Noniin tällänenkin topikki täällä, jonne koskaan en oo tainu kirjotella.
Nyt sitä tekstiä sitten tulee.
Nyt on tullut sitten ajettua molemmat uuden Corollan hybrid versiot, Hatchback ja Tourin Sports farkku.
Ero Aurikseen tämän uuden Corollan suhteen kokonaisuudessaan on huima. Onhan se ihan uusi auto, eikä faceliftin jatkopala. Kaikki on mennyt eteenpäin. Kojelauta on nyt rauhallinen ja elegantin näköinen. Materiaalit pehmeitä ja mukavia. Toki tuttu Toyota leima niissä on, mutta ei tältä hintaluokalta voi odottaa mitään super gran tourin fiiliksiä. Silti kova muovi on jäänyt historiaan suurilta osin. Iso plussa on kojelaudan iso kosketusnäyttö, jossa on molemmin puolin selkeät nappulat! Helpottaa kummasti yleensäkin niihin osumista, toisin kuin omassa Auriksess kosketusnäyttö on lasinen, jossa on lasissa tekstit joita painat. Osuminen niihin on työlästä ja hankalaa. Kosketusnäyttö on CHR:n tapaan aika ylhäällä mutta sijoitukselle on syynsä, jos on käyttänyt aiemmin esim. Auriksen näyttöä, joka on alempana. Penkit ajetussa Active veriossa perus penkit, mutta korkeus säätö löytyy kuten kuskin puolelta muistaakseni myös ristiseläntuen säätö.
Style varustepaketissa on sitten nahkaa penkeissä ja ne ovat muutenkin vähän paremmin tuetut. Molemmissa farkuissa on sähkönen tavaratilan kansi jalkapyyhkäsy toiminnolla. Jos valitset PLUS Päkin niin tulee ledivaloa ja kaikenlaista navigaattorista lähtien kivaa pientä varustetta.
Iso plussa ainakin Tourin Sportissa taakse tuleva ilmastointi putkelo, jossa on 2 suutinta molemmille puolille.
Lisäksi jo monessa muussa automallissa ollut HOLD nappula on tervetullut lisä liikennevaloissa.!
Ulkoisesti uusi Corolla on nuorekas auto, ilosen näkönen joka kulmasta ja tyylikäs. Verrattuna Auriksen väkisin muotoiltuun perään, tosin keula tässä facelifti Auriksessa on mielestäni kivan nätti kuitenkin. Ulkoisesti Touring Sport on pidempi tottakai, akseliväli on pidempi kuin lyhytperäsessä ja se tuntuu sisätiloissa käsittämättmän isona määränä. Lastenistuin takana tarkoitti ihan ruhtinaallista jalkatilaa siltikin, vaikka etupenkkiä laittoi vähän taaksekin. Toisin kuin Hatchpäkissä.
Kontti tottakai farkussa isompi, ero on 20-30cm vs lyhytperäiseen. Perheelliselle kannattava 1500e lisäinvestointi niin takatilojen kuin kontinki osalta. Kaikenlisäksi edessäkin on enemmän tilaa etupenkillä, etenkin polville.
Mitä ajamiseen tulee, ero näiden kahden välillä on iso. Farkkussa on enemän Avensiksen tyylistä fiilistä. Joka osalueella on menty eteenpäin. Jousituksen, jäykkyyden ja etenkin ohjauksen suhteen. Nyt siinä on sentään joku kotona jo, etkä käännä pullapitkoa ja toivo, että käänsit tarpeeksi tai peläten kääntäneesi liikaa. Sähköinen tehostus on tottakai nytkin tässä kohtaa, mutta nyt siinä on joku tolkku. Melutasoltaan autot on hiljasia, hiljasempia kuin facelifti Auris farkku, joka itsellä on.
Hyprid tekniikasta sananen, sulavampaa ja toimivapaa kuten voi olettaakin. Sähkön ja bensa koneen yhteistyö toimii paremmin. Koeajo autoissa oli toi 1,8 litranen nelkku, joka tarjoaa ihan riittävästi voimaa ja käytännön voimaa. Toki, jos ajat työksesi paljon maantietä, moottoriteitä, 2,0 kone tarjoaa 180hv ja 190Nm vääntöä, kiihtyvyysarvoissa eräs lukema oli liki 3 sekunttia vähemmän mitä 1,8 kone tarjoaa. Joten nyt on ehkä sitten työkseen pitkää matkaa henkilöautolla ajavallekin se vaihtoehto tarjolla, joka on otettava hyvin vakavasti.
Kaikenkaikkiaan uus Corolla on täysin uusi auto, jota ei oikeen enää Aurikseen pysty rinnastamaan. Kaikessa on menty eteenpäin. SIsätiloissa, ajettavuduessa, muotoilussa ja silti hinnat on pystytty pitämään jopa täällä Suomen oloissa kohtuullisina lähes samoissa kuin Auriksenkin hinnat olivat. MIelestäni tämä Active + Plus Packin ottaminen on paras hintalaatu kompinaatio, niillä saa vähän ylellisyyttä ja muutamia juttuja, mitä edullisin malli ei tarjoa missään kohtaa. Silti hinta ero Style pakettiin on sitten jo reilu 3000 euroa, jolla saa sisustaan mehustelua, mutta ei kovin paljon lisää mitään merkittävää eikä se taatusti näy vaihtoarvossa.
Toyotan laatu on varmasti pitävää, kuulo todelliset puheet VAG konsernin autoista jakopäiden, nelipyörävetojärjestelmien, DSG:n osalta saivat kyllä minut ymmälleen. Mulla on Toyotia ollut joka laatua, käytettyä ja uutta. Niissä ei ole moottoreissa ollut mitään. Ei missään. EI vaihdelaatikoissa, ei missään mitään. Tuttu ajoi 1,3 litraisella Yariksella lähes 400 000km vaihtaen siihen latureita ja vesipumppuja.....
Että sellasta.
Hieno auto. Kova vastus Astralle, Golfille, Seatille, Skeidoille....!