Mitä noihin rajoittimiin ja apuihin tulee, niin toki niitä voi toteuttaa eri tekniikoin. Jos käytetään GPS-pohjaista systeemiä, niin silloin auton liikkeet voidaan tallentaa. Tuo on mielestäni se oleellinen ero esimerkiksi noihin kamerapohjaisiin merkkitunnistimiin nähden. Tarkempi tekniikka on mielestäni vähemmän oleellista.
Viime syksynä ajelin Oulusta etelään meidän TJ:n uudehkolla E-sarjan mersulla missä oli noita apuja ties mitä. Voi tietysti olla vain oma mieltymys, mutta melko ärsyttäviä ne on. Ensinnäkin kokolailla heti Oulusta lähdön jälkeen auto valitti kokoajan kuskin väsymystä ja komenti pitämään taukoa. Mielestäni en ollut väsynyt ja oli repsikkakin mukana niin tuli siinä haasteltua. Olisiko tulkinnut sivuun kurkkimiseni tajunnan tason hämärtymisenä. Kaistoja kun tuo seurasi, niin esimerkiksi erkanemiskaitojen kohdalle olisi halunnut nyppiä sivuun. Sama kun kiihdytyskaista tai bussipysäkki niin rääkäisi kun kaistaviiva yht´äkkiä lähestyykin autoa huomattavan nopeasti. Adaptiivinen vakkari laski mielestäni pelottavan lähelle edellämenijöitä ja sääti vauhtia aika nykimällä. Kai tuota olisi voinut säätää, mutta en alkanut valikkosurffailuun kun ei nopeasti selvinnyt miten systeemi toimii. Se nyt vielä puuttuisi, että jos mennään auton kuvittelemaa maksimivauhtia niin kaasussa on seuraat 80% liikevarasta tyhjää ja sitten siellä lähellä maksimeja lähdetäänkin. Tuo se vasta tökkimiseksi menisi.
Mitä vielä noihin kamerarajoittimiin tulee, niin käsittääkseni yksikään systeemi ei tunnista esimerkiksi taajamamerkkiä. Loppupelissähän kuski on vastuussa auton vauhdista oli siinä mitä apuja tahansa. Eli loppujen lopuksi oli mitä GPS:ää tai kamerasysteemejä, niin siltikään et voi niihin 100% luottaa. Silti joillain voi tulla illuusio, että auto hoitaa ajamisen ja kuski on vain kyydissä. Tuohan se kehityssuunta tuntuu olevan, että yksilönvastuuta koitetaan siirtää teknologian harteille. Ei hyvä. Tosiaan helposti menee siihen, että se rajoitettu maksimi koetaan hyväksi ajovauhdiksi aina. Sitten kun on vaikka huono keli, niin kolisee vielä enempi mitä nykyään aina välillä. On tuossa meidänkin liki yksi soratie missä on hienosti 80 lätkä. Hattua nostan joka edes kesäkelissä tuon ajaa läpi moisella vauhdilla
Edelleen olen sitä mieltä, että liikkuva poliisi pitäisi elvyttää naftaliinista eikä vain keskittyä uuden sukupolven nopeuskameroihin. Sama pätee aikalailla muuhunkin valvontaan. Sitä tarvitaan ettei ihan pöljäillä, mutta jotain järkeäkin voisi käyttää eikä aina nojata johonkin säädökseen ja pompotella virkamieheltä toiselle.
Jos nyt näin kun vaalimainoksia on joka tolpassa, niin vähän toisenlaista kylttibyroratiaa:
https://lansi-savo.fi/uutiset/lahella/4 ... 2ffdd90405
https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Pal ... lle/526387
https://lansi-savo.fi/uutiset/lahella/9 ... b2df6d7aee
Huomatkaa, että tuo keissi on ollut vasta kohta 20 vuotta pyörityksessä. Jos joku on tuosta ohi ajanut, niin ehkä siihen 5-tien varteen voisi kyltti mahtua.. Mutta kun ei täytä "perinteisen kahvilan tunnusmerkkejä". Juvalla varmasti muutenkin on asiakkaita jonoksi asti.