitenkään kun se oli saanut itsensä tyhjentää kun unohdin laittaa ylläpitolaturin kiinni. Oli kuollut kokonaan. Älylaturi yritti elvyttää mutta joka yrityksen jälkeen tuli vain virhekoodi tauluun.
Akun vaihto 916 Spideriin ei sinällän ole paha rasti kunhan vain irroittaa pikku hilpeet edestä. Ja akku siis sijaitsee penkkien takana olevassa kolossa.
2017 leimattu 65Ah Exiden akku ei enää ottanut virtaa vastaan mitenkään kun se oli saanut itsensä tyhjentää kun unohdin laittaa ylläpitolaturin kiinni. Oli kuollut kokonaan. Älylaturi yritti elvyttää mutta joka yrityksen jälkeen tuli vain virhekoodi tauluun.
Akun vaihto 916 Spideriin ei sinällän ole paha rasti kunhan vain irroittaa pikku hilpeet edestä. Ja akku siis sijaitsee penkkien takana olevassa kolossa.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Ei muuten olisi ensimmäinen älylaturi, joka luovuttaa siihen että tyhjä akku näyttää oikosululta. Kannattaa kokeilla perinteisempää "väkisinlaturia" akun herättämiseen, mielellään sopivasti alkuun virtaa rajoittaen esim. ison vastuksen läpi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Koititko tyhmällä laturilla lämpimässä? Minulla se tehosi samankaltaisessa tilanteessa. Akku tosin ei ollut aivan tyhjä, vaan melkein. C-Tekin älylaturi ei saanut sinne mitään vaan noin minuutin mietittyään alkoi vilkuttaa vikavaloa kerta toisensa jälkeen.
Järkiautoilija
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Palstatoverien Isola & Polferea kannustuksella taidan käydä hakemassa isäukon älyttömän laturin jossa on virranrajoitusportaita. Olisiko 2A, 4A, 6A ja 8A. Tuolla pienimmällä voisi yrittää lykätä virtaa aluksi. Jenkkilässä harrastajat käyttivät apuakkua laurin rinnalla jotta sulfidit lähtisivät vauhdilla.
Älykäs vain lähtee ajamaan virtaa ylös kunnes toteaa että oikosulussa on. Jännitekin nousee nopeasti 2V -> 14V -> stop.
Anyway, nyt on uusi akku paikallaan eikä lyhyen aikavälin tarpeita extra akuille joten ei mikään high priority task.
Älykäs vain lähtee ajamaan virtaa ylös kunnes toteaa että oikosulussa on. Jännitekin nousee nopeasti 2V -> 14V -> stop.
Anyway, nyt on uusi akku paikallaan eikä lyhyen aikavälin tarpeita extra akuille joten ei mikään high priority task.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Tällä tavalla herätin yhden kuollutta leikkineen ja älylaturin kuolleeksi väittämän akun. Kaapeleilla yhteys toimivaan akkuun ja laturi kiinni herätettävään. Laturi ei protestoinut ja puoli tuntia annoin olla, irrotin kaapelit ja kas, lataus jatkui ilman ongelmaa, kun akulle ensin oli kertonut, ettei se mitään kuollut ole.FinPat kirjoitti:Jenkkilässä harrastajat käyttivät apuakkua laurin rinnalla jotta sulfidit lähtisivät vauhdilla.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Mitä tuohon mun kärryrojektiin liittyy, niin kyllä sen Saabin akselin vielä elvytin. Ei siinä isoa reikää ollut ja muuten ihan kova. Jousitallan altahan se oli alkanut muhia. Viikonlopun entraamisen jäljiltä kestänee seuraavat 30 vuotta.
Pikku pätkä lähtökohdasta: https://youtu.be/D3KgPVQASp4
Tuossa siis aisan ja kärryn etusermin liitoskohta. Ja ei, tässä ei ole kippiä Tämähän oli ihan liikenteessä kulkenut ja edellisen omistajan suurin huoli oli toimimaton toinen parkkivalo.
Mutta eipä tuossa mitään. Laitetaan uutta rautaa.
Pikku pätkä lähtökohdasta: https://youtu.be/D3KgPVQASp4
Tuossa siis aisan ja kärryn etusermin liitoskohta. Ja ei, tässä ei ole kippiä Tämähän oli ihan liikenteessä kulkenut ja edellisen omistajan suurin huoli oli toimimaton toinen parkkivalo.
Mutta eipä tuossa mitään. Laitetaan uutta rautaa.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Toissapäivänä vaihtelin tyttären autoon öljyt + kaikki suodattimet sekä takajarrulevyt,- palat ja tunnistinjohdon. Eilen maanantaina tein MiTo:oon öljynvaihtohuollon ja samalla vaihtui myös pakoputken etummainen pätkä. Mukavaa puuhastelua, jossa näkee mitä saa aikaiseksi .
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
-
- Viestit: 247
- Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
- Car(s): Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 TJet Sport 2008, almost ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
- Paikkakunta: Punkalaidun
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Viikonloppuna repäisin 159:sin takapuskurin irti kun pari parkkitutkaa oli jo melkein puskurin sisällä..
Pidikkeet oli surkean huonosti muovihitsattu paikalleen mutta kolvilla sai näppärästi kiinni kun sulatti maltilla ettei mene läpi.
Pari tutkaakin meni pimeäksi nyt keväällä joten irti uudelleen kunhan osat tulevat mutta puskin on yllättävän nopea irroittaa ja asentaa takaisin.
Pidikkeet oli surkean huonosti muovihitsattu paikalleen mutta kolvilla sai näppärästi kiinni kun sulatti maltilla ettei mene läpi.
Pari tutkaakin meni pimeäksi nyt keväällä joten irti uudelleen kunhan osat tulevat mutta puskin on yllättävän nopea irroittaa ja asentaa takaisin.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin varmuudeksi Bemarin ehjän lämmityslaitteen kennon uuteen. Alkuperäisen osan valmistusleima tammikuu 1983.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Otin 166:n päältä hupun pois. Tarkoitus oli laittaa se katsastuksen jälkeen myyntiin, mutta en mää nyt taas tiedä, että raaskiiko tuosta luopuakaan. On se vaan niin kiva vehje. Pitäis kyllä jotain ratkaisuja tehdä. Ottaisinko 166:n ensi talvena ekaa kertaa jopa talvikäyttöön, taipuisinko vaimon Cayenne-himoon vai vaihtaisko 166:n johonkin oikeasti hauskaan, mutta silti talvikäyttöön soveltuvaan ajoneuvoon? Entäs toi 159? Idioottivarma, mutta vähän tylsähkö peli. Mitä sillekin tekis, vai edustaisiko se meidän perheessä sitä kuuluisaa "järkiautoa"? First world problems, perkele.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
-
- Viestit: 589
- Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
- Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Itse tuossa alustavasti päätin että ajan 159:llä seuraavankin talven, sen verran hyvin toimi vaikka tuo nihkeä säteilylämmitin taisikin olla mykkä, lähti käyntiin kaikilla keleillä ja nyt alkaa olla jo mukavasti varusteltukin. Kesällä kun jokusen kitisevän nivelen vaihdan, sekä tihkuttelevan kampiakselin stefan, niin sepä on taas kunnossa. Ja ehkä piironginlaatikossa olevan peruutuskameran voisi asentaa ja jotain keksiä tuolle moottorin/kajuutanlämmityspuolelle (joko kiertopumppuvesilämmitin tai uusi säteilijä + sisätilanhaara), niin se täyttää talvitarpeet oikeinkin hyvin. Oli mulla toki jossain vaiheessa mielessä että MB GL500:n laittais talveksi, oishan siinä massaa ja neliveto mutta mahtaa piheys voittaa tämän painin, varsinkin kun tämä Alfa on yllättänyt niin positiivisesti..Jakke kirjoitti:Otin 166:n päältä hupun pois. Tarkoitus oli laittaa se katsastuksen jälkeen myyntiin, mutta en mää nyt taas tiedä, että raaskiiko tuosta luopuakaan. On se vaan niin kiva vehje. Pitäis kyllä jotain ratkaisuja tehdä. Ottaisinko 166:n ensi talvena ekaa kertaa jopa talvikäyttöön, taipuisinko vaimon Cayenne-himoon vai vaihtaisko 166:n johonkin oikeasti hauskaan, mutta silti talvikäyttöön soveltuvaan ajoneuvoon? Entäs toi 159? Idioottivarma, mutta vähän tylsähkö peli. Mitä sillekin tekis, vai edustaisiko se meidän perheessä sitä kuuluisaa "järkiautoa"? First world problems, perkele.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin takaluukun kaasujouset. Ei vanhatkaan ihan loppu olleet mutta aukeaapa nyt luukku ylös asti nostamatta.
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Cayennesta kannattaa unohtaa kaikki muut paitsi turbot. Talvella vallan hauska peli.Jakke kirjoitti:, taipuisinko vaimon Cayenne-himoon vai
Siellä on nyt yksi 13 alkuinen turbo myynnissä. Oli minulla toissa talvena ja vallan toimiva ja siisti peli. Oikein yksi huono kuva ilmoituksessa.... Uxy-550 Tohon rahaan voisin itsekkin ostaa sen talviautoksi takaisin. Webaston ja ilmakompurankin siitä huolsin...
Re: Mitä teit tänään tallissa?
2.2 159 imusarjan irroitus ja imuventtiilien mekaaninen puhdistus. Kyllä oli venttiileissä yllättävän paljon karstaa. Autolla ajettu 124000km. Teräsharja, tasapäämeisseli ja paineilmalla rupes tavaraa irtoamaan.
Voin suositella muillekin puhdistusta. Jos karstaa on kertynyt paljon imuventtiileihin niin varmasti vaikuttaa negatiivisesti moottorin ilmansaantiin.
Voin suositella muillekin puhdistusta. Jos karstaa on kertynyt paljon imuventtiileihin niin varmasti vaikuttaa negatiivisesti moottorin ilmansaantiin.
- nipaka
- Viestit: 1047
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja - Paikkakunta: Askola
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Murtolukuun kaasaria asentelin. Vaiheeseen jäi kun ei ollut 5mm kierretankoa.
Helvetissä on oma paikkansa vilkuttomille.
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
Siellä asennetaan saksalaisiin autoihin vilkkuja vuorotta
-
- Viestit: 975
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm - Paikkakunta: Billnäs
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Lämmityslaitteen vesihanaa roplasin, löytyi vika minkä takia ilmastointi ei ole puhaltanut kylmää viime kesänä. Uudessa käytetyssä hanassa oli läpivuoto vaikka piti olla kiinni. Korjaus ei maksanut mitään kun oli edellinen viallinen tallessa missä servomoottori oli jumissa mutta hanaosa tiivis.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään tallissa?
159 sai yön yli otsonikäsittelyn. En ole vielä käynyt nuuhkimassa lopputulosta, mutta hiukan pohdituttaa, että kuinkahan tehokkaasti se toimii pikkupakkasessa. Lämmin ilma olisi varmasti parempi, mutta kun ei talliakaan ole, niin tuossa pihassa se pöhisi. Ehkä täytyy laittaa toisen kerran päivällä kun on lämpimämpää.
Saabiin täytyy tehdä sama käsittely, siinä kun on vuosien seisonnan jäljiltä edelleen hiukan tunkkainen tuoksu. Seiskafemmaan myös, siinäkin on ominaistuoksunsa, vaikka ei kovin häiritsevä olekaan. Ja vaikka ei erityistä tarvetta olekaan, niin eiköhän se kone laiteta relluunkin pöhisemään kun nyt lainassa on.
Saabiin täytyy tehdä sama käsittely, siinä kun on vuosien seisonnan jäljiltä edelleen hiukan tunkkainen tuoksu. Seiskafemmaan myös, siinäkin on ominaistuoksunsa, vaikka ei kovin häiritsevä olekaan. Ja vaikka ei erityistä tarvetta olekaan, niin eiköhän se kone laiteta relluunkin pöhisemään kun nyt lainassa on.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Varmistele kumien ja nahkan kunto käsittelyn jälkeen. Miellä töissä otsonointikaappi ja osa materiaaleista muuttaa ominaisuuksia.
Itse tein huollon temppuilevaan, 20v vanhaan, kompuraan. Tyhjennyshana, takaiskuventtiili ja "kansiventtiilit" (oisko suuntaventtiilitaso tms) uusiksi. Tuntuu taas toimivan.
Itse tein huollon temppuilevaan, 20v vanhaan, kompuraan. Tyhjennyshana, takaiskuventtiili ja "kansiventtiilit" (oisko suuntaventtiilitaso tms) uusiksi. Tuntuu taas toimivan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Alotin kevätsiivouksen. Fiksailin vähän perintötyökaluja ja duunasin niistä taas ehjiä sarjoja. Sitten pitäs hakea lisää reikälevyä ja koukkua, repiä vanhat kököstykset pois, maalata seinää yms.
-
- Viestit: 247
- Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
- Car(s): Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 TJet Sport 2008, almost ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
- Paikkakunta: Punkalaidun
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Eilen sai 159 toimivan parkkitutkan mutta vika olikin yhdessä poikki menneessä johdossa ennen sitä kuraa keräävää liitintä..
Autodocilta tilasin uusia Ridex "hinnat alkaen" antureita ja niiden kanssa tuli yllätys.
Vaihdoin kaksi anturia taakse ja kaikki muuten hyvin mutta ne uudet anturit eivät tunnista mitään vaikka keilat ovat näytössä niin ei mitään toimintaa niiden kohdalla kädellä kokeillessa..
Kuuntelin että normaali sirinäkin kuului niistä.
Laitoin vanhat jo mielestäni hieman heikommin sirittävät takaisin ja tutka toimii ja tunnistaa esteet joka anturin kohdalla.
Autodocilta tilasin uusia Ridex "hinnat alkaen" antureita ja niiden kanssa tuli yllätys.
Vaihdoin kaksi anturia taakse ja kaikki muuten hyvin mutta ne uudet anturit eivät tunnista mitään vaikka keilat ovat näytössä niin ei mitään toimintaa niiden kohdalla kädellä kokeillessa..
Kuuntelin että normaali sirinäkin kuului niistä.
Laitoin vanhat jo mielestäni hieman heikommin sirittävät takaisin ja tutka toimii ja tunnistaa esteet joka anturin kohdalla.
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: Mitä teit tänään tallissa?
Vaihdoin viimeisen hihnan Bussoon. Uus Inan kiristin hajosi n.minuutin käymisen jälkeen. Rulla on lähtenyt irti rungostaan. Tässä on kiitos n.10h urakasta...
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.